چه كاري را درست انجام مي دهيم؟ - واپسين بخش
عزم ملي براي رفع كاستي ها
|
|
ابراهيم اصلاني
ديروز در بخش نخست مقاله تحليلي «چه كاري را درست انجام مي دهيم؟» كه به مناسبت بازگشايي مدارس و در همين صفحه به چاپ رسيد، ۵۹ پرسش اساسي در ۱۲ محور درباره مسايل آموزش و پرورش ايران، مطرح شد. امروز در بخش پاياني اين مقاله، مؤلف، با طرح ۲۱ پرسش ديگر در ۵ محور، بحث خود را در ۷ بخش جمع بندي مي كند.نظر به اهميت اين مقاله تحليلي، همشهري آمادگي خود را براي درج نظرات موافقان و مخالفان در مورد هر يك از محورها و پرسش ها اعلام مي دارد.
* والدين
۶۲- والدين چه نقشي در تسهيل آموزش فرزندان و ارتباط مؤثر با مدرسه دارند؟ از مشاركت والدين در مسائل آموزشي چه استفاده اي مي شود؟ اصلاً معناي مشاركت والدين در مدارس ما چيست؟ و در مقايسه با كشورهاي ديگر، چه وضعيتي دارد؟
۶۳- انجمن هاي اولياء و مربيان چه جايگاهي در مدارس دارند و تا چه اندازه جدي گرفته مي شوند؟
۶۴- آموزش هاي خانواده چگونه طراحي مي شوند و تا چه اندازه مؤثرند؟
* استفاده از امكانات
۶۵- وضعيت چاپ كتب درسي و هزينه ها و امكاناتي كه هدر مي روند موضوعي هميشه بحث انگيز ولي تكراري بوده است. هيچ اقدام عملي و مؤثري نيز صورت نگرفته است. اين وضعيت بايد تا چه زماني ادامه يابد؟
۶۶- فضاهاي آموزشي از كدام استاندارد جهاني تبعيت مي كنند؟ ما هنوز در تأمين فضاهاي مورد نياز مشكل داريم تا چه رسد به اين كه بخواهيم به استانداردها فكر كنيم. استاندارد فضاي سبز مدارس با وضعيت موجود مدارس ما هيچ تطابقي ندارد. وضعيت مطلوب براي ما چيست و چه زماني حاصل خواهد شد؟
۶۷- ايمني فضاهاي آموزشي ما در چه وضعي است؟
۶۸- بهداشت مدارس ما در چه وضعي است؟ نظافت كلاس ها و محوطه، شرايط بهداشتي بوفه، بهداشت دستشويي ها و ساير موارد طبق چه اصولي تأمين مي شود؟
۶۹- آيا از امكانات و تجهيزات موجود به صورت به جا و بهينه استفاده مي كنيم؟ كم نيستند مواردي كه وسيله اي در مدرسه اي مورد نياز است اما در مدرسه ديگر خاك مي خورد اما چيزي جابه جا نمي شود. نحوه خريداري امكانات و تجهيزات به خصوص در مورد خريدهاي كلي چگونه است؟
۷۰- مدارس ما از چه امكانات ورزشي برخوردارند؟ توزيع اين امكانات تا چه حد عادلانه است؟
* امكانات رفاهي براي معلمان
۷۱- نيازهاي ضروري معلمان چگونه تأمين مي شود؟ چه امكان هايي براي وام گرفتن و مساعدت هاي فوري و ضروري وجود دارد؟
۷۲- بهداشت و درمان معلمان در چه وضعيتي است؟ امكانات مختصر فعلي، تا چه حد از ساماندهي مناسبي برخوردارند؟
۷۳- انواع بيمه هاي مربوط، تا چه اندازه تأمين كننده نيازهاي معلمان است؟ در عقد قراردادهاي بيمه هاي خاص تا چه حد منافع معلمان در نظر گرفته مي شود؟
۷۴- معلمان از چه امكانات تفريحي و سياحتي برخوردارند؟ مهمانسراها و امكانات اقامتي معلمان در مقايسه با ساير نهادها و سازمان ها چه وضعيتي دارد؟
* ساماندهي و استفاده از نيروها
۷۵- باز هم بعد از سال ها تجربه، هنوز وضعيت نقل و انتقالات معلمان به وضعيت قابل قبولي نرسيده است. معلماني كه در تهران و شهرستان ها، مسافت هاي طولاني را براي رسيدن به محل كار خود طي مي كنند بايد تا سال ها اين وضعيت را تحمل كنند. چرا نقل و انتقالات به ساماندهي وضعيت معلمان كمك مناسبي نكرده است؟
۷۶- هنوز هم كم نيستند كساني كه در سمتي غير از مدرك تحصيلي و تخصصي اصلي خود كار مي كنند. جايگزيني نيروها هنوز به رويه اي مشخص و منطقي نرسيده است. چه تفكر و برنامه اي براي ساماندهي و جايگزيني نيروها وجود دارد؟
۷۷- با وجود مشكل نيروهاي مازاد، هنوز هم در بعضي از زمينه ها مانند معلم ورزش و مربي بهداشت و غيره دچار كمبود هستيم. چرا مشكل نيروهاي مازاد به وجود آمده است؟ چرا در زمينه هاي ديگر براي كمبودها چاره انديشي نشده است؟
۷۸- تبعيض هاي درون سازماني كه موارد آن كم نيستند تا چه زماني ادامه خواهد داشت؟
۷۹- انتخاب رؤساي مناطق، معاونان و مديران ارشد بر اساس چه ملاك ها و معيارهايي صورت مي گيرد؟ ضوابط نقش بيشتري دارند يا روابط؟
* امور اداري
۸۰- كاغذبازي ها و صدور بخشنامه ها و دستورالعمل ها تا كي ادامه خواهد داشت؟ چرا هر اقدامي مستلزم طي مراحل اداري كش دار طولاني است؟
۸۱- صرف نظر از ساير موارد ، خود معلمان به عنوان ارباب رجوع به ادارات آموزش و پروش چه شأن و منزلتي دارند؟
۸۲- چرا در آموزش و پرورش كه اساساً بايد مجموعه اي فرهنگي باشد نگاه اداري، نگاهي صرفاً اجرايي و ماشيني است؟
***
به اين ليست طويل مي توان موارد زياد ديگري در زمينه هايي چون تكنولوژي آموزشي، امكانات آموزشي و كمك آموزشي، جايگاه راهنمايي در مدارس، مسائل تغذيه اي، آموزش هنر و غيره اضافه كرد. اما صرف نظر از تعداد و تنوع موارد، مهم اين است كه چه كاري را درست انجام مي دهيم. شايد كساني در آموزش و پرورش مدعي موفقيت هاي زيادي باشند اما نظر ديگران چيست؟ واقعيت چيست؟
در آموزش و پرورش ايران، ضعف ها و كاستي ها فراگير و همه جانبه است، زيرا:
۱- آموزش و پرورش ما به رغم ادعاهايش، كلان نگر نيست. نظام اجتماعي ما تئوري فرهنگي ندارد و در آموزش و پرورش هم مدل يا الگوي مشخصي براي فعاليت ها وجود ندارد.
۲- آموزش و پرورش پيش از آن كه مجموعه اي فرهنگي باشد، يك «اداره» است و در آن هميشه اجرا به دانش اولويت دارد.
۳- فلسفه تربيتي نظام اجتماعي ما شفاف و واضح نيست. به مباني فعاليت ها هم بها داده نمي شود. فقط مي دانيم كه بايد كارهايي را انجام دهيم و شايد دلايلي را هم براي توجيه آنها بيان كنيم، اما مباني مورد غفلت قرار مي گيرند.
۴- اصرار به كاربردها، ما را از اهميت نظريه ها غافل كرده است. به طور معمول، وقتي هم به نظريه ها توجه مي شود، با تحليل هايي ناقص و محدود، به برداشت هايي ناقص و محدود مي رسيم.
۵- آموزش و پرورش ما دانايي محور نيست و به انديشه هاي درون و بيرون بي توجه است. آموزش و پرورش ما به شدت دچار روزمرگي شده است.
۶- نگرش ها و ديدگاه فردي در آموزش و پرورش حاكميت دارند و به همين دليل با آمدن وزيري و رئيسي، همه چيز دچار دگرگوني مي شود.
۷- گاهي فرصت طلبي و سوءاستفاده ها هم باعث مي شود كه فعاليتي غيرضرور و يا نه چندان ضروري انجام شود تا فرد يا افرادي به منافعي برسند.
***
هر كسي كه به نوعي با آموزش و پرورش سروكار دارد، اعم از وزير، معاون و مدير ارشد، رئيس اداره، مدير مدرسه، معلم، صاحب نظر و غيره، به اندازه تعهد و احساس مسئوليتي كه دارد بايد با دقت به اين سؤال پاسخ دهد. چه كاري را درست انجام مي دهيم؟
واقعاً چه كاري را درست انجام مي دهيم؟ شايد به پاسخ هايي باورنكردني، عجيب و تكان دهنده برسيم.
پي نوشت:
۱- كتاب مباني روان شناختي تربيت- دكتر شعاري نژاد
|