يكشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۳ - Sep 18, 2005
مسئولان منابع طبيعي هشدار دادند:
جنگل هاي كهگيلويه و بويراحمد در سراشيب تخريب
002316.jpg
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: به دليل عدم جامع نگري شركت هاي دولتي در طراحي و برنامه ريزي براي شبكه هاي گازرساني، مخابرات، برق و احداث راه هاي اصلي و فرعي تاكنون ۴ هزار هكتار از عرصه هاي جنگلي كهگيلويه و بويراحمد تخريب شده است.
خبرنگار ما مي نويسد: درحالي كه ۵۳درصد از سطح استان كهگيلويه و بويراحمد را جنگل پوشانده و از اين نظر در كشور مقام اول را دارد، با اين همه مسئولان منابع طبيعي استان براي حفظ، احيا و مديريت اين عرصه ها با مشكلات عديده اي مواجهند كه مهمترين آن بي توجهي مسئولان دستگاه هاي دولتي نسبت به عرصه هاي منابع طبيعي است.
مهندس حبيب الله جهانگيري مديركل منابع طبيعي استان، در گفت وگو با خبرنگار ما، سطح جنگل هاي كهگيلويه و بويراحمد را نزديك به يك ميليون هكتار اعلام كرد و افزود:۲۰درصد از سطح جنگل هاي زاگرس و به طور كلي ۸درصد از سطح كل جنگل هاي كشور در اين استان واقع شده و سرانه جنگل در استان ۶/۱ هكتار يعني دوبرابر سرانه جنگل در دنياست درحالي كه سرانه جنگل در كشور ۲ دهم هكتار برآورد مي شود.
وي با اشاره به ۳۳۰ هزار نفر جمعيت روستانشين و عشاير استان، كمبود زمينه هاي اشتغال و متكي بودن زندگي جنگل نشينان و روستائيان به دام و زراعت و تنوع نيازهاي آنها به ويژه عدم دسترسي به سوخت فسيلي را از عوامل مهم تخريب عرصه هاي جنگلي برشمرد و گفت: به رغم آن كه ۴ خط لوله هريك به قطر ۵۸ اينچ از استان عبور مي كند اما عدم جامع نگري در طراحي و برنامه ريزي سبب شده تا بسياري از اين روستاها فاقد گاز باشند. زيرا آنچه مورد توجه شركت گاز است عبور خطوط گاز و گازرساني به مناطق شهري است و درنتيجه بي توجهي اين شركت خساراتي جبران ناپذيري به پوشش گياهي، اكوسيستم و عرصه هاي جنگلي وارد شده است و از آنجايي كه احداث جاده، تعبيه خطوط لوله گاز، توسعه شبكه مخابرات، برق و فعاليت هاي مشابه بدون مطالعات زيست محيطي صورت مي گيرد اين شركت ها بي توجه به اهميت منابع طبيعي و جنگل ها در ابعاد اضافه و غيرضروري عرصه هاي جنگل و منابع طبيعي را تخريب مي كنند.
خبرنگار ما به نقل از جهانگيري مي نويسد: در سال ،۸۲ اعتباري معادل ۶ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان براي طرح صيانت در منطقه زاگرس اختصاص يافت كه ۸۰ درصد آن پرداخت شد ولي در سال ۸۳ فقط ۴۵درصد اعتبارات تخصيص يافته پرداخت شد، ضمن آن كه در سال ۸۴ در مجموع براي صيانت از جنگل هاي جنوب و زاگرس ۱۱ ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته كه ۵۰ درصد آن بايد صرف پرداخت بدهي هاي معوقه شود.
ضعف سازمان مديريت و برنامه ريزي
جمشيد آقازماني مديركل جنگل هاي خارج از شمال نيز در اين باره گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي، ضعيف ترين عملكرد را در جنگل ها و مراتع داشته است به طوري كه كوتاهي اين سازمان در صدور موافقت نامه براي اجراي طرح هاي مربوط به منابع طبيعي و جنگل خسارات فراواني به منابع طبيعي وارد ساخته است.
وي ميزان انبوهي جنگل در عرصه هاي زاگرس را بين ۵ تا ۱۰ درصد دانست و گفت : درصورتي كه اين ميزان به ۲۵درصد افزايش يابد نگراني تخريب نيز برطرف مي شود. اين درحالي است كه احيا، مديريت و غني سازي هر هكتار با مبلغي معادل ۱۰ هزار تومان امكان پذير است كه متاسفانه منابع طبيعي به دليل كمبود اعتبارات، توانايي پرداخت اين هزينه اندك را ندارد.

برنامه هاي ستاد مهر در دهه اول ماه مهر:
شهرداري تهران با حفركنندگان معابر برخورد مي كند
گروه شهري: همزمان با تدارك ستاد مهر مركب از شهرداري تهران، آموزش و پرورش استان تهران و راهنمايي و رانندگي براي ساماندهي ترافيك شهر تهران در آغاز ماه مهر و به هنگام بازگشايي مدارس، معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت كه با حفركنندگان معابر در تهران برخورد مي شود. به گفته وي براساس مصوبه ستاد مهر شهرداري، هرگونه حفاري از ۲۰ شهريورماه تا ۱۵مهرماه در تمام معابر شهر ممنوع است و با حفركنندگان طبق قانون برخورد خواهد شد.
ستاد مهر، در دو هفته اخير برنامه هايي را براي جلوگيري از بروز ترافيك سنگين در ده روز نخست ماه مهر تدارك ديده است. اصلاح معابر، تشكيل پليس راهنمايي دانش آموزي و تجهيز و تكميل ناوگان حمل و نقل عمومي تهران ازجمله اين برنامه ها مي باشد.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران با بيان اين كه، اقدامات ستاد مهر براي سهولت رفت و آمد شهروندان در دهه اول ماه مهر انجام مي شود خاطرنشان كرد: با بازگشايي  مدارس ، نزديك  به  ۲۵درصد به  بار ترافيكي  معابر تهران  افزوده  مي شود و شهرداري  براي  سهولت  در تردد شهروندان  هر گونه  حفاري  را در شهر ممنوع  كرده  است .
معاون  شهردار تهران  ادامه  داد: تا زمان  بازگشايي  مدارس ، حوزه  فني  و عمراني  شهرداري  به  آسفالت  معابر محدوده  مدارس ، بهسازي  جدول ها و تعمير و بازسازي  پل هاي  عابر پياده  اقدام  خواهد كرد.
به  گفته  علي آبادي ، شهرداري  تهران  براي  درخواست هاي  حفاري  در خيابان هاي  شهر در مقطع  زماني  ۲۰ شهريور جاري  تا ۱۵ مهرماه  مجوز صادر نخواهد كرد.
وي  گفت : در اين  مدت  تنها در صورت  وقوع  حوادث  براي  حفاري  در معابر مجوز صادر مي شود.
وي  از شهروندان  تهراني  خواست  در صورت  مشاهده  هرگونه  حفاري  در اين  مدت مراتب  را با شماره  تماس  ۱۳۷ واحد ارتباطات  مردمي  شهرداري  تهران  اطلاع  دهند.
معاون  شهردار تهران  افزود: با آغاز فعاليت  مدارس ، ۷۰۰ دستگاه  اتوبوس  به  ناوگان  حمل  و نقل  عمومي  شهري  تهران  افزوده  مي شود و اتوبوسراني با حداكثر ظرفيت  يعني  شش  هزار و ۴۰۰ دستگاه ، از اول  مهرماه  به  دانش آموزان  و اولياي  آنها خدمت رساني  خواهد كرد.

سهم پرداختي بيمه رانندگان تاكسي
002328.jpg
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران، سهم بيمه پرداختي رانندگان تاكسي را ۱۸درصد اعلام كرد. اميرمحمود دهلوي گفت: سهم كل بيمه رانندگان تاكسي ۲۷درصد است كه از اين مقدار ۱۸درصد توسط خود راننده پرداخت مي شود.وي با اشاره به مساعدت شوراي اسلامي شهر تهران درخصوص تامين بخشي از حق بيمه راننده تاكسي ها، تصريح كرد: بر همين اساس قرار است ۹درصد سهم بيمه رانندگان تاكسي تا پايان امسال توسط سازمان تاكسيراني تامين و پرداخت شود.دهلوي ضمن اظهار اميدواري نسبت به ادامه اين روند طي سالهاي آينده، اظهار داشت:سازمان همه سعي و تلاش خود را به كار بسته تا بتواند اين وضعيت در سالهاي آينده نيز تدوام يابد.

شرايط اسقاط خودروهاي فرسوده
002322.jpg
واحد مركزي خبر: مدير طرح  جامع  كاهش  آلودگي  هوا مي گويد: دارندگان  خودروهاي  فرسوده مي توانند با از رده  خارج  كردن  خودروي خود و تحويل  گواهي  اسقاط به  واردكنندگان  خودرو، خودروي  خارجي  دريافت  كنند.
شفيع پور افزود: مالكان خودروهاي  فرسوده مي توانند با مراجعه  به  مراكز راهنمايي  و رانندگي  و گذراندن مراحل  تشريفات  اسقاط خودرو ،گواهي  اسقاط دريافت  كنند.وي  تصريح  كرد: اين  افراد در صورت  تمايل  به  دريافت  خودرو خارجي  از واردكنندگان  خودرو از تخفيفات  ويژه  براي  سود و عوارض  بازرگاني  و گمركي استفاده  خواهند كرد.

۱۵ قطار جديد براي مترو
002325.jpg
ايلنا: معاون بهره  برداري مترو از كاهش تدريجي فاصله زماني حركت قطارهاي مترو به هر ۴ دقيقه يك قطار در نيمه دوم امسال خبر داد و گفت: تا پايان سال جاري به تدريج ۱۵ قطار جديد به خطوط متروي تهران اضافه خواهد شد.بهرام عبابافي با بيان اينكه تمام قطارهاي فعال در خطوط متروي تهران و همچنين قطارهاي جديدي كه به تدريج خريداري و به سيستم تزريق مي  شوند، همگي مجهز به سيستم گرمايشي مطلوب بوده و در اين زمينه هيچ مشكلي در فصول سرد سال نخواهيم داشت. با اضافه شدن تدريجي قطارهاي جديد به خطوط متروي تهران، فاصله زماني حركت قطارها در تمام خطوط از ۵ دقيقه فعلي به هر چهار دقيقه يك قطار كاهش خواهد يافت.

مرحله پنجم مميزي تهران
002319.jpg
گروه شهري:مرحله پنجم مميزي شهر تهران با هدف جمع آوري اطلاعات جامع املاك و اراضي تهران و به روزرساني بانك اطلاعات املاك از اول مهرماه در مناطق بيست ودوگانه تهران اجرا مي شود.دكتر علي سعيدلو، سرپرست شهرداري تهران با اعلام اين مطلب افزود: دستورالعمل و شيوه اجرايي اين طرح كه بسيار حائز اهميت است به شهرداري هاي مناطق ابلاغ شده است.
وي تصريح كرد: به منظور آگاهي و همكاري شهروندان و مالكان با مأموران مميزي، مي بايست شهرداري هاي مناطق هنگام شروع مميزي با نصب پلاكارد، تبليغات لازم را در محدوده منطقه به عمل آورند.به گفته وي، شهرداري هاي مناطق بيست ودوگانه مكلف به تكميل پلاك كوبي املاك و اماكن واقع در منطقه مربوطه مي باشند.

شهرداري الكترونيك
سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران با همكاري حوزه هاي معاونت هماهنگي و برنامه ريزي و معاونت شهرسازي و معماري و معاونت مالي و اداري و شهرداريهاي مناطق در راستاي طرح تكريم ارباب رجوع و به منظور ايجاد امكاناتي جهت تسريع در پاسخگوئي به مراجعين و ايجاد پايگاه هاي اطلاعاتي يكپارچه املاك تهران براي اولين بار اقدام به مكانيزه نمودن اسناد و مدارك پرونده هاي شهرسازي و نوسازي در شهر تهران نموده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان از اهداف اين طرح سرعت بخشيدن به انجام امور مشتريان و زمينه سازي براي ايجاد شبكه هاي يكپارچه جهت رسيدگي به پرونده هاي موجود شهرداري است كه اطلاع رساني آن از طريق دستگاه هاي وب كيوسك و سيستم تلفن گويا و SMS، براي مردم قابل دسترسي مي باشد. از ويژگي هاي ديگر اين طرح كاهش فضاي اشغال شده بايگاني، قابليت استفاده و دسترسي همزمان چند كاربر و آگاهي از آخرين وضعيت اقدامات انجام شده توسط مؤديان از طرق عنوان شده مي توان نام برد.
اين پروژه براي نيل به ايجاد «شهرداري الكترونيكي» طراحي شده است كه با همكاري متجاوز از هزار نفر عوامل اجرائي به صورت مستقيم و هفت شركت پيمانكار اسكن اسناد در بيست و دو منطقه شهرداري تهران بر روي بيش از ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار پرونده جاري كه حاوي ۲۷۰ ميليون برگ سند است در حال اجرا مي باشد كه پس از انجام مراحل نهائي پروژه قابل رويت در نرم افزار آرشيو الكترونيكي خواهد بود.

نمايشگاه اميد جهاني براي صلح
موسسه اطلاعات و تحقيقات اسلامي با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري و فرهنگسراي نياوران دومين نمايشگاه بين المللي به زبان انگليسي با عنوان «اميد جهاني براي صلح جهاني» را از۲۹ شهريورماه الي ۵ مهرماه به منظور پاسخگويي به اين سئوالات در فرهنگسراي نياوران برگزار مي كند. از كليه علاقه مندان دعوت مي شود در اين نمايشگاه شركت نمايند. ضمنا بخش مخصوصي براي كودكان تهيه شده كه پذيراي عزيزان وخانواده ها در فضائي شاد و آموزنده خواهد شد.برنامه ها شامل غرفه هاي نمايشگاهي به زبان انگليسي ،گفت وگو، پرسش و پاسخ با حضور استادان و نمايشگاه كتاب خواهد بود.

ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز
به ناوگان حمل و نقل شهري
ايلنا: معاون بهره  برداري شركت اتوبوسراني تهران و حومه، از ورود تدريجي ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز به ناوگان اتوبوسراني در ۶ ماهه دوم سال جاري خبر داد. حسين تيموري كرماني، افزود: اين اتوبوس  ها علاوه بر سيستم خنك  كننده براي فصول گرم سال، به سيستم  هاي گرمايشي مطلوب براي فصول پاييز و زمستان نيز مجهز هستند. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر نيز، اكثر اتوبوس  هاي شركت واحد مجهز به سيستم گرمايشي هستند، تصريح كرد: فاصله كم ايستگاه  هاي اتوبوس با يكديگر (تقريبا ۵۰۰ متر)، باز و بسته شدن مداوم درهاي جلو و عقب اتوبوس براي سوار و پياده كردن مسافران و... موجب مي  شود سيستم  هاي گرمايشي آنچنان كه بايد و شايد كارايي محسوسي نداشته و بخش قابل توجهي از اين انرژي هدر رود.

اختلال چراغ و راهبندان
از ساعت ۷ بامداد ديروز ۲۶ شهريور، به دليل بروز اختلال در چراغ راهنمايي تقاطع خيابان جانبازان غربي (گلبرگ) و خيابان رشيد، ترافيك سنگيني در هر دو خيابان بوجود آمد كه ساعت ها ادامه داشت. اين اختلال و راهبندان به نوعي آمد و شد در معابر پيوسته به اين تقاطع را نيز با مشكلات پيش بيني نشده اي روبه رو ساخت. در چنين مواقعي،  حضور مأموران راهنمايي و رانندگي و همچنين رفع سريع چراغ تقاطع ضروري است كه متأسفانه ديروز چنين اتفاقي نيفتاد و مردم ساعت ها با مشكل ترافيك سنگين روبه رو بودند. در آستانه ماه مهر و گشوده شدن مدارس و تدارك گسترده ستاد مهر براي آمد و شد آسان تر در تهران، قطعا از هم اكنون نبايد شاهد اينگونه پيشامدها باشيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |