سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۷ - Aug 30, 2005
توافق روسيه و آمريكا براي ابقاي كوفي عنان
ايسنا: روسيه و آمريكا درخصوص ابقاي كوفي عنان در پست دبيركلي سازمان ملل متحد به توافق رسيدند.
به گزارش پايگاه اينترنتي ايلاف، منابع روسي اعلام كردند، كاخ سفيد موافقت كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد را درخصوص اجراي اصلاحات در اين سازمان بعد از تحقيقات انجام شده درخصوص فساد اداري و مسايل مربوط به برنامه نفت در برابر غذا جلب كرده است.
اين منابع اعلام كردند: بركناري عنان، سازمان ملل را با زيان بزرگي روبرو مي كند؛ زيرا آغاز اين گونه مذاكرات طولاني و سخت با شخص ديگري كه بخواهد جانشين وي شود، امري دشوار است.
روزنامه كومرسانت- چاپ مسكو- اعلام كرد، طي ديدار انجام شده بين آندره دينيسوف و جان بولتون، نمايندگان دايمي روسيه و آمريكا در سازمان ملل، دو طرف به بررسي موضع گيري هاي مربوط به اصلاحات در سازمان ملل متحد و ديدار آينده ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه و جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا پرداختند.

انتقال صهيونيست ها از غزه به بلندي هاي جولان
خبرگزاري فارس: رژيم صهيونيستي گروهي از شهرك نشينان شهرك نيتسر حزاني را كه هفته پيش در نوار غزه تخليه شده، در جولان اسكان داده است.
به گزارش روزنامه اماراتي البيان ، اسرائيل اين گروه از شهرك نشينان را كه شامل ۶۳ خانواده صهيونيست است به بلنديهاي جولان منتقل كرده است.
بلندي هاي جولان بخشي از خاك سوريه است كه اسرائيل آن را در اشغال خود دارد.
اين خانواده هاي صهيونيست در شهرك صهيونيست نشين خصفين در جنوب شرقي بلندي هاي جولان اسكان داده شده اند.
شبكه ماهواره اي سوريه در پايگاه اينترنتي اخبار الجولان اعلام كرد شوراي شهرك نشينان صهيونيست در جولان، بر اساس برنامه اشغال سرزمين فلسطينيان و تقويت شهرك سازي در بلنديهاي جولان، مرحله اول برنامه  سه ساله توسعه شهركهاي صهيونيست نشين را به پايان رسانده است.
در واكنش به اين خبر وزير اطلاع رساني سوريه انتقال شهرك نشينان صهيونيست از نوار غزه به بلندي هاي جولان را شيوه جديد دشمني و تأكيدي بر اصرار صهيونيست ها به ادامه اشغالگري دانست.

رأي منفي به قانون اساسي
استراتژي جديد سني هاي عراق
000546.jpg
گروه سياسي: با تأييد پيش نويس قانون اساسي عراق در پارلمان اين كشور، فصل جديدي از كشمكش هاي سياسي در عراق آغاز شد.
روز يكشنبه در آخرين لحظات ضرب الاجل تعيين شده براي تصويب پيش نويس مذكور، سرانجام اعضاي مجمع ملي عراق بدون دستيابي به اجماع كامل و فقط به  دليل اكثريت بودن شيعيان و كردهاي اين كشور توانستند عليرغم ابراز مخالفت و نارضايتي اهل تسنن عراق پيش نويس قانون اساسي را تصويب كنند؛ اما قانون مذكور براي نهايي شدن بايد در مهرماه به رأي مردم گذاشته شود.
از اين رو، اهل تسنن عراق برخلاف انتخابات گذشته كه پيشتر بر طبل تحريم مي كوبيدند، اين  بار درصدد جلب نظر سني ها براي شركت در انتخابات و دادن رأي منفي به قانون مذكور هستند.
ديروز رئيس حزب اسلامي عراق كه از احزاب سني حاضر در پارلمان اين كشور است،گفت: پيش نويس قانون اساسي خواسته مردم عراق نيست. الهاشمي طي يك كنفرانس مطبوعاتي در بغداد گفت: در اين پيش نويس كوتاهي هايي انجام شده و همه مسائل بيان نشده است. وي افزود: سعي مي كنيم مسائل سياسي و مشروع اين قانون را بررسي كنيم و ملت عراق را به شكاف هاي موجود در آن آگاه سازيم.
ماجد جاسم الشعله رئيس قبيله جمله عراق در فلوجه نيز ضمن انتقاد از پيش نويس مذكور گفت: ما شاكي هستيم اما انتخابات را تحريم نمي كنيم؛ چراكه اكنون فرصت داريم تا از تصويب آن در ۱۵ اكتبر (۲۴ مهر) جلوگيري كنيم.
مطابق قانون عراق اگر قانون اساسي در مجمع ملي تصويب شود (كه يكشنبه تصويب شد) ولي در هنگام همه پرسي دوسوم از سه استان اين كشور با آن مخالفت كنند به صورت قانون در نخواهد آمد و با توجه به اين كه سني ها اكثريت را در چهار استان از ۱۸ استان عراق دارا هستند، اين احتمال وجود دارد كه مشاركت اهل تسنن در همه پرسي مهرماه و رأي منفي آنها مانع از نهايي شدن قانون اساسي عراق شود.
مخالفت اتحاديه عرب
با قانون اساسي عراق
ديروز در كنار مخالفت رهبران اعراب سني عراق با متن پيشنهادي قانون اساسي جديد، دبيركل اتحاديه عرب نيز نسبت به اين متن ابراز نگراني كرده است.
به گفته عمروموسي اين اتحاديه را از اين كه قانون اساسي پيشنهادي بر هويت عربي عراق تأكيد لازم را ندارد نگران است و آن را نشانه امتيازدهي به اقليت هاي غيرعرب اين كشور مي داند.
دبيركل اتحاديه عرب گفته است كه به همين دليل نيز متن پيشنهادي بر هويت عربي عراق تأكيد لازم را نگذاشته است كه اين نيز ناشي از نفوذ اقليت هاي غيرعرب در تدوين قانون بوده است.
طالباني : عراق  از اتحاديه  عرب 
خارج  نمي شود
 جلال  طالباني  رئيس  جمهوري  عراق  ديروز با تأكيد بر اين  كه  عراق قصد خروج  از اتحاديه  عرب  را ندارد، گفت: هدف  از يك  ماده  جنجال  برانگيز پيش  نويس  قانون  اساسي  اين  كشور كه  موجب  نگراني  اتحاديه  عرب  شده  است ، در نظر گرفتن  و انعكاس  ساختار جمعيتي  اين  كشور است .
طالباني  به  كانال  خبري  تلويزيون العربيه  مستقر در دبي  گفت : ما از اتحاديه  عرب  خارج  نخواهيم  شد وافزود ما يكي  از بنيانگذاران  اين  اتحاديه  هستيم  و به  ايفاي  نقش  خود دراين  چارچوب  ادامه  خواهيم  داد.
دستگيري ۱۶۷ مظنون
نيروهاي ائتلاف با همكاري نيروهاي امنيتي عراق موفق به دستگيري ۱۶۷ مظنون و ضبط مقادير زيادي مواد منفجره شدند.
بر اساس اين گزارش، نيروهاي ائتلاف همچنين موفق به كشف و ضبط مقادير زيادي اسلحه و مواد منفجره در تلعفر در شمال عراق شدند. نيروهاي ارتش عراق نيز يك خودروي بمب گذاري شده در منطقه ابي صيدا در نزديكي بعقوبه را خنثي كردند.

قريع:
جنگ براي بيت المقدس آغاز شده است
000549.jpg
ايسنا: احمد قريع در جلسه كابينه فلسطين از ديوار حائل رژيم صهيونيستي انتقاد كرد و گفت، اين رژيم در حال حبس فلسطينيان در يك محله يهودي است.
به گزارش سايت خبري پنينسولا، احمد قريع، نخست وزير تشكيلات خودگردان در نشست كابينه  كه در ابوديس واقع در حومه بيت المقدس تشكيل شده بود، گفت: مبارزه براي بيت المقدس آغاز شده است.ده ها تن از فلسطينيان در اين منطقه يهودي نشين محاصره خواهند شد كه اسرائيل در نظر دارد، زمين هاي آنها را در كرانه باختري غصب كند و ما هرگز با اين امر موافقت نمي كنيم.
فلسطينيان گزارش داده اند: طي چند روز گذشته چهار دستور مصادره زمين صادر شده است.
قريع اظهار داشت: جهان بايد با توجه به ديوار حائل اين مطلب را درك كند كه بيت المقدس و كرانه باختري در خطر است.
وي افزود: اين حصار نه تنها فلسطينيان يا اسرائيلي ها، بلكه كل روند صلح را به مخاطره مي اندازد.
قريع ادامه داد: ما به اسرائيل اجازه نمي دهيم كه بگويد عقب نشيني از نوار غزه را پايان داديم، در حالي كه به گسترش شهرك هايش در كرانه باختري و اطراف بيت المقدس ادامه مي دهد. ما از آمريكا و كميته كاري چهار جانبه مي خواهيم، در اين خصوص از خود مسئوليت پذيري نشان دهند.
در همين حال وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي ديروز هشدار داد در صورتي كه فلسطيني ها به حملات خود عليه اين رژيم ادامه دهند، اسرائيل ديگر حاضر نخواهد شد در چارچوب نقشه راه به مذاكرات ادامه بدهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، درپي وقوع عمليات شهادت طلبانه بئرالسبع كه بعد از عقب نشيني اسرائيل از نوار غزه صورت گرفت، سيلوان شالوم در گفت وگو با راديو نظامي اسراييل گفت: بدون از بين رفتن سازمان هاي تروريستي، بازگشت به طرح صلح نقشه راه غير ممكن است.

نكات اصلي قانون اساسي عراق
نسخه نهايي قانون اساسي عراق كه روز يكشنبه همين هفته توسط اكثريت اعضاي كميته تدوين اين قانون امضا و در پارلمان نيز تصويب شد، تصريح مي كند اسلام يكي از منابع اصلي قانونگذاري است و آزادي بيان و مذهب بايد در كشور رعايت شود و همچنين تصريح مي كند درآمدهاي ناشي از فروش نفت بايد به طور مساوي بين همه مردم اين كشور تقسيم شود.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فيگارو چاپ فرانسه، نسخه نهايي قانون اساسي عراق در ۱۴ مورد اصلاح شده است.
نكات اصلي اين قانون كه در تاريخ ۱۵ اكتبر به همه پرسي گذاشته خواهد شد به شرح زير است:
اصول كلي:
- حكومت عراق، حكومتي جمهوري، فدرال، دمكراتيك و كثرت گراست.
عراق كشوري چند مليتي، چند مذهبي و چند فرهنگي است. اين كشور جزء جهان اسلام و اعراب آن جزء امت عربي هستند.
مذهب:
- آزادي مذهبي و آزادي برگزاري مراسم مذهبي به رسميت شناخته شده است.
اسلام دين رسمي و يك منبع اصلي قانونگذاري است.
زبان:
- زبان هاي عربي و كردي زبان رسمي هستند. از اين زبان ها مي توان در نهادهاي رسمي مانند مجلس نمايندگان، شوراي وزيران، دادگاه ها و كنگره ها استفاده كرد.
فدراليسم:
- كشور جمهوري فدرال عراق از يك پايتخت، مناطق، استانداري هاي تمركززدايي شده و جوامع سرزميني تشكيل شده است.
اين قانون اساسي به محض آنكه به تصويب برسد منطقه كردستان را به رسميت مي شناسد.
- پارلمان كشور بايد در مهلت شش ماه، قانوني را تصويب كند كه به موجب آن تشكيل مناطق قانوني مي شود.
- يك استان يا بيشتر حق دارد خود را منطقه بنامد.
- دولت هاي منطقه اي حق دارند اختيارات قانوني، اجرايي و قضايي خود را خارج از اختيارات انحصاري كه براي مقامات فدرال در نظر گرفته شده است، اعمال كنند.
- قوه مقننه منطقه اي، از يك مجلس واحد كه نمايندگان آن توسط آن منطقه در انتخابات عمومي و مستقيم انتخاب مي شوند تشكيل شده است.
- اختيارات قوه مقننه منطقه اي را رئيس آن منطقه كه بالاترين مقام منطقه اي است، اعمال مي كند.
- استانداري هايي كه جزيي از يك منطقه نيستند اختيارات اداري و مالي گسترده تري براي اداره خود مطابق اصول تمركززدايي دريافت خواهند كرد.
شوراي استانداري اين استان ها تحت قيموميت هيچ وزراتخانه و نهاد ديگري نيست.
- مناطق و استانداري ها حق دارند دفاتر نمايندگي در سفارتخانه ها و نمايندگي هاي ديپلماتيك به منظور پيگيري امور فرهنگي، اجتماعي و توسعه محلي خود ايجاد كنند.
قوه مقننه:
- در مجلس(فدرال) نمايندگان عراق، هر ۱۰۰هزار نفر يك نماينده خواهند داشت و اعضاي آن، نمايندگي مردم عراق را به طور كلي به عهده خواهند داشت.
مدت نمايندگي هر دوره چهار سال است و در هر حالت بايد ۲۵ درصد از كرسي هاي آن به زنان اختصاص داده شود.
قوه مجريه:
- قوه مجريه فدرال عراق از رئيس جمهوري و شوراي وزيران تشكيل شده است. رئيس جمهوري بايد زاده عراق باشد و والدين وي نيز بايد عراقي باشند.
- مجلس نمايندگان با اكثريت دو سوم آراء فردي از ميان اعضاي خود به عنوان رئيس جمهوري كشور به مدت چهار سال انتخاب مي كند.
- رئيس جمهوري عراق رهبر جناح اكثريت را در مجلس نمايندگان مكلف مي كند تا شوراي وزيران(دولت) را تشكيل دهد.
- رئيس شوراي وزيران (نخست وزير) نيز اعضاي دولت را انتخاب مي كند. رئيس شوراي وزيران بايد داراي مدرك دانشگاهي و از ۳۵ سال كمتر سن نداشته باشد. نخست وزير مسئول مستقيم قوه مجريه درخصوص سياست كلي كشور و فرمانده نيروهاي مسلح كشور است. او حق دارد با هماهنگي مجلس نمايندگان وزيران را بركنار كند.
- قوه مجريه حق ندارد قانوني را در تضاد با اصول دمكراتيك وضع كند.
تقسيم ثروت هاي كشور:
- نفت و گاز ثروت ملت عراق است. دولت فدرال اداره نفت و گاز استخراجي را با همكاري با مناطق و استانداري ها بر عهده خواهد داشت و درآمدهاي ناشي از فروش آن را به طور مساوي و بر اساس جمعيت هر منطقه تقسيم خواهد كرد.
حزب بعث:
- حزب بعث صدام حسين هيچ جايگاهي در عراق ندارد.

تلاش زرقاوي براي رخنه در سوريه، اردن و لبنان
ايسنا: تايم نوشت: زرقاوي قصد دارد در سوريه، اردن و لبنان پايگاه هاي آموزشي ايجاد كند. مجله  تايم به نقل از تشكيلات و مقامات اطلاعاتي اروپا اعلام كرد: ابومصعب زرقاوي، رهبر تشكيلات القاعده طي نامه اي به ابوفرج الليبي، از مسئولان مهم القاعده كه ماه مه گذشته (ارديبهشت) در پاكستان دستگير شد، خواسته بود تا به منظور آموزش شبه نظاميان در اردن و لبنان و سوريه پايگاه هايي ايجاد كند. اين مجله همچنين نوشت: زرقاوي بر ضرورت يادگيري زبان هاي اروپايي توسط نيروهاي تحت آموزش القاعده تأكيد كرد و آن را براي تسهيل در انجام حملات در اروپا لازم دانست. منابع اطلاعاتي اروپا همچنين فاش كردند: زرقاوي در حال تنظيم حمله اي بزرگ به اروپاست و به همين جهت، قصد دارد نيروهاي خود را به بهترين شكل آموزش دهد.

ضرب الاجل دولت پاكستان به مدارس علوم ديني
دولت  پاكستان  اعلام  كرد اگر مدارس  علوم  اسلامي تا پايان  سال  جاري  تحصيلي  از ثبت  نام  كردن  در فهرست  دولت  خودداري  كنند، تعطيل خواهند شد.
به  گزارش  آسوشيتدپرس  از اسلام  آباد، «ايجاز الحق » وزير امور مذهبي  پاكستان  اعلام  كرد، مدارس  اسلامي تا ۳۱ دسامبر فرصت  دارند تا ثبت نام  كنند وگرنه  تعطيل  خواهند شد. وي  گفت:  اين  تصميم  دولت  پاكستان كاملا قاطع  و جدي  است . بيش  از ۱۰هزار مدارس  علوم  مذهبي  در پاكستان  فعاليت  مي كنند كه  حدود يك  ميليون  دانشجو دارند. دولت  پاكستان  چند هفته  پيش ، از مدارس علوم  اسلامي اين  كشور خواست  دانشجويان  خارجي  خود را اخراج  كنند.

انفجار در اردوگاه  سربازان  آلماني  در افغانستان
000552.jpg
در آستانه  سفر پتر اشتروك  وزير دفاع  آلمان  به  افغانستان ، شنبه  شب  انفجاري  در اردوگاه  سربازان  ارتش  آلمان  در فيض آباد روي  داد.
به  گزارش  منابع  اينترنتي  به  نقل  از خبرگزاري  آلمان ، براثر اين  انفجار كسي  كشته  و يا مجروح  نشده  و تنها خسارات  مالي  ناچيزي  به  بار آمده  است . اين  در حالي  است  كه  وزير دفاع  آلمان  قرار بود ديروز از اردوگاه هاي  سربازان  آلماني  در قندوز و فيض آباد ديدن  كند تا در جريان  فعاليت  هاي  واحدهاي  آلماني  مستقر در شمال  افغانستان  قرار گيرد. در مجموع  ۲۲۰۰ سرباز آلماني  در افغانستان  حضور دارند كه  ۳۱۰ تن  از آنان  در قندوز و ۱۰۰ نفر نيز در فيض آباد مستقر هستند.

مذاكرات شش جانبه هسته اي به تأخير افتاد
ايسنا: وزير امور خارجه تايلند از عدم آمادگي كره شمالي براي از سرگيري مذاكرات شش جانبه در موعد مقرر (هفته جاري) خبر داد. وي دليل اين تأخير را فقدان اعتماد ميان طرفين مذاكرات عنوان كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، كانتاتي سوفامونگخون، وزير امور خارجه تايلند اظهار داشت: در خلال سفرش به كره شمالي خبردار شد كه گفتگوهاي شش جانبه تا اواسط يا اواخر سپتامبر به تاخير خواهد افتاد.خبرگزاري كيودو ژاپن با اعلام اين خبر در ادامه به نقل از وزير امور خارجه تايلند گزارش داد: وي در ديدار با وزير امور خارجه كره شمالي از اين مساله اطلاع يافت.

جنبلاط: حقايق ترور حريري به زودي روشن مي شود
خبرگزاري فارس: رهبر حزب سوسياليست ترقي خواه لبنان گفت: طي هفته هاي آينده واقعيت ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد اين كشور آشكار خواهد شد. به گزارش خبرگزاري شين هوا از بيروت، وليد جنبلاط با اشاره به اينكه واقعيت ترور حريري بزودي مشخص خواهد شد، كينه توزي را عامل ترور وي دانست.جنبلاط بر لزوم پايبندي به توافقنامه طائف و روابط مستحكم با سوريه و حمايت از مقاومت و درخواست آنان درخصوص بازگشت آوارگان فلسطيني به موطنشان و بهبود شرايط اردوگاه هاي آوارگان فلسطيني تأكيد كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |