پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۴ - Oct 13, 2005
دعاي روز نهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ اجعَل لي فيهِ نَصيبًا مِن رَحمَتِكَ الواسِعَهِ وَاهدِني فيهِ لِبَراهينِكَ السّاطِعَهِ وَخُذبِناصِيَتي اِلي مَرضاتِكَ الجامِعَهِ بِمَحَبَّتِكَ يا اَمَلَ المُشتاقينَ.
اي خدا مرا نصيبي «كامل» از رحمت واسعه خود عطا فرما و به ادّله و براهين روشن خود هدايت فرما و پيشاني مرا بگير و به سوي رضا و خوشنودي كه جامع هر «نعمت» است سوق ده به حقّ دوستي و محبتت اي آرزوي مشتاقان.
امروز با حافظ
شبي خوش است بدين وصله اش دراز كنيد
معاشران گره از زلف يار باز كنيد
و ان يكاد بخوانيد و در فراز كنيد
حضور خلوت انس است و دوستان جمعند
دكتر محمدكاظم شاكر:
درك زيبايي هاي قرآن مي تواند منشاء
آفرينش هاي جديد هنري باشد
ايسنا: در بررسي و شناخت زيبايي هاي قرآن، به صورت سنتي كارهايي انجام شده است، ولي به صورت آكادميك، اتفاقي صورت نگرفته است.
به همين دليل، امروز نيازمند مطالعات بين رشته اي در اين عرصه هستيم.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، حجت الاسلام دكتر محمدكاظم شاكر عضو هيات علمي دانشكده الهيات دانشگاه قم با بيان اين مطلب در گفت وگو با ستاد خبري همايش «زيبايي شناسي دين» افزود: در حال حاضر، دانشجويان هنر كمتر به قرآن توجه دارند و قرآن پژوهان هم آشنايي چنداني با هنر ندارند.
از همين روي، تاسيس مركزآكادميك كه در هر دو زمينه فعاليت كند، ضروري به نظر مي رسد.
وي سپس به تقسيم بندي زيبايي هاي موجود در قرآن پرداخت و گفت: در قديم، بيشتر از بعد فصاحت و بلاغت به زيبايي هاي ادبي قرآن نگاه مي كردند.
اما در دوره هاي اخير، به قرائت و زيبايي هاي صوتي قرآن پرداخته شده است.
دكتر شاكر يادآور شد: نكته اي كه در ارتباط با زيبايي هاي صوتي قرآن وجود دارد و كمتر به آن اشاره شده است، آهنگ پذيري و وزن پذيري قرآن است، به اين معنا كه متن هاي موزون، مانند اشعار، داراي آهنگ خاصي هستند و در وزن به خصوص سروده شده اند.همچنين مكثي كه در پايان هر مصراع وجود دارد، باعث موزون شدن كلام مي شود.
اما درمورد قرآن اين گونه نيست و جايگاه خاصي براي مكث وجود ندارد.بلكه بخش هاي مختلف يك آيه قابليت مكث كردن را دارد به همين دليل آهنگ ها و وزن هاي مختلف مي پذيرد.
اين قرآن پژوه در ادامه يكي از جنبه هاي زيباشناسانه قرآن را داستان هاي آن دانست و عنوان كرد: اگر بخواهيم اين داستان ها را به شيوه اي امروزي يا به صورت تصوير ارايه كنيم، نيازمند تعاملي بين هنر و ادبيات امروز با محتويات زيباي قرآن هستيم.
وي افزود: گاهي، هم قرآن و هم ابزارهاي هنري، مي توانند در كنار يكديگر به آفرينش هاي جديدي دست بيابند.
به عنوان مثال، هنر خط يا گرافيك مي تواند با تلفيق خود با آموزه هاي قرآن، موضوعات هنري نويني را به وجود بياورد.
شاكر براي بهتر برگزار شدن همايش «زيبايي شناسي دين» پيشنهاد كرد: بايد در اين همايش از افرادي كه به صورت توامان در باب هنر و قرآن پژوهش كرده اند، حضور داشته باشند.
همچنين حضور قرآن پژوهان، هنرشناسان و برنامه ريزان، مي تواند اين همايش را به نتايج سودمندي برساند، البته در صورتي كه با برنامه اي مشخص، كار را به پيش ببرند.
همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد

سيروس الوند: شرايط اكران ، سينما را به
سمت توليدات مبتذل كشاند
مهر: سيروس الوند درباره دلايل گرايش سينماي بدنه به سمت ابتذال گفت: مهم ترين عاملي كه سينما را به سمت توليدات مبتذل كشاند ،شرايط اكران است.
سيروس الوند، در گفت وگو با مهر، در مورد روند رواج ابتذال در سينماي ايران گفت : روند رشد ابتذال در سينماي ايران چند سالي است گسترش يافته است و عمده توليد اين آثار درحيطه سينماي كمدي است كه سطح استاندارد توليدات سينمايي نازل تر است و در عين حال در گيشه نيز موفق عمل مي كند و تاثيرات مخربي برنوع نگرش كارگردانها در هنگام ساخت فيلمهايشان بر جاي مي گذارد و يك نوع سهل انگاري و سطحي نگري رواج پيدا كرده است و به نوعي ايجاد خطر براي فيلم هاي فرهنگي به وجود آمده است.
سازنده «يكبار براي هميشه» افزود: مهمترين عاملي كه سينما را به سمت و سوي توليد آثار مبتذل كشانده است ،شرايط اكران است و فيلمهاي فرهنگي در هنگام اكران با فيلمهاي سطحي نگر در شرايط مساوي و برابري قرار ندارند و اگر حمايت كمتري از فيلمهاي سطحي نگر انجام شود بالطبع با بازار محدودتري رو به رو مي شوند و جريان ساز نمي شوند.
وي تاكيد كرد:ما سالنهاي محدودي براي اكران در اختيار داريم و به همين خاطر هر نوع عملكردي در اين حيطه پيشنهاد و انجام دهيم چندان كارسازنيست و برخي از فيلمها مدت زمان زيادي در اكران باقي مي ماند و عرصه را براي اكران ديگر فيلمها تنگ مي كند و اگر هم اعتراضي در اين خصوص انجام شود، قضيه اكران آزاد را مطرح مي كنند و تا سالن سينما ها افزايش نيابد،مسئله و مشكل اكران باقي مي ماند .
الوند در مورد اكران آزاد فيلمها گفت:عملا اين نوع اكران به نفع فيلمهاي فرهنگي نيست و باعث مي شود با توجه به حد نصاب نرسيدن سطح فروش سريع از اكران برداشته مي شود.

با حضور شاعران معاصر از سراسر كشور در كنار نوقلمان و شاعران جوان
نخستين كنگره شعر ولايي در اهواز برگزار مي شود
مهر: نخستين كنگره سراسري شعر ولايي، روزهاي شانزدهم و هفدهم آذرماه سال جاري، با حضور شاعران معاصر كشور در شهر اهواز برگزار خواهد شد.
در اين كنگره دو روزه، شاعراني از سراسر كشور به ارائه تازه ترين سروده هاي خود با محوريت ولايت ائمه اطهار ( س ) و موضوعات آئيني مي پردازند.
اين گزارش حاكي است اشعار ارجاعي به اين كنگره، پيرامون موضوعاتي چون: عدالت، مظلوميت، كفرستيزي، نيايش، حديث، حيات طيبه، انتظار، سياست و عصمت سروده شده اند.
به گزارش مهر، تا امروز، حضور شاعراني مانند: دكتر محمد رضا سنگري، عبدالرحيم سعيدي راد، ضياءالدين شفيعي، غلامرضا كافي، عباس براتي پور، احد ده بزرگي، غفورزاده شفق، محمد حسين جعفريان، پرويز بيگي حبيب آبادي، محمود اكرامي فر، هادي منوري، عبدالجبار كاكايي، مجيد نظافت و علي رضا قزوه در كنگره سراسري شعر ولايي در اهواز قطعي شده است.
اين كنگره مي كوشد تا كرامات ائمه اطهار ( س ) را در جامعه به زبان لطيف و تاثيرگذار شعر، تبيين كند، نيز محمود نائل در مقام دبير كنگره، كار خود را آغاز كرده است.
همچنين در طول ايام برگزاري اين كنگره، سه ويژه نامه ادبي منتشر خواهد شد كه دربردارنده گفت و گو، نقد و ديدگاه هاي اهل فرهنگ و ادب درخصوص شعر آئيني و ولايي، قوت ها، بالندگي ها و آسيب هاي آن است.
به گزارش مهر، كنگره شعر ولايي به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان برگزار مي شود.

ويرايش تازه فرهنگ آلماني - فارسي
در نمايشگاه فرانكفورت
گروه ادب و هنر: خسرو ناقد كه چند سال قبل فرهنگ كوچك آلماني _ فارسي را با انتشارات معروف آلماني ( لانگن شايت ) منتشر كرده بود و در حال تدوين فرهنگ متوسط براي همين ناشر است ، ويرايش جديد فرهنگ آلماني فارسي لانگن شايت را براي چاپ چهارم اين فرهنگ به پايان رسانده و آن را امسال در نمايشگاه كتاب فرانكفورت عرضه خواهد كرد. ناقد در گفت و گو با همشهري همچنين از چاپ دوم كتاب «چرا جنگ؟» از سوي انتشارات كتاب روشن خبر داد و گفت كه مجموعه اي از مقالات و گفتگوهاي «لِشِك كولاكوفسكي» ، انديشمند لهستاني را ترجمه كرده كه قرار است انتشارات «كتاب روشن» آن را به بازار كتاب عرضه كند .

انجمن قلم ايران به جشنواره فيلم
دفاع مقدس اعتراض كرد
مهر: هيئت مديره «انجمن قلم ايران» طي بيانيه اي رسما اعتراض خود را به استفاده جشنواره فيلم دفاع مقدس از عنوان «قلم زرين» اعلام كرد.انجمن قلم ايران با ارسال اعتراضيه خود به دبير جشنواره فيلم دفاع مقدس، خواستار انتخاب عنوان ديگري براي بخش جنبي اين جشنواره شده است.
اين انجمن معتقد است عنوان قلم زرين، نامي انتخابي از طرف انجمن قلم ايران بوده است كه طي سه دوره يعني در مدت چهار سال بر پيشاني اين جشنواره نقش بسته است.
لازم به ذكر است چهار مين دوره جشنواره قلم زرين كه مختص انتخاب كتاب سال در سه زمينه داستان، شعر، و پژوهش است به زودي فعاليت خود را آغاز مي كند.

۱۶ فيلم كوتاه در جشنواره دفاع مقدس به رقابت مي پردازند
اسامي ۱۶ اثر كوتاه  بخش  مسابقه  دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  كه  در آذرماه  سال جاري  برگزار مي شود، اعلام  شد.
انجمن  سينماي  دفاع  مقدس   گزارش  داد: فيلم هاي  عروس  خاك  ازحميدرضا معدنچي ، صبح  روزي  كه  متولد شدم  ساخته  محمدرضا آهنج ، لالايي  براي گهواره خالي  از محمدرضا رحماني ، از نفس  افتاده  ساخته  پيام زين  العابديني  و سير به  كارگرداني  جمشيد عبورزاده  از آثار بخش  رقابتي  هستند.
خفتگان  بيدار از جواد مزدآبادي ، نبات  ساخته  مرضيه  وفامهر، حرف ربط از فريدون  خسروي ، حلقه  ساخته  ميردولت  موسوي ، پايان  انتظار ازمهدي  عظيمي ميرآبادي  و پاهاي  سبز ساخته  احسان  مقدسي  ديگر فيلم هاي  بخش كوتاه  هستند.
فيلم هاي  نفس  زمان  از صادق  رسولي ، خاموشي  ساخته  بيژن  ميرباقري ، حرفي  براي  نگفتن  از سعيد دريا دل ، منطقه  صفر ساخته  بيژن  گشتي  زاده  و وفاي  مجنون  به  كارگرداني  حسام  وطاني  عناوين  ديگرآثار به  شمار مي رود.

پرتره هاي ميخ كوب صادقي در تهران
ايسنا: علي اكبر صادقي پس از بازگشت از آمريكا، پرتره هاي ميخ كوبش را در تهران به نمايش مي گذارد.اين هنرمند نقاش و انيماتور، با دريافت و ابداع سبكي تازه، پرتره هايي واقعي خلق كرده و روي صورت پهلوانهايش را با ميخ كوبيده است.
نقش هاي صادقي، با تكنيك رنگ و روغن و در ابعادي ۴۵ در ۶۰ سانتي متري خلق شده است. او از دو سال پيش كه آثار آبرنگش را در لس آنجلس به نمايش گذاشت، ديگر نمايشگاهي برپا نكرد؛ حالا اين نقش هاي تازه - ۱۷ تابلو - را كه حاصل يك و نيم سال كار او به شمار مي روند، از ۲۰ تا ۲۶ ماه آتي - آبان ماه - در گالري گلستان به نمايش خواهد گذاشت.او كه به تازگي از سفر خارج از كشور بازگشته است، براي آنكه خود را تكرار نكرده باشد، به بازديد از موزه هاي هنري دنيا پرداخته و در حال مطالعه و تحقيق است؛ تا سبك تازه اي بيابد.علي اكبر صادقي تاكنون به خاطر آثار تصويرگري خود جوايز بين المللي متعددي را دريافت كرده است كه مهمترين آن دريافت جايزه بزرگ نخستين دوره نوما به خاطر تصويرگري كتاب پهلوان پهلوانان در سال ۱۹۷۸ است.
وي كه تعدادي از شاخص ترين كتاب هاي انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را تصويرگري كرده است، اين روزها ديگر تصويرگري كتاب نمي كند؛ خودش مي گويد: ديگر نه وقت دارد؛ نه حوصله اين كار را.

همزمان با ياد روز حافظ
نمايشگاه دايمي كتاب حافظ در مشهد افتتاح شد
ايسنا: ديروز همزمان با ياد روز حافظ نمايشگاه دائمي كتاب حافظ توسط انجمن دوستداران حافظ در مشهد افتتاح شد.دكتر مهروزي مدير انجمن دوستداران حافظ مشهد در جلسه يادروز حافظ كه ديروز در تالار فردوسي دانشكده ادبيات برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: انجمن دوستداران حافظ از اول تير ماه سال جاري در مشهد كارش را آغاز كرده است و هر سه شنبه جلسات سخنراني با همكاري اساتيد دانشكده ادبيات برگزار مي كند.وي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را گردآوري و ارايه دايمي كتاب هاي تخصصي حافظ عنوان كرد.مدير انجمن يادشده همچنين ابراز اميدواري كرد با توسعه نمايشگاه بتوانند تمام مقالات علمي،  آثار هنري و موسيقي در موضوع حافظ را جمع آوري و با ايجاد يك فضاي پژوهشي مساعد محققان را در آن زمينه ياري كنند.مكان اين نمايشگاه در چهارراه گلستان، بازار خاتون، غرفه ۳۹ است.

انتخابات انجمن منتقدان تئاتر
همزمان با آغاز پنجمين سال فعاليت انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر سومين دوره انتخابات اين انجمن روز پنجشنبه ۲۸ مهر ماه از ساعت ۳۰/۱۰ تا ۳۰/۱۲ در تالار اجتماعات خانه تئاتر برگزار خواهد شد.در انتخابات مذكور، ضمن ارايه گزارش عملكرد هيات مديره فعلي به اعضاء ،سومين دوره انتخابات انجمن برگزار و طي آن ۵ عضو اصلي و۲ عضو علي البدل هيات مديره به همراه دو بازرس انتخاب مي شوند.

«حلقه سبز» حاتمي كيا در تلويزيون
پيش توليد دومين مجموعه سريال تلويزيوني ابراهيم حاتمي كيا با نام «حلقه سبز» همچنان ادامه دارد.
به گزارش ايسنا، تصويربرداري اين مجموعه با بازي حميد فرخ نژاد از اوايل آبان ماه آغاز مي شود.
پيرهادي تهيه كننده دومين مجموعه تلويزيوني حاتمي كيا پيش از اين اعلام كرد كه مجموعه «حلقه سبز» از مضموني اجتماعي برخوردار است و در آن زندگي بشري از زواياي خاصي مورد بررسي و كنكاش قرار مي گيرد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
برگزاري مراسم افطار در كنگره آمريكا
شوراي ارتباطات اسلامي ايالات متحده كه بزرگ ترين مجموعه حقوق اجتماعي مسلمانان در ايالات متحده محسوب مي شود براي سومين سال پياپي در روز سه شنبه هفتم ماه رمضان (۱۱ اكتبر) اقدام به برگزاري مراسم افطاري در كنگره آمريكا كرده است.به گزارش سايت محيط، در اين مراسم ۸ تن از نمايندگان كنگره آمريكا نيز حضور خواهند داشت . اين شورا با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد به سبب اين كه كنگره آمريكا اكنون در تعطيلي به سر مي برد و بسياري از نمايندگان اين كنگره در خارج از واشنگتن هستند لذا تنها ۸ تن از نمايندگان اين كنگره در مراسم افطاري كه به مجلل ترين شكل ممكن برگزار خواهد شد، شركت خواهند كرد. شوراي ارتباطات اسلامي ايالات متحده هدف از برگزاري اين مراسم افطاري را ايجاد تفاهم بيش تر ميان جامعه مسلمانان و ديگر جوامع ايالات متحده ذكر كرده و برگزاري آن را در كنگره آمريكا نشان از وجود آزادي عمل براي مسلمانان در ايالات متحده ذكر كرده است.قرار است در مراسم افطار امروز گريگوري ميكس نماينده نيويورك، جان كونيوز نماينده ايالت ميشيگان، شيلا جكسون لي نماينده ايالت تگزاس، مايكل هوندا نماينده ايالت كاليفرنيا و معاون او لوي كاپس، دال كيدل نماينده ايالت الينويز، كارولين كيلپاتريك نماينده ايالت ميشيگان و پيت استارك ديگر نماينده كاليفرنيادر كنگره آمريكا شركت كنند.
مدارس انگليس غذاي آشغال سرو مي كنند
به گزارش ميراث خبر: مدارس انگليس طي برنامه اي براي بهبود معيار هاي تغذيه فقط ۱۲ ماه فرصت دارند تا غذاهاي آشغال را از منو هاي خود حذف كنند.ولي «غذاي آشغال» دقيقاً به چه نوع غذايي گفته مي شود؟ كتاب جديدي كه در اين زمينه منتشر شده و بحث هاي بسياري را نيز موجب شده مي گويد كه چيزي تحت عنوان غذاي آشغال وجود ندارد و هيچ غذايي در ذات خود بد نيست.روث كلي، وزير آموزش و پرورش انگليس مبارزه تمام عياري را با غذاهاي آشغال شروع كرده است.او هفته گذشته در يك كنفرانس حزب كارگر با شور و هيجان بسيار قول داد كه غذاهايي كه حاوي مقادير زيادي چربي، نمك يا شكر باشند از منوهاي غذايي و دستگاه هاي فروش سكه اي در مدارس سراسر انگليس برداشته خواهند شد.او در حالي كه از سوي نمايندگان حزب كارگر به شدت تشويق مي شد، گفت: افتضاح استفاده از غذا هاي آشغال در مدارس انگليس بايد به پايان برسد.ما از سپتامبر آينده جلوي فروش سوسيس ها و همبرگرهاي فرآوري شده را كه كيفيت پاييني دارند، خواهيم گرفت.به جاي چيپس هاي روغني و همبرگرهاي فربه و سوسيس هايي كه آن عده از ما كه در سال هاي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در مدرسه مي خورديم و پيتزا هاي سردي كه دوباره گرم مي شدند و نسل اخير از آن تغذيه مي كرد حالا به بچه ها غذاهاي مفيد داده مي شود: سالاد، پاستاهاي تازه، ميوه هاي خشك و از اين قبيل.روث كلي گفت هدف از اين برنامه حصول اين اطمينان است كه بچه ها در طول ساعاتي كه در مدرسه هستند به غذا هاي سالم دسترسي دارند تا با خوردن اين گونه غذاها قدرت يادگيري آنها بيشتر بشود چون غذا هاي چرب آنها را سست و تنبل و نوشيدني هاي گاز دار آنها را بيش فعال مي كند.به موجب اين برنامه فقط به «توصيه» كردن مدارس به استفاده از غذاهاي سالم اكتفا نمي شود بلكه بودجه اضافي در اختيار آنها قرار داده مي شود تا بتوانند غذاي سالم مورد نياز هر دانش آموز را تهيه كنند.

بر پرده سينماهاي تهران
* آكواريوم(ايرج قادري): آفريقا، شهر قشنگ، ايران، آستارا، مركزي، جوان، پيروزي تهران، عصر جديد، فلسطين، گلريز، پيوند، حافظ، رودكي، دهكده، المپيك، پايتخت، جي، شيدا،
* ديشب بابا تو ديدم آيدا (رسول صدرعاملي): قدس، سعدي، شقايق، گلريز، عصر جديد، ناهيد، تهران، مركزي، كانون، ايران.
* شكلات (افشين شركت): بهتن، استقلال، آسيا، فرهنگ، شاهد، ايران، قيام، كارون، شيرين، ميلاد، فردوسي، جي، مركزي، ماندانا.
* گيلانه (رخشان بني اعتماد): فرهنگ، شهر تماشا، سپيده، فلسطين، موزه سينما.
* بيد مجنون (مجيد مجيدي): سروش، پارس، بهمن،آسمان آبي، فلسطين.
* سالاد فصل (فريدون جيراني): بلوار، جمهوري، پيام انقلاب
* پشت پرده مه (پرويز شيخ هادي): عصر جديد، صحرا.
* اسپاگتي در ۸ دقيقه (رامبد جوان): جي- شهرتماشا
*بازنده (قاسم جعفري): ملت- اروپا،المپيا

فرصت دوستي
ما چقدر مي ارزيم؟
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:آرزو براي امت من رحمت است چراكه اگر اميد و آرزو نبود هيچ مادري به فرزندش شير نمي داد و هيچ باغباني درخت نمي كاشت.
***
آدمي به اميد زنده است. انسان با آرزو قدم به سوي آينده برمي دارد. اميد و آرزوست كه در سخت ترين شرايط و در بدترين مصيبت ها انسان را حفظ مي كند. اميد و آرزوست كه در دردناك ترين بلاها انسان را براي خوشي و شادي سرپا نگه مي دارد. اگر آرزو نبود براي چه هر انساني بايد نفسي ديگر مي كشيد و براي چه بايد روزي نو را آغاز مي كرد؟
همه ما با اميدها و آرزوهايمان پيش مي رويم و نفس مي كشيم. همه ما با اميدها و آرزوهايمان زندگي مي كنيم و هركس هم به اندازه فكر و فهم و انديشه خود اميد و آرزو دارد.
بزرگي و عظمت روحي هركسي به اندازه بزرگي و عظمت آرزوي اوست.
قدر و قيمت وجود هر كسي به اندازه قيمت و بهاي آرزوي اوست.
براي وجود ارزشمند و قدسي انسان حيف است كه خود را در حد يك آرزوي كوچك و خاكي پايين بياورد. براي انسان بزرگ و گرامي حيف است كه خود را براي يك آرزوي ناچيز كوچك كند. ماه مبارك رمضان فرصت بزرگ شدن آرزوهاست.
فرصت بالا بردن قيمت و بهاي آرزوها و اميدهاست.
راستي اگر در دل و جان خود مرور كنيم بزرگترين آرزو و اميد ما چيست؟
راستي ما چقدر مي ارزيم؟

كوتاه از هفت هنر
گاوخوني برنده جايزه اصلي جشنواره سئول
فيلم «گاو خوني» ساخته بهروز افخمي يكي از جوايز اصلي جشنواره بين المللي «سئول» كره جنوبي را دريافت كرد.ششمين جشنواره بين المللي فيلم سئول به تازگي در كره جنوبي برگزار شد.به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، هيات داوران جشنواره سئول، جايزه «نقطه ديد» را به خاطر ارايه نگاهي خاص نسبت به زندگي و دنياي معاصر به فيلم گاوخوني اهدا كردند.
نمايش ايكارو در تئاتر شهر
نشست خبري _ مطبوعاتي نمايش «ايكارو» نوشته و كار بهروز غريب پور، ساعت ۳۰/۱۶ روز شنبه ۲۳ مهرماه در محل تالار كنفرانس خانه هنرمندان ايران و با حضور كليه عوامل اين نمايش برگزار مي شود.حضور خبرنگاران رسانه هاي گروهي و منتقدان در اين جلسه بلامانع است و نمايش ايكارو از ساعت ۳۰/۱۹ به مدت ۶۰ دقيقه در تالار چهارسوي مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود.
۹۲ سالن تئاتر تعطيل است
در شناسايي كه سالهاي گذشته درمورد سالنهاي شهر تهران به عمل آمد مشخص شد، ۹۲ سالن در سطح شهر تهران با قابليت اجراي تئاتر وجود دارند كه هم اكنون بدون استفاده مانده اند.بهروز غريب پور، در گفت وگو با مهر افزود: تنها با پس گرفتن سالنها و فضاهاي نمايشي از ديگر نهادها و سازمانها نمي توان مشكل كمبود سالن تئاتر را حل كرد، اين بازپس گيري، خود نيازمند مسايل حقوقي و اداري است.وي گفت: ابتدا بايد تعريف كنيم اين سالنهايي كه با بودجه ملي كشور در درون سازمانها، مدارس و ارگانهاي ملي ما قرار گرفته اند، آيا تنها مختص اين مراكز هستند يا نه؟ اگر با اين نگاه به مسئله نگاه كنيم، تعريف مجددي از نياز فرهنگي جامعه درمورد فضاهاي ويژه ارائه مي شود.پس ابتدا بايد اين تعريف را شامل فضا ها كرد، سپس آن را قانونمند كرد.
سفر بيداري در جشنواره پوسان
دهمين جشنواره بين المللي فيلم پوسان در كره جنوبي، فيلم پويانمايي ايران سفر بيداري به كارگرداني مرتضي احدي را در بخش زاويه باز خود به نمايش گذاشت.
در اين جشنواره كه ۱۴ مهر در كره جنوبي آغاز شده است و تا ۲۲ مهر ادامه مي يابد فيلم هايي از برجسته ترين سينماگران ايراني در آن به نمايش درمي آيد.
انتشار كتاب افراسياب در اسطوره و حماسه
كتاب تحليلي «زخم عميق رستم» نوشته محمدرضا محمود زاده از سوي انتشارات كاروان به بازار كتاب عرضه شده است. در اين كتاب افراسياب شاه توراني در اسطوره و حماسه مورد واكاوي و بررسي قرار گرفته است.
كتابي تازه از اسد الله امرايي
اسد الله امرايي؛ مترجم صاحب نام، ترجمه اي تازه از داستان معروف «ريموند كارور» را از سوي انتشارات نقش و نگار به بازار كتاب عرضه كرده است. امرايي در اين كتاب چند مصاحبه و نقد معروف درباره اين اثر را نيز برگردان فارسي كرده و در كتاب گنجانده است.
حافظ شناسي امسال برنده اي نداشت
به رغم انتشار ۱۵۱ كتاب مرتبط با حافظ، اثري از سوي مركز حافظ  شناسي به عنوان كتاب سال حافظ معرفي نشده است. كاووس حسن لي، مؤلف كتاب شاخص سعدي پژوهي در گفت و گو با سايت كتاب ،كيفيت نازل اين آثار را علت اصلي عدم معرفي اثر برگزيده دانست.
آثار كاريكاتوريستهاي ايراني در جشنواره لهستان
آثار چهار كاريكاتوريست ايراني به نمايشگاه جشنواره كاريكاتور Satyrykon لهستان راه يافت.كاريكاتورهاي ركسانا منوچهري، نازي تحويلي، محمود نظري و كاظم حسيني، آثار راه يافته به اين جشنواره هستند.از اين تعداد، اثر نازي تحويلي در كتاب آثار برگزيده  اين جشنواره نيز منتشر شده است.در جشنواره  Satyrykon لهستان كه به سخت گيري در انتخاب آثار معروف است، هنرمندان ۲۳ كشور شركت كرده اند.

برگي از تاريخ
تصويب كاپيتولاسيون
پس از آن كه كابينه اسدالله علم، به دستور شاه، پيشنهاد آمريكا مبني بر اعطاي مصونيت قضايي به اتباع آمريكايي را به صورت يك لايحه قانوني در دولت تصويب كرد، اين لايحه در نهايت در يك جلسه پر سروصداي مجلس شوراي ملي با نطق موافقين و مخالفين علي رغم رأي بالاي مخالفان، به تصويب رسيد. با تصويب اين قانون، مستشاران نظامي آمريكا در ايران از مصونيت ها و معافيت هاي قضايي بهره مند شدند. اين مصوبه كه به صورت قانوني، سند اسارت ملت و دولت ايران را به دست آمريكا امضا مي نمود، در حقيقت، روح و جان انقلاب شاه و آمريكا بود كه اينك بر ملا مي گرديد. تصويب اين لايحه در مطبوعات اعلام نشد ولي پس از مدتي كه از تصويب آن گذشت، حضرت امام خميني(ره) از آن مطلع شدند. با آگاهي امام از مفاد اين مصوبه، ايشان با درايت و دورانديشي خاص خود،  در سخنراني رسواگرانه اي، عواقب شوم اين لايحه را مطرح ساخته و از دولت خواستند كه آن را ملغي نمايد. رهبر نهضت در اين سخنراني طوفان زا، نفوذ آمريكا را به همه اعلام خطر كردند و فرمودند: «امروز تمام گرفتاري ما از آمريكا و اسرائيل است» به دنبال اين سخنراني، اعلاميه امام نيز در تيراژ بسيار زياد و در سطح گسترده اي با شيوه اي ابتكاري در يك زمان پخش گرديد. امام در اين اعلاميه، تصويب كاپيتولاسيون را اقرار به مستعمره بودن ايران ناميدند و راي ننگين مجلسين را مخالف اسلام و قرآن شمردند. اين سخنراني امام در چهارم آبان ۱۳۴۳ و نيز صدور اعلاميه توسط آن حضرت، به رژيم بسيار گران آمد و پس از چند روز در زمان دولت حسنعلي منصور، حضرت امام را در سيزدهم آبان ۱۳۴۳ به تركيه تبعيد كردند. اين قانون خفت بار و ننگين سرانجام با پيروزي انقلاب اسلامي براي هميشه لغو شد.
درگذشت استاد بهزاد
استاد حسين بهزاد در سال ۱۲۷۳ ش در اصفهان به دنيا آمد. او در اوايل كودكي به سبب علاقه بسيار به نقاشي و بي توجهي به درس، از مدرسه اخراج شد. پدرش او را به استاد نقاشي سپرد و او به نقاشي پرداخت. بهزاد با ارائه آثارهنري خود، به تدريج مشهور گرديد و سرانجام به عنوان بزرگترين و پرآوازه ترين مينياتوريست معاصر ايران شناخته شد. او با ابداعاتي در هنر مينياتور، اين هنر اصيل و ارزشمند ايراني و اسلامي را بهبود بخشيد. استاد بهزاد در به كارگيري رنگ ها از شيوه هاي بديع استفاده مي كرد و با رنگ، شادي مي آفريد يا غم و اندوه را به بيننده القا مي كرد. شاهنامه فردوسي، ايوان مدائن و فتح بابل از جمله آثار ارزشمند ايشان است. وي در اواخر عمر، از هنركده هنرهاي تزئيني، دكتراي افتخاري دريافت كرد و به استادي آن در آمد. استاد بهزاد، مردي متواضع و در عين حال عاطفي و حساس بود و به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) عشق مي ورزيد. ايشان سرانجام در ۲۱ مهر ۱۳۴۷ ش در ۷۴ سالگي درگذشت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شهرت
بازيگر گمنام و شناخته نشده اي بود، سالها بود كه كوشش مي كرد به هنر پيشه اي مشهور تبديل شود.
او آرزو داشت به حدي معروف شود؛ تا هر جا مي رود از او تقاضاي امضا و عكس كنند. آنقدر تلاش كرد تا بالاخره موفق شد.
اما حالا وقتي مي خواهد بيرون بيايد؛ آنقدر گريم مي كند تا كسي او را نشناسد.
مصطفي چترچي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۵۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۰ دقيقه

گل و گياه
سوزان چشم سياه
004728.jpg
نام علمي: Rudbeckia fulgida Goldsturm'
خانواده: COMPOSITAE
گياهي است دائمي كه در تابستان و اوايل پاييز گل هايي مينايي شكل و زردرنگ توليد مي كند كه وسط آنها داراي مخروطي سياه رنگ است. برگ هاي كشيده و خشن به رنگ سبز روشن هستند. حداكثر بلندي ۷۵ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب كه نسبتا مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است. جهت استفاده به صورت گل بريده مناسب است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار يا كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |