چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۴ - Sep 7, 2005
خودكشي در خيابان آفريقا
001209.jpg
001206.jpg
گروه حوادث: پسر جواني بعدازظهر روز گذشته طي يك حركت غافلگيرانه در شمال شهر تهران اقدام به خودكشي كرد.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۱۵ روز گذشته پسري جوان از بالاي پشت بام يك آپارتمان ده طبقه در كوچه گلشهر واقع در خيايان آفريقاي شمالي(جردن) خود را به پايين پرتاب كرد و در دم جان سپرد.
اين پسر جوان طبق گفته شاهدان در يكي از شركت هاي فروش رايانه  در آن آپارتمان مشغول به كار بود. مقتول در زمان خودكشي واكمن در گوش داشت و در حال شنيدن موسيقي اقدام به خودكشي كرده بود.
بررسي در خصوص علت و انگيزه وقوع اين حادثه توسط پليس زير نظر بازپرس اصغر زاده ادامه خواهد يافت.

عامل قتل وكيل دادگستري در آستانه اعدام
گروه حوادث: حكم قصاص، حبس و شلاق مرد جواني كه متهم به قتل يك وكيل دادگستري است صبح ديروز از سوي شعبه ۲۷ ديوان عالي كشور تأييد شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده، بهزاد (۲۸ ساله) متهم به مباشرت در قتل عمدي هوشنگ كه وكيل دادگستري است و سرقت چك هاي مقتول به مبلغ يكصد ميليون ريال و استفاده از چك هاي مجعول و رابطه نامشروع است.
در تاريخ ۱۹/۱۱/۸۲ فقدان هوشنگ به مراجع ذيربط اعلام شد و در تحقيقات مقدماتي از خانواده وي مشخص شد نامبرده ساعت ۹ صبح همان روز با بهزاد (متهم) قرار ملاقات داشته است كه پس از مراجعه وكيل دادگستري به خانه بهزاد به خاطر برخي مسايل بين آنها درگيري پيش آمده و در جريان درگيري هوشنگ با ضربات متعدد لوله آهني توسط بهزاد به قتل رسيده است. متهم پس از ارتكاب قتل اموال و اشياي مقتول و چك هايش را به سرقت برده و متواري مي شود. همچنين اتومبيل متعلق به مقتول را در يكي از ميدان هاي شهر رها كرده است. پس از كشف جسد كه توسط متهم در داخل كمد مخفي شده بود، متهم دستگير و از همان ابتدا ضمن تشريح نحوه ارتكاب قتل، به بزه ارتكابي اقرار كرد.
با توجه به تحقيقات صورت گرفته در دادسراي امور جنايي، قرار مجرميت صادر و منجر به صدور كيفرخواست شد. به اين ترتيب با توجه به بازسازي صحنه جرم و اعترافات صريح متهم به قتل تقاضاي صدور حكم قانوني در خصوص تمامي اتهامات عليه متهم را دارم.
همسر مقتول در خصوص روز حادثه گفت: صبح آن روز همسرم مرا مقابل محل كارم پياده كرد و به من گفت كه به ملاقات دوستش بهزاد مي رود. ديگر از او خبري نداشتم تا اينكه شب به خانه نيامد. هرچه با تلفن همراهش تماس گرفتم گوشي وي قطع بود. همين موضوع باعث نگراني ام شد. با خانه بهزاد تماس گرفتم. گفت: از وي خبري ندارد. فرداي آن روز بود كه بهزاد با من تماس گرفت و گفت: ظاهراً هوشنگ كيفش را داخل آژانس جا گذاشته است. من براي تحويل كيف به آژانس رفتم اما چون مشخصاتم با مدارك داخل آن يكي نبود كيف را به من ندادند. از اين طريق بود كه من به بهزاد مشكوك شدم و موضوع را به مأموران اطلاع دادم و وي دستگير شد.
اما وي در جلسه محاكمه منكر تمامي اعترافات خود شد. با صدور حكم توسط قاضي عزيز محمدي، پرونده به ديوان عالي كشور ارسال شد كه صبح ديروزقضات ديوان حكم قصاص، ۷ سال حبس به اتهام جعل عنوان و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام سرقت اموال مقتول را تأييد كردند.

پليس در جستجوي هويت ۱۴ قرباني قاتل كرايه اي
001203.jpg
آفتاب: قاتل كرايه اي روز گذشته در شعبه ۱۱۹ دادگاه كرج ، مشخصات دقيقتري از قربانيان خود را در اختيار قاضي قرار داد تا به دستور قاضي در بررسي هاي پليسي ۱۴ قرباني خاموش جنايات مرد افغان شناسايي شوند.
روز گذشته اين متهم كه ذكرالله نام دارد و اكنون با تأييد حكمش در ديوانعالي كشور در انتظار قصاص ايستاده است به همراه همدست افغاني اش از زندان رجايي شهر به شعبه ۱۱۹ دادگاه جزايي كرج منتقل شد تا مشخصات دقيق تري از قربانيان خود را در اختيار قاضي پرونده قرار دهد تا خانواده هاي ۱۴ قرباني ناشناس پرونده شناسايي شوند. راز جنايتهاي اين مهاجر افغاني زماني فاش شد كه در نخستين روزهاي آذر سال ۸۱ جسد سوخته مردي بدون هويت در نزديكي باقرآباد پيدا شد.
در حالي كه تحقيقات براي يافتن هويت مقتول ادامه داشت ، زن جواني به نام شهرزاد با مراجعه به كلانتري ۲۲ مهرشهر كرج به مأموران گفت : شوهرم به نام «احمد _ ر» چند روز قبل از خانه خارج شده و بازنگشته است. از آنجايي كه ادعاهاي اين زن مشكوك به نظر مي رسيد، مأموران وي را تحت كنترل نامحسوس قرار داده و متوجه شدند كه كارفرماي شوهر اين زن كه يك دلال سيمان به نام ابراهيم است به خانه آنها رفت و آمدهاي مشكوكي دارد و به همين دليل مأموران ابراهيم را نيز تحت نظر گرفته و متوجه شدند كه با يك مرد افغاني به نام ذكر الله ارتباطاتي دارد. سرانجام كارآگاهان جنايي كرج ، ابراهيم و مرد افغاني را مدتي بعد به اتهام قتل شوهر شهرزاد دستگير كردند. در بازجويي از اين ۲ مظنون ، به رغم انكارهاي دلال سيمان، سرانجام مرد افغاني به افشاي راز قتل احمد پرداخته و گفت : من از چند سال پيش با ابراهيم آشنا بودم. او يك روز به سراغم آمد و از من خواست با گرفتن مبلغي پول، احمد را كه وي با زنش در ارتباط بود سر به نيست كنم.
من هم به همراه دوستم او را به بهانه اي به روستاي باقرآباد كشانده و پس از قتل جسدش را آتش زده و در همانجا پنهان كرديم. با اعترافات مرد افغان مأموران شهرزاد را نيز دستگير كردند كه وي در بازجويي ها به همدستي در قتل شوهرش اعتراف كرد.
از آنجايي كه احتمال مي رفت مرد افغان يك قاتل اجاره اي باشد و در قتلهاي ديگري نيز دست داشته باشد، مأموران بار ديگر او را تحت بازجويي قرار دادند كه وي در بازجويي هاي فني و پليسي سرانجام به ۱۴ قتل ديگر در اطراف تهران و كرج اعتراف كرد. ذكرالله درباره قتلهاي سريالي خود به كارآگاهان پليس گفت: اولين جنايت را در سال ۶۴ مرتكب شدم، در آن سال مرد ۲۶ ساله اي را در خاك سفيد تهران كشتم و جسدش را زير پلي در كرج رها كردم.
سال ۶۸ با ۲ نفر از دوستانم، ۲ افغاني را به يكي از باغ هاي شهريار كشانديم و آنها را به قتل رسانديم و پول هايشان را دزديديم.
سال ۷۳ ، جوان ۲۵ ساله اي به نام لطيف را كه در يك مصالح فروشي در باقرآباد كار مي كرد براي انتقام گيري به باغي كشاندم و كشتم.
۲ سال بعد هم در همان مصالح فروشي ، برادر يكي از دوستانم به نام «دين محمد» را به قتل رساندم ، سال ۸۰ به همراه يكي از دوستانم ، جوان ۲۴ ساله باجگيري را به تپه هاي شن و ماسه سيمين دشت كشانديم و به قتل رسانديم ، بعد به همراه دوستم رئوف ، پسر جواني به نام رضا را در جريان معامله ترياك در كارخانه كبريت سازي حوالي پل سيمان شهرري كشتيم و ترياك هايش را به سرقت برديم.
وي در ادامه افزود: مدتي بعد هم مرد چوپاني را در سه راهي سيمان و مردي به نام عزيز را براي ربودن ۲۰۰ هزار تومان در شورآباد به قتل رساندم. ۱۸ فروردين سال ۷۸ هم مردي كه نام مستعارش «محمدعلي» بود را به خاطر قمار ، حوالي پل فرديس كشتم.
نگهبان باغي را هم در محمدآباد كرج به نام «گل محمد» كشتم و اواسط سال ۸۱ قاچاقچي مواد مخدري به نام امين كه قصد فروش يك پيت حلبي ۱۷ كيلويي پر از ترياك را داشت ، كشتم. يك ماه بعد هم جوان ۲۰ ساله اي به نام مهدي را از خاك سفيد به اتوبان ساوه كشاندم و با ضربات چاقو كشتم. ذكرالله در ادامه گفت: پس از كشتن قربانيان ، اجساد آنها را با يك پيكان سبزرنگ به جاده هاي چالوس، مهرشهر، كرج ، شهريار و سيمين دشت ساوه انتقال مي دادم و در نقاط خلوتي اين اجساد را با بنزين به آتش مي كشيدم.
با اعترافات قاتل اجاره اي قاضي حاجعلي ، رئيس شعبه ۱۱۹ دادگاه جزايي كرج وي را به قصاص محكوم كرد ، قاضي حاجعلي همچنين ابراهيم (دلال سيمان) را نيز به قصاص و ۲ همدست مرد افغان و شهرزاد را به زندان محكوم كرد. و به اين ترتيب با تأييد حكم دادگاه ، توسط شعبه ۳۷ ديوان عالي كشور مرد افغاني در آستانه قصاص قرار گرفت، اما روز گذشته قاضي رنجبر، رئيس شعبه ۱۱۹ دادگاه كرج، با احضار دوباره متهم افغاني از وي خواست بار ديگر به توضيح دقيق مكان و مشخصات مقتولان بپردازد تا با اين اطلاعات مقتولان شناسايي شوند. قاضي رنجبر ، روز گذشته با اعلام اين خبر از كساني كه يكي از اقوام و يا دوستانشان در زمانهايي نزديك به زمان قتلهاي مرد افغان ، ناپديد شده اند درخواست كرد با مراجعه به شعبه ۱۱۹ دادگاه كرج به انجام تحقيقات براي يافتن مقتولان كمك كنند.

يادداشت حقوقي(۱)
علل و عوامل فردي و اجتماعي صدور چك بلامحل
چك، به عنوان يكي از اوراق تجاري و رايج ترين وسيله پرداخت و قائم مقام پول رايج كشور اهميت و جايگاه ويژه اي دارد. متأسفانه به دليل استفاده هاي نادرست از اين اوراق ، چك جايگاه و اعتبار خود را در ميان مردم از دست داده است.
سير تحول قانون چك در ايران
اولين قانوني كه در مورد چك در ايران تصويب شد و به طور آزمايشي به اجرا گذارده شد قانون تجارت مصوب ۱۳ ارديبهشت ماه ۱۳۲۲ بود. طبق ماده ۳۱۰ اين قانون چك «نوشته اي» است كه به موجب آن صادر كننده وجوهي را كه نزد محال عليه دارد كلاً يا بعضاً مسترد نموده و يا به ديگري واگذار مي نمايد.
به دليل آنكه اين قانون تضمين هاي لازم براي حمايت مؤثر از حقوق دارنده، چك و جلوگيري از صدور چك هاي بلامحل را نداشت قانونگذار در سال ۱۳۱۲ نخستين مقررات جزايي ايران را در مورد چك بي محل به عنوان ماده ۲۳۸ مكرر قانون مجازات عمومي به تصويب رسانيد.
در اين ماده مجازات حبس به علاوه جزاي نقدي براي صدور چك بي محل پيش بيني شده بود:
با توجه به گسترش نقش چك در مبادلات بين مردم و رواج چك هاي بي محل، تصويب ماده ۲۳۸ مكرر نيز كافي نبود بنابراين در آبان ماه ۱۳۳۱ مقررات ديگر با عنوان «لايحه قانون چك» مشتمل بر ۱۲ ماده و ۵ تبصره به تصويب رسيد. به موجب اين لايحه، چك در حكم اسناد لازم الاجراء شناخته شد و دارنده آن در صورت پرداخت نشدن وجه چك مي توانست ضمن مراجعه به اجراي ثبت، تقاضاي صدور اجراييه وصول وجه آن را بنمايد.
مطابق قانون سال ،۱۳۴۴ جرم صدور چك بي محل، جرمي كاملاً خصوصي بود و بدون شاكي دارنده آن قابل تعقيب كيفري نبود. هر چند با تصويب قانون سال ۱۳۴۴ اعتبار چك افزايش يافت، اما اين قانون نيز نتوانست از افزايش صدور چك هاي بي محل جلوگيري كند و نهايتاً قانونگذار در سال ۱۳۷۲ طي «طرح اصلاح موادي از قانون چك» اصلاحاتي در مواد قانون صدور چك مصوب سال ۱۳۵۵ به عمل آورد.
تعريف چك
اولاً از نظر حقوق تجارت:
در ماده ۳۱۰ قانون تجارت چك بدين نحو تعريف شده است: چك نوشته اي است كه به موجب آن صادر كننده، وجوهي را كه در نزد محال عليه دارد كلاً يا بعضاً مسترد و يا به ديگري واگذار مي كند، صدور اين گونه چك ها گرچه براي دريافت وجه و يا در مقام دفاع مي تواند قابل استناد باشد معهذا از نظر حقوق كيفري تعريف فوق الذكر از جهاتي قابل نقد و نارسا به نظر مي رسد.
ثانياً از نظر قانون صدور چك:
در قانون چك مصوب سال ۱۳۵۵ و اصلاحيه آن در سال ۱۳۷۲ چك كيفري تعريف نشده است اين سكوت قانونگذار به علت وجود تعريف چك در قانون تجارت تا حدي قابل توجيه است اما كافي و قابل دفاع نيست، بدين لحاظ براي بيان عمل مجرمانه مرتكب در اين نوشتار از عنوان (چك پرداخت نشدني) استفاده خواهيم كرد و در تعريف آن خواهيم گفت: چك پرداخت نشدني، عبارتست از صدور يك برگ از انواع چك هاي بانكي بر عهده بانكهاي مجاز از طرف صاحب حساب و تسليم آن به ديگري، به گونه اي كه از نظر ماهوي به علت فقدان وجه يا اعتبار كلاً يا بعضاً و يا به علت عدم رعايت شرايط صوري صحت صدور چك، براي بانك محال عليه قابل پرداخت نباشد.
انواع چك مطابق ماده يك اضافه شده به قانون صدور چك سال ۱۳۵۵
۱- چك عادي: چكي است كه اشخاص عهده بانكها به حساب جاري خود صادر مي كنند و دارنده آن تضميني بر اعتبار صادركننده آن ندارد.
۲- چك تأييد شده: عبارتست از چكي كه از اشخاص عهده بانكها به حساب جاري خود صادر مي كنند و توسط بانك محال عليه پرداخت وجه آن تأييد مي شود فرق اين نوع چك با چك عادي اين است كه مسئولين بانك محال عليه چك تأييد شده را امضا مي كنند و موظفند معادل وجه چك را در حساب جاري صاحب حساب مسدود كنند تا حين مراجعه دارنده چك وجه آن قابل پرداخت باشد.
۳- چك تضمين شده: عبارت است از چكي كه توسط بانك به عهده همان بانك به درخواست مشتري صادر و پرداخت وجه آن توسط بانك تضمين مي شود. متقاضي صدور چك تضمين شده نيازي به داشتن حساب جاري در بانك صادر كننده چك تضميني را ندارد.
۴- چك مسافرتي در گردش: عبارت است از چكي كه توسط بانك صادر، و وجه آن در هر يك از شعب آن بانك يا توسط نمايندگان و كارگزاران آن پرداخت مي گردد.
علل و عوامل صدور چك بلامحل از جنبه قانوني:
براي قاضي ضروري است كه از هر جرم يك تعريف قضايي در دست داشته باشد، تعريفي كه جامع اوصاف و شرايط آن باشد و به عنوان يك قالب و چهارچوب براي تعيين جرم بودن يك عمل مورد استفاده قرار گيرد قانونگذار چك در هيچ كدام از مواد خود تعريفي از اين جرم ارايه نمي دهد، بلكه در هر مورد شرايط و خصوصيات آن را برمي شمارد. نظريه فقدان تعريف قانوني، جرم صدور چك پرداخت نشدني را مي توان صدور چك عهده بانك (نه مؤسسات ديگر) توسط صاحب حساب (نه شخص ديگر) دانست به نحوي كه به هر علتي كه از جانب او ناشي شده است در سر رسيد يا قبل از آن پرداخت نشود.تعريف فوق شامل كلي جرايم مذكور در قانون چك مانند چك مخدوش، بلامحل، صادره از حساب مسدود، وعده دار و غيره مي شود. دستور دادن عدم پرداخت نيز مانند صدور چك است. زيرا فرقي نيست بين موردي كه صادر كننده بدواً بدون محل چك صادر كند و موردي كه ابتدائاً چك را صادر نمايد و متعاقب آن به بانك دستور عدم پرداخت بدهد. تعريف مزبور عليرغم ايجاز آن به لحاظ جلب نظر قانونگذار و به لحاظ فلسفه جرم از ديگر خصوصيات يك تعريف خوب نيز برخوردار است به علاوه از تعريف فوق ضرورت وجود رابطه عليت به عمل صادر كننده و عدم پرداخت نيز مستفاد مي گردد.هم چنين صدور چك بلامحل عبارت است از تخلف شخص نسبت به تكليف تأمين اعتبار پرداخت چكي كه صادر نموده است. اين تعريف نيز صرف نظر از اين كه نظر به علت عدم پرداخت دارد از تعريف قبلي قابل استفاده است.
ريشه هاي تربيتي:
ريشه هاي تربيتي برخي از جرايم مالي به خانواده و شيوه هاي تربيتي حاكم بر آن برمي گردد.
فرد هر نوع رفتار، نگرش و يا واكنش و برخوردهاي اجتماعي را ابتدا از اعضاي خانواده، خود كسب مي كند و پايه هاي اساسي شخصيت و منش خويش را از آن مي گيرد حال اگر حق كشي و بي اعتنايي و خشونت و زور، بي عدالتي، رويه عادي آنان باشد در اين جا شخص احساس ناايمني و حقارت مي كند و در مقام دفاع از موجوديت خود برمي آيد.روش هاي دفاعي كه شخص براي حفظ خود در پيش مي گيرد، بر حسب عوامل فردي و اجتماعي فرق مي كند، با پناه بردن به تظاهر او سعي مي كند با احترام ساختگي تصنعي و دروغ، حرفهاي ديگران را به ظاهر قبول كند تا منافعش را حفظ كند.
دكتر محمد حسين فرجاد آسيب شناس اجتماعي در اين زمينه مي گويد:«از آن جايي كه در بيشتر مواقع، پدر و مادرها برخوردهاي صادقانه اي با اطرافيان، كار و زندگيشان ندراند، كودكان همين دوگانگي در تفكر، گفتار و قضاوت را از خانواده ياد مي گيرند. بعد كه وارد اجتماع بزرگتري مانند مدرسه مي شوند ديگر نمي توان كاري براي از بين بردن يا تغيير دادن آن انجام دهند به خصوص در مسايل اجتماعي، بنابراين شخصيت و خلق و خوي كودك در خانه و بعد هم در مدرسه شكل مي گيرد، حتي زماني كه وارد بازار كار و فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي نيز مي شود اين روش به طور غير رسمي و بر اثر تكرار تثبيت مي شود وي اضافه مي كند: اين نوع فرصت طلبي ها ناشي از نهادينه شدن اين گونه رفتارهاست كه از خانواده شروع شده و در مدرسه شكل گرفته است وقتي فرد وارد جامعه و بازار كار مي شود براي رسيدن به اهدافش آن را به كار مي بندد.
جورج هوفر معتقد است: كه منفعت شخصي موتور حركت انسانهاست كه موجب گردش چرخ جهان اجتماعي مي گردد و علت كنشهاي متقابل افراد را بده بستان ها مي داند. به نظر او اگر بده بستان ها نباشد هيچ كنش متقابلي صورت نخواهد گرفت. افراد در كنش متقابل خود، به اعمالي دست مي زنند كه كمترين هزينه و بيشترين پاداش را براي ايشان داشته باشد.(نفع طلبي و زياده طلبي)

تيراندازي به سوي مأموران شهرداري
گروه حوادث: مأموران شهرداري براي ابلاغ يك برگ اداري براي جلوگيري از ساخت و ساز غيرمجاز با شليك دو گلوله غافلگير شدند.
به گزارش خبرنگار ما، صبح ديروز عوامل شهرداري منطقه ۴ ناحيه ۷ هنگامي كه براي جلوگيري از ساخت و ساز غيرمجاز به خيابان سراج رفتند يكي ازساكنان محله با تفنگ شكاري به سوي آنان شليك كرد.
اين مأموران كه براي ابلاغ يك برگه اداري عادي به اين محله مراجعه كرده بودند با فردي به نام سعيد كه از ساكنان آن منطقه بود روبه رو شدند. سعيد كه بسيار عصباني بود، اسلحه اي شكاري را از خانه اش بيرون آورد و دو تير به سمت مأموران شهرداري شليك كرد.
مأموران كلانتري ۱۲۶ تهرانپارس در جريان اين حادثه قرار گرفتند. پليس فوراً خود را به محل حادثه رساند و اين مرد را به همراه تفنگ شكاري اش دستگير و به همراه مأموران شهرداري به كلانتري منتقل كرد تا رسيدگي هاي لازم براي اين حادثه صورت گيرد.

اسيدپاشي راكبان موتورسوار بر روي مادر و دختر جوان
گروه حوادث: دختر جوان ۲۲ ساله اي كه در حال عبور از خيابان بود ازسوي راكبان موتور سوار مورد حمله اسيد پاشي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۱۱‎/۳۰ ظهر سه شنبه عابران خيابان «سازمان برنامه» در تهران شاهد فريادهاي دختر جواني و مادرش بودند كه از سوي دو راكب موتورسوار مورد اسيد پاشي قرار گرفتند. بر اين اساس با حضور مأموران كلانتري ۱۳۳ شهر زيبا، مصدوم ۲۲ ساله كه «خاطره الف» نام دارد بر اثر سوختگي ۱۶ درصدي با اسيد در ناحيه دست چپ، پاي راست و بخشي از سطوح پايين صورت جهت مداوا به بيمارستان انتقال يافت.
تحقيقات از شاهدان محل حادثه نشان داد كه راكبان موتورسوار كه بين ۲۲ تا ۲۴ سال سن داشتند با تعقيب مادر و دختر در حالي كه خاطره با مادرش از مقابل مدرسه اي در حال عبور بود به آنها نزديك شده و با پاشيدن اسيد به سوي خاطره از محل متواري شدند. اين حادثه در حالي رخ داده است كه موتورسيكلت فاقد پلاك قابل شناسايي نبوده است. تحقيقات پليس پيرامون علل اين حادثه و دستگيري عاملان آن ادامه دارد.

آخرين اخبار در خصوص كاترينا
001197.jpg
آسوشيتد پرس: يك هفته از وقوع طوفان كاترينا در چندين ايالت امريكا مي گذرد. اين در حالي است كه با فروكش كردن اين حادثه و متوقف شدن وزش بادهاي سهمگين، مقامات مناطق آسيب ديده تمام تلاش خود را براي يافتن اجساد و امداد رساني به آسيب ديدگان آغاز كرده اند.
مقامات ايالت لوئيزيانا از روز گذشته تلاش براي احياي سد شكسته اي كه بيشتر جاري شدن سيل در شهر نيواورلئان ازآن ناشي شده را آغاز كرده اند. در عين حال مهندسان نيز خارج ساختن آب هاي شهر را با تلمبه آغاز كرده اند. البته مقامات نيواورلئان هشدار داده اند كه احتمالا خشك شدن مناطق مختلف اين ايالت چندين ماه طول خواهد كشيد.
وارن رايلي، قائم مقام رئيس پليس نيواورلئان، در اين خصوص مي گويد: اين شهر به كلي منهدم شده است و افرادي كه همچنان در آن باقي مانده اند، بايد سريعأ شهر را ترك گويند. درحالي كه كوشش هائي براي جمع آوري اجساد مردگان و زباله هاي نيواورلئان انجام شده است، ماموران امداد نيزخانه به خانه در جستجوي افرادي هستند كه احيانا هنوز زنده مانده اند. با اين شرايط احتمالا تعداد تلفات بالغ بر ده هزار نفر است.
از سوي ديگر فرمانداران، مقامات مسئول و داوطلبان به شدت در تلاش هستند كه غذا، لباس و پناهگاه براي بيش از پانصد هزار نفر كه از سواحل ويران شده خليج مكزيك منتقل شده اند، فراهم آوردند. دولت آمريكا بيش از ۵۰ هزار تن از نيروهاي فعال و ذخيره را براي كمك به منطقه اعزام داشته است.
از سوي ديگر رئيس پليس اين ايالت اعلام كرد كه در حال حاضر آنچه بيش از هر چيز ديگري مورد نياز آسيب ديدگان است مواد غذايي و آب آشاميدني مي باشد. بسياري از خيابان هاي نيواورلئان مملو از آشغال هاي متعفن و اجساد بر روي هم تلنبار شده است.
مقامات بهداشتي در خصوص امكان شيوع انواع بيماري هاي عفوني و واگيردار هشدار داده اند. در حال حاضر مددكاران در حال تشويق مردم براي خروج از شهر هستند. يكي از اين مددكاران در اين خصوص مي گويد: ما در حال راضي كردن مردم به اين مسئله هستيم كه در حال حاضر در اين شهر هيچ آب و غذا و يا امكان اشتغالي وجود نداشته و بايد اين شهر را ترك كنند.
تاكنون بر اساس آخرين آمارها دولت موفق به نجات جان ۲۲ هزار نفر از آسيب ديدگان اين ماجرا شده است.

حبس ابد براي قاتل خونسرد
آسوشيتد پرس: دادگاه عالي هنگ كنگ روز گذشته متهم معروف به قاتل شكلاتي را به اتهام قتل عمد شوهرش به حبس ابد محكوم كرد. نانسي كيسل متهم است كه پس از آن كه با ريختن مسكن در نوشيدني همسرش وي را بيهوش كرده، با ضربات ممتد او را به قتل رسانده است.
اعضاي هيأت منصفه دادگاه عالي هنگ كنگ در طول ۶۵ روز رسيدگي به اين پرونده با جزئيات هولناك زندگي يكي از مرفه ترين متهمان تاريخ قضايي اين كشور آشنا شدند. وي در طول اين دادگاه پرده از راز جناياتي نظير تجاوز، قاچاق مواد مخدر و سوء استفاده جنسي توسط همسر و عده اي از دوستان وي برداشت.
قرباني نانسي همسر پولدار و ۴۰ ساله وي بود كه از سرمايه گذاران يكي از برجسته ترين بانك هاي خصوصي هنگ كنگ بود. روبرت كيسل به همراه زن و سه فرزندش در خانه اي ويلايي كه اجاره يك ماه آن تنها ۷۰۰۰ دلار است زندگي مي كرد.
به گفته بازپرس تحقيق پرونده ماجرا از زماني آغاز مي شود كه مقتول متوجه رابطه مخفي همسرش با يك فيلم ساز شده و جروبحث را با وي آغاز مي كند. روبرت تا حدي به همسر خود مشكوك مي شود كه حتي زماني كه براي يك سفر كاري به ايالات متحده مي رود، پول هنگفتي را به يك كارآگاه خصوصي داده و از وي درخواست مي كند كه در طول اين مدت همسرش را كاملا تعقيب كند.
دو ماه قبل از به قتل رسيدن مقتول، وي به شدت به همسرش مظنون گرديده و يك روز زماني كه در حال خوردن قهوه خود بوده از طعم آن خوشش نيامده و بلافاصله آن را به آزمايشگاه مي فرستد. روبرت به همسرش مظنون شده بود كه قصد مسموم كردن وي را دارد و اتفاقا جواب آزمايشگاه نيز بيانگر وجود ماده اي مسكن در نوشيدني وي بود.
اما روز دوم نوامبر سال ۲۰۰۳ نانسي كه از كارآگاه بازي هاي همسرش خسته شده، ابتدا با ريختن داروي مسكن قوي در نوشيدني وي او را بيهوش كرده و سپس با ضربات ممتد چوب بيسبال او را به قتل مي رساند. پس از حادثه نانسي در اتاق خواب را كه جنايت در آن رخ داده بود بسته و با آسودگي خيال به خريد مي رود. چند روز بعد پسر وي كه متوجه بوي بدي كه از اتاق به مشام مي رسد شده، وارد اتاق شده و با جنازه متورم پدرش رو به رو مي شود. دادگاه عالي هنگ كنگ متهم را به دليل قتل وحشيانه و عدم تاسف از گناه مرتكب شده به حبس ابد محكوم كرد.

شمار تلفات سانحه هوايي در اندونزي به ۱۵۰ نفر رسيد
001200.jpg
چايناديلي: هواپيمايي كه دوشنبه در يك ميدان روي يك منطقه مسكوني پر جمعيت سقوط كرد، تاكنون ۱۵۰ قرباني داشته است.اين هواپيما ۱۱۷ سرنشين داشت كه اكثر آنها كشته شدند. از مسافران اين هواپيما فقط ۱۵ نفر جان سالم به در برده اند كه كودك ۱۸ ماهه اي در بين آنها به چشم مي خورد. اين در حالي است كه ۴۰ نفر از ساكنان منطقه نيز بر اثر اين حادثه جان باختند. هنوز از علت اصلي بروز اين حادثه خبري دريافت نشده است. شاهدان عيني در اين باره گفتند: هواپيما ناگهان دچار لرزش شديد شد و سقوط كرد.

مرد جوان حين سرقت از صندوق
صدقات بيمارستان دستگير شد
گروه حوادث: دست مردي كه با همدستي يكي از دوستانش قصد سرقت از صندوق صدقات بيمارستاني را در سمنان داشت رو شد.
«امير- ن» جوان ۲۷ ساله تهراني ديروز براي ملاقات يكي از دوستانش به نام «اميد- ن» ۲۶ ساله اهل تهران به بيمارستان «امير المومنين» سمنان رفته بود.اين دو جوان هنگام خروج از بيمارستان با ديدن صندوق صدقات و خلوتي محوطه بيمارستان تصميم به سرقت وجوهات داخل آن گرفتند.زماني كه آنان در حال تخليه صندوق بودند مأموران كلانتري سر رسيده و هر دو سارق را دستگير كردند.گفتني است، اميد كه با ديدن مأموران با تيغ جراحي خودزني كرده بود توسط مأموران پليس به بيمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفت.

سارق سابقه دار بازداشت شد
گروه حوادث: حسن-ب، توسط مأموران پايگاه چهارم آگاهي تهران دستگير شد.
در پي مراجعه يك زن به اداره آگاهي تهران مبني بر اينكه برادر وي به نام «حسن- ب» اموال سرقتي را در خانه وي نگهداري مي كند، بلافاصله با دستور «سرهنگ عرب زاده» رئيس پايگاه چهارم آگاهي يك تيم ويژه جهت دستگيري «حسن-ب» به خانه خواهر وي در جنت آباد مراجعه كردند و پس از يك هفته كه «حسن-ب» به خانه خواهر خود جهت پس گرفتن اموال سرقتي بازگشت، پليس بلافاصله وي را بازداشت و به اداره آگاهي انتقال داد. در بازجويي به عمل آمده از حسن مشخص شد وي يكي از سارقان حرفه اي منازل است كه در سال ۶۷ به علت سرقت هاي متعدد مقامات قضايي دستور قطع چهار انگشت وي را صادر كرده و ۹ سال وي در زندان بوده و ۹ ماه پيش از زندان آزاد شده است.
حسن در اعترافات خود عنوان كرد در ۹ ماه گذشته كه از زندان آزاد شده است ۲۹ فقره سرقت انجام داده كه ۱۳ فقره آن در تهران و ۹ فقره در مشهد و ۶ فقره در اصفهان بوده است كه بيشتر سرقت هاي وي در محدوده هاي بالا شهر بوده و فقط فرش هاي ابريشم و طلاجات را سرقت مي كرده است.
ماموران در حال حاضرپليس در حال شناسايي محل هاي سرقت بوده و پرونده اي در اين باره از سوي مأموران آگاهي تشكيل شده است.

تفريح شبانه
مردي را پاي چوبه دار برد
گروه حوادث: مردي كه به خاطر پارك كردن اتومبيلش جواني را به قتل رسانده بود پس از محاكمه و صدور حكم قصاص با تأييد حكم از سوي شعبه ۳۹ ديوان عالي كشور در آستانه مرگ قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، اوايل سال ۸۳ پسر جواني براي خوردن شام با دوستش به يك كبابي در خيابان پيروزي رفت و پس از ساعتي هر دو تصميم گرفتند تا به خانه برگردند. اما زماني كه در حال خارج كردن خودروشان بودند، ناگهان سرنشينان يك خودرو پيكان با آنها بر سر پارك خودرو درگير شدند و دو جوان كه يكي از آنها بهزاد نام داشت با قمه اي كه از داخل خودرو درآورد به طرف پسر جوان حمله ور شد و او را به قتل رساند.
بهزاد بلافاصله در محل حادثه دستگير شد و به درگيري منجر به قتل اعتراف كرد. وي گفته بود كه در حال درگيري مست بوده است. اما بازپرس پرونده با توجه به شواهد موجود و تكميل تحقيقات دستور داد تا متهم روانه زندان شود.
بر پايه اين گزارش، كيفرخواست در خصوص اين پرونده صادر شد و متهم چندي قبل در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شد. قاضي عزيزمحمدي با توجه به درخواست اولياي دم حكم قصاص نفس (اعدام) وي را صادر كرد.
حكم صادره صبح ديروز در شعبه ۳۹ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت و به زودي قابل اجراست.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |