شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۶ - Sep 10, 2005
حضرت زين العابدين امام سجاد(ع): هركس كه خوش دارد خداوند عمر او را دراز كند و روزي اش را توسعه دهد بايد صله رحم كند.
اصول كافي ج ۲ ص ۱۵۶
امروز با حافظ
زلف سنبل چه كشم عارض سوسن چه كنم
بي تو اي سرو روان با گل و گلشن چه كنم
نيست چون  آينه ام روي ز آهن چه كنم
آه كز طعنه بدخواه نديدم رويت
جعفري جلوه معاون امور سينمايي وزارت ارشاد :
سينماي كودك براي احيا به عزمي ملي نياز دارد
گروه ادب و هنر:معاون امو سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سينماي كودك و نوجوان را يكي از زيرساخت هاي بنيادين سينما و بيانگر وجود قدرت و ضعف و چگونگي جريان هاي فكري و انديشه اي جامعه دانست.
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان، مهندس «محمدرضا جعفري جلوه» به جايگاه انسان ساز سينماي كودك اشاره كرد و ادامه داد: كودكان امروز پدران و مادران فردا هستند، كودك نه فقط بود و نمودي در اينجا و اكنون كه جريان ممتدي است ريشه گرفته از ديروز تا فردا، او پلي است ميان دو زمانه و دو جامعه، زمانه و جامعه كوچك خانواده اي كه او از آن برخاسته و زمانه و جامعه خانواده اي كه از او ناشي خواهد شد يعني او را نمي توان و نبايد منتزع و جدا از خاستگاه هويتي اش از يكسو و نيز چشم انداز فردايش، برنامه ريزي كرد.
وي افزود: سينماي كودك مي تواند در ارتباطي مؤثر با خانواده ها و با نگاهي ريشه اي و موشكافانه شرايط را آسيب شناسي كند، سلسله علل گسست احتمالي و انقطاع هويتي را بازشناسد و موانع پويايي و چالاكي امروز و فرداي مردمان را براي نيل به جامعه اي پيشرو و سعادت طلب دريابد و آنگاه با اتكا بر وسايل و اسباب مؤثر طبيبانه درمانگري كند و راه بنمايد.معاون امور سينمايي بر لزوم برگزاري جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان تأكيد كرد و افزود: مخاطب شناسي و مخاطب پروري از ضرورت هاي هنر، صنعت سينماي كشورهاست و اين جشنواره در طول سال هاي گذشته گام هايي در اين راستا برداشته است.
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: بخش عمده اي از اعتبار جهاني سينماي ايران از طريق آثار كودكان و نوجوانان كسب شده و بي توجهي به اين حوزه جايگاه بين المللي سينماي كشور را متزلزل مي كند.
جعفري جلوه به ظرفيت هاي بالقوه آموزشي هنر صنعت سينما اشاره كرد و اظهار داشت: براي توسعه و بالندگي سينماي كودك، همچنين استفاده بهينه از همه ظرفيت هاي اين بخش و دستيابي به آثاري با استانداردهاي سينماي ملي، بايد طيف گروه ها و سازمان هاي فرهنگي و تربيتي اعم از وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، صدا و سيما و حتي سازمان تربيت بدني وارد عمل شوند، فراموش نكنيم سينماي كودك در سايه يك حركت و عزمي ملي احيا مي شود.وي جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان را از مهمترين رويدادهاي تقويم فرهنگي كشور برشمرد و خاطرنشان كرد: تقويت و توجه به اين رويداد مهم و استفاده از نتايج آن عاملي در جهت تقويت بخش هاي توليد و توزيع سينماي كودك است.
وي با اشاره به اينكه جشنواره فيلم كودك هدف نيست بلكه ساز و كاري براي تعالي سينماي كودك است، ادامه داد: با بسترسازي مناسب مي توان جشنواره را به عنوان ساز و كاري جريان ساز در حوزه توليد تعريف كرد كه درصورت تحقق اين شرايط، چرخه توليد منتهي به جشنواره و جشنواره منتج به توليد فرا راه ماه خواهد بود، در اين صورت است كه مي توانيم به سبب برخورداري از چنين سرمايه اي به خود بباليم.
جعفري جلوه سينماي كودك را پاك ترين جنبه سينماي ملي دانست و يادآور شد: جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان با طرح مباحث كارشناسانه و آسيب شناسي جريان سينماي كودك نقش بسزايي در بقاي اين سينما دارد.

سينايي: اعتماد به فيلمساز اساس
شكوفايي سينماي دفاع مقدس
برگزاري نشست هاي اصولي پيرامون موضوع دفاع مقدس به مرور زمان در حل مشكلات اين سينما كمك مي كند. از سوي ديگر عوامل ايستايي و شكوفايي كارها نيز مشخص مي شود.
«خسرو سينايي» ، كارگردان سينما، در گفت وگو با «مهر» ، درباره نشست هايي پيرامون سينماي دفاع مقدس گفت: مسلماً اگر مشكلي وجود نداشت و كار موفق پيش رفته بود، شايد نيازي به برگزاري هم انديشي ها احساس نمي شد. در واقع اين كمبود حس شده كه تصميم به تبادل هاي فكري گرفته اند. البته در يك زمان كوتاه از برگزاري چنين نشست هايي نمي توان نتيجه مثبت گرفت، اما چالش هاي فكري، سازنده است.
وي افزود: وقتي افكار مختلف در كنار يكديگر قرار مي گيرند و زواياي مختلف گشوده مي شود، حتي نتيجه گيري هايي حاصل شده براي كساني كه در اين نوع چالش هاي فكري حضور داشتند، سازنده است. وي با اشاره به اين كه چالش هاي فكري و اين نوع سمينارها را مثبت تر از فستيوال ها ارزيابي مي كنم، گفت: در فستيوال ها در مقابل يك سري فيلم قرار مي گيريم و جاي كنكاش نيست، ولي در اين چالش ها نظرات متفاوتي درباره مشكلات وعواملي كه به ايستايي و شكوفايي كار منجر شوند، رد و بدل مي شود.وي در پاسخ به اين سئوال كه قيدها و بندهاي بيهوده، تا چه حد به آثار فيلم سازان و فيلمنامه نويسان سينماي دفاع مقدس لطمه زده، گفت: تمام آن چيزي كه به عنوان عوامل سازنده و شكوفا كننده خلاقيت مطرح است، برخلاف آن چيزي است كه در عمل به شكل بروكراتيك انجام مي شود. اگر چه يك اثر سينمايي بايد با تبادل نظر همراه باشد. البته معتقد نيستم كه يك هيات پنج يا شش نفره، هر يك نظرات خود را نه بر اساس معيارها، بلكه سلايق شخصي بدهند.
سينايي افزود: در يك زمان ممكن است، يك اثري با شرايط سياسي، اجتماعي، اخلاقي يا شرعي جامعه متناسب نباشد، اما زماني كه شرايط مناسب شد، مي توان امكانات لازم را در اختيار فيلمساز قرار داد. علاوه بر آن دخالت هاي سليقه اي مانع از خلاقيت ذهن فيلمسازمي شود، حتي ارتباط عاطفي و حسي سازنده را با اثرش قطع مي كند و صرفاً به يك كار تبديل مي شود. در واقع اين مساله به كار لطمه مي زند.وي اشاره كرد: اعتماد اساس شكوفايي ميان سياست گذار و فيلمسازان در سينماي دفاع مقدس و هم چنين سينماهاي ديگر است. وقتي فيلم من را كه با زحمت فراوان ساخته شده، تكه تكه مي كنند، مسلماً من فيلمساز اعتماد نمي كنم. در واقع وجود برخي از اين مسائل باعث شده كه فيلمسازان ما به سمت سينماي خارج از ايران بروند. در حالي كه كشورهاي ديگر، فيلمساز دارند و وظيفه هر فيلمسازي است كه براي جامعه خود فيلم بسازد تا به ارتقاي جوانان كمك كند.

اعتراض گروهي از فيلمبرداران به داوري جشن سينما
جمعي از فيلمبرداران پيشكسوت و مطرح سينماي ايران، با تنظيم نامه اي به دبير جشن سينماي ايران محمد مهدي عسگر پور به نحوه داوري اين بخش اعتراض كردند. در بخشي از نامه آمده است: باورمان بود كه جشن سينماي ايران، با كسوتي هشت باره، گزينشي در تخصصي ترين رشته  سينمايي داشته باشد درخور منزلت آن و داوراني كه ملاكي را نبينند، جزء كيفيت و تكنيك و هنر. ايده  آل مان اين بود كه خانواده  فيلمبرداران، با انتخاب هاي داورانشان بنازند و دفاع كنند از حسني كه مشهود باشد، در فيلمهاي برگزيده شان. چرا چنين نشد، نمي دانيم. شايد رفاقت ها، خصومت ها و ... تاثير داشته باشد در اين انتخابها.شايد داورانمان آنقدر به دوئل مشغول بوده اند كه فرصتي براي ديدن «دوئل» نداشته اند و تعجب مي كنيم كه نه خيلي دور را ديده اند و نه خيلي نزديك را. پس سزاوار واقعي «حكم» چه مي شود؟ اي كاش دوستانمان، كارشناسانه، حرفه اي و اخلاقي شركت مي جستند در داوري كه پرچم حرفه اي ما را بالاي سر دارد. به شدت معترضيم به اين انتخابها و شاني براي آن قائل نيستيم.

برگي از تاريخ
انتشار روزنامه نسيم شمال
نه ماه پيش از بمباران مجلس توسط محمدعلي شاه قاجار، روزنامه ادبي و فكاهي كوچكي به نام نسيم شمال در شهر رشت انتشار يافت كه مدير آن سيداشرف الدين حسيني قزويني معروف به گيلاني بود. وي مندرجات نسيم شمال را كه غالباً اشعار فكاهي و انتقادي بود، خود مي نگاشت و اشعار ديگران را در آن چاپ نمي كرد. اين روزنامه به قدري در ميان توده مردم محبوبيت داشت كه مدير آن را نسيم شمال مي ناميدند و هرگاه كه منتشر مي شد، ولوله اي در شهر به وجود مي آورد. آن چه در ايران آن روز مي گذشت در شعر و روزنامه وي منعكس مي شد و از جور و تبعيض و بي عدالتي شكوه مي كرد. علاوه بر جوهر و درون مايه اجتماعي و انتقادي اشعار منتشر شده در نسيم شمال و سخن از دل برآمده سيداشرف الدين، نكات ظريف ديگري شعر او را دلنشين كرده و بدان رواج و اشتهار بخشيده كه درخور توجه است. نخست طرح مسائل جدي به صورت فكاهي همراه با طعن و طنز و كنايه به نوعي كه هر كس از توده مردم درد خود را در سروده هاي او مي ديد. ديگر اينكه، پروراندن اين معاني به زبان ساده گفتار مردم كوچه و بازار، فارغ از هر نوع محافظه كاري ادبي. وي بعدها به عنوان محبوب ترين و معروف ترين شاعر ملي عهد مشروطه شناخته شد و روزنامه اش در تهران انتشار يافت. اين روزنامه به مدت بيست سال، هر هفته توزيع مي گشت و پس از مرگش نيز، انتشار آن تا مدتي ادامه يافت.
درگذشت آيت الله طالقاني
آيت الله سيدمحمود طالقاني در سال ۱۲۹۸ شمسي (۱۳۲۹ ق) در طالقان ديده به جهان گشود. وي پس از فراگيري دروس مقدماتي در زادگاه خود، راهي قم گرديد و پس از شركت در درس خارج حضرات آيات: سيدمحمد حجت كوه كمره اي و سيدمحمدتقي خوانساري، از آيت الله شيخ عبدالكريم حائري يزدي، اجازه اجتهاد گرفت. مبارزات ايشان از زمان ورود به حوزه علميه قم شروع شد. در سال ،۱۳۱۸ براي اولين بار، خشم خويش را به رژيم با صدور يك اطلاعيه در رابطه با كشف حجاب ابراز كرد و در پي آن دستگير و زنداني شد. پس از شهريور ،۱۳۲۰ مبارزه را به طور رسمي آغاز كرد و پس از وقفه اي در اين ميان، به جرم پنهان كردن شهيد نواب صفوي راهي زندان گرديد. وي در سال هاي ۱۳۳۰ و ۱۳۳۱ بنا به پيشنهاد آيت الله بروجردي براي شركت در تشريك مساعي بين مسلمين، به كشورهاي مصر و اردن سفر كرد. آيت الله طالقاني با پيروي از امام خميني(ره) در سال ۱۳۴۲ وارد مبارزه با رژيم گرديد كه در اين راه چندين بار محكوم به زندان شد. او در طول دوران زندان، مرارت هاي فراواني را تحمل كرد ولي در راه تحقق آرمان بلند خويش، لحظه اي از خود خستگي و تزلزل نشان نداد. آيت الله طالقاني در طي بيش از يازده سال زندان، همواره به عنوان الگوي مقاومت و پايداري مطرح بود و پس از هر بار آزادي، راه گذشته خود را در مسير انقلاب اسلامي ادامه مي داد. اين عالم مجاهد، پس از آزادي از زندان در سال ،۱۳۵۷ نقش مهمي در برپايي راهپيمايي عظيم و پرشور تاسوعا و عاشوراي آن سال داشت. آيت الله طالقاني، پس از پيروزي انقلاب، به رياست شوراي انقلاب برگزيده شد و در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسي، به نمايندگي مردم تهران انتخاب گرديد. اين مبارز نستوه، در اوايل مرداد ،۱۳۵۸ از سوي امام خميني، به امامت جمعه مردم تهران منصوب شد و آخرين نماز جمعه ايشان در سالگرد كشتار خونين ۱۷ شهريور، در بهشت زهرا برگزار گرديد. آيت الله طالقاني در كنار سال هاي متمادي مبارزه، از فعاليت هاي علمي غافل نگرديد و آثار متعددي را به وجود آورد كه تفسير پرتوي از قرآن در ۶ جلد، پرتوي از نهج البلاغه، آزادي و استبداد، درسي از قرآن و درس وحدت، از آن جمله اند. سرانجام اين عالم بزرگ و مبارز انقلابي در ۱۹ شهريور ۱۳۵۸ در ۶۹ سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي باشكوه در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

كوتاه از هفت هنر
هفتمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران
هفتمين نمايشگاه بين المللي دوسالانه كاريكاتور تهران با شركت هنرمندان كاريكاتوريست ايران و ۵۸ كشور جهان از ۱۵ آبان لغايت ۱۰ آذر در فرهنگستان هنر و نگارخانه صبا برگزار مي شود.
مسعود شجاعي طباطبايي دبير نمايشگاه با اشاره به استقبال كاريكاتوريست هاي خارجي از هفتمين دوسالانه تهران يادآور شد كه در اين دوره و تاكنون هنرمندان كاريكاتوريست با ۷۶۸ اثر از ۵۸ كشور خارجي و ۲۰۵۳ اثر از ايران شركت كرده اند.
ويديو رسانه پارسا
در ادامه سياست هاي جديد شبكه ويدئويي كشور و به منظور برطرف ساختن مشكلات موجود در شبكه سراسري توزيع محصولات نمايش خانگي مؤسسه ويديو رسانه پارسا با مجوز رسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت خود را آغاز كرد.
اولين سري محصولات اين مؤسسه اين هفته در سراسر كشور توزيع خواهد شد.
۴ كتاب در دست انتشار بنياد غرب شناسي
بنياد غرب شناسي كه كار خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز كرده و تاكنون علاوه بر ديگر فعاليت هاي پژوهشي، ۱۰ عنوان كتاب منتشر كرده است در آينده نزديك كتاب هاي «جنگ عليه اسلام» تاليف انور مسعود، «كجاي كار اشتباه بود» تاليف برنارد لويس و موسيقي آمريكا تاليف مهدي جيبي را منتشر خواهد كرد.
نمايش آثار شكسپير در نياوران
فرهنگسراي نياوران در سومين دوره فيلمخانه تخصصي هنر خود، آثار كمدي، تراژدي ويليام شكسپير را به تماشا خواهد نهاد.
فيلم هاي «آنچه دلخواه توست» ، «ژوليوس سزار» ، «رام كردن زن سركش» «هملت» ، «طوفان» ، «رومئو و ژوليت» ، «روياي نيمه شب تابستان» ، «اتللو» ، «تاجر ونيزي» و مكبث ازجمله فيلم هايي هستند كه در ساعت ۱۸ و ۳۰ روزهاي
۲۰ تا ۲۹ شهريور در سالن گوشه اين فرهنگسرا به نمايش درخواهند آمد.
درگذشت خواننده برجسته اپرا
منصوره قصري خواننده برجسته اپرا چهارشنبه گذشته در اتريش درگذشت. وي تحصيلات خود را در هنرستان موسيقي وآكادمي موسيقي و هنرهاي زيباي وين به پايان رساند و در اپراي شهر اينسبروك فعاليت كرد.
ازدواج وي با پرفسور كريستين داويد آهنگساز و رهبر اركستر برجسته اتريشي سبب شد تا اين آموزگار نامي موسيقي در ايران به آموزش ده ها نوازنده و آهنگساز بپردازد.خانه موسيقي نيز در اطلاعيه اي درگذشت اين بانوي موزيسين را به جامعه موسيقي تسليت گفته است.
شهبازيان و افتخاري در اثري مشترك «به نام عشق»
فريدون شهبازيان آهنگساز صاحب نام و عليرضا افتخاري، خواننده نامي اثري مشترك «به نام عشق» كه در رثاي رزمندگان ارتش در دستگاه چهارگاه ساخته شده است، را ساخته اند، نماآهنگ اين اثر نيز از سوي ايرج جيبي پور تهيه شد كه قرار است همزمان با هفته دفاع مقدس از رسانه هاي گروهي پخش شود.
داوران بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره كودك
سيدرضا ميركريمي، كيومرث پوراحمد، هوشنگ مرادي كرماني، محمدمهدي عسگرپور و مرضيه برومند ۱۰ فيلم بخش مسابقه سينماي كودك ايران را داوري خواهند كرد.
گروه نيريز در تالار وحدت
گروه موسيقي سنتي نيريز به سرپرستي و آهنگسازي مليحه سعيدي در روزهاي ۲۲ و ۲۳ شهريور در تالار وحدت به اجراي كنسرت مي پردازند. در اين كنسرت كه به ياد استاد احمد ستوده، سازنده نامي ساز، برگزار مي شود، حسين عليشاپور به عنوان خواننده حضور دارد و براي نخستين بار از تركيب قانون و پيانو در اجرا استفاده شده است.
دهكده هاي چاپ و حمايت وزارت ارشاد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ديدار با روساي اتحاديه هاي صنايع چاپ و بسته بندي، از آنها خواست با شكل دهي تعاوني هاي توليد و خدمات چاپ و حمايت هايي كه وزارت ارشاد از اين گونه تعاوني ها به عمل مي آورد، به سمت تشكيل دهكده هاي چاپ بروند.
حسين صفارهرندي بر تشكيل كارگروه هاي تخصصي و تهيه طرح هاي اجرايي براي اين كار تاكيد كرد.
بزرگداشت شيون فومني
هفتمين سالروز درگذشت شيون فومني، شاعر گيلاني، ۳۱ شهريورماه در گيلان برگزار مي شود. در اين مراسم جمشيد مشايخي سخنراني مي كند و ناصر مسعودي قطعاتي را خواهد خواند.
هوشنگ عباس، عبدالحسين دلداده و حامد فومني ديگر سخنرانان اين مراسم اند.همچنين قرار است ويژه نامه اين شاعر، شامل مقالات، نقد و نظرها و اشعار اهل قلم توزيع شود. روزهاي ۲۳ و ۲۴ شهريور نيز مراسمي در شهر رشت و زادگاه اين شاعر، فومن ،برگزار مي شود.
مختارنامه و رسيدن به نيمه راه
با فيلمبرداري صحنه هاي زندان مختارنامه، به كارگرداني داود ميرباقري، اين فيلم به نيمه راه فيلمبرداري خود مي رسد.
لوكيشن «كاخ دارالعماره» كوفه نيز درحال آماده سازي است.
حمايت انجمن صنفي گويندگان جوان دوبله
ايسنا خبر داد كه انجمن صنفي گويندگان جوان دوبله هم در حمايت از گويندگان و پيشكسوتان دوبله، نسبت به فعاليت هاي نازل و زيرزميني و قاچاق دوبله در ايران هشدار داد و حمايت خود را از سخنان ضرغامي اعلام كرد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ژاله خون شد
اين روزها برخي از رسانه هاي گروهي آن سوي آب ها از كم كاري رسانه هاي داخلي به خصوص صداوسيما سوءاستفاده كرده و در زمينه تاريخ نگاري جمعه سياه، ۱۷ شهريور سال ،۱۳۵۷ اطلاعات مخدوشي را به خورد نسل هاي دوم و سوم ايراني مي دهند.
اين تعبير كه جمعه سياه در سال ۵۷ با حضور عده اي از چريك هاي فلسطيني و ليبيايي رقم خورده است آن چنان ارزش تاريخي ندارد. اغلب شبكه هاي ماهواره اي لس آنجلس وقتي در مقابله با روزهاي ملي _ مذهبي در ايران حرفي براي گفتن ندارند سعي مي كنند با رديف كردن برخي اطلاعات غلط، تاريخ را به شكل ديگري روايت كنند. با اين حال وقتي شبكه هاي داخلي تلويزيون ايران با پخش يك سرود «ژاله خون شد» و چند تصوير نخ نماي دوره انقلاب اسلامي، اطلاعات جديدي را به نسل جوان نمي دهند، مطمئن باشيد كه طرح اينگونه قصه هاي واژگونه در رسانه هاي معاند مي تواند رويدادهاي انقلاب اسلامي را در ميان نسل سوم مورد ترديد قرار دهد.
زندان شهر نيواورلئان
هر روز كه از ابعاد فاجعه توفان نيواورلئان مي گذرد وقايع جالب توجهي در بين رسانه هاي اروپايي و آمريكايي مطرح مي شود، ولي با گذشت ۱۰ روز از اين مصيبت، كم كم عمق فاجعه براي دولت مردان مغرور آمريكايي روشن مي شود.نيويورك تايمز در گزارشي نوشته است كه شهر نيواورلئان ديگر پمپ بنزين، ميوه فروشي، پست خانه و يا بيمارستان ندارد اما اين شهر داراي يك زندان است. زنداني كه گويا در اين فاجعه خوش شانس بوده و آسيب آن چناني نديده است. با اين حال متوليان امنيتي شهر براي جلوگيري از فرار زندانيان، آنها را به زندان ديگر ايالتي انتقال داده اند. زندانيان نيواورلئاني خوش شانس بودند كه از اين فاجعه جان سالم بدر بردند ولي بخش زيادي از آنها اعضاي خانواده خود را در اين فاجعه از دست داده اند. چندي قبل ايران آمادگي خود را براي فروش ده الي بيست ميليون بشكه نفت براي كمك به مناطق توفان زده آمريكا اعلام كرده بود اما مديركل وزارت خارجه آمريكا با اين پيشنهاد مخالفت كرده است هرچند كه ايران در زمينه كمك آمريكا به زلزله زدگان بم واكنش منفي نشان نداد!
امپراطوري شيطان
روزنامه گاردين كه حسابي اين روزها از سياست هاي ايران و ايرانيان شاكي است به بهانه برگزاري نمايشگاه هنر هخامنشيان ايران در انگليس از آن به عنوان نمايشگاه امپراطوري شيطان ياد كرده است. البته ناگفته نماند كه مجموعه آثار دوره هخامنشي از موزه هايي چون لوور، بريتانيا، موزه ملي ايران، موزه ملي آلمان و ساير موزه ها در لندن جمع آوري شده است كه به نوعي روايتگر امپراطوري فراموش شده هخامنشي باشد، اما ظاهرا نتيجه عكسي را براي دست اندركاران آن دربرداشته است.استراو وزير امورخارجه انگليس نيز به همراه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه حضور داشته و از ديدن عظمت فرهنگ و هنر ايران باستان شگفت زده شده است. او اذعان كرده كه شناخت مردم انگليس از تاريخ شرق بيشتر آميخته با نگاه يوناني است، اما اين نمايشگاه ماهيت حقيقي تمدن و هنر ايراني را به خوبي نشان داده است.چندي قبل فايننشال تايمز نوشته بود كه حمل بسته هاي آثار باستاني ايران به لندن مثل جعبه هاي موز صورت گرفته بود.اميدواريم دست اندركاران روزنامه گاردين نيم نگاهي هم به منشور حقوقي كوروش داشته باشند شايد به اين حقيقت دست پيدا كنند كه اولين منظومه حقوق بشر را ايرانيان پايه ريزي كرده اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
صورت مهتاب
صورت مهتابي مهتاب غرق در آرامش خواب بود. مادر دستهاي دختر كوچكش را به صورت چسبانده بود و ملتمسانه مي خواست تا چشمانش را باز كند...
اندوه و خاك سرد بي رحمانه دخترك كوچك و نازنين او را در آغوش گرفت.
راحله بدري

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۳۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۴ دقيقه

گل و گياه
رائوليا
001476.jpg
نام علمي: Raoulia haastii
خانواده: COMPOSITAE
گياهي پوششي دائمي، فرم كپه اي به بلندي ۱ سانتي متر و گستردگي ۲۵ سانتي متر است. برگهاي ريز آن در پاييز به رنگ سبز تيره و در زمستان قهوه اي در مي آيد. گاهي گلهاي زرد و كرك دار و كوچك آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي، خاك شني، غني از هوموس و مرطوب بازهكش خوب نياز دارد.
حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم و كاشت مجدد گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |