چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۴ - Sep 7, 2005
قاليباف در شوراي شهر:
دفاع از دولت احمدي نژاد را وظيفه ديني خود مي دانم
ساخت و سازهاي غيرمجاز را متوقف مي كنيم
001281.jpg
عكس : عليرضا بني علي
001245.jpg
گروه شهري: دكتر محمدباقر قاليباف شهردار جديد تهران صبح ديروز نخستين حضور خود را در جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران و در جمع مديران ارشد شهرداري و خبرنگاران رسانه هاي گروهي تجربه كرد.
وي سرآغاز صحبتهاي خود را به اين جمله اختصاص داد كه مردم به جاي راحتي و آسودگي، زندگي در شهر تهران را تحمل مي كنند.
قاليباف مشكلات انباشته شده و ريشه  اي شهر تهران را در چهار قالب زيست محيطي، حمل و نقل
و ترافيك، اجتماعي و شكاف بين فقير و غني تقسيم كرد و خواستار برخورد جدي، فوري،دقيق، علمي و پخته با اين معضلات شد.
وي شهر را به موجود زنده اي تشبيه كرد كه بايد لحظه به لحظه علايم حياتي آن در قالب كنترل ترافيك، آلودگي هاي هوا، صوت و آب و خاك تحت مراقبت قرار گيرد.
قاليباف راهبرد و استراتژي اصلي خود را در اداره شهر مبتني بر شهروند مداري به جاي شهرداري اعلام كرد و در اين راستا اولويت كاري خود را بر بهبود زندگي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي شهروندان بنا نهاد.
شهردار جديد تهران اعلام كرد: پيش از اجراي هر تصميمي نخست به تاثير اين تصميم بر زندگي و ميزان منفعتش به مردم مي پردازم و بعد اينكه ميزان نقش و مشاركت مردم در اجراي اين تصميم چگونه است.
وي ادامه داد: در واقع با اعتقاد به اينكه نوع نگاه ما به شهرداري و مديريت شهري ابعادي كلان در حد يك دولت شهر خواهد داشت ضروري است مشاركت مردم در عرصه هاي مختلف به عنوان يك استراتژي و اولويت معني دار در سه گام اساسي و هماهنگ همزمان به طور تركيبي شكل بگيرد.
وي در توضيح اين سه گام به كنترل معضلات ناشي از آسيب هاي اجتماعي و فاصله طبقاتي بين فقير و غني ، مسايل زيست محيطي و ترافيك و بلاياي طبيعي با محوريت زلزله اشاره كرد.
وي لازمه زندگي بهتر براي شهروندان و توسعه شهري و پويايي آن را بر اساس دسترسي برابر فرصتها و امكانات براي همه و رونق اقتصادي دانست و از غفلتهاي پيش آمده نسبت به توسعه سرمايه هاي اجتماعي و مراقبت از آن انتقاد كرد و گفت: رويكرد جامعه محوري به جاي رويكرد تهديد محوري براي امنيت جامعه بسيار كم هزينه تر، پايدارتر و مؤثر خواهد بود.
قاليباف تعريف خود را از شهر مبتني بر شهر ايمن در توسعه امداد و نجات و ايمن سازي در ساخت و ساز ها، شهر امن با تاكيد بر قانون محوري و رعايت حقوق شهروندان و مشاركت عمومي، شهر اسلامي با تاكيد بر هويت ديني و ايراني، شهر با هويت برخوردار از نظام جامع معماري سنتي و تكنولوژي مدرن، شهر متعادل با مديريت جمعيت و توازن منابع و تقاضا، شهر سالم با افزايش سرانه فضاهاي تفريحي و خدماتي، شهر پاك با كنترل انواع آلودگي هاي زيست محيطي، شهر روان با كنترل ترافيك و شهر الكترونيكي با استفاده از آخرين تكنولوژي هاي روز دنيا به طوري كه مردم بتوانند درد دلشان و مشكلاتشان را از طريق اين سيستم به درستي به مديران مربوطه منتقل و آن را حل نمايند اما اين هرگز به معناي قطع ارتباط چهره به چهره مديران با مردم و پاسخگويي به آنها نيست.
قاليباف از ديگر رويكردهاي خود به عنوان شهردار جديد تهران را عبارت از تعامل با خرد جمعي شوراي شهر، اداره تهران به شكل ملي و نه بخشي، جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي، استفاده از تجربيات گذشته در اين حوزه، سياست زدايي از زندگي مردم، حفظ هويت فرهنگي و اسلامي شهر، اقتدار در برخورد با ويژه خواري و رشوه خواري و فساد اداري، اجراي پروژه هاي كوتاه مدت، آغاز طرحهاي ميان مدت و برنامه ريزي براي پروژه هاي بلندمدت و برخورد نرم افزاري و فرهنگي با مسايل اجتماعي شهر اعلام كرد.
وي خطاب به شهروندان اظهار اميدواري كرد: با تكيه بر برنامه راهبردي و اساسي خود كه همانا شهروند محوري است تهران را به شهر زندگي تبديل كند و به اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران نيز اطمينان داد براي حل هر يك از بحرانها و معضلات شهر تهران به ارايه برنامه خواهد پرداخت و اين برنامه ها را قبل از اجرا به روشني به اطلاع عموم مردم خواهم رساند.
تأكيد بر همكاري و تعامل شهرداري با دولت
از سوي ديگر رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر پيش از سخنان شهردارجديد تهران گفت:حمايت از دولت احمدي نژاد را بر خود فرض مي دانيم و هيچ نوع تقابلي را در بين سياست هاي كلي كشور و شهرداري تحمل نمي كنيم.
دكتر نادر شريعتمداري گفت: شهردار جديد تهران نبايد اجازه دهد كه جريان سياسي كه در چند سال گذشته مديريت را در شهر تهران به پايين ترين سطح تنزل داده بود، دوباره وارد عرصه شده و شهر تهران را به صورت سياسي اداره كند.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر افزود: در اين يك سال و نيم باقيمانده از عمر شوراي دوم ايجاد هماهنگي بين شهرداري و دولت نعمات فراواني را براي شهر تهران به همراه خواهد داشت.
شريعتمداري گفت: تحقق شهرداري الكترونيك و ارتقاي كيفي خدمات رساني به مردم و تحقق مديريت واحد شهري از اصولي است كه بايد مورد توجه شهردار جديد قرار گيرد.
حمايت از شهردار جديد تهران
خزانه دار شوراي شهر نيز از شهردار جديد تهران خواست در برنامه هاي خود مبارزه با مفاسد اقتصادي در شهرداري، جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز و ارائه راه حل براي معضلات ترافيكي را مدنظر قرار دهد.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني همچنين گفت: تشكيل تيم هاي قوي براي رسيدگي و كنترل پروژه ها و شفاف سازي حساب هاي شهرداري بايد مورد توجه شهردار جديد قرار گيرد.
محمود خسروي وفا عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر نيز با بيان اين كه بسياري از مردم قاليباف را به عنوان شهردار مي شناسند گفت: شهردار جديد تهران بايد افراد قدر و كارآمد را به عنوان همكار برگزيند و از دوست و آشنا در پست شهرداري كمتر استفاده كند.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: توجه به آسيب هاي اجتماعي بايد در اولويت فعاليت هاي شهرداري قرار گيرد و به اين مقوله نگاه كارشناسي و تخصصي شود.
دكتر نسرين سلطان خواه عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز با تجليل از خدمات دكتر محمود احمدي نژاد شهردار سابق تهران گفت: كليد و رمز موفقيت احمدي نژاد در خدمت به مردم ،عزم جدي وي در خدمت رساني خالصانه، بي ادعا و بدون توقع بود و از دكتر قاليباف شهردار جديد تهران نيز مي خواهيم همين رويه را در شهرداري دنبال كند.
مصوبات شوراي شهر
در يكصد و هفتاد و سومين جلسه علني شوراي شهر براي انتخاب دكتر محمدباقر قاليباف به عنوان شهردار تهران در صحن شورا رأي گيري مجدد به عمل آمد كه وي از مجموع آراي ۱۵ عضو شورا با ۸ رأي موافق، ۶ رأي مخالف و يك رأي ممتنع به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.شوراي شهر همچنين اعتراض فرمانداري تهران، درخصوص مصوبه مربوط به اساسنامه «سازمان مديريت بحران شهر تهران» را مطرح و پس از بررسي با انجام اصلاحاتي به عنوان پاسخ براي فرمانداري ارسال كرد.در اين جلسه همچنين اعتراض فرمانداري به مصوبه مربوط به تملك و پرداخت تاوان ملك پلاك ثبتي به شماره ۱۹۷۰/۱۱۶ واقع در طرح تقاطع شهيد رجايي-آزادگان بررسي و پاسخ شورا براي فرمانداري ارسال شد.

دماي مازندران ۱۲ درجه كاهش مي يابد
كاهش دما، بارندگي و سيلاب در نيمه شمالي كشور
گروه شهري: سازمان هواشناسي كشور پيش بيني كرد دماي هوا در نيمه شمالي كشور طي امروز و فردا به نحو محسوسي كاهش يافته و بارش هاي پراكنده همچنان در ارتفاعات البرز و سواحل خزر تداوم داشته باشد. انتظار مي رود تداوم بارش ها به وقوع سيل در مناطقي از استان هاي خراسان، مازندران ، گيلان، اردبيل و آذربايجان شرقي و غربي منجر شود.
اين گزارش مي افزايد: دماي هواي مازندران امروز با ۱۲ درجه كاهش نسبت به دو روز گذشته از ۲۹ درجه، به ۱۷ درجه خواهد رسيد. ناپايداري هوا در اين استان تا اواخر وقت پنج شنبه ادامه داشته اما انتظار مي رود روز جمعه دريا آرام تر بوده و بارش هم كمتر باشد.
به گزارش سازمان هواشناسي كشور امروز آسمان استان هاي گيلان، مازندران، گلستان و اردبيل نيمه ابري تا ابري همراه با بارندگي در برخي نقاط مه آلود خواهد بود.
آسمان استان هاي آذربايجان شرقي، غربي و زنجان صاف تا قسمتي ابري در برخي نقاط با افزايش ابر، ورزش باد، رگبار و رعد و برق پراكنده پيش بيني مي شود.
آسمان استان هاي سمنان و خراسان شمالي صاف تا قسمتي ابري در بعدازظهر با افزايش ابر و وزش باد در برخي نقاط با احتمال رگبار و رعد و برق خواهد بود.
آسمان استان هاي خراسان رضوي و خراسان جنوبي صاف تا قسمتي ابري در بعدازظهر با وزش باد پيش بيني مي شود.
بيشينه دماي تهران نيز براي امروز ۳۱ درجه پيش بيني شده است.

ذخيره سازي ميوه
001251.jpg
ايلنا:رئيس سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران گفت: در چند روز آينده، از طريق روزنامه  هاي سراسري، فراخوان توزيع ميوه  هاي پاييزي و زمستاني براي توليد كنندگاني كه توانايي توزيع ميوه  ها را در غرفه  هاي سازمان ميادين و تره  بار دارند، منتشر خواهد شد.مهندس محمود صلاحي گفت: امسال با تمهيدات صورت گرفته از سوي وزارت بازرگاني و ستاد تنظيم بازار، ۳۰۰ ميليارد ريال اعتبار براي ذخيره  سازي ميوه در ايام خاص اختصاص داده شده است.وي افزود: همچنين توسط سازمان ميادين ميوه و تره  بار شهرداري اتحاديه  هايي كه مايل به خريداري و ذخيره ميوه هستند به تعاوني روستايي وزارت جهاد كشاورزي معرفي مي  شوند تا از اين تسهيلات استفاده كنند.

وضعيت بحراني جنگلها
001257.jpg
رئيس مركز تحقيقات سازمان جهاد كشاورزي و منابع طبيعي كردستان گفت: از ۳۲۰ هزار هكتار جنگل طبيعي و دست  كاشت استان، ۲/۵۹ درصد معادل ۱۴۳ هزار و ۳۰۵ هكتار مخروبه است.دكتر محمد فتاحي وضعيت تخريب جنگلهاي نيمه انبوه و تنك استان را به ترتيب ۷/۱۸ و ۱/۲۲ درصد ذكر كرد و افزود: روند فزاينده تخريب منابع جنگلي استان جدي است.وي گفت: عمده تيپهاي جنگلي استان شامل تيپ برودار خالص، برو و مازو، مازو ويول، خالص ويول، برو بنه، بلوط و بادام و دافنه مي باشد.فتاحي با تاكيد بر نقش تعيين كننده جنگل و منابع طبيعي در زندگي مردم كردستان گفت: بايد براي توسعه و احياي هرچه بيشتر اين منابع تلاش بيشتري كرد.

معايب اصلي خودروها
001254.jpg
خبرگزاري مهر: براساس اعلام ستاد مركزي معاينه فني خودرو، ۸۶ درصد علل مردودي خودروهاي مراجعه كننده به مراكز معاينه فني در مرحله اول به دليل توليد بيش از حد گازهاي آلاينده ، ۳۵ درصد به دليل عيوب ظاهري ، ۲۰ درصد به دليل عيوب محورها ، ۱۵ درصد به دليل عيوب ترمزها و ۱۰ درصد به دليل عيوب كمك فنرها است . ازمجموع ۹ هزار و ۵۰۳ دستگاه خودرويي كه هفته گذشته به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كرده اند، مركز معاينه فني بيهقي با ۲هزار و ۶۶۸ مراجعه خودرو، نيايش با يك هزار و ۶۸۷ ، سراج با يك هزارو ۶۲۵ ، شكوفه با يك هزارو۳۲۴ ، الغدير با يك هزارو۱۵۰ و آبشناسان با يك هزار و ۲۹ مراجعه ، به ترتيب بيشترين مراجعات را از سوي شهروندان تهراني طي هفته گذشته داشته اند.

در حاشيه اولين سخنراني شهردار تهران
دكتر محمدباقر قاليباف در پاسخ به شايعه هاي منتشرشده توسط برخي رسانه هاي مكتوب مبني بر اين كه انتخاب وي را به سمت مديريت شهر تهران نشان از شكاف و اختلاف بين اعضاي شوراي شهر با يكديگر و حتي با شخص رئيس جمهور قلمداد كرده بودند گفت: من دفاع از دولت آ قاي احمدي نژاد را وظيفه ديني خود مي دانم و اجازه نخواهم داد هيچ تنشي بين شهرداري و مردم، شهرداري و شوراي شهر و شهرداري با دولت شكل بگيرد.
قاليباف گفت: اساسا من حاضرم در بيكاري اوقاتم را به بطالت بگذرانم اما هرگز وارد محيط كاري كه آلوده به تنش باشد نشوم.
* حمزه شكيب يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر نگراني خود را از تعميم روحيه نظامي گري آقاي قاليباف به حوزه مديريت شهري ابراز كرد. قاليباف در پاسخ گفت: ضمن اين كه به لحظه لحظه دوران رزمندگي خود در هنگامه جنگ كه خطر ناامني كشور را تهديد مي كرد افتخار مي كنم اطمينان مي دهم اتفاقا ستادي ترين و يا دقيق ترين كارهاي ستادي در نيروهاي مسلح و نظامي به چشم مي خورد.
* قاليباف در پاسخ به دغدغه هاي برخي از اعضاي شوراي شهر نسبت به حاكميت يك نوع سليقه سياسي خاص در نحوه مديريت جديد شهري گفت: بنده هيچ علاقه سياسي و حزبي نداشته، ندارم و نخواهم داشت. من خود را يك اصول گراي اصلاح طلب مي دانم و تنها بر حسب وظيفه شرعي و قا نوني و نه بر حسب جاه و نفسانيات عمل كرده و عزل و نصب هاي آتي خود را بر مبناي اصل شايسته سالاري، شايسته گزيني و شايسته پروري تنظيم خواهم كرد و از اين فرصت طلايي كه براي حل مشكلات اين شهر كه بعضا ابعادي ملي به خود گرفته لحظه اي غفلت نخواهم كرد.
* قاليباف كه در هنگام سخنراني در برابر معاونين شهرداري، اعضاي شوراي شهر و تعداد زيادي از خبرنگاران رسانه هاي گروهي سخن مي گفت خود را در حوزه تصميم گيري تابع عقل جمعي اما هنگام اجرا بسيار سخت گير و جدي خواند و به خود لقب مدير در صحنه را داد به طوري كه كمتر پشت ميز اتاق مديريت ديده خواهد شد .وي همچنين به مجموعه تحت امر خود پيغام داد كه بازرسي هاي سرزده جزء سياست هاي جدي اوست و اين امر نبايد به حساب عدم اعتماد هيچ مسئول تلقي شود.

تنديس هاي بوستان مشاهير شهر ري
001248.jpg
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران گفت: در بوستان مشاهير شهرري ۱۰ مجسمه از مشاهير بزرگ ايران نصب شد. ابوالقاسم وحدتي افزود: سازمان زيباسازي شهر تهران با همكاري شهرداري منطقه ۲۰ به منظور تجليل و بزرگداشت مشاهير ايران و شناساندن آنان به مردم و بالابردن سطح كمي و كيفي آثار حجمي در سطح شهر تهران اقدام به سفارش و ساخت ۱۰ عدد نيم تنه از مشاهير ايران به ويژه مشاهير شهرري نموده است.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران ادامه داد: اين احجام از جنس برنز هستند و توسط ۱۰ نفر از هنرمندان مجسمه ساز ايران ساخته و هم اكنون تمامي اين مجسمه ها در بوستان مشاهير شهر ري نصب شده است.
وحدتي افزود:اين نيم تنه ها شامل نيم تنه باغچه بان اثر ميرحسين ارژنگ نژاد، نيم تنه اقبال آشتياني اثر حميدالله رضايي، نيم تنه خجندي رازي اثر محمدرضا مكارمي، نيم تنه كليني رازي اثر حسين عسگري، نيم تنه بديع الزمان اثر حسين قره گوزلو، نيم تنه صوفي رازي اثر قدرت الله معماريان، نيم تنه ذكرياي رازي اثر كريم نصر، نيم تنه دهخدا اثر كريم نصر، نيم تنه ستارخان اثر شهريار ضرابي، نيم تنه ابوالفتوح رازي اثر محمدتقي صداقتي است.

آخرين وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج
آخرين وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج از سوي ستاد اجرايي پيوند آسماني شهرداري به شرح زير اعلام شده است:
- تعداد متقاضياني كه اطلاعات آنها وارد شبكه شده است، ۱۹۷۰۴۸نفر
- تعداد متقاضياني كه دعوتنامه براي آنها ارسال شده است۱۹۲۰۵۲، نفر
- تعداد مراجعه كنندگان به ستاد جهت اخذ حواله وام۱۱۵۲۱۷، نفر
- تعداد وام پرداخت شده۱۰۹۷۰۲، نفر

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |