شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۶ - Sep 10, 2005
فرمانده نيروي انتظامي خبر داد:
ساماندهي ترافيك اول مهر ماه تهران
001431.jpg
ايرنا: فرمانده  انتظامي  تهران  بزرگ  گفت : با توجه  به  تجربه  سال هاي  گذشته ، طرح جامعي  توسط راهنمايي  و رانندگي  تهران  بزرگ  براي  ساماندهي  ترافيك  اول  مهرماه  و روزهاي  آغازين  سال  تحصيلي  در تهران  اجرا خواهد شد.
سردار مرتضي  طلايي  افزود: بنا بر سابقه سال هاي  گذشته  از اين  جهت  كه  پيش  بيني  مي شود در نقاط خاصي  از شهر شاهد ترافيك  سنگيني  باشيم ، برنامه  ريزي هايي  صورت  گرفته  تا در آن نقاط عوامل  راهنمايي  و رانندگي  حضور فعال تري  داشته  باشند.
وي  خاطرنشان  كرد: پليس  انتظامي نيز برحسب  ماموريت هاي  مشخص  خود حضور گسترده اي  در مكان هايي  كه  نياز به  حضور آنها احساس  مي شود، خواهند داشت ، تا دانش آموزان  و والدين  آنها با آرامش  خاطر بتوانند اين  سال  تحصيلي  را آغازكنند.
سردار طلايي  گفت : ماموران  يگان  ويژه  نيروي  انتظامي  نيز براي  پشتيباني  از عوامل  نيروي  انتظامي  و عوامل  راهنمايي  و رانندگي  در ۲۰۰ نقطه  تهران  مستقر خواهند شد.
وي  ادامه  داد: برخورد با تخلف هاي  راهنمايي  و رانندگي  در اين  روزها به  دليل  حجم  بالاي  ترافيكي  شهر به  صورت  جدي  تري  صورت  خواهد گرفت  تا در حد امكان  شهروندان  در اين  روز درگير مشكلات  ترافيكي  نباشند.
سردار طلايي  از شهروندان  نيز خواست  تا با رعايت  مقررات  راهنمايي  و رانندگي  و همچنين  با مطلع  ساختن  پليس  از هرگونه  بي نظمي  و ناامني  موجود در جامعه  به  عنوان  پشتوانه اي  تاثيرگذار با نيروي  انتظامي  همكاري  كنند.
سردار طلايي  گفت : از خانواده ها نيز انتظار داريم  تا از طريق  انجمن هاي  اولياء و مربيان  زمينه  حضور كارشناسان  را در مدارس  براي  آموزش  دانش آموزان  و اولياء آنان  فراهم  كنند، تا با اين  اقدام هاي  آموزشي  شاهد افزايش  سطح  آگاهي هاي  دانش آموزان  و كاهش  آسيب هاي  اجتماعي  باشيم .

كيفرخواست ايران عليه صدام هفته آينده به اتمام مي رسد
ايسنا: كيفرخواست تنظيمي  عليه صدام در دادستاني كل كشور هفته  آينده به اتمام مي رسد و از طريق قانوني و رسمي براي دادگاهي كه قرار است در بغداد به جنايات صدام رسيدگي كند، ارسال مي شود.
معاون دادستان كل كشور در توضيح وضعيت كيفرخواست تنظيمي عليه صدام گفت: اين كيفرخواست داراي مقدمه و مواردي است كه ايران به خاطر جنايات جنگي و جنايات عليه  بشريت صدام عليه وي تهيه كرده است.
وي با بيان اين كه چون متن كيفرخواست نهايي نشده، نمي تواند جزييات آن را بازگو كند، گفت: در اين كيفرخواست جرايم ارتكابي صدام از جمله جرايم عليه بشريت، عليه شهروندان ايراني، جرايم جنگي، ايراد خسارات به اموال، موسسات و مراكز صنعتي و اقتصادي در چند بند به استناد مقررات بين المللي ذكر شده است؛ مجازات صدام نيز به نظر ما كاملا مشخص و بديهي است.
محمد جواد منتظري، درباره  پرداخت خسارات مادي وارده به ايران در كيفرخواست تنظيمي، اظهار داشت: چون حكومت بعث عراق مرتكب اين جنايات و خسارات شده است از نظر مقررات بين المللي حاكميت و دولت آن كشور مسئول و ضامن اين خسارت هاست اما اين كه در اجرا، دولت ايران با دولت فعلي عراق چگونه رفتار خواهد كرد، تابع سياست هاي كلي دولت خواهد بود.
از وي سوال شد كه آيا دادگاه عراق با توجه به متن كيفرخواست فعلي كه عليه صدام تنظيم شده و جنايات وي عليه ايران ناديده گرفته شده، مي تواند به كيفرخواست تنظيمي ايران استناد كند؟ كه منتظري پاسخ داد: در كيفرخواستي كه مراجع قضايي عراق عليه صدام تهيه كردند اقتضا داشت كه نسبت به جنايات عليه ايران نيز اشاره مي شد كه متاسفانه نشده است و از اين جهت جاي گله و انتقاد دارد اما اين موجب نمي شود كه ايران نسبت به حق خود اغماض و چشم پوشي كند.وي افزود: از سوي ديگر با توجه به اين كه كيفرخواست را دولت فعلي عراق تهيه كرده است و اين دولت نه از طرف ايران وكالت دارد و نه ولايت، به جنايت عليه ايران اشاره نشده است لذا خود ايران بايد با ارائه  دلايل و مدارك ادعاهاي خود را مطرح كند و اگر دادگاه بر اساس موازين قانوني، شرعي و بين المللي به اتهامات مطروحه رسيدگي كند، بايد به طرح دعوي ايران نيز توجه كند و خواه ناخواه نمي تواند به خواسته هاي ايران كه در قالب يك كيفرخواست و بر اساس مدارك قانوني مطرح شده است، بي توجهي كند.

افزايش سقف وام
و تسهيلات دانشجويي
گروه علمي فرهنگي: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم از افزايش تسهيلات دانشجويان در سال تحصيلي جديد خبر داد.
به گزارش ايسنا، حميد خوش گفتار در جمع روساي ادارات رفاه دانشجويي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور در شهركرد با اشاره به رشد ۲۵ درصدي اعتبارات تخصيص يافته براي وام هاي دانشجويي، گفت: ميزان اعتبارات تخصيص يافته به وامهاي دانشجويي در سال تحصيلي ۸۳-۸۲ ، ۱۷۳ هزار ميليارد ريال بود كه اين مبلغ امسال به حدود ۲۵۰ هزار ميليارد ريال رسيده است و اين نشان دهنده رشدي ۲۵ درصدي در اعطاي وام به دانشجويان است.
وي افزود: با در نظر گرفتن وام شهريه اي كه از سال تحصيلي جديد در اختيار دانشجويان متقاضي دوره هاي غير انتفاعي قرار مي گيرد، اين رقم به ۴۷ درصد مي رسد كه در نوع خود مبلغ قابل ملاحظه ايست.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم همچنين ميزان يارانه  اعطايي به دانشجويان را در سال تحصيلي جديد رو به افزايش خواند و اظهار كرد: اعتبار تخصيص يافته به يارانه هاي دانشجويي در سال تحصيلي جديد حدود ۶۳۱ هزار ميليارد ريال است كه با توجه به مبلغ ۵/۱۱۵ هزار ميلياردي سال تحصيلي گذشته بيانگر رشدي ۱۷ درصدي مي باشد.
وي با اشاره به بررسي مجدد و تصويب ساختار جديد صندوق  رفاه دانشجويان بيان كرد: در ساختار جديد صندوق رفاه شاهد تبديل سه مديريت به دو معاونت، شش مديريت و يك گروه خواهيم بود.
وي با بيان اينكه در سال تحصيلي جديد طرح افزايش تسهيلات دانشجويان عملي مي گردد، تصريح كرد: با توجه به موارد موجود در اين طرح ميزان وام ماهيانه براي دانشجويان مجرد از ۱۰ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان، متاهل از ۱۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان و ميزان وام حق اولاد از ۵۰۰ تومان به هزار تومان در ماه مبدل گشته است.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان با اشاره به اينكه ميزان وام مسكن اعطايي نيز در سال تحصيلي جديد افزايش خواهد يافت، گفت: ميزان وام ماهانه براي دانشجويان مجرد از ۱۰ به ۱۲ هزار تومان، دانشجويان مرد متاهل از ۲۰ به ۲۵ هزار تومان و زن متاهل در صورتي كه همسرشان در شهرستان ديگر باشد ۱۲ هزار تومان خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: دانشجويان ممتاز و نمونه مي توانند حداكثر از سه برابر وام تحصيلي و ضروري مطابق دستورالعمل مربوطه بهره مند شوند.

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس :
پاداش بازنشستگان قبل از سال ۷۹ حق مسلم آنها است
فارس: رئيس كميسيون اجتماعي مجلس با انتقاد از عدم پرداخت پاداش بازنشستگان قبل از سال ۷۹ صندوق تامين اجتماعي گفت: پرداخت پاداش بازنشستگان حق مستلزم آنهاست و اين تبعيض قابل تحمل نيست كه دو بازنشسته اي كه به فاصله يكسال بازنشسته شده اند يكي برخوردار از پاداش و ديگري نشود.
عبدالرضا مصري در خصوص شناسايي بازنشستگاني كه كارگاه و شركت هاي محل كارشان امروز ادغام يا منحل شده و ديگر شركتي به عنوان منبع پرداخت كننده مبلغ پاداش آنها وجود ندارد افزود: اين وظيفه اصلي تامين اجتماعي است كه اين افراد را شناسايي كند چون تمام اطلاعات و آمار افرادي را كه به آنها مستمري بازنشستگي مي پردازد دارد و بايد اين آمار را به سازمان مديريت براي پيگيري منبع پرداخت پاداش اين دسته از افراد اعلام كند.
وي در ادامه گفت: اگر تامين اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي براي حل مشكل پاداش بازنشستگان مشكل مالي دارند بايد مشتركاً به دولت اعلام كنند و لايحه اي را به مجلس بدهند كه مطمئنا مجلس هم با آنها همكاري خواهد كرد.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس اظهار داشت: در سال گذشته نيز مجلس رقم ۴۰۰ ميليارد تومان را از محل صرفه جويي شركت هاي دولتي براي مطالبات بازنشستگان در نظر گرفت كه اگر رقم آن در حال حاضر كم يا زياد است دولت بايد براي سال آينده در لايحه بودجه خود آن را در نظر بگيرد.

ديه قربانيان پاكدشت طي چند ماه آينده پرداخت مي شود
مهر: قائم مقام رييس كل دادگستري استان تهران از پرداخت ديه قربانيان پاكدشت طي چند ماه آينده خبر داد.
عبدالعلي ميركوهي با بيان اين مطلب افزود: با هماهنگي هاي صورت گرفته مقرر شده ديه قربانيان پاكدشت در سال جاري و طي چند ماه آينده به خانواده قربانيان پرداخت شود و به طور حتم اين امر به سال آينده موكول نخواهد شد.
وي با بيان اينكه دولت بايد پيش از اين بودجه ديه قربانيان پاكدشت را در اختيار دادگستري قرار مي داد گفت: دادگستري فهرست افراد مشمول دريافت ديه را دراختيار دولت قرار داده است و مقرر شده تا در مدت زماني كوتاه اين بودجه در اختيار دادگستري قرار دهد.
ميركوهي تصريح كرد: با توجه به تاخيري كه در پرداخت ديه صورت گرفته دادگستري از حدود يك ماه گذشته در حال پيگيري عدم پرداخت بودجه از سوي دولت بوده است و در نهايت مقرر شد تا بودجه مربوطه به قربانيان پاكدشت به حساب دادگستري اولياي دم در استان مربوطه واريز گردد.
قائم مقام رييس كل دادگستري استان تهران خاطر نشان كرد: بودجه لازم براي پرداخت ديه ساير اولياي دم كه پرداخت ديه آنان به تاخير افتاده نيز به حساب دادگستري در هر استان پرداخت خواهد شد.

مديران جديد آماده ورود به سازمان ثبت شدند
فارس: معاون قوه قضاييه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از بازسازي و نوسازي مديريت مياني و صف سازمان ثبت اسناد و املاك كشور خبر داد.
حسينعلي اميري كه در شوراي معاونان و مديران ستادي اين سازمان سخن مي گفت، افزود: اين نوسازي درمديريت مياني و صف سازمان ثبت با هدف دميدن روحي تازه در بدنه مديريتي سازمان و ايجاد تحول در خدمت رساني بهينه به مردم شريف مناطق مختلف كشور صورت مي گيرد.
وي اظهار داشت: براي ايجاد تغيير و تحول اساسي در خدمت رساني بهتر سازمان ثبت با محوريت مشتري مداري، مطالعات كارشناسي عميق و گسترده اي طي يك سال گذشته در سازمان انجام شده است كه مردم و همكاران نتايج ملموس آن را بزودي شاهد خواهند بود.
اميري اعلام كرد: مديران كل ۱۳ استان كه فاقد مديركل بودند و يا نياز به تغيير و تحول داشتند پس از تأييد كميسيون انتصابات، برگزيده شده اند كه بزودي مراسم معارفه آنان انجام خواهد شد.

بيش از ۳۸۰ هزار نفر از مردم شهرستانهاي تهران
بي سواد هستند
فارس: مدير نهضت سواد آموزي آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران با بيان اينكه امسال بر تعداد كلاسهاي نهضت سواد آموزي اين شهرستان افزوده شده است، گفت: بيش از ۳۸۰ هزار نفر از مردم شهرستانهاي تهران بي سواد هستند.مجتبي سعادتي افزود: امسال ۴ هزار و ۶۰۰ كلاس نهضت سواد آموزي در آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران داير خواهد بود كه نسبت به سال گذشته ۶۰۰ كلاس افزايش يافته است.

ماهي بخوريد تا حافظه تان ضعيف نشود
مهر: يافته هاي پژوهشگران نشان مي دهد كه زندگي فعال، پرتحرك و رژيم غذاي سالم و سرشار از گوشت ماهي مانع ابتلاي افراد به كندي حافظه مي شود.پژوهشگران معتقدند ورزش كردن و قرار دادن روغن ماهي در برنامه غذايي، باعث كاهش التهابات سلولي مي شود كه اين امر نيز موجب كندتر شدن روند ضعيف شدن حافظه مي شود.

كاهش بودجه وزارت بهداشت در بخش
پيشگيري از مصرف مواد مخدر
ايلنا: كارشناس مركز سوءمصرف مواد مخدر وزارت بهداشت، اعلام كرد: بودجه وزارت بهداشت در زمينه پيشگيري از مصرف مواد مخدر يك هفتم كاهش يافته است.دكتر محمد مجتهدزاده، گفت: بيشتر بودجه بخش كاهش تقاضاي مواد به امور كاهش عرضه سوق داده شده است. متاسفانه بودجه اين بخش وزارت بهداشت را به نيروي انتظامي اختصاص دادند و با اين كار بيشتر برنامه  هاي پيشگيري از استعمال مواد مخدر وزارت بهداشت معلق مانده است.امسال برنامه  هاي پيشگيري از مواد مخدر در خوابگاه  هاي دانشجويي بسيار منسجم  تر و هماهنگ  تر اجرا مي  شود. وي يادآور شد: مدرساني كه آموزش  هاي لازم براي آموزش دانشجويان را تعليم ديده  اند در خوابگاه  ها حضور خواهند داشت.

۴۵ سال ديگر جمعيت جهان ۱/۹ ميليارد نفر مي شود
ايرنا: براساس آخرين تحقيق سازمان ملل بر جمعيت جهان طي ۴۵ سال آينده ۶/۲ ميليارد نفر افزوده مي شود و از ۵/۶ ميليارد نفر در حال حاضر به ۱/۹ ميليارد نفر در سال ۲۰۵۰ ميلادي خواهد رسيد.در اين تحقيق كه چالش هاي جمعيتي و اهداف توسعه نام دارد، رشد جمعيت جهان در حال حاضر سالانه ۲/۱ درصد ذكر شده و آمده است: اين رشد با رشد جمعيت در دهه ۱۹۶۰ كه دو درصد بود قابل مقايسه است.

۳۶۴ ميليارد ريال كمك مردمي در ۲۵ سال
001428.jpg
ايرنا: مردم نوع دوست كشورمان طي ۱۵ سال گذشته به بهانه برگزاري جشن هاي عاطفه ها و شور نيكوكاري، مبلغ ۳۶۴ ميليارد ريال به هموطنان نيازمند و كم بضاعت خود كمك اهدا كردند.
تعداد مبتلايان به مالاريا ۸ هزار و ۹۰ مورد
ايلنا: رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، اعلام كرد: افزايش تعداد موارد ابتلا به مالاريا در كشور به دليل افزايش بارندگي  ها است.دكتر محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، گفت: بيماري مالاريا در فصل گرم ديده مي  شود و امسال نيز تعداد موارد ابتلا به بيماري مالاريا افزايش يافته است.

آب ميوه صنعتي هم چاق مي كند
ايسنا: مصرف زياد آب ميوه هاي صنعتي نيز همانند نوشابه هاي گازدار احتمال ابتلاي افراد به چاقي را افزايش مي دهد.دكتر امير سليمي متخصص تغذيه توضيح داد: هر ۲۰۰ ميلي ليتر آب ميوه، حاوي ۵ گرم قند است كه هر گرم قند نيز، ۴ كالري انرژي دارد، پس در مجموع مي توان گفت با مصرف يك پاكت آب ميوه ۸۰۰ ميلي گرمي، ۸۰ كالري انرژي دريافت مي شود، به اين ترتيب افزايش مصرف آن موجب چاقي افراد شده و متعاقب آن بيماري هاي مزمن همچون ديابت، بيماري قلبي، كليوي و... عارض مي شود.

زائران يدك سمعك و عينك خود را همراه داشته باشند
ايلنا: زائران حج تمتع كه داراي بيماري مزمن هستند و دارو مصرف مي  كنند، بايد به اندازه مصرف يك ماه دارو همراه داشته باشند.دكتر ضيايي، رئيس هيات پزشكي سازمان حج و زيارت، افزود: زائراني كه از وسايل نو تواني مانند سمعك، عينك يا هر پروتز خاص ديگر استفاده مي  كنند؛ حتي  الامكان بايد يدك آن را همراه داشته باشند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |