چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۴ - Sep 7, 2005
اولين ارتباط علني پاكستان و اسرائيل
ديدار وزير خارجه پاكستان با وزير خارجه رژيم صهيونيستي آن قدر مهم بود كه توجه همه طرف هاي ذيربط در منطقه خاورميانه و جهان را به خود جلب كند.
اسرائيل از زمان تأسيس تاكنون همواره به كشورهايي كه به عنوان همسايگان جهان عرب شناخته مي شوند توجه ويژه مبذول داشته و درصدد بوده است تا از طريق تفاهم با آنان اعراب را در معرض فشار سياسي قرار دهد. سرمايه گذاري براي گسترش روابط با تركيه، ايران در زمان شاه مخلوع، اتيوپي، اريتره و بالاخره پاكستان در چارچوب همين استراتژي صورت مي گرفت. اما رابطه با پاكستان براي اسرائيل اهميت هاي ديگري نيز دارد. پس از سقوط رژيم شاه و خروج ايران از جرگه هم پيمانان با اسرائيل و نقش اساسي آن در روند مبارزات مردم فلسطين، محاصره ايران نيز به يكي از اهداف اسرائيل تبديل شد. تلاش فراواني كه از سوي اسرائيل براي برقراري مناسبات بسيار نيرومند با كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز صورت گرفت در راستاي همين هدف تعريف مي گردد. پاكستان به عنوان همسايه ايران كه همواره مناسبات حسنه اي با ما داشته وبراي ما بسيار محترم است قطعا يكي از اهداف اسرائيل در چارچوب برنامه تقابل سياسي با ايران به شمار مي آيد.
اما اسرائيل نگاه ديگري نيز به كشورهاي بزرگ اسلامي كه داراي وزن سياسي و جمعيت بالايي هستند دارد . اسرائيل درصدد است تا مجموعه اين كشورها كه عبارتند از پاكستان، بنگلادش، اندونزي و نيجريه را در مسئله فلسطين از صحنه خارج ساخته و به تقابل سياسي آنان با خود پايان دهد، كه در اين صورت هدف بسيار مهمي را در نبرد سياسي براي بلعيدن فلسطين و حفظ سيطره بر بيت المقدس محقق ساخته است. اسرائيل در اين مسير از حمايت و پشتيباني كامل آمريكا برخوردار است. آمريكا به همه كشورهاي جهان تفهيم كرده است كه دروازه دستيابي به روابط استراتژيك با آن كشور و بهره مندي از حمايت هاي اين ابرقدرت براي حل مشكلات سياسي و اقتصادي در گرو دارا بودن مناسبات حسنه با اسرائيل است. اگر پاكستان به دليل اشتباهات گذشته خود در افغانستان و حمايت بي چون و چرا از طالبان درنهايت وضعيت تأسف باري را براي خود رقم زد كه بخشي از آن به مناسبات تاريخي آن كشور با آمريكا آسيب رساند؛ و اگر پاكستان در بحث تكنولوژي اتمي خود كه البته به دليل همسايگي با چين و هند حق طبيعي آن است با دشواري هاي شديد بين المللي مواجه گرديده است، شرط همكاري آمريكا با آن نيز روشن است. بايد پاكستان در بحث مربوط به مناسبات با اسرائيل امتياز قابل توجهي به آمريكا بدهد.
«فلسطين» مظلومي است كه از يكسو بايد با انبوه فشارهاي يك توطئه عظيم بين المللي به مقابله برخيزد و از سوي ديگر خود را به عنوان يك قرباني در اختيار برادران مسلمانش قرار دهد تا هرگاه منافع آنان اقتضا نمود آن را در پيش پاي دشمن ذبح كنند. اقدام اخير پاكستان همسوي با اقدامات بسياري از كشورهاي عربي است كه آنها نيز براي دفع شر فشارهاي آمريكا گاه برادران فلسطيني خود را به مسلخ مي برند.
علني شدن ارتباطات پاكستان و اسرائيل در شرايط كنوني مي تواند از يك زاويه ديگر نيز مورد توجه قرار گيرد. اگر به فضاي رقابت شديد در صحنه جهاني توجه كنيم و اگر بپذيريم كه چين و روسيه آرام آرام به سوي تقويت جبهه متحدان خود براي تقابل با جبهه غرب به رهبري آمريكا در حركتند و قوت گرفتن سازمان شانگهاي را يكي از جلوه هاي اين سياست به شمار آوريم آنگاه مي توان پذيرش ايران به عنوان عضو ناظر در اين سازمان را يك حركت استراتژيك از سوي چين و روسيه در جهت ورود به مسائل خاورميانه به شمار آورد. گرچه پذيرش ايران به عنوان عضو ناظر در اين سازمان به همراه پاكستان صورت گرفت ولي عضويت ايران داراي ابعاد سياسي فراواني است كه نمي توان آن را در كنار پاكستان قرار داد. ديگر سوي اين معادله يعني آمريكا نيز قاعدتا بايد در انديشه ايجاد و يا تقويت محور مقابل باشد. بدين ترتيب مي توان گفت كه شايد انجام اولين ديدار علني وزراي خارجه پاكستان و اسرائيل آن هم در تركيه حامل پيام هاي متعددي است، ازجمله تلاش براي ايجاد محور مقابل.
در هر حال به نظر نمي رسد كه پاكستان بتواند در اين مسير فراتر از اين اقدام نمادين حركت ديگري صورت دهد. فضاي به شدت راديكال داخلي حتما به عنوان يك مانع دربرابر دولتمردان پاكستاني عمل خواهد كرد. همچنين ساختار سياسي پاكستان به عنوان تنها كشوري كه تأسيس آن با محوريت اسلام صورت گرفته، اجازه نمي دهد كه مسئولان اين كشور از تعهدات خود براي آزادي بيت المقدس دست بردارند. لذا همانگونه كه مقامات اين كشور اعلام داشته اند نبايد در انتظار پيشرفت قابل توجه در مناسبات پاكستان و اسرائيل بود اما برادران پاكستاني بايد متوجه خطرهاي نهفته در اين راه باشند. در استراتژي اسرائيل قدرت گيري كشورهاي مسلمان يك خط قرمز است. اسرائيل گاه براي جلوگيري از قدرت يابي به تقابل و فشار سياسي روي مي آورد و گاه نزديك شدن و كسب امكان براي سازماندهي نيروهاي اطلاعاتي به عنوان يك روش، برگزيده مي شود تا درنهايت براي تضعيف كشورهاي اسلامي از آن بهره برداري گردد. اسرائيل حتما خواهد كوشيد تا با سازماندهي و تقويت نيروهاي امنيتي خود در پاكستان از اقتدار اين كشور بزرگ اسلامي جلوگيري كند. امري كه برادران پاكستاني بايد بدان توجه كنند.

يادداشت
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |