چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۴ - Sep 7, 2005
حضرت اباعبدالله الحسين (ع):خدايا! تو آگاهي كه آنچه
(از نهضت و مبارزه با مفاسد) به دست ما صورت گرفت، نه به خاطر طمع به پادشاهي و مقام بود، و نه به خاطر تحصيل ثروت و مال، بلكه ما خواستيم نشانه هاي دينت را ارائه دهيم و برنامه اصلاح را در شهرهاي تو به اجرا بگذاريم، تا ستمديدگان از بندگانت، در امنيت و آسايش قرار گيرند و دستورهاي واجب و مستحب و احكام تو اجرا گردد.
تحف العقول ص ۲۳۹
امروز با حافظ
هرگه كه ياد روي تو كردم جوان شدم
هرچند پير و خسته دل و ناتوان شدم
بر منتهاي همت خود كامران شدم
شكر خدا كه هرچه طلب كردم از خدا
صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
گستره فيلم دفاع مقدس بايد جهاني شود
ايسنا: جنگ جهاني كه اخيرا به راه افتاده و دشمن پهلو به پهلوي ما حضور دارد فرصتي به دست داده است تا فيلمي درخور اين مقاومت جهاني بسازيم.
محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نخستين ديدار خود با هنرمندان،  در هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: اگر فيلمهاي دفاع مقدس ما كه محدود به موضوع جنگ ايران و عراق است خريدار ندارد مي توانيم جنگ فعلي كه جهان اسلام با آن درگير و سوژه اي فراگير است را دستمايه اي براي ساخت فيلمي با موضوع مقاومت و پايداري قرار دهيم.
وي ادامه داد: به نظر مي آيد در شرايطي كه آمريكايي ها به خود اجازه مي دهند يك جنگ رسمي را در منطقه ما علم كنند و به راحتي وارد افغانستان و عراق شوند خيلي از سوژه ها از نظرها پنهان مانده و هيچ فيلمي از اين واقعه مهم ساخته نشده است.صفار هرندي تأكيد كرد:  وظيفه فيلمساز متعهد ما اين است كه نقش خود را در اين مقاومت جهاني به خوبي ايفا كند.
وي با اشاره به اينكه دوران دفاع مقدس دو جنبه اعتقادي و ملي داشت گفت: در بخش اول پرداخت خوبي داشتيم ولي به گمانم در وجه دوم با توجه به اينكه هنوز زندگي ما متاثر از جنگ با عراق است مشكلاتي ديده مي شود.
به گزارش ايسنا، وزير فرهنگ ادامه داد: برخوردي كه با ايران در ارتباط با بحث انرژي هسته اي مي شود جداي از انقلابي كه درايران رخ داد نيست و همچنان در هر موضوع تلاشهايي صورت مي گيرد تا ريشه اين انقلاب را بخشكانند.
در اين جلسه كه صبح ديروز در چادگان اصفهان برپا بود علاوه بر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدرضا جعفري جلوه معاونت امور سينمايي، هنرمنداني چون رضا ميركريمي، درويش، راعي،  شرف الدين، سينايي، دامادي، رسوليان، ملاقلي پور و... حضور داشتند.

گروه ادبيات معاصر با رويكرد جديد آغاز به كاركرد
مهر: گروه ادبيات معاصر در فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، پس از تصويب و مشخص شدن حوزه فعاليت خود، آغاز به كار كرد. گروه تخصصي ادبيات معاصر با هدف بررسي و جريان شناسي ادبيات معاصرايران، به پيشنهاد شوراي فرهنگستان، فعاليت خود را آغاز كرد.
اين گروه با دعوت از استاد احمد سميعي گيلاني براي قبول رياست اين گروه از اواخر سال ۱۳۸۳تاسيس و با تصويب فعاليت هاي گروه مدتي قبل به صورت رسمي فعاليت خود را از سرگرفت.حسن قريبي، مسئول روابط عمومي فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي درباره اهداف و فعاليت هاي اين گروه، گفت: پس از تصويب تاسيس اين گروه در شوراي فرهنگستان، حوزه فعاليت هاي آن مشخص شد و كار تهيه بانك هاي اطلاعاتي و آرشيو سازي براي گروه نيز آغاز شد.وي درباره حوزه فعاليت هاي اين گروه، افزود: جريان شناسي ادبيات معاصر ايران، انجام پژوهش و بررسي در ادبيات معاصر ايران و برگزاري نشست هاي تخصصي در اين حوزه از ديگر فعاليت هاي گروه ادبيات معاصر فرهنگستان، است.وي اظهار اميدواري كرد با انتخاب دكتر قيصر امين پور و هوشنگ مرادي كرماني به عضويت پيوسته فرهنگستان و تاسيس گروه ادبيات معاصر، فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي رويكردي جديد به ادبيات معاصر در همه حوزه ها شاهد رويكرد به اين بخش مهم از ادبيات فارسي باشيم.

بازديد از موزه سينما در روز ملي سينما رايگان است
بازديد از موزه  سينماي  ايران ، ۲۱ شهريورماه  روز ملي  سينما براي  عموم آزاد و رايگان  است .روز ملي  سينما همه  ساله  ۲۱ شهريورماه  در كشور گرامي داشته  مي شود.
مديرعامل  موزه  سينما روز سه شنبه  در گفت  وگو با خبرنگاران ، انتشار تمبرمنقوش  به  سيمرغ  بلورين  جشنواره  فجر را از ديگر برنامه هاي  اين  موزه  درروز ملي  سينما برشمرد.
مهدي  سليمي افزود: طراحي  تمبر و انتشار روز ملي  سينما نيز در برنامه موزه  سينما قرار دارد و در ايام  فجر انقلاب  اسلامي منتشر مي شود.وي  توضيح  داد: نمايش  فيلم  در روز ملي  سينما براي  دست  اندركارن  سينماو اهالي  مطبوعات  بصورت  رايگان  و براي  عموم  نيم  بها خواهد بود.مدير عامل  موزه  سينما گفت : برخي  از پيشكسوتان  بخش هاي  مختلف  صنعت  فيلم كشور در اين  روز در موزه  سينما با مردم  ديدار مي كنند.
وي  به  ديگر برنامه هاي  موزه  در روز ملي  سينما اشاره  كرد و يادآورشد: قرار بود برنامه  تجليل  از ۵۰ هنرمند و صاحب  نظرسينما در آن ايام  برپاشود كه  به  دليل  برخي  ملاحظات  از جمله  جشن  خانه  سينما به  زمان  ديگري  موكول شد.برنامه  جشن  خانه  سينما، ۱۹ شهريورماه  در تالار وحدت  تهران  برگزار مي شود. سليمي افزود: تيزر تبليغاتي  روز ملي  سينما به  همراه  ساير اقلام  تبليغي به  عموم  ارايه  مي شود.

۲۵ فيلم خارجي جشنواره كودك اعلام شد
آثار خارجي  ويدئويي  شركت كننده  در بخش  بين الملل  بيستمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  اعلام  شد.
به گزارش  روابط عمومي  اين  جشنواره ، ۱۸ اثر خارجي  در بخش  مسابقه  بين الملل  آثار ويدئويي  و هفت  اثر در بخش  خارج  از مسابقه  حضور دارند.
پاييز ساخته  اندري  كوليو از بلغارستان ، بادكنك  اثر ساتيز سينگ  از آمريكا، هشدار مضاعف  اثر داس  گسيك  از كرواسي ، تخم  مرغ  اثر گوركي  كلاسرمولر از سوئد، در جنگل  اثر ووك  سانك  چانك  و جي  هونگ  كيم  از جمهوري  كره ، كتي  كرم  ابريشم  كوچك  گمشده  از گانر كارلسون  از ايسلند، خوش  قيافه  اثر توني  پارل  از استراليا ازجمله  آثار بخش  مسابقه  بين الملل  ويدئويي  جشنواره فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  است .
همچنين  مايكل  سيبر از آلمان  با فيلم  شگفت ، بريت  تندر از استوني  باميريام  قايم  موشك  بازي  مي كند، يووگني  ميخلسون  از تركمنستان  با چيستان والتر تورنير از اروگوئه  با مي خواهيم  زنده  بمانيم  و تاچوئلا، باريلا ولچوخار، كالين  وادينگتون  از انگلستان  با پسرك  روزنامه فروش ، جان  لوچر وتوماس  هينك  از آلمان  با پرنده  راننده ، لوسي  لي  از انگلستان  با ايمن ، ماريا مووات  از مجارستان  با شاهزاده اي  كه  لنگ  شد و بره  موطلايي  و سونگ وانگ  يونگ  از جمهوري  كره  با در اين  بخش  حضور دارند.
در بخش  خارج  از مسابقه  آثار ويدئويي  اسكيمو اثر اينكا فريز از آلمان آزرده  اثر شارون  كولمن  از انگلستان ، مرد قهرمان  از فيليپ  زمرمن  ازآلمان ، جزيره  از سيلويا كوبس  از آلمان ، كايري  الايسون  اثر داور مدورين از كرواسي ، اشياي  كوچك  اثر دانيل  كراتوس  از انگليس  و نان  روزانه  مااثر آنا ماريا ويدكويك  از كرواسي  به  نمايش  درمي آيد.
سه  اثر كوتاه  ويدئويي  سينماي  ايران  نيز در اين  بخش  به  رقابت  مي پردازندكه  بزودي  از سوي  هيات  انتخاب  معرفي  مي شوند.

حافظ و سعدي در تور كتاب   خواني نيجريه
زندگينامه و غزليات حافظ و سعدي، شاعران نامدار كشورمان در جريان جلسه تور كتاب خواني دانشجويان موسسات آموزش عالي و دانشگاه  هاي نيجريه در دانشگاه ايالتي لاگوس مورد بحث و بررسي قرار گرفت.به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي  ،در اين مراسم كه با شركت دانشجويان ، نويسندگان  ، گروه  هاي هنري و علاقمندان برگزار شد، ابراهيم موذن، نماينده رايزني فرهنگي ايران در نيجريه، به قرائت زندگينامه حافظ و سعدي و چند شعر از ايشان پرداخت.اين برنامه مورد توجه حاضران قرار گرفت، به طوري كه هنگام قرائت شعر بني آدم اعضاي يكديگرند شركت كنندگان به شدت تحت تاثير قرار گرفتند و مدتي چند به تشويق پرداختند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
هوفل پلنگي و ازدواج
اهالي روستاي هوفل پلنگي چهارمحال و بختياري در مورد ازدواج فرزندان رسم خاصي دارند كه به نوعي آنها را از بيماري هاي ژنتيكي محافظت مي كند. به باور آنها اگر يكي از پسران يك برادر با دختر برادر ديگر ازدواج كند (به شرطي كه هر دو اولاد ارشد باشند) ساير فرزندان دو برادر با هم حق ازدواج ندارند، به همين خاطر ضرب المثلي بين آنها رواج دارد كه مي گويد: «ازدواج با خويش يك بار خوش است» .
در سال ۶۶ يك بار اسم اين روستا به خاطر بي توجهي مسئولان به آنها در روزنامه هاي ايران جنجالي به پا كرد، بنابراين عده اي از مسئولين استان چهار محال و بختياري مجبور شدند براي ايجاد ارتباط با اين روستاي دورافتاده بعد از انقلاب اسلامي، رنج سفر ۸ ساعته اي را در طول كوه و دشت ديناران و رودخانه بازفت به جان بخرند. همچنين اساتيد دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران نيز براي آشنايي با آداب و سنن اين روستاي كوچك، اما جداافتاده نيز سفرنامه مردم شناسي از آن تهيه كردند كه در نامه علوم اجتماعي آن سال به تفصيل چاپ شد.
اتاقك هاي ارگ بم
درست است كه فاجعه زلزله بم، مصيبت بزرگي را براي مردم اين مرز و بوم به همراه داشت، اما بروز اين زلزله در زمينه تحقيقات باستان شناسي ارگ بم نيز نتايجي به همراه داشت. گروه پروژه نجات بخشي ارگ بم در جريان آواربرداري از سربازخانه ارگ بم در ضلع شرقي ورودي اصلي سربازخانه دو درگاه مسدود شده كشف كرده اند كه به دو اتاقك زيرزميني در زير طبقه همكف راه دارد.
اندازه اين اتاقك هاي كشف شده ۲۲۵ در ۲۵۲ سانتي متر است، سقف اين دو اتاقك ها كاملا از بين رفته و تنها گوشه هايي از اتاقك اول سالم مانده است. از يافته هاي اين اتاقك ها مي توان به يك قطعه سنگ آبسيدين روتوش خورده، يك صدف و يك تكه فلز اشاره كرد.
احمدي نژاد در مصر
اين روزها «ايمن نور» رقيب اصلي حسني مبارك در انتخابات رياست جمهوري هر جا سخن از انتخابات و مبارزه با حسني مبارك مي شود، وضعيت خود را با احمدي نژاد مي سنجد. او كه كانديداي حزب الغد براي انتخابات رياست جمهوري است خود را احمدي نژاد مصر مي نامد. وي حتي پا را فراتر نهاده و با شبكه بين المللي العالم گفتگو كرده و گفته، ايران با پيروزي احمدي نژاد در انتخابات شگفتي جالبي را رقم زد و من هم گمان مي كنم كه مصر نيز در آستانه يك شگفتي است كه از شگفتي احمدي نژاد در ايران كمتر نباشد. بايد منتظر شد و ديد كه پابرهنه ها و محرومان مصر چقدر گفته هاي او را باور دارند؟ و آيا مي توانند به او به عنوان يك رئيس جمهور اعتماد كنند و انحصار قدرت در مصر را بشكنند!
زنان كتابخوان افغان
وزارت زنان افغانستان با همياري موسسه روزنه، نمايشگاه كتابي را تحت عنوان «زنان و كودكان» در شهر كابل برگزار كرده است. اين نمايشگاه كه مورد استقبال زنان قرار گرفته است با حدود ۱۵۰۰ عنوان كتاب و تيراژي در حدود ۲۰ هزار جلد در زمينه هاي سياسي، اجتماعي، ادبي و كتاب كودكان توانسته است به عنوان يك رويداد فرهنگي جامعه افغاني را تحت تاثير قرار دهد. ناگفته نماند كه در طول سه سال گذشته تمامي نمايشگاه هاي كتاب به همت ايرانيان برپا شده است اما اين تنها نمايشگاهي است كه وزارت زنان به تنهايي با كمك كميته دفاع از حقوق زنان برپا كرده است. به هرحال زمزمه هاي فمنيستي هم بين افغان ها جاپايي براي خودش باز كرده است.
جشن وبلاگ نويسي
بعد از كش و قوس هاي زياد وبلاگ نويسان جوان ايراني روز ۱۶ شهريور را به عنوان جشن بزرگ وبلاگ نويسي انتخاب كردند، مبناي قرار گرفتن اين روز به عنوان جشن وبلاگ نويسي نيز چنين است، در اين تاريخ گويا سلمان اولين مطلب فارسي را در دنياي اينترنت منتشر كرد و چند روز پس از آن خودش شروع به نوشتن كرد! جداي از اين حرف و حديث،  راه اندازي جشن وبلاگ نويسي در اين روزها شايد نوعي سمبل گرايي باشد و لاغير.
بيچاره زنان خانه دار
سازمان بهشت زهرا(س) در هفته گذشته خبري را منتشر كرده كه در آن ميزان متوفيان زنان خانه دار بيش از ساير متوفيان تهراني بوده است و البته كمترين آمار هم مربوط به كشاورزان بوده است. از قديم و نديم گفته اند مرگ دست خداست ولي با اين حال بيچاره زنان خانه دار آنقدر كار مي كنند تا بميرند! و شايد هم كمتر كار مي كنند وگرنه چرا آمار مرگ و مير كشاورزان كمتر از آنان است؟
در هر حال ما هم به اين آمارها مشكوكيم، فكر مي كنيم طرفداران فمنيست در بهشت زهرا(س) براي اينكه زنان خانه دار را به كار كردن در بيرون از خانه مجاب كنند اين آمارها را منتشر كرده اند و چه بسا كه همين زنان خانه دار علاقمند به كار كشاورزي هم بشوند. شايد هم اصل خبر از بيخ و بن دروغ باشد تا به حال كسي نشنيده كه زنان پير شوند چون آنها از همان عنفوان جواني، جوان هستند تا زبانم لال غزل خداحافظي بخوانند!

برگي از تاريخ
تظاهرات ميليوني و اعلام حكومت نظامي
تظاهرات روز عيد فطر، در ۱۳ شهريور سال ،۵۷ زمينه را براي تظاهرات ۱۶ شهريور فراهم آورد. در روز ۱۶ شهريور ،۵۷ درپي دعوت جامعه روحانيت مبارز، حدود دو ميليون نفر از مردم قهرمان تهران به عنوان اعتراض به رژيم، در ميدان شهياد تجمع كردند. در اين روز، نام ميدان شهياد به ميدان آزادي تغيير يافت. در اين راهپيمايي، درحالي كه آيت الله طالقاني پيشاپيش جمعيت حركت مي كرد، مورد هتك حرمت از سوي مزدوران رژيم طاغوت قرار گرفت. ولي انبوه مردم و توقف آنها در خيابان، مانع اقدام پليس گرديد. در ادامه در ميدان آزادي، قطعنامه اي كه تهيه شده بود قرائت و مورد تاييد و تصويب مردم قرار گرفت. در اين قطعنامه، آزادي و استقلال، حكومت اسلامي با رهبري امام خميني، آزادي زندانيان سياسي، انحلال ساواك و برچيده شدن رژيم شاه مطرح شده بود. به دنبال تظاهرات مفصل و همه جانبه امروز در تهران و شهرستان ها، هيات دولت تصويبنامه اي صادر و به موجب آن مقرر گرديد از بامداد روز هفدهم شهريور، در تهران و يازده شهر قم، تبريز، مشهد،  اصفهان، شيراز، آبادان، اهواز، كرج، قزوين، كازرون و جهرم حكومت نظامي به مدت شش ماه برقرار گردد.
شريف امامي قول داد كه اعلام حكومت نظامي صرفا به منظور دستگيري محركين و عوامل خارجي است و به هيچ وجه براي مقابله با مردم نمي باشد. به اين ترتيب هيات وزيران، برقراري حكومت نظامي در هفدهم شهريور ،۵۷ هزاران تن از مردم انقلابي به خاك و خون كشيده شدند و اين حادثه زوال رژيم ستمشاهي را سرعت بخشيد.

كوتاه از هفت هنر
برگزيدگان هنري كشور در دومين جشنواره هنري قرآن
مهر: همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان ،دومين جشنواره هنري قرآن با حضور برجستگان هنري كشور در فرهنگسراي نياوران آغاز به كار مي كند. دكترسيد محمد فدوي رييس دبيرخانه هنرمعنوي و رييس فرهنگسراي نياوران با اعلام اين خبر گفت: شوراي سياستگذاري دبيرخانه هنرمعنوي با بهره گيري ازقابليت هاي همه هنرها در انتقال مفاهيم بلند و ديني برآنست تا درقالب جشنواره هنري قرآن ضمن تاكيد بر نص صريح آيات الهي، جشني فاخروبزرگ درماه نزول قرآن برپا كند.
هم انديشي هنر و دفاع مقدس
هم انديشي هنر و دفاع مقدس شش مهر در تهران برگزار مي شود.
در اين هم انديشي مقالاتي درباره تاثير متقابل هنرهاي هفتگانه و دفاع مقدس، نقش هنر و هنرمندان در انتقال تجربيات ارزشهاي دفاع مقدس، تاثير تئاتر و سينماي جنگ جهان بر سينما و تئاتر دفاع مقدس از جانب انديشمندان و هنرمندان ارائه مي شود.
شاعر زباله ها در پوسان
فيلم «شاعر زباله ها» نخستين  ساخته  بلند محمد احمدي  در بخش  مسابقه  جشنواره  بين المللي  پوسان  كره  جنوبي  روي  پرده  مي رود.جشنواره  بين المللي  فيلم  پوسان  از ۱۴ تا ۲۲ مهرماه  آتي  در كره  جنوبي  برگزار مي شود.احمدي  كه  علاوه  بر كارگرداني  در كسوت  فيلمبردار نيز در توليد چند اثر سينمايي  حضور داشته  پيشتر مستند تحسين  شده «اسير انتظار ...» را ساخته  است .
۹۵ فيلم كوتاه در جشنواره ۱۰۰
۹۵ اثر كوتاه  تاكنون  متقاضي  جشنواره  سراسري  فيلم  كوتاه  ۱۰۰ ثانيه اي  هستند. دبيرخانه اين  جشنواره  اعلام  كرد كه  فيلم سازان  مي توانند تا ۲۵ آبان  ماه  آتي  آثار شان  را ارسال  كنند.سومين  جشنواره  فيلم  ۱۰۰ ثانيه اي  ، ۲۲ تا ۲۴ آذرماه  آتي  در كرج  برگزار مي شود.
پيامبران سرزمين  ما در خانه هنرمندان
فيلم  مستند «پيامبران  سرزمين  ما» ساخته  عباس  صالح  مدرسه اي ، ۱۶ شهريورماه  در نخستين  برنامه  نمايش  فيلم  باشگاه  فيلم  كوتاه  انجمن  سينماگر آينده  در خانه  هنرمندان  به  نمايش  در مي آيد. مستند پيامبران  سرزمين  ما به  اماكن  مذهبي  و زيارتي  در كشور مي پردازد.
قدرداني از حيدريان
مراسم قدراني از زحمات مهندس محمدمهدي حيدريان معاونت سابق امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي امروز چهارشنبه ۱۶ شهريورماه در سينما فرهنگ برگزار مي شود. ساعت برگزاري مراسم ۱۰ صبح اعلام شده است.
تعطيلي تنها سينماي ورامين
سينما قدس ورامين تنها سينماي شهرستان ۸۰۰ هزار نفري ورامين به علت بدهي به اتحاديه صنف توليدكنندگان فيلمهاي سينمايي در آستانه تعطيلي است.
مدير سينما قدس گفت: اين سينما به علت كمبود تماشاچي بيش از ۱۲ ميليون تومان به تهيه كنندگان فيلمهاي سينمايي بدهكار است.
درخواست معافيت تئاتر از ماليات
اداره كل هنرهاي نمايشي طي نامه اي به شوراي شهر، خواستار معافيت مالياتي فروش بليتهاي تئاتر شد. در سالهاي گذشته شهرداري عوارض ۱۲ درصدي را از فروش گيشه دريافت مي كرد كه در سال ۸۰ طي مصوبه اي از سوي شوراي شهر، اين عوارض برداشته شد. اما دوباره مقرر شد اين ۱۲درصد از فروش گيشه دريافت شود كه هم اكنون مسئولان اداره كل هنرهاي نمايشي در حال رايزني هستند كه اين عوارض به تئاتر بخشيده شود.
۹۰ سالگي گابريل گارسيا ماركز
كتاب دلبركان غمگين من، عنوان آخرين اثر گابريل گارسيا ماركز است كه توسط كيومرث پارساي ترجمه به فارسي شده و به زودي منتشر خواهد شد.
دلبركان غمگين من سرگذشت ماركز و خاطرات ۹۰ سالگي به بعد اوست و در مرحله دريافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
جشنواره فرهنگي هنري سرزمين نور
چهارمين جشنواره فرهنگي هنري ره آورد سرزمين نور ۱۹ شهريورماه در تالار انديشه آغاز مي شود. اين جشنواره شامل رشته هاي فيلم، عكس، شعر و خاطره خواهد بود و برگزيدگان اين آثار مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
۱۵۰۰ هنرمند در جشنواره صدا و سيما
به گفته مدير كل صدا و سيماي مركز آذربايجان شرقي يك هزار و ۵۰۰ هنرمند و برنامه ساز از سراسر كشور در سيزدهمين جشنواره توليدات مراكز استانهاي صدا و سيما كه از ۲۴ تا ۲۷ شهريور ماه جاري در تبريز برگزار مي شود شركت مي كنند.
جشنواره سراسري «طنز و كاريكاتور بم»
جشنواره سراسري «طنز و كاريكاتور بم» از امروز ۱۶ تا ۱۸ شهريور ماه در شهرستان بم برگزار مي شود.آثار بخش كاريكاتور اين جشنواره با حضور مسعود شجاعي طباطبايي، مانا نيستاني، جمال رحمتي و بهزاد باشو در حال انجام است. بخش كاريكاتور اين جشنواره در دو بخش نمايشگاه و مسابقه برگزار مي شود و شركت كنندگان در اين جشنواره در دو موضوع بم و آزاد طراحي كرده اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
مهماني
به خاطر بيماري تنفسي همسرم بايد مدتي را در مناطق كوهستاني مي گذرانديم.
همانجا با آنها آشنا شديم؛ زن و مردي تنها در يك خانه سنگي ميان كوههاي سر به فلك كشيده، آنها به گرمي از من و همسرم استقبال كردند. مهرباني از چهره شان مي باريد. از النگوهاي رنگ و رو رفته زن پيدا بود كه سالهاست در زندگي آنها تحولي ايجاد نشده است.
پس از چند روز كه در خانه آنها اقامت داشتيم، همسرم بهبودي نسبي پيدا كرد. وقتي قصد رفتن را كرديم با نگراني آنها مواجه شديم. اشك در ميان چشمان همه حلقه بسته بود.
اشك آنها از رفتن ما جاري بود و اشكهاي من و همسرم به خاطر صميميت و مهمان نوازي آنها روان بود. مهمان نوازي و محبتي كه جاهاي خالي النگوهاي رنگ ورورفته زن را نشان مي داد.
رضا رشيدي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۱ دقيقه

گل و گياه
رائوليا
001224.jpg
نام علمي: Raoulia hookeri var.albosericea
خانواده: COMPOSITAE
گياه پوششي دائمي به بلندي ۱ و گستردگي ۲۰سانتي متر است داراي برگهاي تخم مرغي-قاشقي شكل پوشيده از كركهاي ابريشمي بوده و در تابستان گلها سبز كمرنگ با كركهاي ابريشمي ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي، خاك شني، غني از هوموس و مرطوب با زهكشي خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم و كاشت مجدد گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |