گزارش همشهري از ميزان و چگونگي كسري
بودجه سال جاري
گرانمايه پور: كسري بودجه امسال ربطي به طرح تثبيت قيمتها ندارد
عادل آذر: امسال با ۳ هزار ميليارد تومان كسري بودجه ناشي از عدم تحقق درآمدهاي مشكوك الوصول مواجه هستيم
نديمي: دولت در كوتاه مدت با جابجايي بودجه اي مي تواند تا حدي مشكل كسري بودجه را رفع كند
گروه اقتصادي: افروز پورهاشمي: براساس عملكرد شش ماهه دولت، برخي از نمايندگان عنوان مي كنند كه ميزان كسري بودجه تا پايان سال، همان رقم پيش بيني شده خواهد بود و عده ديگري بيان مي كنند احتمالا رقم كسري قطعي بودجه ۱۰ هزار ميليارد تومان و يا حتي بيشتر باشد.
در اين ميان هم برخي از نمايندگان گناه كسري بودجه را به گردن طرح تثبيت قيمتها (طرح اصلاح ماده ۳ قانون برنامه چهارم) مي اندازند و عنوان مي كنند از ناحيه اجراي اين طرح ۳ هزار ميليارد تومان كسري بوجود مي آيد.
رئيس كميته عمومي و دفاعي كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در اين زمينه مي گويد: بودجه كل كشور در سال جاري هزار ميليارد تومان است. دوسوم از اين رقم مربوط به شركتهاي دولتي است كه تصدي گري را برعهده دارند و يك سوم آن به بودجه عمومي دولت مربوط مي شود.
وي مي افزايد: وقتي بحث كسري بودجه مطرح مي گردد اين بحث مربوط به بودجه عمومي دولت است نه بودجه شركتها.
از اين رو بايد گفت: اجراي طرح اصلاح ماده ۳ قانون برنامه چهارم كه به طرح تثبيت قيمتها براي جلوگيري از افزايش بي منطق قيمت ۱۱ قلم كالا معروف شده است و دولت طبق آن شركتهاي عرضه كننده را ملزم به عدم گران فروشي به مردم كرده درآمد شركتهاي دولتي را كم مي كند نه بودجه عمومي دولت را.
به گفته اصغر گرانمايه پور، در واقع كسري بودجه به عوامل ديگري به جز اجراي اين طرح بستگي دارد. به عبارتي ديگر اگر برخي عوامل و منابع تامين كننده درآمد بودجه در عمل با مشكلاتي روبرو شوند مثلا درآمد مالياتي دولت كه بخش قابل ملاحظه اي از منابع بودجه را تشكيل مي دهد وصول نشود كسري بودجه ايجاد خواهد شد.
وي تصريح مي كند: از طرف ديگر در قانون بودجه سال ۸۴ كل كشور، دولت مكلف شده است هزينه هاي غيرتوليدي شركتهاي دولتي را به ميزان ۴ هزار ميليارد تومان كاهش دهد (هزينه هايي چون هزينه هاي پشتيباني، حاشيه اي و هزينه هاي جاري).
وي مي گويد: وقتي در صورت بودجه يك شركت هزينه كم شود اين به معني افزايش درآمد شركت است كه خود سوددهي بالاتر را در پي دارد پس ماليات نيز افزايش خواهد يافت.
از طرف ديگر مجلس پيش بيني كرده بود امسال يك هزار ميليارد تومان رقم درآمد مالياتي كشور افزايش مي يابد كه متاسفانه طي پنج ماهه اول امسال با عدم تحقق كاهش ۴ هزار ميليارد توماني در هزينه هاي غيرتوليدي شركتهاي دولتي درصد افزايشي درآمد مالياتي نيز محقق نشد.
همچنين طرح خروج شركتهاي مستقر در بنادر شمالي و جنوبي از تهران و استقرار آنها در مناطق يادشده بر سر افزايش بهره وري و كاهش هزينه ها هم تاكنون اجرا نشده است.
وي بالارفتن بخشي از هزينه هاي دولت بيش از رقم پيش بيني شده در بودجه را نيز از علل ديگر كسري بودجه دانسته و مي افزايد: از نظر كارشناسي ارتباطي بين اجراي طرح تثبيت قيمت ها و كسري بودجه وجود ندارد.
۳ هزار ميليارد تومان كسري بودجه
يك عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات نيز بر اين باور است كه امسال با ۳ هزار ميليارد تومان كسري بودجه به جز ۷ هزار ميليارد تومان از محل عدم تحقق درآمدهاي مشكوك الوصول مواجه خواهيم بود.
عادل آذر مي گويد: از اين ميزان ۱۵۰۰ ميليارد تومان بابت واردات خودرو و ۱۵۰۰ ميليارد تومان بابت فروش برخي شركتهاي دولتي و فروش ساختمان آنها و استقرار در بنادر شمالي و جنوبي بود كه هيچ يك تحقق نيافت.
وي بر اين باور است كه تا پايان امسال ۱۰ هزار ميليارد تومان كسري قطعي بودجه خواهيم داشت كه با توجه به طرحهاي جبران خريد تضميني گندم و واردات بنزين شايد به ۱۵ هزار ميليارد تومان هم برسد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چگونه اين كسري بايد جبران شود اظهار مي كند: به نظر مي رسد با عدم اميدبستن به افزايش درآمدهاي مالياتي منبع درآمدي ديگري جز حساب ذخيره ارزي نداشته باشيم كه استفاده از اين منبع منجر به افزايش حجم نقدينگي و تورم خواهد شد.
وي در مورد اينكه آيا دولت باز هم مي تواند از بودجه عمراني مانند سالهاي گذشته كسر كند مي افزايد: با كاهش ۴۰درصدي بودجه هاي عمراني و تامين شدن بخشي از هزينه هاي دولت از اين طريق شاهد تورم ۶درصدي خواهيم شد، اما اين اقدام از طرف ديگر باعث كندشدن اجراي برخي پروژه هاي عمراني خواهد گرديد.
جابه جايي بودجه اي
در اين ميان مخبر كميسيون اقتصادي نظر ديگري دارد. وي معتقد است با توجه به كسري بودجه اي كه حتما وجود خواهد داشت دولت در كوتاه مدت با جابجايي هاي بودجه اي مي تواند تا حدي مشكلات خود را حل كند.
ايرج نديمي مي گويد: كلا سه راه براي جبران كسري بودجه وجود دارد. نخست كاهش بودجه هاي عمراني، دوم كاهش هزينه هاي غيرضروري با ايجاد انضباط مالي و نهايتا برداشت از حساب ذخيره ارزي كه هر يك به نحوي به جز تورم زابودن باعث تهديد نظام سرمايه گذاري و خوابيدن پروژه هاي عمراني و توليدي خواهند شد.
وي در پاسخ به اينكه اگر دولت بر برداشت از حساب ذخيره ارزي تاكيد كند پاسخ نمايندگان چه خواهد بود، مي افزايد: وقتي كه اداره كشور دچار مشكل شود، مسلما علي رغم مخالفت مجلس خواسته دولت براي برداشت از حساب ذخيره ارزي عملي خواهد شد. طرح ضرورت ها و ناچاربودن دولت به اين اقدام مي تواند نمايندگان را مجاب كند.
|