يكشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۳ - Sep 18, 2005
حضرت امام حسن عسكري(ع): جود و سخا اندازه اي دارد كه اگر از آن تجاوز كند اسراف مي شود، احتياط و محكم كاري اندازه اي دارد كه اگر از حدّش فزون تر شد ترس خواهد بود، صرفه جويي و اعتدال در صرف مال اندازه اي دارد كه اگر از آن بيشتر شود بخل است و شجاعت و دليري اندازه اي دارد كه اگر از حدّش بگذرد تهور و بي باكي خواهد بود.
بحارالانوار ،۱۷ ص ۲۱۸
امروز با حافظ
همدم گل نمي شود ياد سمن نمي كند
سرو چمان من چرا ميل چمن نمي كند
زان سفر دراز خود عزم وطن نمي كند
تا دل هرزه گرد من رفت به چين زلف او
مهدي چمران در پيامي به مناسبت گشايش جشنواره فيلم شهر
سينما بايد براي تمامي گروه هاي اجتماعي
امكان مشاركت ايجاد كند
خبرگزاري فارس: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: سينما مي  بايد براي تمامي گروه هاي اجتماعي حاضر در يك فرهنگ با تمام ابعاد آن در عرصه اجتماعي، امكان مشاركت ايجاد كند.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي شهرداري تهران، مهدي چمران در پيامي به مناسبت گشايش نخستين جشنواره فيلم شهر بر نقش سينما به عنوان يك رسانه گيرا و تاثيرگذار كه مي تواند فرهنگ شهروندي را گسترش دهد، تاكيد كرد.
در بخشي ازاين پيام آمده است، فيلم با تمامي امكانات صوتي و تصويري اش، آميزه اي از واقعيت و خيال پديد مي آورد كه شرايط زندگي انسان- به ويژه انسان جامعه شهري - را با تمام وجوه و اشكالش به نمايش مي گذارد. از اين رو سينما مي بايد براي تمامي گروه هاي اجتماعي حاضر در يك فرهنگ با تمام ابعاد آن در عرصه اجتماع، امكان مشاركت ايجاد كند. كوششي كه مستلزم عمومي كردن پيام ها و گسترش دايره مخاطبان است، بدون آنكه از ارزش واقعي آنها كاسته شود.
چمران تصريح كرده است: تهران ابرشهري است كه بخاطر پيچيدگي هاي ساختاري بدون برنامه اش و عملكرد هاي كنوني مي تواند بستري مناسب براي پژوهش هنري و حتي نقادانه و آينده نگر قرار گيرد و به خوبي از دايره خشك نقادي صرف بيرون آيد و با هنر هنرمندان آميزه اي از نقد جدي و زندگي جدي و در عين حال شادابي هنري باشد و اين نيازي است كه با كاوش و سير و صعود هنري دست يافتني است.
مهدي چمران در پايان آورده است: برگزاري نخستين جشنواره فيلم شهر مي تواند گامي ارزشمند و سنجيده در جهت رسيدن به اين هدف باشد و تهران بزرگ با تكيه بر انديشه ورزي صاحبان فكر و هنر و اتكاي ارزش هاي متعالي فرهنگ و تمدن ايراني- اسلامي الگوي مناسب شهري براي جهان معاصر باشد.

از هنرمندان پيشكسوت صداوسيما تجليل به عمل آمد
گروه ادب و هنر- خبرنگار اعزامي همشهري:شهروندان تبريزي ديروز شاهد تجليل از هنرمندان، بازيگران راديو و تلويزيون و عده زيادي از هنرمندان محلي ساير استان ها بودند. دست اندركاران جشنواره سيزدهم توليدات مراكز استان ها در سالن اميركبير نمايشگاه بين المللي تبريز از هنرمندان پيشكسوتي چون روح اله مفيدي، مهدي فقيه، ولي الله مومني، رضا فياضي، لادن طباطبايي، ضيادري، عباس رافعي، عبدالحسين برزيده، جلال محمديان، فدائيان، جهان زاده، استاد يگانه و برخي از هنرمندان محلي ساير مراكز استاني مراسم تجليل به عمل آوردند.
در اين برنامه كه داريوش فر ضيايي مجري كودك و نوجوان شبكه اول سيما و مجريان صداوسيماي مركز استاني تبريز هنرنمايي مي كردند هدايايي به رسم يادبود به آنان اهدا شد. در اين مراسم، اركستر بزرگ  آذربايجان قطعات آذري را براي هنرمندان و شهروندان تبريزي اجرا كرد.
همچنين متوليان كميسيون هاي تخصصي تحقيق، خبر و موسيقي با تشكيل جلسات نقد و بررسي به ارزيابي آثار راه يافته به جشنواره پرداختند. در كميسيون خبر دكتر زابلي زاده، كميسيون موسيقي دكتر مختاباد، در كميسيون تحقيق جعفري و در كميسيون صداوسيما نجفي و موسوي زاده از مسئولان راديو و تلويزيون در زمينه داوري آثار برتر با شركت كنندگان كميسيون هاي تخصصي گفت وگو كردند.
به گفته سيدحسين موسوي، دبير سيزدهمين جشنواره توليدات مراكز استان ها، تاكنون براي ۳۵۰ اثر توليدي در مراكز استاني صداوسيما جوايزي درنظر گرفته شده كه علاوه بر آن ۱۰۰ جايزه نيز از سوي نهادهاي متولي موضوعات دفاع مقدس، بهداشت، ستاد اقامه نماز و ستاد مبارزه با موادمخدر به آثار برتر اختصاص يافته است.وي در ادامه گفت : تاكنون ارزيابي آثار راه يافته به جشنواره سيزدهم را ۱۰۰ داور متخصص در حوزه هاي راديو، خبر، تحقيق، سيما و انيميشن در طول ۲ ماه داوري كرده اند.موسوي افزود: علاوه بر آن ۲۲ نمايشگاه جنبي، دستاوردهاي صداوسيما را به مخاطبان و شركت كنندگان در جشنواره نشان مي دهد، ضمنا كارگاه هاي آموزشي نيز براي انتقال تكنيك هاي توليدي نوين به علاقه مندان و هنرمندان جوان مراكز استاني تشكيل شده است.
گفتني است كه مراسم افتتاحيه جشنواره سيزدهم توليدات مراكز استاني عصر امروز با حضور عزت الله ضرغامي، رييس سازمان صداوسيما و مسئولان محلي و دست اندركاران جشنواره در تالار اميركبير نمايشگاه بين المللي تبريز برگزار مي شود. در اين مراسم نمايندگان كميته هاي داوري صدا و خبر، موسيقي و تحقيقات، سيما و بسيج به ترتيب جوايز آثار برتر را اعلام خواهند نمود. ضمنا عبدالحسين مختاباد، مدير موسيقي محلي، مركز موسيقي صداوسيما به مناسبت ايام شعبانيه، به صورت زنده سرودي را اجرا مي كند.

نمايشگاه جنبش هنر مدرن
مهر: برگزاري نمايشگاه جنبش هنر مدرن اقدامي ارزنده در تاريخچه هنرهاي تجسمي ما خصوصا نقاشي به شمار مي رود. «نصرت الله مسلميان» - نقاش با اعلام اين مطلب در خصوص نمايشگاه جنبش هنرمدرن گفت : اين نمايشگاه بايد مدت ها پيش از اين در ايران برگزار مي شد.
به اين خاطر كه هنرمندان و اساسا مخاطبان بتوانند با اين گونه آثار گرانبها بيشتر و بهتر آشنايي پيدا كنند. وي افزود: برگزاري نمايشگاه جنبش هنرمدرن ، هم چنين به لحاظ بين المللي نيز بازتاب وسيع و مطلوبي در پي خواهد داشت.وي در پاسخ به اين پرسش كه چه راه كارهايي بايد براي نمو بيشتر مقوله نقاشي درايران ارائه شود گفت : گرچه اين راهكار الزاما از سوي نقاش ارائه نمي شود اما در پاسخ به سئوال شما بايد بگويم ، با گسترش بسترها و نهادهاي پژوهشي ، مي توان اين امر مهم را ارتقاء بخشيد . هم چنين ، تعامل هنرمندان در دستاوردهاي جهاني و معادلات زيبايي شناسي نيز دراين امر ، بي تاثير نخواهد بود. «نصرت الله مسلميان» نقاش نام آشناي كشورمان ، اخيرا خود را براي سفربه آلمان آماده مي كند. اين نقاش ، قراراست در يك نمايشگاه انفرادي ، تعدادي از آثار خود را به نمايش بگذارد.

استاد جعفر پتگر درگذشت
استاد جعفر پتگر هنرمند نقاش معاصر پس از يك عمر فعاليت هنري در سن ۸۵ سالگي دارفاني را وداع گفت.
اين هنرمند متولد ۱۲۹۹ تبريز مدتي را در كودكي در هنرستان صنايع مستظرفه تبريز گذراند. وي مدتي نيز شاگرد پروفسور آلبرت هونمان آلماني بوده است. پتگر به همراه برادرش مرحوم علي اصغر پتگر اقدام به تأسيس يك كارگاه نقاشي در خيابان منوچهري تهران نمود و مطالعات عميقي درباره نقاشي جهان داشت. به اعتقاد وي هنري كه فاقد جلوه هاي الهي باشد، شامل عشوه هاي شيطاني خواهد بود.مراسم خاكسپاري اين هنرمند ۲۸ شهريور ساعت ۹ از مقابل تالار وحدت انجام مي گيرد و مجلس يادبودي به همين مناسبت روز اول مهر از ساعت ۴۵/۱۲ تا ۱۵/۱۴ در مسجدالرضا واقع در ميدان نيلوفر برگزار خواهد شد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
آزادي گم شده
شايد شنيدنش براي تمامي مخاطبان آزاديخواه شگفت آور باشد، اما اين خبر تا حدودي درست است. در حال حاضر به نوشته ميراث خبر، هيچ يك از محققان و پژوهشگران ايراني نمي دانند كه سند آزاديخواهي ايرانيان كه در ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ شمسي به امضاي مظفرالدين شاه قاجار رسيده است كجاست؟
به گفته عبدالحسين حائري محقق، تاكنون تلاش زيادي شده تا اصل فرمان را پيدا كنند اما به نظر مي رسد اصل فرمان مشروطه در همان سال هاي ابتدا از ايران خارج شده است. تخمين مي زنند كه فرمان مشروطه در يكي از مراكز نگهداري اسناد در انگلستان يا در دست يكي از خانواده هاي مشروطه باشد، ولي به هر حال كپي يا عكس اين سند را مي توان در كتابها يا آثار چاپي ديد. بنظر شما عجيب نيست كه منشور حقوق بشر كوروش هم در انگليس باشد آن وقت ما داعيه دار آزادي هاي اوليه در جهان باشيم، شايد هم همين سند افتخارآميز كه سال ها مشروطه خواهان براي بدست آوردن آن مبارزه كردندسر از انگليس درآورده باشد، عليرغم اين حدس و گمان ها هر جا سراغي از اين سند آزادي گم شده داشتيد نشاني آن را به مركز اسناد ملي ايران بدهيد.
محبوبيت پيام كوتاه
به نوشته خبرگزاري موج، ميزان كاربران خدمات SmS رو به افزايش است. البته اين شيوه خدمات دهي مورد توجه قشر جوان قرار گرفته است، محبوبيت اين سرويس به دليل هزينه نسبتا پائين  و برقراري آسان ارتباط بين كاربران است.
كارشناسان نگفته اند كه استقبال ازاين شيوه ارتباطي در بين زنان ايراني چگونه است؟ عليرغم اين ابهام ولي مي توان حدس زد كه اين شيوه مي تواند بسياري از درددل هاي زنانه را ردوبدل كند، بگذريم از اينكه برخي از خانم هاي كدبانو شيوه پخت وپز برخي از غذاها را هم با اين شيوه به دوستان خود منتقل مي كنند شايد هم به اين دليل، به اين رويه ارتباطي روي آورده اند كه ميزان مكالمه تلفن همراه را كاهش دهند هر چند كه هزينه آن را نيز همسرانشان مي پردازند!
بزرگترين تلويزيون جهان ساخته شد
ايتكا: شركت الكترونيكي سامسونگ در كره جنوبي اعلام كرد با توليد تلويزيون صفحه تخت هشتاد و دو اينچي ال سي دي بزرگترين تلويزيون جهان را ساخته است.
به گزارش روزنامه تايمز كره جنوبي، شركت الكترونيكي سامسونگ روز گذشته با به نمايش گذاشتن محصول جديد خود در هتل شيلا در مركز سئول اعلام كرد اين تلويزيون بزرگترين و مدرنترين تلويزيون جهان محسوب مي شود كه تاكنون توليد شده است.شركت سامسونگ هنوز قيمت تلويزيون جديد خود را اعلام نكرده است.
پيش از اين شركت سامسونگ تلويزيونهاي ۴۰ اينچ، ۴۶ اينچ، ۴۷ اينچ و ۵۷ اينچ توليد و آنها را به بازارهاي اروپا و آسيا صادر كرده بود.همين گزارش حاكي است سامسونگ سال گذشته ميلادي بيش از هفت ميليارد و هشتصد و چهل ميليون دلار از بابت فروش تلويزيونهاي رنگي بزرگ درآمد كسب كرده بود.

برگي از تاريخ
افشاي نقشه دربار پهلوي توسط امام (ره)
پس از وقوع زلزله شديد طبس در ۲۵ شهريور ،۱۳۵۷ رژيم پهلوي در اقدامي رياكارانه، به اين مناسبت عزاي عمومي اعلام كرد. حضرت امام خميني (ره) پس از اين اقدام دستگاه، ضمن صدور پيامي از نجف و ارسال پيام تسليت و همدردي براي بازماندگان حادثه، نقشه دربار را افشا نمودند.
ايشان در مورد پيام عزاي عمومي كه از سوي رژيم پهلوي اعلام شده بود گفتند: آنهايي كه هزاران نفر از بهترين فرزندان ما را (در روز ۱۷ شهريور ۱۳۵۷) بي رحمانه، قتل عام كرده  اند، امروز براي انحراف اذهان، به تعزيه سرايي پرداختند و اشك تمساح براي زلزله زدگان مي ريزند. حضرت امام همچنين در اين پيام از همه مسلمين غيرتمند خواستند كه مستقيماً به كمك زلزله زدگان بشتابند.
عمليات ظفر ۱
عمليات ظفر ۱ در تاريخ ۲۷ شهريور ۱۳۶۶ در عمق دويست كيلومتري خاك عراق در استان دهوك و سليمانيه عراق با هدف انهدام مراكز نظامي رژيم بعثي عراق به اجرا درآمد. رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، با حمله به شهرهاي اين منطقه، موفق به آزادسازي آنها شده و نيروهاي دشمن را منهدم ساختند. رزمندگان در ادامه، ۶۰ پايگاه دشمن را به آتش كشيدند و پس از آن، منطقه اي به وسعت ۳۰ كيلومتر مربع را تحت كنترل خود درآوردند. رزمندگان اسلام در شب دوم عمليات، مرحله دوم حمله را با يورش به قرارگاه ها، پل ها و محل هاي استقرار دشمن در عمق ۲۰۰ كيلومتري خاك عراق آغاز كردند و ضربات سنگيني به دشمن وارد نمودند. در اين حال نيروهاي بعثي براي بازپس گيري مناطق از كف داده، با پشتيباني تعداد زيادي تانك، هواپيما، هلي كوپتر و بهره گيري از نيروهاي ويژه وارد عمل شدند كه با مقابله شديد رزمندگان اسلام، تعداد زيادي كشته و زخمي و اسير بر جاي گذاشتند. در اين عمليات علاوه بر انهدام ده ها دستگاه تانك و نفربر و تعدادي خودرو و انواع سلاح سبك و نيمه سنگين و چندين انبار مهمات، تعداد هزار نفر از نيروهاي دشمن كشته و زخمي و پانصد تن ديگر به اسارت قواي اسلام در آمدند.
درگذشت شاعر حيدر بابا
سيد محمد حسين بهجت تبريزي متخلص به شهريار در سال ۱۲۸۵ ش در خانواده اي اهل ادب در تبريز به دنيا آمد. ايام كودكي او با جنبش آزادي خواهان مشروطه به رهبري ستارخان و باقرخان همراه بود. وي در كودكي با قرآن و ديوان حافظ آشنا شد و پس از تحصيل مقدمات حوزوي، به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون گرديد. او در نيشابور به ديدار كمال الملك، نقاش مشهور رفت و شعري درباره وي سرود. شهريار از آن پس مدتي در تهران سكونت داشت و از سال ۱۳۱۹ ش در تبريز اقامت گزيد. وي همزمان با اوج گيري نهضت اسلامي، با زبان شعر، انقلاب اسلامي را همراهي كرد. شهريار، به عنوان يكي از مشهورترين غزل سرايان معاصر، معروف خاص و عام است. او غزل هاي دلنشين بسياري سروده كه يادگار نخستين عشق آتشين اوست. عشق عرفاني نيز در اشعار شهريار مقام والايي دارد و بر بيشتر شعرهاي او سايه افكنده است. كليات اشعار شهريار متجاوز از پانزده هزار بيت از قصيده و غزل و مثنوي و قطعه است كه در سه مجلد به چاپ رسيده است. بسياري از خاطرات تلخ و شيرين از دوره هاي گوناگون زندگي، در اشعار شهريار منعكس است و با خواندن آنها مي توان گوشه هايي از زندگي شاعر را از نظر گذراند. شهريار بي گمان در شاعري، استعدادي درخشان دارد كه در سراسر اشعار او، روحي حساس و شاعرانه، موج زنان بر بال تخيلي پوينده و آفريننده در پرواز است. او به تجدد و نوآوري در شعر گرايش محسوسي داشت و اشعاري كه براي نيمايوشيج و به ياد او سروده، حكايت از اين موضوع دارد. شهريار در سال ۱۳۶۷ در مراسم مجتمع هنر و ادبيات دفاع مقدس به دريافت لوح دست خط زرين حضرت امام، ديپلم افتخار و سكه ياد بود مجتمع به عنوان برگزيده شعر، نائل آمد. اين شاعر شهير سرانجام در بيست و هفتم شهريور ۱۳۶۷ ش در سن ۸۲ سالگي در تهران در گذشت و در مقبرةالشعراي تبريز به خاك سپرده شد. براي پاسداشت مقام ادبي استاد محمد حسين شهريار و نكوداشت اين شاعر پرآوازه، سالروز درگذشت وي برابر با بيست و هفتم شهريور، به عنوان روز شعر و ادب فارسي نامگذاري شده است.

كوتاه از هفت هنر
برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس به تعويق مي افتد
برگزاري  دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  كه  قرار بود همزمان  با هفته  دفاع  مقدس  در تهران  برگزار شود، به  گفته  يك  منبع  آگاه ، دوباره  به  تعويق  افتاد.
جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  در ابتدا قرار بود خرداد ماه  گذشته  برگزار شود و انجمن  سينماي  دفاع  مقدس  نيز پيشتر اعلام  كرد كه  اين  رويداد در هفته  دفاع  مقدس  برپا مي شود.يك  منبع  مطلع  در حوزه  دفاع  مقدس  كه  خواست  نامش  فاش  نشود، به  ايرنا، افزود: اين  جشنواره  به  دليل  برخي  مشكلات  در زمان  اعلام  شده ، برگزار نمي شود.
نمايش خياباني در هفته دفاع مقدس
اجراي عمومي نمايشهاي متقاضي شركت در دهمين جشنواره تئاتر استاني و ششمين جشنواره تئاتر خياباني از اول مهر ماه در شهرستانهاي تابعه استان آغاز مي شود.
براي جشنواره امسال ۱۶۰ متن نمايش به دبيرخانه ارسال شد كه پس از بررسي و بازخواني ۳۸ نمايش صحنه و ۱۳ نمايش خياباني مورد قبول هيأت بازخوان قرار گرفت.
همچنين نمايشهاي خياباني متقاضي شركت در جشنواره نيز به مناسبت هفته دفاع مقدس از اول تا پنجم مهرماه در شهرستانهاي ياد شده اجرا مي شوند.
«نوشتن» براي حميد سبزواري دشوار شد
انگشت اشاره دست راست حميد سبزواري - شاعر معاصر، به طور كامل از كار افتاد؛ به طوري كه هيچ حس و حركتي در آن احساس نمي شود.همسر اين شاعر با اعلام اين خبر افزود: متاسفانه اشتباهي كه در بيمارستان شريعتي تهران رخ داد، باعث شده است كه دست راست بيمار فاقد كارايي لازم باشد.چندي پيش كه اين شاعر معاصر براي انجام عمل آندوسكوپي به بيمارستان شريعتي تهران رفته بود، پرستار وقت، هنگام تزريق آمپول، به جاي آنكه وارد رگ وريدي بيمار شود، آمپول را به رگ شريان وي وارد كرد.شاعر «سرود سپيده» و دهها اثر ادبي در رثاي شهيدان غيور انقلاب و دفاع مقدس، در عين حال گفت: قصد هيچ گونه شكايتي ندارم و اين مسئله را با اميد به لطف خداوند متعال تحمل مي كنم.
۱۸ فيلم ويديويي در جشنواره كودك
اسامي  ۱۸ اثر ايراني  بخش  مسابقه  ويديويي  كوتاه  و نيمه  بلند جشنواره  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  مشخص  شد.فيلم هاي «بازگشت  به  خانه» ، «انيميشن هاي  كاريكاتوري» ، «چرا مي خندي  پسرم» ، «كنتراست» ، «قلعه  سرخ» ، «من  خرابكار نيستم» ، «واكسن  زلزله» ، «دوست  عزيز و رفيق  لذيذ» ، «پرنده  سكوت» ، «بجنگ  زميني» ، «به  وسعت  تاريخ» ، «بيست  و يكم» ، «الگانس» ، «ماه  جبين» و «برگ  سفيد» از آثار حاضر در اين  بخش  هستند.
۸۲ كشور در جشنواره تهران
فيلم سازان  ۸۲ كشور متقاضي  شركت دربيست  و دومين  جشنواره  ملي  و دهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  تهران  هستند.جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران  قرار است  آبان  ماه  در تهران ، ساري ، بوشهر و ياسوج  برگزار شود.
هم انديشي مباني هنرهاي سنتي برگزار مي شود
هم انديشي مباني هنرهاي سنتي دوشنبه يازدهم مهرماه ساعت ۹ در سالن اجتماعات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار خواهد شد.در اين هم انديشي صاحبان نظر و انديشمندان درباره محورهايي چون شناخت ماهيت هنرهاي سنتي، نسبت هنرهاي سنتي با هنر ديني و هنر مقدس، بررسي مقايسه اي مباني هنرهاي سنتي و هنرهاي تجسمي، رابطه و نسبت هنرهاي سنتي با فرهنگ بومي و... به ارايه مقاله خواهد پرداخت.
معين البكاهاي تعزيه ايران در شب هاي قدر
همزمان با شبهاي ملكوتي قدر و در ايام شهادت مولاي متقيان حضرت علي بن ابيطالب (ع) نخبگان تعزيه ايران گرد هم مي آيند و در سوگ و رثاي آسماني ترين مرد آفرينش، حضرت علي (ع) ويژه برنامه هايي را براي مردم اجرا مي كنند.معين البكاهاي تعزيه ايران نخبه ترين تعزيه گردانهاي كشور را گرد هم آورده اند تا در اين ايام با سرپرستي «سيدعظيم موسوي» ، «شب هاي قدر تئاتر شهر» را براي دوستداران و پيروان قرآن ناطق تجسم بخشند.
احمد رضا احمدي، در بستر بيماري
فيلم «وقت خوب مصائب» كه به زندگي و آثار احمدرضا احمدي شاعر معاصر مي پردازد، وارد بازار كتاب فروشي ها و مراكز فرهنگي شد.اين فيلم مستند توسط ناصر صفاريان كارگرداني شده است.چهارشنبه هفته گذشته ، اين فيلم با حضور چهره هاي مهم ادبي و هنري در خانه سينما نمايش داده شد.احمدرضا احمدي كه اين روزها به دليل عارضه قلبي، در استراحت و تحت نظر پزشك به سر مي برد، نتوانست در اين جلسه حاضر شود.
تالار مولوي ميزبان ۷۰۰ تماشاگر بود
در هفته گذشته حدود ۷۰۰ تماشاگر از نمايش هاي تالار مولوي ديدن كردند.
نمايش «شازده قورباغه» به كارگرداني «احمد ايراني خواه» در سالن اصلي طي هفته گذشته ۵۲۴ تماشاگر داشت و نمايش «فقط به فاصله خوردن يك استكان چاي بدون قند» در سالن كوچك به كارگرداني «غلامرضا ياري» پس از ۴ اجرا ۱۲۸ تماشاگر را به اين سالن آورد.«شازده قورباغه» همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۲۰ در تالار اصلي و «فقط به فاصله خوردن يك استكان چاي بدون قند» ساعت ۱۹ در تالار كوچك تئاتر مولوي روي صحنه مي رود.
فضاي شهري در خانه هنرمندان
دومين نشست ازسلسله جلسات نقد فضاي شهري با عنوان «بازنگري روند و اهداف توسعه اراضي عباس آباد» در روز يكشنبه ۲۷ شهريور ماه جاري در ساعت ۳۰/۱۷ از سوي جامعه مهندسان معمار ايران در خانه هنرمندان برگزار مي شود. سخنرانان اين جلسه سپيده شفايي و احمد سعيد نيا مي باشند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
فراموش شدگان
هر دو پير وخسته مثل بقيه شب ها از پنجره خيابان و مردم را نگاه مي كردند:
اولي: آن خانمي كه با تلفن همراهش صحبت مي كند، چقدر شبيه دختر من است. سه ساله نديدمش. دلم برايش خيلي تنگ شده.
دومي: آقايي كه كنار آن ماشين سفيد ايستاده، درست مثل سيبي است كه با پسر من نصف كرده اند.
اولي: تو هم كه هر روز چهره هاي متفاوتي را به جاي پسرت نشان مي دهي، به نظرم قيافه اش را كاملا فراموش كردي!
مستخدم خانه سالمندان: براي امشب كافيه، وقت خوابه.
چراغ ها خاموش شد...
مصطفي چترچي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و ۵۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۲۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۰ دقيقه

گل و گياه
گل آويز
002334.jpg
نام علمي: Fuchsia Lena
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه اي به بلندي ۶۰-۳۰ و گستردگي ۷۵-۶۰ سانتي متر است. گلهاي آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد.
حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |