شنبه ۲ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۷ - Sep 24, 2005
رئيس شوراي شهر تهران در همايش سراسري بسيجيان شركت واحد:
ملتي آگاه و هميشه در صحنه هستيم
در همايش سراسري بسيجيان شركت واحد كه با حضور كليه اعضاء بسيجي مناطق اتوبوسراني در مسجد ثارالله شركت واحد برپا شده بود، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، خواستار تلاش هرچه بيشتر كاركنان شركت واحد براي خدمت رساني به شهروندان در آغاز ماه مهر شد. در اين همايش مهندس مصطفي نوريان مديرعامل شركت طي سخناني كوتاه ضمن تشكر و قدرداني از حضور هميشگي بسيجيان در تمامي صحنه هاي مختلف، از آنان درخواست نمود كه ضمن هوشياري كامل، همانند گذشته و با جديت و كوشش هرچه بيشتر در عرصه خدمات رساني و سرويس دهي مطلوب و در شأن شهروندان محترم بالاخص در زمان بازگشايي مدارس كه نقطه اوج سرويس دهي اتوبوسراني مي باشد حضور داشته و با تلاش هاي مضاعف موجبات رضايتمندي شهروندان عزيز تهراني را فراهم آورند.
به گزارش روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز ضمن ديدار با بسيجيان شركت واحد با تشريح اوضاع جاري كشور گفت: دشمنان ما قدرت نفوذ در صف مستحكم ملت ما را ندارند. ملت ما ملتي آگاه و هوشيار و هميشه حاضر در صحنه هستند و علي رغم تمامي تبليغات منفي براي عدم حضور مردم در صحنه در مقاطع حساس با حضور خود مشت محكمي بر دهان ياوه گويان زده اند.
ملت ما پاي انقلاب ايستاده اند و با كساني كه در مسير انقلاب نيستند، مدارا مي كنند تا زماني كه صلاح باشد و زماني هم كه صلاح نباشد آنها را به كنار مي زنند همانگونه كه با منافقين رفتار شد.هركسي از ملت جدا شد ذلت و خواري نصيب او خواهد شد.

به مناسبت چهارم مهرماه روز جهاني كوهستان اعلام شد:
پاكسازي كوه ها در هفته اول مهرماه
002742.jpg
گروه شهري: به مناسبت چهارم مهر روز جهاني پاكسازي كوه ها، پاكسازي نمادين كوه هاي شمال تهران تحت عنوان «مراسم مهر كوهستان» توسط شماري از سازمان ها و تشكل هاي زيست محيطي در روز جمعه اول مهرماه برگزار شد. در اين مراسم كه با همكاري دفتر مشاركت و ترويج سازمان منابع طبيعي، اداره كل محيط زيست استان تهران، معاونت هاي فرهنگي و اجتماعي شهرداري هاي مناطق شمالي تهران برپا شده بود، دهها تن از علاقمندان به طبيعت و كوهستان نيز حضور داشتند.
انجمن حفاظت كوهستان نيز طي اطلاعيه اي، علاقمندان به پاكسازي كوه ها را به شركت در مراسم روز اول ماه مهر در كوه هاي شمال تهران فراخوانده بود.
واحد مركزي خبر طي گزارشي درباره همين مراسم به نقل از غلامعباس  عبدي  نژاد مديركل  ترويج  و مشاركتهاي  مردمي  سازمان  جنگلها و مراتع  كشور، خاطر نشان كرد:  سال  گذشته  بيش  از ۵ تن  زباله  را كوهنوردان ، دوستداران  طبيعت  و جوانان  در ارتفاعات  تهران  جمع آوري  كردند.
به گفته وي اين  رقم  زيادي  است  و مردم  بايد با مشاركت  خود مانع  از آلودگي  محيط هاي  طبيعي  و كوهستان  شوند.
براساس  اين  گزارش  در اين  مراسم  تشكل  هاي  مردمي  با كمك  سازمان  منابع  طبيعي، اداره كل  حفاظت  محيط زيست  تهران  و شهرداري  تهران  در محورهاي  دارآباد، كلكچال ، گلاب  دره، دربند و دركه ، كيسه هاي  زباله  را ميان  مردم  توزيع  كردند و پس  از جمع آوري  زباله  از آنان  تحويل  گرفتند.
اين  گزارش  مي افزايد گروههاي  كوهنوردي  تهران ، كندلوس ، ستاك ، موسسه  مطالعات  زيست  محيطي  جاپ  و كانون  جوانان  انديشه  پويا ازجمله  تشكل  هاي  مردمي  همياري  كننده  در طرح  پاكسازي  كوهستان  بودند.
به گزارش خبرنگار ما از سوي ديگر طبق اعلام حسين عبيري هماهنگ  كننده برنامه روز جهاني كوهستان، مراسم ويژه پاكسازي مسيرهاي كوهستاني دارآباد، كلك چال، دربند، ولنجك و دركه توسط تشكل هاي زيست محيطي جبهه سبز، گروه كوهنوردي اوج سبز، جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط زيست، انجمن كوهنوردان ايران در روز جمعه هشتم مهرماه برگزار مي شود.به گفته وي، در اين برنامه از سازمان تربيت بدني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بسيج، نيروي انتظامي، ارتش جمهوري اسلامي، سازمان حفاظت محيط زيست، شهرداري تهران، شوراي اسلامي شهر تهران، فدراسيون كوهنوردي، سازمان جنگل ها و مراتع و صداوسيما نيز دعوت به همكاري شده است.

دانش آموزان و دانشجويان ۱۰ روز
نخست مهر ماه رايگان جابجا مي شوند
002739.jpg
شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه همزمان با آغاز سال تحصيلي، تسهيلات ويژه اي را براي تردد آسان دانش آموزان و دانشجويان در نظر گرفته است. اين ناوگان امسال نيز همچون سالهاي گذشته با تدابير ويژه اي به استقبال مهرماه خواهد رفت. بنا به گفته مهندس مصطفي نوريان مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه، دانش آموزان و دانشجويان مي توانند ۱۰ روز نخست مهرماه به طور رايگان از اتوبوسهاي اين سازمان استفاده كنند، در عين حال دانش آموزان مقطع ابتدايي كه ملبس به لباس فرم باشند، تا پايان سال مي توانند رايگان سوار اتوبوس شوند.

همت غرب مهرماه افتتاح مي شود
002736.jpg
فارس: مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران گفت: با رفع مشكل لوله هاي گاز خيابان شهران، پروژه همت غرب، مهرماه افتتاح مي شود.
وي افزود: بزرگراه همت در تقاطع خيابان شهران به چند لوله گاز برخورد كرده كه اين لوله ها چون در عمق كمي قرار دارند با عبور ماشين و در زير بار ترافيكي از بين مي رود به همين خاطر بايد اطراف اين لوله ها تقويت شود تا به مشكلي بر نخوريم.پروژه همت غرب از شهران شروع و تا دهكده المپيك ادامه يافته است.پيش بيني مي شود با گشايش اين بخش از بزرگراه همت شاهد روان شدن بار ترافيك در غرب تهران باشيم.

ميزان توليد گاز ازن
002745.jpg
آسمان آبي ايران _ در هواي تهران روزانه ppm ۵ گاز ازون استنشاق مي شود. به گزارش آسمان آبي ايران، گاز ازن به عنوان يك اكسيد كننده قوي و عاملي براي تصفيه شيميايي هوا و از بين بردن بوهاي نامطبوع مورد استفاده قرار مي گيرد. براساس اين گزارش، استفاده از گاز ازون كم خرج ترين، ساده ترين و در عين حال كارآمدترين وسيله براي ضدعفوني محيط هاي بيمارستاني و غيره است كه به ميزان ۹۹/۹۹ درصد ميكروب ها، ويروس ها و قارچ ها را نابود مي كند. گفتني است، سازمان بهداشت جهاني حداكثر ميزان مجاز تماس با ازون را ۳ تا ۱ ppm ذكر كرده است و استنشاق بيش از حد اين گاز منجر به توليد گازهاي مضري مانند انواع اكسيد هاي نيتروژن و مسموميت هاي خوني مي شود.

دور برگردان ها براي ايمن سازي و روان سازي حركت انجام مي شود
خبرگزاري فارس: معاون حمل و نقل شهرداري تهران گفت: به طور متوسط روزانه يك هزار متر و ماهانه ۳۰ كيلومتر گاردريل كه به علت برخورد خودروها در بزرگراه هاي تهران  آسيب مي بينند، تعويض مي شود.
حميد بهبهاني، سرعت بالا و در نتيجه عدم كنترل وسايل نقليه را علت اصلي برخورد با گاردريل وسط و كنار بزرگراه ها دانست.
وي با اشاره به فعاليت ستاد امداد رساني به خودروها در بزرگراه ها اظهار داشت: توسعه كمي و كيفي ناوگان امداد رساني به خودروها در دستور كار اين معاونت قرار دارد.
معاون ترافيك شهرداري تهران با تأكيد بر اين كه خدمات اين ستاد رايگان بوده و خودروهاي امداد موظف به ارائه خدمات بدون دريافت هيچ گونه وجهي به خودروهاي نيازمند كمك مي باشند، تصريح كرد: اجراي دوربرگردان ها و حذف چراغ هاي قرمز در بزرگراه ها، از جمله اقداماتي است كه به منظور ايمن سازي و روان سازي حركت در شبكه بزرگراهي در دست انجام است.
بهبهاني در پايان با تأكيد بر اهميت حقوق شهروندي و ضرورت احترام به حق ديگر شهروندان از سوي رانندگان، گفت: هنگامي كه يك راننده حتي براي چند ثانيه به صورت دوبله مي ايستد، بايد بداند با اين اقدام به ظاهر كوچك نه تنها باعث كندي حركت براي ده ها خودروي پشت سر مي شود، بلكه موجب اختلال در ترافيك كل شبكه معابر اطراف محل توقف نيز مي گردد.

طبيعت ايران؛ مبالغه نكنيم
در روزنامه همشهري ۲۶ شهريور ۸۴ مطلبي از استاد گرامي آقاي دكتر كهرم با عنوان «طبيعت ايران؛ واقعيت يا غلو» چاپ شده بود كه از چند جنبه قابل بررسي است:
۱- آقاي دكتر كهرم كه از دوستداران و خادمان باسابقه محيط زيست كشور مي باشد، نوشته است كه اغلب از سوي شنوندگان مطالب شان متهم به بزرگنمايي زيبايي هاي طبيعت كم نظير ايران مي شوند، در حالي كه گفته هايشان فقط«مشتي از خروار »طبيعت متنوع ايران را بيان مي كند. درست است كه درايران گونه هاي گياهي و جانوري و اقليم هاي بس متنوع وجود دارد، اما دادن صفاتي اغراق آميز اين خطر را دارد كه ما را نسبت به سرزمين مان دچار خوش بيني افراطي (خوش خيالي) كند. اين گونه خوش بيني ها، در مردم عادي و مديران كشور اين تصور را دامن مي زند كه با چنين خاك وسيع و طبيعت گسترده، هنوز امكان بهره برداري هاي وسيع از منابع طبيعي را داريم.
واقعيت اين است كه در بسياري از كشورهاي ديگر جهان هم مي توان تنوع اقليمي و زيستي مشابه ايران و بيشتر از آن را يافت؛ در فيليپين و برزيل و كنيا مناطق نسبتاً كم وسعتي هست كه از نظر تعداد گونه ها و فراواني جمعيت هرگونه به مراتب بالاتر از غني ترين مناطق حفاظت شده ايران است. اگر مرزهاي سياسي بين المللي را ملاك قرار دهيم، علاوه بر كشورهاي ياد شده كشورهايي مانند آمريكا، چين، روسيه، استراليا، فرانسه، ناميبيا، شيلي و... نيز غنا و تنوعي بيش از ايران يا دست كم در رديف ايران دارند.
۲- استناد به كشف گونه هاي جديد به عنوان زواياي ديگري از طبيعت لابد دست نخورده ما نيز جاي بحث دارد و بسيار هم بعيد است كه يك گونه گوشتخوار بزرگ در ايران يا جهان كشف شود؛ حداكثر شايد مانند قضيه اي كه چندي پيش گفته شد در جنگل هاي تالش ديده شده، موضوع فقط يك مهاجرت باشد.
وضعيت مناطق حفاظت شده ايران نيز نيازي به بازگويي ندارد. در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حيات وحش خارتوران به وسعت تقريبي يك ميليون و ۵۰۰ هزار هكتار آن قدر روستا و شهر و جاده و گله هاي بي شمار بز و گوسفند و شتر هست كه يك طبيعت دوست كنجكاو بايد چندين روز جستجو كند تا شايد يكي دو حيوان بزرگ ببيند. همين طور است پناهگاه حيات وحش خوش ييلاق (۶۵ هزار هكتار) كه يك جاده بين المللي از ميان آن مي گذرد و در ۲۵ سال گذشته هيچ يوز يا گورخري در آن ديده نشده است. پارك ملي گلستان كه«گل سرسبد »مناطق حفاظت شده كشور است، پس از انقلاب بيش از سي هزار هكتار از گستره خود را از دست داده و جاده بين المللي كه از قلب آن مي گذرد، كشتارگاه جانوران كوچك و بزرگ است. وزارت راه با سماجت تمام حتي پس از چند بار كه اين جاده توسط سيل تخريب شده، حاضر به تغيير دادن ميسر آن كه روزانه محل تردد ۲۵ هزار خودروي سبك و سنگين است، نيست. در پناهگاه حيات وحش ميانكاله (ثبت شده در«كنوانسيون رامسر ») سازمان محيط زيست نتوانسته دامداران را به بيرون از منطقه منتقل كند، و سراسر شبه جزيره جولانگاه گاو و گوسفند و خودروهاي حمل شير و... است.
هدف از بيان مطالب فوق، اين نيست كه ارزش هاي اكولوژيكي سرزمين خود را كم جلوه دهم، بلكه منظور اين است كه تخريب ها و آسيب ديدگي هاي محيط زيست كشور را دست كم نگيريم و توقع خود را از اين آب و خاك بيش از حد بالا نبريم. حقيقت اين است كه هر زيست بوم ارزش خاص خود را دارد و از اين ديدگاه«بي نظير»است، اما غلو كردن در زمينه هاي غنا و گستردگي سرزمين باعث مي شود كه فشار بيشتري بر منابع طبيعي وارد كنيم. بلايي كه امروز بر خاك خود روا مي داريم و همه جاي آن _ حتي عرصه هاي حفاظت شده _ را آماج طرح هاي راه سازي، معدن كاوي، صنعتي و گردشگري هاي ناسازگار با محيط زيست قرار داده ايم.
عباس محمدي

چراغ راهنمايي هوشمند براي عابران
مديرعامل مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران گفت: ۲۵۲ چراغ راهنمايي هوشمند موجود در تقاطع هاي شهر تهران به دكمه اي مجهز هستند كه عابران پياده مي توانند با فشار دادن آن تقاضاي خود را براي عبور از عرض خيابان به اطلاع رانندگان برسانند. كامران رحيم اف رعايت مقررات مربوط به عابر پياده را از سوي رانندگان و خود عابران مهمترين راهكار كاهش حوادث ترافيكي دانست و تصريح كرد: بر اين اساس كليه ۲۵۲ چراغ راهنمايي هوشمند موجود در تقاطع هاي شهر تهران به اين دكمه مجهز هستند.وي افزود: كليه چراغ هاي عابر پياده از زمان نصب اولين چراغ هوشمند راهنمايي بر سر تقاطع ها در سال ،۷۴ به اين سيستم مجهز بودند اما در اين مدت به علت عدم استقبال شهروندان اين سيستم از رده خارج شد.وي گفت: از يكسال پيش بر اساس برنامه ريزي هاي انجام گرفته درصدد احياء اين سيستم بوديم. تقريبا از يكسال پيش با ايجاد گذرگاه ويژه اي در خيابان فاطمي مقابل وزارت كشور -به دليل شلوغي، يكطرفه و عريض بودن خيابان- اجراي طرح آغاز شده است اما متاسفانه با وجود استقبال عابران از اجراي طرح، رانندگان با بي توجهي به سبز بودن چراغ عابر پياده، چندان با اجراي آن همكاري نكرده اند.

هر سال يك ميليون قرباني
ايسنا: براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، سالانه حدود يك ميليون نفر در حوزه آسيا و اقيانوس آرام بر اثر آلودگي محيط زيست جان خود را از دست مي دهند.نيمي از اين عده قرباني آب آشاميدني غيربهداشتي، آلودگي هوا بر اثر مواد گرما زا و خرابي وضع بهداشت و سلامت فردي هستند.بر اساس اين گزارش، يك فاكتور مهم ديگر در زمينه مرگ و مير بر اثر آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ وجود ميزان بالاي سرب در هوا مي باشد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |