شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۶ - Sep 10, 2005
لاريجاني پس از بازگشت از پاكستان:
ايران به دنبال گسترش طرف هاي مذاكره نيست
ايسنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره افزايش طرف هاي مذاكره كننده مساله هسته اي ايران گفت: مساله ما گسترش طرف هاي مذاكره نيست؛ بلكه ايران در اين مساله با آژانس بين المللي انرژي اتمي طرف است.
دكتر علي لاريجاني، چهارشنبه شب در بازگشت از پاكستان در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: تعجب مي كنم كه به مساله افزايش طرف هاي مذاكره كننده به اين شكل در روزنامه ها پرداخته شده است؛ چرا كه ايران به دنبال گسترش طرف هاي مذاكره نيست.وي افزود: رفتار ايران در پرونده هسته اي اين است كه هر چيزي سر جاي خود قرار داشته باشد و ما در اين مساله با آژانس طرف هستيم.لاريجاني با بيان اين كه آژانس بين المللي انرژي اتمي، نهادي بين المللي است كه بايد مساله هسته اي ايران را بررسي كند، گفت: گروه هايي كه جنبه كمك كننده دارند، مثل كشورهاي اروپايي، چين، روسيه، هند و پاكستان مي توانند مفيد و كمك كننده در اين امر باشند؛ اما نظريه اي در انبساط يا انقباض گروه هاي مذاكره كننده از سوي ايران وجود ندارد.دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اروپايي ها خواستار ورود چين در مذاكرات هسته اي ايران شده اند؟ افزود: آنچه براي ما مهم است اين است كه پرونده هسته اي ايران بايد در آژانس و طبق پادمان بررسي شود؛ چرا كه ما در كار خود، شكي نداريم. مذاكره با گروه هاي مختلف چه اروپايي و چه كشورهاي ديگر مي تواند ما را در طي يك مسير صحيح در آژانس بين المللي انرژي اتمي كمك كند.
وي گفت: ورود كشورهايي مثل چين و پاكستان به مذاكرات هسته اي مشكلي ندارد و حتي كشورهايي مثل غيرمتعهدها مفيد هستند؛ بنابراين رويكرد ايران در اين امر روشن است.
لاريجاني ادامه داد: ما گفته ايم با همه كساني كه در زمينه هسته اي دستي دارند، گفت وگو مي كنيم؛ چرا كه در شوراي حكام كشورهاي مختلفي هستند و ما تمايل داريم همه آنها در مساله هسته اي ايران صاحب نظر باشند.اگر كشوري پيشنهاد جديدي مطرح كند، ما آن را مطالعه مي كنيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با بيان اين كه آنچه ما دنبال مي كنيم اين است كه با يك نهاد مشخص بين المللي كه در مساله هسته اي مسئوليت دارد، از نزديك همكاري كنيم، اظهار كرد: ما با همه كشورهايي كه به نحوي در اين موضوع دست دارند صميمانه همكاري و اگر ابهاماتي از سوي آنها وجود داشته باشد، در پي رفع آن تلاش مي كنيم.
لاريجاني درباره برخي شايعات مبني بر اقامت سيروس ناصري، عضو ارشد تيم مذاكره كننده هسته اي در لندن و امتناع از بازگشت به ايران نيز گفت: اينطور نيست. آقاي ناصري با من مكرراً تماس تلفني دارند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره مساله هسته اي ايران و مذاكره با مقامات پاكستان در اين باره گفت: به دليل ارتباط نزديك ايران و پاكستان در مسائل مهم امنيت منطقه اي، در اين سفر رايزني هايي با مقامات پاكستان داشتيم.باور پاكستاني ها نسبت به مساله هسته اي ايران اين است كه اين حق طبيعي ايران است تا از فن آوري هسته اي صلح آميز استفاده كند.وي در پاسخ به سوالي مبني براين كه گفته مي شود پاكستان از عدم ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت دفاع نمي كند، اظهار داشت: اصولا كشورهاي زيادي با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت مخالف هستند؛ چون مستندات حقوقي دراين ميان وجود ندارد.وي با اشاره به گزارش اخير محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران اظهار داشت: اگر اين گزارش را دقيق ملاحظه كرده باشيد، درست است كه فراز و فرودهايي دارد، اما نكات مثبت بسيار زيادي در آن نيز وجود دارد كه نشان مي دهد ايران هم در راستي آزمايي و هم ارائه مدارك به آژانس همكاري هاي خوبي داشته است.حدود ۱۰۳۰ سند به آژانس ارائه شده، در كنار ۱۲۰۰نفرروز همكاري و بازرسي از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران؛ بنابراين مسير براي همكاري ما با آژانس فراهم بوده است.لذا دليلي براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت وجود ندارد؛ مگر آنكه آنها بخواهند مسائل سياسي ديگري را پيش بكشند. لاريجاني گفت: نبايد با به كارگيري زبان تهديدآميز و زور با ملت ايران صحبت كرد.امنيتي كردن پرونده هسته اي ايران به ضرر خيلي ها خواهد بود.وي در پايان خاطرنشان كرد: نماينده پاكستان در شوراي حكام همراهي خوبي نسبت به مساله هسته اي ايران در گروه «نم» داشته است و پرويز مشرف اين مطلب را كه ايران حق دارد فن آوري  هسته اي صلح آميز داشته باشد اعلام كرده است.لاريجاني تأكيد كرد: ترديد ندارم كه كشور برادر و مسلمان پاكستان در كنار ماست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان مذاكره مستقيم با آمريكا در مساله هسته اي وجود دارد؟ گفت: من چنين نيازي احساس نمي كنم.

نقطه عطف در پرونده هسته اي
پرويز اسماعيلي
رويكرد جديد ايران در گسترش طرف هاي مؤثر در پرونده هسته اي از ۳ كشور اروپايي به ديگر اعضاي شوراي حكام؛ تحركات جديد دبير شوراي عالي امنيت ملي و مذاكرات اخير ايشان با البرادعي و برخي كشورهاي مؤثر؛ و همچنين تحولات تازه اي كه حاكي از تغيير آرايش زودهنگام در تركيب شوراي حكام نسبت به پرونده ايران است، به شرط استمرار و تكميل آن درابعاد مختلف مي تواند هم ۱۹ سپتامبر را به نقطه عطفي براي ما، آژانس و جامعه جهاني تبديل كند و هم پيروزي استراتژيك بزرگي را براي ديپلماسي ايران به همراه آورد. از جمله:
۱- ابتكار اعلام شده رئيس جمهور محترم اواسط هفته آينده، و در ميان سران كشورهاي جهان در نيويورك مطرح مي شود. طرح و تبيين يك مكانيزم منطقي و حقوقي به عنوان «تضمين عيني» ايران براي صلح آميز بودن فعاليتها به جامعه جهاني، توجه متعادل و هماهنگ به ابتكارات فني و حقوقي و سياسي بايد با مذاكرات متمركز و مؤثر با سران كشورهاي مرجع تكميل شود. ديدارهاي احمدي نژاد در نيويورك بايد در راستاي اين استراتژي مديريت شود.
از سوي ديگر ابتكار ايران بايد چنان باشد كه نه تنها امتيازي براي كشورمان، بلكه الگو و امتيازي صلح آميز و تكنولوژيك را فرا روي اكثريت كشورهاي در حال توسعه، توسعه نيافته و يا غيرمتعهد قرار دهد.
۲- تجربه ۸ دوره گذشته طرح پرونده ايران در شوراي حكام نشان مي دهد تحرك زودهنگام گروه نم و حضور چين در مذاكرات ديروز، مشاركت نسبي روسيه، و علائمي كه از هند و برخي كشورهاي ديگر مي رسد ۱۹ سپتامبر را به نشست متفاوتي تبديل خواهد كرد.
۳- مانور ايران تا ۱۹ سپتامبر بسيار حائز اهميت است. بيانيه اي كه غيرمتعهدها، چين و روسيه در مورد مخالفت با تهديد ارجاع پرونده كشورمان به شوراي امنيت آماده مي كنند، اولاً مي تواند كشورهاي ديگري از اعضاي غيرمتعهد شوراي حكام را دربر گيرد و ثانياً مي تواند زمينه ساز فعاليت بيشتر اين گروه در اجلاس آتي با ارائه پيش نويس قطعنامه به شوراي حكام باشد.
۴- اين گروه مي توانند فراكسيون قدرتمندي از nam را در شوراي حكام ساماندهي كنند. برزيل، مكزيك، آرژانتين و... قابل مذاكره اند. بايد تعداد اعضاي موافق اين فراكسيون به مرز ۱۸ كشور نزديك شود. علاوه بر آن به جاي اين كه انگلستان و آمريكا پيش نويس اوليه قطعنامه را مطرح و سپس اين فراكسيون مذاكرات فشرده را براي تعديل آن آغاز كند، فعاليت مبتكرانه و فعال و اعلام طرح پيش نويس قطعنامه اين گروه در نشست ۱۹ سپتامبر، آمريكا و ۳ كشور اروپايي را به موقعيت مذاكره و انفعال منتقل مي كند.
۵- ارائه، انتشار و ثبت هرچه زودتر اعتراض حقوقي ايران به گزارش البرادعي ضروري است. بويژه اگر با اخذ نظر مثبت اين «فراكسيون جديد» شوراي حكام همراه باشد. ايران صراحتاً بايد مسير همكاري آينده خود را از بخش هاي سياسي گزارش جدا كند.
۶- توجه به گزارشات گذشته نشان مي دهد اكنون بايد مواردي را به رخ البرادعي كشيد. در حالي كه همكاري ايران هر روز افزون شده، زياده خواهي از كشورمان از آمريكا به اروپا و سپس به مديركل آژانس سرايت كرده است. نگاه حداقلي به همكاريها و تأييد اظهارنامه هاي ايران و نگاه حداكثري به ابهامات حل شده قبلي و خيالپردازيهاي آتي، تكرار موارد غيرضروري، دروغ صريح، بهانه گيري و... بايد در واكنش رسمي ايران منتشر شود.
۷- در دوره هاي گذشته، كشورهايي بوده اند كه با تك نوازي آهنگ موفقيت گروه نم را متوقف كرده اند. اكثريت غيرمتعهدها بارها به خاطر اين اقدامات در برابر بانيان قطعنامه تحقير شده اند. تشويق اكثريت غيرمتعهدها به صدور بيانيه اي براي هشدار نسبت به تكرار احتمالي اين اقدامات و پيش بيني عكس العمل متناسب در قبال آن مثل تعليق حضور در جلسات و موضع گيري هاي نم مي تواند موثر باشد. فراموش نكنيم Nam داراي ۱۴ عضو (۱۳ حق رأي) است و علاوه بر قدرت خود در صورت اضافه شدن اعضاي جديدي به موضع خود جايگاه مهمي را در آژانس به آنها اختصاص خواهد داد.
۸- با ارائه نامه رسمي به آژانس براي نظارت بر آغاز قطعه سازي سانتريفيوژ (و مونتاژ و تست و... در مراحل بعدي) و دعوت كشورهايي نظير چين و روسيه و هند براي مشاركت در نظارت مي تواند نگاه ها را به جاي UCF اصفهان به نطنز معطوف كند.
۹- و نهايتاً اينكه توجه به شرايط بيروني، مثل رسوايي دولت آمريكا در مواجهه با توفان كاترينا، درگير بودن آلمان و فرانسه در كشاكش رقابت هاي انتخاباتي، واكنش چين و هند به تحكم آمريكا در تنظيم روابط بين المللي به ميل واشنگتن و مسايلي نظير اختلافات عمده در موازنه تجاري چين با آمريكا و اروپا مي تواند حائز اهميت باشد.

«باران» ، عنوان بنياد مديران خاتمي
ايسنا: موسسه «بنياد آزادي، رشد و آباداني ايران (باران)» به رياست سيدمحمد خاتمي به ثبت رسيد. براساس آگهي ثبت تاسيس، نام اين موسسه، موسسه «بنياد آزادي- رشد و آباداني ايران» و اعضاي موسس آن سيد محمد خاتمي، حسن حبيبي، محمدرضا عارف، محمد باقريان، محمد ستاري فر، سيد صفدر حسيني و جعفر توفيقي هستند.
براساس اين گزارش سيدمحمد خاتمي به عنوان رييس بنياد، محمدرضا عارف، سيد صفدر حسيني، محمد باقريان، محمد ستاري فر و جعفر توفيقي به عنوان اعضاي هيئت مديره براي مدت ۴ سال انتخاب شده اند. همچنين حبيب الله بيطرف و رضا اردكانيان به ترتيب به عنوان بازرس اصلي و علي لبدل براي مدت يك سال انتخاب شده اند. نهم شهريورماه اعضاي اين موسسه در دفتر خاتمي تشكيل جلسه اي دادند و به زودي نيز مجمع عمومي اين موسسه تشكيل و در آن اعضاي هيات مديره انتخاب خواهند شد. خاتمي قبلا درجلسه اي كه با مديران ارشد دولتش در آخرين روز تيرماه گذشته داشت گفته بود: «به زودي نام بنيادي اعلام خواهد شد كه مقدمات حقوقي آن در حال طي شدن است و هر كس از دوستان و مديران و دانشمندان بزرگوار كه آمادگي داشته و داوطلب حضور در آن باشند، قدم شان را روي چشم مي گذارم. اميدوارم كه بتوانيم در اين بنياد در جهت خدمت فرهنگي ، علمي و تحقيقاتي و كارآفريني و تربيت مديران برجسته و به خصوص جذب و جلب فناوري هاي نوين تلاش كنيم. اگر داوطلب باشيد مي توانيم به صورت دوره اي اين قبيل نشست ها را داشته باشيم و با هم درددل كنيم. البته اين پيش بيني را مي كنيم كه در آينده تهاجمات فراوان تر خواهد شد و ما مي توانيم حداقل در عرصه دفاع از دستاوردهايي كه براي ملت بوده، به صورت جمعي بهتر كار كنيم.»

روحاني: من رويكرد جديدي در پرونده هسته اي نمي بينم
فارس: دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در سخناني انتقادي نسبت به اظهارات مسئولان جديد پرونده هسته اي كشور در ارزيابي خود از رويكرد اخير جمهوري اسلامي ايران به شرق، گفت: من رويكرد جديدي نمي بينم.حسن روحاني چهارشنبه شب در حاشيه مراسم پاياني چهاردهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري در جمع خبرنگاران افزود:   ما هميشه در طول اين مدت با همه كشورها در حال مذاكره بوديم، منتها مذاكرات با سه كشور اروپايي به طور مستمر ادامه داشت.وي با بيان اينكه ايران قبلاً نيز مذاكراتي با كشورهاي چين، هند، پاكستان و روسيه داشته است، گفت:  ما همواره در همه اجلاس ها از طريق غير متعهدها براي ادامه كار كمك مي گرفتيم.روحاني ادامه داد: اكنون نيز ما مي خواهيم مذاكرات خود با سه كشور اروپايي  را ادامه دهيم منتها خود اروپاييها به خاطر راه اندازي مجدد يو سي  اف اصفهان خواهان مذاكره با ايران به شرط تعليق فعاليت هاي اين مجتمع هستند در حالي كه ايران، مذاكره را بدون پيش شرط مي پذيرد.وي تأكيد كرد: اگر امروز نيز سه كشور اروپايي آماده مذاكره باشند، جمهوري اسلامي ايران مذاكره با اين كشورها را ادامه خواهد داد و سياست ايران هيچ نوع تغييري نكرده است.

بررسي مولفه هاي نوين اجتماعي كشور در كنگره مشاركت
فارس: حزب مشاركت در كنگره آينده خود مؤلفه هاي نوين اجتماعي كشور در دوره پس از انتخابات را بررسي خواهد كرد. هشتمين كنگره سالانه حزب مشاركت هفتم و هشتم مهرماه در تهران برگزار مي شود. در اين كنگره سالانه كه دستور كار آن تصويب برنامه سالانه حزب و انتشار بيانيه پاياني است، تحليل انتخاب نهمين دوره رياست  جمهوري، چشم انداز آينده سياسي كشور در عرصه داخلي و خارجي و مؤلفه هاي نوين اجتماعي ايران نيز به عنوان تحليل حزب به اعضا ارائه خواهد شد.

علي احمدي: تعيين معاونان وزرا به خود وزرا مربوط است
مهر: دكتر عليرضا علي احمدي مشاور رئيس جمهور گفت: تعيين معاونان وزارتخانه ها روند طبيعي خود را طي مي كند.دكتر علي احمدي در پاسخ به اين سئوال كه علت تاخير تعيين معاونان وزارتخانه ها چيست، اظهار داشت: تعيين معاونان وزارتخانه ها به خود وزير مربوط مي شود و اين كه در برخي رسانه ها گفته مي شود كه علت اين تاخيرات نظرات من بوده، صحيح نمي باشد.وي همچنين درباره وزراي باقي مانده گفت: در تعيين وزراي باقي مانده خود رئيس جمهور مي داند ولي سرپرست هايي كه در راس اين چهار وزارتخانه هستند، نيز كار خود را به خوبي انجام داده اند.

كروبي كانديداي خبرگان نمي شود
ايسنا: كروبي با رد اين مساله كه حضورش در صدا و سيما مقدمه اي براي راه اندازي تلويزيون ماهواره اي اش بوده است، خاطرنشان كرد؛ همان گونه كه در زمان رياستش در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به درخواست هايي از سوي رييس سازمان صدا و سيما بازديدهايي انجام مي داده است، اين بازديد نيز با هماهنگي  انجام شده است.
مهدي كروبي كه در حاشيه  مراسم بزرگداشت مرحوم آيت الله طالقاني سخن مي گفت، با بيان اين كه موضوع راه اندازي تلويزيون ماهواره اي را پيگيري  مي كند، اظهار داشت كه درباره  حزب و روزنامه  اعتماد ملي نيز پيگيري هايي انجام شده است و از دريافت مجوز براي انتشار روزنامه، فصل نامه و ماهنامه خبر داد. وي با تاكيد بر اين كه نسبت به راه اندازي تلويزيون ماهواره اي  مصمم است، گفت: بر اساس قوانين داخل كشور ما اجازه  راه اندازي تلويزيون در داخل نداريم و از بيرون استفاده خواهيم كرد. اما فعاليت هايمان در چارچوب ضوابط قانون اساسي كشورمان خواهد بود. دبيركل سابق مجمع روحانيون مبارز همچنين با توجه به آنچه اخيرا درباره  اجماع اصلاح طلبان مطرح مي شود، در اين باره تصريح كرد: نمي دانم اصلاح طلباني كه به دنبال اجماع هستند چه كساني اند. گروه هاي اصلاح طلب در ديدگاه هايشان اختلافاتي داشتند؛ تا آن جا كه عده اي انتخابات مجلس هفتم را تحريم و عده اي شركت كردند. در انتخابات رياست جمهوري نيز چند كانديدا داشتند و اجماع حاصل نشد. بنابراين اجماع به آن معنا به وجود نمي آيد. وي همچنين در پاسخ به سئوالي درباره  اين كه در انتخابات خبرگان كانديدا نمي شود، در بيان علت آن گفت: آزادي است و نمي خواهم شركت كنم.

ابطحي از انتشار فصلنامه فرهنگي
مجمع روحانيون خبر داد
ايسنا: يك عضو مجمع روحانيون مبارز گفت: اين مجمع درباره  راه اندازي مجدد روزنامه  سلام بحثي انجام نداده اما امكان انتشار يك فصلنامه  فرهنگي وجود دارد.
محمدعلي ابطحي كه در حاشيه  مراسم بزرگداشت مرحوم آيت الله طالقاني سخن مي گفت، درباره  ديدار چهارشنبه شب شان با كروبي با بيان اين كه در اين نشست هيچ بحث سياسي صورت نگرفت، خاطرنشان كرد: اين ديدار براي تقدير از زحمات آقاي كروبي انجام شد زيرا زحمات ايشان براي همه  ما محترم است و در طول تاريخ انقلاب ايشان تلاش هاي شجاعانه اي براي تحقق انديشه  اسلام مترقي و راه امام(ره) انجام دادند كه هرگز فراموش نمي شود. از وي درباره  امكان ائتلاف مجمع روحانيون مبارز و حزب اعتماد ملي سئوال شد كه پاسخ داد: هر كدام از اين دو، تشكيلات جداگانه اي با اهداف تعيين شده  دارند كه در آن چارچوب كار مي كنند.اين عضو مجمع روحانيون مبارز همچنين درباره  انتخابات مجلس خبرگان با اعتقاد به اين كه روند اين انتخابات مشكل دارد، ابراز عقيده كرد: يكي از اين مشكلات شيوه  انتخابات خبرگان است. در اين انتخابات افراد فقط از ميان مجتهدان فقه و اصول انتخاب مي شوند و تصورم اين است كه مجموعه اي كامل بايد كار انتخاب رهبري و نظارت بر او را بر عهده داشته باشد. خبرگان بايد در حوزه هايي كه براي رهبري نقش تعريف شده است تخصص داشته باشند. يكي ديگر از مشكلات انتخابات خبرگان اين است كه نظارت آن در اختيار شوراي نگهبان است و اين موضوع دور ايجاد مي كند. وي با بيان اين كه اصلاح طلبان در دور گذشته نيز تلاش كردند در انتخابات خبرگان شركت كنند، ادامه داد: وقتي بر اساس همين روش ها در انتخابات نظر شوراي نگهبان اجرايي شد، آقاي موسوي خوييني ها كه در زمان امام(ره) دادستان بودند و امام(ره) ايشان را به عنوان يك مجتهد انتخاب كرده بودند، رد صلاحيت شد و كسان ديگري كه مي توانستند در اين انتخابات شركت كنند، انگيزه اي براي حضور پيدا نكردند.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |