سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۴
دومين جام قهرماني واليبال هم به مسكو رفت
سال ۲۰۰۵ ظهور مجدد روس ها
000774.jpg
علي شاكري
سال ۲۰۰۵ سال ظهور مجدد روس ها در واليبال جهان بود. چند سالي بود كه خبري از روس ها در عرصه قهرماني نبود. حتي تيم ملي بزرگسالان اين كشور هم باوجود قهرماني، در ليگ جهاني چهاردهم در دو دوره پياپي غيبت داشت. در بازي هاي المپيك آتن نيز روس ها جنگ را به برزيل و ايتاليا باختند، اما در سالي كه در آن قرار داريم، روس ها با قهرماني در دو   رده نوجوانان و جوانان خبر از بازگشت پرقدرت دوباره خود داده اند. نام روس ها در دو ميدان «ويشاي كاپت نام» و «الجزيره» مجدداً برسر زبان ها افتاد و در اين ميان برزيل ناكام بزرگ بود كه به عنوان تيم مدافع عنوان قهرماني درست در روز پاياني در ايستگاه روسيه متوقف شد و خود با يك پله سقوط به مقام نيابت قهرماني رضايت داد. هند نايب قهرمان دوره پيش سقوطي وحشتناك تا رده يازدهم داشت و ايران نيز مقام سومي دوره قبل را با عنوان پنجمي عوض كرد. نكته مهم آنكه در اين رده سني ناپايداري رده بندي تيم هاي برتر در هر دوره كاملا مشهود است و به عنوان نمونه به جز برزيل كه جاي خود را در مكان نخست به روسيه داد،  دو تيم روسيه و ايتاليا به همراه آرژانتين سه تيمي بودند كه با كنارزدن مدعيان دوره پيش در جمع ۴ تيم برتر دور پاياني ظاهر شدند. با اين مقدمه نگاهي داريم به دوره نهم اين رقابت ها و فراز و نشيب  تيمها كه اميدواريم موردتوجه شما خوانندگان گرامي واقع شود.
گروه بندي تيم ها در دور مقدماتي
گروه يك: الجزاير، مصر، كره جنوبي و اسلواكي
در اين گروه تيم ها به خوبي چيده شدند تا شايد الجزاير بتواند به عنوان ميزبان در آسان ترين گروه راهي به مرحله دوم پيدا كند، اما حضور كره جنوبي و اسلواكي و مصر هرگز اين اجازه را به ميزبان نداد تا بتواند از اين نمد براي خود كلاهي بدوزد. الجزايري ها بيشترين دلخوشي شان پيروزي مقابل مصر بود كه نوجوانان سرزمين فراعنه هم به الجزاير در بازي پنج گيمه راه ندادند تا اين تيم در زمره نخستين حذف شدگان دور مقدماتي باشد. در اين گروه اسلواكي به همراه كره جنوبي و مصر به مرحله دوم راه يافتند.
اسلواكي در همان روز نخست با غلبه بر كره نايب قهرمان آسيا صدرنشيني گروه خود را محرز ساخت، هرچند كه در بازي با مصر سخت به دردسر افتاد و با اقبالي بلند سه بر دو فاتح بازي شد.
يكي از دو گروه سخت بازي ها
گروه دوم: مكزيك، بلغارستان، آرژانتين و برزيل
اين گروه يكي از دو گروه سخت بازي هاي اين دوره بود كه حضور سه تيم بلغارستان، آرژانتين و برزيل موجب شد تا پيشاپيش همگان مكزيك را از پيش حذف شده قلمداد كنند.
به طور طبيعي برزيل با پيروزي سه بر صفر روز نخست مقابل آرژانتين زهرچشم سختي از تيم هاي همگروه و رقباي مرحله بعد خود گرفت. آرژانتيني ها با اتكاء به فيزيك بدني آماده و بازي قدرتي به همراه بلغارستان راهي دور دوم شدندتا خيز اصلي را براي حضور در مراحل بالاتر بردارند. در اين گروه برزيل كم مانده بود در مصاف با بلغارستان مغلوب شود اما در يك بازي سنگين برزيل با برتري ۳ بر ۲ همچنان درصدر ماند.
آرژانتين هم براي كسب مقام دوم بلغارستان را در سه ست با قاطعيت شكست داد و بعد از برزيل در جاي دوم ايستاد.
گروهي عجيب
گروه سوم: لهستان، هند، كانادا و ايتاليا
بازي هاي اين گروه با شكست هايي كه هركدام از مدعيان صعود مقابل هم داشتند سخت گره خورد. هندي ها كه در برابر لهستان قهرمان اروپا در يك بازي نزديك مغلوب شدند با شكست ايتاليا همه نگاه ها را معطوف خود ساختند. ايتاليا توانست ۳ بر يك لهستان را ببرد و در اين بين كانادا تنها تيمي بود كه با كيفيت نازل سرش بي كلاه ماند و جايي در ميان تيم هاي صعود كرده نيافت. در اين گروه ايتاليايي ها با اقبالي بلند با كسب صدرنشيني به لطف معدل امتياز بهتر در يك مرحله حاشيه امنيت يافتند و لهستان و هند را به جنگ رقبا در مرحله پلي آف فرستادند.
فرانسه بالاتر از روسيه و ايران
گروه چهارم: ايران، فرانسه، تونس و روسيه
بي هيچ ترديدي به اين گروه بايد لقب گروه مرگ داد. از يك سو روسيه بلندترين تيم بازي ها به همراه فرانسه خوش تكنيك و ايران صاحب مقام در كنار تونس قهرمان آفريقا پيش بيني تيم هاي برتر را سخت كرده بود.ايران تيم سوم دوره قبل در مقابل روسيه و فرانسه آنچنان راحت باخت كه اين امر حتي تعجب و حيرت مربيان تيم هاي برنده را به همراه داشت تا جايي كه مربي روسيه در كنفرانس مطبوعاتي پس از بازي گفت: انتظار بازي سختي را مي كشيدم. كمبود بازي هاي تداركاتي و تجربه نخست برخي از بازيكنان ايران در يك كلام باعث شد تا اعضاي اين تيم به دور از توانايي هاي خود و استرس بيش از حد نتوانند حتي در نقش حريف تمريني تيم هاي فرانسه و روسيه ظاهر شوند.تازه بسيار خوش اقبال بوديم كه تونس با چند اشتباه فاحش در گيم پنجم بازي را به تيم ايران بخشيد و ايران دارنده دو مدال نقره و برنز سال هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ از خطر حذف شدن در همان مرحله اول نجات يافت. همين سه بازي كافي بود تا تيم ايران در مرحله «پلي آف» اول در قالب اصلي خود قرار گيرد.برتري دوباره مقابل كره جنوبي حريف قديمي و فيناليست نوجوانان آسيا در تهران تيم ايران را يك قدم ديگر به شرايط ايده آل نزديك تر ساخت. هرچه بود در اين گروه پيش بيني ها غلط از آب درآمد و روس ها در بازي سرگروهي مغلوب سرعت و تكنيك فرانسوي ها شدند.
سرگروه ها در بازي تشريفاتي
در شرايطي كه تيم هاي دوم و سوم گروه هاي چهارگانه با حضور در اولين مرحله پلي آف سرنوشتشان براي ماندن در جدول بازي ها به مويي بند بود، چهار تيم فرانسه، برزيل، ايتاليا و اسلواكي در بازي هاي تشريفاتي با خيالي آسوده راهي مرحله يك چهارم نهايي شدند. در دو بازي تشريفاتي برزيل از سد اسلواكي گذشت و فرانسه هم در پيكاري دشوار ۳ بر ۲ بر تيم ايتاليا غلبه كرد.
ايران، آرژانتين، لهستان و روسيه
فاتحين بازي هاي حذفي
اوج بازي هاي مرحله دوم در بازي هاي حذفي خلاصه شد.
در اين مرحله دست تقدير ايران و كره دو نماينده از سه كشور آسيايي حاضر در اين بازي ها را روبه روي هم قرار داد.
در اين بازي ايران همانند فينال آسيايي در سه «ست» پياپي از سد كره جنوبي گذشت و باتوجه به شكست هند در اين مرحله برابر آرژانتين ايران تنها بازمانده قاره آسيا در مراحل پاياني شد.
هند ۳ بر يك مغلوب آرژانتين شد. لهستان هم با پيروزي ۳ بر صفر مقابل مصر مانع از راهيابي اين تيم به جمع ۸ تيم برتر شد. پيكار بلغارستان و روسيه را روس ها با قدرت بردند تا جمع حذف شدگان در پايان بازي هاي مرحله دوم به ۸ تيم برسد.
بداقبالي ايران و فرانسه
در مرحله يك چهارم نهايي ايران و فرانسه با بداقبالي مواجه شدند و درعين شايستگي از راهيابي به مرحله نيمه پاياني بازماندند. ايران در بازي برابر با ايتاليا در شرايطي كه با ۴ امتياز اختلاف در گيم پنجم پيش بود در ميان ناباوري ۳ بر ۲ بازنده شد و فرانسه هم هرگز قدر برتري دو بر صفر را ندانست و با از دست دادن سه «ست» پياپي با چشماني اشكبار بازي را به آ رژانتين واگذار كرد.
در اين بين بايد به تيم هاي آرژانتين و ايتاليا لقب تيم هاي خوش اقبال جام نهم را داد. در اين بين تنها دو تيم روسيه و برزيل با قدرت در بازي هاي بدون بحث با شايستگي برابر اسلواكي و لهستان به نيمه نهايي رفتند.
روسيه و برزيل در فينال
در نيمه نهايي روسيه و برزيل مجالي به آرژانتين و ايتاليا ندادند و توانستند با قدرت به فينال برسند.هرچند برزيل در مصاف با ايتاليا يك «ست» از دست داد.در فينال كمتركسي تصور مي كرد برزيل در آخرين بازي رنگ شكست به خود ببيند و نتواند از عنوان قهرماني دوره پيش خود دفاع كند. روس ها كه پيش تر يك بار برابر فرانسوي ها طعم شكست را چشيده بودند اين بار در فينالي نفس گير با برتري ۳ بر ۲ مقابل برزيل براي دومين بار جام قهرماني را با خود به مسكو بردند.در بازي رده بندي ايتاليا با شكست ۳ بر يك آرژانتين در جاي سوم ايستاد تا ما بيشتر حسرت روز بازي با ايتاليا را بخوريم. جايگاهي كه بي هيچ ترديدي حق بچه هاي ما بود.
ايران برسر كسب مقام پنجم با يك تير دو نشان زد. تيم ايران در رويارويي دوباره با فرانسه هم انتقام شكست بازي مقدماتي از اين تيم را گرفت و هم اينكه بالاتر از اين تيم خوش تركيب اروپايي ايستاد. لهستان قهرمان اروپا پايين تر از ايران قهرمان آ سيا در مكان هفتم قرار گرفت و اسلواكي هشتم شد.
رده بندي نهايي
۱ _ روسيه ۲ _ برزيل ۳ _ ايتاليا ۴ _ آرژانتين ۵ _ ايران ۶ _ فرانسه ۷ _ لهستان ۸ _ اسلواكي ۹ _ بلغارستان ۱۰_مصر ۱۱ _ هند ۱۲ _ كره جنوبي ۱۳ _ الجزاير ۱۴ _ كانادا ۱۵ _ مكزيك ۱۶ _ تونس.

نمايش تيم ايران در دو پرده
000762.jpg
تيم واليبال نوجوانان ايران در نهمين دوره رقابت هاي واليبال نوجوانان جهان دو چهره داشت، در پرده اول تيم ايران متاثر از كمبود بازي هاي تداركاتي چهره اي بسيار ضعيف از خود به نمايش گذاشت. بازي هاي دور مقدماتي در مقابل فرانسه، روسيه و تونس از آن جمله بود. چهره دوم تيم ايران در مرحله دوم رويت شد كه اصلا هيچ شباهتي با آن تيم پراشتباه و بي اشتهاي روزهاي اوليه نداشت. بازي با كره جنوبي و ايتاليا به جز گيم پنجم آن و دو بازي با لهستان و فرانسه آن روي سكه تيم ايران بود كه همگان را به حسرت و ما را به افسوس واداشت كه چرا مي بايست جاي تيم ايران در مرحله پاياني بازي ها خالي باشد. اگر در آن لحظات غرورانگيز گيم سرنوشت مقابل ايتاليا مربيان استراتژي صحيحي اتخاذ مي كردند و خيلي زود خود را پيشاپيش فاتح بازي نمي ديدند چه بسا امروز يك بار ديگر خاطره پيروزي هاي ميدان هاي قاهره و سوفان بوري تايلند در اذهان دوستداران واليبال زنده و غرق در شادي موفقيت سوم اين تيم در جهان بوديم. با اين اوصاف ارج مي نهيم و پاس مي داريم تلاش بازيكنان نوجواني را كه با الهام از روحيه اي ملي و اعتقادي قوي عنوان پنجمي دنيا و برترين تيم آسيايي را به ارمغان آوردند.
توصيه ما به مسئولان واليبال اين است كه حتما با بازنگري بازي هاي اين تيم و شناخت موانع بازدارنده زمينه هاي موفقيت آن را در سال هاي آتي فراهم سازند و فراموش نكنيم كه هر ميداني آن هم به اهميت مسابقات جهاني مطمئنا تجارب ارزشمندي را به همراه دارد كه مي تواند پل پيروزي هاي آ ينده باشد. نوجواناني كه دو سال آينده با لباس تيم جوانان بار ديگر فرصت حضور در رويداد جهاني ديگري را مي يابند و با تجربه ذيقيمت به دست آمده مي توانند حماسه اي ديگر خلق كنند.
000771.jpg
تيمي پر آتيه با ستاره هايي يكدست
تيم اعزامي به الجزاير يكي از بهترين تيم هايي بود كه در رده نوجوانان در مسابقات جهاني حاضر شد. در اين تيم همه بازيكنان با قد و قواره هايي مناسب و تكنيكي خوب خبر از آينده اي خوب تر را براي خود و واليبال ايران دادند. حفظ اين تيم مي تواند سكوي پرتاب واليبال ايران براي دور آينده مسابقات جوانان جهان باشد، تيمي كه همه اعضايش به لحاظ فني و بدني در فرمي مطلوب بوده و با ميانگين قدي ۱۹۷ سانتيمتر همه شاخصه هاي امروزي واليبال را دارا هستند. در تيم نوجوانان ايران سيد محمد موسوي يك فوق ستاره بود. بازيكني كه در رويداد جهاني نوجوانان و جوانان درخششي عالي داشت. او اين بار عنوان بهترين اسپكر را براي واليبال ايران در جهان به ارمغان آورد. غير از موسوي بايد يادي از صابر نريمان نژاد، سيدعلي سجادي، جديدي، پوريا فتح اللهي، علي نجفي، منصور زادون و... كرد كه نگاه ها را معطوف خود ساختند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |