چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۴ - Sep 7, 2005
در محل سابق مجلس شوراي اسلامي
آخرين اجلاس دوره سوم مجلس خبرگان آغاز به كار كرد
رئيس مجلس خبرگان ، استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي
را حق قانوني و شرعي جمهوري اسلامي ايران دانست
001278.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
001284.jpg
گروه سياسي: اعضاي سومين دوره مجلس خبرگان رهبري روز گذشته در محل سابق مجلس شوراي اسلامي گردهم آمدند تا در آخرين اجلاس رسمي اين دوره به بررسي مسائل مهم روز پرداخته و وظايف قانوني خود را به انجام برسانند.
هرچند كه ساختمان مجلس شوراي اسلامي براي خبرنگاران ،يادآور روزهاي جنجالي مجلس ششم بود اما روز گذشته جلسه آرامي را پشت سر گذاشت.
جلسه ديروز با حضور چهره هاي مطرحي همچون حضرات آيات مشكيني، هاشمي رفسنجاني، مصباح يزدي، هاشمي شاهرودي، جنتي، امامي كاشاني، حسن روحاني، توسلي، مجيد انصاري، يزدي، سيداحمد خاتمي، صادق  لاريجاني، نورمفيدي، واعظ طبسي،امامي كاشاني، موسوي تبريزي، زرندي و...به رسميت رسيد و از ساعت ۸‎/۴۵ كار خود را آغاز كرد.ابتدا حضرات آيات مشكيني، هاشمي رفسنجاني، سيداحمد خاتمي، اميني، دري نجف آبادي در جايگاه هيات رئيسه قرار گرفتند و پس از قرائت قرآن رئيس مجلس خبرگان به تشريح مسايل روز پرداخت.
انرژي هسته اي
رئيس مجلس خبرگان رهبري، استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي را حق قانوني و شرعي جمهوري اسلامي ايران دانست و تأكيد كرد: ايران به هيچ عنوان از حق خود نخواهد گذشت.
آيت الله علي مشكيني كه در محل سابق مجلس شوراي اسلامي سخن مي گفت، افزود:در فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران ابهامي وجود ندارد.
مشكيني خاطرنشان كرد:جمهوري اسلامي ايران حق دارد مانند ساير كشورها فناوري صلح آميز هسته اي داشته باشد و مردم ايران نيز ثابت كرده اند كه از حق خود نخواهند گذشت و مسئولان عاليرتبه نظام نيز در موضع گيريهاي خود بارها براين موضوع تأكيد كرده اند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري باتأكيد بر اينكه ايران به هيچ وجه درصدد ساختن سلاحهاي كشتارجمعي نيست و اين با مرام و مسلك ما سازگار نيست، اظهار داشت: آمريكا مي خواهد دنيا مانند يك دهكده باشد و او كدخداي سنتي اين دهكده باشد و خدايي كند.
مشكيني افزود: آمريكاي جنايتكار در پي اين است كه دنيا مانند جنگلي باشد و او در اين جنگل حكمفرمايي كند، ولي خوشبختانه در راه رسيدن به اين هدف شكست خورده است.
انتخابات رياست جمهوري
رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنانش به نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و گفت: دشمنان نظام اسلامي آرزو داشتند كه عمر انقلاب كوتاه باشد و دوام نداشته باشد اما به حول و قوه الهي، نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز در كشور برگزار شد.
آيت الله مشكيني باقدرداني از مردم بخاطر حضور پرشكوهشان در انتخابات، گفت: مردم در انتخاب آزاد هستند و ما به راي مردم احترام مي گذاريم و هركسي را كه مردم انتخاب كرده اند مي پذيريم.
رئيس مجلس خبرگان رهبري در عين حال از وقوع برخي كارها در جريان انتخابات و تبليغات انتخاباتي كه وي آنها را غير قانوني و غير شرعي ناميد، انتقاد كرد و افزود: انجام برخي كارهاي غير قانوني و هزينه هاي گزاف و القاي برخي مطالب خلاف شرع و قانون به برخي از نامزدهاي انتخابات را محكوم مي كنيم.
مسائل عراق و حوادث آمريكا
مشكيني همچنين بعنوان سخنران مراسم افتتاحيه چهاردهمين اجلاس خبرگان رهبري بااشاره به مناسبتها و رويدادهاي مختلف، به حادثه تاسف بار كشته شدن تعداد زيادي از زائران عراقي در شهر كاظمين اشاره كرد و با ابراز تاسف از اين حادثه براي بازماندگان اين حادثه صبر و اجر مسئلت كرد.
رئيس مجلس خبرگان افزود:مردم عراق بعد از ۳۰سال از دست فرعون زمان خود نجات يافته و براي اولين بار موفق به تدوين قانون اساسي شده اند و توانسته اند زير نظر فقيه عظيم الشأني همچون آيت الله سيستاني، اصول و مواد قانون اساسي خود را مطابق موازين اسلام بنويسند.
مشكيني با درخواست از مردم عراق براي پرهيز از اختلاف و داشتن وحدت، به مسئولان كشورمان توصيه كرد كه از هرگونه كمك اقتصادي، فرهنگي و سياسي به عراق دريغ نكنند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري همچنين از وقوع حادثه توفان كاترينا در كشور آمريكا و كشته و آواره شدن تعداد زيادي از مردم در اين حادثه اظهار تاسف كرد و گفت:با بازماندگان اين حادثه ابراز همدردي مي كنيم.مشكيني همچنين از نحوه كمك رساني دولت آمريكا به آسيب ديدگان اين حادثه انتقاد كرد و گفت:از رفتار ناپسند دولت آمريكا نسبت به مردم خود اظهار تاسف مي كنيم و اميدواريم كه آنها از اين حادثه متنبه شوند.
جايگاه خبرگان و بحث ولايت فقيه
رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت و جايگاه خبرگان رهبري در كشور و جايگاه ولي فقيه اشاره كرد و گفت:ولايت امر و سلطه بر جامعه در اسلام نشات گرفته از اراده خدا و اراده ملت است.مشكيني با تأكيد بر اينكه خداوند در هيچ عصر و دوره اي ملت را بدون ولي امر نگذاشته است، اظهارداشت: ولي امر تعيين شده از جانب خدا و ملت است و ولايت او نشأت گرفته از اراده خدا و راي مردم است كه توسط خبرگان رهبري اعمال مي شود.
رئيس مجلس خبرگان رهبري، ولايت امر را همان مردمسالاري ديني دانست كه با اراده خدا و راي مردم توسط خبرگان رهبري متبلور مي شود.
مشكيني خاطرنشان كرد:برخلاف كشورهاي ديگر كه روساي كشور تنها توسط مردم انتخاب مي شوند و قوانين آنها نيز نشات گرفته از راي و اراده مردم است، ولي امر و اصول و قوانين زندگي ما از خدا و مردم نشات گرفته است.
وي تصريح كرد: خبرگان رهبري اجراكنندگان دستورات خدا در تعيين ولي امر هستند كه با اجازه خداوند، اصلاحات لازم را در برنامه ها و قوانين اجرا مي كنند.
تذكر آيت الله يزدي
آيت الله محمد يزدي نماينده تهران در مجلس خبرگان در توضيح بخشي از اظهارات آيت الله مشكيني درخصوص منشأ  ولايت امر گفت: ريشه اصلي ولايت هاي شيعه حق ولايت از سوي خداست.
وي در قالب تذكر گفت:مصداق ولي امر اگر واجد شرايط لازم باشد، تنها از سوي مردم انتخاب مي شود و در اين صورت ولي خواهد بود.
يزدي با اشاره به اينكه تذكر را سال قبل نيز مطرح كرده است، گفت: شارع مقدس ولي را در مصداق كلي معرفي كرده است.
وي خاطرنشان كرد: در زماني كه انتخابات فاقد شرايط شرعي نيز باشد، ولي وجود دارد.
نماينده استان تهران در مجلس خبرگان رهبري افزود: معني مردمسالاري فعليت يافتن ولايت است و ولايت ولي بدون حمايت مردم عملي نيست و اين بدان معنا نيست كه اگر مردم حمايت نكنند ولي شرعي وجود ندارد.
يزدي با تاكيد بر اينكه ولايت وجود دارد و اگر مردم از آن حمايت كنند به فعليت مي رسد، اظهار داشت: اگر مردم از ولايت حمايت نكنند، همه معصيت كارند.
وي تاكيد كرد: طرح اين مسئله كه ولايت دو منشأ مشترك اراده خدا و اراده مردم دارد، اشتباه است و بايد تصحيح شود.
پس از سخنان رئيس مجلس خبرگان رهبري، قربانعلي دري نجف آبادي منشي هيات رئيسه خبرگان رهبري با اعلام محرمانه بودن ادامه سخنراني ها و نطق هاي اعضاي مجلس خبرگان، از خبرنگاران رسانه ها خواست كه مجلس را ترك كنند.
ادامه جلسه روز گذشته با نطق پيش از دستور چند تن از نمايندگان ادامه يافت.
علي محمدي، نماينده استان قزوين در مجلس خبرگان در سخنان خويش با اشاره به ناروايي هاي انجام گرفته در طول تبليغات انتخابات رياست جمهوري گفت: بايد كدورت هاي انتخاباتي فراموش شود و همه دولت را در انجام وظايف خويش ياري نماييم. همچنين صابري همداني نيز به عنوان دومين ناطق قبل از دستور، خواستار فعاليت بيشتر خبرگان رهبري شد و گفت: رهبري معظم انقلاب هم در موارد بسياري خبرگان را دعوت به حضور موثر در مسايل جاري نموده اند.
نماينده مردم استان همدان در ادامه افزود: بر همگان فرض است كه با مفاسد موجود در جامعه مبارزه كنند.
تسخيري رئيس مركز تقريب مذاهب نيز در سخنان خويش تقريب مذاهب اسلامي و تلاش براي آن را از ضروريات روز جوامع اسلامي خواند و گفت: دشمنان اسلام تلاش مي كنند كه تفرقه و جدايي دل ها را در سرزمين هاي اسلامي ماندگار نمايند و دانشمندان و علماي اسلامي بايد در مقابل آنها فضا را براي تقويت همبستگي دل هاي مسلمانان آماده نمايند. نماينده استان گيلان در مجلس خبرگان رهبري، وحدت مسلمانان را دژي مستحكم خواند كه هيچ توطئه و اقدامي جز رخنه هاي تفرقه نمي تواند آن را تسخير نمايد.
وي با تشريح فعاليت هاي مجمع تقريب مذاهب در طول سال هاي اخير گفت: اگرچه تعداد مذاهب نشان از اختلافات كلامي، فقهي و اخلاقي در بين علماي اسلام و به تبع آنها مسلمانان جهان دارد، اما اصول مشترك ،ما را به هم نزديك مي نمايد.
در ادامه جلسه اعضاي كميته ۵ نفره تدوين بيانيه پاياني مشخص شدند تا پس از تدوين محورها و جمع آوري  نظرات خبرگان نسبت به تهيه بيانيه اقدام نمايند.
سخنراني سيدمحمد خاتمي
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور سابق كشورمان به عنوان مدعو در جلسه روز گذشته مجلس خبرگان حاضر شده بود تا توضيحاتي را درباره الزامات چشم انداز ۲۰ساله نظام ارائه كند.
رئيس جمهور سابق خاستگاه سند چشم انداز و برنامه چهارم را واحد دانست و گفت: اعتماد به نفس ايران براي جهش عظيم و تداوم ثبات و امنيت ايران در بحراني ترين منطقه عالم دو پيام مهم سند چشم انداز ۲۰ساله نظام است.
وي افزود: اهداف چشم انداز بسيار بلند است اما بلندپروازانه نيست.
خاتمي با بيان برخي از امتيازات راهبردي جغرافيايي و سياسي ايران گفت: ايران به حق قلب جهان است و نقش كليدي در شكل دهي اقتصادي و امنيتي جهان دارد.
رئيس جمهور سابق زيرساخت هاي بسيار مناسب كشور را از بركات دوران سازندگي و پس از آن دانست و گفت: ايران در سدسازي و سيلوسازي ۱۰۰ درصد و در ساختن نيروگاه تا ۸۰درصد خودكفا شده است. وي تنش زدايي را يكي از الزامات اجراي سياستهاي كلي نظام و سند چشم انداز دانست و گفت: در بحران آفريني نمي توانيم به اهداف برسيم، البته تنش زدايي نيز كوتاه آمدن از اصول نيست.
خاتمي با بيان تفاوت سازش و كوتاه آمدن با تعامل جهاني گفت:يكي ديگر از الزامات، چشم انداز تقويت همگرايي در منطقه و جهان اسلام است. وي افزود:در مسايل داخلي نيز اگر سرمايه گذاري و توليد ثروت، امري پليد باشد، به اهداف چشم انداز نمي رسيم ولي اگر سرمايه گذاري ارزش باشد طي اين طريق آسان خواهد بود.
خاتمي در بيان مشكلات و موانع اجراي كامل چشم انداز عدم تعادل توزيع جمعيت در گستره كشور،وجود مناطق محروم،بالابودن عرصه نيروي كار، عدم توانايي و كشش بازار كار،كندي نرخ بهره وري، انتقال ناكارآمد پس اندازها و سرمايه گذاري،عدم تهيه مقدمات حضور بخش خصوصي، گسترش حاشيه نشيني در شهرهاي بزرگ و تبعات اقتصادي، اجتماعي، سياسي و امنيتي و عدم جامعيت نظام تأمين اجتماعي را مهم دانست و گفت: يكي از الزامات اجراي اين سند رفع اين موانع و مشكلات است.
رئيس جمهور سابق با بيان ديدگاه هاي موجود جامعه در خصوص جايگاه دين و مردمسالاري در اداره حكومت گفت:وجود دو ديدگاه افراطي در دو طيف معتقدين صرف به دين و مردمسالاري نوعي ضديت در جامعه ايجاد مي كند، حال آن كه بهترين شيوه اداره حكومت بر مبناي مردمسالاري ديني است كه در آن هيچ قدرت بي مهاري پذيرفته نيست.
وي افزود: اگر مي خواهيم به اهداف چشم انداز برسيم، بايد تكليف خود را با افراطي گري مشخص كنيم تا راه براي تحقق چشم انداز ۲۰ساله هموار شود.
در ادامه جلسه آقايان قره باغي، سيد مجتبي حسيني و مجيد انصاري نمايندگان خبرگان استان هاي آذربايجان غربي، سيستان و بلوچستان و تهران سؤالات و ديدگاه هاي خود را بيان كردند.
لازم به ذكر است امروز بعدازظهر اعضاي اين مجلس با صدور بيانيه اي به كار چهاردهمين اجلاس خود پايان خواهند داد.

به علت تعلل آمريكا در صدور ويزا
حداد عادل سفر خود را به نيويورك لغو كرد
واحد مركزي خبر: رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي با تعلل  آمريكائيها در صدور رواديد براي هيأت  پارلماني  كشورمان  براي  سفر به  نيويورك  و شركت  در اجلاس  جهاني  روساي  مجالس  جهان ، سفر خود به  اين  كشور را لغو كرد.
پس  از چند روز بهانه  تراشي آمريكائيها در صدور رواديد براي  هيأت  پارلماني  كشورمان  به  منظور شركت  در اجلاس  رسمي روساي  مجالس  كشورهاي  جهان ، به رغم  اعلام  سفارت آمريكا در برن  پايتخت  سوئيس  مبني  بر صدور رواديد ياد شده  تا صبح  چهارشنبه ، حداد عادل  در اقدامي 
عزتمندانه ، سفر رسمي  خود به  مقر سازمان  ملل  متحد در نيويورك  را لغو كرد.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  با اشاره  به  تعلل  دولت  آمريكا در صدور رواديد براي  هيأت  پارلماني  كشورمان  گفت  :هر چند دولت  آمريكا ازطريق  سوئيس  پس  از چند بار خلف  وعده ، قول  داد كه  صبح  امروز  ويزاي  ياد شده  آماده  مي شود اما رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در اقدامي  عزتمندانه  سفر خود به  نيويورك  را لغو كرد.
آصفي گفت : ما از دو ماه  قبل  به  مقامات  ذي  ربط آمريكا موضوع  سفر هيأت  پارلماني  جمهوري  اسلامي ايران  به  نيويورك  را براي شركت  در اجلاس  سران  پارلمانهاي  جهان  اعلام  و اقدامات  لازم  در اين زمينه  را انجام  داده  بوديم  ولي  هفته  گذشته  اخبار ضد و نقيضي  از منابع  غيررسمي درباره  احتمال  صادر شدن  رواديد از سوي  آمريكائيها دريافت  شد.
وي  افزود: با دريافت  اين  اخبار، اعتراض  رسمي خود را به  اين  اقدام غيرديپلماتيك  اعلام  و كاردار سوئيس  در تهران  را يكشنبه  گذشته  به وزارت  امور خارجه  بوسيله  مدير كل  وزارت  امور خارجه  احضار كرديم .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  تصريح  كرد كاردار سوئيس  نيز در آن احضاراطمينان  داد كه  موضوع  را پيگيري  مي كند و وي  صبح  دوشنبه  رسما به وزارت  امور خارجه  اعلام  كرد ويزاي  آقاي  حداد عادل  صبح  سه شنبه به  وقت سوئيس  از سفارت  آمريكا در برن  پايتخت  سوئيس  آماده  دريافت  است .
وي  افزود :عصر سه شنبه به  وقت  تهران  همكاران  ما در سوئيس  به  سفارت آمريكا مراجعه  كردند اما سفارت  آمريكا با بيان  اينكه  آمريكا ديروزتعطيل  بوده  است ، تأكيد كردند كه  به  جهت  برخي  امور اداري ، ويزاي رئيس  مجلس  ايران  عصر سه شنبه  (ديروز)به  وقت  برن  صادر مي شود و چندساعت  ديگر وقت  لازم  داريم .
آصفي  با بيان  اينكه  جمهوري  اسلامي به  دليل  حفظ تفاهم ، اين  تعلل  رانيز تحمل  كرد، گفت  در ساعت  پاياني  وقت  اداري  سه شنبه سوئيس، مسئولان  سفارت  آمريكا به  ما اعلام  كردند كه  ويزاي  آقاي  حداد عادل  قابل  دريافت  است  اما صبح  (چهارشنبه) امروز  تحويل  داده  مي شود.
حميد رضا آصفي  خاطر نشان  كرد ما اين  رفتار آمريكا را توهين  تلقي كرده  و آن را غير متمدنانه  و در شان  دولت  آمريكا مي دانيم  كه  باهيچ  معيار و ضابطه  بين  المللي  همخواني  ندارد.
سخنگوي  وزارت  خارجه  افزود: رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي نيز در تصميمي عزتمندانه  مصمم  شده  است  اين  سفر را لغو كند.
حميد رضا آصفي  با تأكيد بر اين  كه  اين  رفتار دولت  آمريكا از طريق ديپلماتيك  پيگيري  خواهد شد، افزود: رفتار آمريكا بسيار ناپسند، زشت  و در شان  خود دولت  آمريكاست  و هيچ  كس  استفاده  ابزاري  آمريكا از استقرار نهادهاي  بين  المللي  در اين  كشور و گروگان  گرفتن  آنها بدليل روابط خود با ديگر كشورها را تصديق  نمي كند.
سخنگوي  وزارت  خارجه  در پايان  خاطر نشان  كرد به  طرفهاي  مقابل  نيز اعلام  كرده ايم  كه  شركت  هيات  پارلماني  جمهوري  اسلامي در اجلاس سالانه  روساي  پارلمانهاي  جهان  لغو شده  است .

از سوي مقام معظم رهبري برگزار مي شود؛
مراسم بزرگداشت شهداي كاظمين در سالروز
شهادت امام موسي كاظم(ع)
در پي شهادت صدها نفر از مردم مظلوم عراق در حادثه تاسفبار شهر كاظمين در سالروز شهادت حضرت امام موسي كاظم(ع) مراسم بزرگداشتي از سوي حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب برگزار مي شود.
اين مراسم فردا هفدهم شهريورماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برپا خواهد شد.

در پيام هاي جداگانه
رئيس جمهوري به پيام تبريك نخست وزير
نيوزلند و ژاپن پاسخ داد
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با ارسال پيام هاي جداگانه از پيام تبريك نخست وزير نيوزلند و ژاپن به مناسبت انتخاب وي به رياست جمهوري اسلامي ايران سپاسگزاري كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در پاسخ به پيام تبريك هلن كلارك نخست وزير نيوزلند ضمن قدرداني از وي، تصريح كرد:توسعه هرچه بيشتر روابط تجاري و فني زلاندنو و ايران مي تواند به الگويي در روابط ميان مناطق پاسيفيك و خاورميانه تبديل شود.
در بخشي از پيام رئيس جمهور آمده است كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از نخستين امضاء كنندگان معاهده عدم گسترش سلاح هاي هسته اي (NPT) و توافقنامه پادمان و از اعضاي فعال آژانس انرژي اتمي و كنفرانس خلع سلاح، خواهان اجراي كامل و بدون تبعيض معاهده (NPT) بوده و طبق مفاد بند (۴) اين معاهده بر حق مشروع خود در زمينه دستيابي و استفاده صلح آميز از دانش هسته اي كه از مصاديق بارز حقوق برابر انسان ها مي باشد، اصرار مي نمايد.
دكتر احمدي نژاد در بخش ديگري از اين پيام با اشاره به اين كه انقلاب اسلامي ايران بر مبناي توجه به حقوق انسان ها شكل گرفت و جمهوري اسلامي ايران به عنوان نماد مردمسالاري در منطقه، از ناديده گرفتن حقوق برابر انسان ها در هر گوشه از جهان نگران مي باشد، تاكيد كرد:با اتكا به انديشه متعالي اسلام كه بيش از ۱۴۰۰ سال پيش حق و جايگاه شايسته اي را براي زنان به  خصوص در زمينه مشاركت سياسي ارائه نمود، جمهوري اسلامي ايران عميقا نگاه ابزاري به زنان و عدم توجه به شأن، حقوق و جايگاه شايسته آنان اظهار تاسف مي كند.چنان كه نگران ناديده گرفتن حقوق اقليت هاي مذهبي به خصوص مسلمانان در برخي از كشورها مي باشد.
در خاتمه همچنين اظهار اميدواري شده است كه با توجه به ملاحظات دو كشور در موضوعات مورد علاقه، شاهد ارتقاي همكاري ها در تمام زمينه ها باشيم.
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري همچنين در پاسخ به پيام تبريك جونيچيرو كوئيزومي نخست وزير ژاپن به مناسبت انتخاب وي به رياست جمهوري اسلامي ايران با اشاره به روابط دوستانه ايران و ژاپن و علاقه مندي دو كشور به توسعه روابط، اظهار اميدواري كرد:با تلاش هاي متقابل طي سال هاي آتي نيز شاهد توسعه همه جانبه روابط خوب و سازنده دو كشور باشيم.
احمدي نژاد در پيامي به ژاك شيراك:
ايران قدرت و نفوذ خود را براي صلح و عدالت در جهان به كار خواهد گرفت
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در پيامي به ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري موثر در معادلات جهاني، تمامي قدرت و نفوذ خود را براي استقرار صلح، امنيت و عدالت به كار خواهد گرفت.
احمدي  نژاد در پاسخ به پيام تبريك ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه تصريح كرد: آرزوي ملت ما استقرار صلح و آرامش در جهان است و اين صلح آنگاه پايدار خواهد بود كه بر مبناي عدالت و توجه به حقوق برابر انسان ها و ملت  ها باشد.رئيس جمهور با قدرداني از ارسال پيام تبريك همتاي فرانسوي خود به مناسبت پيروزي در انتخابات رياست ايران گفت: انتخابات اخير نشان داد، مردمسالاري در ايران عميق و ريشه دار است و با اتكا به اين مشروعيت مردمي، دولت وظيفه سنگيني در حفظ حقوق مردم دارد.
احمدي نژاد تاكيد كرد:مردم ايران،صاحب فرهنگ هزاره اي و تجربه كهن بين المللي هستند و اين فرهنگ مردم ايران را به پيشرفت و دستيابي روزافزون به دانش فرامي خواند.
رئيس جمهوري افزود:تجربه كهن بين  المللي نشانگر پيشينه كشور ايران در تعامل سازنده با جهان است.

اروپا با چين در مورد پرونده هسته اي ايران مذاكره كرد
درخواست سولانا از ايران براي
ازسرگيري مذاكرات هسته اي
فارس:مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه در چين بسر مي برد از ايران خواست مذاكرات هسته اي خود را ازسر گيرد.
خاوير سولانا در سخنراني خود در مدرسه بازرگاني شانگهاي(مدرسه تجارت بين المللي اروپا و چين) گفت: «اتحاديه اروپا براي ازسرگيري مذاكرات با تهران در چارچوب همكاري هاي سياسي و اقتصادي آماده است.اما قبل از هر چيز اين وظيفه ايران است كه خود را با مقررات تطبيق دهد.»
به دنبال عمل نكردن اروپا به تعهدات خود در قبال ايران، جمهوري اسلامي ايران فعاليت هاي تبديل اورانيوم را در تاسيسات هسته اي اصفهان ازسر گرفت.
ايراني ها معتقدند فعاليت هاي مربوط به تبديل اورانيوم توافقنامه پاريس را كه در ماه نوامبر بين اين كشور و اتحاديه اروپا منعقد شد، نقض نمي كند.
سولانا در بخش ديگر از سخنان خود گفت:«مسئله اساسي كه ما دنبال آن هستيم اين است كه اطمينان حاصل كنيم كه ايران از برنامه هسته اي خود براي ساخت سلاح هسته اي استفاده نكند.»
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود: در همين خصوص با مقامات چيني بحث و تبادل نظر كرده است.
«چين گانگ» سخنگوي وزارت خارجه چين هم گفت: پكن همچنان اعتقاد دارد مساله هسته اي ايران بايد در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي به طور مناسب حل و فصل شود.
سخنگوي وزارت خارجه چين ديروز درباره احتمال طرح موضوع هسته اي ايران در مذاكرات «ون جيا بائو» نخست وزير چين و «توني بلر» نخست وزير انگليس، بدون اشاره به اين موضوع كه اين مساله در مذاكرات نخست وزيران چين و انگليس مطرح شده گفت: چين از مذاكرات ايران با كشورهاي اتحاديه اروپا براي پيداكردن راه حل درازمدت درباره مساله هسته اي ايران حمايت مي كند و حل اين مساله به نفع كشورهاي مربوطه و صلح و ثبات منطقه است.
سخنگوي وزارت خارجه چين گفت: در برخي مسائل بين ايران و اتحاديه اروپا اختلافاتي وجود دارد و دو طرف بايد با واقع بيني، حفظ خويشتنداري و انعطاف پذيري و صداقت از طريق مذاكره اختلافات را حل كنند تا به طرحي همه جانبه و مورد قبول طرفين دست يابند.
«ليو جن تانگ» سفير چين در تهران هم روز گذشته گفت كه پكن از ارسال پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت پرهيز مي كند.
وي همچنين گفت: چين از حقوق مشروع ايران در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي حمايت مي كند.

ديدار مدير كل سازمان منع سلاح هاي شيميايي با مقامات كشورمان
لاريجاني: اسرائيل بايد سلاح هاي شيميايي
خود را تخريب كند
ايسنا:لاريجاني گفت:عدم عضويت اسرائيل با داشتن حجم عظيم سلاح هاي شيميايي موجب نگراني جامعه  بين المللي است.
دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار مديركل سازمان منع سلاح هاي شيميايي (OPCW) تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به عنون قرباني اصلي سلاح هاي شيميايي با هزاران شهيد و مجروح، به خصوص در مناطق مسكوني چون سردشت همواره حامي سازمان بوده است و از اقدامات در جهت جهان شمولي به خصوص پيوست كشورهاي منطقه خاورميانه حمايت كرده است.
وي افزود: عدم عضويت اسرائيل با داشتن حجم عظيم سلاح هاي شيميايي موجب نگراني جامعه  بين المللي است. اين كشور بايد مجبور گردد بي قيد و شرط به كنوانسيون پيوسته و سلاح هاي شيميايي خود را تخريب نمايد.
لاريجاني ادامه داد: پيوستن جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون زماني كه هنوز صدام بر سر قدرت بود نشان اعتقاد و عزم ايران بر نابودي سلاح هاي شيميايي است.
اين كه هنوز كشورهاي دارنده  سلاح هاي شيميايي به خصوص آمريكا هزاران تن سلاح هاي شيميايي خود را علي رغم نزديكي به ضرب الاجل ۱۰ ساله تعيين شده تخريب كامل نكرده اند موجب نگراني است و بايد جامعه  بين المللي فشار لازم را اعمال نمايد.
وي در ادامه گفت: ما هيچ گونه تبعيض در اجراي كنوانسيون را نمي پذيريم و طبق كنوانسيون انتظار داريم هرگونه موانع در استفاده  صلح آميز از مواد شيميايي برطرف گردد.
روخليوفيرتر، مديركل اين سازمان ضمن تبريك به لاريجاني به دليل تصدي پست دبيري شوراي عالي امنيت ملي از حمايت موثر جمهوري اسلامي ايران از اين سازمان تشكر كرد.
وي گفت: ما احساس مردم ايران به عنوان قربانيان سلاح هاي شيميايي را درك مي كنيم.اطمينان مي دهم كه هيچ گونه تبعيض در سازمان وجود نداشته باشد.
تاكنون تمام تصميمات با اجماع انجام شده است و ايران نقش موثري در مصوبات ايفا نموده است.
روخليوفيرتر مديركل دبيرخانه فني سازمان منع سلاحهاي شيميايي، همچنين با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان ديدار و پيرامون همكاري در زمينه منع سلاحهاي شيميايي گفت وگو كرد.
متكي در اين ديدار با اشاره به صدماتي كه ايران اسلامي به دليل كاربرد سلاح شيميايي توسط رژيم بعث متحمل شده است، از مديركل خواست تا بدون هرگونه تبعيض در اجراي مفاد كنوانسيون كوشا باشد.
وي همچنين برگزاري مراسم بزرگداشت خاطره قربانيان كاربرد سلاحهاي شيميايي توسط اين سازمان را وسيله  اي براي زنده نگاه داشتن قبح استفاده از اين سلاح در وجدان جهانيان دانست و از اقدام اخير مسئولان شهرهاي سردشت و هيروشيما در اعلام خواهرخواندگي اين دو شهر به عنوان قربانيان كاربرد سلاح كشتار جمعي، استقبال كرد و مجدداً نقش موثر اين سازمان در جلوگيري از تكرار چنين فجايعي را يادآور شد.
مديركل دبيرخانه نيز ضمن تشريح ساختار و ارايه گزارش عملكرد اين سازمان به منظور افزايش اعضا و همچنين تشويق آنها به همكاري موثرتر، از تعامل كشورمان با بازرسان سازمان اظهار رضايت كرد و گفت:   ايران به عنوان قرباني كاربرد سلاحهاي شيميايي داراي تجربيات خوبي است كه سازمان از آن بهره مند مي شود.

ابراز اميدواري كشورهاي مختلف نسبت به
گسترش روابط با ايران در دوران وزارت متكي
ايسنا: وزراي خارجه عراق، مصر و نيجريه انتخاب منوچهر متكي به عنوان وزير امور خارجه كشورمان را تبريك گفتند.
هوشيار زيباري، وزير امور خارجه عراق طي پيامي با تبريك صميمانه به مناسبت انتخاب منوچهر متكي به عنوان وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت:با كمال مسرت، تصدي پست وزارت امور خارجه  جمهوري اسلامي ايران را به جنابعالي تبريك مي گويم و فرصت را مغتنم شمرده، آمادگي كامل خود را براي همكاري به منظور گسترش مناسبات تاريخي دو كشور و در خدمت مصالح مشترك اعلام مي دارم.
احمد ابوالغيظ، وزير امور خارجه مصر نيز طي پيامي با تبريك صميمانه به مناسبت انتخاب متكي به عنوان وزير امور خارجه كشورمان اظهارداشت:من مطمئن هستم كه روابط جاري ميان دو كشور در دوران تصدي شما توسعه و تحكيم خواهد يافت.
اين فرصت را غنيمت شمرده و براي شما سلامتي، موفقيت و سعادت را آرزومندم.
الوادنجي كن، وزير امور خارجه نيجريه نيز طي پيامي انتخاب منوچهر متكي به عنوان وزير امور خارجه كشورمان را تبريك گفت.
در اين پيام آمده است:شخصا بر اين باور هستم كه شما توانايي و مهارت شايسته و بايسته را جهت احراز اين مقام دارا هستيد.
همچنين تجربيات شما در سالهاي گذشته هم در خدمات ديپلماتيك و هم در مسئوليت اخير در مجلس شوراي اسلامي  گوياي اين مطلب است.
وزير امور خارجه  نيجريه در پايان بر وجود يك رابطه قوي بين قاره آفريقا و به خصوص دو كشور برادر تأكيد و ابراز اميدواري كرد،دو وزارتخانه شاهد خدمات صادقانه ميان يكديگر باشند.
سفيران يمن، كره جنوبي و بنگلادش هم در پايان ماموريتشان در كشورمان بعدازظهر روز گذشته با وزير امور خارجه كشورمان ديدار كردند.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان در پايان ماموريت دكتر علي ارياني، سفير يمن با اشاره به زمينه ها و علايق مشترك بين دو كشور اظهارداشت: زمينه هاي معنوي بين مردم ايران و يمن متنوع و گسترده است.
ما وحدت، آرامش وصلح يمن را اهداف و راهبردهاي مشترك جمهوري اسلامي  ايران دانسته و ما همواره توسعه و رشد يمن را توسعه و رشد جمهوري اسلامي  ايران قلمداد مي كنيم.
ارياني، سفير يمن با ابلاغ تبريك وزير امور خارجه يمن به مناسبت انتخاب متكي به عنوان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: مقامات يمن اراده جدي براي گسترش روابط دو كشور داشته و دارند و ما اميدواريم روابط در دوره دولت جديد با افزايش رايزني ها و اهتمام بيشتر بتواند گسترش يافته و ظرفيت هاي جديد در چارچوب منافع مشترك ايجاد گردد.متكي همچنين در پايان دوره ماموريت سفير كره جنوبي با اشاره به گسترش و تعميق روزافزون روابط جمهوري اسلامي  ايران و كره جنوبي اظهارداشت: ايران و كره جنوبي از ظرفيت ها و توانمندي هاي سياسي و اقتصادي زيادي براي توسعه روابط برخوردار بوده و شناخت طرفين از اين ظرفيت ها روبه گسترش مي باشد.
وي در اين خصوص اهميت همكاري دو كشور در بخش نفت و گاز و اعزام نيروي كار متخصص ايراني به كره جنوبي را مورد تأكيد قرار داد.
باك كي مون، سفير كره جنوبي نيز با تشكر از مهمان نوازي و همكاري طرف هاي ايراني گفت:هم اكنون روابط نزديك و دوستانه اي بين كره جنوبي و ايران وجود دارد. امروز ما شاهد حضور فعال شركت هاي كره اي در ايران هستيم و اميدواريم در دوره تصدي دولت جديد مناسبات دو كشور بيش از پيش در كليه زمينه ها توسعه و تحكيم يابد.
متكي در ملاقات با عبدالله الحسن، سفير بنگلادش نيز با اشاره به مشتركات فرهنگي و زمينه هاي متعدد مناسبات جمهوري اسلامي ايران و بنگلادش اظهار داشت:شناخت طرفين از توانمندي هاي يكديگر رو به گسترش مي باشد و جمهوري اسلامي  ايران آماده است در طرح ها و سرمايه گذاري هاي صنعتي بنگلادش مشاركت نمايد.وي چشم انداز مناسبات دو كشور را مثبت و اميدبخش خوانده است.
عبدالله الحسن، سفير بنگلادش نيز با رضايت بخش خواندن روند مناسبات اقتصادي - تجاري بنگلادش آمادگي كامل كشورش را براي ارتقاي روابط همه جانبه ميان دو كشور اعلام داشت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |