شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۲ - Sep 17, 2005
حضرت رسول اكرم(ص): يكي از صور تكريم و تعظيم ذات اقدس الهي،
احترام و تجليل سالخوردگان مسلمان است.
اصول كافي، جلد ۲ ص ۱۶۵
امروز با حافظ
كه ز انفاس خوشش بوي كسي مي آيد
مژده اي دل كه مسيحانفسي مي آيد
زده ام فالي و فريادرسي مي آيد
از غم هجر مكن ناله و فرياد كه دوش
جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت ارشاد:
سينماي مستند مي تواند معرف فرهنگ و تمدن ايران باشد
ايسنا: در پي ديدارهاي دوره اي معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با سينماگران، اصناف و گروه هاي مختلف سينمايي، نخستين جلسه از اين ديدار با حضور اعضاي هيات مديره انجمن تهيه كنندگان سينماي مستند ايران در دفتر معاونت امور سينمايي برگزار شد.
در اين ديدار، معاون امور سينمايي با ابراز خرسندي از فعاليتهاي انجام شده در عرصه سينماي مستند با اشاره به ويژگيهاي خاص اين شاخه از سينما و برشمردن ذخاير و اندوخته هاي كهن و فراوان فرهنگ، علم، هنر و تمدن ايران زمين، نياز مخاطبان امروز سينما براي دريافت و درك صحيح از موقعيت جغرافيايي و تاريخي غني كشور به زبان تصوير را يادآور شد و تأكيد كرد: خارج شدن از چارچوب كليشه اي ديدگاه موزه اي به فرهنگ، علم و هنر، ارائه تصوير صحيح و نگاه زنده و پويا به گذشته تاريخي مملكت و همچنين ترسيم افق هاي اميدبخش از آينده درخشان اين مرز و بوم وظيفه اي است كه بر عهده همگان و به ويژه مستندسازان قرار دارد و انجام صحيح اين ماموريت خطير مي تواند سينماي مستند ايران را به عنوان پرچمدار شاخص فرهنگ و تمدن ايران در عرصه هاي مختلف بين الملل معرفي كند.
جعفري جلوه در بخش ديگري از سخنان خود، ويژگي مهم هر اثر خلاق هنري را كه مي تواند تاثيرگذاري و ماندگاري داشته باشد شرقي بودن، ديني بودن و ايراني بودن آن اثر ذكر كرد و بر نقش انكارناپذير سينما به ويژه سينماي مستند در اين زمينه تأكيد نمود.

سيزدهمين جشنواره توليدات مراكز صد ا و سيما در تبريز
سيزدهمين  جشنواره  توليدات  مراكز صداوسيما در تبريز آغاز بكار كرد.
دبير سيزدهمين  جشنواره  توليدات  مراكز صدا و سيما گفت  هزار و نهصد و سيزده  اثر از سي  مركز صداوسيما به  اين  جشنواره  ارسال  شده  است .
آقاي  موسوي  افزود: از اين  آثار ششصدو چهل  و يك  اثر در بخش  خبر صدا و چهل  و دو اثر در بخش  تحقيقات  دويست  و نوزده  اثر در موسيقي ، ششصد و بيست  و هفت  اثر در بخش  سيما و دويست  و هشتادو چهار اثر در صداست .
دبير سيزدهمين  جشنواره  توليدات  مراكز صداوسيما افزود: پانصد و هفتاد اثر از آثار ارسالي  به  بخش  داوري  راه يافته  كه  در پنج  كميسيون  تخصصي  مورد ارزيابي  قرار مي گيرد و از چهار صد و پنجاه  اثر برگزيده  در مراسم  پاياني  تجليل  مي شود.
موسوي  تجليل  از هنرمندان  محلي  ،اجراي  كنسرت  بزرگ  موسيقي  آذري  ،برگزاري  بيست  و دو نمايشگاه  و كارگاه  آموزشي  قدرداني  از ايثارگران  صداوسيما و معرفي  و تجليل  از هنرمند ملي  پيشكسوت  كشور را از برنامه  هاي  جنبي  اين  جشنواره  اعلام  كرد.
در سيزدهمين  جشنواره  توليدات  مراكز صداوسيما حدود يك  هزار و دويست  هنرمند و فعال  عرصه  راديو و تلويزيوني  شركت  كرده  اند.اين  جشنواره از پنج شنبه آغاز شده و   به  مدت  چهار روز در تبريز ادامه خواهد داشت .

نخستين جلد از مجموعه
«دايرة المعارف موعود آخرالزمان» منتشر شد
در آستانه نيمه شعبان و جشن ميلاد حضرت ولي عصر (عج) ارواحناله الفدا، اولين جلد از مجموعه دايرةالمعارف موعود آخرالزمان (بخش اول، مأخذشناسي جامع مهدويت) منتشر شد. اين اثر نفيس زير نظر اسماعيل شفيعي سروستاني، در قطع رحلي و در ۵۲۸ صفحه توسط انتشارات موعود عصر عرضه شده است. مؤسسه فرهنگي موعود در آستانه دهمين سال فعاليت خود و پس از انتشار پنجاه و ششمين شماره از اولين مجله مهدوي كشور (موعود) اين اثر را كه حاوي فهرست بيش از يكهزار نمايه در مجموعه آثار مهدويت است، تقديم مشتاقان و پژوهشگران كرده است.
طبق اعلام، جلد دوم و سوم اين اثر نيز تا پايان سال جاري منتشر خواهد شد.
پيش بيني مي شود مجموعه كامل اين اثر در ۲۰ جلد ارايه شود.

جشنواره نمايش درماني جانبازان برگزار مي شود
سومين جشنواره نمايش درماني جانبازان اعصاب و روان با عنوان «مهر بيست» از ۴ تا ۶ مهر ماه برگزار مي شود.مجيد امرايي، دبير اين جشنواره با اعلام اين خبر به ايسنا، گفت: اين جشنواره به مناسبت هفته دفاع مقدس و با همكاري معاونت فرهنگي هنري بنياد شهيد امور ايثارگران، موسسه توان بخشي و بازتواني، انجمن تئاتر خياباني و انجمن نمايش درماني ايران برگزار مي شود.وي اضافه كرد: اين جشنواره در دو بخش صحنه اي جانبازان و خياباني برگزار مي شود كه در بخش صحنه اي، جانبازان عارضه اعصاب و روان، نمايش هايي را نوشته ،بازي و كارگرداني مي كنند.
وي درباره مكان برگزاري جشنواره گفت: نمايش هاي صحنه اي جانبازان در سالن كار درماني بيمارستان روان درماني سعادت آباد به روي صحنه مي روند و آثار خياباني هم در محوطه باز همان بيمارستان اجرا مي شوند.

تهران،اصفهان، مشهد و شيراز ميزبان
آثار برگزيده جشنواره «طنز و كاريكاتور بم»
فارس: دبير بخش كاريكاتور اولين جشنواره «طنز و كاريكاتور بم» گفت: آثار به نمايش گذاشته شده در بخش نمايشگاه جشنواره «طنز و كاريكاتور بم» ، با همكاري خانه كاريكاتور و مؤسسه گل آقا در تهران، اصفهان، مشهد و شيراز به نمايش در مي آيند.بهزاد باشو با اشاره به اين كه نمايشگاه كاريكاتور در شهرستان بم، امروز به كار خود پايان مي دهد، گفت: مردم اين شهر استقبال خوبي از نمايشگاه كاريكاتور داشتند و از احساسي كه در كاريكاتورها بود به شدت شگفت زده بودند، چون تصور نمي كردند كه كاريكاتوريست ها به اين خوبي با مردم بم و مصيبت هاي وارده به آنها احساس نزديكي كنند.وي با بيان اين مطلب كه در اين نمايشگاه ها ۷۰ اثر از ۶۲ كاريكاتوريست در دو موضوع بم و آزاد به نمايش  گذاشته خواهد شد، افزود: ۴۷ اثر در اين نمايشگاه ها با موضوع بم طراحي شده و ۲۳ كار ديگر موضوع آزاد دارند.
اين كاريكاتوريست با بيان اين مطلب كه جامعه ما به شدت از لحاظ فرهنگ بصري عقب است، ادامه داد: مردم جامعه ما در طول تاريخ به شدت به ادبيات علاقمند بودند و در طولاني  مدت به فرهنگ نوشتاري عادت كرده اند، اما در عين حال نقاشي و كاريكاتور هم در ايران قدمتي ديرينه دارد، اما چون اين كار محدود بوده و در اختيار افراد خاصي بوده، هيچ وقت به اين فرهنگ بصري عادت نكرده  و نتوانسته اند نشانه هاي بصري را بشناسد و به آن عادت كنند.وي در پايان گفت: از ديگر اهداف نمايش اين كاريكاتورها در شهر هاي مذكور، نشان دادن دردها و رنج هاي مردم بم در قالبي طنز و كاريكاتور به مردم است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ما رفتيم
آقاجان تهران جاي ما نيست! تازه حال تلفن زدن و پاسخ دادن به نامه هاي اين و آن را ندارم. تازه يادم نيست كه از اوايل خرداد ۸۴ به كجاها آدرس و شماره هاي چند تلفن را در رجايي شهر كرج داده بودم، ناچار بايد بگويم كه همه نشانه ها باطل و كان لم يكن شده است و تدبير خودي و بي خودي با تقدير موافق نيفتاده و به يزد برگشته ام.
اينها حرف هاي مهدي آذر يزدي نويسنده «قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب» است كه در ايسنا انعكاس يافته است. او كه به اصرار دوستان و نويسندگان بعد از سال ها ترك ديار كرده بود ظاهراً از دنياي شلوغ تهران و كرج آزرده شد و بار ديگر به شهر كويري يزد بازگشت.
اين نويسنده خوب تنها و تنها در خانه پدري در يزد زندگي مي كند، شايد هم تا چاپ اين مطلب به يزد برگشته باشد، بنا بر اين به گفته او كه توان خبررساني جداجدا براي همه را ندارد، به اين وسيله به اطلاع كليه دوستان و آشنايان حقيقي و حقوقي مي رساند كه آدرس پستي اش مانند ۱۱ سال اخير همان صندوق پستي ۳۵۷/۸۹۱۹۵ است.از دوستاني هم كه به اصرار او را به كرج آوردند و حالي از او نپرسيدند بايد گلايه مند بود، به هر حال اين پيرمرد دوست داشتني حق بزرگي به گردن بچه هاي خوب اين مرز و بوم دارد هرچند كه همان بچه هاي خوب كه با قصه هاي خوب او بزرگ شدند اما حرمت او را در اين سال هاي كهولت آن چنان رعايت نكردند.
آنها را كشتيم
گفتن اين جمله از زبان پزشكان شهرتوفان زده نيواورلئان، تمامي شنوندگان اين خبر را شگفت زده كرد. به نوشته سايت بازتاب، پزشكان ارشد بيمارستان هاي نيواورلئان با توجه به وجود تبهكاران شهر توفان زده، تمامي بيماران ناتوان خود را با مرفين كشتند!
عليرغم سوگندنامه بقراط، اين پزشكان نه تنها به بيماران كمك نكردند بلكه به جاي تبهكاران نيواورلئاني آنها را با آمپول هاي مرفين به ديار باقي فرستادند.
هرقدر از زمان بروز فاجعه كاترينا سپري مي شود، ناگفته هاي اين فاجعه بيش از پيش براي مردم دنيا روشن تر مي شود، البته اغلب اين اتفاقات به نوعي به بي كفايتي دولتمردان آمريكايي برمي گردد كه بدون ارزيابي دقيق از خسارات مالي و جاني توفان، اهالي نيواورلئان را به امان خدا سپردند. هم اينك دولت آمريكا براي جبران هزينه هاي فاجعه كاترينا روزي يك ميليارد دلار هزينه مي كند. به تعبير رسانه هاي آمريكايي، بخشي از مردم نيواورلئان را توفان كاترينا از بين برد، بازماندگان اين فاجعه طبيعي نيز به نوعي با كم كاري دولت آمريكا و جنايت تبهكاران و پزشكان نيواورلئاني براي زندگي كردن دست و پنجه نرم مي كنند.
رتبه پنجاه و هفتم
به گزارش فارس، رتبه جهاني ايران در استفاده از اينترنت تا حدي بهبود يافته است. به نوشته همين گزارش از هر ۱۰۰۰ نفر جمعيت كشور، ۷۲ نفر از اينترنت استفاده مي كنند. با اين حال ايران در ميان كشورهاي حاشيه خليج فارس در رده هاي پاييني قرار دارد. به تعبيري رتبه ايران قبل از عربستان قرار گرفته است. البته كشور عربستان سعودي در رده آخر استفاده از اينترنت قرار دارد. ناگفته نماند كه كشورهاي ايسلند، استراليا و آمريكا جزو كشورهاي اول دنيا از نظر تعداد كاربران اينترنتي هستند. طبيعي است كه بايد نسبت به اين آمارها هم با ديده ترديدنگاه كرد، چون چندي قبل به نوشته سايت بي بي سي ،زبان فارسي در ميان كاربران اينترنتي جزو يكي از زبان هاي مطرح دنيا بوده است شايد هم آمارگيران از آمار ايراني هاي خارج از كشور غافل بوده اند.

برگي از تاريخ
لغو يك جانبه قرارداد الجزاير
با سقوط محمدرضا شاه و پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، ستون نظامي ساختار امنيتي متمايل به غرب در منطقه فروپاشيد، منطقه خليج فارس با بحران خلأ قدرت طرفدار غرب مواجه گرديد و موازنه قوا زير سئوال رفت. پيروزي انقلاب اسلامي ايران، آثار عميقي بر مناسبات كشورهاي منطقه و قدرت هاي بزرگ صاحب نفوذ در آن برجاي گذاشت. در سطح بين المللي، انقلاب اسلامي، موازنه قوا به سود غرب در دهه هاي پس از جنگ دوم جهاني را براي اولين بار تغيير داد و راه را براي ظهور و بروز نيروهاي جديد در منطقه هموار ساخت. در اين حال رقابت بر سر كسب مقام ژاندارمي و جانشيني شاه را در بين كشورهاي منطقه شدت بخشيد و قدرت هاي جهان كه منافع خود را در منطقه در خطر مي ديدند، تصميم به سرنگوني نظام نوپاي اسلامي گرفتند. ازاين رو، با حمايت و تشويق رژيم بعث عراق، هدف خود را تعقيب مي كردند. در اين حال و در هنگامي كه ايران درگير مشكلات داخلي پس از انقلاب و حل اين مسائل و نابساماني هاي برجاي مانده از رژيم گذشته بود، عراق از فرصت استفاده كرده، به طور مكرر، به تجاوز هوايي، زميني و دريايي عليه ايران اقدام مي نمود. گسترش اين حملات در دوره هاي زماني مختلف، اين نتيجه را مي رساند كه عراق، برنامه ريزي دقيقي براي حمله به ايران داشته است. همچنين پس از چند ماه كه از حملات پراكنده ارتش بعث عراق در مرزهاي ايران مي گذشت، در مجلس ملي عراق، جلسه اضطراري، تشكيل شد و صدام حسين ديكتاتور اين كشور، قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير كه مرزهاي بين المللي را معين كرده بود ملغي اعلام كرد. وي الغاي اين موافقت نامه را مطابق با سيستم شوراي فرماندهي انقلاب عراق عنوان نمود و گستاخانه مسئوليت قانوني اين الغا را بر دوش جمهوري اسلامي ايران انداخت. براساس تصميم شوراي فرماندهي عراق كه صدام حسين آن را اعلام نمود، اروندرود به طور كامل به عراق و اعراب تعلق پيدا مي كرد. وي با الغاي يكطرفه قرارداد ۱۹۷۵ م، درحقيقت آغاز تجاوز نظامي رژيم بعثي را اعلام كرد تا مگر بتواند مطامع و خواسته هاي جاه طلبانه خود را از طريق جنگي ظالمانه و ناخواسته بر مردم ايران تحميل كند. او درحالي عنوان كرد كه عراق هيچ گونه چشمداشتي به خاك ايران ندارد كه در همان زمان چندين نقطه مرزي جمهوري اسلامي ايران را به تصرف درآورده بود. اعلام تصميم شوراي فرماندهي عراق منجر به آغاز جنگ تحميلي در ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ گرديد كه نود و چهار ماه به طول انجاميد و حماسه اي جاودان از رشادت هاي ملت غيور ايران به نمايش گذاشت. در اين جنگ ده ها كشور بيگانه، سيل كمك هاي مالي، تسليحاتي و نيز نيروهاي نظامي و تبليغاتي خود را به عراق روانه كردند تا بتوانند ايران اسلامي را به زانو درآورند. اما مقاومت سرسختانه ملت مسلمان ايران با رهبري حكيمانه حضرت امام خميني(ره)، دشمنان را ناكام ساخت و بدون آن كه جنگ به نتيجه دلخواه آنان برسد، در مرداد ۱۳۶۷ به پايان رسيد.
تشكل نيروهاي يگانه سپاه پاسداران
تا سال ،۱۳۶۴ اغلب عمليات  جنگي با همكاري و حضور ارتش و سپاه به طور مشترك انجام مي شد. پس از مدتي، ضرورت جنگ ايجاب نمود تا سپاه به طور مستقل به اجراي عمليات بپردازد تا اين كه حكم حضرت امام خميني(ره) در ۲۶ شهريور سال ۱۳۶۴ مبني بر تشكيل سه نيروي زميني، هوايي و دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، موجبات آن را فراهم آورد. با ابلاغ اين فرمان، مسئولان سپاه به گسترش سازمان رزمي و جذب ۱۵۰۰ گردان نيرو پرداختند. از آن زمان، پاسداران جان بركف سپاه، عمليات هاي مهم و موفقي در جنگ به انجام رساندند و ضمن وارد آوردن ضربات هولناك بر دشمن بعثي، موفقيت هاي كم نظيري، براي جمهوري اسلامي ايران به ارمغان آوردند. در حال حاضر، تشكيلاتي منسجم و مقتدر از برادران سپاهي در زمين، هوا و دريا، در كران تا كران ميهن اسلامي حضوري فعال و پرثمر دارند.

كوتاه از هفت هنر
فصل ممنوع در سن سباستين
سينماي ايران در بخش مسابقه رسمي پنجاه و سومين دوره جشنواره فيلم سن سباستين نماينده اي ندارد اما فيلم «فصل ممنوع» (فريبرز كامكاري) براي دريافت جايزه كارگردان جوان با چند فيلم مطرح ديگر به رقابت مي پردازد. بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش هاي هنري(ايسنا)، از سايت رسمي اين فستيوال، ۲۴ فيلم از ۱۸ كشور جهان براي دريافت جايزه «كارگردانان جديد» به مبلغ ۹۰ هزار يورو با يكديگر رقابت مي كنند.امسال در بخش رسمي سن سباستين كارگردانان صاحب نامي با آخرين ساخته هايشان حضور دارند كه از آن جمله مي توان به «تري گيليام» با فيلم «زمين ساحلي» ، «مايكل ونيتر باتم» با فيلم «داستان خروس و گاو» و «ژانگ يانگ» با فيلم «گل آفتابگردان» اشاره كرد.
نمايشگاه آثار يدالله كابلي و شاگردانش
نمايشگاه آثار خط شكسته خوشنويسان معاصر ايران در تهران برپا مي شود.
اين نمايشگاه كه با هدف كمك به مدرسه سازي مناطق محروم ايران تدارك ديده شده است، سي ام شهريور در گالري آثار گشايش مي يابد و آثار استاد يدالله كابلي خوانساري در كنار ۱۷ هنرجوي او در اين نمايشگاه هفت روزه عرضه خواهد شد.
برگزاري سمينار راههاي شناخت خود و ديگران
سمينار بررسي راههاي شناخت عميق تر خود و ديگران و راههاي برون رفت از خشم از سلسله نشست هاي دكتر مليحه حيدرنژاد، روانشناس باليني و پژوهشگر اجتماعي در روزهاي هفتم تا نهم مهرماه برگزار مي شود. موضوع بحث اين سمينار پژوهشي موضوعاتي چون برقراري ارتباط صحيح با ديگران و چگونگي ايجاد روابط شرايط سالم و شادتر در زندگي فردي است. علاقمندان جهت اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن ۸۸۷۳۴۲۵۸ تماس حاصل كنند.
سينماي تهران بازگشايي شد
سينماهاي تهران ۱ و تهران ۲ به چرخه نمايش اضافه شدند.اين دو سالن واقع در ميدان امام حسين (ع) كه از ارديبهشت ماه امسال به علت بدهي هاي كه به صاحب فيلم ها داشتند موفق به اكران فيلم جديدي نشده بودند و شوراي صنفي نمايش هم طبق مقررات از دادن فيلم  به اين سينما ها خودداري مي كرد با مساعدت دفاتر توليد در مقابل تعهداتي به چرخه نمايش تهران پيوستند.اين دو سالن كار مجدد خود را با نمايش فيلم هاي اسپاگتي در هشت دقيقه و نوك برج آغاز كردند.
پنج شهر ديگر اصفهان ميزبان جشنواره كودك
مدير اجرايي جشنواره كودك اعلام كرد آثار شركت كننده در اين رويداد همزمان با شهر اصفهان در ۴ شهر ديگر اين استان به نمايش درمي آيد. «پرويز طاهري» تصريح كرد: شهرهاي نجف آباد، لنجان، شهررضا، كاشان و شاهين شهر برخي از فيلم هاي جشنواره را نمايش مي دهند. وي ادامه داد: با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان و فرمانداري استان قرار است مراسم افتتاحيه روز هفتم مهرماه سال جاري در اين پنج شهر استان برگزار شود.
نمايشگاه انجمن عكاسي ايرانشهر
نمايشگاه گروهي انجمن عكاسي ايرانشهر امروز در نگارخانه مميز خانه هنرمندان افتتاح مي شود.انجمن عكاسي ايرانشهر در اين نمايشگاه به عكاسي روايي پرداخته است و با نمايش ۷۶ فريم عكس كه هر كدام از اين عكس ها به لحاظ خلاقيت و روايت داراي نگاهي خاص هستند، ديدگاهي نو را پيش چشم تماشاگر مي نشاند.در اين نمايشگاه ۱۴ عضو انجمن آثارشان را ارايه كرده اند.
مدرسه سرهنگي افتتاح شد
مدرسه اي بنام محمدرضا سرهنگي تهيه كننده سينماي كودك در منطقه محرومان چيتال استان گيلان كه يكي از لوكيشن هاي مجموعه كودكان سرزمين ايران بود گشايش يافت.مراسم افتتاح اين مدرسه كه به همراه اجراي موسيقي ادامه داشت توسط يكي از بازيگران قطعه زمستاني (نازبانو) و مادر مرحوم سرهنگي انجام شد.
آرنولد و جكي چان در جشنواره كودك
«آرنولد شوارتزينگر» و «جكي چان» بازيگران مطرح سينماي هاليوود با فيلم «دور دنيا در هشتاد روز» در بيستمين جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوان حضور دارند.اين فيلم در بخش «سينماي كودك و اقتباس ادبي» جشنواره به نمايش درآمد.دور دنيا در هشتاد روز به كارگرداني «فرانك كوراچي» براساس داستاني با همين نام از ژول ورن نويسنده مطرح انگليسي ساخته شده است.
برگزيدگان جشنواره عكس (فرهنگ، تمدن و دين) معرفي مي شوند
گروه ادب و هنر: اين جشنواره شامل نمايشگاهي از آثار عكاسان سراسر كشور با موضوع و هدف تعامل فرهنگ، تمدن و دين است. دبيرخانه پس از اعلام فراخوان ۴۰۰۰ اثر دريافت كرد كه با تشكيل هيأت داوري ۱۰۰ اثر به جشنواره راه يافته است.مراسم افتتاحيه همزمان با ماه مبارك رمضان در ۱۸ مهرماه در مركز فرهنگي هنري صبا، با حضور مسئولان، هنرمندان و عكاسان برگزار مي گردد همچنين از نفرات برتر تجليل خواهد شد. محمدرضا كمره اي دبير جشنواره اعلام كرد اين مجموعه آثار منحصربه فرد و بي بديل عكاسان و هنرمندان از بناهاي اسلامي،  آيين و اعياد اسلامي است.كمره اي افزود: در ساختارهاي تمدن، عامل انديشه مهم ترين نقطه عطف شكل گيري فرهنگي است. ازاين رو انديشه ديني به عنوان برترين نگاه در ساختارهاي فرهنگي تجلي يافته كه به مدد آن فرهنگي بالنده شكل مي پذيرد.
نمايشگاه اكبر رادي بر صحنه تئاتر شهر
جلد چهارم از مجموعه چهارجلدي روي صحنه آبي شامل ۲۰ نمايشنامه بلند اكبر رادي در دست انتشار است.«روي صحنه آبي» كه مجموعه اي چهارجلدي است، شامل ۲۰ نمايشنامه بلند اين نمايشنامه نويس پيشكسوت معاصر است.به گفته رادي اين آثار مربوط به چهار دهه دوران هاي نمايشنامه نويسي وي است كه كار طبقه بندي و فصل بندي آنها توسط خودش انجام گرفته است.همچنين نمايشنامه «ملودي شهرباني» نوشته اين نمايشنامه نويس به كارگرداني هادي مرزبان قرار است در نيمه مهرماه در سالن اصلي تئاتر شهر به روي صحنه رود.
مجموعه آثار نمايشي كليم رابط
مجموعه آثار نمايشي و فيلمنامه اي خسرو حكيم رابط در كتابهايي جداگانه منتشر مي شوند.«روز هفتم» كه به گفته اين نمايشنامه نويس دربرگيرنده خاطرات مستند ۵۰ سال زندگي اش مي باشد نيز براي سومين بار در دست انتشار است.همچنين مجموعه كليه نمايشنامه هاي حكيم رابط به همراه سه نمايشنامه كه تاكنون منتشر نشده اند و از نمايشنامه هاي راديويي اين نويسنده هستند، در كتابي و مجموعه فيلمنامه ها نيز به همراه چند فيلمنامه جديد در كتاب مستقل ديگري از حكيم رابط در نوبت چاپ قرار دارند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تبر
در تنهايي خويش به ياد گذشته اش افتاد ياد روزهايي كه تنها نبود و دوستاني از جنس خودش داشت. ياد صداي پاي زندگي در گذرگاه جنگل.
آهي از ته دل كشيد و به دستاني كه تبر را به ريشه  درختان جنگل زده بود و او را رها كرده بود نفرين كرد.
بنفشه حيدرنژاد

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و ۵۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۹ دقيقه

گل و گياه
گل آويز
002217.jpg
نام علمي: Fuchsia Thalia'
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه گلداني به بلندي و گستردگي ۹۰-۴۵ سانتي متر است گلهاي ريز آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد در فصل رشد ماهيانه يا دو هفته يكبار با كود مايع تغذيه مي شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |