شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۲ - Sep 17, 2005
تلسكوپ فضايي سويفت انفجار عظيم يك ستاره را ثبت كرد
دورترين، عظيم ترين
002178.jpg
002172.jpg
نمايي از انفجار گاما
002184.jpg
تلسكوپ فضايي سويفت
گروه دانش و فناوري- مهدي صارمي فر:كيهان شناسان در چند روز گذشته يك منبع عظيم اشعه گاما كشف كرده اند. احتمالا اين منبع عظيم، انرژي انفجار عظيم يك ستاره بسيار بزرگ و تبديل آن به يك سياه  چاله است. اين انفجار عظيم حدود 6/12 ميليارد سال پيش اتفاق افتاده؛ حدود 900 ميليون تا 1100 ميليون سال بعد از انفجار بزرگ. بنا بر اين، ستاره اي كه عامل اين انفجار عظيم بوده، ستاره اي بسيار بزرگ بوده كه دوره عمرش خيلي زود پس از شكل گيري تمام شده و يك سياه چاله شده است. ستاره ها هر چه بزرگتر باشند و جرمشان بيشتر باشد، عمرشان كوتاه تر است. تلسكوپ فضايي سويفت، كه يكي از تلسكوپ هاي ناسا است و در ناحيه طول موج X و گاماي امواج الكترو مغناطيسي كار مي كند، منبع دقيق اين انفجار عظيم را شناسايي كرده است. پژوهشگران ناسا، اسم اين ستاره را GRB050904 گذاشته اند كه يعني مولد اشعه گامايي كه روز چهارم سپتامبر 2005 كشف شد . تلسكوپ فضايي سويفت از آغاز ماموريتش در نوامبر 2004، 71 منبع اشعه گاما كشف كرده است. اما اين از تمام منابع قبلي بسيار عظيم تر و پرانرژي تر بوده است. شدت اين انفجار به حدي بوده كه از هر كهكشان يا كوازاري بيشتر انرژي توليد كرده است. هر چند كه مدت اين انفجار حدود چند دقيقه بوده، اما پرنورترين و پرانرژي ترين انفجاري بوده كه بشر ثبت كرده است.
دكتر دونالد لمب، از كيهان شناسان دانشگاه شيكاگو و عضو محقق تلسكوپ فضايي سويفت گفت: اين انفجار همان چيزي بود كه ما انتظارش را داشتيم. اين پديده به ما كمك مي كند كه نحوه تشكيل كيهان در زمان هاي اوليه را بهتر درك كنيم.
نكته مهم در اين انفجار، زمان آن بود. داده هاي سويفت نشان مي داد كه اين انفجار حدود 6/12 ميليارد سال نوري از ما فاصله دارد، يعني انفجار در 6/12 ميليارد سال پيش اتفاق افتاده، در حالي كه عمر دنيا چيزي حدود 5/13 تا 8/13 ميليارد سال است. به نظر مي رسد كه ستاره هاي اوليه با ستاره هاي امروزي بسيار متفاوت بوده اند. احتمالا ستاره هاي اوليه كه فقط چند صد ميليون سال بعد از انفجار بزرگ شكل گرفته اند، بسيار بزرگ بودند و همان ها منبع تشكيل سياه چاله هاي عظيم كيهاني شده اند.
دكتر نيل گهرل، رئيس تيم پژوهشي سويفت در مركز پروازهاي فضايي ناسا از اين كشف بسيار خوشحال بود. او گفت: در حالي كه بزرگ ترين تلسكوپ هاي اشعه x و گاماي زميني تنها يك منبع اشعه گاما پيدا كرده  بودند، اين تلسكوپ فضايي سويفت بود كه به اهميت اين منبع پي برد و آن را ثبت كرد.
پژوهشگران ناسا مي خواهند در چند روز آينده با تلسكوپ فضايي هابل هم از اين ناحيه عكس بگيرند. البته تا آن موقع از شدت اين انفجار بسيار كاسته خواهد شد.
منبع: ساينتيفيك آمريكن

مغز انسان هنوز جا دارد!
بشر باهوش ترين موجود خلق شده در زمين است، اما تحقيقات نشان مي دهند مغز انسان هنوز در حال تكامل است. دانشمندان دانشگاه شيكاگو مي گويند: در مقايسه انسان امروزي و انسان هاي پيشين كه 37 هزار سال پيش مي زيسته اند تغييرات اساسي در 2 ژن كه مربوط به اندازه مغز مي شوند به وجود آمده است. دگرگوني ژن ها با پيدايش رفتارهاي فرهنگي و اجتماعي همراه بود. دگرگوني Microcephalin هم زمان با پيدايش خصوصياتي چون هنر، موسيقي، مذهب و ساخت ابزار كه حدود 50 هزار سال پيش آشكار و اكنون در 70 درصد از انسان ها وجود دارد.
دكتربروس لان مي گويد: سوال مهم اين است كه آيا تغييرات ژنتيكي موجب دگرگوني فرهنگي شده يا به طور تصادفي هم زمان بودند. ما حدس مي زنيم تغييرات با اين ژن ها ارتباط داشته باشند. مي توان اين 2 ژن را از همان 17 ژني دانست كه دگرگوني آن ها در ميليون ها سال پيش موجب 3برابر شدن اندازه مغز و به وجود آمدن خرد و فهم شد. اما نمي توان اين ژن ها را عامل افزايش ضريب هوش دانست و نمي توانيم بگوييم انسان ها باهوش تر مي شوند. تحقيقات نشان مي  دهد روند تغيير و تحول انسان كه شامل بزرگ  شدن و پيچيدگي مغز است همچنان ادامه دارد و ساختار مغز انسان هاي 1ميليون سال آينده با مغز انسان كنوني تفاوت اساسي خواهد داشت. محققان مي گويند بايد به ارتباط بين تغيير ژن ها و تغييرات زيست محيطي پي ببرند. دگرگوني ديگري كه ASPM ناميده مي شود 5 هزار و هشتصد سال پيش آشكار شد و تغييراتي چون يادگيري و فهم شخصيت، انعطاف پذيري اعصاب و بيماري هاي رواني را در انسان به وجود آوردند كه اين تغييرات هم زمان با گسترش كشاورزي، به وجود آمدن شهرها و مكتوب كردن زبان بود.
منبع: نيوساينتيست

روش جالب براي جذب دي اكسيد كربن
جلبك ها به كمك انسان مي آيند
002163.jpg
دانشمندان براي از بين بردن دي اكسيد كربن از ايده جديدي استفاده كردند. آن ها قصد دارند كه از جلبك هاي دريايي براي از بين بردن اين گاز گلخانه اي استفاده كنند.
دانشمنداني از سراسر جهان، چند پيش پروژه تحقيقات خود را در آب ها اطراف قطب جنوب واقع بر مدار۵۰ درجه جغرافياي نيمكره جنوب، در فاصله 2200 كيلومتر كيپ تاون آغاز كردند. اين پژوهشگران مقدار محلول اسيد سولفات آهن در درون آب اطراف پروانه موتور كشت خود وارد كردند. بدين ترتيب كشت يخ شكن 12هزار تن با هر چرخش پروانه موتور خود اين كود شيمياي را در آب اقيانوس پخش كرد. فولكر اسمتاچك مسؤول اجرا اين پروژه تحقيقات در اين زمينه گفت: ما هفت تن كود شيمياي را در 150 كيلومتر مربع پخش كرديم و بعد جلبك ها شروع به رشد كردند. در اين منطقه مشاهده شد كه آب دريا به رنگ سبز درآمد و شمار جانوران نيز در آن رو به افزايش گذاشت. كود شيمياي سولفات آهن باعث شد كه رشد جلبك ها درياي جهش چشمگير داشته باشد. ط يك هفته رشد جلبك ها دو برابر و در سه هفته پوشش جلبك اين منطقه پنج برابر شد. پژوهشگران زمين اقيانوس را با استفاده از كود شيمياي تقويت كرده و امكان رشد سريع تر جلبك ها را فراهم مي آورند. به اين ترتيب زماني كه جلبك ها رشد كرده و به سطح آب مي رسند به جذب گاز د اكسيد كربن هوا مي پردازند. با رشد پلانكتون ها يا گياهان تك سلول درون اقيانوس نيز گاز د اكسيدكربن كه محلول در آب است، مورد مصرف قرار مي گيرد و اين مقدار دوباره از طريق جو زمين جايگزين مي شود.
به اين ترتيب تا 15 درصد ميزان گاز د اكسيدكربن را  مي توان از طريق استفاده كود شيمياي در منطقه وسيع از كف اقيانوس كاهش داد.
گياهان دي اكسيدكربن محيط خود را جذب مي كنند و حت زماني كه آن ها پژمرده شده، به اعماق دريا سقوط كرده و از ميان مي روند، دي اكسيدكربن را به طور دائم در خود نگاه مي دارند. رشد جلبك ها توده جانوران كوچك را به خود جلب مي كند و آن ها به نوبه خود توجه حيوانات درياي بزرگ تر را برمي انگيزند.
اما استفاده از كود شيمياي در اعماق اقيانوس ها جنبه ها مضر را نيز به همراه دارد. كود سولفات آهن در واقع شكل انجماديافته محلول ها رقيق اسيدي است كه ريختن آن ها در دريا شمال آلمان ط سال ها دهه 80 با مخالفت ها شديد سازمان طرفدار حفظ محيط زيست روبه رو شد. به علاوه منتقدان به اين اشاره مي كنند كه هنگامي كه بخش بزرگتر از جلبك ها توليد شده از طريق مصنوع غذا پلانكتون ها مي گردند، در مدت نه چندان طولان با نابود شدن پيكر آن ها يا از طريق تنفس و دفع مواد، د اكسيدكربن بار ديگر وارد جو زمين مي شود. با اين حال تصميم گير در زمينه استفاده از اين فناور به اين زودي ها امكان پذير نيست، زيرا تجزيه و تحليل و جمع بند نتايج به دست آمده از آزمايش ها انجام گرفته، دو تا سه سال به طول خواهند انجاميد.
منبع: موسسه آلفرد واگنر در علوم قطب

امنيت بيشتر با محصول جديد مك آفي
002181.jpg
شركت مك آفي نسخه جديد نرم افزار امنيتي خود را به نام
Internet Security Suite 2006 عرضه كرد. نسخه جديد اين نرم افزار قادر خواهد بود كه بهتر از گذشته از رايانه ها در مقابل انواع ويروس ها، نرم افزارهاي جاسوسي، نفوذ هكرها و همچنين حملات موسوم به فيشينگ محافظت كند.
اين مجموعه نرم افزاري همچنين از پاك شدن ناخواسته اطلاعاتي نظير عكس ها و اطلاعات تجاري مهم جلوگيري مي كند. علاوه بر اين، محصول جديد مك آفي قادر است نامه هاي الكترونيكي رسيده به صندوق پستي كاربر را كنترل نموده و موارد مزاحم را فيلتر كند. اين نرم افزار از نصب و اجراي برنامه هاي مخرب هم كه سرعت رايانه را كاهش مي دهد، جلوگيري مي كند. مهم ترين خصوصيت اين نرم افزار مقابله با حملات موسوم به فيشينگ است. در اين نوع حمله، هكرها با استفاده از پيوندهاي اينترنتي، كاربران را به سوي سايت هاي آلوده هدايت مي كنند. مك آفي قيمت اين بسته نرم افزاري را 70 دلار تعيين كرده است.
منبع: پي سي ورد

Ebay شركت اسكايپ را مي خرد
002169.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد كرباسي: شركت Ebay كه دارنده بزرگترين سايت حراجي اينترنتي است قصد دارد شركت اسكايپ را خريداري كند. اسكايپ ارائه دهنده محبوب ترين خدمات تلفن اينترنتي جهان است. در حال حاضر ميليون ها نفر در جهان از خدمات تلفن اينترنتي اين شركت استفاده مي كنند. كاربراني كه از خدمات اين شركت استفاده مي كنند مي توانند به صورت رايگان از طريق اينترنت با يكديگر صحبت كنند. همچنين اين كاربران مي توانند با هزينه ناچيزي با تلفن هاي ثابت و همراه هم ارتباط برقرار نمايند. بررسي ها نشان مي دهد كه محبوبيت تلفن هاي اينترنتي (VoIP) به صورت چشمگيري در حال افزايش است. اين مساله باعث شده تا شركت هاي بزرگي چون گوگل، مايكروسافت و ياهو هم براي ارائه اين خدمات دست به كار شوند. تاكنون و بعد از گذشت تنها دو سال از تاسيس اسكايپ بيش از 151 ميليون نفر نرم افزار ارتباطي آن را دانلود كرده اند. كارشناسان عقيده دارند كه Ebay با خريداري اسكايپ قصد دارد خدمات تلفن اينترنتي را به كاربران وب سايت خود ارائه دهد. به عقيده آن ها Ebay مي خواهد كساني كه از سايت اين شركت استفاده مي كنند امكان مكالمه رايگان را با هم داشته باشند. اين مساله باعث خواهد شد كه كاربران بيشتري براي خريد و فروش به سايت اين شركت مراجعه كنند. قيمت پيشنهادي Ebay براي خريداري اسكايپ 6/2 ميليارد دلار تخمين زده مي شود.
منبع: USA Today

استفاده از DNA در ديرينه شناسي
002166.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: بلورهاي معدني موجود در فسيل استخوان، DNA را حفظ مي كند و به اين وسيله مي توان تحقيقات بيشتري بر روي انسان هاي اوليه و حيوانات منقرض شده انجام داد. استخراج DNA از فسيل استخوان ها روش موثري براي تحليل روابط بين نسل هاي منقرض شده، رديابي مسير مهاجرت و يافتن هم خانواده هاي آن هاست. اما تخريب و امكان آلودگي DNA ، دستيابي به نمونه هاي معتبر را دچار مشكل مي كند. در روش PCR (پليمر كردن رشته هاي ارتجاعي) مي توان رشته هاي كوچك DNA را چند برابر كرد و رشته هاي طويل ژنتيكي به وجود آورد . دانشمندان توسط اين روش به وجود انسان ناندرتال و تعدادي از پستانداران عصر يخبندان پي  برده اند. اما فسيل استخوان حاوي موادي است كه از عملكرد صحيح روش PCR جلوگيري كرده و هويت DNA را مختل مي كند. محققان مي گويند استخراج DNA موجود در بلورهاي معدني كه به صورت توده در استخوان  وجود دارند مي تواند مشكل را حل كند. سلول هاي معدني به صورت بلورهاي باريك در رشته هاي كلاژن (پروتئين موجود در استخوان) وجود دارد، كه در ميان اين بلورها DNA وجود دارد.
در آزمايش هاي گذشته استخوان را آسياب مي كردند و پس از جدا كردن كلسيم از آن و تبديل كلاژن به ژلاتين، DNA را خارج مي كردند؛ كه در اين روش قسمت زيادي از DNA تخريب مي شد. درروش جديد، آن ها پودر استخوان را در محلول هيپوكلريدسديم كه كلر در آن عامل رنگ زدايي و ضدعفوني است قرار دادند و در ادامه كار رشته هاي DNA در ميان بلورهاي معدني نمايان شدند. در اين روش DNA به صورت سالم تري خارج مي شود.محققان اميدوارند با اين روش به تحقيقات باستان شناسان و انسان شناسان و همچنين به مسائل حقوقي كمك كنند.
منبع: نيوساينتيست

آي پاد و تغيير سبك زندگي
شركت اپل به تازگي دستگاه پخش موسيقي جديد خود را به نام آي پاد نانو عرضه كرده است. همان طور كه انتظار مي رفت اين دستگاه كوچك كه با حافظه اي 2 و 4 گيگابايتي عرضه شده تاكنون فروش خوبي داشته است. اپل تاكنون موفق به فروش 21 ميليون دستگاه آي پاد در كشورهاي مختلف جهان شده است. به عقيده كارشناسان دستگاه هاي پخش موسيقي و در راس آن ها آي پاد در حال تغيير سبك زندگي جوانان هستند. بسياري از شركت ها به خاطر وجود اين بازار اكنون فقط به توليد لوازم جانبي اين دستگاه ها اقدام مي كنند. به عنوان مثال يك شركت توليد پوشاك به تازگي كاپشن ويژه اي براي دارندگان آي پاد عرضه كرده است. اين كاپشن داراي يك چيپ الكترونيكي است كه به دستگاه آي پاد وصل شده و فرد مي تواند با دكمه هاي تعبيه شده روي آستين پخش موسيقي را كنترل كند. به عقيده مسوولان شركت توليدكننده اين اولين پيوند پوشاك و دنياي ديجيتال به شمار مي رود. اين شركت قصد دارد لباس هاي ديگري را هم براي استفاده كنندگان از دستگاه هاي پخش موسيقي توليد كند. ماه گذشته هم يك شركت پوشاك، لباسي با منفذهاي ويژه اي به بازار عرضه كرده بود. اين منفذها طوري طراحي شده بودند كه سيم هاي هدفون تا محل قرارگيري دستگاه از داخل لباس عبور كنند. علاوه بر اين كيف هاي نگهداري آي پاد هم براي خودشان بازار جداگانه دارند. قيمت بعضي از اين كيف ها گاهي تا 1500 دلار يعني چند برابر قيمت آي پاد مي رسد.
منبع: رويترز

بازگشت كوانتوم با فناوري نواري
002175.jpg
گروه دانش و فناوري- احسان لطفي: شركت سخت افزاري كوانتوم (Quantum) كه تا چند سال پيش بخش بزرگي از بازار هاردديسك را در اختيار داشت، 2 روز پيش اعلام كرد به زودي 2نمونه ابزار ذخيره پرظرفيت جديد به بازار مي فرستد. نام اين ذخيره كننده ها px502 و px506 است و آخرين محصولات سري px500 هستند و با قيمت نزديك به 10 هزار دلار مي توانند تا 176 ترابايت اطلاعات را در يك حلقه ذخيره كنند.
ريك بلوزو مدير شركت كوانتوم در سان خوزه كاليفرنيا دربارة محصولات جديدش مي گويد: اگر ليست محصولات ما و فرصت هاي بازار را در نظر بگيريد به عقيده من اين سري شاخص ترين است. چون رقابتي است، نوآورانه است و موقعيت ما را در بازاري كه بيشترين فرصت ها را برايمان دارد، محكم تر مي كند.
بلوزو مي گويد بيشتر بخش هاي بازار ذخيره، پشتيباني و  آرشيو داده با فناوري نوار ثابت مانده يا رشد منفي داشته است، اما پيشرفت هاي اخير در گنجايش، مديريت پذيري و ساير قابليت هاي اين فناوري و نيز كاهش قيمت، كوانتوم را نسبت به آينده روشن سرمايه گذاري در آن متقاعد كرده است. بلوزو كه مدتي مدير اجرايي شركت سيليكون گرافيكس بوده و بعد از آن همين سمت را در مايكروسافت داشته است، چند سال پيش اين غول نرم افزاري را ترك كرد و پا به حيطه خيلي كوچكتري گذاشت. با ورود او كوانتوم بخش توليد هارد ديسكش را به ماكستور فروخت و كارش را روي ابداع و اجراي نمونه هاي قابل رقابت تري از فناوري نوار (Tape technology) كه بتواند بخش بيشتري از بازار ذخيره داده را بگيرد، متمركز كرد و حالا شركت معتقد است كه محصولات نواري جديد، دقيقا همين كار را مي كند. محصول جديد از مدل P7000 كه كوانتوم در سال 2002 عرضه كرد، 134 درصد پرظرفيت تر، 1100 درصد سريع تر، 595 درصد متراكم تر و 80 درصد ارزان تر است.
منبع: اينفورميشن ويك

دستگاه بازي جديد نينتندو
002190.jpg
عرضه دستگاه جديد بازي شركن نينتندو با استقبال زياد ژاپني ها روبه رو شده است. اين دستگاه قابل حمل كه
Game Boy Micro نام دارد يك هفته قبل از عرضه در آمريكا وارد بازار ژاپن شد. فروش اين دستگاه بسيار بيشتر از پيش بيني مسؤولان نينتندو بوده است. اين شركت 94 درصد بازار دستگاه هاي قابل حمل بازي را در اختيار دارد و در مقابله با PSP، محصول جديد خود را وارد بازار كرده است. محصول جديد نينتندو به اندازه يك گوشي تلفن همراه است و فقط 80 گرم وزن دارد. اين شركت با برنامه هاي تبليغاتي خاص، سعي دارد بزرگسالان را هم براي خريد اين دستگاه تشويق كند. نينتندو برنامه هاي ويژه اي را براي گروه سني 25 تا 35 سال در نظر گرفته است. طراحي اين محصول طوري صورت گرفته كه خاطرات اين گروه سني را زنده كند. طراحي دستگاه جديد با الگوبرداري از كنسول بازي قابل حمل اين شركت در سال 1980 صورت گرفته است. Game Boy Micro در ژاپن با قيمت معادل 110 دلار عرضه شده و قرار است دو ماه ديگر در اروپا هم عرضه شود.
منبع: رويترز

طراحي اولين ريزتراشه 16 گيگابيتي
002187.jpg
يك شركت كره اي موفق به طراحي و توليد ريزتراشه اي با ظرفيت 16گيگابيت براي حافظه هاي فلش شد. در ساخت اين ريزتراشه از 4/16 ميليارد ترانزيستور استفاده شده است. اين ريزتراشه كه ظرفيتي معادل 2 گيگابايت دارد در حافظه فلش دستگاه هايي مانند دوربين هاي ديجيتال، پخش كننده هاي موسيقي، تلفن هاي همراه، كارت هاي حافظه و... قابل استفاده است. كارشناسان پيش بيني مي كنند با اين پيشرفت، هاردديسك ها به تدريج از دور رقابت خارج شوند. حافظه هاي فلش بر عكس هاردديسك ها در برابر ضربه هاي ناگهاني مقاوم هستند. توليدكننده هاي وسايل الكترونيكي مي توانند با استفاده از 16 ريزتراشه توليدي اين شركت، حافظه داخلي محصولات شان را به 32 گيگابايت برسانند. اين مساله كاربران را قادر خواهد ساخت كه 8000 فايل MP3 يا 20 فيلم با كيفيت DVD را در حافظه هاي فلش ذخيره نمايند. توليد كارت هاي حافظه كه تاكنون تنها با ظرفيت ذخيره سازي 4گيگابايت قابل توليد بودند با عرضه اين ريزتراشه پيشرفت قابل توجهي خواهد داشت. علاوه بر اين شركت توليدكننده اين ريزتراشه قصد دارد حافظه هاي فلش به نام SSD را جايگزين هاردديسك در لپ تاپ ها كند. اين ريزتراشه نيمه دوم سال 2006 به بازار عرضه خواهد شد.
منبع: تك  ورد

XBox 360 غيرقابل نفوذ مي شود
002193.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد كرباسي: شركت مايكروسافت قصد دارد كنسول جديد بازي هاي رايانه اي خود يعني XBox 360 را غيرقابل نفوذ كند. به گفته مسوولان اين شركت در طراحي سخت افزار و تراشه هاي اين دستگاه از روش هاي امنيتي خاصي استفاده شده كه امكان دستكاري آن را از نفوذگران مي گيرد. پيش از اين بعضي از كاربران موفق شده بودند با تغييرات سخت افزاري XBox اين دستگاه را به تجهيزاتي براي پخش موسيقي و فيلم تبديل كنند. عده اي هم با ياد گرفتن روش هايي حافظه كنسول فعلي مايكروسافت را ارتقا داده بودند. به گفته مسؤولان مايكروسافت، علاوه بر اين نفوذگران موفق شده بودند بازي هاي طراحي شده براي كنسول هاي ديگر به ويژه پلي استيشن۲ را روي اين دستگاه اجرا نمايند.
اما در XBox 360 تدابير امنيتي اي در نظر گرفته شده كه امكان هيچ تغييري در دستگاه را نمي دهد. XBox 360 داراي تراشه اي است كه به كاربران اجازه نمي دهد از محصولات رسانه اي كه غيرقانوني كپي شده است استفاده كنند. قرار است مايكروسافت تا قبل از كريسمس محصول جديد خود را به بازار عرضه كند.
منبع: نيوز دات كام

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |