پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۵ - Sep 8, 2005
حضرت  اميرالمؤمنين علي(ع) در نامه اي كه به زياد بن  ابيه، جانشين عبدا... بن عباس نوشته است: به خدا سوگندي راستين ياد مي كنم كه اگر به من خبر برسد كه در غنايم مسلمانان، كم يا زياد، خيانت ورزيده اي، چندان به تو سخت خواهم گرفت كه تهي دست و گرانبار و خوارمايه شوي؛ والسلام.
نهج البلاغه/ ۸۷۰
امروز با حافظ
نرود كارش و آخر به خجالت برود
از سر كوي تو هر كو به ملامت برود
به تجمل بنشيند به جلالت برود
كارواني كه بود بدرقه اش حفظ خدا
مديرعامل خانه سينما در مراسم تجليل از محمدمهدي حيدريان:
سينماي ايران پرچمدار فرهنگ اسلامي است
مراسم  بزرگداشت  محمدمهدي  حيدريان  معاون  سابق  امور سينمايي  وزارت  ارشاد صبح ديروز با حضور جمعي  از مديران،  دست اندركاران ، هنرمندان  و اهالي مطبوعات  در سينما فرهنگ  تهران  برگزار شد. در اين مراسم احمد مسجدجامعي وزير سابق  فرهنگ  و ارشاد اسلامي به  موفقيت هاي  سينماي  ايران  اشاره  كردو گفت : بازار سينماي  ايران  چشم انداز موفقي  دارد و در زمان  حاضر در رديف كشورهاي  بزرگي  در اين  زمينه  قرار داريم .وي  همچنين  به  سينماي  معناگرا اشاره  كرد و ادامه  داد: اين  نوع  سينمامحصول  سال  اخيراست ، اگراين  نوع  سينما مي خواهد جهاني  شود و عالم  معنا را به تصوير بكشد به  ارايه  جلوه هاي  ويژه  و تكنولوژي  امروز نياز دارد.مسجد جامعي  يادآورشد: در قرن  جديد با پرسش هاي  جديد روبرو هستيم  و ما دراين  عرصه  به  فرهنگ  و هنرايراني  به  عنوان  پشتوانه  نگاه  مي كنيم .وي  تصريح  كرد: براي  گفت وگو، در عالم  ايده هاي  بلند و پيام هاي  بلند كافي نيست ، روز آمد كردن  اين  پيام  اساسي  است .
وزير سابق  فرهنگ  و ارشاد اسلامي افزود: ماندگاري  سينما به  دليل  فرهنگ ايراني  و ماندگاري  روح  ايراني  است  و اين  روند در مسير طولاني  تاريخي  حفظ شده  است .
وي  به  شخصيت  معاون  سابق  امور سينمايي  وزارت  ارشاد اشاره  كرد و گفت : بزرگداشت  ايشان  در حقيقت  بزرگداشت  سينماي  ايران  است .
عليرضا رضاداد مدير عامل  بنياد سينمايي  فارابي  نيز گفت : سينما دراين  سال ها بحران  كم  نداشت ، اما آرامش  سينما را آرام  كرد.
مديرعامل  بنياد سينمايي  فارابي  به  فعاليت هاي  انجام  شده  در اين  دوره اشاره  كرد و افزود: كارهاي  انجام  شده  نياز به  سال هاي  بيشتري  داشت ، وي  به زير ساخت ها فكر كرد و گام هاي  بلندي  برداشت ، در نتيجه سينمايي گرم  و آرام داريم .
سيد ضيا هاشمي مديرعامل  خانه  سينما همچنين  گفت : هنر هفتم  پرچمدارفرهنگ  اسلامي است ، و اين  جايگاه  مرهون  تدابير و حمايت  مديريت  دلسوز اين عرصه  است .وي  خاطر نشان  كرد: معاون  سابق  امور سينمايي  وزارت  ارشاد پاسدار ارزش هاي  بصري  نظام  بود.هاشمي تصريح  كرد: در دوره  قبلي  مسائل  زيرساختي  و عميق  مطرح  شد و برنامه راهبردي  و چالشي  خانه  سينما تدوين  شد.محمد مهدي  حيدريان  معاون  سابق  امور سينمايي  وزارت  ارشاد نيز، آينده نگري  و برنامه ريزي  براي  آينده  را از ويژگي هاي  دوران  مديريتي  خويش  عنوان كرد. وي ، مطبوعات  و رسانه ها را عامل  موفقيت  سينماي  ايران  دانست  و بر گسترش همدلي  و تفاهم  در اين  عرصه  تأكيد كرد.
حسين  صفار هرندي  وزيرفرهنگ  و ارشاد اسلامي به  تازگي  محمد رضا جعفري جلوه  را به  سمت  معاون  امور سينمايي  و محمد مهدي  حيدريان  را به  عنوان مشاور سينمايي  خود منصوب  كرد.

علي شاه حاتمي:
جشنواره فيلم كودك مي تواند به جشني ملي تبديل شود
001395.jpg
«علي شاه حاتمي» كارگردان سينما معتقد است كه جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان با عمومي كردن برنامه هاي خود مي تواند به جشني ملي براي مخاطبان كشور تبديل شود.
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان،شاه حاتمي ادامه داد: نمايش آثار جشنواره در كل كشور و بستر سازي براي ارتباط همه مخاطبان با اين رويداد بايد در اولويت باشد.وي هفته برگزاري جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان را هفته با ارزشي براي سينماي كشور دانست و معتقد است كه اين جشنواره مي تواند سالروز سينماي كودك و نوجوان لقب بگيرد.
اين كارگردان با اشاره به اين كه عمده موفقيت هاي بين المللي سينماي ايران به واسطه فيلم هاي كودك و نوجوان كسب شده، افزود: فيلم هاي ايراني مربوط به مخاطبان اين رده هاي سني معمولاً جايگاه مهمي در جشنواره هاي مهم جهاني دارند.
كارگردان فيلم هاي «كولي» ، «تركش هاي صلح» و «دوستان» خاطرنشان كرد: سينماي كودك و نوجوان بهترين و سالم ترين گونه سينمايي است و بايد به صورت جدي موردتوجه و حمايت گروه هاي مختلف قرار گيرد.
وي به اهميت تاريخي، فرهنگي و باستاني شهر اصفهان در سطح جهان اشاره كرد و اظهار داشت: اين جشنواره بايد هم طراز با نام اين شهر و به گونه اي شايسته و متناسب با جايگاهي فرهنگي آن برگزار شود.
شاه حاتمي ادامه داد: اهميت و جايگاه جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان بر هيچ كس پوشيده نيست، فراموش نكنيم اين جشنواره فرصت مناسبي براي نمايش آثار ناب اين گونه سينمايي و ارتباط با كارشناسان سينماي دنيا است.اين فيلمساز خواستار توجه بيشتر به وجوه بين المللي جشنواره فيلم كودك شد و عنوان كرد: اين جشنواره بايد ضامن حقوق و شأن سينماي بين المللي و ناب كودكان و نوجوانان باشد.

خانه طنز و كاريكاتور در بم راه اندازي مي شود
ايلنا: در راستاي اهداف جشنواره سراسري طنز و كاريكاتور، خانه طنز و كاريكاتور در شهر بم راه اندازي مي  شود.
محمد علي علومي، دبير جشنواره طنز و كاريكاتور، در مراسم افتتاحيه گفت   : پس از زلزله بم، برگزاري جشنواره سراسري، اتفاق مهمي است كه براي اولين بار در تاريخ فرهنگي اين شهر مي افتد.
وي در ادامه با اشاره به سابقه تاريخي شهر بم افزود: در گذشته شهر بم، يكي از مهمترين مراكز تبادل انديشه و فرهنگ ايراني محسوب مي شده و بيشتر كاروان هايي كه در جاده ابريشم عبور مي كردند، در اين شهر نيز توقفي داشته اند و از اين طريق، بسياري از قصه ها و حكايات اين شهر به كشورها و فرهنگ هاي ديگر راه يافته است و در دوره معاصر نيز شهر بم در بيشتر جريانات سياسي و فرهنگي همپاي شهرهاي ديگر گام برداشته است.
دبير جشنواره طنز و كاريكاتور با اشاره به طنزي كه در اين شهر رواج دارد، گفت : در شهر بم، طنز شفاهي رواج دارد و اين طنز حتي از كلمات پافراتر گذاشته و به اشارات كه در فرهنگ مردم جاري شده است، رسيده است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
گوينده راديو جده
پذيرفتن يك زن به عنوان گوينده خبر در راديو جده شگفتي مخاطبان عربستاني را در پي داشت. اين روزها نسيم اصلاحات به نوعي در جامعه عربستان در حال وزيدن است. به هر حال «نجوا مومنه» اولين زن گوينده اي است كه در عربستان به قرائت اخبار پرداخته است. البته گرفتن مجوز گويندگي خبر براي اين زن عرب، به اين سادگي ها نبوده است، اين موضوع مهم در جلسه هيأت دولت در رياض با حضور دكتر عبد الله جابر معاون وزير رسانه اي عربستان صادر شده است. بايد گويندگان صدا و سيماي ايران خوشحال باشند كه گرفتن مجوز گويندگي براي آنان راحت تر از عربستان است. حال اگر قاعده اين چنيني در ايران هم رواج داشت معلوم نبود كه چند نفر زن در صدا و سيما گوينده مي شدند؟
ندانم و بميرم
تا به حال از خود پرسيده ايد كه اسامي برخي از مفاخر علمي _ فرهنگي ايراني از كجا آمده است؟ ما كه نمي دانيم، فقط اين موضوع را مي دانيم كه «ابوريحان بيروني» اسم خودش را از دختري به نام ريحانه گرفته است. ريحانه، شاهزاده اي خوارزمي را به همسري خود برگزيد، ابوريحان اميد خود را از دست نداد و در انتظار وصال او روزها را از پي هم سپري كرد تا سرانجام ريحانه بيوه شد و به همسري بيروني درآمد. از آن به بعد او را ابوريحان (پدر ريحانه) ناميدند. ابوريحان بيروني عاشق ايران و ايراني بود. وقتي مأموران خليفه نزد او در خوارزم آمدند و پيام دعوت خليفه را به او رساندند، ابوريحان نپذيرفت و گفت: «من در ايران مي مانم ولو دربند محمود غزنوي باشم و به بغداد نمي آيم.» گفتني است كه ابوريحان بيروني در بستر مرگ از كسي پرسش كرد، او متعجب گفت: حالا چه وقت پرسيدن است؟ ابوريحان گفت: بدانم و بميرم بهتر است يا ندانم و بميرم؟
گمشدگان كاترينا
اين روزها وبلاگ نويسان آمريكايي بيكار ننشسته اند، آنها براي جلوگيري از كودك ربايي و رفتارهاي وحشيانه تبهكاران نيواورلئاني، وبلاگي را راه انداخته اند كه لحظه به لحظه وضعيت گمشدگان توفان كاترينا را دنبال مي كند، در اين سايت اينترنتي آلبومي از عكس و مشخصات كودكان آواره هر لحظه منتشر مي شود. از آن طرف هم مركز ملي كودكان گمشده با بسيج نيروهاي داوطلب و پليس هاي بازنشسته مجهز به تلفن همراه، توانسته اند شيوه  مناسبي را براي بازيابي گمشدگان ايالت هاي توفان زده فراهم كنند. طبق قوانين آمريكا انتشار عكس دانش آموزان از سوي مدارس مجاز نيست اما بروز برخي نابساماني ها در نيواورلئان موجب شده كه قانون گذاران اين قاعده را زير پا  گذارند. حالا از آن طرف هم بوش، رئيس جمهور آمريكا، مديريت بحران ايالت هاي توفان زده را به عهده گرفته است. ظاهراً انتقادات داخلي و خارجي رسانه ها، حسابي حال بوش را گرفته است. اين روزها هر كسي از رئيس جمهور آمريكا متنفر است، با انتقاد از عمليات امداد و نجات در ايالت هاي توفان زده، دولتمردان آمريكايي را به باد انتقاد مي گيرند. به گونه اي كه داستان شيهان و مادران ضدجنگ عراق هم اكنون در حاشيه قرار گرفته است.
مسابقه وبلاگ  نويسي
وب سايت خبري دويچه وله آلمان با همكاري خبرنگاران بدون مرز دومين دوره مسابقه  برترين وبلاگ  جهان در سال ۲۰۰۵ را برگزار مي كنند.در اين مسابقه كه بيشتر براي كشورهاي جهان سومي و مبارزات ضد استبدادي دنبال مي شود سال قبل يك وبلاگ نويس چيني مقام اول را از آن خود كرد. به گفته محققان جهاني، در هر ساعت حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ وبلاگ در جهان خلق مي شود، البته از اين مسابقه جهاني، روزنامه ايراني شرق هم حمايت خواهد كرد. معلوم نيست هدف از راه اندازي اين مسابقه تشويق جوانان جهان به وبلاگ نويسي است يا به نوعي هدايت آنها به سوي مبارزه با دولت هاي ملي است. بايد منتظر بود و ديد كه نتيجه از آن كدام وبلاگ نويس خواهد شد.
هنرمند شدن آسان است
اگر تا به حال به اين فكر افتاده ايد كه مي توانيد يك مجسمه ساز، نقاش، طراح و يا عكاس شويد كمي دست نگه داريد. شايد آن چنان از ذوق و توان هنري بهره مند نباشيد اما اشكالي ندارد فقط يك كمي همت مي خواهد و آشنايي با زبان انگليسي. اين روزها شيرپاك خورده اي دست به راه اندازي سايت هنري تاپس (Tapps) زده تا بلكه ناكامان عرصه هنر را كامياب كند. حرف ت براي تئاتر، آ   براي آرشيتكت(معماري) دو تا پ براي معادل انگليسي نقاشي، عكاسي و س براي مجسمه سازي. اگر حوصله داشته باشيد شايد بتوانيد در فرصت كمي يك هنرمند شويد. بدنيست سري به اين سايت بزنيد، شايد روزي هنرمند شديد.
http://egghead.psu.edu/rma-tapps

كوتاه از هفت هنر
انتقاد مجتبي راعي از داوري جشن سينما
مجتبي راعي كارگردان سينماي ايران گفت: عملكرد برخي داوران جشن خانه سينما، باعث لطمه خوردن به اعتبار صنف سينماگران در ميان مردم شده  است.
راعي در گفت و گو با ايسنا گفت: برخي داوران با نوعي بي مسئوليتي به اعتبار كل سينماگران لطمه وارد كرده اند و اعتبار جوايز جشن روز ملي سينما را از بين برده اند.
راعي با اشاره به برخي فيلمهايي كه به واسطه داور بودن كارگردان ، تهيه كننده و يا ... آن فيلم در همان حوزه، كانديدا شده اند به اظهارات يك فيلمبردار كه خود جزء داوران بوده و خود را كانديدا كرده اشاره كرد و گفت: اين فيلمبردار در اظهاراتي گفته كه چون فيلمبردار فيلم هاي دوئل و خيلي دور خيلي نزديك، ۵۰۰ حلقه در اختيار داشته،  فيلمبرداريشان خوب شده است!پس با توجه به اظهارات ايشان بايد گفت: فيلمبرداران بزرگ سينماي ايران مثل محمد كلاري، جعفريان، داوودي، بدخشاني ، صبا و رفيعي جم به خاطر داشتن حلقه هاي زياد و امكانات فراوان ،فيلمبردار خوبي شده اند.
سينماي ايران در جشنواره تورنتو
سي امين جشنواره بين المللي فيلم تورنتو امروز ۱۷ شهريور آغاز به كار مي كند و تا ۲۳ شهريور ماه ادامه خواهد داشت.چهار فيلم گيلانه ساخته رخشان بني اعتماد، بيدمجنون ساخته مجيد مجيدي، جزيره آهني ساخته محمد رسول اف، كافه ترانزيت ساخته كامبوزيا پرتوي در بخش سينماي معاصر جهان و فيلم بلند سينمايي دم صبح ساخته حميد رحمانيان در بخش كشف اين جشنواره به نمايش درمي آيد.
جشنواره تورنتو به عنوان مهمترين رويداد سينمايي آمريكاي شمالي در اين دوره ۳۳۵ فيلم، از ۵۲ كشور مختلف در ۱۴ بخش مختلف و در ۲۳ سينما به نمايش مي گذارد.
موفقيت عكاسان ايراني در جشنواره جهاني
يك قطعه از عكسهاي رومين محتشم از اروميه موفق به دريافت نشان افتخار جشنواره جهاني عكس سنگاپور شد و دو عكس ديگر متعلق به مريم احساني مطلق از قم و حسن قائدي از تهران به بخش مسابقه و نمايشگاه اين جشنواره راه يافت.
پنجاه و دومين جشنواره جهاني عكس هاي ديجيتال سنگاپور مهرماه برگزار مي شود.
تقدير از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
دكترحسن بنيانيان - رئيس حوزه هنري - با ارسال نامه اي از محمد حسين صفار هرندي - وزيرفرهنگ وارشاد اسلامي - به دليل توجه اين وزير به سينماي متعهد كشور و به خصوص پيام ويژه و تقدير او از فيلم «خيلي دور، خيلي نزديك» ساخته رضا ميركريمي محصول حوزه هنري تقدير و تشكر كرد.در اين نامه آمده است: از توجه ارزشمند جنابعالي به صورت مشخص كه در پيام ويژه جنابعالي به سيد رضا ميركريمي تجلي يافت، سپاسگزاري نموده، اميدوارم از مساعدت هاي آن برادر عزيز و ارجمند درعرصه توليد فيلم هاي فاخر سينمايي با رويكرد سينماي ارزشي كه جزو رسالت حوزه هنري است، بهره مند شويم.
سخنراني شاهين فرهت و محمد سرير
نخستين هم انديشي علمي هنري مركز موسيقي و سرود با حضور دكتر محمد سرير و دكتر شاهين فرهت هفته آينده ۲۲ شهريور ماه در مجتمع اداري جام جم برگزار مي شود. در اين جلسه محورهايي چون موسيقي، رسانه، موسيقي رسانه (تعريف ها و تحليل ها)، كاركرد موسيقي در رسانه، نقش موسيقي در انتقال پيام هاي رسانه اي، تاثير توسعه اي رسانه بر موسيقي، موسيقي رسانه (آسيب ها و چالش ها) با حضور اين دو استاد دانشگاه و موسيقيدان به بحث گذاشته مي شود.
اجراي عمومي نمايش هاي برگزيده
نمايش هاي برگزيده دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي جهت اجراي عمومي مورد حمايت اداره كل هنرهاي نمايشي قرار مي گيرند.
محمد خزاعي _ قائم مقام دبير و مدير اجرايي دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي _ با اعلام اين خبر افزود: علاوه بر كمك براي اجراي عمومي نمايش هاي برگزيده، كليه متون نمايشي منتخب نيز چاپ و منتشر خواهند شد.
به گفته وي، از سوي ستاد برگزاري همايش، بيش از ده عنوان جايزه براي برترين آثار بخشهاي مختلف پيش بيني شده كه به همراه لوح، تنديس همايش و هداياي ارزنده اهدا مي شود.
رئيس جديد كانون نمايشنامه نويسان تئاتر مقاومت
شوراي تخصصي كانون نمايشنامه نويسان تئاتر مقاومت، مهرداد راياني مخصوص را به سمت رئيس كانون انتخاب و جهت صدور حكم به حسين مسافر آستانه مديرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس معرفي كرد. اين شورا در گردهمايي تخصصي هنرمندان تئاتر مقاومت كه با حضور جمع كثيري از نمايشنامه نويسان اين عرصه همراه بود، انتخاب شد. دكتر فرشيد ابراهيميان، كوروش نريماني، حميدرضا نعيمي، حميدرضا آذرنگ، جمشيد خانيان، حسين فدايي اعضاي اين شوراي تخصصي را تشكيل مي دهند.
حفاظت ۶۶ روخواني مي شود
در ادامه جلسات نمايشنامه خواني مقاومت، نمايشنامه «حفاظت _ ۶۶ برجك» به كارگرداني جواد نوري، شنبه ۱۹ شهريور ساعت ،۱۸ در مجتمع فرهنگي هنري اسوه، خوانده مي شود. نويسنده اين نمايشنامه احسان فلاحت پيشه است و نقش خوانان آن بهرام سروري نژاد ، مهدي طهماسبي، امير زنده دلان و مسعود زنوزي راد هستند.
اين نمايشنامه جريان ۲ سرباز را بازگو مي كند كه خدمت سربازي را در يكي از مناطق مرزي سپري مي كنند.
آثار خوشنويسي ايران در دبي
غلامحسين اميرخاني، امير احمد فلسفي و جواد بختياري براي شركت در نمايشگاه ساليانه خوشنويسي به دبي مي روند.
اين سه هنرمند خوشنويس ايراني قرار است براي چهارمين سال متوالي به اين كشور عربي سفر كرده و در نمايشگاه ساليانه خوشنويسي با حضور هنرمندان نامداري از كشورهايي همچون تركيه، كويت و امارات متحده عربي به عرضه آثار خود بپردازند.

خاورشناسان بيش از انديشمندان اسلامي
به زيبايي شناسي دين پرداخته اند
ايرنا: رئيس  انجمن  قلم  حوزه  علميه  قم  گفت : متاسفانه  فعاليت  درخور و دلپذيري  درخصوص  زيباشناسي  دين  صورت  نگرفته  است .
به  گزارش  ستاد خبري  همايش  زيبايي  شناسي  دين ، رضا بابايي افزود: شايد بتوان  گفت  كه  خاورشناسان  بيش  از انديشمندان  ديني  به  اين  بحث پرداخته اند، به  همين  جهت  تحقيقاتشان  اغلب  جهت دار و ناآگاهانه  است .وي  ادامه  داد: با اين  حال  مي توان  خشنود بود كه  اكنون  توجه  درخوري  به اين موضوع  شده است  كه  برپايي  همايش  زيباشناسي دين  نشانه هايي  ازاين  توجه  واهتمام است .
همايش  زيباشناسي  دين  به  همت  مركز مطالعات  و تحقيقات  هنري  وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامي پنجم  و ششم  دي ماه  در تهران  برگزار مي شود.وي  درخصوص  ارزيابي  خود از همايش  زيبا شناسي  دين  گفت : اين  همايش  يك  راه بيشتر براي  توفيق مندي  ندارد و آن توجه  به  عنايت  دانشوران  مستقل  و اهل تفكر است .
وي  گفت : آنچه  هر نشست  علمي را دچار ركود مي كند بسندگي  به  كليشه ها وتكرارگويي  است ، بنابراين  مسئولان  همايش  بايد بينديشند كه  با توسل  به  چه راهكارهايي  مي توانند راه  را براي  نوآوري  و نوگويي  باز كنند.

كشف تابلويي ناشناس از ادوارد مونش
ايسنا: موزه مونش در اسلو هنگام تنظيم كاتالوگي از تابلوهاي نقاشي ادوارد مونش، اثري از اين هنرمند را كه تاكنون ناشناس باقي مانده بود، كشف كرد. اين تابلو كه هيچ تاريخ يا اسمي  در زيرش نوشته نشده چهره هاي رنگي چهار مرد را نشان مي دهد.
طبق گفته رئيس موزه مونش، هنگام برداشتن قاب يكي ديگر از تابلوهاي مونش كه پرتره كاملي از يك دختر را نشان مي دهد، اين تابلو كشف شد.
اين تابلو متعلق به خانه هنر در برمن آلمان است.
به رغم اينكه كارشناسان در ابتدا نسبت به هويت اين تابلو مشكوك بودند، اما بعد از بررسي هاي گوناگون چندين كارشناس به طور رسمي اعلام كردند اين تابلو متعلق به مونش است و تاريخ ۱۸۹۸ را براي آن تخمين زدند.
رئيس اين موزه گفت: ما حتي يك اثر انگشت بر روي اين تابلو كشف كرده ايم و موزه با پليس نروژ در تماس است تا هويت اين اثر انگشت را در مقايسه با اثرهاي انگشت مونش شناسايي كند.وي افزود: اين كشف، يك كشف كاملا غيرمنتظره بود.اين تابلو در ماه جاري در موزه مونش در اسلو به نمايش گذارده خواهد شد آنگاه براي انجام تحقيقات بيشتر به آزمايشگاه ارسال مي شود.

«آقاي دوست داشتني و داستان هاي ديگر» نقد مي شود
يكصد و سي امين نشست كانون ادبيات ايران به نقد و بررسي مجموعه داستان «آقاي دوست داشتني و داستان هاي ديگر» نوشته همايون خسروي دهكردي اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومي كانون ادبيات ايران در نشست اين هفته داستان، لادن نيكنام و نيلوفر نياوراني كتاب «آقاي دوستي داشتني و ...» را با حضور صاحب اثر نقد و بررسي مي كنند.
خسروي دهكردي، مدير مسئول فصلنامه ادبيات و سينما است و در زمينه نقد ادبي و سينماي مطالبي را منتشر كرده است. مجموعه داستان «ميدان آزادي» از اين نويسنده پيش از اين به چاپ رسيده است. اين برنامه روز شنبه ۱۹ شهريور ساعت ۱۸ در تالار مولوي دانشگاه تهران برگزار مي شود.

فيلم هاي آخر هفته در سيما
شبكه اول سيما عصر جمعه، همزمان با ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع)، فيلم تلويزيوني آواي زمين را به كارگرداني مهرداد خوشبخت به روي آنتن مي برد. آواي زمين ساعت ۱۶ از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.
برنامه سينما يك اين هفته فيلم سينمايي گلن گري گلن راس، ساخته جيمز فولي را براي پخش در نظر گرفته است. در اين فيلم كه مدت زمان آن ۱۰۰ دقيقه است، شبكه دو سيما با پخش فيلم تكراري ايراني «ترانه باران»، چندمين بار است كه يك فيلم ايراني را در عصر جمعه به روي آنتن مي برد.
«ترانه باران» جمعه (۱۸ شهريور ماه) ساعت ۱۸ از تلويزيون پخش مي شود. «عروسي مهتاب» پنجشنبه ۱۷ شهريور ماه از شبكه سه سيما پخش مي شود.
برنامه «صد فيلم» شبكه سه سيما نيز اين هفته به پخش فيلم سينمايي «ساعت ها» اختصاص دارد. كارگرداني «ساعت ها» را استفان دالدري در سال ۲۰۰۲ و در مدت زمان ۱۱۴ دقيقه بر عهده داشته است.
برنامه سينما چهار كه به نظر مي رسد علاقه بسياري به پخش آثار هيچكاك دارد، اين هفته كار ديگري از اين كارگردان را به روي آنتن مي برد. «اعتراف مي كنم» ، عنوان فيلم سينمايي شبكه چهار است كه در مدت زمان ۹۵ دقيقه در سال ۱۹۵۳ ساخته شده است.

درخشش يك فيلم ايراني در جشنواره بين المللي ونيز
نمايش  فيلم  سينمايي  يادداشت  بر زمين  ساخته  علي  محمد قاسمي در بخش  رقابتي  هفته  بين المللي  منتقدان  شصت  و دومين  جشنواره بين المللي  فيلم  ونيز، با استقبال  گسترده  تماشاگران  و رسانه  هاي  گروهي  ايتاليايي  همراه  شده  است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، فيلم  يادداشت  بر زمين  در سه  نوبت نمايش  در سالن  سالا پرلا شهر ونيز روي  پرده  رفت  و با استقبال حضار روبروشد، به  گونه اي  كه  هيات  انتخاب  هفته  بين المللي  منتقدان جشنواره ، با تبريك  به  قاسمي ، مراتب  خرسندي  خويش  را از انتخاب  اين فيلم  اعلام  كرد.
بر اساس  اين  گزارش ، در نمايش  فوق  العاده  سئانس  ويژه  يادداشت  برزمين  كه  ساعت  ۴۵/۲ (۱۲ شهريور) با حضور منتقدان  و خبرنگاران  مطبوعات ، همچنين  نمايندگان  جشنواره  ها و شبكه  هاي  تلويزيوني  وخريداران  و توزيع  كنندگان  بين المللي  برگزار شد، فيلم  با استقبال مدير جشنواره  سه  قاره  نانت  فرانسه ، مدير جشنواره  ساندنس آمريكا، مسئول  برنامه ريزي  جشنواره  كارلوويواري  جمهوري  چك ، مدير شبكه  سراسري  ئي ار تي  يونان ، نماينده  جشنواره  روتردام هلند و مسئول  برنامه  ريزي  جشنواره  تورين  ايتاليا مواجه  شد.همچنين  نمايندگان  تلويزيون  ارته  فرانسه  وآلمان ، شركت  پخش  اس ارال  ويليج  ايتاليا و شركت  توزيع  كننده  باواريا اينترنشنال آلمان  نيز مذاكرات  اوليه اي  را براي  خريد حق  پخش  فيلم  يادشده ، انجام  داده اند.«يادداشت  بر زمين» در نمايش  رسمي خود در بخش  هفته  هاي  بين المللي  منتقدان  جشنواره  يكشنبه ۱۳ شهريور در سالن  سالا پرلا روي  پرده  رفت  و در پي  آن ، جلسه  پرسش و پاسخ  با حضور علي  محمد قاسمي نيز برگزار شد كه  در اين  نشست ، عمده  مخاطبان  درباره  ساختار متفاوت  فيلم  از نقطه  نظر كارگرداني  وفيلمبرداري  سخن  به  ميان  آوردند.

برگي از تاريخ
افتتاح بانك ملي
در ۱۴ ارديبهشت ۱۳۰۶ قانوني از مجلس شوراي ملي گذشت كه به موجب آن، دولت،  مأمور تأسيس بانكي براي پيشرفت امور بازرگاني و كشاورزي و پيشه و هنر گرديد. سرمايه اين بانك، طبق قانون ۱۵۰ ميليون ريال پيش بيني شده بود كه پس از مدتي ۲۰ ميليون ريال از طرف دولت به اين امر اختصاص يافت. پس از آن، بانك ملي ايران در ۱۷ شهريور ۱۳۰۷ شمسي رسما ًافتتاح شد. در خرداد ،۱۳۰۹ دولت حق نشر اسكناس را از بانك شاهنشاهي متعلق به انگلستان بازخريد نمود. حق انحصار چاپ اسكناس در ۲۳ اسفند ۱۳۱۰ به بانك ملي ايران واگذار گرديد. درنهايت از اول فروردين ،۱۳۱۱ اسكناس هاي بانك ملي ايران منتشر شد.
آغاز اعلان جنگ ايران به آلمان
باآغاز جنگ جهاني دوم، ايران بي طرفي خود را اعلام كرد و وارد جنگ نشد. اين عمل ايران با واكنش تند دولت هاي متفق مواجه گرديد و به سرنگوني رضاخان و تبعيد او انجاميد. پس از روي كار آمدن محمدرضا پهلوي، متفقين، ايران را تحت فشار قرار داده كه عليه آلمان اعلان جنگ دهد. بنابراين، كشور اشغال شده ايران، طبق نظر و خواست متفقين بايد وارد جنگ مي شد و به دول متفق ملحق مي گشت. ازاين رو در بامداد هفدهم شهريور ۱۳۲۲ ش (۹ سپتامبر ۱۹۴۳ م) فرمان اعلام حالت مخاصمه بين دولت ايران و دولت آلمان صادر گرديد. با اعلان جنگ ايران عليه آلمان، دولت ايران به اعلاميه ملل متحد ملحق گرديد. براساس اين اعلاميه دولت هاي متحد متعهد شدند كه با استفاده از همه وسايل و منابع اقتصادي و نظامي خود، جنگ را تا پيروزي نهايي ادامه دهند. ايران تا پايان جنگ و مدتي پس از آن نيز در اشغال قواي روس و انگليس بود و در طول مدت حضور استعماري آنان در كشور، خسارات و صدمات فراواني به ايران وارد شد.
جمعه سياه و كشتار مردم در ميدان شهدا
در اولين ساعات جمعه، ۱۷شهريور سال ،۱۳۵۷ ارتشبد غلامعلي اويسي، فرماندار نظامي تهران، از راديوي تهران و حومه، حكومت نظامي را اعلام كرد. مردم كه از حكومت نظامي اطلاع نداشتند، پيش از ساعت شش صبح براي چهارمين روز متوالي، از خانه ها بيرون آمده و سيل آسا، روي به خيابان ها آوردند. مركز تجمع آنان، ميدان ژاله (شهداي كنوني) بود. همين كه مردم به خيابان ها رسيدند، ناگهان با ديدن تانك ها و زره پوش هاي نظامي و مأموران مسلسل به دست حكومت نظامي غافلگير شدند. مأموران مسلح، پس از چند بار اخطار، از زمين و هوا، جمعيت را ناجوانمردانه هدف رگبار مسلسل قرار دادند. در اطراف ميدان، جنازه شهيداني بود كه در صحنه نبرد نابرابر، همچنان باقي  مانده و خون هايي كه هر گوشه اي از ميدان را گلگون كرده بود. در آن روز مزدوران رژيم شاه حتي كساني را كه به خانه هاي ديگران پناه مي بردند تعقيب كرده و به شهادت مي رساندند. رژيم پهلوي، تعداد كل شهداي اين روز را ۵۸ نفر و اين تجمع را نقشه خارجي اعلام كرد. هرچند شمار دقيق قربانيان اين حادثه، هيچ گاه مشخص نگرديد ولي آن چه قطعي است، اين رقم از چهار هزار نفر افزون بود. از آن روز، هفدهم شهريور ،۱۳۵۷ به جمعه خونين تهران معروف گرديد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بال
آب و دانه اش براه بود و قفس زيبا و تميزي داشت.
اما مدام بر روي ميله هاي قفس از اين سو به آن سو مي پريد و بال بال مي زد.
شايد فراموش كرده بود كه با اين بالها مي تواند در آسمان بسيار اوج بگيرد.
با خود گفتم: پرنده به جز بال براي پرواز، آسمان هم مي خواهد!
مريم رضايي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۲ دقيقه

گل و گياه
سدوم
001392.jpg
نام علمي: Sedum humifusum
خانواده: CRASSULACEAE
گياه دائمي هميشه سبز به بلندي يك سانتي متر و گستردگي ۱۰ سانتي متر است. داراي برگهاي  واژ  تخم مرغي و هم پوشان كه به حالت روزت آرايش يافته اند. گل هاي زرد آن در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني و كمي قليايي با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |