پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۵ - Sep 8, 2005
كارشناسان مشكل اصلي مسكن را در بحث آمايش سرزمين مي بينند
خانه ها خالي، وام ناكافي، بي خانه ها سرگردان
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: دولت، شوراي شهر و شهرداري ها با استفاده از راهكارهاي قانوني نبايد اجازه دهند خانه هاي خالي بلااستفاده بمانند.
خبرنگار ما مي نويسد: در حالي كه راهكارهاي متفاوتي براي برون رفت از ركود و بحران مسكن پيشنهاد مي شود اما به  نظر مي رسد رونق كامل و خروج قطعي از اين بحران مستلزم مجموعه اقداماتي است كه از آن جمله مي توان به بحث واگذاري زمين ارزان قيمت به انبوه سازان ذيصلاح و تسهيل در اختصاص وام و افزايش آن تا سقف ۸۰درصد بهاي واحد مسكوني اشاره كرد. اقدامات درازمدتي چون تجديدنظر در شرايط اعطاي وام و كاهش سود تسهيلات بانكي نيز تأثير انكارناپذيري در رونق مسكن دارد. هرچند كه اكثر قريب به اتفاق صاحبنظران چرخه ساخت و ساز بر تمركززدايي در تهران پاي مي فشارند و مشكل عمده مسكن در كشور را در حيطه آمايش سرزمين عنوان مي كنند.
مهندس منوچهر شيباني اصل عضو هيأت مديره مهندسان راه و ساختمان ايران با اشاره به اين كه معضل مسكن در تهران متأثر از عوامل و پارامترهاي متعددي است مي گويد: راه حل اساسي مشكل مسكن تمركززدايي از كلان شهر تهران است.
وي معتقد است: افزايش وام مسكن به طور نسبي در رونق ساخت و ساز مؤثر است و پيامدهاي مثبت آن بيشتر در شهرهاي كوچك آشكار مي شود اما در تهران به دليل دخالت عوامل ديگر، اين افزايش چندان كارساز نخواهد بود.
شيباني با اشاره به شمار قابل توجه واحدهاي مسكوني خالي در تهران گفت: در حالي اين خانه ها بلااستفاده مانده است كه به دليل ركود مسكن و بالا بودن قيمت ها در بخش خريد و فروش، متقاضيان به اجاره روي مي آورند و همين رويكرد باعث افزايش اجاره بها طي ساليان اخير شده است.
شيباني مي افزايد: هرچند مالكيت محترم است و مالك حق هرگونه دخل و تصرفي در املاك خود دارد اما از آن جا كه بخشي از مواد و مصالحي كه در توليد اين واحدهاي ساختماني به كار رفته جزو منابع ملي و متعلق به همه آحاد ملت است نبايد اجازه داد فردي ۱۰ يا ۱۰۰ واحد مسكوني را خالي نگه دارد در حاليكه افراد متعددي نيازمند سرپناهي براي اجاره هستند.
تأمين يارانه مسكن از طريق وام بانكي
باعث اختلال در سيستم بانكي مي شود
دكترجمشيد پژويان، استاد دانشگاه نيز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: براي تأمين مسكن اقشار كم درآمد ضروري است ساختمانهايي با معيار خاص اقتصادي ساخته و به واجدين شرايط واگذار شود. اما اين كه بخواهيم از طريق وام بانكي، يارانه اي براي آن در نظر بگيريم اين امر باعث اختلال در سيستم بانكي مي شود. بر اين اساس چنانچه دولت مصمم است به افراد فقير يارانه مسكن پرداخت نمايد بهتر است اين يارانه از محل بودجه يارانه ها تأمين گردد.
به گفته اين اقتصاددان، مشكلي كه امروز در بخش مسكن با آن مواجهيم بيشتر مربوط به تقاضاست نه عرضه ،زيرا در حال حاضر شمار قابل توجهي از واحدهاي مسكوني خالي است بنابر اين نبايد نگران توليد مسكن باشيم ،زيرا وقتي تقاضا در حد قيمت هاي موجود باشد بخش خصوصي نسبت به ساخت وساز اقدام مي كند و در واقع منابع را به سمت خود جذب مي كند.

مديرعامل شركت واحد درپي اعتراض جمعي رانندگان اتوبوس ها اعلام كرد:
كليه حقوق و مزاياي كارگران شركت واحد
پرداخت شده است
001293.jpg
گروه شهري:صبح ديروز شماري از رانندگان شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در اقدامي هماهنگ اعتراض خود را نسبت به برآورده نشدن مطالبات صنفي شان در قالب جابه جايي مسافران با چراغ هاي روشن نشان دادند.
مهندس نوريان مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن غيرقانوني دانستن توقعات رانندگان اساسا سنديكاي كارگران را فاقد مجوز مناسب از وزارت كار دانست ،به طوري كه از بعد از انقلاب بر طبق قانون اساسي اين شوراهاي اسلامي كار هستند كه به عنوان نماينده كارگران با كارفرما وارد بحث هاي صنفي مي شوند.
نوريان تأكيد كرد: كليه حقوق و مزاياي قانوني كارگران را تا ريال آخر طبق قانون كار پرداخت كرده است و حتي از ابتداي امسال علاوه بر حق و حقوق قانوني كارگران ۱۴درصد به حقوق ماهانه آنها اضافه شده است.
نوريان بن هاي شهروند مورد درخواست رانندگان را تحت عنوان كمك هاي غيرنقدي هديه فوق العاده كارفرما به كارگران خود دانست كه البته ميزان پرداخت آن از طرف شركت واحد به عنوان شركتي مستقل از شهرداري تهران بعضا كمتر از پرداخت هاي مشابه به كارمندان شهرداري است و اتفاقا طي چند روز گذشته به ۱۲ هزار نفر از پرسنل ۱۷هزار نفري اين شركت نفري ۴۰ هزار تومان اعطا شد، اما باز هم اعتراض كرده اند.
سهميه لباس فرم از ديگر موارد مورد اعتراض رانندگان به مسئولان شركت واحد است .در اين باره نوريان مي گويد: لباس فرم ساليانه رانندگان (كت و شلوار سورمه اي) تا يكي دو ماه آينده آماده خواهد شد اما درمورد سهميه سال ۸۲ به دليل بحران هاي آن زمان و تغيير پي درپي مديريت شركت واحد در آن دوره به تعويق افتاد و امسال به جاي آن ۲۰ هزار تومان بن كت و شلوار به رانندگان پرداخت شد.
نوريان تأكيد كرد: كليه حقوقي كه از جانب رانندگان مطالبه شده قانوني نيست و طبق دستورالعمل و قانون وزارت كار اين هداياي شركت واحد به عنوان كارفرما به پرسنل به شمار مي رود.
همچنين روابط عمومي شركت واحد طي اطلاعيه اي اعلام كرد: هيچ خللي در روند پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان اين شركت به وجود نيامده است و رانندگان متدين و متعهد اين شركت كماكان به خدمت رساني به شهروندان مشغول هستند.
در اين اطلاعيه آمده است: صبح امروز افرادي معلوم الحال خارج از شبكه اتوبوسراني كه در ميان آنان شماري از اخراجي هاي شركت واحد نيز حضور داشتند، با ايجاد مزاحمت و جو تهديد و ارعاب، برخي رانندگان خدوم اين شركت را در برخي از نقاط شهر به روشن كردن چراغ هاي اتوبوس مجبور كردند.
اين افراد مدعي هستند كه بدون دريافت حق و حقوق خود اخراج شده اند و با تهديدكردن برخي رانندگان و روشن كردن چراغ اتوبوس ها، سعي داشتند اعتراض خود را علني كنند.
روابط عمومي شركت واحد ضمن محكوم كردن اعمال و رفتار اين افراد كه به دور از رفتارهاي مدني و مغاير با حقوق شهروندي مي باشد و مي توانند فارغ از جار و جنجال و ايجاد رعب، از طريق قانوني و مراجعه به مراكز رسمي، مطالبات خود را مطرح و مورد رسيدگي قرار دهند، خاطرنشان كرد: اخراج اين عده با رعايت تمام شئون قانوني و در راستاي صيانت از منزلت اجتماعي و حقوق پرسنل زحمتكش به ويژه رانندگان شركت واحد انجام شده است.
در بخش پاياني اين اطلاعيه بر اين نكته تأكيد شده است كه مديريت شركت واحد نسبت به رسيدگي به پرسنل خدوم خود تلاش هاي زيادي انجام داده و به مناسبت هاي مختلف هداياي نقدي و غيرنقدي در اختيار آنها قرار داده است.
از اين رو شركت واحد سعي دارد از رانندگاني كه به لحاظ مادي همواره جزو اقشار كم بضاعت به شمار مي آيند حمايت كند ،به نحوي كه طي ساليان اخير ميزان افزايش حقوق ساليانه آنها بيش از آنچه كه قانون تعيين كرده محاسبه و پرداخت شده است.

مساجد غبارروبي مي شوند
001287.jpg
مساجد سطح شهر تهران به مناسبت بازگشايي مدارس و اعياد شعبانيه از سوي شهرداري تهران و با همكاري پايگاههاي بسيج و هيأت امناي مساجد، غبارروبي و شست و شو مي شوند.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در قالب طرح مهر و به مناسبت بازگشايي مدارس، اقدام به ضدعفوني و گندزدايي سرويس هاي بهداشتي مساجد، بازبيني و رفع عيب و نقص سيستم صوتي آنها نيز مي كند.همچنين به منظور هرچه باشكوهتر برگزارشدن مراسم اعياد شعبانيه، شهرداري تهران يكسري امكانات و تسهيلات مورد نياز مساجد را در اختيار آنها قرار مي دهد.

مناسب سازي فضاهاي شهري
001296.jpg
شهرداري تهران بر اساس مصوبه شوراي شهر، اقدام به تشكيل ستاد مناسب سازي فضاهاي شهري براي معلولان جسمي و حركتي با حضور تمامي حوزه هاي اجرايي كرده است. رئيس ستاد بهسازي معابر شهر تهران با بيان اين مطلب در ادامه با اشاره به مصوبه شوراي شهر كه با استناد به قانون جامع حمايت از حقوق معلولان و مصوبه ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي اين قشر از افراد جامعه و همچنين در راستاي اجراي بند (ج) ماده ۱۹۳ قانون برنامه سوم توسعه به تصويب رسيده است، گفت: شهرداري تهران موظف است ظرف مدت دو سال نسبت به آماده سازي و مناسب سازي معابر عمومي و نصب نشانه ها و علائم فيزيكي لازم با اولويت ميادين و معابر اصلي و نزديك به تقاطع ها اقدام كند.

ضرورت مشاركت مردم
001299.jpg
شهردار منطقه ۲۲ اظهار داشت: اين منطقه جديد است و معابر و دسترسي هاي آن هنوز كامل نشده است و احتياج به همكاري مردم با شهرداري دارد.
دكتر شاعري كه در جلسه ملاقات مردمي و طي بررسي درخواست اهالي منطقه يزدان مهر و بشارت (غرب چيتگر) براي احداث معبر دسترسي سخن مي گفت، با يادآوري اين نكته كه شهرداري ناچار به دادن مجوز ساخت به املاك داراي سند است از صاحبان اين املاك خواست: سعه صدر داشته و براي رسيدن امكانات ديگر شهري چون آب، برق و... با شهرداري همكاري كنند.وي در ادامه از آنان خواست با معرفي يك نماينده به شهرداري، مذاكره با ادارات آب و برق و تملك املاك واقع در معبر مزبور را پيگيري كنند.

۲۰ پاركينگ طبقاتي مشاركتي
در شهر تهران ساخته مي شود
001290.jpg
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از انعقاد قرارداد احداث ۲۰ پاركينگ طبقاتي مشاركتي توسط سازمان مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران خبرداد و گفت:در سال جاري ۱۰ پروژه پاركينگ طبقاتي در سطح شهر تهران در دست احداث قرار دارد.
كامران حاج نصراللهي افزود: پاركينگ لاله با ظرفيت ۹۰۰ فضاي پارك و ۶۵ درصد پيشرفت فيزيكي در خيابان فاطمي كه اوايل سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد، پاركينگ صادقيه در فلكه صادقيه با ظرفيت ۴۱۲ فضاي پارك و ۳۷درصد پيشرفت، پاركينگ طالقاني واقع درخيابان طالقاني نرسيده به خيابان شريعتي با ظرفيت ۳۰۱ خودرو و ۱۵درصد پيشرفت، پاركينگ وصال با ۶۲۹ ظرفيت پارك خودرو در خيابان وصال شيرازي و با ۱۶درصد پيشرفت فيزيكي و پاركينگ كاوه در انقلاب با ظرفيت ۶۲۰ فضاي پارك و۵/۵ درصد پيشرفت، از جمله پاركينگ هاي طبقاتي در دست احداث در سال جاري در كلان شهر تهران است.
وي همچنين از اتمام طراحي پاركينگ هاي بهار، آذري و نياوران و آغاز عمليات اجرايي ساخت آنها با مشاركت بخش خصوصي و يا اعتبار شهرداري تهران در آينده نزديك خبرداد و اظهار داشت:دو پاركينگ منطقه اي نيز با نامهاي سبلان و همت طراحي شده كه پاركينگ همت در تجريش چند هفته گذشته كلنگ زني شده و كار در حال انجام است.

افتتاح ورزشگاه در جنوب تهران
با هدف ارائه خدمات و تأمين امكانات موردنياز ساكنين شهركها و روستاهاي حريم شهر تهران، مجموعه ورزشي شهداي روستاي باباسلمان در شهرستان شهريار طي مراسمي با حضور مسئولين شهرداري و ادارات اين شهرستان و جمعي از ساكنين و ورزشكاران افتتاح و مورد بهره برداري قرارگرفت.مهندس مجيد شايسته شهردار منطقه ۱۸ تهران در حاشيه مراسم افتتاح اين ورزشگاه گفت: توسعه و تعميم ورزش بين جوانان و نوجوانان و ايجاد و توسعه فضاها و مراكز ورزشي و فرهنگي از جمله سياستهاي شهرداري منطقه است كه در راستاي اين روند شهرداري منطقه ۱۸ طي دو سال گذشته تعداد ۶ مجموعه ورزشي در بخش حريم جنوب غرب شامل مجموعه هاي ورزشي شهداي حسن آباد خالصه، اميركبير در سعيدآباد، شهداي شهرك خادم آباد، شهداي روستاي گرم دره و همچنين مجموعه ورزشي روستاي دهشاد پائين و باباسلمان احداث و مورد بهره برداري قرار داده است.

پدر نقشه برداري هوايي ايران درگذشت
تهران - ميراث خبر:سه شنبه ۱۵ شهريور ماه «محمد پوركمال» چهره جهاني كارتوگرافي ايران و پدر نقشه برداري هوايي ايران درگذشت.پوركمال در سال ۱۳۰۸ در كرمان متولد شد و ليسانس فيزيك را از دانشگاه تهران گرفت.
وي بعد از اين مرحله در رشته نقشه برداري از دانشگاه تهران فوق ليسانس گرفت و براي ادامه تحصيل به هلند رفت.پوركمال در هلند مدرك كارشناسي ارشد مهندسي نقشه برداري را اخذ كرد.
محمد پوركمال از ميان چهار دانش آموخته كارتوگرافي از كشورهاي ايران، كانادا، آمريكا و آلمان انتخاب شد تا به عربستان سعودي برود و ضمن تهيه اولين نقشه هوايي شهر مكه، سازمان نقشه برداري عربستان را تاسيس كند.
پوركمال به عنوان كارشناس نقشه برداري با سازمان ملل همكاري مي كرد و عضو تيم ۱۶ نفره تدوين اطلس اقليمي ۲۵۰۰ ساله ايران بوده است و به همراه افرادي چون «زرين پور» ، «عباس زرياب خويي» ، « باستاني پاريزي» ، «عرفعي» و «خرقاني» اين اطلس مهم را تدوين كرد.
اين اطلس پيش از انقلاب به سه زبان فارسي، انگليسي و فرانسوي منتشر شد و پس از انقلاب با نقشه برداري كامل تر كه حاصل زحمات پوركمال بود به زبان فارسي منتشر شد.وي هم چنين كتابي دارد با عنوان «اطلس كامل ديدني هاي تهران» كه در آن مشخصات قهوه خانه ها، رستوران ها، باشگاه هاي ورزشي، زورخانه ها، كارگاه هاي صنايع دستي، موزه ها، مكان هاي فرهنگي و آموزشي، كارگاه هاي هنري، سازمان ها، انجمن ها و كتابخانه ها وجود دارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |