سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۷ - Aug 30, 2005
بهره از نانو تكنولوژي
هواپيماي جاسوسي به اندازه يك مگس
000510.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: محققان صنعت هوا و فضا در دانشگاه فلوريدا با الگوبرداري از حركات مرغ هاي دريايي موفق به ساخت و طراحي نوعي هواپيماي جاسوسي بسيار كوچك شده اند كه اين هواپيما قادر است در آسمان و در حين پرواز تغيير شكل بدهد. هدف از ساخت اين هواپيما كه شبيه يك هواپيماي اسباب بازي است انجام مأموريت در شهرهاي فشرده و مرتفع مي باشد كه به راحتي در لابه لاي ساختمانها مانور بدهد.
به گفته محققان اين پروژه، اين هواپيماي بدون سرنشين كه مملو از حسگر است احتمالاً دو تا سه سال آينده عملياتي خواهد شد. دانشمندان پيش از آغاز اين پروژه به دقت حركت مرغ هاي دريايي را در آسمان زير نظر گرفتند و چگونگي تغيير شكل بالهاي اين پرندگان را در آسمان تجزيه و تحليل كردند. آنها سپس تكنولوژي مشابهي را در ساخت اين هواپيما لحاظ كردند و به اين ترتيب هواپيماي مورد نظر مي تواند در حين پرواز بالهاي خود را جمع كند تا قادر به عبور از مكانهاي كم عرض باشد. همچنين اين هواپيما قادر است با برنامه ريزي قبلي و به صورت خودكار مكان اهداف تعيين شده را شناسايي بكند و به ثبت وقايع مشكوك در اين اماكن بپردازد.
با آنكه بسته شدن بالهاي يك هواپيما در طول پرواز پديده نسبتاً جديدي است اما انجام چنين كاري، چندان پيچيده و دشوار نيست. در صورتي كه اين هواپيما داراي خلبان مي بود انجام چنين كاري آسان مي شد اما با توجه به اينكه خلبان اتوماتيك، هدايت اين هواپيما را برعهده دارد بسته شدن بالهاي آن در مواقع اضطراري دشوار مي شود. در واقع هدف اصلي مجريان اين پروژه حذف كامل انسان از اين هواپيما است. در اين هواپيما به جاي خلبان از خلبان خودكار استفاده خواهد شد تا اينكه علاوه بر شناسايي عمليات مشكوك در شهرها بتواند در مواقع نياز بالهاي هواپيما را جمع كند تا قادر به عبور از فضاهاي بسيار باريك باشد.
براي چنين كاري لازم است كه از چند دوربين و حسگر استفاده بشود تا اينكه خلبان خودكار قادر به شناسايي موانع موجود در مسير حركت خود باشد. در صورتي كه هواپيما بتواند به شناسايي موانع مقابل خود بپردازد آنگاه به برنامه ريزي مجدد براي ادامه حركت خواهد پرداخت و پس از چند ثانيه به مأموريت خود ادامه مي دهد.
با توجه به اينكه حركت هواپيما در شهرهاي كوچك و فشرده مستلزم برخورداري از بالهاي انعطاف پذير مي باشد، دانشمندان تصميم گرفتند از طبيعت الگو بگيرند به همين دليل به دقت پرواز مرغ هاي دريايي را زير نظر گرفتند. پس از اين كار تحقيقاتي، شبيه سازي هواپيما با الگوبرداري از حركت مرغ هاي دريايي آغاز شد و هواپيماهايي با عرض ۱۵تا ۶۱ سانتيمتر طراحي گرديد. با توجه به اينكه طول بالهاي هواپيماها معمولاً بين ۶ تا ۹ متر متغير است به همين دليل امكان مانور آنها در شهرهاي مرتفع وجود ندارد. هواپيماهاي جنگي اف ۱۴ نمونه بسيار خوبي از هواپيماهايي است كه در حين پرواز، شكل بالهايش را تغيير مي دهد و مي تواند در هوا مانور بكند به همين دليل در اين پروژه تا حدودي از هواپيماهاي اف۱۴ نيز الگوبرداري شد. جالب است بدانيد كه دانشمندان دانشگاه فلوريدا از برادران رايت نيز الگو برداري كردند. هنگامي كه برادران رايت اقدام به پرواز كردند با استفاده از حركتهاي خلبان داخل هواپيما به كنترل شكل بالها مي پرداختند كه مي توان با الگوبرداري از اين پديده كنترل بالها را آسانتر انجام داد.
به هرحال جنس اين هواپيماي جاسوسي از فيبرهاي كربن است به همين دليل بسيار سبك و در عين حال قوي مي باشد. در واقع قاب هواپيما در حدود ۵۰ كيلوگرم وزن دارد كه مي تواند ۷۵۰ كيلو گرم بار را تحمل كند. در داخل هواپيما يك موتور كوچك، باتري، دوربين، تجهيزات مخابراتي و دستگاه GPS وجود دارد كه در نهايت چندين حسگر نيز به اين مجموعه اضافه خواهد شد تا اينكه به جمع آوري اطلاعات بپردازند.
اين حسگرها قابليت شناسايي مواد شيميايي و نور را دارا مي باشند و حتي مي توان با استفاده از آنها به شنود مكالمات داخل ساختمان ها پرداخت.
البته تا كنون حسگرهاي مواد شيميايي آزمايش نشده اند و مراحل نهايي آن در حال انجام مي باشد. همچنين دانشمندان در تلاش هستند تا اينكه وزن تجهيزاتي را كه قرار است داخل هواپيما كار گذاشته شود كاهش بدهند تا انرژي كمتري مصرف بشود. از سوي ديگر با استفاده از تكنولوژي نانو قرار است حسگرهاي بسيار كارآمدي ساخته بشود.
هم اكنون انرژي اين هواپيما از باتري هاي ليتيوم تأمين مي شود و با توجه به اينكه هر روز در ساختار باتري ها تحول به وجود مي آيد به همين دليل پيش بيني مي شود كه در آينده از باتريهاي بهتري در اين هواپيما استفاده بشود.
با توجه به تمام اين ويژگي ها، دانشمندان يك هواپيماي سبك با كارايي بسيار بالا را در آينده اي نزديك متصور هستند.
همچنين با توجه به اينكه قرار است به طور همزمان چندين نوع از اين هواپيما به انجام مأموريت بپردازند به همين دليل بايد يك هدايت كننده در حين مأموريت وجود داشته باشد كه عمل هدايت را يك هواپيماي مادر كه بر فراز هواپيماهاي ديگر پرواز مي كند بر عهده خواهد داشت.
به اين ترتيب هر يك از هواپيماها اطلاعات جمع آوري شده را به هواپيماي مادر ارسال مي كنند و هواپيماي مورد نظر نيز پس از ارزيابي اطلاعات دريافتي دستورات بعدي را صادر مي كند.
شايد اين هواپيماها در آينده مجهز به تجهيزات شليك نيز بشوند تا با آن مثلاً بتوان به داخل يك خانه ميكروفون شليك كرد و به شنود مكالمات داخل منزل پرداخت.
به هر حال دانشمندان احتمال مي دهند كه حداكثر تا سه سال آينده هواپيمايي به اندازه يك پرنده ساخته شود كه حجم اين هواپيما تا ۲۰ سال بعد به اندازه يك مگس خواهد شد.

سمينار وبلاگستان فارسي و وبلاگ علمي
سمينار وبلاگستان فارسي و وبلاگ علمي با حضور دكتر نعمت الله فاضلي،  اولين پژوهشگر و محقق علمي وبلاگ نويسي در ايران در دانشكده علوم اجتماعي و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد.
به گزارش ايسنا،  دكتر نعمت الله فاضلي اولين پژوهشگر و محقق علمي وبلاگ نويسي در ايران در اين سمينار با بيان اين كه با يك تأخير تاريخي و فرهنگي طولاني مدت توانستيم به رسانه اي مثل روزنامه و يا حتي راديو و تلويزيون دست يابيم، گفت: البته اين مسأله در مورد وبلاگ صدق نمي كند. زيرا وبلاگ در همان زماني كه ايجاد شد، در ايران شناخته شد و به همان سرعت نگرش يافت.
فاضلي در ادامه به «دي وانير» سازنده اولين وبلاگ در سال ۱۹۹۶ اشاره كرد و افزود: وجه شخصي و شخصيتي نهفته در وبلاگ يكي از مهم ترين ويژگي هاي وبلاگ است كه «دي وانير» به آن اشاره كرده و تا زمان ايجاد وبلاگ، كمتر چنين رسانه اي وجود داشت كه خود فرد، خالق و مدير آن باشد و مطالب را با كمترين نظارت قانوني و اجتماعي آزادانه بنويسد.
اين استاد دانشگاه اظهار داشت: در وبلاگ به دور از چشم صاحبان قدرت ايده ها، تصورات و تجربيات شخصي بيان مي شود.
وي تصريح كرد: دومين ويژگي وبلاگ به عقيده  «دي وانير» اين است كه چون در شبكه اينترنت است، ظرفيت هايي براي پديده اي مثل وب ايجاد مي شود. يادداشت نويسي و اجتماعي بودن از ديگر ويژگي هاي وبلاگ محسوب مي شود.
دكتر فاضلي با بيان اين كه وبلاگ رسانه اي است كه با آن تعامل متقابل برقرار مي شود،  گفت: آن چيزي كه وبلاگ را از ساير رسانه ها متمايز مي كند، محيط فرهنگي و اتمسفري است كه ايجاد كرده و براساس آن عمل مي كند و در اين سيستم كه يك نوع فضاي فرهنگي است، هنجارها و باورها از ويژگي هاي منحصر به فرد است.
وي تأكيد كرد: وبلاگ به انسان جرأت نوشتن مي دهد، وبلاگ در توسعه مهارت هاي نگارشي و فكري نويسنده تاثير زيادي دارد. از طرف ديگر وبلاگ open source است و به اين علت كه بهره مندي از دانش به عنوان حق همگاني محسوب مي شود، هر كس مي تواند به راحتي وارد وبلاگ شود و همين ويژگي قابليت public بودن آن را فراهم مي كند.
اين استاد دانشگاه متذكر شد: وبلاگ رسانه اي است كه دوستي ها و ارزش هاي اجتماعي را تقويت مي كند. بنابراين يكي از كاركردهاي وبلاگ سرگرمي و تفريح است؛ علاوه بر آن وبلاگ وسيله اي است براي تبديل دانش روزمره به دانش سيستماتيك كه در آن از همه سنت ها آزاديم.
وي در ادامه در پاسخ به سؤالي پيرامون تفاوت وبلاگ و موبايل گفت: موبايل يك رسانه عمومي نيست، ولي وبلاگ يك رسانه عمومي محسوب مي شود. علاوه بر آن، در وبلاگ توليد مي كنيم و همين نكته مهم ترين تفاوت آن با رسانه تلويزيون محسوب مي شود كه به نوعي الگوي مصرف است.
اولين پژوهشگر علم وبلاگ نويسي در ايران در پايان گفت: وبلاگ يك پرسه و فرآيند محسوب مي شود كه با ورود به آن خود  به  خود وارد فضاي فرهنگ مي شويم؛ وبلاگ شيوه اي براي مصرف فرهنگ است كه همين موضوع تفاوت عمده آن را با ساير رسانه ها مشخص مي كند. مهم تر اين كه وبلاگ الگو و فرآيندي است كه انسان را وارد جهان فرهنگي مي كند و در حقيقت اتاق نگارش است.

تجارت
فعاليت هاي فناوري هند m- comerce را پوشش مي دهد
اتحاديه  صنعت هند (CII) اعلام كرد كه دامنه فعاليت هاي فناوري اطلاعات بايد نسل جديد تجارت الكترونيك موسوم به m-comerec را نيز تحت پوشش خود قرار دهد.
با استفاده از فناوري m-comerec كاربران قادر خواهند بود از نقاط دور افتاده به اينترنت دسترسي داشته باشند.

حفاظت اطلاعات كاربران
گروه انفورماتيك- محمدتقي رسولي: شركت IBM روز گذشته اعلام كرد كه ابزار جديدي براي حفاظت اطلاعات كاربران ايجاد كرده است كه يك كپي از اطلاعات كاربران را نگهداري مي نمايد و كاربر مي تواند در صورت از بين رفتن يا خرابي اطلاعات به آنها مراجعه نمايد. اين اطلاعات مي  تواند بر روي خود كامپيوتر يا سرورهاي شبكه ذخيره شوند.
اين ابزار جديد به نام Tivoli يا CDP  (Continuous Data Protection) مي باشد كه به صورت آنلاين از اطلاعات PC ها، Laptopها و فايل سرورهاي شبكه پشتيبان گيري مي نمايد و در صورت بروز هر گونه مشكل نظير خرابي ديسك ها يا ويروس هايي كه اطلاعات را از بين مي برند، كاربر مي تواند به اطلاعات گذشته خود رجوع نمايد.
CDP به صورت بيت به بيت اطلاعات را به يك ديسك مخصوص اين عمليات بر روي خود كامپيوتر يا بر روي سرور انتقال مي دهد- چنانچه توسط كاربر عمليات Restore كردن اطلاعات اجرا شود. كاربر Administrator مي تواند به اطلاعات گذشته در هر زماني كه مورد نظرش باشد(حتي دو دقيقه قبل از اعمال خرابكاري توسط ويروس) رجوع نمايد.
طبق آمارهاي بين المللي گرفته شده در كل جهان، پشتيبان گيري از اطلاعات يك Laptop يا PC  در محيط كار حدوداً ۶ ساعت در هفته زمان لازم دارد ولي با اين ابزار به صورت خودكار و پس از ورود كاربر كليه اطلاعات به صورت خودكار Replicate مي شود و به يك ديسك مقصد كپي مي شود تا در صورت نياز مورد استفاده قرار گيرد و زماني از كاربر براي پشتيبان گيري به هدر نمي رود.
قيمت اين ابزار براي كامپيوتر هاي شخصي ۳۵ دلار و براي فايل سرورها ۹۹۵ دلار اعلام شده است.

كاهش سود ناول
شركت ناول، توليدكننده نرم افزارهاي شبكه و updateهاي مربوط به لينوكس روز گذشته اعلام كرد كه در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۵ منتهي به ۳۱ ژولاي، ۹۱% افت در سود داشته است.
طبق اين گزارش، ناول در سه ماهه سوم ۶/۲ درصد افت در هر سهم داشته و كل سود اين شركت در سه ماهه سوم ۲ ميليون دلار بوده است در حالي كه اين رقم در سال گذشته ۲۴ ميليون دلار بوده است.
ناول يكي از قديمِي ترين رقباي شركت مايكرو سافت است كه بعد از عدم توفيق چشمگير در سيستم عامل تحت شبكه خود (Novell Netware) اقدام به سرويس  دهي در زمينه linux كرده است و بازار وسيعي از لينوكس Red hat را در اختيار گرفته است.
اين شركت زماني كه طي سال گذشته رو به ورشكستگي مي رفت تصميم به سرويس دهي در زمينه لينوكس گرفت. بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند كه بسياري از ايده هاي شبكه اي سيستم عامل هاي مايكروسافت برگرفته از سيستم عامل Novell Netware است.

سايت eBay در انگليس گوي رقابت را از گوگل ربود
سايت eBay در كشور انگليس در زمينه بيشترين تعداد صفحات وب مشاهده شده از سايت هاي اينترنتي در ماه ژولاي سال۲۰۰۵ گوي رقابت را از گوگل ربود.
به گزارش ايسنا شركت تحقيقاتي نيلسن طبق آخرين جدول آماري خود از پربيننده ترين سايت هاي اينترنتي در كشور انگليس اعلام كرد كه تقريبا  ۱/۳ ميليارد از صفحات وب سايت eBay در ژولاي سال جاري مشاهده شده است كه اين رقم نسبت به همين دوره در سال گذشته  ۴۴ درصد افزايش يافته است.
همچنين  ۹/۱۰ ميليون كاربر در اين مدت از اين سايت ديدن كرده اند. كه نسبت به سال قبل  ۳۰ درصد افزايش داشته و در راس  ۵ سايت اول اين كشور قرار گرفته است. اين در حالي است كه در همين جدول سايت هاي گوگل، MSN، ياهو و بي.بي.سي به ترتيب در رديف دوم تا پنجم قرار مي گيرند.
لازم به ذكر است كه  ۴۳ درصد از كل جمعيت مراجعه كننده به اينترنت در اين كشور از اين سايت ديدن كرده اند.

۶۱درصد از كودكان آمريكايي هر روز مشغول
بازي هاي ويديويي مي شوند
تحقيقات نشان مي دهد كه ۶۱ درصد از كودكان آمريكايي هر روز با بازي هاي ويديويي سرگرم هستند.
به گزارش ايسنا، ۳۹ درصد از اين كودكان در يك نظرسنجي اظهاركرده اند كه از پرداختن هزينه زيادي براي بازي هاي كه به آنها علاقه دارند بسيار خوشحال مي شوند و مي گويند پول هاي خود را براي خريد اين بازي ها پس انداز مي كنند.
گفتني است كه ۹۲ درصد از كودكان به آگهي هاي تبليغاتي براي خريد اين بازي ها روي مي آورند و ۶۳ درصد آنها نيز اين آگهي ها را از تلويزيون تماشا مي كنند و ۱۵ درصد براي اين منظور به اينترنت مراجعه مي كنند.
همچنين ۱۱ درصد آنها براي ديدن اين آگهي ها از مجلات استفاده مي كنند.

استفاده از تلفن همراه براي كنترل ديابت مؤثر است
محققان دانشگاه آكسفورد اعلام كردند كه استفاده از تلفن همراه براي كنترل ديابت و كاهش خطر بروز حالت هاي خطرناك ناشي از اين بيماري در افراد مبتلا به ديابت به ميزان قابل توجهي مؤثر است.
به گزارش ايسنا، اين محققان بعد از بررسي نتايج حاصل از استفاده از تلفن هاي همراه مجهز به سيستم ttdiabetes دريافته اند كه بيماراني كه از اين سيستم براي دسترسي به اطلاعات مهم درباره  كنترل ميزان قند خونشان استفاده مي كنند در كنترل اين فاكتور بسيار موفق تر بوده اند. در حال حاضر اين سيستم از سوي صدها بيمار ديابتي در انگليس استفاده مي شود و هزينه  تهيه  آن ۴۹ پوند به علاوه  ۷ پوند آبونمان ماهانه براي هر بيمار است.

مركز جديد فناوري مايكروسافت در چين احداث شد
مايكروسافت، شركت برتر نرم افزاري جهان، اعلام كرد كه مركز جديد فناوري خود را در منطقه  «هفي» در شرق ايالت آنهوي چين راه اندازي كرد.
به گزارش سرويس فناوري اطلاعات ايسنا، به گفته مسئولان اين شركت، مركز فناوري هفي مايكروسافت به منظور گسترش روابط آينده شركت نرم افزاري با اپراتورهاي چيني احداث شده است.
براساس گزارشات موجود، شركت مايكروسافت در سال ۲۰۰۲ به منظور گسترش فروش محصولات نرم افزاري، در حدود ۱۲۰ ميليون دلار در چين سرمايه گذاري كرده است.
گفتني است كه مايكروسافت روابط تجاري خود را از سال ۱۹۹۲ در چين آغاز كرده است و تاكنون ۹۰۰ مركز فعاليتي در اين كشور دارد. همچنين روابط اين شركت نيز با دانشگاه هاي چيني، مراكز تحقيقاتي و فروشندگان محصولات نرم افزاري است.

۱۹۰ دفتر خدمات ارتباطي و ۱۰۰ ISP
از وزارت ارتباطات وام مي گيرند
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات وام ۱۹۰ دفتر خدمات ارتباطي و ۱۰۰ ISP را از محل اعتبار سال ۸۲ و ۸۳ وزارت پرداخت مي كند .
مهندس محسن پاذري مديركل دفتر امور اجرايي فناوري اطلاعات وزارت ICT در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري موج ، گفت : ۵ شركت PAP كه تا كنون تعهدات خود را انجام داده اند، وام هاي خود را دريافت مي كنند .وي افزود : ميزان مبلغ وام به شركت هاي PAP بر اساس شاخص هاي پهناي باند ، ظرفيت خطوط ارتباطي ، تعداد كاربران شركت ها و همچنين محل واقع شدن اين شركت ها است .وي با بيان اينكه تا كنون با پرداخت وام ۱۰۰ ISP نيز موافقت شده است ، گفت : در حدود ۱۵ ISP ديگر نيز درخواست داده اند كه در حال بررسي است .وي افزود : مجموع ميزان وام، ۲۴ ميليارد و ۶۹۰ ميليون ريال است كه ۲۵ شركت  حداكثر ظرف ۱۰ روز آينده وام خود را دريافت مي كنند .
وي همچنين در خصوص ديگر وام هاي موافقت شده براي پرداخت ، گفت : ۳۴ شركت نرم افزاري نيز با توجه به حجم فعاليت هايي كه دارند وام دريافت خواهند كرد .
پازري در پايان با اشاره به اينكه سقف وام مربوط به IDC ها بالاست ، گفت: اختصاص وام با اين مراكز هنوز شروع نشده و در جلسه آينده كميته مورد بررسي قرار مي گيرد.

ارتقاي توان  واكسن هاي  ضد سرطان
محققان  به  يافته هاي  جديدي  در خصوص  چگونگي  مهار دستگاه  ايمني  بدن  و پاسخ  ندادن  آن  در مقابل  تومورهاي  سرطاني  دست  يافتند.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  بيلور، با استفاده  از يك  راهبرد جديد مي توان  فعاليت  برخي  از سلول هاي  «تي » كه  دستگاه  ايمني  بدن  را مهار مي كند و مانع  مي شود بدن  به  تومورها و حتي  بيماري  هاي  عفوني  واكنش  مناسب  نشان  دهد.
از سال  ۱۹۹۵ گروه  هاي  زيادي  از دانشمندان  تلاش  كردند براي  درمان  تومورهاي  سرطاني  از واكسن  استفاده  كنند. با اين  حال  گروهي  از سلول  هاي  تي  در بدن  دستگاه  ايمني  بدن  را سركوب  مي  كند به  همين  علت  با خارج  كردن  اين  سلول  ها با استفاده  از تركيبات  شيميايي  يا پادتن  مي  توان  جلوي  فعاليت  اين  گروه  از سلول  ها را گرفت .
با اين  روش  مي  توان  تاثير واكسن هاي  مورد استفاده  در سرطان ها را تقويت  كرد.

يافته  هاي  جديد در خصوص  نحوه  تعيين  جنسيت  جنين
محققان  مي  گويند  نوعي  واكنش  شيميايي  خاص  موجب  مي شود جنين  به  جنس  مؤنث  يا مذكر تبديل  شود.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  ، دانشگاه  جانز هاپكينز در جنين  هاي  در حال  رشد سلول  هاي  زايا وجود دارند كه  مي  توانند هر دو سلول هاي  جنسي  نر يا ماده  را به  وجود آورند.سلول  هاي  زايا به  خودي  خود نمي توانند موجب  نر يا ماده  شدن  جنين  شوند و به  گفته  محققان  يك  رشته  واكنش  شيميايي  كه  به  مسير «جك  استت»   موسوم  است ، سلول  هاي  زايا را در مسير تبديل  شدن  به  سلول هاي  نر يا ماده  و ايجاد جنين  نر يا ماده  هدايت  مي  كند.كشف  جديد مي تواند به  شناخت  بهتر علل  ناباروري  كمك  كند و در درمان  اين  اختلال  مورد استفاده  قرار گيرد.همچنين  برخي  از سرطان  ها ممكن  است  بر اثر اختلال  در واكنش  هاي  شيميايي  مسيرجك  استت  به  وجود آيند.

پخش  برنامه  هاي  بي.  بي.  سي  از طريق  اينترنت
شبكه  خبري  بي. بي. سي  قصد دارد با امضاي  قراردادي  با شركت هاي  خصوصي  برنامه هاي  راديويي  و تلويزيوني  خود را از طريق  اينترنت  به  صورت  مستقيم  پخش  كند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره ، بي.  بي. سي  همچنين  قصد دارد از طريق  پايگاه  اينترنتي  خود موسيقي  هاي  مختلف  را به  فروش  برساند.
بي . بي . سي  هم  اكنون  سرگرم  آزمايش  برنامه اي  است  كه  كاربران  مي توانند با استفاده  از آن  برنامه هاي  آن  را به  صورت  مستقيم  از طريق  اينترنت  دريافت  كنند.

جشنواره  پرتاب  گوشي هاي  تلفن  همراه  در فنلاند
مسابقه  پرتاب  گوشي  هاي  تلفن  همراه  دركشور فنلاند ، برگزار شد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  رويترز ، در اين  مسابقه  فانتزي  شركت  كنندگان  انواع  گوشي  تلفن  همراه  را پرتاب  مي كردند و هر كدام  كه  مسافت  دورتري  را به  دست  مي آورد برنده  اعلام  مي شود. هدف  اصلي  اين  مسابقه  آزاد كردن  انسان  از بردگي  تلفن  و در دسترس  بودن  ديگران  اعلام  شد.
اين مسابقه هر سال صدها هزار تماشاگر را جذب مي كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |