يكشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۳ - Sep 18, 2005
احمدي نژاد در نيويورك:
قدرت هاي هسته اي مانع پيشرفت كشورهاي مستقل هستند
002373.jpg
ايسنا: حضور رئيس جمهور كشورمان در مراسم نماز جمعه مسلمانان در شهر نيويورك با استقبال نمازگزاران مقيم اين شهر مواجه شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان روز (جمعه) و در پايان ملاقات هاي خود با سران چند كشور جهان كه در حاشيه ي اجلاس سران مجمع عمومي  سازمان ملل برگزار شد، به مركز اسلامي  نيويورك رفت و همراه با صدها تن از مسلمانان مقيم اين شهر نماز جمعه را اقامه كرد.
در خطبه  اول نماز جمعه  شهر نيويورك، امام جماعت موسسه  اسلامي  نيويورك، مقدم رئيس جمهوري ايران را گرامي داشت و حضور وي را در نماز جمعه اقدامي اصيل و احترام به ارزش هاي ديني خواند.
پس از برگزاري مراسم نمازجمعه، انبوهي از مسلمانان گرداگرد رئيس جمهور تجمع كرده و با وي عكس يادگاري گرفتند.
هم چنين ده ها تن از نمازگزاران، به رسم يادبود از رئيس جمهوري اسلامي  ايران امضا گرفتند.
«شاهد حسين» يكي از نمازگزاران كه تبعه پاكستان است و در مراسم نماز جمعه حضور داشت، در حالي كه مي كوشيد از رييس جمهوري ايران امضا بگيرد گفت: دكتر احمدي نژاد براي مسلمانان سمبل حمايت از محرومان و مستضعفان محسوب مي شود و من از ديدن وي خيلي خوشحالم.
وي گفت: اگر رهبران جهان اسلام مثل رييس جمهوري ايران مردمي و ساده زيست باشند در قلبهاي مسلمانان جا خواهند داشت.
«عثمان خاطر» كه خود را مصري الاصل و تبعه آمريكا معرفي مي كرد نيز از ديدار با دكتر احمدي نژاد ابراز خوشحالي كرد و گفت: من تا به حال هيچ رييس جمهوري را نديده  ام كه به راحتي و سادگي با مسلمانان ساير كشورها ارتباط برقرار كند.
وي افزود: حضور رييس جمهوري ايران در مراسم نماز جمعه نيويورك يك خاطره خوب براي مسلمانان است.
ديدارهاي احمدي نژاد با سران كشورهاي جهان
دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه شصتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در ديدار عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب تاكيد كرد كه استفاده صلح  آميز از انرژي  هسته اي حق طبيعي هر كشوري از جمله ايران است.
رييس جمهور در اين ديدار دبير كل اتحاديه عرب را در جريان ديدگاههاي ايران در خصوص مساله انرژي هسته  اي قرار داد و گفت: ملت ايران به سلاح هسته  اي هيچ نيازي ندارد زيرا اين ملت ثابت كرده  است كه مي  تواند بدون برخورداري از سلاح هسته  اي نيز امنيت و استقلال خود را تامين و حفظ كند.
احمدي نژاد در ادامه افزود: بر اساس فتواي رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز توليد سلاح هسته  اي شرعا حرام است.
وي خاطرنشان كرد: وقتي يك ميليون نفر در بيروت دست به تظاهرات مي زنند، چگونه مي توان با سلاح هسته  اي با آنان مقابله كرد؟، قرن حاضر متعلق به ملتهاست و جمهوري اسلامي ايران اين حقيقت را به خوبي مي  فهمد و دليلي نمي بيند پول خود را در جايي هزينه كند كه از بي ثمر بودن آن اطلاع دارد.
دبيركل اتحاديه عرب نيز در اين ديدار تصريح كرد كه ايران حق دارد از انرژي صلح آميز هسته  اي برخوردار باشد.
ايران براي تأمين امنيت مردم عراق تلاش مي كند
محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران در مقر سازمان ملل با ابراهيم جعفري نخست وزير عراق ديدار و بر تامين امنيت مردم اين كشور تاكيد كرد.
احمدي نژاد در ديدار با ابراهيم جعفري نخست وزير عراق گفت: جمهوري اسلامي ايران از ارايه هرگونه كمكي به عراق براي تامين امنيت مردم مظلوم اين كشور دريغ نخواهد كرد.
رييس جمهور همچنين ابراز اطمينان كرد كه در پي رايزني هاي انجام شده، كشورهاي همسايه عراق، با اتخاذ تدابير جديد، همكاري هاي تازه و مجدانه  اي را براي از بين بردن موانع امنيت، حفاظت از مرزها و اعاده آرامش به مردم عراق به عمل آورند.
ابراهيم جعفري نخست وزير عراق نيز در اين ديدار از همكاري ايران با دولت عراق قدرداني كرد و گفت: با تدابير دولت عراق، از حجم نا امني  ها كاسته شده و دولت اميدوار است تلاشهاي انجام شده براي مقابله با ناامني در كشورش هرچه زودتر به نتيجه برسد و شرايط مناسبي براي بازسازي عراق فراهم آيد.
سياست  تهران عدم دستيابي به سلاح هسته اي است
محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران در حاشيه اجلاس سران مجمع عمومي سازمان ملل با سران كشورهاي الجزاير، پاكستان و ونزوئلا هم ديدار و گفت وگو كرد.
رييس جمهوري اسلامي ايران در ديدار با «عبدالعزيز بوتفليقه» رييس جمهور الجزاير گفت: تاكنون هيچ كشوري مانند ايران، همكاري شفاف و آشكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي نداشته و رفتار آمريكا و اروپا در اين زمينه با ايران كاملا سياسي است.
احمدي نژاد با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران مطلقاً قصد دستيابي به فناوري غيرصلح آميز هسته اي را ندارد، اجتناب از دستيابي به سلاح هسته اي را سياست قطعي تهران بر اساس فتواي رهبر معظم انقلاب اسلامي خواند.
وي از فراموش  شدن مقررات «ان.پي.تي» براي مقابله با گسترش زرادخانه هاي هسته اي در جهان و سخت گيري و بي عدالتي عليه برخي از كشورها بشدت انتقاد كرد و گفت: قدرتهاي دارنده سلاحهاي هسته اي مي خواهند راه پيشرفت را به روي كشورهاي مستقل مسدود سازند و آنها را از دستاوردهاي علمي بشر محروم كنند.
رييس جمهور تاكيد كرد: تجربه نشان داده  است كه قدرتهاي سلطه  گر از وابسته كردن كشورهاي جهان به خريد سوخت هسته اي به عنوان يك اهرم فشار استفاده مي كنند و هيچ كشور مستقلي حاضر نيست عنان اختيار خود را به  ديگران بسپارد.
وي در پايان ياد آور شد: اگر امروز با دقت و هوشمندانه عمل نكنيم، فردا ملتها براي به دست آوردن حقوق خود بايد هزينه هاي گزافي را بپردازند.
در اين ديدار بوتفليقه نيز مواضع جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با پرونده هسته اي را قابل دفاع دانست.
دكتر احمدي نژاد همچنين در ديدار با «پرويز مشرف» رييس جمهور پاكستان نيز شرايط جديد را فرصتي براي افزايش همكاري ميان كشورهاي منطقه خواند.
رييس جمهوري ايران در اين ديدار روابط دو كشور را مستحكم و رو به گسترش توصيف و تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران همواره از ايجاد و استمرار فضاي صلح و دوستي در روابط ميان هند و پاكستان حمايت مي كند.
وي با تاكيد بر حساس بودن مسلمانان نسبت  به رژيم اشغالگر قدس، گفت: بايد مراقب باشيم تا بهانه هاي كوچك موجب تمايل به سوي دشمنان جهان اسلام نشود.
رييس جمهوري پاكستان نيز در اين ديدار گفت: حساسيت مردم مسلمان فلسطين و حتي ملت پاكستان نسبت به اسرائيل را درك مي كنم و تشكيل يك كشور مستقل فلسطيني را ضروري مي دانم.
در ديدار روساي جمهور ايران و ونزوئلا نيز، دكتر احمدي نژاد از سخنراني «هوگو چاوز» در اجلاس سران مجمع عمومي سازمان ملل تمجيد كرد و گفت: «اين سخنان، صريح و انقلابي بود.» احمدي نژاد با اشاره به همكاريهاي موثر دو كشور در مجامع بين المللي افزود: بر اساس مقررات ان.پي.تي، آژانس بين المللي انرژي اتمي موظف است با گسترش زرادخانه هاي هسته اي مقابله كند و از كشورهاي فاقد اين فناوري براي دستيابي به آن حمايت كند.در اين ديدار «هوگو چاوز» نيز بر حمايت قطعي ونزوئلا از موضع جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد و گفت: كشورش در هر وضعيتي از ايران پشتيباني خواهدكرد.
چاوز همچنين تشكيل كميسيون مشترك را براي بررسي توافقنامه ها و گسترش روابط صنعتي و اقتصادي دوجانبه ضروري خواند و آمادگي دولت خود را براي سرمايه گذاريهاي مشترك با ايران مورد تاكيد قرار داد.
«استپان مسيچ» رييس جمهوري كرواسي نيز در ديدار با «محمود احمدي نژاد» رييس جمهوري ايران، كشورش را دروازه همكاري هاي اقتصادي و تجاري گسترده ايران با كشورهاي مركز و جنوب شرقي اروپا معرفي كرد.
مسيچ كه روز جمعه در حاشيه شصتمين نشست سران مجمع عمومي سازمان ملل با احمدي نژاد گفت وگو مي كرد، ريشه كرواتها را به ايران مرتبط دانست و گفت: اين موضوع زمينه اي مضاعف براي توسعه روابط دو جانبه است.
وي از رييس جمهوري اسلامي ايران براي انجام ديدار رسمي از كرواسي دعوت به عمل آورد.
احمدي نژاد هم ديدگاههاي جمهوري اسلامي ايران را در ارتباط با مسائل خاورميانه تشريح و خواستار همكاري مشترك ايران و كرواسي در گسترش صلح و عدالت در جهان شد.
روساي جمهوري ايران و اروگوئه در حاشيه شصتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان هم ملل با يكديگر ديدار و درباره روابط دوجانبه و همكاريهاي منطقه اي و بين المللي به گفت وگو پرداختند.
محمود احمدي نژاد در اين ديدار اظهار داشت: قدرت  هاي استثمارگر درصدد ورشكست كردن  اقتصاد بومي و ملي ساير كشورها هستند تا منافع بيشتري را از تدارك يك بازار بزرگ براي خود تامين كنند.
رييس جمهور تاكيد كرد: در زمينه كشاورزي يك جنگ تمام عيار اعلام نشده از سوي كشورهاي سلطه  گر در جريان است و آنها از هرگونه اقدامي براي حمايت از اقتصاد خود فروگذار نمي كنند و در عين حال از ديگران مي خواهند تا با رعايت قانون بازار آزاد، توليدكنندگان خود را مورد حمايت قرار ندهند.
تباره وازكوئز رييس جمهور اروگوئه نيز با تاييد ديدگاه هاي دكتر احمدي نژاد تصريح كرد كشورش در صدد است به نوعي هماهنگي با كشورهاي همسايه و سپس با ساير كشورهاي منطقه آمريكاي لاتين دست پيدا كند.
رييس جمهور اروگوئه همچنين به  تلاش كشورش براي  برگزاري  اجلاس سران مركوسور در آذر ماه آينده اشاره كرد و از دكتر احمدي نژاد نيز دعوت كرد تا با حضور در اين اجلاس، ديدگاه هاي خود را درباره مسائل بين  المللي تشريح كند.
رئيس جمهور كشورمان در ديدار با رئيسان جمهور كشورهاي بلاروس، تاجيكستان، گرجستان و نخست وزير ارمنستان بر گسترش و تعميق روابط دو جانبه تأكيد كرد.
لوكاشنكو، رئيس جمهور بلاروس، انتخاب دكتر احمدي نژاد را به وي در انتخابات اخير تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد كه با تشكيل دولت جديد در ايران و اجراي كامل موافقت نامه  دوجانبه، چشم انداز روشن و رو به گسترشي در روابط دو كشور به وجود آيد.
رئيس جمهور گرجستان نيز در ديدار با دكتر احمدي نژاد، تأكيد كرد كه كشورش با تحسين و افتخار به ملت فاخر، متمدن و با فرهنگ ايران مي نگرد و بر اين باور است كه ايران نقش مهمي را در روابط بين المللي و منطقه اي ايفا مي كند.
ساكاشويلي، تمايل دولت متبوع خود را براي استفاده از تمامي ظرفيت هاي موجود در جهت توسعه  مناسبات دو كشور ابراز داشت و اظهار اميدواري كرد كه با فعال شدن كميسيون مشترك، روابط دوجانبه با شتاب بيشتري تقويت شود.
دكتر احمدي نژاد نيز در اين ديدار به مشتركات فراوان دو ملت ايران و گرجستان اشاره كرد و گفت: دو كشور در زمينه هاي مختلف به ويژه ابعاد فرهنگي، مي توانند با يكديگر همكاري نزديك و گسترده اي داشته باشند.
رئيس جمهور گرجستان در اين ديدار از دكتر احمدي نژاد براي انجام يك ديدار رسمي از آن كشور دعوت به عمل آورد و رئيس جمهور اسلامي  ايران نيز ضمن استقبال از اين دعوت، انجام آن را به فرصتي مناسب موكول كرد.
در ملاقات دوستانه  رئيس جمهور با آندرانيك ماركاريان، نخست وزير ارمنستان نيز طرفين بر علايق دو كشور براي تقويت همكاري هاي في مابين تأكيد كردند.

سرلشكر فيروزآبادي:
طرح هاي دفاعي به نيروهاي مسلح ابلاغ شده است
ايسنا: سرلشكر فيروزآبادي در حاشيه مراسم معارفه فرمانده جديد ارتش جمهوري اسلامي ايران درمورد استراتژي دفاعي كشورمان، اظهار داشت: دشمن كاملا ارزيابي، نقاط ضعف و قوت آن شناسايي شده و بر اساس آن طرح ريزي استراتژيك صورت گرفته است.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، اظهار داشت: بر اساس اين اطلاعات طرح هاي دفاعي تدوين و به ارتش، سپاه، نيروي انتظامي، وزارت دفاع و بسيج ابلاغ شده و خوشبختانه تا حدود زيادي از كارها پيش رفته است.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، با تأكيد بر اين كه قدرت بازدارندگي كشور در زمينه هاي دفاعي افزايش پيدا كرده است، گفت: ما طرح هاي زيادي در اين زمينه داريم و بر اساس آن تاكتيك هاي جديدي را طراحي كرده ايم كه اميد است اين طرح ها با استفاده از پتانسيل نسل جوان و تفكر انقلابي آنها قرين موفقيت باشد.
به گزارش ايسنا وي گفت: ما از ملت ايران مي خواهيم كه برايمان دعا كنند تا بتوانيم در عمليات بازدارندگي و مهار دشمنان موفق باشيم؛ گرچه در حال حاضر موفق هستيم و در آينده نيز موفق خواهيم بود.
فيروزآبادي در پايان تأكيد كرد: ما به حدي از آمادگي رسيده ايم كه بتوانيم هر گونه تجاوز دشمن را مهار و سركوب و دشمنان را از حمله پشيمان كنيم.

حداد عادل در اجلاس بررسي ابعاد وجودي حضرت مهدي(عج):
دستيابي به مدينه فاضله مطلوب تمام مصلحان جهان است
ايسنا: دكتر غلامعلي حدادعادل در اجلاس دو سالانه بررسي ابعاد وجودي حضرت مهدي(عج)، برگزاري چنين اجلاس هايي را مؤثر در گسترش فعاليت هاي فكري، علمي و نظري مردم در برپايي جشن هايي همچون نيمه شعبان دانست و گفت: شادماني مردم در سال هاي قبل از انقلاب مخصوص بود، اما به لطف خداوند اين شادماني بعد از انقلاب ابعاد و گسترش بيشتري يافت.به گونه اي كه مردم حتي كوتاهي خود در آذين بندي و جشن براي ساير مراسم مذهبي را در نيمه شعبان جبران مي كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: پيام اين اجلاس اين است كه بايد ظاهر شكوهمند جشن هاي نيمه شعبان را با باطن عالمانه آن به تصويب رساند.
وي آموزه و دكترين مهدويت در اسلام و تشيع را نيز به اين معنا تفسير كرد كه ما پيروان اين دين و مذهب، فرجام جهان را فرجامي سعادتمند و پايان راه بشر را نيز پايان راهي روشن مي دانيم؛ چراكه اين آموزه، آموزه انتظار، اميد، خوشبختي و خوش گماني است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه اين اجلاس گفت: ندادن دبيركلي اوپك به ايران مسأله تازه اي نيست و سالهاست كه دبيركلي به ايران داده نمي شود، لذا نبود وزير نفت تأثيري در آن نخواهد داشت.
حدادعادل، در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر اينكه شما تا پاويون هم براي عزيمت به نيويورك رفتيد اما سفر شما انجام نشد و برخي تحليلگران سياسي انجام نشدن سفر به نيويورك را ناشي از قصور در دستگاه ديپلماسي مي دانند، گفت: بنده به پاويون نرفتم، اما از اين تحليلگران سياسي بپرسيد كه وقتي قصور و تقصيري را به عهده داخلي ها مي گذارند، آيا اشاره اي هم به آمريكا داشته اند؟
وي با تأكيد بر اينكه دستگاه ديپلماسي ايران هيچ قصوري را در سفر به نيويورك انجام نداده اند، خاطرنشان كرد: تا جايي كه بنده اطلاع دارم تمام مراتب سفر به موقع انجام شده و همچنين مدارك نيز داده شده بود، اما خصومتي كه آمريكا با ايران دارد بالاخره بايد جايي خود را نشان مي داد.

رايس به حق ايران براي در اختيار داشتن
انرژي هسته اي غيرنظامي اذعان كرد
ايسنا: خبرگزاري فرانسه گزارش داد، كاندوليزا رايس به صراحت به حق تهران براي در اختيار داشتن برنامه هسته اي غيرنظامي اذعان كرد.
اين خبرگزاري افزود، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا در گفت وگو با روزنامه نيويورك پست گفت: آنچه نمي خواهيم تصور شود اين است كه نمي خواهيم ايران يك كشور پيشرفته از نظر فناوري باشد.
وي ادامه داد: به همين علت است كه شما كمتر درباره برق هسته اي غير نظامي در ايران از ما مي شنويد.
رايس گفت: زماني بود كه دولت آمريكا اين موضع را داشت كه ايران هرگز نبايد برق هسته اي غيرنظامي داشته باشد.
وزير امور خارجه آمريكا تأكيد كرد: حقي براي در اختيار داشتن اين امر وجود دارد؛ اما مساله اين است كه با توجه به رفتار خاص گذشته  [ايران] آيا شما از اين حق سوء استفاده مي كنيد يا خير.
رايس ادامه داد: آنچه نمي خواهيم اين است كه آنها فناوري پيشرفته اي را كه به توليد بمب منجر مي شود در اختيار داشته باشند. مساله اين است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |