پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۵ - Sep 8, 2005
كشف يك پديده جديد در ابررسانايي
انقلابي ديگر در ابررسانا ها
جريان الكتريكي بدون افت در پيچيه ابررسانا
001308.jpg
گروه دانش و انفورماتيك- مهدي صارمي فر: امروزه صرفه جويي در مصرف انرژي، مخصوصا در كشور هاي صنعتي يكي از مهم ترين نيازهاي بشري است. بودجه هاي زيادي صرف تحقيقات در زمينه كشف راه هاي موثرتر براي يافتن انرژي هاي ارزان تر و با ريسك كمتر مي شود. در اين بين، ابررسانايي، با نقشي كه ممكن است در زمينه صرفه جويي در توليد و انتقال انرژي الكتريكي بازي كند، در آينده بشر نقش اساسي خواهد داشت. با وجود اين كه پديده ابررسانايي در دهه اول قرن بيستم كشف شد، هنوز هم تحقيقات زيادي هم از لحاظ نظري، براي يافتن نظريه جامعي كه همه جنبه هاي ابررسانايي را در بر داشته باشد و هم از لحاظ تجربي براي يافتن موادي كه در دماهاي بالاتر خاصيت ابررسانايي داشته باشند، ادامه دارد.
اما يافته جديد پژوهشگران كميسيون انرژي اتمي فرانسه در گرونوبل، نظريه هاي قبلي در مورد ابررسانايي را متزلزل كرده است. پيش از اين دو نوع ابررسانا در دنيا شناخته شده بود. يكي رساناهاي عادي كه معمولا در دماهايي نزديك به صفر مطلق، خاصيت ابررسانايي پيدا مي كنند و ديگري ابررساناهاي دماي بالا كه مواد سراميكي نارسانايي هستند كه در دماهايي حدود 100– درجه سانتي گراد ابررسانا مي شوند.
هر چند تا كنون هيچ نظريه فيزيكي اي نتوانسته است بگويد علت خاصيت ابررساناهاي سراميكي چيست، در دهه 1950 سه فيزيكدان به نام هاي باردين، كوپر و شريفر نظريه اي دادند (نظريه BCS) كه تمام خواص ابررساناهاي معمولي را اين طور توضيح مي دهد. الكترون هايي كه در رسانايي جريان نقش دارند، جفت هايي تشكيل مي دهند و متقابلا در مقابل عواملي كه باعث مقاومت الكتريكي مي شوند، مقاومت مي كنند.
اما اكنون پژوهشگران فرانسوي ادعا كرده  اند كه خاصيت جديدي را در ابررساناها پيدا كرده اند كه قبلا در هيچ نظريه اي پيش بيني نشده بود. خواص ابررسانايي در مواد، علاوه بر دماي محيط به ميدان مغناطيسي و شدت جريان عبوري هم بستگي دارد. يعني اگر حتي جسم در دمايي پايين تر از حد ابررسانايي باشد، وقتي ميدان مغناطيسي از ميزان مشخصي بيشتر باشد، خاصيت ابررسانايي از بين خواهد رفت.
اين محققان بلوري ساخته بودند كه در دماي 04/0 درجه كلوين ابررسانا مي شد، ولي وقتي شدت ميدان مغناطيسي از 2 تسلا بيشتر مي شد، اين خاصيت از بين مي رفت. تا اين جا همه چيز را قبلا مي دانستيم، اما يكي از پژوهشگران اين گروه، از روي كنجكاوي، شدت ميدان مغناطيسي را باز هم بيشتر كرد. وقتي شدت ميدان به 12 تسلا رسيد، بلور دوباره ابررسانا شد. وقتي ميدان باز هم بالاتر رفت، اين خاصيت دوباره از بين رفت. اين گزارش كه در نشريه علمي ساينس چاپ شده، توجه بسياري از فيزيكدانان حالت جامد را برانگيخته است، زيرا هيچ توضيح خاصي براي اين پديده وجود ندارد. به نظر مي رسد كه ميدان مغناطيسي متغير باعث ايجاد رفتارهاي جالب پيش بيني نشده در ابررساناها مي شود. بايد توجه داشت كه ابررسانايي يك خاصيت كاملا كوانتمي است و به سادگي نمي توان وضعيت پيش آمده در اين آزمايش را توصيف كرد.
منبع: ساينس

موتورگرافيكي جديد
001311.jpg
شركت مايكروسافت، نسخه جديدي از بزرگ ترين موتور گرافيكي در ويندوز را عرضه خواهد كرد كه به اجرا شدن بازي ها و نرم افزارهاي گرافيكي كمك مي كند. به گزارش خبرنگار آنسا، اين شركت از پيش اعلام كرده بود كه در ويندوز ويستا، نسخه جديد ويندوز، تحولات گرافيكي زيادي را صورت خواهد داد.
نسخه 10 نرم افزار DirectX كاملا سريع تر، بهتر و روان تر از نسخه هاي قبلي كار مي كند.
نسخه هاي قبلي اين نرم افزار نيز كارايي هاي لازم را دارند، اما نسخه 9 آن روي سيستم هاي قديمي تر، كند عمل مي كند. مايكروسافت گفت عرضه اين نرم افزار همزمان با نسخه نهايي ويندوز ويستا خواهد بود. ويندوز ويستا قرار است در اواخر سال 2006 به بازار بيايد.
منبع: ايرنا

خداحافظ ميمون ها
001326.jpg
براساس يك پژوهش آماري برخي از ميمون هاي بزرگ جثه مانند شامپانزه، گوريل و اورانگوتان، ممكن است در نيم قرن آينده از ميان بروند. رشد جمعيت انساني، قطع درختان، معدن كاري و بيماري ممكن است تنها در پنج سال باعث نابودي نيمي از زيستگاه هاي اورا نگوتان ها در بخش هايي از اندونزي شود. در حال حاضر در مقابل هر 20 هزار انسان يك شامپانزه در كره زمين وجود دارد.
اين ها از جمله ارزيابي هاي اطلس جهاني ميمون هاي بزرگ و حفاظت از آن ها است كه توسط آژانس هاي محيط زيست و تكثر زيستي سازمان ملل منتشر مي شود. اين گزارش در تلاش براي ترسيم آينده اي است كه در انتظار ميمون هاي بزرگ شامل گوريل ها، شامپانزه ها و بونوبوهاي آفريقا و اورانگوتان هاي جنوب شرقي آسياست و به اين منظور به يك ارزيابي جامع از داده هاي جمع آوري شده از منابع متعدد دست زده است.
ليرا مايلز از مركز جهاني نظارت بر حفاظت محيط زيست در اين مورد گفت: تمامي ميمون هاي بزرگ در فهرست موجودات در معرض خطر يا شديدا در معرض خطر جاي گرفته اند. اصطلاح شديدا در معرض خطر براي موجوداتي به كار مي رود كه شمار آن ها تاكنون به شدت كاهش يافته يا ظرف سه نسل 80 درصد كاهش خواهد يافت.
كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل، در مقدمه اي بر اين گزارش با قوت به نفع نجات ميمون هاي بزرگ استدلال مي كند. او مي نويسد: ميمون هاي بزرگ با انسان ها نزديكي هايي دارند. آن ها هم مثل ما خودآگاه و صاحب فرهنگ، ابزار، سياست و طب هستند؛ آن ها مي توانند زبان اشاره بياموزند و با مردم و يكديگر محاوره داشته باشند. اما متاسفانه ما با احترامي كه شايسته اش هستند با آن ها رفتار نكرده ايم.
اما با توجه به ادامه تعدي انسان به زيستگاه اين حيوانات كه اغلب تحت فشار فقر صورت مي گيرد، متوقف كردن روند افت جمعيت آن ها آسان نخواهد بود. پروژه بقاي ميمون هاي بزرگ (GRASP) كه در سال 2001 زير نظر سازمان ملل متحد تاسيس شد در اين زمينه نقشي كليدي بازي خواهد كرد. هدف اين پروژه ايجاد استراتژي هاي مناسب براي كليه مناطق آفريقا و آسياست كه هنوز ميزبان ميمون هاي بزرگ هستند. نخستين نشست شوراي اين پروژه هفته آينده در جمهوري دموكراتيك كنگو برگزار خواهد شد.
منبع :بي بي سي

كاوشگر مريخ از كار افتاد
001320.jpg
بالاخره كاوشگر نقشه بردار مريخ كه 9 سال است بر فراز مريخ در حال چرخش است، از كار افتاد. به گفته كارشناسان سازمان ملي هوانوردي و فضانوردي آمريكا (ناسا)، ازدياد فعاليت هاي خورشيدي در چند روز اخير باعث شده كه اين ماهواره از كار بيفتد. اين ماهواره از سال 1996 در حال عكس برداري از سطح مريخ و مطالعه جو و ميدان هاي مغناطيسي سياره سرخ است. هر چند مأموريت اصلي  اين ماهواره در سال 2001 پايان يافته بود، اما اين كاوشگر همچنان در حال فرستادن اطلاعات به زمين بود. قرار بود در دو سه روز آينده، اين ماهواره از محل سقوط قطب نورد مريخ روي سطح اين سياره عكس بگيرد. قطب نورد هنگام فرود دچار مشكل شده بود، و ممكن بود با كمك عكس ها علت آن سقوط را كه بيش از نيم ميليارد دلار خرج روي دست ناسا گذاشته بود مشخص كند. اكنون با بروز اين مشكل به نظر مي رسد كه اين ماهواره نتواند مأموريت جديد خود را انجام دهد.

بدترين كابوس هابل
001314.jpg
گروه دانش و انفورماتيك- ذوالفقار دانشي: تلسكوپ فضايي هابل، اين هفته وارد مرحله جديدي از فعاليت علمي خود شد. مهندسان پرواز، يكي از ژيروسكوپ هاي هابل را خاموش كردند تا هابل با تنها دو ژيروسكوپ به فعاليت خود ادامه دهد. هدف مهندسان اين است كه ژيروسكوپ سوم را ذخيره نگه دارند، تا تلسكوپ فضايي بتواند تا بهار سال 1387 به فعاليت خود ادامه دهد. آن ها اميدوارند با اين تدبير، عمر پيش بيني شده هابل را نزديك 8 ماه افزايش دهند، بلكه مأموريت تعمير شاتل دوباره در برنامه قرار گيرد و هابل با ابزارهاي جديد به فعاليت خود ادامه دهد.
ژيروسكوپ، ابزاري است كه در هر شرايطي رو به جهت از پيش معين قرار مي گيرد. تلسكوپ فضايي در حالت عادي سه ژيروسكوپ فعال دارد كه در سه جهت عمود برهم اند و امكان مي  دهند كه هابل در فضاي سه بعدي جهت يابي كند. سه ژيروسكوپ پشتيبان هم در تلسكوپ فضايي تعبيه كرده اند، تا وقتي مشكلي براي ژيروسكوپ هاي اصلي پيش آمد، تلسكوپ بتواند كارش را ادامه بدهد.
در حال حاضر دو ژيروسكوپ هابل از كار افتاده است و ماموريت تعمير هابل هم به دليل از ميان رفتن شاتل فضايي كلمبيا و دستورات رئيس جمهور ايالات متحده لغو شد. بنا بر اين، مهندسان پرواز تصميم گرفتند از چهار ژيروسكوپ باقيمانده بهترين استفاده را بكنند. آن ها هابل را در وضعيت دو ژيروسكوپي قرار دادند؛ وضعيتي كه در بدترين پيش بيني هاي خود آن را در نظر نگرفته بودند. در چنين حالتي، هابل يك جهت  را درك نمي  كند. از اين رو مهندسان برنامه اي ريخته اند تا با استفاده از اطلاعات حسگر راهنماي دقيق، اطلاعات ژيروسكوپ سوم را بازسازي كنند. نتيجه بهتر از آن بود كه فكر مي كردند.
ناسا قول داده است پس از دو پرواز موفقيت آميز شاتل هاي فضايي، برنامه تعمير تلسكوپ فضايي هابل را از تعليق خارج كند و به اجرا درآورد.
مهندسان پرواز فعلا خيالشان از تمديد فعاليت  هابل راحت شده و منتظرند ببينند ناسا به قول خود عمل مي كند يا نه.

كوچك ترين ماهواره  مخابراتي
001323.jpg
پژوهشگران تكنولوژي اطلاعات موسسه  تحقيقاتي هوا  ـ فضا در تورنتوي كانادا، نسل جديدي از ماهواره  هاي مخابراتي را طراحي  كرده اند. اين ماهواره كوچك كه ابعادي به اندازه يك جعبه كوچك دارد، كمتر از چهار كيلوگرم وزن دارد. بنابراين، ارسال آن به فضا و قرار دادن آن در مدار بسيار كم هزينه است. اين باعث ارزان شدن ارتباطات ماهواره اي خواهد شد. نام اين ماهواره  CanX2 است و در سال 2006 در مدار قرار مي گيرد و جزئي از پروژه سيستم جهاني مكان يابي (GPS) است. ناسا نيز در صدد آن است كه چندين ماهواره كوچك، در همين ابعاد را به فضا بفرستد.
منبع: نيوز فكتور

اينترنت و پيام كوتاه در خطوط هوايي
تقريبا نيمي از خطوط هواپيمايي جهان تا سال 2007 امكان اتصال به اينترنت، فرستادن نامه هاي الكترونيكي و همچنين پيام هاي كوتاه (SMS) را براي مسافران خود فراهم مي كنند.
به گزارش سايت pc world، بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد علاوه بر ارائه امكانات فوق، حدود يك سوم از خطوط هوايي جهان امكان برقراري تماس هاي مخابراتي با فناوري جديد موبايل تلفني را براي مسافران خود از سال 2007 پيش بيني كرده اند.
در اين بررسي كه يكي از مهم ترين شركت هاي ارائه دهنده خدمات IT براي خطوط هواپيمايي جهان يعني SITE در ژنو انجام داده است، مشخص شد خطوط هوايي تلاش مي كنند با ارائه خدمات IT در هواپيماها و همچنين ارائه خدمات اينترنتي براي سفارش بليت، مشتريان خود را افزايش داده و از هزينه هايشان بكاهند. علاوه بر امكانات فوق، بسياري از خطوط هوايي جهان به منظور كاهش رجوع مسافران به دفاتر هوايي، برنامه افزودن باركد به بليت ها را نيز در نظر گرفته اند. نتايج اين مطالعه كه مسؤولان 200 خط هوايي برتر جهان در آن حضور داشته اند، نشان مي دهد اغلب خطوط هوايي برنامه راه اندازي اينترنت، نامه هاي الكترونيكي، خدمات پيغام كوتاه و ارتباطات تلفني موبايل در هواپيماها را براي آينده نزديك پيش بيني كرده اند.

تأثير ساير سيارات بر گرماي زمين
001317.jpg
پروفسور جري ميتروويكا، استاد دانشگاه تورنتو، در گفت وگو يي با نيچر اعلام كرده كه جاذبه ساير سياره هاي منظومه شمسي موجب ايجاد تغييرات جوي در زمين مي شود. جاذبه سياره هاي بزرگ منظومه شمسي مثل مشتري و كيوان، روي زمين باعث يك حركت تقويمي با دوره 40 هزار ساله مي شود و اين حركت خود موجب تغيير شكل زمين و تغيير ميزان نور دريافتي زمين از خورشيد خواهد شد.
بنا بر آن چه ميتروويكا گفته است بايد براي مطالعه دقيق تغييرات جوي زمين تأثير فعاليت هاي ژئوفيزيكي سياره هاي منظومه شمسي را نيز با دقت بررسي كرد.
منبع: پايگاه ملي داده هاي علوم زمين

افزايش آتش سوزي جنگل ها در آسيا
001305.jpg
تحقيقات نشان مي دهد از بين بردن زمين هاي تورب دار (زغال  سنگ  خام) استوايي به گرم تر شدن هواي كره زمين منجر شده است. زمين هاي تورب دار جنوب شرق آسيا را براي پاك كردن جنگل ها به طور عمدي آتش مي زنند، ولي برخي مواقع كنترل آن از دست خارج مي شود. اين كار مي تواند موجب افزايش مقدار قابل توجهي گاز كربنيك در هوا شود.
دكتر سوزان پيج، از دانشگاه لستر در بريتانيا، مي گويد: احتمال دارد اراضي تورب دار كه حاوي 21 درصد كربن ذخيره شده در خاك زمين در سراسر جهان است تا سال 2040 كاملا از بين برود.
مطابق محاسبه دكتر پيج در سال 1997 حدود 2 ميليارد و 67 ميليون تن گاز كربنيك از طريق سوزاندن زمين هاي تورب دار وارد هوا شد. اين مقدار معادل 40 درصد گاز كربنيكي است كه سالانه از سوختن نفت توليد مي شود.
زمين هاي تورب دار در جزاير متعدد جنوب شرق آسيا از جمله برونئي، سوماترا و پاپوآ وجود دارد. تورب در زمين هاي پست ديده مي شود و ضخامت آن ممكن است از 10 متر نيز تجاوز كند. چنين لايه ضخيمي از تورب تا 60 درصد كربن داشته باشد.
دليل اصلي از بين بردن زمين هاي تورب  دار، پاك و خشك كردن يك منطقه وسيع به منظور كاشتن درخت جهت تهيه الوار، نخل هاي روغني يا مزارع برنج است. ايجاد مزارع و مناطق مسكوني در مقياس كوچك نيز دليل ديگر اين كار است.
دكتر پيج مي گويد: وقتي بخشي از زمين هاي جنگل را تميز و خشك مي كنيد، تورب موجود در زمين قابليت اشتعال بيشتري پيدا مي كند. آتش سوزي در چنين زمين هايي سريع تر به مناطق مجاور آن كشيده مي شود.
در كاليمانتانا واقع در جزيره برونئي خشك كردن زميني به وسعت يك ميليون هكتار و آماده كردن آن براي برنجكاري، موجب ويراني زمين هاي تورب دار شد. تأسف بار است كه اين برنامه كه در دوره رياست  جمهوري سوهارتو شروع شده بود به دليل اين كه خاك زمين براي برنجكاري مناسب نبود نيمه تمام ماند و تنها ضررهاي زيست محيطي اش به كره زمين وارد شده.
اگرچه مبارزه با آتش سوزي هاي عمدي تا حدودي موفقيت آميز بوده، اما حوادث طبيعي نيز اين مشكل را افزايش مي دهد. نمي توان اين واقعيت را ناديده گرفت كه زمين هاي پاك شده در هنگام خشكسالي به آساني آتش مي گيرد.
منبع : بي بي سي

دوباره شكايت
شركت هاي توليد و پخش موسيقي استراليا به دادگاه فدرال اين كشور شكايت كردند تا از گردانندگان كزا (kazaa) غرامت بگيرند. كزا يكي از بزرگ ترين نرم افزارهاي اينترنتي است كه اطلاعات ديسك سخت كامپيوترهاي شخصي را به اشتراك مي گذارد. به اين شبكه ها پي توپي (P2P) مي گويند. اكثر كاربران كزا با هم فايل هاي ام پي تري رد و بدل مي كردند كه اين باعث شده شركت هاي توليد موسيقي با استناد به قانون حق مالكيت معنوي (كپي رايت) از كزا شكايت كنند.
چند سال پيش هم اين شركت ها توانسته بودند با استناد به همين قانون، نرم افزارهاي نپستر (Napster ) و آديوگلكسي (AudioGalexy) را تعطيل كنند. حال بايد ديد كه ميليون ها كاربر كزا پيروز خواهند شد يا شركت هاي بزرگ توليد و پخش موسيقي موفق مي شوند كزا را هم تعطيل كنند.

يخ نانومتري
گروهي از پژوهشگران كره اي دانشگاه ملي سئول با قراردادن آب در يك شكاف نانومتري، در دماي محيط و با حضور ميدان الكتريكي، يخ توليد كردند.
گروه پژوهشي دكتر كانگ، آب را در شكافي با پهناي چند نانومتر بين نوك ميكروسكوپ الكتروني (STM) كه با طلا روكش داده شده بود و يك صفحه طلا به دام انداختند و منجمد كردند.
براي فهميدن اين كه آب واقعا يخ زده است يا نه، اثر آن را بر نوك در حال ارتعاش ميكروسكوپ الكتروني سنجيدند. نوك ميكروسكوپ الكتروني همچنان كه به طرف صفحه حركت مي كرد با فركانس بالا و دامنه كم شروع به نوسان كرد. يخ نسبت به آب، در مقابل حركت نوك كه در ماده تونل مي زند، مقاومت بسيار بيشتري مي كند. بنابراين مي توان با اطمينان گفت يخ در دماي اتاق و فشار بي نهايت زياد مشاهده شده است. اين كشف ممكن است درك ما را از پديده تشكيل يخ در محيط هاي مختلف طبيعي نظير شكاف هاي بين سنگ ها و سطوح مشترك الكتروشيميايي و زيستي تغيير بدهد. همچنين ممكن است نشان دهد كه انجماد آب محصور بين دو صفحه از ادوات نانومتري الكتريكي اثر مي گيرد.

تأثير جهش هاي ژنتيك روي سرطان
گروه دانش وانفورماتيك- شيدا عظيمي: در بسياري موارد، تشخيص دقيق و به موقع سرطان مي تواند روي درمان اين بيماري بسيار موثر باشد. اما عوامل بسياري بر ابتلا به سرطان مؤثرند و ممكن است اين بيماري در اندام ها و بافت هاي مختلف بدن بروز كند. سير بيماري نيز در بعضي از انواع سرطان، سير پيچيده اي است.
بنا بر اين، شناخت علت اصلي بروز سرطان مي تواند در پيشگيري و همچنين طراحي دارو بسيار موثر باشد.
با مطالعات مختلفي كه روي سرطان هاي متعدد انجام شده است، نتايج بسيار متفاوتي به دست آمده و عده اي از محققان، علت اصلي بروز سرطان را تأثير عوامل محيطي و برخي ديگر، جانشيني ژن هاي ويروس ها در جايگاه هاي مشابه ژني در بدن انسان مي دانند. آن چه در بروز سرطان به اثبات رسيده است، تغيير در ساختار اصلي يك ژن است كه مي تواند در پيشبرد مسيرهاي متابوليكي مختلف در چرخه سلولي نقش داشته باشد. اين تغيير مي تواند تحت تأثير عوامل مختلفي ايجاد شود.
با مطالعاتي كه در سال هاي اخير صورت گرفته است، برخي از جهش هاي ژني و سرطان هايي كه به هر يك از اين جهش ها مربوطند شناخته شده اند. براي مثال در يك سري مطالعات كه روي سرطان پروستات مردان صورت گرفته است، مشخص شده مرداني كه ژن جهش يافته سرطان سينه را در خود دارند، بيشتر از ساير مردان در معرض ابتلا به سرطان پروستات و پانكرئاس قرار دارند.
محققان به اين نتيجه رسيده اند كه مردان حامل ژن جهش يافته موتان BRCA2 كه همان ژن مربوط به سرطان سينه است، دو برابر ساير مردان به سرطان پروستات و شش برابر به سرطان پانكرئاس مبتلا مي شوند. هچنين جهش در اين ژن مي تواند در ابتلا به سرطان هاي استخوان و حنجره مؤثر باشد.
در يك سري مطالعات انجام شده روي افرادي كه از نظر وجود جهش ژن BRCA2، شناخته شده بودند و افرادي كه داراي سابقه خانوادگي بوده اند، مشخص شده است كه اين افراد بيشتر از سايرين تحت ريسك ابتلا به سرطان پروستات، پانكرئاس، كيسه صفرا، مجاري صفرايي، معده و بدخيمي پوستي، سرطان سينه و تخمدان قرار دارند.
در بررسي روي 139 خانواده مشخص شد كه ژن BRCA2 ممكن است 66 نوع مختلف جهش داشته باشد. با مطالعه روي انواع جهش يافته اين ژن، نتايجي مانند نتايج قبلي به دست آمد؛ يعني نيمي از مردان و زنان حامل ژن موتان BRCA2 به سرطان مبتلا بودند. مطالعه اي ديگر بر روي 441 نفر نشان مي دهد كه 52درصد از افراد ژن موتان BRCA2 سرطان دارند، اما تنها 13درصد از كساني كه اين ژن را ندارند سرطان گرفته اند. افرادي كه در ژن BRCA2 آن ها جهش صورت گرفته است، بيشتر به سرطان هاي پروستات، پانكرئاس، استخوان و حنجره مبتلا هستند.
به نظر مي رسد ديگر رابطه بين ژن موتان BRCA2 و سرطان پروستات و پانكرئاس، در مردان و به خصوص مردان زير 65 سال، به اثبات رسيده است و محققان، جهش در اين ژن را عامل سرطان پروستات و پانكرئاس مي دانند.

مواد شيميايي و تركيب جنسيتي
يك پژوهش آماري از كودكاني كه در ناحيه اي از كانادا نزديك كارخانه هاي توليد مواد شيميايي به دنيا آمده اند، نشان مي دهد تعداد نوزادان دختر در آن جا دو برابر پسران است. مي توان نتيجه گرفت برخي از مواد شيميايي، عملكرد هورمون ها را تغيير مي دهند و سبب به هم خوردن تعادل جنسيتي مي شوند. قبلا ثابت شده بود كه افزايش غلظت ماده هگزاكلروبنزن در هوا باعث تأثيرات مخرب هورموني مي شود.
پژوهشگران دانشگاه اتاوا با مطالعه روي مردمي كه نزديك مجموعه كارخانه هاي شيميايي سارينا ـ لمپتون زندگي مي كنند به اين نتيجه رسيده اند كه مواد شيميايي اين كارخانه باعث به هم خوردن تركيب جنسيتي اين ناحيه شده است. پيش از اين نيز گزارش هاي زيادي مبني بر ضعف هورموني پسران اين ناحيه در چند سال اخير منتشر شده بود.
منبع: نيوساينتيست

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |