پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۴ - Oct 13, 2005
با هدف رعايت بهداشت نانوايي ها
كارگران نانوايي ها ساماندهي مي شوند
004683.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: به دنبال پيشنهاد وزارت بهداشت و درمان به وزارت بازرگاني و با هدف رعايت مسائل بهداشتي در اين صنف، طرح ساماندهي كارگران نانوايي در كلان شهرها اجرا خواهد شد.
مهندس رضا غلامي، سرپرست اداره بهداشت مواد غذايي و بهسازي اماكن وزارت بهداشت در گفتگو با همشهري در تشريح اين طرح افزود: بر اساس اين طرح اداره كل اصناف با هماهنگي اتحاديه نانوايي ها در شهرهاي بزرگ چون تهران، مشهد، تبريز و اصفهان، جايگاهي را تعريف مي كند كه محل استقرار كارگران باشد و هر نانوايي كه مجوز كسب نانوايي را دريافت مي كند براي به كارگيري و استخدام كارگر واحد صنفي اش به جاي مراجعه به پاتوق هاي كارگران در ميادين شهر به اين مراكز مراجعه كنند و كارگراني را كه فن پخت و مسائل بهداشت را آموزش ديده اند و داراي كارت صنفي و معاينه پزشكي باشند را به استخدام درآورند.
نانوايي در اجاره
وي در خصوص مهاجر بودن اكثر كارگران نانوايي ها كه اين امر نظارت مستمر بر رعايت مسائل بهداشتي آنها را با مشكل مواجه مي كند گفت: متأسفانه در تهران حدود ۸۰ درصد از متصديان اصلي نانوايي، واحد خود را اجاره مي دهند كه اين امر موجب تشديد مشكلات بهداشتي مي شود. به طور مثال ممكن است يك نانوايي به دليل عدم رعايت مسائل بهداشتي با معرفي به مرجع قضائي تعطيل شده و بعد با دادن تعهد محضري باز فعاليت خود را آغاز كرده ولي با كارگران جديد باز اين دور باطل تكرار مي شود يعني باز هم بازرسين با سركشي مجدد مجبورند دوباره گزارش كنند كه اين چرخه غلط به دليل ثابت نبودن شاگردان نانوايي مدام در حال تكرار است. به گفته غلامي رعايت بهداشت در تهيه اين ماده غذايي از اهميت بسياري برخوردار است. مسائلي چون عدم استفاده از روپوش مخصوص، كشيدن سيگار، نبود سالن ضايعات نان و انبار آرد، نداشتن دستشوي هايي بهداشتي، رد و بدل كردن پول توسط فرد خميرگير و... همه مشكلاتي است كه مردم به آنها اشاره دارند.وي در خصوص نظارت بيشتر در مورد بهداشت اين اماكن گفت: بر اساس هماهنگي  با وزارت بازرگاني و اداره تعزيرات، مقرر شده كه به علت كمبود نيروهاي بهداشتي وزارت بهداشت، بازرساني نيز از سوي اين اداره در زمينه نظارت بر رعايت بهداشت در نانوايي ها براي بازديد به اين اماكن مراجعه كنند بنابر اين هر نانوايي، شناسنامه جداگانه اي در خصوص بهداشت يا تعزيرات مسائل بهداشتي را خواهد داشت تا در صورت تكرار نواقص و عدم بهبود وضعيت بهداشتي با صاحب اين اماكن برخورد قانوني شود.
جوش شيرين در غيبت بازرس
غلامي گفت: در حال حاضر، پنج هزار بازرس بهداشت محيط بر يك ميليون و ۱۰۰ مكان و نانوايي ها نظارت دارند و بايد حداقل فصلي يك بار سركشي كنند و متأسفانه وزارت بهداشت با كمبود هفت هزار بازرس بهداشتي مواجه است و سال گذشته از وزارتخانه  خواستار صدور مجوز براي استخدام نيرو در اين زمينه شديم كه محقق نشد.
استفاده از جوش شيرين در پخت نان كه در حال حاضر برخي از نانواها به خصوص نان لواش در تهران از جوش شيرين استفاده مي كنند كه بايد طبق نظر وزارت بهداشت به صفر برسد و به كلي حذف شود.متأسفانه نان به ويژه نوع لواش آن سهم بسيار زيادي در بيماري هاي گوارشي، سرطان روده و پوكي استخوان دارد به گونه اي كه هم اكنون شاهد افزايش اين بيماري ها در كشور هستيم.يكي از موفقيت هاي بزرگ وزارت بهداشت با همكاري دستگاه هاي ذي ربط مثل اداره كل آزمايشگاه ها، اداره نظارت بر مواد غذايي و وزارت بازرگاني و... حذف جوش شيرين است كه از مصرف ۱۰۰ درصد در كل نانوايي  ها در طول ۵ سال به ۱۵ درصد تقليل يافته است .وي با اشاره به اين كه در پخت نان لواش بيشترين و نان سنگك كمترين كاربرد جوش شيرين را دارند گفت: بر مبناي گزارش اواخر سال ۸۳ هيچ مورد نمونه اي كه نانوايي سنگكي از جوش شيرين استفاده كرده باشد نداشته ايم. مهندس غلامي در خصوص اتحاديه نانوايان گفت: وظيفه قانوني اتحاديه صدور مجوز كسب و نظارت بر فعاليت صنفي است كه به دلايل متفاوت و اختصاصاً در تهران اتحاديه همكاري كمتري دارد.
پول نمي دهند، بهداشت نداريم
حسين نظري رئيس اتحاديه نانوايان تهران به همشهري گفت: متأسفانه هنوز به كارگيري كارگران نانوايي سيستماتيك نشده و به دليل پايين بودن نرخ نان جاذبه اي ندارد و هيچ كس حاضر به كار كردن در نانوايي نيست. وي افزود: حقوق روزانه يك كارگر نانوايي حدود ۶ هزار تومان است كه براي ۱۶ ساعت كاري دريافت مي كند در حالي كه يك كارگر ساده بنايي، در ازاي ۸ ساعت كار حدود ۹ هزار تومان دريافت مي كند. كارگران نيز با تخمين ميزان درآمد در ازاي ميزان كاري كه انجام مي دهند رغبتي به اين كار ندارند.
وي بهداشت نان را در ارتباط مستقيم با نرخ آن ذكر كرد و گفت: متأسفانه برخي از نمايندگان مجلس و مسئولين بهداشت اين گونه مطرح مي كنند كه بهداشت نان ربطي به نرخ آن ندارد، در صورتي كه به نظر بنده تأثير مستقيم دارد. مردم ظاهراً تصور مي كنند كه نان را ارزان مي خرند ولي بعد به دليل افت بهداشت و كيفيت، هم ميزان ضايعات بيشتر مي شود هم موجب بروز بيماري هاي ناشي از مصرف آن مي شود، يعني هزينه آن را بعداً و به ميزان بيشتر هم خودشان و هم بر دولت تحميل مي كنند.

مراكز آموزش  از راه دور براي  بازماندگان 
از تحصيل  رايگان  اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: رئيس  گروه  آموزش  و پرورش  نظري  و پيش دانشگاهي  سازمان  آموزش  و پرورش  شهرستان هاي  استان  تهران  گفت : بهره گيري  از مراكز آموزش  از راه  دور براي  بازماندگان  از تحصيل  شهرستانهاي  استان  رايگان  است .
سلامت  صفري  ديروز در گفت  وگو با ايرنا مركز استان  تهران  افزود: در صورتي  كه  بازماندگي  از تحصيل  دانش آموزي  توسط  كميسيون  خاص  منطقه آموزش  و پرورش  تأييد شود، وي  مي تواند به  صورت  رايگان  از مراكز آموزش  از راه  دور استفاده  كند.
وي  با اشاره  به  اينكه  شعار سازمان  آموزش  و پرورش ، آموزش  آسان ، هميشه  و همه  جا است ، گفت : هزينه  تحصيلي  اين  دسته  از دانش آموزان  توسط  سازمان  آموزش  و پرورش  و سازمان  آموزش  از راه  دور تأمين  مي شود.
صفري  اظهار داشت : دانش آموزان  بازمانده  از تحصيل  كساني  هستند كه  به  علت «دوري  راه ، نبود رشته  تحصيلي  يا مدرسه  در منطقه  محل  سكونت ، معلوليت  جسمي  و يا شرايط  خاص» نتوانسته اند در مدارس  روزانه  تحصيل  كنند.
وي  گفت : آموختن  مهارت هاي  خودآموزي ، ايجاد انگيزه  براي  مطالعه  و حل  تمرين ، ايجاد تعامل  بين  دانش آموزان  براي  حل  پرسش هاي  سال  قبل  و برگزاري  امتحانات  كوتاه  مدت  از جمله  اقدامات  و آموزش هاي  اين  مراكز است.

آموزش  و پرورش  ۸۰ هزار نيروي  مازاد دارد
گروه علمي فرهنگي: معاون  دفتر تشكيلات ، بودجه  و آمار وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: اين  وزارتخانه  ۸۰ هزار نيروي  مازاد دارد.
«محمد سليماني» روز چهارشنبه  به  ايرنا گفت : نيروهاي  مازاد به  طور كامل  در خدمت  آموزش  و پرورش  نيستند و در كلاس هاي  درس  حضور نمي يابند.
سليماني  توضيح  داد: اين  درحالي  است  كه  وزارت  آموزش  و پرورش  در برخي  از مناطق   و رشته ها با كمبود نيروي  انساني  روبه  رو است  از آن  جمله  مي توان  به  كمبود نيرو در هنرستان هاي  فني  و حرفه اي  و كاردانش  اشاره  كرد.
سليماني  گفت : تهران  نيز در برخي  نقاط  نيروي  مازاد و در برخي  مناطق  بويژه  مناطق  محروم  و دور كمبود نيرو دارد.
وي  افزود: يكي  از دلايل  بروز كمبود نيرو و وجود نيروي  مازاد در آموزش  و پرورش ، تقاضاي  فرهنگيان  براي  حضور در محل  سكونت  خود است .

علي رغم افزايش بودجه وزارت بهداشت اعلام شد:
سهم هزينه هاي بهداشتي ايران كمتر از بوركينافاسو
گروه اجتماعي: در آخرين روزهاي دولت سيدمحمد خاتمي، برخي معاونان وزارت بهداشت و درمان اعلام كردند بودجه اين وزارتخانه تا ۵۰ درصد افزايش يافت.
اين خبر موجب شادماني مردم شد، همان طور كه موجبات شادماني مسئولان اين وزارتخانه را فراهم كرده بود. اما گفت وگوها و اظهارنظرهاي اخير وزارت بهداشت مجدداً  از كمبود بودجه و فقر شديد اين وزارتخانه حكايت مي كند. اگر بودجه وزارت بهداشت در سال جاري ۵۰ درصد افزايش نداشته است، بايد رسماً  اعلام شود، چرا كه به گفته مسئولان پيشين اين وزارتخانه اين رقم افزايش، بالاترين رقم در ميان ساير وزارتخانه ها بوده است. علي رغم پذيرش اين مطلب كه هزينه هاي وزارت بهداشت، به عبارتي سرمايه گذاري محسوب مي شود، چرا كه حفظ سلامت مردم و آحاد جامعه، راه پيشرفت توسعه را هموار مي كند.
بحث بودجه پيشين و فعلي وزارت بهداشت و درمان در شرايطي مطرح مي شود كه به گفته معاون توسعه و مديريت منابع اين وزارتخانه سهم هزينه هاي دولت ايران در بخش بهداشت و درمان از بوركينافاسو هم كمتر است.
به گزارش ايسنا، دكتر رحمت الله حافظي با بيان اين مطلب گفت: سهم دولت كشورهايي مانند بوركينافاسو، جيبوتي و تونس در بخش بهداشت و درمان از سهم دولت ما بيشتر است.
وي افزود: علي رغم اين كه اعتبارات كل كشور از سال ۷۷ تا ۸۴ نزديك ۷ برابر افزايش يافته است اما اعتبارات بخش بهداشت و درمان افزايش قابل توجهي نداشته است.
دكتر حافظي ادامه داد: ميانگين رشد اعتبارات كشوري در اين سالها ۳۴ درصد بوده در حالي كه اين افزايش در بخش بهداشت و درمان ۲۱ درصد بوده است.
معاون توسعه و مديريت منابع وزارت بهداشت با اشاره به اين كه مبناي بودجه سال ۸۵ وزارت بهداشت چشم انداز ۲۰ساله و برنامه چهارم توسعه كشور است، اظهار كرد: توجه به سلامت، امنيت انساني و سلامت اجتماعي و توجه به توسعه مبتني بر دانايي از اولويت هاي در نظر گرفته شده است.
وي ارتقاي سطح سلامت كليه اقشار جامعه با رعايت عدالت را از محورهاي مورد نظر وزارت بهداشت دانست و به ايسنا گفت: پوشش همگاني بيمه به خصوص بيمه اقشار روستايي و آسيب پذير، توسعه ظرفيت ها و بهبود كيفيت خدمات آموزشي و ارتقاي شاخص هاي سلامتي را در اين برنامه ها پيگيري خواهيم كرد.
در همين حال رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران در گفت وگو با خبرگزاري مهر به اثرات كمبود بودجه در بخش بهداشت و درمان اشاره كرد و گفت: كمبود بودجه بهداشت و درمان باعث گسترش بيماريها مي شود.
كمبود بودجه بهداشت و درمان، تغييرات سريع مديريت ها در زمان كوتاه، از مهمترين مشكلات در خصوص شيوع و گسترش بيماريها به ويژه بيماريهاي واگيردار است.
دكتر ايرج خسرونيا با بيان اين كه سيستم بهداشتي كشور در مقايسه با ديگر كشورهاي همسايه ضعف زيادي ندارد، افزود: چون سيستم بهداشتي كشور توانست بيماري نظير وبا را با موفقيت كنترل كند.
وي با اشاره به اين موضوع كه با شروع فعاليت هر وزير جديد، تمامي افراد زيرمجموعه يعني مديريت هاي بخش هاي مختلف وزارت بهداشت تغيير مي كند و مديران جديد اغلب برنامه هاي مديران قبلي را زير سؤال مي برند، تصريح كرد: اما اين شيوه در كشورهاي ديگر به كار گرفته نمي شود.
رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران اظهار داشت: با تغيير مديريت ها افراد جديد برنامه ها را با سليقه خود دنبال مي كنند؛ به عنوان نمونه برنامه بهداشتي براي كل كشور با سليقه يك مدير تعيين مي شود به گونه اي كه زماني بودجه و نيروهاي بهداشتي براي مبارزه و كنترل يك بيماري شايع در يك منطقه خاص در نظر گرفته مي شود اما با تغيير مديران بر اساس سليقه آنها اين امكانات به مكان ديگري منتقل مي شود.
وي افزود: اگر بودجه كافي وجود داشته باشد بايد هر دو منطقه مورد نظر تحت پوشش قرار گيرد اما در غير اين صورت بايد بر اساس اولويت به مناطق خاص توجه شود چون عدم توجه به مناطق آلوده موجب گسترش آلودگي به ديگر نقاط كشور مي شود.
خسرونيا گفت: وسعت ايران چندين برابر بيشتر از برخي از كشورهاست در صورتي كه بودجه اختصاص يافته به بهداشت و درمان ايران چندين برابر كمتر از آن كشورهاي كم وسعت است.

طرح  جامع  درمان  و كاهش  آسيب  معتادان 
با اعتبار ۴۰۰ ميليارد ريال  تأييد شد
گروه اجتماعي:دبيركل  ستاد مبارزه  با مواد مخدر رياست  جمهوري ، با بيان  اين  مطلب  كه  طرح  جامع  درمان  و كاهش  آسيب  معتادان  تأييد شده  است ، پيگيري  اعتبار ۴۰۰ ميليارد ريالي  طرح  را از مهم ترين  سياست هاي  درماني  اين  ستاد برشمرد.
به  گزارش  روابط  عمومي  ستاد مبارزه  با مواد مخدر رياست  جمهوري ، دكتر «فداحسين  مالكي» ، گفت : اين  طرح  شامل  راه اندازي  و تقويت  مراكز ترك  اعتياد، كلينيك هاي  مثلثي ، برنامه  افزايش  دسترسي  به  معتادان ، درمان  نگهدارنده  با متادون ، ادغام  برنامه  در شبكه  درمان  و فعال سازي  سازمانهاي  غير دولتي  درمان  اعتياد مي باشد.وي  اعتبار اين  طرح  را كه  پيش  از اين  در اداره  كل  درمان  ستاد مبارزه  با مواد مخدر با حضور گروهي  از اعضا ستاد تهيه  شده  بود، مبلغ  ۴۰۰ ميليارد ريال  اعلام  كرد و گفت : برنامه هاي  درمان  و كاهش  آسيب  معتادان  در سراسر كشور با محوريت  ستاد مبارزه  با مواد مخدر انجام  مي شود.گزارش  مي افزايد: آئين نامه  تاسيس  مراكز درمان  اعتياد براي  تسهيل  صدور پروانه  راه اندازي  اين  مراكز به زودي  با همكاري  وزارت  بهداشت ، سازمان  بهزيستي  و اداره  كل  درمان  ستاد مبارزه  با مواد مخدر اصلاح  خواهد شد.

شناسنامه سلامت مدرسه در مدارس
شهرستان هاي استان تهران صادر مي شود
گروه علمي فرهنگي: كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران گفت: براي نخستين بار در مدارس شهرستان هاي استان شناسنامه سلامت مدرسه در كنار شناسنامه سلامت دانش آموز صادر مي شود.
الهه حسن پور روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا مركز استان تهران افزود: براي صدور شناسنامه سلامت مدرسه، فضاي فيزيكي مدرسه از نظر بهداشتي مورد بررسي قرار مي گيرد.وي خاطر نشان كرد: سرويس هاي بهداشتي، لوله كشي صابون مايع، بوفه ها، غذاخوري مدارس شبانه روزي،  آبخوري ها، اتاق بهداشت مدارس، نور و تهويه كلاس ها از مواردي است كه پس از بررسي در شناسنامه سلامت مدرسه ثبت مي شود.حسن پور افزود: سيستم دفع فاضلاب، نحوه جمع آوري زباله، كارت صحت و سلامت فروشنده مواد غذايي در بوفه، رعايت نكات بهداشتي و پوشيدن روپوش توسط مسئول فروش بوفه، نحوه نگهداري مواد غذايي و اين كه آيا مواد غذايي مجاز در بوفه ها به فروش مي رسد، از ديگر مواردي است كه در اين شناسنامه ثبت خواهد شد.اين كارشناس به محورهاي ايمني قابل ثبت در شناسنامه سلامت مدرسه اشاره كرد و افزود: كپسول هاي اطفاي حريق كه براي اولين بار در مدارس شهرستانهاي تهران نصب مي شود، از جمله محورهاي ايمني مورد بررسي براي تكميل شناسنامه سلامت مدرسه است.
وي يادآور شد: بهداشت محيط مدرسه به لحاظ مسائل زيست محيطي و فضاي سبز و جذاب سازي مدرسه نيز در تكميل شناسنامه سلامت مدرسه نقش دارد.

عامل آلرژي هاي فصل پائيز تشريح شد
ايلنا: دود طبخ غذا در آشپزخانه هاي فاقد هواكش به اندازه استعمال يك پاكت سيگار در روز است.
دكتر مسعود موحدي، رئيس انجمن آسم و آلرژي، گفت: خانم هايي كه در معرض دود ناشي از طبخ غذا در آشپزخانه هاي بدون هود قرار دارند، دود زيادي وارد ريه هاي خود مي كنند.وي افزود: يكي از دلايل بروز آسم در منازل وجود دود ناشي از طبخ غذا در فضاي بسته است.به گفته موحدي، در فصول سرد سال، وجود وسايل گرمازا، طبخ غذا در فضاي بسته و دود سيگار، مهمترين عوامل بروز آلرژي هستند.وي تصريح كرد: در فصل پائيز گرده افشاني علف هاي هرز و درختچه ها بسيار افزايش مي يابد و همين موضوع باعث بروز آلرژي در اين فصل مي شود.رئيس انجمن آسم و آلرژي، با اشاره به ساعات اوج بروز آلرژي در فصل پاييز، گفت: به دليل پايين آمدن گرده هاي درختچه ها و علف هاي هرز در ساعات اوليه و نزديك غروب، آسم و آلرژي بيشتر ديده مي شود.وي يادآور شد: در اين فصل علائم آلرژي ها شامل بيني، چشمي و ريوي مي شود.

سالانه ۶۵ هزار نفر به بيماران سرطاني اضافه مي شود
004686.jpg
ايسنا: بيماري خاموش سرطان پس از بيماريهاي قلبي- عروقي و حوادث، سومين عامل مرگ ايرانيان محسوب مي شود كه سالانه تعداد زيادي را به كام مرگ مي كشاند. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، ميزان شيوع سرطان در كشورهاي در حال توسعه به ميزان يك در هزار است؛ در نتيجه در كشور ما با توجه به جمعيت ۶۵ ميليون نفري، سالانه حدود ۶۵ هزار مبتلاي جديد به تعداد بيماران اضافه مي شود.
از سويي ديگر، طبق تازه ترين نتايج برنامه ثبت سرطان در كشور، سرطانهاي معده، پوست، پستان، ريه، خون، مري و مثانه از عمده سرطانهاي شايع در كشور هستند كه الگوهاي نادرست غذايي، چاقي، عدم تحرك، مصرف بيش از حد چربي ها، مصرف ناكافي ميوه ها و سبزيجات و ... از جمله عوامل مؤثر در گسترش بيماري سرطان در ميان زنان و مردان است.
متاسفانه بيماران سرطاني علاوه بر درد بيماري با مشكلات عديده ديگري همچون هزينه هاي گران دارو و درمان دست به گريبان هستند به طوري كه طبق گفته خود بيماران، ماهانه مبلغي بين ۱ تا ۴ ميليون تومان صرف هزينه دارو و هر ۳ هفته يك بار مجبورند ۲۰۰ هزار تومان براي شيمي درماني بپردازند كه با توجه به از كارافتادگي و بيكاري اغلب بيماران، ادامه زندگي براي اين بيماران بسيار مشكل است. بنابراين، اين بيماران علاوه بر حمايت هاي معنوي، نيازمند حمايت هاي مالي مسئولان، مردم و سازمانهاي غيردولتي هستند.
بر اساس اين گزارش اكثر بيماران معتقدند كه، بيماري سرطان بايد جزو بيماري هاي خاص تعريف شود چون بنياد امور بيماري هاي خاص فقط ۵۰ هزار تومان از هزينه دارو را پرداخت مي كند در حالي كه يكي از بيماران سرطاني هزينه سالانه مصرف دارو را ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان ذكر مي كند و يكي ديگر از اين بيماران مي گويد: هر داروي شيمي درماني بيش از يك ميليون هزينه دارد كه با دفترچه خويش فرما و تخفيف ۵۰ درصد بنياد امور بيماري هاي خاص ۳۰۰ هزار تومان تمام مي شود و اين در حالي است كه بايد ماهانه ۳۰۰ هزار تومان براي شيمي درماني پرداخت شود كه همه اينها حمايت جدي دولت را مي طلبد تا مرهمي باشد بر درد مشترك خانواده هاي بيماران سرطاني كه اكثر آنها از گراني هزينه هاي درمان و بي توجهي مسئولين گله دارند.

انتخابات  شوراي  دانش آموزي  ۲۸ مهرماه
  در مدارس  كشور برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: هفتمين  انتخابات  شوراي  دانش آموزي  در سال  تحصيلي  جاري  روز پنج شنبه  ۲۸ مهرماه  در مدارس  دخترانه  و پسرانه  كشور برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا، معاون  اجتماعي  دفتر برنامه ريزي  امور فرهنگي  و مشاوره  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : انتخابات  شوراهاي  دانش آموزي  امسال  در همه  مدارس  دوره  متوسطه  رشته هاي  نظري ، فني  و حرفه اي  و كاردانش  برگزار مي شود.
هفتمين  انتخابات  شوراي  دانش آموزي  همچنين  قرار است  در تمامي  مدارس  دوره  راهنمايي  و پايه هاي  چهارم  و پنجم  دوره  ابتدايي  سراسر كشور برگزار شود.
احمد عابديني  افزود: انتخابات  شوراهاي  دانش آموزي  هر سال  در آخرين  پنج شنبه  مهرماه  برگزار مي شود و يك  هفته  قبل از آن ، دانش آموزان  براي  عضويت  در اين  شورا نامزد مي شوند و مديران  و معلمان  افراد باصلاحيت  را براي  اين  انتخابات ، تعيين  مي كنند.
وي  افزود: داشتن  تجربه  و توانمندي  در انجام  كارها در گزينش  اوليه  انتخاب  نامزدها اعمال  مي شود.
وي  توضيح  داد: اعضاي  شوراي  دانش آموزان  از ميان  دانش آموزان  شاغل  به  تحصيل  همان  مدرسه  انتخاب  خواهند شد و جلسات  اين  شورا حداقل  هرماه  يك  بار تشكيل  مي شود.عابديني  گفت : از فعاليت هاي  اعضاي  شوراي  دانش آموزي  اداره  كلاس ها، امور آموزشي  و پرورشي ، كمك  به  معلمان  و مديران  و انجام  برخي  از كارهاي  قبلي  اوليا در مدرسه  است .وي  درباره  تاثير شوراي  دانش آموزي  در دانش آموزان  گفت : شوراي  دانش آموزي ، تمرين  مشاركت  عملي  دانش آموزان  در تصميم گيري  و تصميم سازي  مدرسه  است  و آن ها را مسئوليت  پذير مي كند.
اين  شورا به  منظور مشاركت  دانش آموزان  در امور مربوط  به  مسايل  آموزشي ، پرورشي ، انضباطي ، ورزشي  و فوق  برنامه ، ايجاد ارتباط  صحيح  و مستقيم  دوسويه  بين  دانش آموزان  و اولياء مدرسه  و تقويت  خودباوري  و مسئوليت  پذيري  و مشاركت جويي  دانش آموزان  تشكيل  مي شود.
شوراي  دانش آموزان  در مدارس ، نقش  مشورتي  و مشاركت  در امور اجرايي  دارد و تصميم هاي  آن  با رأي  اكثريت  و پس  از تأييد مدير(مدرسه ) با رعايت  مفاد آيين  نامه  قابل  اجرا خواهد بود.همكاري  در تنظيم  برنامه  امتحانات  داخلي  مدرسه ، همكاري  در امور انتظامي  و بهداشتي ، اداره  نشريه  ديواري  و همكاري  در تشكيل  و اداره  تعاوني  دانش آموزان  در مدارس  از جمله  وظايف  اين  شورا است .

ايثارگران در انتظار تصويب لايحه خدمات  رساني
از سوي مجلس شوراي اسلامي هستند
گروه اجتماعي: تصويب لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران شرايط مناسبي را جهت تحقق اهداف دولت نهم در حوزه رسيدگي به خانواده هاي شهدا، جانبازان و آزادگان فراهم خواهد كرد.
معاون حقوقي و امور مجلس بنياد ضمن بيان اين مطلب افزود: اگرچه در لايحه ارسالي دولت به مجلس شوراي اسلامي به صورت جامع همه نيازمندي هاي پيش روي خانواده هاي شهدا، جانبازان و آزادگان ديده شده است. اما با اين وجود تقاضاها، نيازها و پيشنهادهاي خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران از طريق تلفن ۱۶۱۶ مركز هاتف همچنان در حال اخذ، جمع بندي و ارائه به كميسيون بررسي لايحه جامع خدمت رساني به ايثارگران در مجلس مي باشد.حسين وفايي در ادامه افزود: از اين طريق نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي نيز مي توانند ضمن بررسي لايحه دولت، نكات نيازمند تغيير و اصلاح را در آن گنجانده و متناسب با تقاضاها و نيازهاي جديد، لايحه جامع خدمت رساني به ايثارگران را در صحن علني مجلس مطرح نمايند.

روشي تازه براي جلوگيري از سقط جنين هاي مكرر
ايسنا: يك پژوهشگر ايراني به روش جديدي براي درمان ناباروري ناشي از سقط هاي مكرر در اوايل حاملگي، دست يافت.
دكتر ژاله ذوالقدري، عضو هيأت علمي بخش زنان و مامايي دانشگاه علوم پزشكي شيراز اظهار كرد: با استفاده از اين روش كه براي نخستين بار در جهان ابداع شده است، مشكل ناباروري زناني كه به سقط هاي مكرر با منشأ ناشناخته دچارند و نتوانسته اند نوزادي به دنيا آورند بر طرف مي شود.

حروف بيگانه از اتوبوسها حذف مي شود
خبرگزاري فارس: مأموران راهنمايي و رانندگي از اين پس از تردد اتوبوسهايي كه از اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه استفاده كنند جلوگيري مي كنند.
به دنبال ابلاغ قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه از سوي دفتر تبليغات و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي (اداره كل عمليات ترافيكي)، اجراي اين قانون را به واحدهاي اجرايي خود در سراسر كشور ابلاغ كرد.

رابطه كشيدن سيگار و اختلالات تفكر
محققان مي گويند استعمال دخانيات به مدت طولاني قدرت تفكر را زايل مي كند و موجب پايين آوردن بهره هوشي  (آي كيو) مي شود.سيگار كشيدن قدرت تفكر را در مردان كاهش مي دهد به نحوي كه مي توان گفت: در افراد الكلي بسياري از ضايعات مغزي را مي توان ناشي از كشيدن سيگار در آنها دانست و نه مصرف الكل.

اعلام آمادگي براي اعزام پرستاربراي زلزله زدگان
ايسنا:  سازمان نظام پرستاري ايران آمادگي خود را جهت اعزام نيروي پرستاري به مناطق زلزله زده آسيا اعلام كرد.
سازمان نظام پرستاري ضمن ابراز همدردي با كليه حادثه ديدگان طي نامه اي به سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام آمادگي كرده كه سازمان نظام پرستاري جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را جهت اعزام نير وي متخصص پرستار به آن كشور اعلام مي نمايد.

۷۰ درصد طرح پزشك خانواده اجرا شده است
فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: به طور متوسط ۷۰ درصد از سطح دوم طرح پزشك خانواده كه مربوط به بكارگيري پزشكان عمومي مي شود در كشور اجرا شده است.
كامران باقري لنكراني افزود: در صورتي كه اين طرح به طور كامل اجرا شود حدود ۷ هزار پزشك عمومي مشغول به كار مي شوند و تاكنون در سراسر كشور نزديك به ۶ هزار پزشك عمومي در قالب طرح پزشك خانواده بكارگيري شده اند.

مردان در مورد قد خود دروغ مي گويند
فارس: مطالعه بر روي زنان و مردان انگليسي نشان مي دهند همان طور كه زنان تمايل دارند سن خود را كمتر از واقع بيان كنند، مردان نيز دوست دارند خود را بلند قدتر از آن چه كه هستند، نشان دهند. مطالعات بر روي زنان و مردان انگليسي نشان مي دهد در حالي كه فقط ۱۳درصد زنان در باره قد خود دروغ مي گويند اين رقم براي مردان تقريباً دو برابر بيشتر و در حدود ۲۷ درصد است.

يافته هاي جديد در خصوص چاقي
004680.jpg
واحد مركزي خبر: بررسي هاي جديد محققان نشان مي دهد نوعي آنزيم كه موجب مي شود چربي در عضلات كمتر سوخته شود در سلول هاي عضلات افراد چاق سه برابر بيشتر يافت مي شود و علت آن است كه ژن سازنده اين آنزيم در سلول هاي عضلاني افراد چاق به ميزان بيشتري فعال مي شود اين ژن «اس سي دي ك» نام دارد.

بيشتر مدارس  فرسوده  استان  تهران  در شهرستان  ري
گروه علمي فرهنگي: رئيس  اداره  آموزش  و پرورش  ناحيه  دو شهرستان  ري  گفت : بيشتر مدارس  فرسوده  با قدمت  بالاي  ۴۰ سال  استان  تهران  در محدوده  ناحيه  دو شهرستان  ري  واقع  شده  است .رضا عبدپور روز چهارشنبه  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون  ۱۲۰ كلاس  فرسوده  در قالب  ۱۰ باب  مدرسه  در ناحيه  دو شهرستان  وجود دارد.
وي  خاطر نشان  كرد: پس  از شهرستان  ري ، ورامين  با ۱۱۶ كلاس  و ناحيه  يك  كرج  با ۱۱۰ كلاس  درس  بيشترين  تعداد مدارس  فرسوده  را در خود جاي  داده اند.
اين  مسئول  گفت : ناحيه  دو آموزش  و پرورش  ري  با كمبود فضاي  آموزشي  مواجه  نيست  و تنها مشكل  مدارس  اين  ناحيه ، فرسودگي  كلاس هاي  درس  است .

استرس  دوران  بارداري  در جواني  جنين  تاثير مي گذارد
ايرنا: يك  كارشناس  علوم  روان  شناختي  گفت : استرس  و اضطراب  در دوران  بارداري  در نوجواني  و جواني  جنين  تاثير بسياري  دارد.«محمد به پژوه» افزود: فرزنداني  كه  در دوران  جنيني  شاهد استرس  مادر بوده اند، دچار نوعي  مشكل  هستند كه  در جواني  و نوجواني  به  اعتياد كشيده  مي شوند.وي  اظهار داشت : همچنين  استرس  و اضطراب ها در دوران  بارداري  روي  جنين  تاثير مي گذارد و بايد به  رابطه  روحي  و عاطفي  زناشويي  در اين  دوران  دقت  شود.اين  كارشناس  تصريح  كرد: بر روي  نوزادهاي  بسياري  آزمايش  شده  و نشان  داده  شده  كه  نوزادي  كه  مادرش  دوران  بارداري  را آرام  گذرانده  بسيار طبيعي  عمل  زايمان  را انجام  داده  است .به  گفته  وي ، اضطراب  و فشارهاي  رواني  مسئله اي  بسيار رايج  است ، اما با «مديريت  استرس» مي توان  اين  مشكل  را برطرف  كرد.وي  خاطرنشان  كرد: در بسياري  از مواقع  مي توان  در دوران  بارداري  مادر از بروز اضطراب  و فشار رواني  پيشگيري  كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |