شنبه ۲ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۷ - Sep 24, 2005
حضرت امام حسن مجتبي (ع) روزي فرزندان خود و فرزندان برادر خود را دعوت كرد و به آنان فرمود: همه شما كودكان اجتماع امروز هستيد و اميد مي رود كه بزرگان اجتماع فردا باشيد، دانش بياموزيد و در كسب علم كوشش كنيد و هركدام كه حافظه قوي نداريد و نمي توانيد در مجلس درس، مطالب استاد را حفظ كنيد، آنها را بنويسيد و نوشته ها را در منزل نگاهداري نماييد تا در موقع لزوم مراجعه كنيد.
بحارالانوار ،۱ ص ۱۱۰
امروز با حافظ
ديده، آيينه دار طلعت اوست
دل سراپرده محبت اوست
گردنم زير بار منت اوست
من كه سر در نياوردم به دو كون
كامبيز روشن روان:
اجراي سمفوني نهم بتهوون ؛
آزموني براي اركستر سمفونيك تهران
گروه ادب  و هنر:در حالي كه اركستر سمفونيك تهران قرار است از امشب تا ۶ مهر ماه ، براي نخستين بار سمفوني نهم بتهوون را به رهبري علي رهبري در تالار وحدت اجرا كند، كامبيز روشن روان، آهنگساز نامي موسيقي و مديرعامل خانه موسيقي، اجراي اين سمفوني را آزموني مهم براي محك زدن توانايي هاي اركستر سمفونيك تهران ارزيابي مي كند و مي گويد كه در صورت اجراي درست و كيفي اين سمفوني از سوي اركستر سمفونيك تهران مي توان به اين باور رسيد كه اين اركستر جهشي جدي و قابل اعتنا يافته است.
روشن روان در گفت  وگو با همشهري به ويژگي هاي اجراي سمفوني نهم بتهوون اشاره كرد و گفت: اين سمفوني نخستين سمفوني آوازدار دنياست كه در قسمت چهارم آن، بتهوون از آواز استفاده كرد و پس از آن آهنگسازان نامي دنيا به تأسي از بتهوون چنين كردند.
روشن روان پيچيدگي اين سمفوني را آنجا مي داند كه بتهوون بخشهاي آوازي را براي سازها نوشته و اجراي آن براي گروه هاي كر يك اركستر بسيار مشكل است.به گفته روشن روان سمفوني نهم در زماني نوشته شده كه بتهوون به طور كامل شنوايي خود را از دست داد و در بدترين شرايط روحي، مالي و... قرار داشت.
وي نوشتن اين سمفوني كه در آن از اشعار مجموعه شادي شيلر براي بخش آخر استفاده شد را حيرت انگيز توصيف كرد و گفت: بتهوون به دليل مشكل مالي ناچار مي شود اين اثر را به ۱۰ پوند به اركستر سمفونيك لندن بفروشد؛ اثري كه در آن مردم به تساوي، مهرورزي، دوست داشتن يكديگر و صلح و صفا دعوت شده اند.
به گفته روشن روان اين اثر در اكثر كشورها به زبان آن كشور ترجمه و براساس همين ملودي شعري روي آن گذاشته شده است. روشن روان اجراي سمفوني نهم توسط اركستر سمفونيك تهران را رخدادي مهم توصيف كرد و گفت: اين اثر از تكنيك هاي پيچيده اي برخوردار است و ظرافت هايي در آن نهفته است كه اجراي درست آن توسط اركستر سمفونيك تهران مي تواند جامعه موسيقي ايران را به اين باور برساند كه جهش و تحولي جدي در اين اركستر صورت گرفته است.

هيأت داوران جشنواره فيلم رويش معرفي شدند
هيات داوران و اعضاء كميته انتخاب دو بخش فيلم و فيلمنامه نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني (رويش) معرفي شدند.
به گزارش مهر هيات داوران بخش فيلم متشكل از مجيد مجيدي، مجتبي راعي، حسن نجفي، مهدي فرجي و سيد محمد بهشتي هستند كه فيلمهاي راه يافته به بخش مسابقه را كه توسط هيات بازبيني جشنواره كه متشكل از حسين محجوب، علي صداقت و حميد رضا گيلاني فر هستند را مورد داوري و ارزيابي نهايي قرار خواهند داد.
اين گزارش حاكي است در بخش فيلمنامه جشنواره رويش نيز هياتي متشكل از سيد ناصر هاشم زاده، حسين خورشيدي و علي اكبر قاضي نظام ، داوري آثار راه يافته به بخش مسابقه فيلمنامه را برعهده خواهند داشت.
در اين بخش، فيلمنامه هاي برتر توسط هيات بازخواني متشكل از احمد شادكام، شهرام غفوري و فرج برنا انتخاب خواهند شد.
گفتني است كه نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني به همت حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و با مشاركت شبكه اول سيما از تاريخ ۱۳ تا ۱۷ آبان ماه در مشهد برگزار خواهد شد.

راه اندازي شبكه تلويزيوني «ايران»
ايسنا:علي كردان، طراحي اطلس رسانه اي، شبكه «ايران» ، پروژه «۱۰۰۰p» و تدوين جدول پخش يك ساله را از فعاليت هاي امور استان ها در ۶ ماهه آتي برشمرد.
به گفته معاون امور مجلس و استان هاي صدا وسيما با اشاره به طراحي اطلس رسانه اي متناسب با چشم انداز ۲۰ ساله گفت: براي اين اطلس رسانه اي ابتدا اطلس فرهنگي استان ها جمع آوري شده و بيش از ۲ هزار جلد كتاب و تحقيق درباره اطلس فرهنگي به دست آمده است. وي ايجاد شبكه «ايران» را از دل اطلس رسانه اي دانست و افزود: اين شبكه رنگين كماني از فرهنگي ملي ماست.
كردان با اشاره به راه اندازي اين شبكه در سال جاري اظهار كرد: به لحاظ امكانات فني، ۹۰ درصد كار اين شبكه مهيا شده است.

برگزاري نمايشگاه عكس دفاع مقدس در فرهنگسراي بهمن
ايسنا:به مناسبت هفته دفاع مقدس، نمايشگاه عكسي از دليرمردان جمهوري اسلامي ايران در هشت سال دفاع مقدس در گالري شماره يك فرهنگسراي بهمن از دوم تا چهاردهم مهرماه برگزار مي شود.به گزارش ايسنا، اين نمايشگاه شامل ۱۰۰ قطعه عكس ۳۰ در۴۰ مي باشد كه حميدرضا نجف زاده شهري عكاس اين صحنه هاست.
وي از سال ۱۳۶۱ به عنوان خبرنگار عكاس روزنامه كيهان در ۲۰ عمليات جنگي به عنوان عكاس حضور داشته است.او نفر اول مسابقات عكاسي مطبوعاتي ايران و برنده ويژه يونسكو ژاپن و نفر برگزيده «عكس نماز» است.
حميدرضا نجف زاده در سال ۸۴ به عنوان جوان ترين بازنشسته كشور در سن
۳۸ سالگي به بازنشستگي رسيده است.

سيف الله صمديان در جشنواره عكس برلين
ايسنا:سيف الله صمديان براي شركت در فستيوال عكس آلمان، به اين كشور سفر كرده و تنها عكاس و كارشناس عكس ايراني اين سمپوزيوم بزرگ است.به گزارش ايسنا، وي ۲۰ قطعه عكس خود را نيز براي نمايش در اين جشنواره همراه برده است.در اين فستيوال ۱۱ كارشناس و اديتور سرشناس عكس براي سخنراني و حضور در سمپوزيوم دعوت شده اند كه تنها ايراني اين جمع سيف الله صمديان عكاس و مستندساز است.اين فستيوال از امروز به مدت ۱۰ روز تا ۳ اكتبر در برلين ادامه خواهد داشت.

نمايشگاه كتابهاي تخصصي هنر در خانه هنرمندان
گروه ادب  و هنر:همزمان با آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها و مراكز علمي و به منظور كمك به دانشجويان و ساير متقاضيان كتابهاي هنري، نمايشگاه كتابهاي تخصصي هنر در محل خانه هنرمندان ايران برپا مي شود. در اين نمايشگاه بيش از ۱۲۰۰ عنوان از جديدترين كتابهاي خارجي در موضوعات گرافيك، معماري، صنايع دستي، سينما، تئاتر، موسيقي، نقاشي و ساير موضوعات مربوطه در دسترس علاقه مندان قرار دارد.
كتابهاي عرضه شده چاپ سال هاي ۲۰۰۵ و قبل از آن است كه با تخفيف ۲۰% تا ۴۰% در اختيار عموم قرار مي گيرد. اعضاء خانه هنرمندان و انجمنهاي وابسته از ۵% تخفيف اضافه برخوردار خواهند بود.
اين نمايشگاه از دوم تا دهم مهرماه از ساعت ۱۰ الي ۲۰ در محل خانه هنرمندان ايران، واقع در خيابان ايرانشهر، بوستان هنر آماده پذيرايي عموم است.

نظرسنجي از هنرمندان تئاتر دفاع مقدس
گروه ادب و هنر: براي نخستين بار به منظور ارزيابي وضعيت نمايشنامه هاي دفاع مقدس، طرح نظرسنجي از هنرمندان اين عرصه هنري در حال اجراست.
به گزارش كميته اطلاع رساني هم انديشي هنرمندان تئاتر دفاع مقدس، اين طرح كه به همت كميته علمي هم انديشي طراحي و اجرا شده است، وجوه گوناگون شكلي و مضموني نمايشنامه هاي جشنواره هاي تئاتر دفاع مقدس را در بر مي گيرد.

برگي از تاريخ
محاصره منزل امام(ره) در نجف اشرف
نيروهاي امنيتي دولت بعثي عراق به منظور همكاري با رِژيم شاه و پيشگيري از پيروزي انقلاب اسلامي ملت ايران بيت رهبر كبير انقلاب، حضرت امام خميني را در نجف محاصره كردند. دولت عراق براساس روابط حسنه اي كه با رژيم فاسد شاه داشت، از پيشواي نهضت اسلامي مي خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صادر كردن اعلاميه و ايراد نطق و خطابه سياسي خودداري كند. امام در پاسخ فرمودند: «من هر كجا كه باشم به وظيفه شرعي خود عمل مي كنم.» اندكي پس از آن، رژيم بعث عراق، رهبر بزرگ انقلاب اسلامي را وادار به ترك عراق كرد و بدين ترتيب مقدمات هجرت تاريخي معظم له به پاريس و زمينه هاي اوج گيري و پيروزي نهضت اسلامي و رهايي بخش مردم مسلمان ايران فراهم شد.
اعتصاب كاركنان نفت آبادان
اعتصاب كارگران و كاركنان بعضي از واحدهاي توليدي كشور، همزمان با روي كار آمدن كابينه شريف امامي آغاز گرديد و تدريجا واحدهاي ديگري به آن اضافه شد. در اين ميان با اعتصاب كارگران و كاركنان شركت نفت، مردم از نظر سوخت دچار مشكل شدند. همچنين قيمت بنزين در بازار آزاد تا پنجاه برابر افزايش يافت و باعث ركود اقتصادي كشور گرديد. اين اعتصاب، يكي از عوامل مهم شكست دولت شريف امامي در كنترل ناآرامي ها بود كه تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه يافت.
درگذشت استاد خوشدل ـ شاعر
استاد علي اكبر خوشدل تهراني در سال ۱۲۹۳ در تهران به دنيا آمد. او پس از اتمام تحصيلات متوسطه به فراگيري علوم قديمه پرداخت و صرف، نحو، فقه، اصول، معاني و بيان، بديع، حكمت و منطق را آموخت. خوشدل سپس به سير و سياحت روي آورد و به مدت ۳۰ سال تمام، ايران، عراق، مصر، تركيه، حجاز، افغانستان، پاكستان و هندوستان را به پاي شوق طي نمود و چهار بار به زيارت خانه خدا رفت. وي از آن پس در تهران ماندگار شد و به شعر و شاعري پرداخت. علي اكبر خوشدل، در قالبهاي غزل و قصيده  ، قطعه و مثنوي شعر مي سرود و در غزل به شيوه صائب گرايش داشت. خوشدل بيشتر به عنوان يك شاعر مذهبي و مديحه سرا شناخته شده است. چنان كه مدايح و مراثي فراواني كه در حق اهل بيت(ع) سروده معروف است و در محافل و مجالس مذهبي خوانده مي شوند. خوشدل سعي بر آن داشت كه در زمينه مديحه سرايي و مرثيه گويي، نوآوري هايي داشته باشد و نوحه را تبديل به سرود مذهبي نمايد. در اين ميان مرتبه معروف فلسفه بزرگ نهضت حسين از معروف ترين آثار اوست. وي سرانجام در دوم مهرماه ۱۳۶۵ ش در ۷۲ سالگي درگذشت و در آستان شيخ صدوق در ري مدفون شد.
درگذشت استاد علي كريمي مينياتوريست ايراني
استاد علي كريمي در سال ۱۲۹۲ ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دوران ابتدايي و متوسطه راهي مدرسه كمال الملك شد و سپس رشته مينياتور و نگارگري را در مدت شش سال در هنرستان هنرهاي زيبا فراگرفت. استاد كريمي بعد از اخذ مدرك فوق ليسانس، در همان هنرستان با سمت استادي به كار پرداخت و سپس به عنوان رئيس هنرستان پسران برگزيده شد. آثار اين استاد برجسته در نمايشگاه هاي انفرادي و گروهي متعددي در كشورهاي مختلف آسيا، اروپا و آمريكا به نمايش گذاشته شده است. استاد علي كريمي در دوران تدريس خود، شاگردان زيادي تربيت كرد كه امروزه از استادان چيره دست نقاشي و مينياتور به شمار مي روند. وي به هنگام وفات ۸۴ سال داشت.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
بستن مساجد فرانسه
اگر شهردار نيويورك و ديگر شهرهاي آمريكايي اجازه تظاهرات و اعتراض به گروه هاي ضدجنگ عراق را به دليل لگدكوب شدن چمن ها نمي دهند، اخيراً متوليان امنيتي و انتظامي فرانسه به دليل فقدان امكانات ايمني و ترس از آتش سوزي، درب مساجد پاريس را بسته اند. به همين دليل، اعضاي جمعيت «ميلي گروش» پشت درهاي بسته مسجد به اداي نماز جماعت پرداختند.به گزارش خبرگزاري قرآني، قرار است تا اطلاع ثانوي و پس از بازديد هيئت ايمني و سلامت درب مساجد مسلمانان بسته بماند. اميدواريم دست اندركاران امنيت شهروندان فرانسوي همانطور كه به جان مسلمانان در اين مكان هاي مقدس اهميت مي دهند، نيم نگاهي هم به امنيت جاني مهاجران در هتل ها و پانسيون هاي فرانسوي داشته باشند تا شاهد مرگ دلخراش آفريقايي ها و آسيايي ها در چنين مكان هايي كه ايمني و سلامت آنها به تأييد مسئولان فرانسوي رسيده است نباشيم.
فريبكاران بيمه كاترينا
اين بار توفان و يا به عبارت ديگر تندباد كاترينا، يقه بيمه گران آمريكايي را گرفته است، به نوشته سايت بي.بي.سي، غرامت ديدگان نيواورلئاني مدعي شده اند كه نمايندگان شركت هاي بيمه از زيان ديدگان خواسته اند كه اوراقي امضا كنند كه در آنها اظهار شده كه خسارت وارده به آنها شامل بيمه نمي شود. دادستان مي.سي.سي.پي مأموران اين شركت هاي كلاهبردار را بي وجدان خوانده است. البته اين شركت هاي بيمه وقتي اوضاع را وخيم ديده اند سريعاً رفتارهاي فريب كارانه را تكذيب كرده اند. هرچه بگوئيد از اين آمريكايي هاي زرنگ برمي آيد، وقتي شركت هاي بيمه آمريكايي مي بينند به خاطر بي مبالاتي مسئولان دولت آمريكا آنچه را كه داشته اند يك شبه به خاطر توفان كاترينا به باد مي رود مطمئناً به اين روش هاي فريبكارانه پناه مي برند.
هواي تازه در عربستان
مي ترسيم با اين هواي تازه در عربستان سعودي، گردباد آزادي بوزد. به نوشته سايت بازتاب، بالاخره براي اولين بار چهل كتاب شيعي در كشور عربستان اجازه نشر پيدا كردند، علاوه بر آن قرار شده كه شرطه هاي عربستاني با زايران ايراني در زمينه زيارت اماكن مذهبي همكاري لازم را به عمل آورند. همچنين شيعيان عربستاني نيز اجازه يافته اند كه مساجد خاص خودشان را داير كنند.جداي از آن تاجران زن عربستاني هم مي توانند در انتخابات اتاق صنعت و بازرگاني كانديد شوند. اميد است نسيم اصلاحات همچنان در اين كشور مسلمان متحد ايران جريان داشته باشد.
ادغام سيمايي
به نوشته ايسنا، عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما با حذف يك معاونت، كليد اصلاحات ساختاري در صدا و سيما را زدند، چندي قبل ايشان مدعي شده بودند كه مي خواهند تغييراتي در ساختار صدا و سيما بوجود آورند، اميد است اين هنجارشكني به عرصه سيماي چندگانه و تكراري هم سرايت كند، بستن يا باز كردن چند شبكه تلويزيوني بدون داشتن محتوا و تنوع برنامه اي نه تنها توسعه بخش نيست، بلكه موجب فرار مخاطبان نيز مي شود جداي از آن هم صدا و سيما اينگونه از كاركنان متورم نمي شود!

كوتاه از هفت هنر
داستانهاي برگزيده دفاع مقدس مكتوب مي شود
مهر: مجموعه داستاني با موضوع دفاع مقدس در هشت جلد منتشر خواهد شد.
نشر حماسه ماندگار قم به زودي مجموعه اي هشت جلدي از داستان هاي برگزيده دفاع مقدس را روانه پيشخوان كتابفروشي ها مي كند.اين مجموعه در هشت جلد در قطع رقعي و در حدود ۳۰۰۰ صفحه منتشر خواهد شد و كار آماده سازي و تدوين آن برعهده حميد رضا عقابي بوده است.گردآورنده اين داستانها به مهر، گفت: تلاش كرده ام كه در اين مجموعه مخاطبان ادبيات حماسه را با بهترين داستان هاي اين حوزه آشنا كنم.اين گزارش حاكي است گردآورنده كه همان ناشر كتاب است، از آثاري در اين كتاب استفاده كرده است كه در جشنواره هاي مختلف جوايزي را كسب كرده اند.
دبير جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس معرفي شد
مهر: دكتر محمد رضا سنگري طي حكمي به عنوان دبير علمي نهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس منصوب شد.طي حكمي از سوي معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، دكتر محمد رضا سنگري، شاعر و پژوهشگر به عنوان دبير علمي نهمين جشنواره انتخاب بهترين كتاب دفاع مقدس انتخاب شد.حميد حسام طي حكمي كه ديروز به امضاء رسيد، سنگري را به عنوان دبير كميته علمي جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس، برگزيد.پيش از اين بهروز اثباتي مسئوليت كميته علمي و اجرايي هشت دوره جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس را بر عهده داشته است.دكتر محمد رضا سنگري در حال حاضر مدير گروه ادبيات، برنامه ريزي و تاليف كتب درسي در وزارت آموزش و پرورش است.نهمين جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس، روز سه شنبه ۲۴ آبان ماه و همزمان با روز كتاب و كتابخواني در مجتمع فرهنگي و هنري سيد الشهداء برگزار مي شود.
فيلم گيلانه در جشنواره پرتقال طلايي
شهر آنتاليا در ساحل جنوبي تركيه از امروز شنبه ميزبان چهل و دومين جشنواره فيلم اوراسيا خواهد بود. به گزارش ايسنا رسانه هاي تركيه در گزارش هاي خود نوشتند: از ايران، رخشان بي اعتماد و محسن عبدالوهاب با فيلم گيلانه و محمد رسول اف با اولين فيلم خود «جزيره آهني» در اين جشنواره شركت مي كنند. مطبوعات تركيه شركت فيلمسازان ايراني در فستيوال فيلم پرتقال طلايي را پراهميت توصيف كرده اند.
نمايش ده فيلم كوتاه ايراني در جشنواره فيلم اروپا
جشنواره فيلمهاي اروپايي پايان يافت. به گزارش ايسنا، اين فستيوال كه بزرگترين جايزه فيلم كوتاه دنيا را دارد، پس از دو جشنواره فيلم هاي مستند و كوتاه در اوورهازن و  هامبورگ، فستيوال لودويكس بورگ در جنوب آلمان برگزار شد و جايزه ۵۰هزار يورويي آن به برترين فيلمهاي اروپايي تعلق گرفت.به گزارش ايسنا، ده فيلم كوتاه و مستند از فيلمسازان ايراني در اين بخش جنبي به نمايش درآمد كه عبارتند از: «اسير انتظار» ساخته محمد احمدي، «كمپوت» ساخته محمد شيرواني، «زهره و منوچهر» ساخته ميترا فرهاني، «تهران ساعت ۲۵» و «ايستگاه سفيد» ساخته سيف الله صمديان و نيز فيلم كوتاه «همسفر خاموش» در اين بخش روي پرده رفت.
۳۰۰ فيلم ايراني و خارجي در جشنواره كيش
مهلت ارائه فرم فيلم هاي متقاضي حضور در هفتمين جشنواره بين المللي سينماي مستند كيش تا ۱۵ مهر ماه تمديد شد. كامران شيردل دبير جشنواره ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار ايسنا گفت: تا كنون بيش از ۳۰۰ فيلم مستند ايراني و خارجي به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است و هيات انتخاب ۴ نفره در حال بررسي آثار هستند. وي درباره تعداد آثار ايراني تصريح كرد: شايد بتوان گفت بخش زيادي از آثار ارسالي بيش از ۱۰۰ فيلم از ايران است اما نبايد به اين تعداد فيلم هاي رسيده خيلي خوشبينانه نگاه كنيم.
روخواني «ضحاك» در اداره تئاتر
طومار نقالي «ضحاك» امروز توسط گردآفريد (فاطمه حبيبي زاد) در جلسات نمايشنامه خواني اداره تئاتر بازخواني مي شود. گردآفريد، در گفت وگو با ايسنا در اين باره گفت: طومار نقالي نيز يك نمايشنامه يك نفره محسوب مي شود كه توسط فردي خوانده و اجرا مي شود، البته در نمايشنامه خواني بازي ها كمتر و بيشترين تأكيد بر حس، حركت هاي صورت و تغيير بيان است. وي ادامه داد: در اين جلسه نمايشنامه خواني قصد دارم تا داستان ضحاك را از كتاب «مشكين نامه» به قلم حاج حسين باباي مشكين بخوانم و از اين روش كتاب را به اهالي تئاتر معرفي كنم.
نقاش ايراني برگزيده بي ينال هنر چين
هيات داوران بي ينال هنر چين،«افشين پيرهاشمي» نقاش برگزيده هيأت داوران ششمين دوسالانه تهران  را به عنوان نقاشان برگزيده اين دوره معرفي كرد.
به گزارش ايسنا، دومين بي ينال هنر چين ۲۹ شهريورماه  با حضور وزير فرهنگ و ساير مقام هاي فرهنگي چين و نيز بيش از ۳۰۰ نفر از هنرمندان كه آثار خود را به اين بي ينال فرستاده بودند، در محل موزه ملي هنر يادبود هزاره چين افتتاح شد.
در اين بي ينال ۷۱ كشور جهان ازجمله ايران شركت كرده بودند. هيات داوران بي ينال، جايزه بهترين اثر را به «آنسلم كيفر» براي اثري با عنوان «دوشيزگان خردمند» و «توني كراگ» مجسمه ساز بزرگ انگليسي به خاطر اثري با عنوان «قدرت تفكر» و «آرتورو ريورا» هنرمند مكزيكي براي اثري با عنوان «ورود به نيويورك» اهدا كرد.
هشتاد سال با مثنوي
يكصدو هفتاد و ششمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به روز بزرگداشت مولوي اختصاص دارد. موضوع اين نشست بررسي ميراث معنوي مولوي، ضرورت رويكرد جديد و علمي به مثنوي معنوي در مراكز علمي و پژوهشي به همراه گزارشي از كارنامه مثنوي پژوهي در هشتاد سال گذشته است كه با حضور دكتر محمد خوانساري و دكتر مصطفي گرجي در ساعت ۱۷ روز پنجم مهر در خانه كتاب برگزار مي شود. اين نشست با اجراي گروه موسيقي صبا به سرپرستي و آواز فاضل جمشيدي همراه است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
زير نور ماه
با دقت نوك كفش را كه سوراخ شده بود دوخت. يكبار ديگر با خوشحالي به پيراهن تنش كه كنار كفش ها پيدا كرده بود نگاه كرد، انگار براي او دوخته بودند.
از فرط خستگي كنار گوني اش كه لبريز از خرده كاغذ بود نشست و با اشتها مشغول خوردن ساندويجي شد كه در راه مهمانش كرده بودند.
چشمش به قرص زيباي ماه افتاد، براي اولين بار مهتاب آرامش خوش آيندي به او داد.
گويا امشب همه چيز بر وفق مرادش بود و زباله جمع كن با خود گفت: كاش همه شب ها مثل امشب بود...
مصطفي چترچي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۴ دقيقه

گل و گياه
گل آويز
002778.jpg
نام علمي: Fuchsia Lady Thumb
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه اي به بلندي ۳۰-۱۵ و گستردگي ۴۵-۳۰ سانتي متر مي باشد. گلهاي پرگلبرگ و كوچك آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |