شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۲ - Sep 17, 2005
تعامل شهرداري با ساير دستگاه ها براي حل معضلات تهران
مراسم معارفه شهردار جديد تهران روز دوشنبه برگزار مي شود
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: مراسم معارفه دكتر قاليباف _ شهردار جديد تهران روز دوشنبه (پس فردا) با حضور مقامات لشكري و كشوري و مديران سامانه هاي تهران در محل تالار حركت برگزار مي شود.
پس از انتخاب دكتر احمدي نژاد به سمت رئيس جمهوري ايران و خروج وي از شهرداري، ۱۵ عضو شوراي شهر تلاش كردند فردي را به عنوان شهردار تهران انتخاب كنند كه بتواند ضمن تعامل با ساير نهادها و دستگاه ها، معضلات فراروي شهر را حل و فصل كند. واقعيت اين است كه كلانشهر تهران هم اينك با معضلات فراشهري روبه رو است و از اين رو مديريت كلان نگر و همه سونگر نياز است تا بتواند بر اين معضلات فائق آيد.
اعضاي شوراي شهر پس از بررسي عملكرد و برنامه كساني كه نامزد تصدي شهرداري تهران بودند، دكتر قاليباف را به عنوان شهردار منتخب خود برگزيدند.
وزير كشور نيز حكم انتصاب شهردار تهران را اواخر هفته گذشته صادر كرد. وزير كشور در حكم انتصاب قاليباف، خواستار استفاده از تمامي ظرفيت، توان و تجارب موجود در جهت ايجاد شهري شايسته جامعه اسلامي شده است.
مصطفي پورمحمدي در اين حكم خطاب به قاليباف تأكيد كرده است: گام هاي بلند و مؤثري در بهبود و ساماندهي مديريت و توسعه شهر تهران برداشته شود و اين انتظار وجود دارد تا در دوران مديريت جديد مركز جمهوري اسلامي از شكوفايي، انسجام، زيبايي،  سلامت، پاكي، پايداري و اميد بيشتر به زندگي برخوردار باشد.
دكتر قاليباف با دريافت اين حكم، رسماً سيزدهمين شهردار تهران پس از سالهاي پيروزي انقلاب شد.

از هفته آينده شاخص آلاينده به بالاتر از حد ناسالم مي رسد
افزايش خطر آلودگي هوا براي شهروندان تهراني
002241.jpg
002232.jpg
گروه شهري: در اين هفته هاي پاياني تابستان و همزمان با بازگشت مسافران تابستاني، ترافيك تهران آرام آرام رو به سنگيني مي رود و با نزديك شدن فصل پائيز و دگرگوني وضعيت آب و هوايي آلودگي هوا در پايتخت شدت مي يابد. از سوي ديگر و در آستانه فرا رسيدن ماه مهر، مسئولان شهرداري تهران و پليس راهنمايي و رانندگي تمام مساعي خود را به كار گرفته اند تا دستكم در دهه اول مهرماه كه اوج سنگيني ترافيك در خيابان هاي پايتخت مي باشد، رفت و آمد در خيابان هاي شهر در وضعيتي متعادل و يا در واقع قابل تحمل جريان داشته باشد.
با اين حال، به دليل افزوده شدن ۴۰۰ هزار خودروي جديد بر خودروهاي موجود در تهران، امسال كار برنامه ريزان و مجريان ساماندهي ترافيك شهر از پارسال دشوارتر خواهد بود و همچنان كه روزانه حدود ۱۳۰۰ خودرو جديد به شبكه حمل و نقل تهران افزوده مي شود، مي توان پيش بيني كرد كه برنامه ها و سازوكارها در برابر سيلاب آهني كه به سوي تهران سرازير شده، چگونه هر سال كم توان تر خواهد شد.
از گذشته هاي دور، فصل پائيز نويددهنده خنكي هوا، جلوه هاي رنگارنگ پائيز و عطر برگ هاي باران خورده بود، اما از چند دهه پيش به اين سو به تناسب توسعه ناموزون و يا در مراحلي عنان گسيخته تهران از ميان رفتن باغ ها و افزايش سرسام آور خودروها آلودگي هوا، كابوسي است كه در آستانه فرا رسيدن پاييز بر تهران سايه مي افكند.
انباشت گازهاي آلاينده به ويژه منواكسيد كربن در فضاي شهر تهران، وارونگي دما، دودمه و ايجاد خطر براي كهنسالان، بيماران قلبي و ريوي و كودكان از معضلاتي است كه تهران از آغاز فصل پائيز تا ميانه هاي زمستان با آن روبروست. به گزارش سايت خبري آسمان آبي تهران ۹۰ درصد از جمعيت تهران در معرض خطر آلودگي هوا قرار دارند. بنا به همين گزارش از آنجا كه بيش از ۵۰ درصد از مجموع خودروهاي كشور در تهران رفت و آمد مي نمايند، اين تعداد بيشترين ميزان بنزين كشور را نيز مصرف مي كنند. در عين حال بيش از ۶۸ درصد آلودگي هواي تهران ناشي از تردد خودروهاست و روزانه ۵ هزار تن گاز آلاينده وارد هواي تهران مي شود. علاوه بر اين آلودگي هاي ناشي از واحدهاي صنعتي، وسايل گرمايشي و سرمايشي و ديگر عوامل نيز در تهران شدت يافته است. از سوي ديگر پيش بيني مي شود با بازگشايي مدارس و افزايش ۳۰ درصد به حجم سفرهاي شهري ، شاخص آلاينده هوا از هفته آينده به بالاتر از حد ناسالم برسد. كارشناسان مي گويند با توجه به اين واقعيت ها هرگونه برنامه ريزي  براي كاهش آلودگي هواي تهران، مستلزم توجه اساسي به گسترش شبكه حمل و نقل عمومي به ويژه حمل و نقل ريلي است، اما فراتر از اين بايد براي كاهش روند مهاجرت هاي ناخواسته كه گسترش بي رويه و افزايش زيان آور جمعيت شهر را در پي دارد، چاره انديشي گردد و به موازات آن، براي حل مشكل آلودگي هوا راه حل هاي مناسب به كار گرفته شود. در غير اين صورت، تدبيرها و سازوكارهايي كه هر سال با صرف هزينه هاي سنگين براي حل اين معضل در تهران به اجرا درمي آيد در برابر افزايش سرسام آور خودروها، رنگ مي بازد.
پيامدهاي آلودگي هوا اكنون در تهران با ابعاد نگران كننده تري در مقايسه با گذشته بروز كرده است. آمارهاي تكان دهنده سازمان بهشت زهرا در مورد مرگ و ميرهاي ناشي از سكته قلبي كه در تهران عمدتاً ناشي از آلودگي هواست، تنها گوشه اي از نگراني هاي روزافزون را نمايانگر مي سازد. آلودگي هواي تهران يك مسئله ملي است و بر همين قياس بايد براي آن چاره انديشي شود.

هزينه توليد كمپوست
002229.jpg
زمين سبز ايران: بانك جهاني هزينه توليد هر تن كمپوست توليد شده از زباله هاي تر را در ايران ۲۰ هزار دلار برآورد كرد.
با توليد روزانه ۵ هزار تن زباله تر در كشور و جمع آوري و بازيافت اين ميزان زباله در هر روز نياز به اعتباري برابر ۲۰ هزار دلار به ازاي توليد هر تن كمپوست داريم.براساس اين گزارش با توجه به وزن زباله در ايران كه بالغ بر ۳۵۰ كيلوگرم بر متر مكعب است و با توجه به متوسط عمق دفن ۵ متري نياز به مساحتي برابر ۲۴ متر مربع براي دفع آن زباله ها داريم كه دفن اين ميزان زباله موجب تحميل هزينه هاي هنگفت آلودگي هاي مهم زيست محيطي در كشور مي شود.

افزايش دماي زمين
002235.jpg
آسمان آبي ايران: سازمان بهداشت جهاني از روند مبارزه كشورها در مقابل آلودگي هوا ابراز خرسندي كرد.اين سازمان در گزارشي تلاش كشورها براي مقابله با آلودگي هوا را مورد تقدير قرار داد اما تعلل دوباره در اين خصوص را خطري جدي تلقي كرد.
در اين گزارش آمده است: طي صد سال گذشته دماي زمين شش درجه افزايش پيدا كرده و اين به خاطر به دام افتادن بعضي از پرتوهاي نوري درون جو زمين است كه خطرات بسيار جدي را براي سلامتي انسان به همراه داشته است.
در ادامه افزايش دي اكسيد كربن به عنوان عمده ترين گاز گلخانه اي توليدي صنايع را عامل شدت يافتن موضوع فوق ذكر مي شود.

ساخت ۳ خانه فرهنگ در جنوب غرب تهران
002226.jpg
در آستانه فرا رسيدن نيمه شعبان، عمليات احداث سه خانه فرهنگ در منطقه ۱۸ تهران شروع مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۸ مهدي نثاري _ معاون اجتماعي و فرهنگي اين منطقه با اشاره به برگزاري جشنواره بزرگ بادبادك ها، برگزاري مسابقات همگاني و مراسم افتتاحيه فوتبال نونهالان و كارمندان و همچنين برگزاري جشن شكوفه ها خاطرنشان ساخت: در سالروز ولادت حضرت حجة ابن الحسن العسكري (عج)، مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد واقع در بوستان شهداء يافت آباد مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

طبيعت ايران؛ واقعيت يا غلو
دكتر اسماعيل كهرم
من نمي دانم چرا وقتي از طبيعت ايران و حيات وحش كشورم صحبت مي كنم، اغلب حمل بر غلو و ستايش بي حد مي گردد. شنوندگان در گفتار من و يا نحوه ارائه مطالبي كه عنوان مي كنم اثري از تعريف بيش از حد نيز مي كنند كه دليل آن را وطن دوستي من عنوان مي كنند. حال آن كه حقيقت مطلب آن است كه هيچگاه من احساس نمي كنم كه حق مطلب را در مورد زيبايي هاي محيط طبيعي ايران ادا كرده باشم و هميشه فكر مي كنم كه در مورد اين نعمت ها بايد با شور و هيجان و علاقه بيشتر صحبت كرد تا شايد شنونده مشتي از خروار كه سهل است دانه اي از خرمن را از سخنان من دريافت كند.
جالب است بدانيد كه اغلب پس از متهم شدن به بزرگنمايي زيبايي هاي طبيعت كم نظير ايران، شاهدي از غيب فرامي رسد و به من گوشزد مي كند كه درمورد طبيعت ايران هيچگاه غلو نمي توان كرد چون هرچه بگوييم به واقعيت نزديك نمي شود. مطلع شديم كه گروهي از محققان گرگ سرخي را يافته اند كه در محافل علمي ايران (و احتمالا جهان) ناشناس مانده است. در اين مورد مفصلا بحث خواهد شد. ولي بطور قطع يك كشف به اين بزرگي آشكار مي كند كه آگاهي ما نسبت به اين خاك مقدس تا چه اندازه محدود است و خدا مي داند كه در پس هر پيچ جاده و انتهاي هر غار و بالاي هر كوه و قعر هر دره چه گروهي از جانداران منتظر كشف شدن به انتظار نشسته اند. من ياد گرفته ام كه با قاطعيت راجع به تعداد گونه هاي جانوري (و گياهي ايران) صحبت نكنم و مثلا درمورد تعداد گونه هاي پرندگان ايران بگويم: تاكنون در ايران ۵۰۲ گونه پرنده مشاهده شده اند.همين طور درمورد پستانداران، خزندگان و دوزيستان مي توان اظهارنظر كرد. طبيعت ايران، به مراتب بيش از آنچه كه تا به حال آشكار شده در چنته دارد.
سازمان ملل (برنامه توسعه UNDP) و نيز صندوق جهاني محيط زيست (GEF) براي حفظ و ثبت زيبايي هاي طبيعت ايران برنامه اي تحت عنوان «ايران، جهاني درون يك مرز» تدارك ديده كه طي ۶ پروژه ۲ ساله (جمعا ۱۲ سال) برخي از زيبايي هاي طبيعت بكر ايران به صورت چندين حلقه فيلم و دو جلد كتاب به زبان هاي فارسي و انگليسي ثبت و ضبط خواهد شد.
محمدعلي اينانلو كارگردان و مدير اجرايي اين طرح توضيح مي دهد كه هدف ثبت اقليم، تنوع گياهي و جانداري و مطالعه مردم و فرهنگ آنان در زمينه حفظ طبيعت است. فاز اول اين مطالعه كه در حال اجراست از اسب كشان و گرماب در توران آغاز شود و به طرف شمال ادامه مي يابد. در توران كه كوير خود را به صورت نمكزار، كويرشن و بالاخره بيابان نشان مي دهد، كوه هاي كويري مأمن انواع پستانداران است و خوش ييلاق كه از اسم آن پيداست در هنگام حفاظت مرغزاري بي نظير است با دشت هاي وسيع و تپه ماهورهاي غلطان و مواج از اين دشت ها به استپ هاي فراخ و اورس زارهاي دلنواز مي رسم. اورس و يا اورس همان junifper است كه گاه درخت ۳۰۰ ساله آن فقط ۲ متر ارتفاع دارد؟ پس از خوش ييلاق به پارك ملي گلستان مي رسيم كه ييلاق جهاني است بنشسته در گوشه اي آنچه خوبان همه دارند پارك ملي گلستان به تنهايي دارد. صخره هاي مرتفع دامنه هاي پوشيده از درخت و علف دشت هاي وسيع جنگل هاي پهن برگ خزان دار كه در هنگام تغيير رنگ در پاييز، زيباترين مجموعه تابلوهاي رنگي را مقابل چشمان شما مي گشايند. و بالاخره در قسمت شمال غربي پارك ملي گلستان پناهگاه حيات وحش ميانكاله قرار گرفته كه بهشت پرندگان و پرنده شناسان است. حدود ۱ ماه ديگر، پس از ورود پرندگان آبزي مهاجر در پاسگاه شكارباني زاغمرز از صداي اين پرندگان در ساعت ۳ صبح به ياد شور و هيجان زندگي، از خواب منصرف مي شويد و رژه زندگي را به صورت فلامينگو، پليكان، قو، عروس غاز، غازها، مرغابي ها، اردك ها و كنار آبچر را مي بيند. نام اين مسير و اين فاز از پروژه را «از كوير تا دريا» گذاشته اند.
در خارتوران گورخر و يوزپلنگ هم خانه اند و در كوه هاي كويري و داخلي پارك ملي گلستان قوچ و ميش و كل و بز با پلنگ ها زندگي مي كنند و مجموعه پارك ملي حتي دشت و كفي براي زندگي و يوزپلنگ هم دارد و بالاخره مرال و يا گاو كوهي به گفته مازني ها سلطان جنگل هاي پارك ملي هم حضور دارد.
و اما ميانكاله كه شكارگاه شاهان گذشته به خصوص در زمان قاجار بوده داراي زيستگاه هايي است كه در آن دراج، زنگوله بال و قرقاول زندگي مي كنند. هركدام از اين پرندگان يك نوع زيستگاه را طلب مي كنند و تجمع اين زيستگاه هاي گوناگون در يك منطقه به نام ميانكاله نشانگر غناي بي نظير آن است.
حال اگر بگوييم كه آنچه كه خوانديد و ملاحظه كرديد تنوع اقليم و تنوع زيستي يك خط ۴۵۰ كيلومتري است (از اسب كشان تا ميانكاله) باز هم تصور مي كنيد كه در تشريح اين همه تنوع در يك فاصله كوتاه مبالغه شده است؟
من معتقدم كه چنين تنوع اقليمي و حياتي در كپسول مكاني از كوير تا دريا بي نظير است؛ كاملاً بي نظير تا نظر شما چه باشد. واقعاً فكر مي كنيد كه من غلو مي كنم؟

فعاليت شركت هاي خصوصي تاكسيراني به معناي افزايش نرخ كرايه نيست
رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران تشكيل شركت هاي متعدد تاكسيراني را به معناي افزايش نرخ هاي تاكسي ندانست و گفت: رعايت نرخ مصوب شورا و رعايت ضوابط سازمان نظارت بر تاكسيراني شروط اوليه فعاليت اين شركت هاست.
حسن زياري در گفت و گو با فارس در پاسخ به اين سئوال كه آيا نرخ هاي دريافتي از سوي شركت هاي خصوصي تاكسيراني با يكديگر متفاوت خواهد بود ، گفت: هدف از تشكيل اين شركت ها ساماندهي سيستم جابجايي شهروندان، ساماندهي وضعيت رفاهي تاكسيرانان و يكسان سازي نرخ هاي دريافتي از شهروندان است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |