سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۷ - Aug 30, 2005
آمادگي در برابر زلزله
آموزش همگاني براي مقابله با زلزله در تهران
گروه شهري: يك ميليون نسخه كتاب «آمادگي در برابر زلزله» همراه با سي دي به صورت رايگان در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.
مازيار حسيني رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن تاكيد بر اطلاع رساني و آموزش شهروندان براي رويارويي با زلزله افزود: سال گذشته ۲۲۰ هزار نسخه از اين كتاب به شهروندان تهراني اهدا گرديد كه استقبال خوب آنان را در پي داشت از همين رو، ويرايش دوم كتاب در دستور كار قرار گرفت و تلاش مي شود تا پيش از آبان ماه امسال، يك ميليون نسخه همراه با سي دي كه با همكاري موسسه همشهري چاپ و تكثير مي شود از طريق پست براي شهروندان ارسال گردد.وي درباره آخرين اقدامات ايمن سازي تهران در برابر زلزله گفت: با توجه به خطرزابودن تاسيسات شهري، مطالعات مربوط به مقاوم سازي چهار سيستم گاز، آب و فاضلاب، برق و مواد سوختي مراحل پاياني خود را طي مي كند و در برخي موارد عمليات اجرايي آن آغاز شده از جمله براي بالابردن ضريب اطمينان اتصالات لوله هاي اصلي انتقال گاز در داخل معابر شهري و انشعابات مسكوني و غيرمسكوني، تعويض ۳۰۰ هزار قطعه از اين اتصالات از سال قبل آغاز گرديده و تا پايان امسال به اتمام مي رسد. قطع گاز با شيرهاي لرزه اي و ايجاد مركز كنترل هوشمند براي تخليه گاز درون شبكه شهري به هنگام وقوع زلزله از ديگر برنامه هايي است كه براي ايمن سازي اين شبكه در حال اجراست.حسيني با تاكيد بر ايجاد سيستم هوشمند براي كاهش خطرپذيري گفت: برنامه هاي ايمن سازي تاسيسات شهري زمانبر است و پيش بيني مي شود عمليات اجرايي آن در برخي موارد ۱۲ سال به طول انجامد.
اتاق امن راه حلي موقتي است
رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران، ايده  اتاق امن را راه حلي موقتي و كوتاه مدت براي ساختمان هاي كم مرتبه خشتي و آجري غيرمسلح ذكر كرد و گفت: تنها راه مقابله با زلزله نوسازي بافتهاي فرسوده و ساخت وساز اصولي در درازمدت است اما تا رسيدن به اين هدف، و به منظور حفظ جان شهروندان در بافت هاي فرسوده ايده اتاق امن مطرح شد كه در كوتاه مدت راهكاري موثر و پاسخگوست بويژه آن كه با صرف هزينه اي حدود ۵۰۰ هزار تومان قابل اجراست كه تقريباً تمام شهروندان با حذف هزينه هاي غيرضرور قادر به انجام آن مي باشند.
آموزش مديريت بحران در مناطق ۲۲گانه تهران
رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران از برگزاري كارگاه هاي آموزش يك روزه مديريت بحران در مناطق ۲۲گانه شهرداري خبر داد و افزود: در اين كارگاه ها كه باظرفيت ۳۰۰ نفر برگزار مي شود شهروندان با اصول و تعاريف بنيادي مديريت بحران، پديده زلزله، ساختمان و ايمني لرزه اي آن آشنا مي شوند .افزون بر آن تجربيات ساير كشورها و چگونگي مشاركت هاي مردمي در مديريت بحران از طريق فيلم و اسلايد به شركت كنندگان در كارگاه ها منتقل مي شود.

روابط عمومي شهرداري تهران اعلام كرد:
دعوت از شهروندان براي ارائه طرحهاي شهري
000504.jpg
گروه شهري: شهرداري تهران از كليه شهروندان با هر سطح از معلومات و تحصيلات دعوت كرد تا با ارائه طرحها و پيشنهادات خود در حوزه هاي حمل و نقل و ترافيك، خدمات شهري، فضاي سبز و ... مديريت شهري را در اداره كلان شهر تهران ياري رسانند.
مهندس مجتبي اعلايي مديركل روابط عمومي شهرداري تهران به خبرنگار ما گفت: از آنجا كه ممكن است ايده هاي مردمي بعضا به لحاظ اجرايي، ناقص و يا از نظر علمي و كارشناسي در مراحل ابتدايي باشد شهرداري تهران اقدام به تاسيس مركز هم انديشي خلاق نمود تا به اين ترتيب كار ساماندهي، كاربردي و اجرايي كردن اين ايده ها را برعهده بگيرد.
وي ادامه داد: در اين راستا در نظر داريم از طريق پايگاه هاي اطلاع رساني مركز هم انديشي به آ درس اينترنتي www.hamandishi.org يكسري از نيازهاي شهري را در اختيار شهروندان و نخبگان جامعه قرار دهيم تا طرحها و پيشنهادات خود را در چارچوب اين نيازها و سرفصلها ارائه نمايند.
خبرنگار ما در اين باره، همچنين به نقل از دكتر حسن مركزي رئيس مركز هم انديشي خلاق شهرداري و مردم خبر مي دهد: براي صاحبان آن دسته از ايده هايي كه جنبه كاربردي و قابليت عملياتي شدن را دارند شناسنامه و سند ثبت طرح صادر مي شود و عوايد آن نيز به صاحبان اين طرحها تعلق خواهد گرفت.
وي با اشاره به اينكه تاكنون ۳۰۰ پيشنهاد و طرح در طول دوره آزمايشي فعاليت اين مركز ارائه شده، اظهار داشت: اين پيشنهادات علاوه بر اينكه در مراكز تخصصي شهرداري بررسي مي شود بر حسب نوع ارتباط به حوزه هاي مناطق ۲۲ گانه نيز به منظور بررسي كارشناسي مجدد ارسال مي شود و از آنجا طرحهاي قابل اجرا به منظور تصويب و ابلاغ در اختيار مجموعه مديريت ارشد شهرداري قرار خواهد گرفت.
* مديريت شهري براي تصميم سازي در عرصه مديريت كلان شهر نيازمند تعاملي پويا و متداوم با محيط پيرامون خود است كه اين تعامل در حقيقت در برخورد مديريت شهري با محيط زيست شهروندان و برخورد شهروندان با مديريت شهري است كه نيازمند آگاهي طرفين از نيازها، معضلات و مشكلات شهري مي باشد كه مبناي مشاركت شهري همين موضوع با محوريت هم انديشي است.
مشاركت پذيري در همه شئون شهري تنها در صورتي محقق خواهد شد كه تعامل كنندگان در بستري خلاق، چند سويه و مشاركت جويانه به گفتماني خلاق بپردازند و در اين محيط خلاق است كه ايده ها و راهكارهاي شهري ساخته، پرداخته و ارائه خواهد شد. به نظر مي رسد مديريت شهري با تكيه بر ساختار خلاقانه هم انديشي خلاق در ارائه خدماتي برتر موفق خواهد شد.

نصب ۱۰ پل هوايي ويژه عابر پياده
000498.jpg
شهرداري منطقه ۳ تهران از آغاز عمليات نصب ۱۰ پل هوايي در معابر عمومي پرتردد شمال تهران خبر داد. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۳ تهران دكتر علي اصغر تهراني با تأكيد بر ضرورت ارتقاي ضريب ايمني سفرهاي درون شهري گفت: ۱۰ پل هوايي ويژه عابر پياده با مشاركت سازمان زيبا سازي شهرداري در نقاطي از جمله تقاطع هاي نيايش، سئول، حقاني _ كوشا و خيابان وليعصر روبروي بوستان ملت، بزرگراه رسالت روبروي بوستان نشاط و بزرگراه مدرس قبل از ورودي بزرگراه صدر نصب مي شوند. وي خاطرنشان كرد با نصب پل هوايي در بزرگراه رسالت روبروي بوستان بزرگ نشاط، دسترسي شهروندان منطقه هفت به اين بوستان فراهم مي شود.

كاهش ترافيك بزرگراه شهيد همت
000501.jpg
با گشايش تونل آرژانتين و امتداد بزرگراه رسالت از اين زيرگذر، در آينده نزديك از بار ترافيك بزرگراه شهيد همت تا ۳۰ درصد كاسته مي شود. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: علاوه بر اين طرح تعريض بخشي از بزرگراه شهيد همت در مقطع پل هاي فجر و خيابان شيخ بهايي نيز در معاونت فني و عمراني در دست مطالعه است. به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، دكتر حميد بهبهاني افزود: بهره برداري از ظرفيت هاي جديد در كنار بهره گيري از ظرفيت هاي موجود در حوزه ترافيك در دستور كار مديريت شهري قرار دارد.

نمايشگاه تمبر در فرهنگسراي ملل
000492.jpg
رئيس فرهنگسراي ملل گفت: همزمان با روز جهاني پست نمايشگاه تمبر ايران و كشورهاي مختلف جهان به مدت يك هفته در اين فرهنگسرا برپا مي شود.
اين نمايشگاه همه ساله در ۱۷ مهر ماه روز جهاني پست برپا مي شد اما امسال به لحاظ متقارن شدن با ماه مبارك رمضان اين نمايشگاه يك ماه زودتر برپا مي شود. خوانساري افزود: آشنايي با نحوه طراحي و چاپ و علاقه مند كردن مردم به جمع آوري آن و آشنايي با كلكسيونرها و علاقه مندان به تمبر از ديگر اهداف برپايي اين نمايشگاه است.
وي گفت: تمام كشورهاي شركت  كننده تمبرهاي چاپ شده خود را در معرض ديد علاقه مندان قرار مي دهند. اين نمايشگاه ۱۲ شهريور ماه افتتاح مي شود.

از منظر عقل سليم
در سال هاي پاياني دهه۶۰ميلادي، جهانيان با نگراني خبرهاي مربوط به زير آب رفتن آثار باستاني مصر از جمله بخشي از اهرام ثلاثه را با نگراني تعقيب مي كردند. احداث سد بزرگ آسوان بر روي رود نيل چنين خطري را به وجود آورده بود. سد آسوان براي دشت هاي تشنه مصر و كشاورزي اين كشور حياتي بود، از سوي ديگر، آسيب  ديدگي آثار باستاني واقع در حريم سد نيز مي توانست جاذبه اصلي گردشگري يا در واقع شريان اقتصادي اين كشور را به خطر اندازد. دولت مصر در برزخ ميان نجات كشاورزي و حفظ ميراث هاي فرهنگي، سرانجام با تمهيداتي كه با تلاش و همياري سازمان يونسكو فراهم آمد، بخش هاي وسيعي از آثار تاريخي را از خطر غرق شدن رهانيد و لاجرم، بخش هاي كم اهميتي را نيز فداي رونق كشاورزي اين كشور كرد. اين روزها كه اخبار حكايت از نگراني هاي بسياري از خطر زير آب رفتن بخش مهمي از ميراث فرهنگي و تمدن باستاني ايراني شامل پاسارگاد و پرسپوليس- مقبره هاي كوروش و داريوش هخامنشي- بر اثر آبگيري سد سيوند فارس مطرح شده است اين پرسش به ذهن متبادر مي شود كه برآوردهاي اوليه براي احداث اين سد در مقايسه با ارزش افزوده پايدار ميراث هاي فرهنگي فارس به عنوان جاذبه هاي مهم گردشگري ايران ازجمله پاسارگاد و پرسپوليس تا چه اندازه مبني بر واقعيتها و حفظ منافع ملي بوده است.
با توجه به ارزش بسيار بالا و اهميت تاريخي و جهاني اين ميراث ها تا چه احد امكان جابجايي و يا جايگزيني سدسيوند مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته واصولا، باتوجه به خطر حتمي نابودي دو مجموعه مهم فرهنگي _ تاريخي متعلق به تمدن كهن ايران، احداث چنين سدي در اين منطقه حساس چقدر اهميت حياتي داشته است؟
به هر حال و با توجه به فرصت اندكي كه براي نجات اين ميراث ها كه در فهرست جهاني يونسكو به ثبت رسيده باقي مانده، دورانديشي و چاره يابي ضروري است.
چرا كه عقل سليم حكم مي كند، ارزش افزوده و پايدار اقتصادي و اهميت تاريخي و ارزش  جهاني پاسارگاد و پرسپوليس فداي ارزش اقتصادي يك سد كه عمر محدودي دارد، نشود.
اگر طرح هاي عمراني از اين منظر مورد ارزشيابي قرار بگيرند، در آينده شاهد بروز بحران هايي نظير تاثير منفي برج جهان نما بر ميدان نقش جهان اصفهان و تهديد موجوديت ميراث هاي فرهنگي بي نظير، براثر احداث يك سد نخواهيم بود.
بهارزاد

احداث پايانه مسافربري توريستي در ميدان ونك
مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران از راه اندازي پايانه توريستي ميدان ونك در آينده اي نزديك خبر داد.مسعود رهنما با تاكيد بر اينكه اين پايانه توريستي مطابق با جديدترين استانداردهاي جهاني و با قابليت ارائه خدمات مكفي، به مسافران خواهد بود، در خصوص كارايي اين پايانه توريستي، اظهار داشت: بخشي از سفرهاي ما مربوط به كشورهاي آسياي ميانه، بخش ديگر به تركيه و بخشي نيز از سوريه و افغانستان است.به جز اين ما مسافراني از شهرهاي اروپايي داريم كه تمايل دارند در مسير سفر به ايران از همين راه ارتباطي، به تركيه و بلغارستان نيز سفر كنند كه با راه اندازي اين پايانه پاسخگوي متقاضيان اينگونه سفرها نيز خواهيم بود.وي افزود: زمين مورد نظر شناسايي شده اما آغاز عمليات كلنگ زني احداث اين پايانه منوط به اين است كه كميسيون ماده ۵ نسبت به تغيير كاربري آن نظر مثبت داشته باشد و به محض تغيير كاربري و كسب اعتبار لازم از سوي شهرداري، عمليات اجرايي احداث اين پايانه آغاز خواهد شد.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان مناطق ۹ و ۱۸
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا (چهارشنبه) به منظور حل مشكلات مردم از ساعت ۹ لغايت ۱۲ صبح در شهرداري مناطق ۹ و ۱۸ حضور خواهند داشت.به گزارش روابط عمومي شوراي شهر، حبيب كاشاني در منطقه ۹ و مهندس اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۱۸ با شهروندان ديدار خواهند كرد.
شهروندان مناطق ياد شده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري اين مناطق مراجعه كنند.

بهره برداري از ۳۲ پروژه شهري
000495.jpg
امروز طي مراسمي با حضور مسئولان شوراي شهر و شهرداري تهران، ۳۲ پروژه عمراني _ ترافيكي در منطقه ۲۲ شهرداري تهران به بهره برداري مي رسد. از جمله اين طرح ها شهرداري الكترونيك است كه با صرف يك ميليارد ريال هزينه، آماده بهره برداري شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |