شنبه ۲ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۷ - Sep 24, 2005
مي خواهيم صداي انفجار بزرگ را بشنويم
لطفا صداي ضبطتان را كم كنيد
002712.jpg
002727.jpg
رصدخانه هايستك
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي نسب: آخرين توصيه دانشمندان براي شنيدن بخشي از صداي مهبانگ اين است: لوازم صوتي تصويري خود را خاموش كنيد.
اين دقيقا همان كاري است كه همسايگان رصدخانه هايستك (وابسته به MIT) انجام دادند. پژوهشگران اين مركز از آن ها درخواست كرده بودند اندكي براي كمك به علم و دانش همكاري كنند و اكنون پس از يك سال، نتايج اين همكاري اعلام شده است: پژوهشگران، رصدخانه  هايستك توانسته اند نخستين علائم راديويي اتم دوتريوم را آشكار كنند. دوتريوم، ايزوتوپي از هيدروژن است كه در هسته خود يك پروتون و يك نوترون دارد و نقش مهمي در وقايع لحظات آغازين جهان بر عهده داشته است.
آشكارسازي دوتريوم براي بسياري از دانشمندان هدف بزرگي است، چون مقدار اين ماده مي تواند مقدار ماده تاريك موجود در جهان را مشخص كند. البته اين كار با اندازه گيري هاي بسيار دقيق، شدني است كه هنوز ممكن نيست. ولي مي توان با بررسي شرايط دوتريوم در جهان آغازين، محدوديت هايي بر مدل هاي توصيف كننده آغاز عالم اعمال كرد.
از سوي ديگر، اندازه گيري دقيق دوتريوم مي تواند نشانه اي از چگالي كيهاني باريون ها محسوب شود (باريون ها همان مواد معمولي هستند كه از كوارك ها تشكيل مي شوند، همانند پروتون و نوترون) و چگالي باريون ها مي تواند مشخص كند آيا ماده معمولي مي تواند تاريك باشد و در نواحي به خصوصي چون سياهچاله، ابرهاي گازي يا كوتوله هاي قهوه اي وجود داشته باشد، يا اين كه اين نوع ماده روشن است و در ستارگان يافت مي شود. (ماده تاريك، ماده اي است كه فقط اثر گرانشي آن احساس مي شود، در حالي كه ماده روشن، تابش نيز دارد و مي توان آن را آشكار كرد.) تاكنون، آشكارسازي دوتريوم از روي زمين كار بسيار دشواري بوده است، زيرا تابش هاي دوتريوم بسيار ضعيف هستند. به ازاي هر صد هزار اتم هيدروژن، يك اتم دوتريوم وجود دارد و از اين رو فراواني آن در فضا بسيار اندك است. از سوي ديگر، خط طيفي اتم هيدروژن در طول موج مرئي بسيار نزديك به خط طيفي دوتريوم است و معمولا نمي توان آن دو را از يكديگر تفكيك كرد؛ در حالي كه در طول موج راديويي، اين دو خط كاملا از هم جدا هستند و مي توان اندازه گيري هاي دقيق تري كرد.
اما مشكل بزرگ تر از تمدن بشري ناشي مي شود. در زندگي امروز بشر مي توان صدها و هزاران ابزار پيدا كرد كه يا از امواج راديويي استفاده مي كنند يا اين امواج را توليد مي كنند، وجود انبوه امواج راديويي مزاحم، كار را براي يافتن امواج ضعيف دوتريوم بسيار دشوار مي كند. تداخل امواج راديويي ناشي از تلفن هاي همراه، خطوط انتقال نيرو، پيجرها، لامپ هاي فلورسانت، تلويزيون و تجهيزات مخابراتي بدون پوشش، موجب شد پژوهشگران رصدخانه با استفاده از مجموعه اي از آنتن ها، منبع اين اختلالات را شناسايي كنند و بكوشند آن ها را برطرف كنند.
محققان بارها از همسايگان رصدخانه درخواست همكاري كردند. منشي هاي تلفني را با مدلي عوض كردند كه امواجش تداخل ايجاد نمي كرد و حتي تراشه يك دستگاه صوتي را كه امواج مزاحم توليد مي كرد، با يك نمونه جديد عوض كردند كه امواج مزاحم درست نمي كرد. آن ها آنتن ها را در زمين فوتبال مجتمع رصدخانه نصب كردند و پس از يك سال تلاش، توانستند صداي دوتريوم را در آغاز عالم شناسايي كنند.
تلاش  بعدي دانشمندان، اين است با ارتقاي آنتن هاي خود، نشانه هاي بيشتري از آغاز عالم به دست آورند.
منبع: پايگاه خبري MIT

گزارش سازمان ملل از تعداد تلفات چرنوبيل
چرنوبيل هنوز هم مي كشد
002718.jpg
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: در گزارش تلفات هسته اي چرنوبيل آمده است كه ابر بزرگ پخش شده از رآكتور چرنوبيل در سال 1986، چهار هزار نفر را خواهد كشت. اين ابر باعث سرطان تيروئيد 4000 جوان شده و بيش از دويست هزار مترمكعب از فضاي اروپا را آلوده كرده است. استرس ناشي از اين حوادث نيز باعث بيماري هاي ذهني و رواني فراواني در اروپا شده است.
اين نتيجه گيري ها از بزرگ ترين مطالعه انفجار رآكتور چرنوبيل شماره 4 در 26 آوريل 1986 به دست آمده اند.
در اين بررسي بيش از صد دانشمند، هشت آژانس از سازمان ملل و دولت هاي روسيه، بلاروس و اوكراين همكاري كرده اند.
مقدار راديواكتيويته آزاد شده از اين تصادف بسيار بزرگ بوده و به 1018*۱۴ بكرل (Becquerels) مي رسد. تخمين هاي گذشته تعداد تلفات اين حادثه را متفاوت اعلام كرده اند، از 50نفر كارگر تا صدها و هزاران نفر كشته در اروپا.
اما تحقيقات سازمان ملل پيش بيني كرده تعداد افرادي كه در اثر سرطان هاي ناشي از اين حادثه خواهند مرد به 3940نفر خواهد رسيد. اين تلفات از ميان بين 586 هزار نفري خواهد بود كه بيشتر از بقيه در اين انفجار آلوده شده اند؛ 200 هزار كارگر مشغول به كار، 116 هزار نفر كه در نزديكي انفجار بودند و 270 هزار شهروند ساكن مناطق آلوده به راديواكتيويته.
۵۰ نفر از پرسنل اورژانس نيز در اثر آلودگي شديد اين تشعشع ها مرده اند، 9 نفر از 4 هزار كودكي كه دچار سرطان تيروئيد شده اند نيز درگذشتند. همچنين گزارش مي گويد، چون تعداد سرطان هاي ناشي از اين راديواكتيويته نامعلوم است، تعداد دقيق قربانيان را نمي توان گفت. بيمار ي هاي ذهني و رواني ناشي از اين رويداد بزرگ ترين مشكل سلامتي عمومي در اين نواحي بوده است.
به گفته مايكل راپاكلي، رئيس پرتوشناسي سازمان بهداشت جهاني سازمان ملل، بسياري از مصدومان اين رويداد از استرس ناشي از حادثه در عذاب بوده اند. بعضي مواقع، اين استرس سبب رفتار ناهنجار، مانند خوردن غذاي آلوده، مصرف بالاي الكل و دخانيات شده است.
راپاكلي مي گويد: در نهايت 25 درصد آن ها كه تحت  تاثير چرنوبيل بوده اند، خواهند مرد. اين تعداد كم اطمينان بخش است. بيشتر مردم از تعداد كم مرگ و مير اين حادثه شگفت زده مي شوند.
باور استاك دانشمند پرتوشناس WHO، با راپاكلي موافق نيست و مي گويد: زندگي مردمي كه در نواحي آلوده زندگي مي كنند در خطر است و اين به هيچ عنوان اطمينان بخش نيست. آژانس انرژي اتمي بين المللي سازمان ملل كه به دنبال توسعه و گسترش نيروي هسته اي است نيز تاثير چشمگيري روي اين تحقيق خواهد داشت.
ماردوك باكستر، دانشمند سابق سازمان پرتوشناسي IAEA (آژانس  انرژي اتمي بين المللي) نيز مي گويد: حادثه چرنوبيل توسعه نيروي هسته اي را ده ها سال به تاخير انداخته است. او مي گويد: اين تحقيق معتبر تاثير خود را در مطالعه دقيق و تاثير اين نيرو بر زندگي و محيط زيست مردم نشان خواهد داد.
منبع: نيوساينتيست



حبوبات ضد سرطان
002724.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مريم افضلي: حبوبات، غلات و ميوه هاي مغزدار مقدار زيادي تركيبات ضدسرطان دارند. گروهي از محققان انگليسي مي گويند مصرف روزانه اين مواد جلوي ابتلا به سرطان را مي گيرد.
دكتر ماركو فالاسكا مي گويد: حبوبات، سبوس گندم و ميوه هاي مغزدار يك تركيب طبيعي به نام اينوسيتول دارند. اين تركيب از فعاليت آنزيمي كه عامل رشد غده هاي سرطاني است جلوگيري مي كند و اميدواريم در آينده از اين تركيب در داروهاي ضد سرطان استفاده كنيم.
محققان اين تركيب را روي موش هايي كه سرطان ريه داشتند آزمايش كردند، و دريافتند نه تنها اين تركيب مانع از رشد غده هاي سرطاني مي شود، بلكه اثر داروهاي ضد سرطان را نيز افزايش مي دهد. علاوه بر اين عوارض روش هاي شيمي درماني را هم ندارد. اين محققان اكنون روي اثرات بازدارندگي اين تركيب تحقيق مي كنند تا از آن دارويي براي درمان سرطان در انسان بسازند.
اين تحقيقات نشان مي دهند رژيم غذايي غني شده اي كه حبوبات، غلات، ميوه هاي مغزدار، ميوه و سبزيجات داشته باشد از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند.
منبع: بي بي سي

كنترل فشار خون
002715.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي نسب: استفاده تركيبي از داروهاي كنترل فشار خون و كلسترول، مي تواند سالانه جان هزاران انسان را از مرگ نجات دهد. اين توصيه كه در جديدترين گردهمايي متخصصان قلب در سوئد عنوان شد، با توجه به نتايج جديدترين تحقيقات در اين زمينه به دست آمده است كه نشان داده است چنين درماني مي تواند آمار حملات قلبي و سكته را به نصف برساند.
پژوهشگران در اين تحقيق، 19 هزار زن و مرد مبتلا به فشار خون بالا را در كشورهاي انگلستان، اسكانديناوي، ايرلند و فنلاند بررسي كردند. با مقايسه نتايج درمان جديد با نتايج پيشين مشخص شد سكته قلبي 23 درصد، مرگ و مير ناشي از بيماري قلبي 24 درصد، مرگ ناشي از حمله قلبي 13 درصد و ابتلا به ديابت 30 درصد كاهش پيدا كرده است.
در انگلستان، تركيب دارويي جديد از بروز 100 هزار مورد بيماري قلبي جلوگيري كرده است. هم چنين اين شيوه درماني مي تواند به 40 هزار سكته كمتر، 35 هزار مرگ و مير كمتر (ناشي از نارسايي قلبي و عروقي) و جلوگيري از ابتلاي 90 هزار نفر به ديابت نوع دوم كمك كند.
روش درماني جديد اندكي گران تر از درمان هاي معمولي است، ولي متخصصان مي گويند مي توان از درآمد كاهش مرگ و مير و بيماري، يارانه اي براي اين درمان فراهم كرد.
منبع: Ananaua.com



سريع السير ونوس
002733.jpg
آژانس فضايي اروپا (esa) براي اولين بار مدار گرد خود ونوس اكسپرس را به سمت دومين سياره منظومه شمسي ارسال خواهد كرد.
حدود يك دهه از انجام آخرين ماموريت ها بر روي ناهيد مي گذرد و هنوز پرسش هاي بي پاسخ بسياري در مورد آن وجود دارد شايد مهمترين سوال اين باشد كه چرا ناهيد با وجود جرم، اندازه و تركيباتي مشابه زمين، سرنوشتي متفاوت از سياره ما داشته است و پس از 4 ميليارد سال اين چنين تفاوت هايي بين سياره ما و ناهيد وجود دارد.
ونوس اكپرس يا سريع السير ناهيد براي اولين بار يك طيف نگاري سراسري در طول موج هاي مختلف از اتمسفر ناهيد به عمل خواهد آورد . اين مدارگرد همچنين به مطالعه اثر گلخانه اي ناهيد و ميدان مغناطيسي عجيب و ضعيف اين سياره خواهد پرداخت و گردبادهاي موجود در سرتاسر ناهيد را بررسي خواهد كرد. ونوس اكپرس يكي از سريع ترين و ارزان ترين پروژه هاي آژانس فضايي اروپا محسوب مي شود. اسا ، سه سال پيش، انجام اين ماموريت را برنامه ريزي كرده بود و با استفاده از نقشه هاي پروژه مشابه مارس اكپرس و همچنين تيم باتجربه همان پروژه توانست اين ماموريت را به سرانجام برساند. ونوس اكپرس 7/1 متر عرض و 4/1 متر ارتفاع دارد و جرم آن 1244 كيلوگرم مي باشد. آزمايش هاي نهايي و تكميلي بر روي قسمت هاي مختلف ونوس اكپرس در Alenia spazio در تورين ايتاليا انجام مي شود و سپس در 26 اكتبر (4 آبان) امسال از پايگاه soyuz-fregat قزاقستان به فضا پرتاب خواهد شد و پس از 162 روز در مدار خود به دور ناهيد قرار خواهد گرفت.
منبع: Pars sky

هتل مريخي
002706.jpg
در حالي كه ناسا اعلام كرده است كه پس از 40 سال دوباره در سال 2018 به ماه فضا نورد مي فرستد، يك شركت آمريكايي اعلام كرده كه تا 20 سال آينده روي مريخ هتل خواهد ساخت. اين هتل 3 هزار متر مربع وسعت دارد و با 25ميليون دلار سرمايه روي مريخ ساخته خواهد شد. نام طرح پيچيده و اعجاب آور ساخت اين هتل پايونير 4 است.
منبع: ايسنا



دستگاه هشداردهنده براي افرادي كه مشكل ناباروري دارند
گروه دانش و فناوري ـ هما كبيري: بسياري از مشكلات خانواده ها و به دنبال آن از هم پاشيده شدن كانون خانواده، ناشي از مشكلات ناباروري و عدم حضور كودكي در جمع خانواده است. تقريبا از سال 79 بود كه براي درمان ناباروري در ايران سلول هاي بنيادي جاي خود را باز كرد و اين روند با موفقيت هاي روزافزون تا امروز همراه بوده، به طوري كه ايران در فهرست نخستين هاي درمان ناباروري دنيا قرار دارد. اما يكي از كارهايي كه در زمينه ناباروري براي اولين بار در ايران و جهان انجام شده، بررسي اشعه هاي مغناطيسي محيطي بر روي افراد نابارور است، كه اين كار توسط يك دانشجوي جوان رشته پزشكي ايراني به نام سيدحامد روحاني انجام شده و به ثبت رسيده است. كوتاه و گزيده در مورد اين موضوع را از زبان وي بخوانيد:
از چه زماني و با چه پيش زمينه اي به سراغ اين كار رفتيد؟
تقريبا از سال 79 با ورود سلول هاي بنيادي به علم پزشكي، من هم به اين مباحث علاقه مند شدم و چون زمينه هاي چنين فعاليتي در خانواده فراهم بود، كار خود را شروع كردم.
شروع كار به چه  صورت بود؟ از اولين مراحل بگوئيد.
اولين كار ما بر روي اشعه ها و به طور كلي امواج محيطي بود. اين طرح اول به صورت پرسش نامه اي تنظيم شده بود كه نتايج آن آماري كه به دست آورديم. اين بود كه افرادي كه در معرض امواج و اشعه هاي محيطي قرار دارند نسبت به افرادي كه در معرض اين گونه امواج نيستند، بيشتر به ناباروري مبتلا هستند كه تا به حال چنين آماري از اين مسأله ارائه نشده بود.
چه تعداد مورد را بررسي كرديد؟
در مركز ناباروري اصفهان حدود 700 مورد را بررسي كرديم كه 40 درصد آن ها در محدوده امواج قرار داشتند كه يا منزلشان در نزديك آنتن هاي رادار بود و يا از موبايل استفاده مي كردند. در اين پرسش نامه فقط 13 مورد راجع به نحوه استفاده از موبايل بوده، به طوري كه حتي ميزان آسيب مدل هاي گوشي هاي مختلف را هم بررسي كرديم.
آيا اين مطالعات فقط به صورت تجربي باقي مانده يا پروژه اي هم براي آن تعريف شده است؟
اين مطالعه به صورت مقطعي، زمينه ساز اين شد كه به صورت تجربي اين  كار را بر روي موش انجام بدهيم و نتيجه اش را هم در كنگره ESHR كه هرساله در يكي از كشورهاي اروپايي برگزار مي شود، ارائه داديم و در آن جا، مجارستان هم كاري مشابه انجام داده بود، ولي با شمارش اسپرم و روش هايي از اين دست بر روي انسان بود كه بسيار وقت گير بود. اما در ادامه كار اين ايده به ذهنم رسيد كه وسيله اي براي افراد نابارور ايجاد كنيم كه با آن بتواند يك سري عوامل محيطي دخيل در ناباروري را كاهش بدهند. كه اين دستگاه به صورت اختراع ثبت شد.
ساز و كار دستگاه چطور است؟
در واقع اين دستگاه اشعه هاي محيطي را اگر از يك حدي بيشتر باشند، شناسايي مي كند و با پيام هشدار، فرد را مطلع مي كند كه از آن محدوده خارج شود. به عنوان مثال ما در ايران شدت ثابت امواج موبايل نداريم و اين اندازه مدام در حال تغيير است ولي اگر مخابرات يك اندازه ثابتي را به ما بگويد، آن را به دستگاه مي دهيم كه فرد را مطلع كند.
در قسمت تجربي كه آزمايش بر روي موش بود هم آيا روي تعداد زيادي كار كرديد؟
در قسمت تجربي، حجم نمونه مطرح نيست، بلكه نتايج آزمايش ها است كه مهم است. بعد از اتمام آزمايش وقتي موش را از بين برديم، مي توانيم اثر اشعه ها را بر روي تخمدان ببينيم كه چند درصد از تخمدان از بين رفته و چقدر در اثر گرما بوده؛ چون گرما باعث مي شود كه سلول هاي جنسي از بين بروند. اين امواج هم كه وارد بدن مي شوند، به انرژي هاي ديگر كه اغلب گرمايي است، تبديل مي شوند.
براي اين كه در معرض قرار گرفتن در مسير امواج نباشيم، چه پيشنهادي مي كنيد؟
وقتي انسان خواب است، بدنش رساناتر است و امواج خيلي راحت تر روي بدن وي تأثير مي گذارند. اين است كه هميشه وقتي خواب هستيد، موبايل ها را خاموش كنيد، يا بالاي سرتان نباشد و حتي المقدور از اتاق خواب بيرون باشد. موبايل نبايد نزديك نوزادان قرار بگيرد.
آيا اين دستگاه در بازار موجود است؟
در حال حاضر مخابرات دنبال اين مسأله است كه حتما وارد بازار بشود و خانم ها و آقاياني كه مشكل دارند را از محيط هاي خطرناك آگاه سازد.

سيمانتك: فايرفاكس آسيب پذيرتر از IE
002721.jpg
گروه دانش و فناوري – محمد كرباسي: براساس گزارش شركت سيمانتك مرورگرهاي وب شركت موزيلا به ويژه فايرفاكس آسيب پذيري بيشتري در مقابل حملات هكرها نسبت به اينترنت اكسپلورر مايكروسافت دارند.
طبق گزارش بخش امنيت شبكه اين شركت در 6 ماه اول سال 2005 در مرورگر فايرفاكس 25 باگ امنيتي شناسايي و تأييد شده است. از ميان باگ ها 18 مورد از آن ها در دسته آسيب پذيري هاي بسيار مهم قرار داشته اند. اين در حالي است كه تنها 13 مورد باگ در مورد IE شناسايي شده كه 8 مورد آن فوق مهم بوده اند.
اما با وجود اين مسأله، اين شركت اعلام كرده است كه تاكنون سوء استفاده از آسيب پذيري هيچ مرورگري به گستردگي اينترنت اكسپلورر مايكروسافت نبوده است. به عقيده كارشناسان اين شركت با وجود آسيب پذيري بيشتر فايرفاكس، IE به خاطر استفاده گسترده تر از آن بيشتر مورد توجه و علاقه هكرها بوده است.
به گفته اليور فردريش، مدير بخش تحقيقات سيمانتك، با مشخص شدن مشكلات امنيتي مرورگرهاي منبع باز، كاربران در مدت بسيار كوتاهي مي توانند آن را به روز و مشكل را حل كنند. اين در حالي است كه كاربران IE براي رفع مشكلات امنيتي بايد ماه ها منتظر بمانند تا مايكروسافت نرم افزارهاي پشتيباني خود را عرضه كند.
منبع: Tech Web

پورت هاي USB به اتومبيل ها رسيدند
002730.jpg
گروه دانش و فناوري – محمد كرباسي: با اين كه دستگاه هاي پخش لوح هاي فشرده موسيقي چند سالي بيشتر نيست كه در اتومبيل ها جاي خود را باز كرده اند ولي به زودي كنار گذاشته خواهند شد.
دستگاه هاي پخش ديجيتال موسيقي مانند آي پاد اين روزها بين مردم جهان طرفداران بسياري پيدا كرده است. به خاطر همين موضوع شركت فولكس واگن به عنوان بزرگ ترين توليد كننده ماشين در اروپا تصميم گرفته است كه سيستم پخش چند مدل از اتومبيل هاي توليدي خود را تغيير دهد. در اين مدل ها روي داشبورد اتومبيل پورت هاي USB در نظر گرفته شده اند. صاحبان خودرو مي توانند از طريق اين پورت ها از دستگاه پخش موسيقي خود در اتومبيل هم استفاده كنند تا ديگر نيازي به انبار شدن CDها وجود نداشته باشد.
ديدن پورت هاي USB به زودي در خودروها يك امر عادي خواهد شد. شركت مزدا هم به تازگي در سري جديد خودروهايش به جاي كليد از يك درايو USB ويژه استفاده كرده است. در طراحي اين خودرو هيچ كليدي در نظر گرفته نشده و همه كارها از جمله روشن و خاموش كردن اتومبيل با اين درايو ويژه صورت مي گيرد. اين درايو USB علاوه بر اين مي تواند اطلاعات شخصي و فايل هاي موسيقي مورد علاقه راننده را ذخيره نمايد.
منبع: AP

نخستين پيوند صورت در آمريكا
002709.jpg
جراحان آمريكايي به زودي با بيماراني كه نام آن ها به فهرست نهايي نامزدهاي دريافت نخستين پيوند صورت راه يافته است مصاحبه خواهند كرد. پزشكان در آمريكا قبلا اين پيوند را روي كالبدهايي كه براي تحقيقات پزشكي اهدا مي شود انجام داده اند. تيم پزشكان كلينيك كليولند، بيماري با چهره به شدت معيوب را براي دريافت يك صورت تازه از جسد يك فرد مرده، انتخاب خواهند كرد. شانس موفقيت اين پيوند در حدود 50 درصد تخمين زده مي شود و كارشناسان نسبت به ايمني و مسائل اخلاقي پيرامون چنين عملي ابراز نگراني كرده اند.
صورت تازه
كالج رويال جراحان بريتانيا كه پيشتر در سال جاري براي بررسي پيوند صورت، يك تيم كاري تشكيل داد مي گويد كه دريافت كننده اين صورت بايد تا پايان عمر داروهاي قوي كه دربردارنده خطرات بهداشتي درازمدت است مصرف كند. اين داروها بايد براي جلوگيري از طرد عضو پيوندي توسط بدن مصرف شود. به علاوه معلوم نيست فرد و عزيزان وي تا چه حد قادر خواهند بود به لحاظ رواني با يك صورت كاملا تازه خو بگيرند. تصور قيافه فرد پس از انجام پيوند به سختي قابل پيش بيني است. اين عمل شامل برداشتن پوست و بافت هاي زير آن از جسد اهدا كننده و قرار دادن آن روي صورت دريافت كننده است.
مدل سازي كامپيوتري نشان مي دهد كه صورت تازه به اهدا كننده يا به چهره دريافت كننده تا پيش از وقوع آسيب ديدگي، شباهت نخواهد داشت. صورت تازه بيشتر بايد شكل و حالت اسكلت صورت دريافت كننده را به خود بگيرد. دريافت كننده احتمالا قادر به خوردن، نوشيدن و برقراري ارتباط از طريق حالات گوناگون صورت خواهد بود.
انتخاب بيمار
گروه كاري كالج رويال جراحان بريتانيا گفت كه به طور نظري مخالف پيوند صورت نيست و تأكيد كرد اين كار مي تواند پيشرفت بزرگي جهت بهبود كيفيت زندگي كساني كه صورت آن ها در اثر حادثه يا بيماري معيوب شده است باشد.
اما اين گروه هشدار داد: تا زمان انجام تحقيقات بيشتر و فراهم آمدن چشم انداز كنترل بهتر مشكلات ناشي از پيوند صورت، دست زدن به اين عمل در انسان عاقلانه نيست.
ماريا سيميونو از جراحان كلينيك كليولند و تيم تحت نظر او با پنج مرد و هفت زن به عنوان نامزدهاي بالقوه اين عمل جراحي كه 8 تا 10 ساعت طول خواهد كشيد مصاحبه خواهند كرد.
وي به خبرگزاري آسوشييتدپرس گفت: ما مي خواهيم بيماراني را انتخاب كنيم كه واقعا چهره شان از بين رفته نه كسي كه تنها يك زخم كوچك دارد.
به بيماران گفته خواهد شد كه صورت آن ها برداشته شده و با صورت يك شخص مرده با همان نوع بافت، سن، جنسيت و رنگ پوست جايگزين خواهد شد.
منبع: بي بي سي

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |