پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۴ - Oct 13, 2005
ديروز در مجلس تصويب شد:
۴۱ ماده از لايحه ۶۰ ماده اي بازار اوراق بهادار
در حاشيه
* ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي و محمود ابطحي نماينده خميني شهر نسبت به مصاحبه حسن كامران نماينده اصفهان با رسانه ها مبني بر اين كه نمره عملكرد مجلس در طول ۱۶ ماه گذشته را نمره زير ۸ اعلام كرده بود، انتقاد كردند و از هيأت رئيسه خواستار دفاع از شأن مجلس شدند.
باهنر كه رياست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اين تذكرات گفت: هيأت رئيسه از شأن مجلس دفاع خواهد كرد و بنده از نمايندگان مي خواهم كه در مصاحبه هايي كه انجام مي دهند آمار و ارقام را به صورت درست و شفاف به رسانه ها اعلام كنند. همچنين اميدواريم كه اين نمره ۸ از ۱۰ بوده باشد.
* قربانعلي نعمت زاده نماينده قائم شهر با استناد از روابط عمومي مجلس گفت: نمايندگان به اندازه كافي در ساعت خارج صحن با مراجعان خود درگير مي باشند لذا از هيأت رئيسه مي خواهم تا از روابط عمومي مجلس بخواهد هنگامي كه نمايندگان در صحن حضور دارند برگه هايي با چنين محتوايي را به ما ندهند.
گروه سياسي : ديروز ۴۰ ماده ديگر از لايحه ۶۰ ماده اي لايحه بازار اوراق بهادار كه از روز سه شنبه در دستور كار مجلس قرار گرفته بود به تصويب رسيد. داوود دانش جعفري، وزير اقتصاد و دارايي در اين باره گفته است: در دو سال گذشته شاهد افزايش قيمت سهام به صورت بي رويه كه تحت عنوان حباب عنوان مي شود بوده ايم و از ۹ ماه قبل هم اتفاقاتي رخ داد كه منجر به كاهش سهام شد و در حال حاضر هم شاهد مواردي هستيم كه قيمت به كف رسيده است.
وي افزود: باتوجه به اين كه قانون بورس قبلي مصوب ۱۳۴۵ مي باشد و داراي نواقص زيادي است اما خوشبختانه با تصويب لايحه جديد بسياري از تدابير مناسب اتخاذ شده و به نظر مي رسد كه با اجراي اين قانون در شرايطي باشيم كه بتوانيم كمترين نوسانات غيرمنتظره را در بورس داشته باشيم.
براساس مصوبه ديروز مجلس، از اين پس اعضا و مديران سازمان بورس و اوراق بهادار موظف هستند به صورت تمام وقت شاغل بوده و به هيچ وجه حق اشتغال يا پذيرش مسئوليت ديگري در ساير دستگاه ها، بنگاه ها و نهادها اعم از دولتي و غيردولتي را نخواهند داشت.
براساس ماده ۶ اين لايحه، هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار ۵ عضو است كه از ميان افراد امين و داراي حسن شهرت و تجربه در رشته مالي منحصرا از كارشناسان بخش غيردولتي كه به پيشنهاد رئيس شورا و با تصويب شورا انتخاب مي شوند هم چنين اين شورا حكم اعضاي هيأت مديره را صادر خواهد كرد.
هم چنين طبق ماده ۷ لايحه مذكور، تصويب اساسنامه بورس ها، كانون ها و نهادهاي مالي موضوع اين قانون اتخاذ تدابير لازم جهت پيگيري از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار، اعلام آن دسته از تخلفات در بازار اوراق بهادار كه اعلام آنها طبق اين قانون برعهده سازمان است به مراجع ذي صلاح و پيگيري آنها و ارائه صورت هاي مالي و گزارش هاي ادواري درمورد عملكرد سازمان و هم چنين وضعيت بازار اوراق بهادار به شورا، اتخاذ تدابير ضروري و انجام اقدامات لازم به منظور حمايت از حقوق و منابع سرمايه گذاران در بازار اوراق بهادار،  ايجاد هماهنگي هاي لازم در بازار اوراق بهادار و همكاري با ساير نهادهاي سياستگذاري و نظارتي و پيشنهاد به كارگيري ابزارهاي مالي و جديد در بازار اوراق بهادار به شورا نيز از وظايف هيأت مديره اين سازمان شناخته شد.
هم چنين نظارت بر سرمايه گذاري اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي در بورس، تهيه بودجه و پيشنهاد انواع درآمدها و فرم هاي خدمات سازمان جهت تصويب توسط شورا، تصويب سقف نرخ هاي خدمات و كارمزدهاي بورس و ساير نهادهاي مالي موضوع اين قانون، صدور تأييدنامه سازمان قبل از ثبت شركت هاي سهامي عام نزد مرجع ثبت شركت ها و نظارت سازمان بر آن شركت ها، بررسي و نظارت بر افشاي اطلاعات با اهميت توسط شركت هاي ثبت شده نزد سازمان، همكاري نزديك و هماهنگي با مراجع حسابداري به ويژه هيأت تدوين استانداردهاي حسابرسي، انجام تحقيقات كلان و بلندمدت براي تدوين سياست هاي آتي بازار اوراق بهادار، همكاري و مشاركت با مراجع در سطح بين الملل و پيوستن به سازمان هاي مرتبط با بازار سرمايه منطقه اي و جهاني و انجام ساير اموري كه از طرف شورا به سازمان محول شده باشد از ديگر وظايف هيأت مديره اين سازمان مي باشد.
طبق ماده ۸ اين لايحه مدت عضويت هريك از اعضاي هيأت مديره پنج سال است و انتخاب مجدد آنان براي يك دوره ديگر بلامانع است.
براساس ماده ۹ اين لايحه، رئيس هيأت مديره سازمان كه رئيس سازمان و بالاترين مقام اجرايي منصوب مي شود از بين اعضاي هيأت مديره به پيشنهاد اعضا و تصويب شورا براي مدت ۳۰ ماه تعيين خواهد شد.
ماده ۱۴ اين لايحه مي افزايد: اعضاي هيأت مديره بايد در بدو انتخاب و خاتمه، فهرست دارايي هاي خود، همسر و افراد تحت تكفل خود را به شوراي عالي بورس اوراق بهادار گزارش دهند.
طبق ماده ۱۸ لايحه مذكور، اعضاي شورا، سازمان، مديران و شركاي مؤسسه حسابرسي سازمان مكلفند از افشاي مستقيم و يا غيرمستقيم اطلاعات محرمانه اي كه در اجراي وظايف خود از آنها مطلع مي شوند حتي پس از خاتمه دوران تصدي خود، خودداري كنند در غير اين صورت متخلف به مجازات هاي مقرر در ماده ۴۶ اين قانون محكوم خواهد شد.
به موجب ماده ،۲۵ از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون براي ثبت شركت هاي سهامي عام يا افزايش سرمايه آنها پس از موافقت سازمان بورس اجازه انتشار اعلاميه پذيره نويسي توسط مرجع ثبت شركت ها صادر خواهد شد.
هم چنين براساس ماده ،۲۷ اوراق مشاركت دولت، بانك مركزي و شهرداري ها، اوراق مشاركت منتشره توسط بانك ها و مؤسسات مالي و اعتباري تحت نظارت بانك مركزي، اوراق بهادار عرضه شده در عرضه هاي خصوصي، سهام هر شركت سهامي عام كه همه حقوق صاحبان سهام آن كمتر از رقم تعيين شده توسط سازمان بورس باشد و ساير اوراق بهاداري كه به تشخيص شوراي عالي بورس نياز به ثبت نداشته باشد همچون اوراق منتشره توسط سازمان ها و مراجع قانوني ديگر از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق معاف هستند.
براساس ماده ۳۲ اين لايحه، سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است با تشخيص شرايط اضطراري، دستور تعطيل و يا توقف انجام معاملات هريك از بورس ها را حداكثر به مدت سه روز كاري صادر نمايد. در صورت تداوم شرايط اضطراري مدت مزبور با تصويب شورا قابل تمديد خواهد بود.

در مرداد ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل
شاخص تورم در مناطق شهري ۸/۱۰درصد افزايش يافت
004752.jpg
فارس: شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران (شاخص تورم) در مردادماه ۱۳۸۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۱۰ درصد افزايش داشته است.
به گزارش بانك مركزي، شاخص مذكور در مقايسه با ماه قبل ۱/۰ درصد كاهش داشته است.
طي پنج ماه اول سال جاري شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۰/۱۴ درصد افزايش داشته است.
ميزان تورم در دوازده ماه منتهي به مردادماه ۱۳۸۴ نسبت به دوازده  ماه منتهي به مردادماه ۱۳۸۳معادل ۰‎/۱۵ درصد بوده است.
شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل ۴/۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مردادماه ۱۳۸۴ نسبت به ماه قبل، در اكثر استان هاي كشور با كاهش همراه بود .بيشترين ميزان كاهش متعلق به استان لرستان و معادل ۰/۲ درصد مي باشد.
اين شاخص در استان تهران معادل ۲/۰ درصد افزايش داشته است.
در مردادماه ۱۳۸۴ شاخص بهاي گروه خوراكي ها،  آشاميدني ها و دخانيات در مقايسه با ماه قبل ۹/۱ درصد كاهش يافت.
كاهش فوق بيشتر ناشي از پايين آمدن قابل ملاحظه شاخص  بهاي گروه ميوه هاي تازه معادل ۹/۱۴ درصد و سبزي هاي تازه ۷/۵ درصد و به علت عرضه فراوان فصلي و توصيه هاي بهداشتي در كشور مي باشد.
ضمنا «شاخص  بهاي گوشت مرغ معادل ۵/۵ درصد، تخم مرغ ۳/۶ درصد و قند و شكر ۴/۳ درصد افزايش يافت.
در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه خوراكي ها، آشاميدني ها دخانيات ۳/۶ درصد افزايش نشان مي دهد.
در گروه مذكور، شاخص  بهاي گروه خوراكي ها معادل ۲/۶ درصد، آشاميدني ها ۸/۸ درصد و دخانيات ۲/۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش داشته است.

معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي خبر داد:
تصميمات جديد دولت براي خروج بورس از بحران
004749.jpg
مهر: معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي از اتخاذ تصميمات جديد دولت براي خروج بورس از بحران خبر داد.
طهماسب مظاهري در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران در مورد دامن زدن برخي جريان ها به بحران بورس گفت: من از آنچه پشت پرده مي  گذرد خبر ندارم اما تصميمات جديدي گرفته شده تا وضعيت فعلي بورس تغيير يابد.
مظاهري گفت: با هماهنگي هايي كه دستگاه هاي دولتي انجام خواهند داد، سرمايه گذاران بزرگ بورس مي  توانند در شرايط مناسب به سرمايه گذاري بپردازند.
قائم مقام وزارت اقتصاد و دارايي، تصويب لايحه اوراق بهادار را كه اخيراً در دستور كار مجلس قرار دارد مرهمي براي وضعيت بورس عنوان كرد و گفت: در حال حاضر ۴۸ ماده از اين لايحه به تصويب رسيده و در صورت تصويب نهايي، ساختار فعلي بورس تغيير مي كند و يقيناً مسئوليت هاي جديد متناسب با آن ساختار شكل خواهد گرفت.
مظاهري در مقابل اصرار خبرنگاران در خصوص ابزارهاي حل بحران بورس گفت: يكي از ابزارها اين است كه به سرمايه گذاران اطمينان داده شود كه بازدهي بورس در حد انتظار بورس خواهد بود.
وي اضافه كرد: يك كار تكميلي لازم است تا سرمايه گذاراني كه در بورس سرمايه گذاري مي كنند، بتوانند از سرمايه خود دفاع كنند تا سود معتدل به دست آيد.
مظاهري در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر تاثير پرونده هسته اي ايران بر روند بورس گفت: در اين باره نيز مباحث بيشتري است كه بعداً صحبت خواهم كرد.
وي تنها به ذكر اين اميدواري به سرمايه گذاران بسنده كرد كه به زودي آرامش به بورس باز خواهد گشت.
مظاهري درباره دليل افزايش قيمت برخي كالاها در آستانه ماه مبارك رمضان گفت: دليل اصلي آن افزايش تقاضا، نسبت به عرضه و عدم توزيع مناسب است.
وي با انتقاد از نظام نامناسب توزيع و عدم نظارت صحيح بر بازار توزيع گفت: در قانون تثبيت برخي كالاها كه به تصويب مجلس رسيد اهرم هاي نظارتي و چگونگي عرضه و تقاضا لحاظ نشده است و سبب بروز ناهماهنگي گرديده است.
معاون كل وزير اقتصاد درباره پيشنهاد رئيس جمهور براي ورود صندوق هاي قرضه الحسنه به بازار بورس براي حل بحران آن گفت: جزئيات اين را نمي دانم اما بايد كار كارشناسي در اين رابطه صورت گيرد.

لايحه  جامع  مبارزه  با قاچاق  كالا و ارز به  مجلس  مي رود
واحد مركزي خبر : معاون  ستاد مركزي  مبارزه  با قاچاق  كالا و ارز گفت  اقدامات كارشناسي  و پيشنهادهاي  لازم  درباره  لايحه جامع  مبارزه  با قاچاق كالا و ارز در اين  ستاد انجام  و ارائه  شده  است.
 محسن  نادي  افزود اين  لايحه  يا به  صورت  طرح  در مجلس  شوراي  اسلامي توسط نمايندگان  مطرح  خواهد شد و يا به  صورت  لايحه اي  از طرف  دولت ارائه  مي شود.
او گفت  با توجه  به  اقدامات  و كارهاي  كارشناسي  انجام  شده  به  نظر مي رسد به  صورت  لايحه  از سوي  دولت  جديد به  مجلس  ارائه  شود كه  با انتصاب  رئيس  جديد ستاد اين  اقدام  انجام  مي پذيرد.
نادي  در ادامه  با تأكيد بر اينكه  كار روي  اسكله  هاي  غيرمجاز برابر تصميم  هاي  ستاد ادامه  دارد، گفت  بحث  اسكله  ها رها نشده  است  و نشست كميته  ساماندهي  وضع  اسكله  ها كه  اعضاي  آن شامل  اعضاي  ستاد ، گمرك  و نيروي  انتظامي است  برگزار مي شود.وي  گفت  هر اسكله  پرونده  خاص  خود را دارد و هدف  ما ساماندهي  اسكله ها است  كه  در بسياري  از موارد پيشرفت  هاي  بسياري  حاصل  شده  است. بر اساس  گزارش  امروز ستاد مركزي  مبارزه  با قاچاق  كالا و ارز، نادي  همچنين  گفت  بحث  اعتبارات  مورد نياز دراين  باره  نيز به  سازمان مديريت  وبرنامه ريزي  كشور اعلام  شده  است .

رئيس كميسيون صنايع و معادن:
وزارت بازرگاني طرح جامع تنظيم بازار
سيمان را تدوين مي كند
مهر: رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: وزارت بازرگاني طرح جامعي در زمينه سيمان به دولت ارائه مي دهد.
سيد مصطفي سيد هاشمي با اشاره به مذاكرات اخيرش با وزير بازرگاني درخصوص سيمان گفت: وزارت بازرگاني بايد طرح جامعي كه حاكي از كنترل، توليد و تنظيم بازار سيمان با نگرش به صادرات و در صورت نياز كشور به واردات باشد را به دولت ارائه دهد.
به گفته وي، بر اساس اين طرح جامع، وزارت بازرگاني بايد سيمان را از سبد حمايتي خارج كند.
وي تصريح كرد: بر اساس قانون چهارم توسعه، كالايي مشمول سبد حمايتي مي شود كه از قبل اعتباري براي آن با نظر سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزارت اقتصاد و دارايي و وزارت بازرگاني پيش بيني شده باشد كه اين امر درباره سيمان اعمال نشده است و به همين علت سيمان نبايد وارد سبد حمايتي شود.
وي خاطر نشان كرد: براساس برنامه چهارم توسعه اقتصادي به هيچ وجه جلوي صادرات هيچ كالايي را نمي توان گرفت.
هاشمي افزود: وزارت بازرگاني با ارائه طرح جامع ياد شده بايد بتواند به وضعيت نامطلوب بازار سيمان، سامان دهد.

وزارت ارتباطات مجوز افزايش يك ماه اعتبار
به سيم كارتهاي اعتباري را صادر كرد
فارس: مديرعامل شركت مجتمع صنعتي رفسنجان از تصويب افزايش يك ماهه به اعتبار زماني سيم كارتهاي «تاليا» از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داد.
حسين بهرام پور افزود: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با پيشنهاد افزايش يك ماه اعتبار زماني سيم كارت هاي «تاليا» موافقت و مجوز آن را صادر كرده است.
وي با اشاره به اينكه از واگذاري سيم كارت هاي دور اول نزديك ۱۴۰ روز گذشته اظهار داشت : مجوز يك ماه افزايش اعتبار زماني به گروه فني شركت «تاليا» براي اجرا ابلاغ شده و سعي شركت مجتمع صنعتي رفسنجان بر اين است كه اين يك ماه اعتبار به تمام كساني كه مشترك تلفن اعتباري «تاليا» هستند اضافه شود.

پرداخت خسارت به سبزيكاران آغاز شد
واحد مركزي خبر: مدير عامل  صندوق  كمك  به  خسارت  ديدگان  محصولات  كشاورزي  از آغاز پرداخت  خسارت  به  سبزيكاراني  كه  در پي  فروش  نرفتن  محصول  به  خاطر بيماري  وبا زيان  ديده اند، خبر داد.
حبيب الله  نيك  زادي  با اعلام  اينكه  هنوز مصوبه  هيئت  وزيران  مبني  بر افزايش  سقف  پرداخت  خسارت  به  اين  صندوق  ابلاغ  نشده  است ، گفت:  به  منظور تسريع  در پرداخت  بخشي از خسارت  سبزيكاران، جبران  خسارت  بر مبناي  قانون  موجود با استفاده  از منابع  داخلي  بانك  كشاورزي  آغاز شده  است .وي  افزود: به  هر بهره بردار خسارت  ديده  به  صورت  علي الحساب  ۵ ميليون ريال  پرداخت  مي شود و پس  از ابلاغ  مصوبه  جديد دولت ، بقيه  خسارت  باتوجه  به  شرايط تعيين  شده  جبران  خواهد شد.
نيك  زادي  خاطرنشان  كرد: هم اكنون  بخشنامه  پرداخت  خسارت  به  سه  شعب بانك  كشاورزي  براساس  توزيع  استاني  پرداخت  خسارت  ابلاغ  شده  است  و كشاورزان  مي توانند با مراجعه  به  شعب  اين  بانك، خسارت  خود را دريافت  كنند.

ادامه افزايش قيمت نفت خام
بهاي نفت خام سبك آمريكا در بازارهاي آسيا افزايش يافت و به ۷۷/۶۳ دلار در هر بشكه براي تحويل در ماه نوامبر رسيد.
آژانس بين المللي اعلام كرد اين افزايش قيمت نگراني سرمايه گذاران را براي ذخيره سازي نفت خام در زمستان موجب شده است.
بهاي نفت خام ديروز در بازار نيويورك ۲۴ سنت افزايش داشت.
آژانس بين المللي انرژي به عنوان راهكار براي مقابله با شرايط ايجاد شده، كاهش تقاضا براي نفت در ماههاي باقيمانده سال ۲۰۰۵ و ادامه اين كاهش در سال ۲۰۰۶ را پيشنهاد كرده است.
آژانس بين المللي انرژي در گزارش ماه اكتبر خود كه روز سه شنبه منتشر شد، اشاره كرده است كه سطح تقاضا براي خريد نفت خام در سال ۲۰۰۵ تا حدودي پايين آمده و ۲۶/۱ ميليون بشكه در روز كاهش يافته است. انتظار مي رود براي سال ۲۰۰۶ نيز همچنان تقاضا براي خريد نفت خام كاهش يابد و با ۱/۲ درصد كاهش روبرو شود.

لايحه دو فوريتي رفع ممنوعيت انتشار اوراق مشاركت
گروه اقتصادي: مخالفت نمايندگان مجلس با اعطاي مجوز به بانك مركزي براي انتشار اوراق مشاركت بازتاب شديدي در ميان دست اندركاران اقتصادي داشت، به نحوي كه اكثريت قريب به اتفاق، اقدام فوق را عاملي براي افزايش نرخ تورم و رشد نقدينگي عنوان كردند. از همين رو قرار است به زودي دولت لايحه دو فوريتي رفع ممنوعيت انتشار اوراق مشاركت توسط بانك مركزي را به مجلس ارائه كند. در خصوص نحوه تصميم گيري مجدد نمايندگان در مورد اين لايحه و تبعات منفي عدم امكان انتشار اوراق قرضه از سوي بانك مركزي، با مرتضي تمدن عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفتگو كرده ايم.
***
* به نظر مي رسد علت اصلي مخالفت نمايندگان در مورد انتشار اوراق مشاركت از سوي بانك مركزي عدم تمايل به اعطاي مجوز انتشار به جاي مجلس به شوراي پول و اعتبار بوده است. چرا نمايندگان با اين جا به جايي مخالفت كردند؟
براساس ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم دولت مي تواند با تصويب مجلس نسبت به انتشار اوراق مشاركت اقدام كند. در اين راستا دولت لايحه اي را به مجلس آورد كه براساس آن عنوان شده بود گرفتن مصوبه مجلس براي انتشار اوراق مشاركت مستلزم طي مسير طولاني است چرا كه اخذ مجوز نيازمند بررسي موضوع در كميسيون ها و سپس رفتن آن به صحن علني مجلس و نهايتاً تأييد شوراي نگهبان است. براساس لايحه دولت عنوان شده بود از آنجايي كه اوراق مشاركت براي يكسال و سنواتي منتشر مي شوند لذا مجوز انتشار اين اوراق بايد سريع تر صادر شوند و بهتر است به جاي اخذ موافقت مجلس، موافقت شوراي پول و اعتبار ملاك تصويب انتشار اوراق مشاركت توسط بانك مركزي قرار گيرد. از آنجايي كه دولت زمينه سازي قبلي نكرده بود و در خود صحن علني هم بحث كافي در اين زمينه انجام نشد، لذا نمايندگان مجلس با آن مخالفت كردند. بنا به نظر مخالفان، انتشار اوراق مشاركت اقدامي ربوي است حال آنكه در قانون برنامه چهارم توسعه انتشار اوراق در قالب عقود اسلامي تصويب شده و به تأييد شوراي نگهبان نيز رسيده است.
اين در حاليست كه اگر ايرادي به آن وارد بود شوراي نگهبان آن را تصويب نمي كرد.
در حقيقت موضوع اصلي برداشته شدن مصوبه مجلس و جايگزيني مصوبه شوراي پول و اعتبار در مورد اخذ اجازه به بانك مركزي براي انتشار اوراق مشاركت بوده است كه به نظر مي رسد عدم رأي به لايحه انتشار اوراق مشاركت توسط بانك مركزي دولت را با مشكل مواجه كند.
* فكر مي كنيد در صورت ارائه لايحه دو فوريتي رفع ممنوعيت انتشار اوراق مشاركت توسط بانك مركزي اين لايحه راي بياورد؟
دولت بايستي مجدداً در قالب يك لايحه دو فوريتي موضوع را در مجلس مطرح كند و حتما مجوز بگيرد چرا كه يكي از ابزارهاي كنترل نقدينگي و كاهش تورم همين انتشار اوراق مشاركت است زيرا با جمع آوري نقدينگي تورم كاهش مي يابد.
انتشار اوراق مشاركت مي تواند موجب كاهش نقدينگي و در نتيجه كاهش نرخ تورم  شود.
به نظر مي رسد با تمام دلايلي كه از سوي مخالفان مطرح شده است در صورتي كه دولت لايحه مجددي به مجلس بفرستد نمايندگان به شوراي پول و اعتبار براي اعطاي مجوز انتشار اوراق قرضه به بانك مركزي راي مثبت بدهند. هم اكنون براي ادامه فعاليت طرح هاي عمراني، كاهش تورم و جلوگيري از رشد نقدينگي، دادن رأي مثبت براي اعطاي مجوز انتشار اوراق مشاركت به شوراي پول و اعتبار ضروري است، البته شايد نمايندگان تمايل داشته باشند دولت را جايگزين شوراي پول و اعتبار كنند كه اين اقدام هم شدني است.
* در صورتي كه بانك مركزي نتواند با توجه به سررسيد شدن ۱۲ تريليون ريال اوراق مشاركت اقدام به انتشار مجدد آن كند نقدينگي كشور چند درصد افزايش خواهد يافت؟
با اين اقدام به ازاي هر يك ميليارد دلار حدود ۸ درصد رشد نقدينگي و ۳ درصد افزايش نرخ تورم را شاهد خواهيم بود.با توجه به اينكه دولت ۵/۴ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي براي طرح هاي عمراني، افزايش واردات بنزين و پرداخت يارانه خريد گندم ارز برداشت كرده است و با احتساب ممنوع شدن انتشار اوراق مشاركت توسط بانك مركزي، مي توان نتيجه گرفت ميزان نقدينگي در سال جاري حدود ۳۶ درصد افزايش يابد.

قيمت طلا و ارز
نوع----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۴۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۳۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۳۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۶۷
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۰۴۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۵۷

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |