پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۵ - Sep 8, 2005
آموزش هاي  شاخه  فني  و حرفه اي 
به  طور كامل  تغيير مي كند
001335.jpg
گروه علمي فرهنگي: مديركل  دفتر برنامه ريزي  و تأليف  آموزش هاي  فني  و حرفه اي  و كاردانش  كشور، از ايجاد تغييرات  اساسي  در كتاب ها، محتوا و آموزش هاي  شاخه  فني  و حرفه اي  هنرستان هاي  فني  كشور خبر داد.
محمد نشاسته ريز ديروز به  ايرنا گفت : مطالعه  نوسازي  شاخه  فني  و حرفه اي  از يك  سال  پيش  آغاز شده  و هم اكنون  طرح  اوليه  آن  آماده  شده  است .
وي  افزود:طرح  نهايي  نوسازي  اين  شاخه  ۱۸ ماه  ديگر آماده  مي شود و بعد از آن ، ايجاد تغييرات  اساسي  در اين  شاخه  آغاز خواهد شد.
نشاسته ريز تصريح  كرد: اين  تغييرات  با توجه  به  مباني  نظري  و فلسفي  آموزش هاي  فني  و حرفه اي  و متناسب  با نياز جامعه  و بازار كار، پيشرفت  فناوري  و تلفيق  مباني  ديني  و پرورشي  لحاظ  خواهد شد.وي  گفت : از مهر ماه  آينده ، رشته  كامپيوتر شاخه  فني  و حرفه اي  با تغييرات  اساسي  به  دانش آموزان  ارائه  مي شود.
نشاسته ريز افزود: برنامه  و محتواي كتاب هاي  درسي  رشته  كامپيوتر متناسب  با فناوري  روز و نيازهاي  جامعه  تغيير و به  دانش آموزان  ارائه  مي شود.
مديركل  دفتر برنامه ريزي  و تأليف  آموزش هاي  فني  و حرفه اي  و كاردانش  در عين  حال  گفت  كه  هم اكنون  ۳۲ رشته  در شاخه  فني  و حرفه اي  فعال  است  كه  غير از كامپيوتر، محتواي  آموزش هاي  ساير رشته هاي  اين  شاخه  در سال  تحصيلي  جديد تغييري  نكرده است .

آلودگي صوتي صدمات جبران ناپذيري
بر روح و جسم انسان مي زند
گروه اجتماعي: سر و صداهاي موجود در محيط اثرات بسيار مخرب و جبران ناپذيري بر سلامت روح و جسم انسان دارد. يكي از اين اثرات اختلال در خواب و استراحت است.
كارشناسان شركت كنترل كيفيت هوا در گفت و گو با فارس عنوان كردند: در افرادي كه به دليل وجود آلودگي صوتي براي مدت مديدي دچار اختلال در خواب و استراحت شده اند مي توان مشكلات عملكردي و فشارهاي رواني را مشاهده كرد.
گفتني است دو فاكتور عادت و درجه تحمل نقش مهمي در عكس العمل افراد دارند به عنوان مثال خانه اي در مجاور اتوبان است، صاحبخانه به دليل عادت مشكل زيادي براي خوابيدن ندارد در حالي كه در حين خواب سر و صدا به طور ناخواسته اثرات نامطلوب را بر روي جسم و روح وي مي گذارد ،ولي در همان زمان ميهمان صاحبخانه دچار مشكلات بسياري براي خوابيدن مي شود در واقع فرد تنها به اين صداها عادت مي كند ولي جسم و روح او دچار مشكل مي شود.
يكي از اين كارشناسان ادامه داد: تغيير سطح صدا نيز حائز اهميت است اگر آلودگي صوتي غير معمولي ايجاد شود تأثير بيشتري بر روي خواب افراد دارد.
لازم به ذكر است: براساس يك آمارگيري ۲۲درصد افرادي كه در اطراف فرودگاه زندگي مي كنند به خاطر وجود صداي هواپيما دچار اختلال خواب مي شوند و در برخورد با سطوح زيادتر سر و صدا حدود ۵۰درصد دچار اختلال خواب مي شوند.
وجود سر و صداهاي ناهنجار سبب مختل شدن خواب، بر هم خوردن نظم و توالي مراحل خواب و حتي حذف برخي مراحل آن مي شود.
همچنين در تحقيقي كه در دانشگاه كاروليناي شمالي انجام شده، نحوه اثر آلودگي صوتي ناشي از موتور جت هواپيما بر خواب مورد بررسي قرار گرفت، در شرايطي كه افراد داوطلب، در آزمايشگاه خوابيده بودند صداي هواپيما با بلندي ۸۰ دسي بل، در فواصل زماني نامنظم، در طول يك دوره كلي ۹ ساعته و با زمان ارايه ۲۰ثانيه پخش مي شد، مشخص شد كه ريتم امواج مغزي پس از ايجاد سر و صدا سريع تر مي شود و حداقل تا ۵ دقيقه پس از قطع سر و صدا به همان حال باقي مي ماند كه اين خودش نشان دهنده سبك تر شدن خواب است. صبح روز بعد از آزمايش، فعاليت و كارهاي افرادي كه در معرض اصوات ناهنجار بودند ارزيابي شد. مشخص شد كه عملكرد اين افراد به ميزان قابل توجهي افت پيدا كرده است ،بنابراين تنها عكس العمل در برخورد با سر و صدا، از خواب پريدن نيست. گاه فرد در ظاهر خواب است ولي به دليل مختل شدن مراحل يا مرحله اي از خوابش به طور نسبي، فرآيندهاي رواني، دروني و عملكردي او تحت الشعاع قرار مي گيرد.
آثار رواني و اجتماعي اختلال خواب در گروه سني ميانه و افراد سالخورده، براي افرادي كه روزها مي خوابند و براي افرادي كه از نظر جسمي يا روحي بيمارند، بارزتر است. گفتني است آثار ديگر اختلال در خواب ، پريدن از خواب، حركت در خواب و آثار رفتاري قابل اندازه گيري ديگر مي باشد. كارشناس شركت كنترل كيفيت هوا تنها راه غلبه بر اين معضل را ايجاد محيط آرام و بي سر و صدا براي خواب افراد اعلام نمود و ساخت واحدهاي مسكوني استاندارد و بكارگيري عايق هاي صوتي، ايجاد مانع هاي بتوني، شيشه اي و حتي طبيعي در كنار ساختمانها مي تواند شدت اين نوع آلودگي ها را بكاهد.

فرمانده  ناجا:
تمركز فعاليتهاي  اجتماعي ، محور برنامه  اين  نيروست
ايرنا:فرمانده  نيروي  انتظامي  گفت :تمركز در فعاليتهاي  اجتماعي  و توسعه  طرحهاي  فرهنگي  در كشور محور برنامه هاي  سال  جاري  اين  نيرو است .
محمداسماعيل  احمدي مقدم  ديروز در صبحگاه  مشترك  فرماندهي  نيروي  انتظامي  استان  تهران  در كرج  افزود: اين  برنامه  با مشاركت  گسترده  مردم  محقق  خواهد شد كه  بايد بستر آن  را بيش  از گذشته  فراهم  كرد.
وي  تصريح  كرد:در اين  راستا ساماندهي  مبارزه  با باندهاي  فساد و توزيع  مواد مخدر از جمله  مواردي  است  كه  بر آنها تأكيد مي شود.
احمدي مقدم  گفت : براي  برقراري  امنيت ، تعامل  نيروي  انتظامي ، بسيج  و نيروهاي  مردمي  با هم  ضروري  است .
فرمانده  ناجا افزود: با اين  نگاه ، اين  نيرو تقويت  ارتباط  اجتماعي  با قشرهاي  مختلف  جامعه  بويژه  نخبگان  را در دستور كار دارد.
وي  ادامه  داد: بكارگيري  فناوري  نوين  و استفاده  از نيروي  انساني  شجاع  و مدبر، كشور را به  مركز پليس  كارآمد رهنمون  خواهد كرد.
احمدي مقدم ، مهاجرپذيري  بالا و وجود باغات  در حاشيه  كرج  را عامل  بروز جرائم  اجتماعي  عنوان  كرد و افزود:بي توجهي  به  اين  شهرستان  با توجه  به  نزديكي  آن  به  تهران ، تأثيرات  منفي  براي  پايتخت  به  همراه  خواهد داشت .
وي  خاطرنشان  كرد: براي  حل  مشكلات  اجتماعي  كلان شهرها بويژه  تهران  و كرج ، طرحهاي  نظارتي  و امنيتي  ويژه  آغاز شده  است  كه  در آنها امنيت  بانوان  بيش  از گذشته  مورد توجه  قرار مي گيرد.

گزارش فايننشيال تايمز از نمايش آثار هخامنشي در انگليس:
بسته هاي آثار باستاني ايران
مثل جعبه هاي موز حمل شده اند
001329.jpg
گروه علمي فرهنگي: در يك اتاق پشتي در موزه بريتانيا كه شبيه انبار مبلمان است، صندوق هاي بزرگ جا به جا شده و در آنها باز شده است. شناسايي اين صندوق ها كار آساني نيست، چراكه در ابتدا انسان فكر مي كند محموله موز هستند كه قرار است به سوپرماركت ها ارسال شوند. اما محتويات آن، آن قدر باارزش هستند كه انسان نمي تواند تصور كند. در داخل اين جعبه ها ۸۰ اثر باارزش ايراني است كه گل سرسبد نمايشگاه بعدي موزه بريتانيا است كه از جمعه آينده داير مي شود.
روزنامه فايننشيال تايمز در گزارشي با عنوان «امپراتوري روشن انديش» نوشته است: موزه بريتانيا از روز جمعه آينده (فردا) در نمايشگاهي با عنوان «امپراتوري فراموش شده: جهان پارسيان باستان» ۸۰ اثر باارزش ايراني را به نمايش مي گذارد.
به گزارش ايسنا جان كرتيس مسئول بخش خاور نزديك باستان موزه بريتانيا از پيتر آسپرن خبرنگار روزنامه يادشده براي ديدن داخل يكي از اين صندوق ها دعوت كرد. در داخل اين صندوق يك مجسمه درجه يك از يك سگ سياه قرار داشت كه همچون يك ابوالهول باشكوه نشسته بود.
كرتيس گفت: اين مجسمه كه از ارزش بسياري زيادي برخوردار است و اندازه اش بزرگتر از اندازه معمولي است، در پرس پوليس (پارسه، تخت جمشيد) كشف شده است.
چهره كرتيس طوري بود كه انگار دوست داشت بر سر سگ دست بكشد و او را نوازش كند، اما طبق اصول موزه، وي مجبور بود بعد از پوشيدن دست كش هاي پلاستيكي به اين آثار عتيقه دست بزند. در كنار اين اثر ،آثار ديگري است كه ستودني هستند.
از ديگر آثاري كه قرار است در اين نمايشگاه به نمايش گذارده شود، به يك بشقاب نقره اي كشف شده در كاخ پرس پوليس (پارسه، تخت جمشيد) مي توان اشاره كرد كه بر روي آن اسم داريوش اول، يكي از پادشاهان بزرگ دوره هخامنشي از سال ۶۰۰ تا ۴۰۰ پيش از ميلاد حك شده بود، يك مجسمه يوناني پنه لوپه، غنايم جنگي از يكي از چندين جنگ ايران با يونان و تعدادي جواهرات كنده كاري شده.
اين قطعات از تهران به امانت گرفته شده اند
اين روزنامه در ادامه نوشت: شاهرخ رزم جو رئيس بخش آثار مربوط به دوره هخامنشي موزه ملي ايران (تهران) معتقد است كه امپراتوري فارسي به دست فراموشي سپرده شده است، اين در حالي است كه آثار مصري در تمام جهان شناخته شده است و فيلم هاي زيادي درباره موميايي ها ساخته مي شود. او همچنين يوناني ها را عامل اين گمنامي عنوان كرده و خاطرنشان كرد: تاريخ نگاران با نوشتن احساسات خصمانه خود عليه ايرانيان چهره بدي از مردم اين كشور ساخته اند كه از جمله آنها هرودوتوس است.

رئيس ششمين كنگره بين المللي باروري و ناباروري رويان:
زوجهاي نابارور از اروپا و آمريكا
براي درمان به ايران مراجعه مي كنند
001332.jpg
فارس: رئيس ششمين كنگره بين المللي ناباروري رويان گفت: نه تنها از نظر درمان بيماريهاي ناباروري در كشور نيازي به اعزام به خارج نداريم بلكه حتي از بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا مانند اروپا و آمريكا نيز براي درمان به ايران و به خصوص مركز درماني رويان مراجعه مي كنند.
احمد وثوق افزود: به طور كلي همه تكنيكهاي درمان ناباروري در كشور ما قابل انجام است و سطح عملي و تكنولوژي روز را در سطح بسيار بالايي به طور توامان در ايران داريم و هيچ نيازي به اعزام هموطنانمان براي درمان اين بيماريها به خارج نداريم و حتي پذيراي بيماران نابارور خارجي نيز در كشور هستيم.
معاون پشتيباني مركز تحقيقاتي و درماني رويان اضافه كرد: به طور كلي در همه دنيا بين ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجها نابارورند و در كشور ما نيز آمارها در همين حدود است.

معلمان حق التدريس فاقد مهارت هاي لازم
براي شغل معلمي هستند
گروه علمي فرهنگي: مديركل  امور اداري  وزارت  آموزش  و پرورش  با انتقاد از جذب  نيروهاي  حق التدريس  در وزارت  آموزش  و پرورش ، گفت : سياست  جدي  آموزش  و پرورش  تا حد امكان ، جلوگيري  از ورود نيروهاي  حق التدريس  است .
به  گزارش  ايرنا، «محمد كليايي» در گفت  وگويي  اظهار داشت : معلم  حق التدريسي  كه  تازه  وارد آموزش  و پرورش  مي شود از مهارت هاي  لازم  براي  شغل  معلمي  برخوردار نيست  و حقوق  مكفي  و آتيه  خوبي  ندارد.
مجلس  شوراي  اسلامي  سال  گذشته  استخدام ۴۰ هزار معلم  حق التدريس  را كه  شامل يك هزار آموزشيار نهضت  سوادآموزي  و مربيان  مهدهاي  كودك  مي شود، به  تصويب  رساند كه  به  گفته  وزارت  آموزش  و پرورش ، كارهاي  نهايي  براي  استخدام  آن ها به  پايان  رسيده  است .وي  گفت : آموزش  و پرورش  براي  جبران  كمبود معلمان ، افزايش  ضريب  اشتغال  معلمان  رسمي  و استفاده  از بازنشستگان  را به  عنوان  سياست  خود انتخاب  كرده  است .
كليايي  افزود : آموزش  و پرورش  براي  بالارفتن  ضريب  اشتغال  معلمان ، ميزان  دريافتي  حق  التدريس  كه  فعاليت  در دانشگاه ها و مدارس  غيرانتفاعي  را به  عنوان  شغل  دوم  خود انتخاب  كردند، افزايش  داده  است .وي  اظهار داشت : معلمان  تازه  بازنشسته  داراي  تجربه ، علم  و نشاط  خوبي  براي  ادامه  تدريس  هستند و از آن ها بايد به  نحو شايسته اي  استفاده  كرد.
كليايي  گفت : زماني  كه  جذب  نيروهاي  معلم  حق التدريس  در آموزش  و پرورش  به  نقطه   صفر برسد مطمئن  باشيد كه  كيفيت  آموزش  و پرورش  در حال  افزايش  است  وگرنه  آموزش  و پرورش  سير قهقرايي  را مي پيمايد.
وي  افزود: مهم ترين  ركن  كيفيت  آموزش  و پرورش ، نيروي  انساني  است  و نيروهاي  بي تجربه  و بي انگيزه  هرگز نمي توانند اهداف  آموزش  و پرورش  را برآورده  كنند.

دريافت مبلغ سنگين شهريه و تضمين قبولي ترفند آموزشگاههاي غيرمجاز است
هيچ آموزشگاه آزادي در تهران مجاز
به صدور مدرك تحصيلي نيست
گروه علمي فرهنگي: آموزش و پرورش شهر تهران به والدين هشدار داد هيچ يك از آموزشگاههاي آزاد مجاز به صدور مدرك تحصيلي نبوده و در صورت مشاهده عناويني همچون صدور مدرك پيش دانشگاهي بدون شركت در كلاس درس و ... ضمن اطمينان از نبود مجوز و خودداري از ثبت نام فرزندان به آموزش و پرورش منطقه مربوطه گزارش دهند.
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در اطلاعيه اي افزود: دريافت مبالغ سنگين به عنوان شهريه و تضمين قبولي در دانشگاهها از ترفندهاي مراكز غيرمجاز به منظور كسب درآمدهاي بيشتر بوده و مؤسسات آموزشي كه تحت عناوين خصوصي، نيمه خصوصي و تضميني (غالباً به صورت مختلط) و يا اعزام مدرس به منازل فعاليت مي كنند از نظر آموزش و پرورش غيرمجاز بوده و اين سازمان هيچ گونه مسئوليتي را در قبال آنها نمي پذيرد.
به علاوه مؤسسات آموزشي و فرهنگي كه صرفاً با اعلام شماره ثبت و بدون اخذ مجوز از آموزش و پرورش اقدام به تبليغ و اثبات هويت مي كنند ، غيرمجاز هستند.
رؤيت مجوز معتبر راه اندازي با مهر و امضاي رييس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران كه نام مؤسس، آموزشگاه، نوع فعاليت، جنسيت و آدرس دقيق محل در آن درج شده، نصب جدول تعرفه هاي شهريه مصوب آموزش و پرورش در محل ثبت نام، تطبيق نام مندرج در مجوز صادره با مفاد تابلوي آموزشگاه، سربرگ رسيد دريافت شهريه و آگهي هاي تبليغاتي بدون قيد هر پيشوند يا پسوند، تنظيم و تحويل رسيد رسمي آموزشگاه در مقابل دريافت وجه شهريه، رعايت كامل شئونات اخلاقي و اسلامي در محيط آموزشگاه و كلاس هاي درس، برگزاري كلاس صرفاً مطابق با جنسيت مندرج در مجوز و امتناع از برگزاري كلاس ها به صورت مختلط، عدم به كارگيري نيروي غيرهمجنس به عنوان مدرس در آموزشگاه ضروري است و والدين بايد به اين نكات توجه لازم داشته باشند.
آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرده است كه والدين در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را به كارشناس آموزشگاههاي آزاد مناطق آموزش و پرورش مربوطه اعلام و در صورت عدم رسيدگي به موضوع مراتب را از طريق شماره تلفن هاي ۲-۸۸۹۵۰۶۴۱ و ۸- ۸۸۹۵۰۰۹۵ (داخلي ۴۶۴) اطلاع دهند.

تحصيلات زنان عامل بازدارنده خشونت مردان است
گروه اجتماعي: از آنجايي كه خشونت عليه زنان تهديدي براي نهاد خانواده محسوب مي شود، تحقيقات نيز نشان مي دهد كه در ميان انواع خشونت ها عليه زنان شاخص خشونت هاي «جنسي و ناموسي» ، «اقتصادي و مالي» و «خشونت هاي حقوقي» در استان گرگان بالاتر از ميانگين كشوري است.
به گزارش ايسنا، دكترغلامرضا خوشفر مجري استاني طرح ملي بررسي در كارگروه اجتماعي استان گلستان خشونت خانگي عليه زنان، اين نوع خشونت را داراي تاريخ ديرينه اي دانست و تهديدهاي متفاوت و ايجاد مخاطره، خشونت هاي فيزيكي، خشونت هاي رواني و كلامي، خشونت هاي جنسي و ناموسي را از عناوين هشت گانه خشونت  عليه زنان دانست و گفت: خشونت هاي اقتصادي و مالي خشونت هاي حقوقي و مرتبط با طلاق و ممانعت از رشد اجتماعي و فكري از ديگر مصاديق خشونت عليه زنان محسوب مي شود.
وي با اشاره به يافته هاي پژوهشي خود در شهر گرگان افزود: ميانگين شاخص هاي خشونت خانگي در شهر گرگان در سه بعد خشونت هاي «جنسي و ناموسي» ، «اقتصادي و مالي» و «خشونت هاي حقوقي» تا حدي از ميانگين كشوري بالاتر است.
خوشفر ميانگين شاخص كلي خشونت در شهر گرگان را برابر با ۷۵/۳ دانست و ادامه داد: اين رقم از ميانگين شاخص كل خشونت در كشور كه ۷۲۴/۴ است كمتر است، بنابراين مي توان شهر گرگان را از اين نظر داراي وضعيت مناسبي اعلام كرد.
وي با اشاره به تفاوت معنادار ميزان خشونت خانگي از ابتداي زندگي مشترك تا مراحل بعدي، به تفكيك سطح تحصيلات خاطرنشان كرد: اين نشان مي دهد كه ميزان تجربه خشونت خانگي پاسخگويان بر حسب تحصيلات آنها متفاوت است؛ درحالي كه تحصيلات زنان، عامل بازدارنده خشونت مردان تلقي مي شود.
بر اساس اين گزارش ، اين تحقيق بر روي ۴۲۹ نفر از زنان و مردان شهر گرگان صورت گرفته است.

قبل از آزمايش مدفوع هرگز به كودك
دچار اسهال آنتي بيوتيك ندهيد
ايسنا: يك متخصص اطفال گفت: قبل از مشخص شدن نتيجه آزمايش مدفوع هرگز نبايد براي كودك آنتي بيوتيك تجويز كرد. دكتر فاطمه قطبي متخصص اطفال با بيان اين مطلب گفت: هيچ دارويي كه بتواند به طور مؤثر اسهال را متوقف كند وجود ندارد. آنتي بيوتيك ها نيز، در مقابل اكثر عوامل مولد بيماري اسهال مؤثر نيستند. وي ادامه داد: در برخي موارد استفاده از آنتي بيوتيك ها حتي باعث تشديد اسهال و طولاني شدن مدت آن مي شود. گاهي ديده شده كه استفاده غلط از اين دارو باعث فلج روده يا خواب غيرطبيعي و حتي مرگ مي شود.

دمپايي ابري نپوشيد
001338.jpg
ايلنا: پوشيدن دمپايي ابري براي پا مضر است و بايد از آن پرهيز كرد. وارد آمدن فشار بيش از حد روي پاشنه پا در حين حركت و تاول  هاي ايجاد شده توسط تسمه  هاي دمپايي ابري، از جمله مشكلاتي است كه براي مصرف كنندگان دمپايي ابري رخ مي  دهد. خطر لغزش بر روي سطوح خيس و صاف نيز از خطرات بارز پوشيدن دمپايي ابري است. به گفته متخصصان نداشتن پاشنه، مهمترين مشكل دمپايي ابري است. كساني   كه كفش و صندل پاشنه  دار مي  پوشند در هنگام استفاده از دمپايي ابري دچار گرفتگي تاندون  هاي آشيل مي  شوند. ماهيچه ساق پا و كف پا نيز در اثر استفاده از دمپايي ابري دچار كشيدگي مي  شوند.

گزارش وضعيت آنفلوآنزا دو هفته ديگر اعلام مي شود
ايلنا: بيماري آنفلوآنزاي مرغي در روسيه بين انسان ها شيوع يافته است. محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت در اين باره گفت: بيماري آنفلوآنزاي مرغي در روسيه بين گونه خاصي از پرندگان ديده شده و هنوز حتي تمام پرندگان آن كشور نيز به اين بيماري مبتلا نشده اند. از ۲ سال گذشته جلسات بررسي وضعيت ايران در خصوص بيماري آنفلوآنزاي مرغي به طور مرتب برگزار شده و جزئيات كامل اين جلسات تا دو هفته ديگر به اطلاع عموم خواهد رسيد.

تأثير تبليغات بر ۲ ساله ها
فارس: يافته هاي اخير محققان حاكي از آن است كه كودكان ۲ ساله نيز تحت تأثير تبليغات تلويزيوني ماركهاي مختلف كالاها را تشخيص مي دهند.
پايگاه اينترنتي وايت دوت، محققان با بررسي اثر تبليغات تلويزيون بر كودكان دريافتند ميزان شناخت كودكان خردسال از ماركهاي مختلف كالاها كاملاً بستگي به ميزان تماشاي تبليغات تلويزيوني بر روي آنها دارد. نسل فعلي كودكان نسبت به همه نسلهاي قبلي بيشتر از ماركهاي مختلف كالاها آگاهي دارند و نسبت به برخي از آنها گرايش دارند.

بيش از ۱۰۰ ميليون كودك در جهان به مدرسه نمي  روند
ايلنا: دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز بين  المللي سوادآموزي، ضمن اشاره به اين واقعيت تلخ كه هنوز ۸۰۰ ميليون بي  سواد بزرگسال كه دو سوم آنان را زنان تشكيل مي  دهند در دنيا وجود دارند، گفت: سواد قلب توسعه پايدار است. كوفي  عنان، گفت: بيش از ۱۰۰ ميليون كودك در جهان به مدرسه نمي  روند و حمايت از سوادآموزي كمتر از نيازهاي آنان است و موضوع روز بين  المللي سوادآموزي امسال «نقش سواد در توسعه پايدار» است. تجربه و تحقيق به ما نشان مي  دهد سواد ابزار اصلي محو فقر، گسترش فرصت  هاي شغلي، پيشبرد برابري جنسيتي، بهبود بهداشت خانواده، حمايت از محيط زيست و ترويج مشاركت دموكراتيك است.

بعد از عمل قلب ورزش كنيد
ايسنا: به گفته متخصصان بيماريهاي قلب و عروق، اكثر كساني كه يك بار عمل قلب را به صورت باز يا عمل جراحي بسته انجام داده اند به دليل رعايت نكردن نكات بهداشتي و كم تحركي مجدداً به عمل قلب نياز پيدا مي كنند. عروق ترميم شده بعد از عمل جراحي به شدت حساس هستند و مواد مضر با سرعت بيشتري در آنها رسوب مي كند لذا بيماران قلبي بايد بعد از عمل جراحي به ورزش هايي مانند پياده روي، شنا و دوچرخه سواري روي آورند و از مصرف غذاهايي پركالري و چرب مثل تخم مرغ پرهيز كنند.

غذاي كم ارزش و افزايش بروز بيماري هاي قلبي
واحد مركزي خبر: يك متخصص تغذيه گفت: استفاده از مواد غذايي كم ارزش حاوي نمك، چربي و قند، احتمال بروز بيماري هاي قلب و عروق را افزايش مي دهد.شهريار اقتصادي با اشاره به اينكه غذاهاي كم ارزش از نظر مواد غذايي بسيار فقيرند گفت: پفك، چيپس،  نوشابه ها و برخي شكلات و شيريني ها، از غذاهاي كم ارزش هستند.استفاده از مواد غذايي كم ارزش، سوءتغذيه را در افراد لاغر و چاقي مفرط را در افراد چاق به دنبال دارد.

تكذيب محدوديت ملاقات هاي مردمي با رئيس قوه قضائيه
واحد مركزي خبر: سخنگوي قوه قضائيه خبر برخي خبرگزاريها مبني بر محدود شدن ملاقات هاي مردمي رئيس قوه قضائيه را تكذيب كرد.
جمال كريمي راد همچنين افزود: نه تنها اين ملاقات ها محدود نشده بلكه رسيدگي غيرحضوري نيز در برخي پرونده ها افزايش يافته است. هر هفته ۲۰ ملاقات حضوري صورت مي گيرد و علاوه بر آن از اين پس ۵۰ پرونده نيز به صورت غيرحضوري بررسي خواهد شد. ملاقاتهاي مردمي رئيس قوه قضائيه از حدود ۴ سال پيش به صورت تقريباً مداوم برگزار مي شود. اين ملاقاتها در ابتدا با رسيدگي به ۱۰۰ پرونده در هفته از سراسر كشور شروع شد و هم اكنون با تعيين تمهيدات خاص در دادگستري هاي هر استان به ۲۰ ملاقات حضوري هفتگي رسيده است.

كاركنان معترض با وزير ارشاد ملاقات كردند
گروه اجتماعي: وزير ارشاد با حضور در جمع كارمندان متحصن در سازمان چاپ و انتشار وزارت ارشاد نسبت به حل مشكلات آنها قول مساعد داد.
يكي از كارمندان متحصن در اين سازمان به همشهري گفت: كارمندان چندين بار درخواست ديدار با وزير و طرح مشكلات خويش را ارائه كرده بودند ولي با كارشكني هاي موجود درخواست ما به اطلاع وي نرسيده بود.
او كه نمي خواست نامش اعلام شود در مورد مشكلات كارمندان گفت: مسائل مالي و مشكلات معيشتي از عمده مسائل مطرح شده در جلسه با وزير بود. او به ما قول مساعد داد تا به درخواست ما رسيدگي كند.

۹۷ درصد مردم نيازمند خدمات بيمه هستند
مهر: بررسي ها نشان مي دهد ۳ درصد مردم به دليل وضعيت اقتصادي مناسب نيازي به خدمات بيمه اي ندارند ، اما ۹۷درصد جامعه از سازمانهاي بيمه گر خدمات مطلوب مي خواهند.
معاون بيمه و درمان سازمان خدمات درماني با بيان اين مطلب افزود: در كشور ما مردمي كه از لحاظ مالي وضعيت مناسبي دارند حاضر به تحت پوشش قرار گرفتن بيمه نمي شوند چرا كه از يك سو وضعيت خدمات رساني سازمانهاي بيمه گر را قبول نداشته و از سوي ديگر به دليل وضعيت مالي نيازي به خدمات بيمه اي ندارند.
دكتر محمدباقر هوشنگي گفت: سازمان خدمات درماني مكلف و موظف است تا تمامي افرادي كه تحت پوشش هيچ بيمه اي در كشور نيستند را تحت پوشش بيمه قرار دهد و اين امر در دستور كار سازمان خدمات درماني قرار دارد.

شوراي فرهنگي اجتماعي زنان خبر داد:
استقبال دستگاههاي اجرايي از طرح «انتخاب دختر نمونه»
ايسنا: شوراي فرهنگي اجتماعي زنان طي جلسه اي ضمن ادامه بازنگري آيين نامه و شرح وظايف شورا مسئوليت هاي بيشتري براي اعضا پيشنهاد و تصويب كرد كه اين تغييرات موجب كارآمدتر شدن شورا و بهره گيري مؤثر از حضور نمايندگان دستگاههاي اجرايي خواهد شد.
اين وظايف شامل حضور فعال و منظم اعضا در جلسات تخصصي و كارشناسي شوراي زنان، ارائه گزارش از فعاليتهاي انجام شده در شوراي زنان به دستگاههاي مربوطه و ارائه گزارش از اقدامات انجام يافته سازمانها و نهادهاي ذيربط و پيگيري نحوه اجراي مصوبات شوراي زنان در دستگاهها و سازمانهاي مربوطه است.
همچنين بر لزوم هماهنگي و همكاري سازمانهاي ذيربط با نماينده متبوع خود و فراهم كردن امكانات كار آنها تأكيد شده و انجام تحقيقات به موقع و مورد نياز در امور زنان را از اقدامات ضروري و لازم در دستگاهها دانست كه بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد.
گفتني است كه در اين جلسه همچنين نكاتي در خصوص طرح انتخاب دختر نمونه مطرح شده و از استقبال دستگاههاي اجرايي نسبت به اين طرح خبر داده شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |