يكشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۳ - Sep 18, 2005
در مراسم معارفه دبيركل جديد ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد:
برنامه جامع ستاد مبارزه با مواد مخدر پيگيري مي شود
002274.jpg
دكتر علي هاشمي
002280.jpg
دكتر فداحسين مالكي
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: مراسم معارفه دكتر فداحسين مالكي دبيركل جديد ستاد مبارزه با مواد مخدر و توديع دكتر علي هاشمي با حضور دكتر حسين الهام رئيس دفتر رئيس جمهور، دستگاه هاي عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر، دبيران شوراهاي سراسر كشور و مديران و كارشناسان ستاد برگزار شد.
دكتر الهام رئيس دفتر رئيس جمهور ضمن اشاره به اين كه ما بنا را بر اين گذاشته ايم كه در دامنه عدالت و محبت، كار را آغاز كنيم ،گفت: براي گرفتارشدگان بلاي اعتياد نيز راهي جز محبت و دلسوزي نيست. معتادان قربانيان جنايت هستند و قاچاقچيان نيز قربانياني هستند كه خود جنايت مي كنند. انسان بايد نجات پيدا كند، چه جاني و چه قرباني و اين نيازمند يك اراده جمعي است.
وي افزود: هيچ كس حق ندارد از تجارب مفيد استفاده نكند و اين مطالبه به حق مردم است كه از مافياي فساد نجات پيدا كنند، ضمن اين كه توجه به واقع گرايي به معناي تسليم واقعيت نيست و اين كه اين كشور محل ترانزيت مواد مخدر است به معناي تسليم در برابر اين معضل نيست. برنامه جامعي كه در ستاد پايه گذاري شده بايد پيگيري شود و مجموعه ستاد مي بايست نظامي هماهنگ ايجاد كنند تا مردم مبارزه با اين عفريت را در خانواده هاي خود لمس كنند.
دكتر فداحسين مالكي دبير جديد ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در اين مراسم ضمن اشاره به حضور ۱۲ ساله خود در مناطقي كه مبارزه با اشرار و قاچاقچيان را به خوبي لمس كرده و شاهد شهادت بسياري از نيروها در زمينه مبارزه با مواد مخدر بوده است، گفت: پديده مواد مخدر مثلثي است كه اين مثلث شامل توليد، توزيع و مصرف است كه توليد به شكل ابزاري در دست استكبار جهاني درآمده و ما نقش چنداني در آن نداريم مگر اين كه يك ديپلماسي قوي داشته باشيم.
وي افزود: پيوسته در اخبار شنيده مي شود كه كشور ايران را به عنوان پيشرو در زمينه مبارزه با مواد مخدر مي شناسند، اما آنچه به نظر مي رسد اين است كه آنها با ما صداقت نداشته اند و حركتي جدي در اين زمينه از سوي مجامع بين المللي صورت نمي گيرد.
دكتر مالكي با اشاره به اين كه فرهنگ سازي نقشي مؤثر در پيشگيري از اعتياد دارد گفت: بخش مهمي از توزيع به دست عوامل مافيايي است و بخش ديگري به عوامل داخلي ارتباط دارد كه با يك بسيج فرهنگي و اقتدار مي توان به مقابله با آن برخاست و در زمينه مصرف نيز فرهنگسازي براي پيشگيري كرد؛ با توجه به اين كه همه اركان نظام با ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارتباط هستند ، مي توان نقشي مؤثر در اين زمينه ايفا كرد.
دكتر علي هاشمي دبيركل پيشين ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز ضمن ارائه گزارشي از عملكرد ۴ ساله خود گفت: مبارزه با پديده اعتياد به دليل عجين شدن با فرهنگ اجتماعي و ساختار بين المللي در حقيقت يك ستيز دائمي است و انتظار حل كوتاه مدت اين معضل، انتظار دور از ذهني است. مهمترين مسئله اين است كه يك ارزيابي واقع گرايانه از اين موضوع داشته باشيم و بتوانيم با شناخت نقاط ضعف و قوت، راه آتي را با هزينه و خسارت كمتري طي كنيم.
وي افزود: مهمترين بحثي كه طي چند سال اخير جزو اركان برنامه هاي ما بوده، بحث مقابله و پيشگيري از تقاضا بوده كه به وسيله اقدامات فرهنگي و طراحي اركان برنامه جامع ملي مبارزه با مواد مخدر همكاري مشترك دبيرخانه و اعضاي ستاد و دفتر مقام معظم رهبري و بازرسين ويژه رهبري، مجمع تشخيص مصلحت نظام، كميسيون هاي خاص، دولت و مجلس و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، مجموعه قوه قضاييه و دادگاه انقلاب و دستگاه هاي عضو ستاد نزديك به ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر ساعت زمان برده و در چهار ركن به تصويب رسيده است.
وي افزود: اين اركان شامل سياستهاي كلي نظام، چشم انداز ۲۰ ساله كه در دستور جلسه صحن اصلي مجمع تشخيص مصلحت قرار خواهد گرفت.
دوم استراتژي متوازن براي مقابله كه تصويب شده، سوم سند برنامه توسعه چهارم كه مصوب شد و چهارم، قانون كه در حقيقت پر چالش ترين بخش كار بود، كه پس از تصويب سياستهاي كلي تصويب مي شود.
دكتر هاشمي همچنين گفت: از زمان اولين همايش پس از حضور اينجانب، كشفيات ما ۵۰ درصد به صورت عمليات اطلاعاتي بوده، كاهش ۳۵ درصدي شهدا و ۷۶ درصدي كشفيات در استانهاي مرزي اتفاق افتاده، تمام تلاش ما به سمت حرفه اي برخورد كردن با اين معضل بوده، در بحث درمان با بودجه ريزي منظم موفقيتهاي قابل توجهي به دست آمده، در حدود ۹۶۰ مركز انواع خدمات به معتادان را براي ترك، ارائه مي كنند و در بعد پيشگيري، جنبشي با نام جنبش پيشگيري آغاز شده كه براي تحقق كاهش تقاضا فعاليت مي كنند و در اين راستا ۱۴ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش آموزشي، ۲۷ ميليون پوستر و كتاب و ۱۰ هزار و ۵۰۰ ساعت برنامه هاي تلويزيوني ارائه شده و مجموعه كارها، ستادي و اجرايي نتيجه ارزيابي ملي بوده است.

اعزام نمايندگان ايران به مسابقات بين المللي
قرآن كريم در ليبي
گروه علمي فرهنگي: نمايندگان ايران به منظور شركت در دومين دوره مسابقات بين المللي قرآن كريم ليبي عازم طرابلس شدند.
به گزارش روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه، «محمد فلاح پور» و «ابوذر كرمي» به ترتيب در رشته هاي قرائت و حفظ كل به عنوان نماينده كشورمان به اين مسابقات اعزام مي شوند.رقابت هاي بين المللي ليبي از ۲۹ شهريور ماه تا شش مهرماه سال جاري در طرابلس پايتخت اين كشور در دو رشته قرائت و حفظ كل قرآن كريم برپا خواهد شد و در آن قاريان و حافظان برتر كشورهاي مختلف با يكديگر به رقابت مي پردازند.

همايش «تجليل از شورآفرينان دفاع مقدس»
برگزار مي شود
گروه علمي _ فرهنگي: همايش «تجليل از شورآفرينان دفاع مقدس» با هدف تجليل از شاعران، مداحان و مبلغان شورآفرين دفاع مقدس، روز شنبه دوم مهرماه، توسط دبيرخانه شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در مجموعه تالار وحدت برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين همايش يك روزه دكتر صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و دكتر محمدحسنين ايماني خوشخو، معاون وزير ارشاد و دبير شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت سخنراني مي كنند. براساس اين گزارش اجراي مراسم شعر و شعرخواني توسط شاعران دفاع مقدس و تجليل از ۱۰ تن از برگزيدگان، از ديگر برنامه هاي اين همايش است. همايش تجليل از شورآفرينان دفاع مقدس دوم مهرماه و از ساعت ۱۶ آغاز مي شود.

با تصويب هيات دولت صورت گرفت:
تخصيص  ۴‎/۵ ميليارد ريال اعتبار
به دو مركز آموزشي تحقيقاتي كشور
گروه علمي فرهنگي: هيأت وزيران مبلغ  ۲‎/۵ ميليارد ريال به مركز تحقيقات بيولوژي جهاد دانشگاهي اختصاص داد. اين مبلغ از محل رديف ۵۰۳۰۰۲(هزينه هاي پيش بيني نشده سرمايه اي) قانون بودجه سال ۱۴ به منظور خريد ساختمان مركز تحقيقات بيولوژي و بيوتكنولوژي توليد مثل وابسته به جهاد دانشگاهي تخصيص داده شد تا پس از مبادله موافقت نامه با سازمان مديريت برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.

نحوه انتقال پرونده خانواده هاي شاهد
و ايثارگر به شهرهاي بزرگ ابلاغ شد
گروه اجتماعي: دستورالعمل نحوه انتقال پرونده هاي خانواده هاي شاهد و ايثارگر كه نقل مكان ايشان اجتناب ناپذير است، از سوي معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امورايثارگران به استانها و شهرستان هاي تابعه بنياد ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومي و بين المللي بنياد شهيد و امور ايثارگران، در اين دستورالعمل آمده است انتقال پرونده جانبازان، آزادگان والدين شهدا و همسران فاقد فرزند از شهيد با تقاضاي ذينفع و هماهنگي بنيادهاي مبدأ و مقصد بلامانع مي باشد. در ادامه اين دستورالعمل مي افزايد: به منظور صرفه و صلاح همسر و فرزندان شهيد و جلوگيري از ايجاد وقفه در امر تحصيل و آموزش اين عزيزان و همچنين ممانعت از تبعات منفي مهاجرت به شهرهاي بزرگ روساي سازمان هاي بنياد در استانها لازم است همسران شاهد متقاضي انتقال پرونده را توجيه و حتي الامكان از درخواست خود منصرف كنند و فقط در موارد اضطرار و با موافقت سازمان هاي بنياد در استان هاي مبدأ و مقصد اقدام به انتقال پرونده نمايند. بر پايه اين گزارش چنانچه كميسيون نقل و انتقال بنياد شهيد انتقال پرونده را تأييد كرد خانواده هاي شاهد و ايثارگر كه به هر نحو ممكن از مزايا و مساعدت هاي مسكن برخوردار نشده اند از امكانات مسكن معادل شهر مبدأ بهره مند خواهند شد.
اين گزارش مي افزايد: زمان درخواست خانواده هاي شاهد و ايثارگر براي نقل و انتقال از بنياد شهيد و امور ايثارگران ابتداي ارديبهشت هر سال و زمان تشكيل كميسيون نقل و انتقال از اواخر خردادماه تا نيمه شهريور ماه همان سال خواهد بود.

مدارس آماده استقبال از ۵/۱۴ ميليون دانش آموز
شهريه و ساعات كلاس هاي فوق برنامه مدارس شهر تهران اعلام شد
002370.jpg
گروه علمي  فرهنگي: سرپرست  وزارت  آموزش  و پرورش  روز شنبه ، از آماده  شدن  مدارس  و معلمان  كشور براي  شروع  سال  تحصيلي  جديد خبر داد.
به  گزارش  ايرنا، سال  تحصيلي  جديد شنبه  دوم  مهرماه با سخنان  دكتر محمود احمدي نژاد رئيس  جمهوري  در يكي  از مدارس  تهران  آغاز مي شود.
روز شكوفه ها نيز روز پنجشنبه  ۳۱ شهريور با حضور يك  ميليون  و ۱۵۰ هزار نوآموز پايه  اول  ابتدايي  در سراسر كشور شروع  مي شود.
علي اصغر فاني  گفت : در سال  تحصيلي  جديد حدود ۱۴ ميليون  و ۵۰۰ هزار دانش آموز در دوره هاي  مختلف  تحصيلي  به  تحصيل  اشتغال  خواهند داشت .
جمعيت  دانش آموزي  كشور در سال  تحصيلي  گذشته  (۸۴- ۸۳) حدود ۱۶ ميليون  و۳۰۰ هزار نفر بوده  است .
در سال  تحصيلي  جديد يك  ميليون  و ۲۱ هزار فرهنگي  در مدارس  و ستاد آموزش  و پرورش  مشغول  به  كار خواهند شد.
سرپرست  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : نوآموزان  دوره  پيش  از دبستان  از ۵۰۰هزار نفر در سال  گذشته ، امسال  به  بيش  از ۶۵۰ هزار نفر افزايش  خواهد يافت .
فاني  اظهار داشت : براي  سال  تحصيلي  جديد دانش آموزان  كشور در بيش  از ۱۳۵هزار واحد آموزشي  (در ۸۰ هزار ساختمان  آموزشي  نوبت  اول  و دوم ) تحصيل  خواهند كرد و آموزش  و پرورش  در روزهاي  بازگشايي  مدارس  برنامه هايي  براي  استقبال از آن پيش بيني  كرده  است .وي  گفت : ساماندهي  نيروي  انساني  ازجمله  نقل  و انتقال ، بازنشستگي ، استخدام و برنامه  ادامه  تحصيل  برخي  از فرهنگيان  در آموزش  و پرورش  به  پايان  رسيده  است .
سرپرست  وزارت  آموزش  و پرورش  از نهادهاي  دولتي  و غيردولتي  ازجمله  استانداري ها و شهرداري ها خواست  تمامي تلاش  خود را براي  استقبال  از بازگشايي مدارس  به كار گيرند.
وي  افزود: امسال  ۸۷۱ عنوان  كتاب  درسي  با شمارگان  حدود ۱۶۳ ميليون  جلد در كشور چاپ  شده  كه  توزيع  كتاب هاي  دوره  راهنمايي  و متوسطه  از اول  شهريورماه  در شهرستان ها و از ۱۵ شهريور در تهران  آغاز شده  و ادامه  دارد.
كتاب هاي  درسي  دوره هاي  ابتدايي ، پيش  دانشگاهي  و شاخه هاي  فني  و حرفه اي  و كاردانش  با آغاز سال  تحصيلي  در مدارس  توزيع  مي شود.
بقيه در صفحه ۶

گروه علمي فرهنگي: كارشناس  مسئول  ارزيابي  عملكرد و پاسخگويي  به  شكايات  آموزش  و پرورش  شهر تهران  گفت : ميزان  شهريه  و ساعات  كلاس هاي  فوق  برنامه  آموزش  و پرورش  در سال تحصيلي  ۸۵ - ۸۴ اعلام  شد.
امان الله  صيادي  روز شنبه  در گفت وگو با ايرنا مركز تهران  افزود: حداكثر ساعات  كلاس هاي  فوق  برنامه  دوره  ابتدايي  چهار ساعت  در هفته  و ۱۰۰ ساعت  در سال  بوده  و حداكثر شهريه  آن  حدود ۱۲۵ هزار ريال  است .
وي  خاطرنشان  كرد: در مقطع  راهنمايي  برنامه ها شش  ساعت  در هفته  و در سال  ۱۵۰ ساعت  است  و شهريه  در نظر گرفته  شده  براي  برنامه هاي  اين  مقطع  تحصيلي ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ ريال  است . اين  كارشناس  مسئول  گفت : ساعات  كلاس هاي  مقطع  تحصيلي  دبيرستان  و هنرستان  نيز هشت  ساعت  در هفته  و ۲۰۰ ساعت  در سال  است  و شهريه  اين  برنامه ها ۴۴۰هزار ريال  مي باشد. وي  افزود: ساعات  كلاس هاي  فوق  برنامه  مراكز پيش دانشگاهي  ۱۲ ساعت  در هفته  و ۳۰۰ ساعت  در سال  بوده  و شهريه  اين  كلاس ها۸۲۵ هزار ريال  است . صيادي  در خصوص  شهريه  دبيرستان ، هنرستان  و مراكز پيش  دانشگاهي  بزرگسالان و داوطلبان  آزاد در سال  ۸۵- ۸۴ گفت : هر واحد حضوري  تئوري  دبيرستان  و هنرستان  ۲۷ هزار و ۵۰۰ ريال  و هر واحد حضوري  مركز پيش  دانشگاهي  ۴۰ هزار ريال  است .
وي  در مورد شهريه  هر واحد حضوري  عملي  هنرستان  و مراكز پيش  دانشگاهي ،افزود: شهريه  اين  مقطع  تحصيلي  حدود ۴۱ هزار ريال  و شهريه  هر عنوان  درس  غيرحضوري  دبيرستان  و هنرستان  ۱۳ هزار و ۵۰۰ ريال  است .
اين  كارشناس  مسوول  با اشاره  به  اينكه  هزينه  ثبت  هر گواهينامه  مهارت نظري  ۱۴ هزار و ۵۰۰ ريال  بوده ، افزود: هزينه  تطبيق  هر پرونده  تحصيلي  شش هزار ريال  و هزينه  ثبت  نمرات  دانش آموزان  انتقالي  ۱۸ هزار و ۵۰۰ ريال  است.
برنامه هاي  فوق  برنامه  آموزش  و پرورش ، برنامه هايي  است  كه  با رعايت  مصوبات  شوراي عالي  آموزش  و پرورش  افزون  بر برنامه هاي  رسمي  براي  دانش آموزان  داوطلب ، تحت  نظر مسئولان  مدرسه  در داخل  و خارج  از مدرسه  ارائه  شود.

در آييني به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس
گلزار شهدا پنج شنبه گلباران مي شود
گروه اجتماعي: بعدازظهر پنج شنبه هفته جاري سي و يكم شهريور مصادف با آغاز هفته دفاع مقدس گلزار شهداي سراسر كشور با حضور خانواده شهدا، مسئولان كشوري و مردم انقلابي گلباران مي شود.
به گزارش روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران اين مراسم كه رأس ساعت سه بعدازظهر سي و يكم شهريور در گلزار شهداي شهرها و روستاهاي كشور برگزار مي شود، خاطرات شهداي دوران دفاع مقدس توسط دوستان و خانواده آنها بر سر مزار شهدا بازگفته مي شود.
روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد از عموم مردم شهيدپرور و ميهن دوست سراسر ايران خواسته است با حضور در اين آيين الهي و معنوي بار ديگر با خانواده شهدا و اهداف گرانقدر شهداي جنگ و انقلاب اسلامي تجديد ميثاق كنند.

شيوع سينوزيت با شروع فصل پائيز
۱۰ درصد درمان هاي ناقص زكام منجر
به سينوزيت مي شوند
002271.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: ۱۰ درصد از زكام هايي كه در درمان آنها بي توجهي شده به صورت سينوزيت در مي آيند، به دليل شيوع سينوزيت در آستانه فصول سرد سال بخصوص در بين دانش آموزان، ضرورت پيشگيري و درمان به موقع آن در كاهش خطرات آن تأثير بسزايي دارد.
متخصصين معتقدند ابتلا به سرماخوردگي سالانه تا ۹ بار بين كودكان و بزرگسالان ۳ تا ۴ بار طبيعي است. كودكان به علت تكامل نيافتن سيستم ايمني بدنشان و سالمندان به دليل ضعف عمومي بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري هستند كه عدم درمان به موقع يا درمان ناقص منجر به بيماري هاي سينوزيت و بيماري هاي چشمي مي شود.
دكتر علي صادقي طارمي، دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران درخصوص بيماري سينوزيت و بروز بيماري هاي حاد عفوني چشم به همشهري گفت: عبور باكتري ها از روزنه هاي طبيعي موجود بين سينوس ها و كاسه چشم در زماني كه عفونت باكتريايي در سينوس هاي اطراف بيني (سينوزيت) وجود داد باعث انتشار عفونت به كاسه چشم مي شود. وي در خصوص علائم چشمي اين بيماري افزود: درد در ناحيه كاسه چشم، قرمزي و التهاب پلك ها، جلوآمدگي و زخم قرنيه، كاهش بينايي و افزايش فشار داخل چشم را مي توان از علائم اين بيماري نام برد كه بسيار تهديد كننده بينايي و زندگي فرد است.
دكتر صادقي خاطر نشان كرد: علاوه بر صدمه بينايي، امكان انتشار عفونت به جمجمه (مننژيت، آبسه مغزي) و نيز انتشار عفونت از راه خوني (سپتي سمي) به كليه نقاط بدن وجود دارد و تهديدكننده زندگي فرد به شمار مي روند.
اين گزارش حاكي است: در صورتي كه به هر دليل غلظت ترشحات سينوس هاي صورت افزايش يابند، به نحوي كه منافذ خروجي ترشحات مسدود شوند اين ترشحات در داخل سينوس ها جمع شده و باعث رشد ميكرب ها در داخل سينوس مي شود كه اين همان سينوزيت حاد يا التهاب و تورم سينوس هاست.
براساس اين گزارش تنفس هواي مرطوب و گرم باعث كاهش تورم سينوس ها خواهد شد كه مبتلايان مي توانند روزي ۳ بار براي ۱۵ دقيقه ظرف آبي را جوش آورده و حوله اي روي سر بياندازيد و استنشاق كنند.
همچنين دوري نمودن از افراد سيگاري، نوشيدن روزي ۸ ليوان آب، نرمش روزانه، استفاده از ۲ يا ۳ بالش موقع خواب، دوري از شكلات و تنقلات، كنترل داروهاي مصرفي، اجتناب از غذاهاي سرخ كردني و انگور و خربزه و موز از مهمترين راه هاي پيشگيري به شمار مي روند.علائم اوليه بيماري عبارتند از: ترشحات سبز از بيني، درد تورم و احساس فشار در اطراف چشم و بيني، سردردهاي صبحگاهي، كاهش حس بويايي و مزه، سرفه هاي خشك، خستگي، گيجي و عدم تمركز كه اگر شخصي ۳ يا بيش از سه تا از علائم فوق را بيش از يك هفته داشته باشد، به احتمال زياد به سينوزيت مبتلاست، كه در صورت عدم درمان آن در نتيجه پخش عفونت مشكلات حادي چون، مننژيت و عفونت پرده هاي حمايت كننده مغز، كوري و مشكلات وريدي اطراف سينوس، اختلال رسيدن خون به مغز بوجود مي آورد.

جلوگيري از ترك تحصيل ۲۲۰ هزار دانش آموز
گروه اجتماعي: مجتمع هاي شبانه روزي كميته امداد تاكنون از ترك تحصيل ۲۲۰ هزار دانش آموز جلوگيري به عمل آورده است.
به گزارش روابط عمومي كميته امداد: مجتمع هاي شبانه روزي كميته امداد مركز پرورش و تربيت نيروي انساني جوان از ميان دانش آموزان نيازمند براي راهيابي به آموزش عالي مي باشد و با توسعه مراكز آموزشي در روستاها يكصد مجتمع شبانه روزي امداد در سراسر كشور به مراكز نگهداري و تربيت استعدادهاي درخشان از قشر محروم جامعه تبديل خواهد شد.
معاون فرهنگي كميته امداد با ذكر روشهاي صحيح تربيتي و مديريت فرهنگي اين مراكز بر چهار اصل مراقبت، مشاركت، مسالمت و مشاورت در اداره مراكز شبانه روزي تاكيد كرد. گفتني است در هر سال تحصيلي ۸ هزار دانش آموز تحت حمايت كميته امداد در خوابگاه هاي شبانه روزي اين نهاد و ۲۲ هزار دانش آموز تحت حمايت هم در خوابگاه هاي ساير دستگاه ها به تحصيل مي پردازند.

پيري زودرس كودكان
002277.jpg
ايسنا: از هر يك ميليون كودك، يك كودك دچار پيري زودرس مي شود كه نوعي بيماري ژنتيكي نادر است كه ظاهر كودك را پير و فرتوت مي كند و درماني ندارد.
در كودكي كه دچار سندرم پيري زودرس شده است علايم زير عموماً ديده مي شود؛ در ناحيه سر و صورت: طاسي، چروك شدن ناحيه پيشاني و اطراف چشمها، لرزه فك و دهان و افتادن دندانها؛ در استخوانها: ماهيچه هاي ضعيف و استخوان هاي نارس و شكننده و شكستگي لگن، همچنين، بيماري قلبي و عروقي نيز، در كليه اين كودكان ديده مي شود؛ به علاوه علائمي از قبيل خاكستري شدن موي سر، آب مرواريد، گونه هاي چروك افتاده، صداي سالخورده و خشن، پوكي استخوان، ديابت و انواع سرطانهاي شايع نيز، ممكن است در فردي كه دچار پروگريا شده ديده شود. اين بيماري چه در دختران و چه در پسران به يك نسبت (يك نفر از هر يك ميليون كودك) ديده مي شود؛ علت آن نيز، بروز جهش ژنتيكي در كروموزومهاي فرد است، اما مكانيسم دقيق اين تغيير ژنتيكي هنوز كاملاً شناخته نشده است. حتي از تعريف بيماري پروگريا به عنوان يك بيماري مستقل نيز، مدت زمان زيادي نمي گذرد.

پوستي روشن و صاف با توت فرنگي
ايسنا: مصرف توت فرنگي، پوستي روشن و بدون چروك را به شما هديه مي دهد.
توت فرنگي داراي املاح آهن، سديم و عناصر فسفر، منيزيم، گوگرد، كلسيم و يد است. از توت فرنگي و شيره آن جهت رفع لك هاي صورت استفاده مي شود و امروزه تأثير توت فرنگي و شيره آن در جلوگيري از چين و چروك و همچنين درمان آنها و روشن كردن رنگ پوست مورد تأييد قرار گرفته است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |