سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۷ - Aug 30, 2005
سرپرست وزارت نفت تعيين شد
قيمت نفت از بشكه اي ۷۰ دلار گذشت
گروه اقتصادي: روز گذشته اعلام شد كه دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در حكمي سيد كاظم وزيري هامان معاون فعلي هماهنگي وزارت نفت را به عنوان سرپرست اين وزارتخانه تعيين كرده است.
وي پيش از اين، سمت هاي مختلفي در وزارت نفت داشته است كه در دفتر كالاي لندن و معاونت اشتغال اين وزارتخانه فعاليت مي كرده است.
وي در دو سال اخير، در سمت معاونت هماهنگي وزارت نفت فعاليت كرده است.

۹۷ درصد درآمدهاي مالياتي در پنج ماهه امسال محقق شد
مهر: رئيس كل سازمان امور مالياتي از تحقق ۹۷ درصدي درآمدهاي مالياتي در پنج ماهه اول امسال نسبت به رقم مصوب بودجه اي خبر داد.
غلامرضا حيدري كرد زنگنه گفت: در پنج ماهه اول امسال درآمدهاي مالياتي كشور نسبت به رقم مصوبه بودجه اي با ۹۷ درصد تحقق به ۲۸ هزار ميليارد ريال رسيده است.وي افزود: درآمدهاي مالياتي در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزايش نشان مي دهد.
كرد زنگنه خاطرنشان كرد: اقلام مربوط به ماليات بر ثروت را كه بر طبق قانون ماليات مي گيريم در مجموع بيش از ۹۰ درصد تحقق دارند.رئيس كل امور مالياتي كشور همچنين از تحقق بيش از ۹۰ درصدي ماليات نقل و انتقال سهام در پنج ماهه اول امسال خبر داد.
وي اعلام كرد: در سال جاري ۴۸ درصد از هزينه هاي جاري دولت از محل درآمدهاي مالياتي تامين خواهد شد.
كردزنگنه يادآور شد: در سال ۱۳۸۳ تنها ۳۶ درصد از هزينه هاي جاري دولت از محل درآمدهاي مالياتي تامين شده بود.
وي با مقايسه ايران با ديگر كشورها درخصوص نسبت درآمدهاي ماليات به هزينه هاي دولت گفت: در كشور آمريكا نسبت درآمدهاي مالياتي به كل بودجه دولت ۱۰۵ درصد است و اين در حالي است كه اين نسبت در كشوري همچون تايلند ۶۸ درصد بيشتر از بودجه دولت مي باشد.
كردزنگنه تصريح كرد: دولت تا زماني كه هزينه هاي خود را از محل منابع سرمايه اي مانند نفت تامين كند، به مردم فشار مضاعفي وارد مي شود.

وزير صنايع و معادن:
براي اجراي طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو
به نمايندگان مجلس كمك مي كنيم
فارس: وزير صنايع و معادن تأكيد كرد: اين وزارتخانه در دوره جديد از تحقيق و تفحص در صنعت خودرو استقبال مي كند و براي اجراي اين طرح به نمايندگان مجلس كمك خواهد كرد.
عليرضا طهماسبي گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در يك مقطع زماني خاص و بر اساس سؤالاتي كه براي آنان ايجاد شده بود، طرح تحقيق و تفحص  از صنعت خودرو را مطرح كردند.
وي با بيان اين كه وزارت صنايع و معادن هميشه از نظرات مصلحانه مجلس شوراي اسلامي استقبال مي كند، يادآور شد: به نمايندگان مجلس كمك خواهيم كرد تا هر چه سريعتر اگر سؤالي دارند به جواب آن دست يابند، اگر مشكلي در اين صنعت وجود دارد، آشكار شود و اين وزارتخانه نيز در رفع و حل اين مشكل كمك خواهد كرد.
طهماسبي همچنين با اعلام اين كه انتخاب معاونين و مديران وزارت صنايع و معادن ظرف يك ماه آينده نهايي مي شود، افزود: من پيش از اخذ راي اعتماد از مجلس نيز با فرض تحقق اين امر، مطالعات ابتدايي در اين خصوص را آغاز كردم، اما هيچگاه به ليست نهايي نرسيدم. از زمان اخذ راي اعتماد نيز يك پروسه برنامه ريزي شده را شروع كرده ايم كه سرعت بيشتري گرفته است و فكر مي كنم نهايتا اين ليست ظرف يك ماه آينده قطعي شود، اما در عين حال ممكن است برخي معاونتها زودتر تعيين تكليف شود.
وي، اصلاح استراتژي توسعه صنعتي و عارضه يابي و رفع مشكلات و گلوگاههاي شركتهاي توليدي بحران زاده براي حفظ حداقل اشتغال موجود در اين واحدها را ۲ اولويت نخست خود در وزارت صنايع و معادن عنوان كرد و يادآور شد: با اصلاح كامل و ارايه نهايي استراتژي توسعه صنعتي اميدوارم ظرف چهار تا پنج ماه آينده استراتژي نهايي شده ارائه گردد.

رونق بورس هاي نفت
قيمت نفت از ۷۰ دلار گذشت
000507.jpg
گروه اقتصادي- محمدعلي توحيد: اگرچه پيش بيني هاي برخي ناظران بازار نفت از ادامه روند رشد قيمت در سال جاري تا بيش از صد دلار غيرواقعي و دور از انتظار به نظر مي رسيد ولي تحولات روزهاي اخير نشان مي دهد كه زمستان امسال داد و ستد هر بشكه نفت شاخص بازار نفت آمريكا به قيمت هاي نزديك صد دلار دور از انتظار نيست.
به گزارش خبرنگار ما ديروز هر بشكه نفت خام سبك آمريكا با حدود ۴ دلار افزايش ۸۰/۷۰ دلار معامله شد.
اين رويداد به دليل نزديك شدن گردباد كاترين به تاسيسات پالايشگاهي و خط لوله هاي نفتي و پايانه هاي صادراتي در آمريكا و توقف حداقل پالايش يك ميليون بشكه و توليد تا ۶۰۰ هزار بشكه نفت خام رخ داد. اين تحول بر ديگر فرآورده هاي نفتي مثل گاز نيز تاثير داشت و قيمت گاز نيز به شدت رو به افزايش گذاشت.
اكثر كارشناسان در آمريكا تداوم اين وضع را براي اين كشور فاجعه بار خوانده اند. درصورت بالابودن خسارت هاي توفان و تعطيلي طولاني مدت تأسيسات نفتي آمريكا مصرف كنندگان آمريكايي بايد قيمت هاي بي سابقه فرآورده هاي نفتي را در ماه هاي آخر فصل تابستان تجربه كنند.
افزايش قيمت نفت اوپك
با تحولات جاري قيمت سبد نفتي اوپك نيز كه از نفت شاخص يازده كشور عضو تشكيل مي شود نيز افزايش يافت و هر بشكه نفت اين سازمان در هفته گذشته به نزديك ۶۰ دلار رسيد. ميانگين قيمت هر بشكه نفت ايران نيز معادل ۴۸/۵۶ دلار اعلام شده كه اين ميزان در هفته جاري مرزهاي جديدي را درخواهد نورديد و قيمت نفت ايران به نزديك هر بشكه ۶۰ دلار خواهد رسيد.
ابراز نگراني رئيس اوپك
با تحولات جاري بازار نفت اگرچه مصرف كنندگان نفت ديگر انتظاري براي اقدام اوپك ندارند ولي رئيس اوپك از شرايط جاري قيمت نفت ابراز نگراني كرد.
شيخ احمد الصباح وزير نفت كويت و رئيس اين سازمان ابراز اميدواري كرد كه اوپك بتواند با افزايش توان توليد خود در بازار دخالت كند.
افزايش قيمت نفت به بالاي هفتاد دلار نگراني هايي را در اقتصاد كشورهاي مصرف كننده نفت ايجاد كرده است.
كشورهاي آسيايي درحال توسعه كه مصرف كنندگان نورسيده بازار نفت هستند با روند جاري مجبور به اصلاح ساختار اقتصادي خويش و كاهش روند رشد اقتصادي هستند. اقدامي كه در كشورهاي صنعتي اروپايي و ژاپن نيز درحال انجام است.
در بازار نفت چه مي گذرد
آنچه كه در بازار نفت رخ داده كاهش تاثير عوامل غيراقتصادي و افزايش نقش عوامل اقتصادي در بازار نفت است. اين روند از زمان فروپاشي شوروي و پايان جنگ سرد رخ داده كه امروز شاهد آثار آن در اقتصاد جهان هستيم.
اين امر موجب شده تا مركز ثقل تحولات بازار نفت به عرضه و تقاضا وابستگي بيشتري نشان دهد. دو تحول عمده بازار نفت شامل رشد تقاضا و ورود مصرف كنندگان جديد به اين بازار و در مرحله بعد تثبيت حجم ذخاير موجود جهان و گذشتن اكثر اين مخازن از توان حداكثر توليد است. درحال حاضر و به اعتقاد كارشناسان انتظار نمي رود كه حوزه جديد و بزرگي كه تعادل ذخاير جهان را به نفع مصرف كنندگان تغيير دهد كشف شود.
احتمال توليد سوخت هاي جايگزين نيز تاكنون تحقق نيافته و شايد با رسيدن قيمت نفت به مرزهاي جديد سرمايه گذاري براي توسعه انرژي هاي نو تا حدي اقتصادي شود ولي اين امر در كوتاه مدت تاثير قابل توجهي در بازار نفت نخواهد داشت.
رونق بورس هاي نفت
تحولات رخداده در نهايت به رونق بورس هاي نفت در كشورهاي غربي منجر شده و با گذشت سال ها ،بازارهاي نفت با اتكا به عوامل جاري بازار به رونق كم سابقه اي دست يافته اند.
علاوه بر اين درآمد حاصل از فعاليت شركت هاي نفتي غربي به دليل رونق بازار رو به افزايش گذاشته و سود اين شركت ها مانند قيمت نفت مرزهاي غيرقابل پيش بيني را درنورديده است.
با اين تحولات و فرارسيدن فصل زمستان انتظار نمي رود كه بازار نفت در كوتاه مدت قيمت هاي سال هاي گذشته را تجربه كند و دوره نفت ارزان تكرار شود.

در مراسم معارفه سرپرست وزارت تعاون اعلام شد؛
دولت در بخش تعاون نبايد نقش مداخله جويانه داشته باشد
گروه اقتصادي: محمد ناظمي اردكاني سرپرست وزارت تعاون در جلسه معارفه اي كه ديروز در محل اين وزارتخانه برگزار شده بود گفت:سهم بخش تعاون در اقتصاد كشور بايد به ۲۵ درصد برسد و تلاش خواهيم كرد تا به هدف مورد نظر برسيم. وي با تأكيد بر اين كه تعاون ريشه اعتقادي در وجود ما دارد گفت:گروه اقتصادي دولت بايد با امكانات موجود در بخش تعاون مثل بانك توسعه تعاون را براي حضور اين بخش در همه عرصه هاي اقتصادي فراهم كنند.
دولت در اين زمينه زماني موفق است كه به عنوان سياستگذاري، برنامه ريزي و نظارت بر اين بخش عمل كند و نقش مداخله جويانه اي نداشته باشد.
اردكاني با اشاره به شعار عدالت محوري دولت گفت: تعاون نتيجه ادغام سرمايه و كار است، فرايندي كه مشاركت جامعه را در بخش اقتصاد فراگير مي كند و به توزيع درآمد و تحقق عدالت اجتماعي كمك مي كند.
در اين مراسم، دكتر داوود دانش جعفري وزير اقتصاد و دارايي ضمن برشمردن خدمات مهندس صوفي در تلاش براي حفظ بخش تعاون اذعان كرد:حمايت بي وقفه مقام معظم رهبري در تبيين سياست هاي كلي اصل ۴۴ و ابلاغ آن به سران سه قوه، پشتوانه محكمي در حفظ رشد بخش تعاون محسوب مي شود و آنچه به عنوان مانع در توسعه اين بخش وجود داشت با تبيين اين سياستها رفع شده است.
وي ادامه داد:بر اساس آمارهاي بانك مركزي سهم بخش تعاون در اقتصاد كشور هم اكنون ۶/۲ درصد است، اين رقم به شدت نارسايي بخش تعاون را نشان مي دهد و ما بايد به ده برابر آن برسيم تا سهم تعيين شده در اقتصاد كشور فراهم شود.
وزير اقتصاد و دارايي تصريح كرد: قابليت هاي بخش تعاون در عرصه بانكداري و بيمه پشتوانه محكمي است كه مي تواند سهم بخش تعاون را در اقتصاد كشور به حد نصاب مورد نظر آن يعني ۲۵ درصد برساند.

براي كنترل مصرف با حفظ حقوق اقشار كم درآمد
تعرفه هاي خدمات آب و برق اصلاح مي شود
گروه اقتصادي: پرويز فتاح وزير نيرو در برنامه هاي اعلام شده خود كنترل مصرف با بهينه سازي و افزايش بهره وري سازماني و اعمال تعرفه هاي موثر را ازجمله اهداف خود اعلام كرده بود.
به گزارش خبرنگار ما وي پس از احراز اين پست نيز در مواضعي كه اتخاذ كرده است با تاكيد بر اين امر كه رشد مصرف در كشور متناسب با توسعه كشور نيست و افزايش مصرف برق نمي تواند به طور كامل به حساب توسعه يافتگي در بخش صنعت و يا رفاه اجتماعي گذاشته شود بر اصلاح نظام تعرفه ها در اين وزارتخانه تاكيد كرده است.
اخيرا بانك جهاني نيز در گزارشي ايران را دهمين كشور جهان ازنظر رشد مصرف انرژي اعلام كرده است كه ميزان رشد ۴/۵ درصدي مصرف انرژي در ايران متناسب با سطح رفاه عمومي مردم نيست. بنابراين وزير نيرو به درستي هدف كنترل مصرف و بهينه سازي توليد را در برنامه هاي خود گنجانده است.
وي در اظهارات خود تاكيد كرده است كه اصلاح تعرفه هاي بخش نيرو از سال ۸۵ و با هدف كنترل مصرف بي رويه و با درنظرگرفتن نياز اقشار كم درآمد و افراد و خانوارهاي آسيب پذير به اجرا درمي آ يد.
وي اين رويكرد را راهي براي اصلاح نظام سرمايه گذاري در بخش نيرو در كشور اعلام كرده كه ضمن كنترل رشد لجام گسيخته مصرف ذخيره مالي لازم را نيز براي سرمايه گذاري و توسعه خدمات در اين بخش فراهم مي كند.

در مراسم توديع وزير كار و امور اجتماعي مطرح شد:
جزئيات طرح هاي جديد براي كاهش بيكاري
بزودي اعلام مي شود
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: مراسم توديع و معارفه وزيران كار و امور اجتماعي دولت گذشته و دولت جديد، روز گذشته با حضور دبير شوراي نگهبان، تني چند از نمايندگان مجلس و كاركنان اين وزارتخانه در ساختمان مركزي وزارت كار برگزار شد.
در شرايطي ناصر خالقي وزير كار و امور اجتماعي در دولت گذشته وزارت كار را به وزير جديد سپرد كه در دوران حضور خود در اين وزارتخانه با ايجاد ۲۵۰ هزار فرصت شغلي، توانست رابطه مثبتي با سازمان بين المللي كار برقرار كند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمد جهرمي وزير كار و امور اجتماعي در حاشيه اين مراسم گفت: وزارت كار از اين پس مسئول سياستگذاري، نظارت و پيگيري در امر اشتغال خواهد بود.
وي پديده بيكاري را از معضلات نظام دانست و افزود:طبق پيش بيني هاي انجام شده در برنامه چهارم توسعه بايد در سال اول برنامه حدود ۸۰۰ هزار شغل ايجاد شود، اين رقم در سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار شغل بوده است.
وي تاكيد كرد: در چارچوب اقتصاد كلان و سرمايه اساسي كه بايد در كشور به كار گرفته شود، طرحهايي جهت رفع بيكاري ارائه كرده ام كه به زودي جزئيات اين طرحها براي كاهش بيكاري اعلام مي شود.
جهرمي تنظيم روابط كار، صيانت از نيروي كار و اجراي صحيح قانون كار را از وظايف ذاتي وزارت كار دانست و گفت: آمارهاي موجود از تعداد بيكاران رقم ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر را شامل مي شود كه اين آمار فقط مربوط به بيكاران بين سنين ۲۰ تا ۲۹ سال است. در واقع تعداد بيكاران واقعي كشور بسيار بيشتر از اين رقم است.
وي با تاكيد بر اينكه بيش از ۸۵درصد بيكاران كشور هيچ گونه مهارتي ندارند، افزود: براي برون رفت از اين معضل بايد سرمايه گذاري عظيمي در بخش فني وحرفه اي داشته باشيم.

سود تسهيلات بانكي براي بخش كشاورزي
تا پايان سال يك رقمي مي شود
فارس: وزير جديد جهاد كشاورزي گفت: سود تسهيلات بانكي براي بخش كشاورزي تا پايان سال جاري يك رقمي مي شود.
محمدرضا اسكندري گفت: براي حمايت از توليد و بخش كشاورزي، دولت هر كاري از دستش برآيد انجام مي دهد و يكي از سياستهاي دولت كاهش نرخ تسهيلات بانكي به ويژه در بخش كشاورزي است.
وي گفت:اعتقاد داريم توليد بخش كشاورزي را مي توان اقتصادي كرد و در محصولاتي كه كشور داراي مزيت است به خودكفايي مي رسيم.

جبران خسارات توليد كنندگا ن سبزي و صيفي
۴ ماه به طول مي انجامد
گروه اقتصادي: با شيوع و گسترش وبا در سطح كشور،وزارت بهداشت عرضه و مصرف سبزي و صيفي را ممنوع اعلام كرد كه اين امر ضرر و زيان سبزيكاران را به همراه داشته است. متعاقب آن سبزيكاران و كميسيون كشاورزي ،آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در نامه هايي به رئيس جمهور منتخب خواستار پرداخت خسارات مذكور شدند كه با دستور رئيس جمهور مقرر شد اين خسارات تأمين شود. اين در حالي است كه بنا بر اعلام وزارت جهاد كشاورزي ۹۵ درصد سبزي كشور با آب بهداشتي توليد و عرضه مي شود. با عباس رايي مخبر كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي گفت و گو كرده ايم.
* * *
* اعلام ممنوعيت عرضه و مصرف سبزي و صيفي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- يكي از علل شيوع بيماري وبا انتقال آن از طريق آب آلوده و محصولاتي است كه با استفاده از اين آبها توليد مي شود. اما در اين زمينه بحثي كه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي داشته و داريم آن است كه گرچه بايد منشأ آلودگي شناسايي، كنترل و قرنطينه شود اما دليلي وجود ندارد كه اگر در يك جا آلودگي ناشي از مصرف سبزي و صيفي وجود دارد آن را به همه كشور تعميم دهيم. اين سياست درستي نيست به ويژه آنكه كشورمان از نظر صادرات سبزي و صيفي جايگاه خاصي را در منطقه دارد و اين گونه اقدامات ضربه جبران ناپذيري را به اقتصاد كشور وارد مي كند.
* خسارات وارده به توليدكنندگان سبزي و صيفي چه ميزان بوده و با دستور رئيس جمهور چه اقدامي در اين زمينه به عمل آمده است؟
- با اين تصميم گيري غلط حدود ۸۰۰ هزار تن سبزي و صيفي توليدشده در كشور دچار آسيب و ضايع شده كه حدود ۸۰ ميليارد تومان خسارت را متوجه توليد كنندگان كرده است. اين در حالي است كه با ادامه روند كنوني و رفع نشدن ممنوعيت عرضه و مصرف اين محصولات، حجم اين خسارات بيشتر نيز خواهد شد. دستور رئيس جمهوري به وزارت جهاد كشاورزي براي پيگيري و تعيين خسارات وارده به توليدكنندگان سبزي و صيفي تاكنون نتيجه مثبتي را به همراه نداشته است. گرچه وزارت جهاد كشاورزي نيز تنها قادر به تعيين ميزان خسارت و معرفي سبزيكاران براي جبران آن از محل اعتبارات حوادث غيرمترقبه و صندوق خسارات محصولات كشاورزي است. سالانه حدود ۵۰ الي ۶۰ ميليون دلار صادرات سبزي و صيفي به خارج از كشور را داريم كه اين گونه برخوردها موجب جلوگيري از اين صادرات خصوصاً به كشورهاي حاشيه خليج فارس شده است. اين در حالي است كه پرداخت خسارت به كشاورزان نيز در مراحل اوليه بوده و حداقل نيازمند ۴ ماه زمان براي طي مراحل بانكي مي باشد، كميسيون كشاورزي اين موضوع را پيگيري خواهد كرد.
* آثار و نتايج ممنوعيت عرضه و مصرف سبزي و صيفي چگونه خواهد بود؟
- اين اقدامات آثار و نتايج منفي را به دنبال خواهد داشت، علاوه بر محروميت مردم از يكي از نعمت هاي خداوندي يا استفاده كمتر آنها از اين محصولات، اين امر موجب افزايش تعداد بيكاران مي شود.
در هر هكتار از مزارع توليد سبزي و صيفي حدود ۵ نفر اشتغال به كار دارند كه با روند موجود اين اشتغال با تهديد روبه رو شده و بخشي از آن از بين رفته است. همچنين اين امر موجب شده تا بسياري از كشاورزان اين مجموعه اميد به آينده كاري خود را از دست بدهند. معتقدم اطلاعيه وزارت بهداشت كه بدون مطالعه و كارشناسي لازم صورت گرفته در وهله اول حدود ۸۰۰ ميليارد ريال خسارت را به همراه داشته است. در حالي كه نبايد به اين راحتي چنين خسارتي به كشور تحميل شود. بايد توجه كرد كه در دنيا هر روز ميكروب، باسيل يا باكتري ها شيوع پيدا مي كنند. آيا بر اين اساس مي توان زندگي عادي مردم را دچار خدشه كرد. در سال هاي گذشته حداقل در جنوب تهران، سبزي با آبهاي فاضلاب توليد مي شده با اين حال چرا تاكنون كسي چنين مباحث يا برخوردهايي را مطرح نكرده است؟ به نظر مي رسد برخي هميشه به دنبال آن هستند تا در كشور موج ايجاد نموده و با سوارشدن بر آن كارهاي خود را به پيش ببرند كه اين موضوع كار درستي نيست. بايد اين گونه موضوعات براساس ضوابط و قواعد خاص خود باشد و هر كسي كه چنين مباحثي را مطرح مي كند عواقب آن را بپذيرد تا اظهارنظرهاي علمي و كارشناسانه تري صورت گيرد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۷۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۲۳
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۰۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۰۸۴


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |