شنبه ۲ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۷ - Sep 24, 2005
احمدي نژاد در ميان دانش آموزان بم
رئيس جمهور زنگ آغاز سال تحصيلي را
در بم به صدا درمي آورد
ايسنا: احمدي نژاد با سفر به كرمان زنگ آغاز سال تحصيلي را در بم به صدا درخواهد آورد
احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان ديروز به صورت غيرمنتظره به منظور بازديد از شهر و حضور در مراسم آغاز سال تحصيلي جديد در ميان دانش آموزان بمي به اين شهر سفر كرد. رئيس جمهور صبح امروز همزمان با بازگشايي مدارس كشور زنگ يكي از مدارس بم را به نشانه آغاز سال تحصيلي جديد به صدا درمي آورد.
بنابراين گزارش، احمدي نژاد همچنين در جلسات شوراي اداري استان كرمان شركت كرده و نشست هايي با مسئولان محلي اين استان نيز خواهد داشت و در جمع مردم شهرستان بم نيز به ايراد سخنراني خواهد پرداخت.
گفتني است مهدي چمران مشاور رئيس جمهور در امور شورا و شهرداري، سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي، غلامحسين الهام رئيس دفتر رئيس جمهور و سعيدلو معاون اجرايي رئيس جمهور در اين سفر دكتر احمدي نژاد را همراهي مي كنند.

بيماري هاي عفوني ، قلبي و تصادفات
مهمترين تهديدات سلامت ايرانيان
گروه اجتماعي: در حالي كه از امروز مدارس ايران شروع به كار مي كنند و فقط چند روز تا آغاز گردهمايي ۵۲ وزير بهداشت كشورهاي منطقه مديترانه شرقي باقي مانده است، وزير بهداشت از كنترل كامل بيماري وبا خبر داد.
دكتر باقري لنكراني گفت: ايران توانسته است بسياري از بيماري ها را ريشه كن كرده و از شيوع بيماري هاي كشنده ديگري هم جلوگيري كند.وي تأكيد كرد در حال حاضر مهم ترين مواردي كه ايران را تهديد مي كند بيماري هاي عفوني، تصادفات جاده اي و بيماري هاي قلب و عروق است.
به گزارش ايلنا وزير بهداشت، با اشاره به توانمندي هاي كشور در زمينه كنترل بيماري ها، گفت: ايران مي تواند با استفاده از توانمندي هاي كشور و كمك كشورهاي منطقه به موفقيت هاي چشم گيري در زمينه كنترل بيماري ها برسد.
وي يادآور شد بيماري وبا در كشور كنترل شده و از ۵ شهريور تاكنون هيچ موردي از اين بيماري در كشور گزارش نشده است. لنكراني در خصوص موج دوم وبا، گفت: در حال حاضر خطر شروع موج دوم بيماري وبا در كشور وجود ندارد و اپيدمي وبا در كشور تمام شده است.وزير بهداشت در پايان تصريح كرد: كنترل بيماري وبا در كشور بدان معني نيست كه هيچ خطري ما را تهديد نمي كند بلكه مردم بايد اصول بهداشتي را رعايت كنند.
امضاء يادداشت تفاهم
همچنين به گزارش خبرگزاري ايسنا دكتر كامران باقري لنكراني در مراسم امضاي يادداشت تفاهم همكاريهاي بهداشتي بين وزارتخانه هاي بهداشت كشورهاي ايران، افغانستان، پاكستان و عراق با اشاره به اين كه هفته آينده پنجاه و دومين گردهمايي وزارتخانه هاي بهداشت كشورهاي مديترانه شرقي در مصر برگزار خواهد شد، اظهار كرد: اين زمان فرصت مناسبي براي تبادل نظر در خصوص مشكلات بهداشت و درمان منطقه و رسيدن به راه حل هاي مشترك براي برطرف كردن اين مشكلات است.
وي با بيان اين كه براي سلامت و كنترل بيماريها همكاري جهاني امري ضروريست، افزود: همواره ايران، افغانستان، پاكستان و عراق از چالش هاي مشترك بهداشتي رنج مي برند بنابراين مي طلبد با همكاري و ايجاد بستر مناسب، بتوانيم مشكلات منطقه را حل كنيم.
دفاع سفير افغانستان از كشورش
خبرگزاري مهر نيز گزارش داد دكتر بيژن صدري زاده، مشاور وزير در امور بهداشتي و بين الملل نيز در مراسم امضاي يادداشت تفاهم گفت: چند روز پيش مدير منطقه مديترانه شرقي سازمان بهداشت جهاني ضمن قدرداني از تلاش جمهوري اسلامي ايران در مورد ارايه گزارش هاي مربوط به وضعيت وبا كه در بسياري از كشورهاي ديگر نيز وجود دارد اما گزارشي داده نمي شود، به صورت رسمي و از طريق فاكس به ۲۲ كشور جهان اعلام كرد كه از پنجم شهريور اپيدمي بيماري وبا در ايران تمام شده است.در ادامه، دكتر مويد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت نيز گفت: هم اكنون تعداد زيادي از مردم به علت مسائل تجاري، فرهنگي و وجود اماكن زيارتي به ايران سفر مي كنند بنابراين ميزان ترد در مرزهاي كشور زياد است به همين علت با وجود اينكه سيستم بهداشتي كشور ما قوي بوده و توانايي كنترل بيماري را دارد اما با توجه به شيوع اين بيماري در كشورهاي همسايه ضرورت داشت كه به موقع در مورد اين بيماريها گزارش دهي صورت گرفته و تمهيدات لازم در داخل اتخاذ شود.
همچنين سفير افغانستان در پاسخ به انتقادات ناشي از انتقال بيماريهاي شايع در اين كشور به ايران، گفت: همسايه بودن با كشورهاي ديگر دليل و علت شيوع امراض و بيماري در كشور ديگر نيست؛ چرا كه بيماري سارس زماني كه در چين شيوع يافت پس از آن اين بيماري در كانادا كه مسافت زيادي با اين كشور فاصله داشت مشاهده شد. پس همسايه بودن با كشورها دليلي بر شيوع امراض در كشور ديگر نيست، بلكه بايد سيستمي براي جلوگيري ازشيوع بيماري در كشورها وجود داشته باشد و مردم نيز در اين زمينه آگاه شوند ضمن اينكه هفته پيش نيز برچيده  شدن همه گيري  بيماري  وبا در افغانستان هم اعلام شد.

درآغاز فصل پائيز اعلام شد
افسردگي، هم پيشگيري مي شود، هم درمان
گروه اجتماعي : فصل پاييز را _به دلايل متعدد- فصلي دانسته اند كه افسردگي شايع تر مي شود. به عبارت بهتر، متخصصان بهداشت، فصل پاييز را فصل شيوع برخي بيماري هاي عفوني گفته اند و همين طور بيماري هاي روحي نظير افسردگي.
اين بيماري، همان طور كه آزاردهنده است، با اتكا به نفس و ايجاد زمينه هاي كار و تغيير محيط و فراهم آوردن موفقيت هايي هرچند كوچك، مي توان با آن مقابله كرد و به درمان قطعي رسيد.خبرگزاري ايسنا در همين باره گزارش كوتاه اما مفيدي مخابره كرده است.
اولين سئوالي كه از سوي محققان مطرح مي شود اين است كه چه عواملي باعث بروز افسردگي مي شوند؟
بهترين جواب براي اين سئوال اين است كه عوامل بسيار زيادي عامل بوجود آورنده اين بيماري هستند. اساسا عوامل دخيل در اين بيماري روحي در هر فردي نسبت به فرد ديگر متفاوت است.
تفكري كه به اشتباه در ميان مردم رايج شده اين است كه ابتدا بي نظمي در فعاليت هاي شيميايي سيستم اعصاب بروز مي كند و بعد به دنبال آن فرد افسرده مي شود.
در واقع اين فاكتور از دو راه تاثير مي گذارد. در مرحله اول تجربه فرد از زندگي روي تركيبات شيميايي- عصبي تاثير مي گذارند كه گاهي اوقات اين تاثير از حالت برعكس آن بيشتر است. اين تجارب شامل توانايي هاي حل مشكلات، نحوه مواجهه با مشكلات به اين معني كه آيا فرد مي تواند مستقيما و به طور فعال و يا حتي فكورانه، با مشكلات روبه رو شود يا از اين رويارويي اجتناب مي كند، نحوه تصميم گيري به اين معني كه آيا فرد افسرده يا كسي كه در معرض ابتلا به آن قرار دارد تصميمات غلطي مي گيرد كه منجر به ابتلا به اين بيماري و يا تشديد آن مي شود، درك فرد از كنترل به اين معنا كه آيا فرد خود را قرباني تجارب زندگي مي داند يا اين كه قدرت دارد تا مسئوليت زندگي خود را بر عهده بگيرد، كيفيت روابط فرد و مهارت هاي ارتباطي و بالاخره بسياري از فاكتورهاي شخصيتي ديگر هستند.
بايد توجه داشت كه احساس نااميدي و عدم توانايي كمك كردن به خود بخشي از اين اختلال است و به اين ترتيب افراد افسرده معتقدند كه هيچ كس و هيچ چيز نمي تواند به آنها كمك كند. اين تصور كاملا اشتباه است. وقتي افراد به خودشان آموزش مي دهند و گام هاي فعال و آزادانه را براي كمك به خودشان بر مي دارند احتمال غلبه كردن آنها بر بيماري افسردگي شان بيشتر مي شود. از اين رو متخصصان توصيه مي كنند كه فرد به طور كامل از تعبيرات ضعيف مردم درباره  مفهوم افسردگي اش چشم بپوشد و در عوض بر روي موضوعاتي چون كسب آگاهي از وجود فاكتورهاي خطرساز و آسيب پذير در برابر بيماري كه در هر فردي اختصاصي است و آگاهي از استراتژي هايي كه براي كنترل ماهرانه روحيه  مورد نياز است، تمركز كند. حتي زماني كه افسردگي در نهايت از بين مي رود فرد بايد شرايط روحي خود را با آگاهي و مهارت مديريت كند. اين در واقع يك توانايي براي زندگي كردن است كه هر فردي به آن احتياج دارد و تنها مربوط به افراد مستعد ابتلا به افسردگي نمي شود، درمان بيماري مي تواند كمك بزرگي براي فرد باشد و بايد جايي را در افكار فرد مشخص كند كه بر افسردگي وي غلبه مي كند. اگر بيمار به درستي نداند كه با چه چيزي مواجه است در نتيجه درمان مؤثري صورت نخواهد گرفت. عوامل ژنتيك هم نقش خفيفي در ابتلا به افسردگي شديد ايفا مي كند. عوامل ژنتيكي را مي توان به عنوان يك پيش  فاكتور در ابتلا به افسردگي در نظر گرفت اما شواهد علمي رو به افزايش نشان مي دهد كه افسردگي ارتباط زيادي با تعاملات معمول و روزمره در ميان اعضاي خانواده دارد.
هر روحيه اي كه فرد داشته باشد خانواده  او هم همان روحيه را دارد. آيا فضاي خانواده جدي يا با نشاط است؟ آيا اعضاي خانواده به لحاظ احساسي نزديك به هم هستند يا احساساتشان را بيان نمي كنند؟ آيا حامي هم هستند يا با هم رقيب هستند؟ آيا تفاوت هاي فردي را تحمل مي كنند يا آنها را نمي پذيرند؟ آيا مشكلات را حل مي كنند يا از مواجهه با آنها اجتناب مي كنند؟
هر فردي در زمان رشد تعاملات بي شماري با والدين و ساير اعضاي مهم خانواده دارد كه هر كدام اين خاصيت بالقوه را دارند كه به ما مهارت ها و دورنماهاي ويژه اي را بياموزند. براي مثال اگر شما در كنار والديني كمال گرا زندگي كنيد ممكن است با اين ايده بزرگ شويد كه هيچ يك از كارهاي شما به اندازه كافي خوب و درست نيستند، اعتقادي كه به تمام تلاش هاي شما چه در مدرسه چه در بازار كار و چه در روابط تان آسيب مي رساند. اين امر مي تواند منجر به بروز افسردگي شود. تعاملات در ميان خانواده ديدگاه فرد را نسبت به خودش و جهان اطرافش شكل مي دهد. واكنشي كه شما از واكنش ديگران در برابر رفتار خودتان دريافت مي كنيد به شما اجازه مي دهد بفهميد كه آنها چه انتظاري از شما دارند، چه نگاهي نسبت به شما دارند، شما چه موضوعاتي را مي توانيد بيان كنيد و حتي به شما مي فهماند كه چطور بايد جسم خودتان را اداره كنيد.
براي مثال اگر والدين به خوبي نتوانند مشكلاتشان را حل كنند و نتوانند به طور فعال مهارت هاي لازم براي مديريت كردن مشكلات در زندگي را به كودك بياموزند، در نتيجه فرد نمي تواند استراتژي هاي موثر براي زندگي كردن را بياموزد.

مخالفت با تأسيس داروخانه از طرف غيرمتخصصان
002763.jpg
گروه اجتماعي: اجازه تأسيس داروخانه به افراد غير داروساز، همچنان با واكنش هاي موافق و مخالف روبه روست.
در حالي كه راي ديوان عدالت اداري به نفع افراد فاقد مدرك دكتراي داروسازي براي تأسيس داروخانه صادر شده است، يك عضو كميسيون بهداشت مجلس اين اقدام را گامي براي تجاري كردن بازار دارو دانست.
دكتر عيوض حيدرپور به خبرگزاري مهر گفت: از سال گذشته گروهي سرمايه دار كه با داشتن سرمايه هاي كلان بيش از انگيزه خدمت رساني به مردم، به دنبال تجارت دارو بوده و هستند باعث ايجاد بازار تجارت دارو شده اند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه اين افراد قصد دارند فضاي نامناسب تجارت دارويي در داخل كشور ايجاد كنند، گفت: آنها با ايجاد شركت فروشگاه هاي زنجيره اي دارو اين طرح را دنبال كردند كه داشتن مدرك داروسازي امتيازي براي تاسيس داروخانه نمي تواند باشد و اين صحبت ها نيز فقط به اين دليل است كه اين سرمايه داران تنها به دنبال تجارت دارو هستند.
حيدرپور گفت: متاسفانه ديوان عدالت اداري هم بدون توجه به وجود اين مشكلات كه نهايت اين كار با ايجاد تجارت دارويي در كشور به زيان مردم تمام مي شود، اين آيين نامه را تصويب كرده به همين علت ديوان عدالت بايد براي حل اين مشكل اقدام كند.
همان طور كه برخي نمايندگان مخالف اجازه تأسيس داروخانه به غير داروسازان بودند، نمايندگاني با اين اقدام صددرصد موافقت كردند. يك عضو ديگر كميسيون بهداشت مجلس به خبرگزاري فارس گفت: متاسفانه داروسازان كشور براي تاسيس داروخانه مثل تمام گروه هاي پزشكي از وام هايي برخوردار مي شوند كه بهره هاي بسيار بالايي دارد و داروسازان بايد سال ها تمام سود تاسيس داروخانه را به اقساط وام بدهند.
حسينعلي شهرياري افزود: فارغ التحصيلان جوان رشته داروسازي متاسفانه هيچ سرمايه اي براي تاسيس داروخانه ندارند بنابراين بايد سرمايه داران داروخانه را تاسيس كنند و آنها به عنوان مسئول فني در داروخانه ها مشغول به كار شوند.
وي در ادامه گفت: همانطور كه خيرين، مدرسه مي سازند اما معلم آن مدرسه نمي شوند هر كسي هم مي تواند داروخانه بسازد اما بايد حتما ۱ تا ۲ نفر مسئول فني را كه همان داروسازان هستند به كار گيرد در نتيجه داروسازاني كه سرمايه ندارند هم به كار گرفته مي شوند.
همچنين يك عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي تهران گفت: داروهاي قاچاق، فاسد، بدون كيفيت و غير استانداري كه به دست مردم مي رسد در نتيجه ارائه مجوز تاسيس داروخانه به سرمايه داراني است كه به دارو به چشم  يك سرمايه نگاه مي كنند.
مهدي محمد زاده افزود: دارو كالاي معمولي نيست كه هر سرمايه داري بتواند روي آن سرمايه گذاري كند بلكه دارو كالايي است كه حمل، نگهداري و شيوه عرضه اش داراي اصول است و سرمايه داري كه در اين حرفه سرمايه گذاري كرده است بايد اين روحيه را داشته باشد كه اگر كالاي او كه همان داروست، كيفيتش را از دست داد آن را معدوم كند نه آنكه آن را دوباره به دست مصرف كننده دهد.
محمد زاده تأكيد كرد: در هيچ جاي دنيا جز ايران تاسيس داروخانه مربوط به افرادي كه سرمايه داشته باشند نيست، بلكه فقط داروسازان مجوز تاسيس داروخانه را دارند كه اين عمل جهانيان بدون تدبير نيست و موضوعي تجربه شده است.

آغاز سفر به عتبات عاليات
مهر: محمد مجيد الشيخ گفت با توجه به صحبتهايي كه با وزير امنيت داخلي عراق صورت گرفته بزودي امكاناتي فراهم مي شود تا زايران ايراني بتوانند به راحتي و با آسودگي خيال به عتبات عاليات سفر كنند.به گفته سفير عراق در حال حاضر فقط تروريستها هستند كه امنيت عراق و زائران ايراني را تهديد مي كنند.

كلاسهاي آموزشي زايران حج
ايلنا: ظرفيت كاروان  هاي حج تمتع سال ۸۴ تكميل شده و كلاس  هاي آموزشي زائران از اول مهرماه برگزار مي   شود.به گفته معاون سازمان حج و زيارت، طبق برنامه زمان  بندي شده، ثبت  نام كاروان  ها انجام شده و گذرنامه زائران نيز در حال صادر شدن است و تاكنون ۹۰ درصد گذرنامه زائران صادر شده كه كاروان  ها به ترتيب اولويت مدينه قبل و مدينه بعد مراجعه كرده و گذرنامه خود را دريافت مي  كنند.

خنده بر هر درد بي درمان دواست
002766.jpg
ايسنا: خنده موجب كاهش فشار خون مي شود و بهترين درمان براي افرادي به شمار مي رود كه دوران بهبودي پس از سكته قلبي را مي گذرانند.محققان اتريشي در پژوهشي دريافته اند كه خنده درماني افرادي كه سكته كرده اند سبب كاهش فشار خون مي شود.در اين مطالعه بيماراني كه تحت درمان با خنده قرار گرفته بودند هر هفته به مدت سه ساعت و نيم از فنون خنده وتمرين هاي تنفسي استفاده كردند كه نتيجه قابل توجه كاهش فشار خون در اين بيماران ديده شد.

رضايت از زندانهاي ايران
ايرنا: دو تن  از مشاوران  سازمان  بهداشت  جهاني  طي  ديدار از ندامتگاه  مركزي كرمان  از وضعيت  بهداشتي  زندانها در ايران  ابراز خرسندي  كردند.آنها روز پنجشنبه  طي  مراسمي به  همين  منظور در محل  مركز آموزش  زندانهاي منطقه  پنج  كشور در كرمان  تأكيد كردند كه  در ندامتگاههاي  ايران  تمهيدات خوبي  براي  جلوگيري  از شيوع  بيماري  ايدز به  اجرا در آمده  است .يكي  از اين  مشاوران  گفت : ايران  تلاش  مي كند تا جمعيت  زندانهاي  خود را كاهش  دهد و اين  در حالي  است  كه  جمعيت  زندانيان  در كشورهاي  ديگر روز به روز افزايش  مي يابد.

تشويق به افزايش فرزند در فرانسه
واحد مركزي خبر:   شبكه  العربيه  به نقل از دومينيك  دوويلپن  نخست  وزير فرانسه  اعلام  كرد دولت  اين  كشور به  خانواده هايي  كه  داراي  فرزند سوم  شوند ماهانه  نهصد وبيست  دلار كمك  مالي  پرداخت  مي كند.علاوه  براين  پدر و مادر چنين  كودكاني  از يكسال  مرخصي   برخوردار خواهند شد و امتيازات  تشويقي  ديگري  نيز علاوه  بر امتيازاتي  كه  از قبل  در اين  باره  وجود داشت  به  آنان  تعلق  خواهد گرفت .

بيمارستان هاي فياض بخش و لواساني تعطيل نمي شوند
ايسنا: قائم مقام سازمان تأمين اجتماعي در امور درمان از اختصاص ۲۰ ميليارد تومان براي بازسازي و مقاوم سازي بيمارستان هاي تابعه در سال جاري خبر داد. دكتر فلاح گفت: در استان تهران با توجه به قدمت زياد بيمارستان ها به خصوص دو بيمارستان «شهيد لواساني» در شرق و «فياض بخش» در غرب تهران، مصوبات لازم براي احداث دو بيمارستان مدرن در جنب اين بيمارستان ها اخذ شده است.وي گفت: اين بيمارستان ها با ظرفيت حدود يكهزار تخت، جايگزين تخت هاي فعال كنوني مي شوند. قائم مقام سازمان تأمين اجتماعي در امور درمان خاطرنشان كرد: به منظور استمرار ارائه خدمات به بيمه شدگان، اين دو بيمارستان در تهران همچنان فعال خواهند ماند.

كاهش زمان رسيدگي به پرونده ها تا ۳ ماه
ايرنا: رئيس  قوه  قضاييه  اعلام  كرد كه  با اجراي  طرح  متمركز كردن  مراحل  دادرسي  و بهره مندي  از روشهاي  فناوري  نوين  زمان  رسيدگي  به  پرونده ها كاهش  مي يابد.آيت  الله  سيد محمودهاشمي شاهرودي  در حاشيه  ملاقات  مردمي به  خبرنگاران ، گفت: براي  جلوگيري از اطاله  دادرسي  و كاهش  زمان  بررسي  پرونده ها، مجتمع هاي  قضايي تشكيل  خواهدشد.وي  ادامه  داد: در اين  مجتمع ها همه  بخش هاي  مربوط به  رسيدگي  يك  پرونده شامل  بخشهايي  مانند بخش  قضايي ، پزشكي  قانوني  و سازمان  ثبت  نمايندگي هايي دارند كه  به  كار مردم  رسيدگي  مي كنند.وي  با ابراز اميدواري  بر اجراي  كاهش  اطاله  دادرسي  در يك  يا دو ماه  آينده گفت : براي  رسيدگي  به  پرونده  در دادگاه هاي  سراسر كشور نيز زمان  مشخصي  در نظر گرفته  شده  و حداكثر رسيدگي  سه  ماه  است .

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |