شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۲ - Sep 17, 2005
صدها تن طي ۳ روز در عراق كشته و مجروح شدند
تلاش القاعده براي راه اندازي جنگ فرقه اي در عراق
ايسنا: زرقاوي در يك نوار صوتي اعلام كرد: سازمان القاعده در عراق عليه شيعيان در سراسر اين كشور اعلام جنگ مي كند.
به گزارش آسوشيتدپرس در نوار صوتي كه صدايي مانند نوارهاي قبلي ابومصعب الزرقاوي، رهبر القاعده در عراق داشت، ادعا شد: دولت نوكر كافران به رهبري ابراهيم جعفري، عليه سني ها در تل عفر اعلام جنگ كرده است.
شما حملات را آغاز كرديد و گذشتي از ما مشاهده نخواهيد كرد. زرقاوي در ادامه از تمام اعراب سني خواست از خواب بيدار شوند؛ زيرا جنگ براي نابودي سني ها هرگز تمام نمي شود.
وي همچنين رهبران عراقي را به چالش كشيد و بيان داشت كه از منطقه به شدت محافظت شده خضرا بيرون بيايند و با مجاهدين وي رودرو شوند.زرقاوي در اين نوار از پيروان ساير اديان در عراق و قبايلشان خواست تا از دولت ابراهيم جعفري، نخست وزير عراق سرپيچي كنند؛ در غير اين صورت با حملات آنها مواجه مي شوند.
از سوي ديگر مقامات آمريكايي خاطرنشان كردند، اعلام جنگ زرقاوي عليه شيعيان مي تواند بيانگر اختلاف ميان وي و اسامه بن لادن، رهبر القاعده باشد. اين مقامات اظهار داشتند، بن لادن و ايمن الظواهري، فرد شماره دو القاعده، حملات قبلي عليه شيعيان را مورد انتقاد قرار داده اند.
مقامات آمريكايي افزودند: آشكارا مشخص است كه آنها در هر چيزي با يكديگر موافق نيستند؛ در حالي كه ممكن است اهداف مشتركي داشته باشند؛ اما زرقاوي برنامه هاي خود را دارد.
مخالفت گروه هاي مقاومت در تل عفر
با پيشنهاد آمريكايي ها
گزارش پايگاه اينترنتي المحيط آورده است: گروه هاي مقاومت عراقي در تل عفر با پيشنهاد آمريكايي ها مبني بر متوقف كردن درگيري ها در اين شهر و خروج از آن مخالفت كرده اند.
يكي از اعضاي گروه مقاومت در تل عفر گفت كه آنها با پيشنهاد نيروهاي آمريكايي مخالفند و با هدف قرار دادن پايگاه هاي آنها در اطراف اين شهر، پاسخشان را در مقابل خواسته آمريكايي ها اعلام كرده اند.
سي.ان.ان:
محاكمه صدام از رسانه ها به طور مستقيم پخش نمي شود
شبكه تلويزيوني سي.ان.ان به نقل از يكي از مقامات نزديك به دادگاه جنايات جنگي عراق گزارش داد: صدام در موعد مقرر يعني ۱۹ اكتبر (۲۷ مهر) محاكمه مي شود؛ اما پخش اين محاكمه از سوي رسانه ها به طور مستقيم نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري عراق، بر اساس اين گزارش، رئيس جمهور سابق عراق و هفت تن از معاونانش به اتهام دستگيري و ترور افراد در شهر الدجيل در سال ۱۹۸۲ كه به دنبال ترور نافرجام صدام انجام شد، محاكمه مي شوند.
هشتم ژوييه ۱۹۸۲ زماني كه صدام با خودرويش قصد عبور از روستاي
شيعه نشين الدجيل را داشت، از سوي تعدادي از اهالي اين روستا مورد حمله قرار گرفته بود.براساس اين گزارش، دادگاه ويژه عراق تعداد ۱۵ تن از اهالي اين روستا را اعدام و ۱۵۰۰ تن ديگر را بدون هيچ گونه اتهام و محاكمه اي سالها زنداني كرد. همچنين ۱۴۳ تن طي محاكمه اي نمادين اعدام شدند.
دولت انتقالي عراق قصد داشت تا بعد از ۱۵ اكتبر يعني روز همه پرسي درباره قانون اساسي جديد عراق مستقيما به محاكمه صدام بپردازد.
كشته و زخمي شدن بيش از ۸۰۰ تن طي سه روز گذشته
مردان مسلح ديروز با تيراندازي به سوي گروهي از كارگران كه در بغداد در انتظار پيدا كردن كار بودند، دو تن از آنها را كشته و ۱۳ تن ديگر را زخمي كردند.
در همين روز بر اثر انفجار خودرو بمب گذاري شده مقابل مسجد شيعيان در شمال بغداد ۸ نمازگزار كشته و ۲۰ تن ديگر مجروح شدند.
اين كارگران در محل تجمعشان در منطقه بغداد جديد حضور داشتند كه دو خودروي مردان مسلح به آنها نزديك شدند و به سوي آنها تيراندازي كردند.
همچنين روز پنجشنبه و در دومين روز از انفجار خودروهاي بمبگذاري شده در بغداد، بيش از ۲۰ تن از نيروهاي پليس در اين شهر كشته شدند.
در چهار انفجار خودروهاي بمب گذاري شده كه سه تاي آنها در منطقه
شيعه نشين الدوره  در بغداد صورت گرفت، حداقل ۲۴ پليس عراقي كشته و ۲۱ تن از جمله دو سرباز آمريكايي زخمي شدند.علاوه بر كشته هاي بغداد، ۹ تن ديگر نيز در ديگر شهرهاي عراق كشته شدند.پليس عراق اعلام كرد، سه زائر شيعه كه از بغداد عازم كربلا بودند نيز هدف افراد مسلح قرار گرفته و كشته شدند.
يكي از رهبران مذهبي شيعه نيز در اثر انفجار بمبي در نزديكي در ورودي مسجد روضة الوادي در موصل كشته و سه تن ديگر زخمي شدند.
دراثر انفجار بمب در اتوبوس حامل كارمندان وزارت بازرگاني يك غيرنظامي كشته و ۱۶ تن ديگر زخمي شدند.سه جسد ناشناس نيز در شمال بغداد و جسد چهار تن در بزرگراهي در لطيفيه در جنوب بغداد كشف شد.
روزنامه تايمز - چاپ انگليس - به نقل از يك افسر اطلاعاتي آمريكا نوشت: زرقاوي گروه هاي شبه نظامي را در بغداد تحت فرماندهي خود قرار داده است.
سخنگوي ارتش آمريكا در بغداد نيز گفت: شبه نظاميان قادرند تا سطح حملاتشان را افزايش دهند.
در همين حال، در پي كشته شدن بيش از ۱۶۰ تن و زخمي شدن ۵۷۰ تن در انفجارهاي روز چهارشنبه عراق، ابراهيم جعفري نخست وزير عراق، گفت: يك فلسطيني و يك ليبيايي در ارتباط با اين حملات دستگير شده اند.
گروه ابومصعب الزرقاوي مسئوليت حملات روز چهارشنبه در بغداد را كه طي آن ۱۵۰ شيعه عراقي كشته شدند، برعهده گرفته و اعلام كرده است كه آن را در تلافي حمله به تل عفر صورت داده است.
حملات هوايي مجدد آمريكا به غرب عراق
ارتش آمريكا از حملات هوايي جنگنده هاي خود به يكي از شهرهاي شمالي عراق در نزديكي مرزهاي سوريه خبر داد.
به گزارش آسوشيتدپرس از بغداد،  در بيانيه ديروز ارتش آمريكا آمده است: جنگنده هاي آمريكا حمله اي هوايي به مخفيگاه و انبار مهمات افراد مسلح در يكي از شهرهاي شمالي نزديك مرز سوريه انجام داد و ۹ مظنون تروريست را از پاي درآوردند.بنا بر اين بيانيه، دو فروند هواپيما از نوع جت AV8-B پنج شنبه شب به يكي از مدارس شهر كرابيله حمله كردند.
آمريكايي ها ادعا مي كنند اين مدرسه توسط افراد مسلح به عنوان يكي از اماكن حمله به نيروهاي ائتلاف و غيرنظاميان مورد استفاده قرار مي گرفت.
بنابر اين گزارش، در حمله به اين شهرك كه در ۳۲۰ كيلومتري غرب بغداد واقع است از موشك هاي هدايت شده ۲۲۵ كيلوگرمي استفاده شد.
نيروهاي آمريكايي در چند هفته اخير حملات متعددي به افراد مسلح در كرابيله انجام داده اند. ارتش آمريكا اين شهر كوچك مرزي را به عنوان يكي از مناطق قاچاق اسلحه خوانده است.
از سوي ديگر، نيروهاي امنيتي عراق در نجف اشرف دو عمليات تروريستي انتحاري را خنثي كردند. منابع امنيتي نجف با تأييد اين خبر اعلام كردند دو خودرو مملو از مواد منفجره قبل از هر اقدامي توسط تروريست ها، كشف و ضبط شد و به دنبال دستگيري ۳ تن از تروريست هاي مرتبط با اين خودروها طي ۳ روز گذشته يازده خرابكار و تروريست همدست آنان نيز در نجف و خارج از آن به همراه مقاديري سلاح و مهمات و وسايل ارتباطي دستگير شدند.
هم اكنون با ورود ۱۲۰۰ نيروي پليس امنيتي و ارتش عراق تدابير امنيتي در اين شهر مهم شيعيان تشديد شده است. يك مقام امنيتي نجف اشرف به خبرنگار فارس گفت: قرار بود يكي از خودروها در ميدان انقلاب نجف كه مسير بسيار شلوغي است، منفجر شود.

آخرين تلاش هاي شرودر و مركل براي پيروزي
در انتخابات آلمان
002220.jpg
با نزديك شدن زمان راي گيري در انتخابات پارلماني آلمان، رهبران دو حزب اصلي اين كشور تلاش خود براي جلب توجه راي دهندگان را شدت بخشيده اند. انتخابات آلمان فردا برگزار مي شود.
به گزارش بي.بي.سي، براساس نظرسنجي هاي انجام شده ميزان حمايت راي دهندگان از دو حزب اصلي بسيار نزديك است و در حاليكه بسياري از راي دهندگان هنوز به تصميم نهايي نرسيده اند، گرهارد شرودر، صدراعظم و رهبر حزب سوسيال دموكرات (شريك اصلي در ائتلاف دو حزبي حاكم)، و آنگلا مركل، رهبر ائتلاف حزب اتحاد دموكرات مسيحي و حزب اتحاد سوسيال مسيحي (حزب اصلي مخالف) ديروز مبارزات انتخاباتي خود را با شركت در گردهمايي هايي در برلين دنبال كردند.
محور اصلي مبارزات دو حزب اصلي شرايط اقتصادي است و در حاليكه آنگلا مركل به انتقاد از افزايش نرخ بيكاري در دوره زمامداري آقاي شرودر پرداخته، گرهارد شرودر گفته است كه برنامه هاي اعلام شده خانم مركل، شامل كاهش ماليات، نوعي تلاش خطرناك براي به بازي گرفتن سياست هاي مالي است.
گردهمايي انتخاباتي حزب خانم آنگلا مركل، كه در صورت شكست ائتلاف حاكم نخستين زني خواهد بود كه به مقام صدراعظم آلمان دست مي يابد، در يك چادر مخصوص برگزاري كنسرت در برلين برگزار شد.همزمان، رهبران حزب سياسي جديد موسوم به چپ نو در ساختمان پارلمان آلمان شرقي سابق در برلين برنامه هاي خود را مطرح كردند و يوشكا فيشر، رهبر حزب سبزها، شريك ائتلافي شرودر و وزير خارجه در دولت وي، در يك اجلاس حزبي در همين شهر سخنراني كرد.
حزب چپ نو، شامل ائتلافي از شخصيت هاي چپگراي جدا شده از حزب شرودر، و حزب سوسياليسم دموكراتيك متشكل از سياستمداران آلمان شرقي سابق، مي كوشد با دستيابي به كرسي هاي بيشتري در پارلمان به يك قدرت سياسي مؤثر مبدل شود.
انتخابات كنوني در پي راي عدم اعتماد پارلمان به دولت گرهارد شرودر در اول ماه ژوئيه برگزار مي شود درحالي كه آقاي شرودر خود خواستار سقوط دولت بود.در قانون اساسي آلمان انحلال پارلمان قبل از خاتمه دوره قانونگذاري، كه چهار سال است، پيش بيني نشده مگر اينكه شرايط به نحوي باشد كه نشان دهد دولت قادر به ادامه زمامداري نيست.
در حاليكه قرار بود انتخابات پارلماني بعدي در سپتامبر سال ۲۰۰۶ برگزار شود، آقاي شرودر با اين انتظار كه امكان پيروزي وي در انتخابات پيش از موعد بيشتر است، با تشويق طرفداران خود به دادن راي عدم اعتماد به دولت، زمينه مساعد را براي طرح درخواست انحلال پارلمان توسط رئيس جمهوري فراهم ساخت.
پارلمان آلمان از دو مجلس موسوم به مجمع فدرال - بوندستاگ - و شوراي فدرال - بوندسترات - تشكيل يافته است.
بوندسترات - مجلس اعلا - از ۶۹ نماينده يا آراي دولتهاي ايالتي تشكيل مي يابد و در نتيجه، دوره قانونگذاري محدودي ندارد.
بوندستاگ ۶۰۳ نماينده دارد كه با انتخاب مستقيم مردم و براساس سيستم آراي نسبي برگزيده مي شوند به نحوي كه كرسي هاي مجلس بين احزاب مختلف، به شرط كسب دست كم ۵ درصد از كل آرا، به نسبت آراي كسب شده توسط آنها تقسيم مي شود.
در دوره قبلي پارلمان، حزب سوسيال دموكرات به رهبري آقاي شرودر ۲۴۹ كرسي، ائتلاف دموكرات مسيحي و سوسيال مسيحي به رهبري خانم مركل ۲۴۷ كرسي، حزب سبزها (شريك ائتلافي دولت) ۵۵ كرسي، حزب دموكرات هاي آزاد ۴۷ كرسي و ساير احزاب ۳ كرسي در اختيار داشتند.
در حاليكه ائتلاف حاكم از تعداد كافي كرسي هاي پارلماني براي ادامه كار تا سپتامبر سال آينده برخوردار بود، ناظران سياسي تصميم صدراعظم براي انحلال پارلمان را يك قمار سياسي توصيف كرده اند كه با خطر ناكامي مواجه است اما در صورت موفقيت، اجراي برنامه هاي مورد نظر وي تا چهار سال ديگر را تضمين مي كند.
اين برنامه ها عمدتا شامل اصلاحاتي به منظور آزادسازي اقتصادي و ايجاد شرايط مناسبتر براي فعاليت بخش خصوصي است.

نخست وزير اسرائيل: شهرك سازي
در كرانه باختري متوقف نمي شود
ايسنا: شارون بعد از ديدار با جورج بوش عقب نشيني از غزه را آزمايشي براي تشكيلات خودگردان فلسطين دانست كه مي تواند نشان دهد آنها توانايي كنترل زمين هايي را كه براي كشورشان مي خواهند، دارند يا نه؟
نخست وزير اسرائيل كه در حاشيه نشست سران در مجمع عمومي سازمان ملل با جرج بوش ديدار كرد هم چنين خاطرنشان كرد: توقف شهرك سازي در كرانه باختري اتفاق نمي افتد و بوش نيز اين مساله را در مذاكرات مطرح نكرد.
براساس نقشه راه كه در آن تشكيل يك كشور مستقل فلسطيني پيش بيني شده، توقف گسترش شهرك ها را در كرانه باختري نيز خواستار شده است.
شارون گفت: اسرائيل و آمريكا نگران رفت و آمد بدون كنترل فلسطيني ها در مرز غزه با مصر هستند و به نظر من فشار سنگيني از سوي آمريكا بر مصر و تشكيلات خودگردان در اين زمينه وجود دارد. بوش نيز در اين ديدار بيان داشت: مي دانم كه عقب نشيني از غزه سخت بود؛ اما شجاعت شما را تحسين مي كنم. رئيس جمهور آمريكا خاطرنشان كرد: عقب نشيني از غزه فرصتي براي حضور صلح در خاورميانه است.
از سوي ديگر دادگاه عالي رژيم صهيونيستي حكم دادگاه بين المللي لاهه در ژوئيه سال ۲۰۰۴ درخصوص ديوار حائل را رد كرد و اعلام كرد: اسرائيل حق ساخت ديوار حائل در كرانه باختري به دلايل امنيتي را دارد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، هيات ۹ نفره از قضات اسرائيلي به رهبري آحارون باراك، رئيس دادگاه عالي اسرائيل، طي حكمي اعلام كردند، يك ارتش در اراضي اشغال شده بر اساس قوانين بين المللي حق ساخت حصاري به منظور حفاظت از شهروندانش را دارد.
رژيم صهيونيستي بر اين امر تأكيد دارد كه اين ديوار ۶۰۰ كيلومتري كه در اراضي اشغال شده فلسطينيان ساخته شده، از حملات مبارزان فلسطيني جلوگيري مي كند؛ اما فلسطينيان معتقدند اين ديوار زمين هاي آنها را غصب كرده است.
دادگاه بين المللي لاهه سال گذشته اين ديوار را غيرقانوني خواند؛ اگر چه حكم اين دادگاه لازم الاجرا نيست و از سوي اسرائيل ناديده گرفته شده است.
اين هيات قضات همچنين به اتفاق، دادخواست ساكنان فلسطيني پنج روستا در كرانه باختري را تأييد كرد و طي حكمي اعلام كرد كه دولت بايد در زمان معين مسير جايگزيني را براي بخشي از اين حصار در شهرك آلفي مناشه بررسي و تعيين كند.

چاوز: آمريكا نماد تروريسم دولتي است
خبرگزاري فارس: رئيس جمهور ونزوئلا با اشاره به اوضاع عراق و حمايت واشنگتن از دشمنان فيدل كاسترو، ايالات متحده آمريكا را دولتي تروريستي و نماد تروريسم دولتي دانست. به گزارش خبرگزاري فرانسه، هوگو چاوز در يك كنفرانس مطبوعاتي در مقر سازمان ملل در نيويورك گفت: «آمريكا دولتي تروريستي و پيشرو در سخنان دوپهلو و مواضع دوگانه است.»
چاوز پس از سخنراني در مقر سازمان ملل و انتقاد شديد از واشنگتن، در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: «واشنگتن از تروريسم حمايت مي كند و در عين اينكه از مبارزه با اين پديده سخن مي گويد خود دست به اقدامات تروريستي مي زند. آمريكا نماد تروريسم دولتي است.»وي افزود: «نيروهاي آمريكايي در فلوجه عراق از بمبهاي ناپالم و مواد شيميايي استفاده كردند و اين همان تروريسم دولتي است.»

تقاضاي پليس انگليس براي نگهداري
بدون اتهام مظنونان تروريستي
ايرنا: وزيركشور انگليس  روز پنجشنبه  جزئياتي  از طرح  تشديد امنيتي  در اين  كشورپس  از انفجارهاي  تيرماه  لندن  را اعلام  كرد.
طرح هاي  چارلز كلارك  چند هفته  پيش  از انتشار لايحه  جديد ضد تروريستي منتشر شد، پيشنهادهاي  او اعتراض  گروههاي  حامي آزادي  مدني  را برانگيخت .يكي  از پيشنهادهاي  كلارك  نگهداري  بدون  تفهيم  اتهام  مظنونان  تروريستي به  مدت  سه  ماه  در زندان  است .چنين  رويه اي  آخرين  بار در سال  ۱۹۷۱ و در اوج  بحران  ايرلند شمالي اجرا شد كه  بازداشت  دو هزار نفر را به  دنبال  داشت .امااين  رويه  چهار سال  بعد منسوخ  و اعلام  شد كه  اجراي  آن تاثيري  معكوس در مبارزه  با تروريسم  داشته  است .

بازداشت هشت لبناني در ارتباط با ترور رفيق حريري
ايرنا: در ادامه  تحقيقات  جاري  درباره    ترور رفيق  حريري  نخست  وزير پيشين لبنان  عصر پنجشنبه  هشت  لبناني  به  اتهام  دست  داشتن  در اين  ترور بازداشت شدند.بازداشت  اين  افرادبه  درخواست  دلتو مهليس  رئيس  كميته  بين المللي  تحقيق  و به  دستور سعيدميرزا دادستان  كل  لبنان  انجام  گرفت .
بازداشت  اين  افراد بر اساس  اطلاعات  به  دست  آمده از كنترل  و شنود گفت وگوهاي  تلفني  پيش  و پس  از ترور حريري  انجام  گرفته است.
كميته  تحقيق  با همكاري  وزارت  ارتباطات  لبنان  اطلاعات  مربوط به  همه  گفت وگوهاي  تلفني  را پيش  و پس  از ترور حريري  براي  بررسي  در مراكز علمي وفناوري  پيشرفته ، به  اروپا ارسال  كرده  است .

تلاش حزب دمكراتيك ژاپن براي انتخاب رهبر جديد
ايرنا: بدنبال  اعلام  كناره گيري  كاتسويا اوكادا از رهبري  حزب  دمكراتيك ، بزرگترين  حزب  مخالف  دولت  ژاپن ، تلاش هاي  درون  حزبي  براي  انتخاب  جانشين  وي شدت  گرفته  است .اوكادا رهبر حزب  دمكراتيك  ژاپن  با پذيرش  مسئوليت  شكست  سنگين  حزبش  درانتخابات  يكشنبه  گذشته  مجلس  نمايندگان ، اعلام  كرد از سمت  خود كناره گيري مي كند.

پاكستان: ما «اصل ممنوعه» رابطه با اسرائيل را شكستيم
ايسنا: پرويز مشرف با استقبال از عقب نشيني رژيم صهيونيستي از غزه آن را يك اقدام شجاعانه خواند. وي همچنين اظهار داشت، حق وجود يك كشور يهودي امري است كه حالا ديگر هيچ سوالي درباره آن وجود ندارد(!)
به گزارش خبرگزاري رويتر، پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان كه براي شركت در اجلاس سران جهان در مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك رفته است، در جريان ديدار مقامات كشورهاي مختلف با آريل شارون، نخست وزير اسرائيل دست داد و وزير خارجه پاكستان نيز دو هفته پيش با وزير خارجه اسرائيل در تركيه ديدار كرد. مشرف در يك كنفرانس خبري اظهار داشت: صحبت از اسرائيل در پاكستان ديگر يك تابو (ممنوعيت) نيست.
وي هم چنين گفت: مذاكرات استانبول ميان وزراي خارجه پاكستان و اسرائيل به اين دليل انجام شد كه ما اقدام شجاعانه آريل شارون، نخست وزير اسرائيل در غزه را ديديم و به همين دليل فكر كرديم كه اكنون زمان مناسب براي نشان دادن پيشرفت در مناسبات است.

ديدار وزراي خارجه قطر و اسرائيل
در نشستي غير معمول ميان وزير امور خارجه قطر و همتاي اسرائيلي اش، وي از عقب نشيني اسرائيل از غزه تقدير كرد.
اين نشست كه در حاشيه اجلاس سازمان ملل برگزار شد، به عنوان اولين اقدام براي برنامه ريزي نشستي رسمي  ميان دو طرف بررسي شده است. قطر، پاكستان و اندونزي ظرف دو هفته، نشست هايي را با اسرائيل برگزار كرده اند.
شيخ حمدبن جاسم بن جابر آل ثاني، وزير امور خارجه قطر در سخناني در شوراي روابط خارجي مستقر در نيويورك از اسرائيل براي ترك غزه تشكر كرد و گفت: كشورهاي عربي بايد با روابط خودشان پاسخ دهند.
وزير خارجه قطر اظهار داشت: برقراري روابط كامل ديپلماتيك با اسرائيل پيش از تشكيل يك كشور مستقل فلسطيني امكان پذير است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |