يكشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۳ - Sep 18, 2005
دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت برنامه هاي كلان و راهكارهاي بهبود ساختار اداري و اقتصادي دولت نهم را اعلام كرد
كاهش تورم و نرخ سود بانكي
افزايش قدرت خريد مردم و هدفمند كردن يارانه ها
گروه اقتصادي: دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت در گزارش برنامه هاي كلان اقتصادي دولت در چهار سال آينده را خوداتكايي در توليد، فعال كردن ظرفيت هاي اقتصادي، توليد براي صادرات، توزيع عادلانه ثروت، ايجاد اشتغال، محروميت زدايي، رفع تبعيض، ارتقاي قدرت خريد مردم و رفاه اجتماعي اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما در اين گزارش همچنين در زمينه راهبرد كلان دولت در زمينه تشكيلات دولتي سپردن كارهايي كه مردم آمادگي انجام آن را دارند و اعمال حاكميت و نظارت دولتي، ارجح بودن بخش هاي تعاوني و خصوصي براي فعاليت هاي تصدي گري، توسعه اختيارات استاني و مبارزه با فساد، تبعيض رشوه خواري و روان سازي امور مورد تأكيد قرار گرفته است.
بهبود وضعيت اقتصادي
در بخش اقتصادي هدف دولت كاهش نرخ تورم و سود بانكي، هدفمند كردن يارانه ها، كاهش هزينه هاي دولتي، رفع موانع توليد رقابتي و ارتقاي امنيت سرمايه گذاري و حمايت از سرمايه گذاري هاي با مخاطره اعلام شده است.
علاوه بر اين در برنامه هاي اقتصادي دولت بر توسعه صنعت گردشگري و توسعه بازار بورس به عنوان يكي از منابع اصلي تأمين و توليد سرمايه و حمايت از توسعه شركت هاي تعاوني و شركت هاي سهامي عام و توسعه متوازن مناطق مختلف كشور براي تأمين عدالت مورد تأكيد شده است.
اصلاح ساختار اداري
در بخش ساختار اداري و تشكيلات دولتي نيز در راهكارهاي دولت بر طراحي نظام مديريت تحولگرا بر پايه عقلانيت، معنويت و عدالت با استفاده از فناوري هاي نوين با نگرش سيستمي تأكيد شده علاوه بر اين شايسته سالاري حذف استرافيت دولتي و برپايي دولت كارآمد، سهم هزينه پرفايده و پركار از ديگر راهكارهاي اعلام شده است.
علاوه بر اين تمركززدايي از تهران و انتقال شركت ها و سازمان هاي دولتي غيرضروري از مركز كشور، اعمال مديريت يكپارچه شهري و كاهش تصدي گري دولت و اصلاح ساختار برنامه ريزي دولت از ديگر راهكارهاي دولت براي اصلاح نظام اداري كشور اعلام شده است.

به دنبال دستورالعمل اخير هيأت امناي حساب ذخيره ارزي مطرح شد:
سود تسهيلات مناطق محروم بايد كمتر از ۳ درصد باشد
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: هيات امناي حساب ذخيره ارزي اخير ا دستورالعملي را تحت عنوان مصوبه به بانك ها ابلاغ كرده است كه براساس آن نرخ سود تسهيلات اعطايي از حساب ذخيره ارزي به مناطق محروم از ۳ درصد به ۵/۴ درصد افزايش يافته و ۱۲ درصد نيز نرخ ديركرد لحاظ شده است.اين اقدام موجب انصراف تعداد قابل ملاحظه اي از متقاضيان بخش خصوصي براي اخذ تسهيلات مربوطه جهت راه اندازي طرح ها در مناطق محروم شده است.در همين زمينه رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي در خبري اعلام كرد كه به زودي اين سازمان طرح جديدي درمورد نرخ سود تسهيلات حساب ذخيره ارزي براي مناطق محروم به دولت ارايه خواهد كرد كه درصورت تصويب در مجلس اجرايي خواهد شد.به گفته فرهاد رهبر، نرخ سود تسهيلات حساب ذخيره ارزي در كل كشور تا سال گذشته لايبور به اضافه ۲ درصد و در مناطق محروم ۳ درصد ثابت بود كه با دستورالعمل جديد هيات امناي حساب ذخيره ارزي به ۵/۴ درصد افزايش يافته است.
عدم ارزيابي درست از سرمايه گذاري ها و بازدهي آن ها
مخبر كميسيون اقتصادي مجلس در پاسخ به اين پرسش كه آيا جغرافيايي كردن سرمايه گذاري ها با استفاده از حساب ذخيره ارزي اقدام مثبتي است، گفت: ارائه سهمي از درآمدهاي نفتي به مناطق محروم اقدامي منطبق بر عدالت است. اما اين اقدام بايد به قيمت از بين  رفتن سرمايه ها نباشد. به گفته ايرج نديمي، اگر قرار است درآمدي نصيب مردم شود نبايد سرمايه هاي ملي در اين ميان هدر رود؛ چراكه شايد سرمايه گذاران با محدود شدن به جغرافيا يا تمايل خود را به سرمايه گذاري از دست بدهند، يا فقط به گرفتن سهم و درصد توجه كنند،  يا بخشي از سرمايه را به كار گيرند و بخشي را فراري دهند و يا اينكه پس از توليد، درآمد لازم نصيب خودشان و كشور نشود. وي افزود: با توجه به توجيه فني و اقتصادي شكي نخواهيم داشت كه مردم مناطق محروم بايد مورد حمايت اقتصادي و اجتماعي قرار گيرند اما جغرافياسالاري در سرمايه گذاري اساساً مطلوب نيست.
درواقع نبايد سود و امنيت را از سرمايه بگيريم و اصرار كنيم كه سرمايه گذاري ها بايد در فلان منطقه انجام شود، مگر آنكه دلايل لازم، ابزار توجيه و بازدهي داشتن آن ارايه شود.وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه آيا برداشت از حساب ذخيره ارزي از طريق اعطاي يارانه سود مي تواند در هر شرايطي توجيه پذير باشد، گفت: برداشت از اين حساب با اعطاي يارانه سود و افزايش انگيزه سرمايه گذاري مي تواند توجيه پذير باشد به شرط آنكه تنوع پروژه ها منطبق با محيط و شرايط محيطي باشد.نديمي با اشاره به اينكه هم اكنون ارزيابي درستي از سرمايه گذاري ها و بازدهي آن ها تاكنون در كشور انجام نگرفته است، تاكيد كرد: شايد اگر برخي سرمايه گذاري ها در مناطق ديگري انجام مي شد بازدهي بيشتري مي داشت.
لزوم آسان سازي حركت چرخه توليد براي سرمايه گذاران
اصغر گرانمايه پور رييس كميته عمومي و دفاعي كميسيون برنامه و بود جه و محاسبات مجلس نيز در همين زمينه گفت: براساس چشم انداز ۲۰ ساله ايران بايد در مدت فوق در ميان كشورهاي منطقه به مقام اول اقتصادي و علمي دست يابد.وي افزود: در اين راستا بايد از هر بشكه نفت استحصالي به بهترين وجه استفاده شود، مضاف بر اينكه تا حد ممكن از ناحيه فرآوري نفت و گاز، درآمد ارزي عايد كشور شود نه از محل فروش صرف آن ها.به گفته وي براساس مصوبات قانون برنامه سوم توسعه و مواد قانوني برنامه چهارم، چنانچه قيمت نفت در بازارهاي جهاني بيش از قيمت مبناي محاسبه در بودجه سالانه كشور شود، درآمد ارزي حاصل از صدور نفت و گاز اضافي بايد به حساب صندوق واريز شود تا هم توسط دولت و هم توسط مردم مورد استفاده قرار گيرد.
به گفته گرانمايه پور، درصورتي كه هيات امناي اين حساب سود تسهيلات و وام هاي حساب را بالا ببرند، اين اقدام با اهداف اوليه تاسيس اين حساب و حتي ايده ها و برنامه هاي رييس جمهور مغايرت دارد. وي گفت: بايستي اعطاي تسهيلات چه از محل منابع حساب ذخيره ارزي و چه از محل منابع بانكي و منابعي كه هرساله در بودجه تصويب مي شود (تبصره هاي تكليفي براي بانك ها) به نحوي باشد كه حركت چرخه توليد را آسان تر كند.
به عبارت ديگر، حركت اخير كه خوشبختانه با اعلام خبر ارايه طرح جديد از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي حل خواهد شد، حركت در جهت خلاف گسترش و توسعه فرهنگ توليد در كشور است. در واقع، بايد يا درصد نرخ سود تسهيلات حساب ذخيره ارزي كاهش يابد و يا به كل حذف شود.وي تاكيد كرد: اگر دولت توان حذف كامل نرخ سود تسهيلات اعطايي از حساب ذخيره ارزي را ندارد، بهتر است براي تشويق سرمايه گذاران درصدي كمتر از گذشته (۳ درصد) را مد نظر قرار دهد.

هيأت دولت تصويب كرد
۱۵۰ ميليارد ريال كمك به سبزيكاران
گروه اقتصادي: براساس مصوبه دولت يكصد و پنجاه ميليارد ريال از محل منابع ده قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت كه در سال ۸۰ به تصويب رسيده براي جبران بخشي از خسارات وارده به سبزي كاران در اختيار بانك كشاورزي قرار مي گيرد.
به گزارش رسيده از سايت سخنگوي دولت اين مبلغ پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور طبق قانون و مقررات جاري هزينه مي شود.اين مصوبه به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارتخانه هاي كشور و جهادكشاورزي در دولت مطرح شده بود كه در جلسه مورخه ۲۰ شهريورماه به تصويب هيأت دولت رسيد.

نزول قيمت نفت پيش از تصميم گيري
اوپك در مورد سقف توليد
002331.jpg
گروه اقتصادي: در حاليكه فردا و پس فردا وزراي نفت اوپك در يكصد و سي و هفتمين اجلاس خود در وين در مورد وضعيت بازار نفت تصميم گيري خواهند كرد از اوايل هفته گذشته قيمت نفت روند نزولي يافته و آرامش نسبي در بازار نفت حاكم شده است.
قيمت هر بشكه نفت خام سبك آمريكا پيش از تعطيلي آخر هفته بازار به
۹۰/۶۲ دلار رسيد و نفت برنت درياي شمال نيز ۲۵/۶۲ دلار داد و ستد شد.
اگرچه پيش بيني كاهش تقاضاي مصرف نفت به دليل كاهش رشد اقتصادي و انتظار براي افزايش توليد اوپك از دلايل كاهش قيمت نفت اعلام شده است ولي عرضه ذخاير استراتژيك نفت از سوي كشورهاي غربي عمده ترين دليل كاهش قيمت نفت است.
به نظر مي رسد با توجه به كاهش قيمت نفت مسئله افزايش توليد اوپك در اجلاس فردا با مخالفت هايي در ميان اعضاي اوپك روبرو شود ولي با توجه به در پيش بودن زمستان و افزايش تقاضاي فصلي افزايش توليد اوپك مورد تصويب وزراي نفت قرار خواهد گرفت.
اگر چه تصميم اوپك در كاهش قيمت ها مؤثر است ولي آثار آن كوتاه مدت است و فقدان ظرفيت مازاد توليد اوپك امكان حضور جدي اين سازمان به شكل مؤثر در بازار نفت را غيرممكن كرده است.
نفت صد دلاري
ديروز خبرگزاري هاي غربي در حاشيه اجلاس سران جهان در نيويورك به نقل از هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا اعلام كردند كه قيمت نفت به زودي به بيش از صد دلار در هر بشكه مي رسد. وي تأكيد كرد علت اين امر حضور اوپك با حداكثر توان توليد در بازار نفت است كه به تقاضا پاسخ نمي دهد. چاوز همچنين از محدوديت ذخاير نفت موجود و رو به كاهش بودن برخي منابع نفتي جهان خبر داد.
بحران در اروپا
با افزايش قيمت نفت ژان كلودتريسشه رئيس فرانسوي بانك مركزي اروپا كه سياست هاي پولي اعضاي پول واحد در اين قاره را مديريت مي كند از مسئولان اقتصادي خواست تا در تنظيم فشار افزايش قيمت، اقتصاد تعادل را حفظ كرده و تنها بر توليد كنندگان متمركز نشوند. وي تأكيد كرد كه مصرف كنندگان نيز بايد در اين امر سهم داشته باشند.
وي با اشاره به عدم كاهش ماليات بر سوخت در كشورهاي اروپايي، حمايت از اقشار بسيار فقير از سوي دولت هاي عضو يورو را مورد تأكيد قرار داد.
وي با تأكيد بر اينكه خطاهاي گذشته نبايد تكرار شود، تمركز فشار بر بخش هاي توليد را وارد كردن خسارت درازمدت در اقتصاد اروپا ناميد. در پي تحولات قيمت نفت و سختگيري دولت هاي اروپايي در زمين انرژي شركت هاي نفتي نيز وادار شده اند تا سرمايه گذاري بيشتري براي توليد فرآورده هاي نفتي و احداث پالايشگاه ها انجام دهند. از اين رو، مديران شركت هاي عمده نفتي اروپا سياست هاي جديدي براي سرمايه گذاري هاي خود در سال جاري اعلام كردند.
علاوه بر اين، مسئولان اروپايي نيز در تلاش براي كاهش فشار بر دولت ها از اوپك خواسته اند تا با افزايش توليد از افزايش قيمت نفت جلوگيري كند. كميسيون انرژي اتحاديه اروپا امروز ديداري را با رئيس دوره اي اوپك تدارك ديده و سازمان بين المللي انرژي نيز در بيانيه اي از اوپك خواسته است تا توليد خود را افزايش دهد.

صادرات سالانه ۳ ميليون تن فولاد طي برنامه چهارم توسعه
گروه اقتصادي: طي سال هاي گذشته اقدامات مناسبي در صنعت فولاد انجام شده است و ميزان توليد طي ۱۵ سال اخير ۱۰ برابر شده  است؛ با اين وجود، به نظر مي رسد براي توسعه اين بخش راهي طولاني در پيش داشته باشيم.
اظهار نظرهاي عبدالله اعزازي پيرامون فولاد سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران را درباره وضعيت فولاد در برنامه چهارم مي خوانيم.
* با توجه به اينكه قرار است از محل سرمايه گذاري در كشور طي برنامه چهارم توسعه حدود ۱۰ ميليون تن ظرفيت توليد فولاد ايجاد شود، چه ميزان صادرات فولاد طي اين برنامه از كشور خواهيم داشت؟
ميزان تقاضاي داخلي تا پايان برنامه چهارم توسعه سالانه به ۱۹ ميليون تن فولاد خواهد رسيد كه توليد اين ميزان در داخل كشور پيش بيني شده است. همچنين صادرات سالانه ۳ ميليون تن فولاد را طي برنامه چهارم پيش بيني كرده ايم كه احتمالاً محقق خواهد شد.
* اما براساس اعلام نظرهاي قبلي قرار بود طبق همكاري وزارت نفت براي سوخت رساني به صنايع انرژي بر سالانه ۶ ميليون تن فولاد ديگر نيز از اين طريق توليد شود؟
همين طور است با احتساب اين ۶ ميليون تن كل توليد داخلي فولاد تا پايان برنامه چهارم توسعه به سالانه ۲۸ ميليون تن خواهد رسيد.
* آيا تعرفه واردات فولاد را بالا مي دانيد؟
ميانگين تعرفه واردات فولاد به كشور حدود ۱۱ درصد است كه با توجه به پايين بودن اين تعرفه و قابليت فولادسازان كشور با ارزان قيمت ترين توليدكنندگان فولاد دنيا، نگراني براي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني وجود ندارد. چنانچه ورق فولادي توليد داخل ۱۶ درصد از قيمت هاي جهاني ارزان تر است.
* امسال ميزان ظرفيت كل توليد فولاد خام در واحدهاي فولادسازي سازمان توسعه چقدر است؟
ميزان ظرفيت كل توليد فولاد خام در واحدهاي فولادسازي سازمان توسعه معادل ۵/۱۱ ميليون تن براي سال جاري است و ميزان ظرفيت كل توليد محصولات فولادي در اين واحدها معادل ۸/۱۰ ميليون تن است.

رئيس سازمان مديريت خبر داد:
لايحه تثبيت قيمت ها تا پايان شهريور
به مجلس ارايه مي شود
مهر: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي خبر داد: دولت سرنوشت تثبيت قيمت ۹ قلم كالاي اساسي را تا پايان شهريور ماه جاري مشخص و به مجلس اعلام مي كند.
فرهاد رهبر گفت: تصويب پيشنهادها درباره قيمت ۹ قلم كالاي اساسي( بنزين، نفت، گاز، نفت سفيد، كوره، برق، مرسولات پستي، تلفن، آب و فاضلاب) براي سال آينده و ارائه آن به مجلس در دستور كار فوري دولت قرار دارد.

طي پنج ماهه نخست امسال دولت تنها ۵۷ درصد
از اعتبارات طرح هاي عمراني را اختصاص داد
مهر: در پنج ماهه اول سال جاري دولت تنها ۵۷ درصد از اعتبارات طرح هاي عمراني را اختصاص داده است و۴۳ درصد از اعتبار طرح هاي عمراني مصوبه بودجه اختصاص نيافته است.
براساس اين گزارش، در پنج ماهه اول امسال بر طبق رقم مصوب بودجه اي، دولت بايد ۴۷ هزار و ۷۵ ميليارد ريال اعتبار به طرح هاي عمراني اختصاص مي داد كه تنها ۲۶هزار و ۸۱۷ ميليارد ريال اعتبار به اينگونه طرح ها اختصاص داده است.
اين گزارش مي افزايد: درحالي دولت در پنج ماهه اول امسال ۲۶ هزار و ۸۱۷ ميليارد ريال به طرح هاي عمراني كشور اعتبار اختصاص داده كه اين رقم در پنج ماهه اول سال گذشته ۱۸ هزار و ۴۹۴ ميليارد ريال بوده است.اين گزارش مي افزايد: دولت در پنج ماهه اول امسال به طرح هاي ملي و استاني موضوع بند چ تبصره(۲) قانون بودجه به ترتيب ۹ هزار و۶۰۵ ميليارد ريال و ۶ هزار و ۳۴۳ ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده است.

طي پنج ماهه اول سال صورت گرفت:
عبور ۳ ميليون تن كالاي تجاري از ايران
گروه اقتصادي: ۳ ميليون و ۸۰ هزار تن كالا به ارزش ۷ميليارد و ۲۴۰ ميليون دلار در ۵ ماهه اول امسال از ايران ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزني ۴۱ درصد كاهش و از حيث ارزش ۶۴ درصد افزايش نشان مي دهد.
به گزارش روابط عمومي  گمرك ايران، با توجه به اين كه درصد قابل توجهي از وزن كل كالاهاي ترانزيتي را سوخت تشكيل مي دهد كاهش ترانزيت سوخت در قالب سواپ در پنج ماهه اول امسال موجب كاهش وزن كل ترانزيت كشور شده است.
در اين مدت، ترانزيت ساير كالاها به غيرسوخت به لحاظ وزن در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد كاهش داشته اما از لحاظ ارزش ۷۷ درصد افزايش نشان مي دهد.

زمان پرداخت بن سال ۸۳ اعلام شد
ستاد بن كارگري وزارت كار و امور اجتماعي، زمان پرداخت بن يك ساله دوره سال ۸۳ را اعلام كرد.
تمام  كارفرمايان  واحدهاي مشمول  قانون  كار سراسر كشور كه  نسبت  به  واريز وجوه  بن  دوره  سال  ۸۳ كارگران  تحت  پوشش  به  ازاي  هر كارگر متاهل  يا مجرد ماهانه  ۲۰ هزار ريال  به  حساب هاي  تعيين  شده  واريز كرده اند، مي توانند اين  بنها را دريافت  كنند.پس  از  پايان  مهلت  مقرر، خسارت  ناشي  از عدم  دريافت به  موقع  بن  و تضييع  حقوق  كارگران  متوجه  كارفرمايان  است .

قيمت طلا و ارز
نوع--فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۸۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۹۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۳۹
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۲۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۰۲۴

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |