شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۴
نگاهي به نقش روابط عمومي كارآمد در سازمانها
هنر مردم داري
002385.jpg
محمد محبي
همه مي دانند كار كردن براي كاركنان در يك نهاد يا سازمان، بدون همراهي و همگامي كاركنان به بار نخواهد نشست، همراه كردن كاركنان، جلب مشاركت و اعتماد آنان براي پيشرفت هاي مادي و معنوي سازمان از جمله وظايف و كاركردهاي اساسي روابط عمومي است.
تقويت روابط عمومي ها جهت تقويت روابط عاطفي مديران و كاركنان، جايگاه روابط عمومي در اطلاع رساني دولت و فرهنگ سازي در سازمانها از ديگر كاركردهاي اين نهاد است.
توجه ويژه به روابط عمومي، به عنوان نهادي كه مي تواند به صورت نظام مند، برنامه ريزي شده و سنجيده در جهت ايجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مديران با كاركنان اقدام كند، بسيار حائز اهميت است.
آن چه در سنوات گذشته متأسفانه به اشكال و صور گوناگوني باعث شده، روابط عمومي همچنان بي اثر و يا كم اثر جلوه كند، همانا اقتدارگرايي مديران، رواج سيستم ارادت سالاري به جاي شايسته سالاري، نگاه ابزاري به روابط عمومي، داناي كل جلوه دادن برخي مديران، بيگانگي سازماني و يا بيگانگي حرفه اي بسياري از مسئولان، پايين بودن آگاهي بعضي از كاركنان و مديران ارشد به اهميت و نقش روابط عمومي بوده است.
همچنين كم مهارتي و مشكل فني و ضوابط قانوني و اداري براي كار روابط عمومي ها، آسيب پذيري همبستگي و روح كار جمعي در مديران روابط عمومي و مطلق انديشي چه در مديران روابط عمومي و چه برخي از مديران سازمان، بي توجهي به طرح هاي پژوهشي و افكارسنجي- كه همه و همه موجبات بي توجهي يا كم توجهي به افكار عمومي را سبب شده و عدم مشاركت كاركنان در تصميم گيري ها را كه از دغدغه هاي جدي است- باعث شده است.
انتظار مي رود با گماردن مديران علمي ارزش گرا و فرآيند محور، مديراني در مصدر امور روابط عمومي ها قرار گيرند كه از لحاظ فني، تخصصي، تجربي و توانمندي هاي فردي با برنامه ريزي ارتباطي ويژه و پژوهش هاي افكار عمومي توانايي جلب مشاركت عمومي و اعتمادسازي در افكار عمومي را دارا باشند و فرآيند توسعه سازماني و تحقق عملي كاركردهاي روابط عمومي را به نحو مطلوبي فراهم كنند.
روابط عمومي ها تاكنون نتوانسته اند به طور كامل نگاه حرفه اي و تخصصي را در خود ايجاد نمايند؛ چرا كه از يك طرف غالب مسئولان به اين هنر و فن توجهي نكرده اند و از طرفي بسياري از مديران ما با كاركردهاي روابط عمومي ايده آل آشنا نبوده اند.
شعار مهرورزي، عدالت گستري، خدمت به بندگان خدا و پيشرفت مادي و معنوي كشور (شعارهاي رياست جمهوري جديد) نياز به مكانيزم هايي دارد و يكي از اين سازوكارها روابط عمومي ها هستند.
روابط عمومي مدون و برنامه ريزي شده يكي از ابزارهاي قوي مديريت افكار است، روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و كاركنان، مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران و افكار جمعي كاركنان دارند.
بدون شك روابط عمومي به عنوان يك «فن» و «هنر» نقش بسزايي در برقراري و تسهيل ارتباط دوسويه بين مديران سازمان و كاركنان دارد، به طوري كه امروزه كمتر سازماني را مي توان يافت كه خود را بي نياز از روابط عمومي بداند و در عين حال موفقيت هاي چشمگيري را در زمينه هاي مورد نظر و تحقق اهداف از پيش تعيين شده به دست آورده باشد.
اما اگر روابط عمومي ها بخواهند تأثير گذار باشند، بايد از همه نظر در «جايگاه» بايسته و شايسته خود قرار داشته  باشند.
اگر در رأس اين حوزه مديري لايق، متين و كارآمد وجود داشته باشد، مي تواند با به كار گماري كارگزاراني با مهارت در اين موضوعات منشأ اثر در جهت تحقق اهداف سازماني باشند.
۱- توجه جدي به افكار همه كاركنان در ايجاد حركت، اصلاح و جريان سازي سالم بدون در نظر گرفتن اميال و رويكردهاي سياسي مخرب كه متأسفانه يكي از معضلات روابط عمومي هاست.
۲- ارائه مشاوره هاي مؤثر به مديران ارشد سازمان كه اين در صورتي محقق خواهد شد كه مدير روابط عمومي بهره اي از علوم مشاوره اي، روانشناسي،  علوم تربيتي، جامعه شناسي،  مردم شناسي و ... داشته باشد؛ كه اين موضوع خلأ بزرگي در بسياري از مديران روابط عمومي هاي فعلي است.
۳- دفاع از جايگاه روابط عمومي در مقابل دخالت هاي غيرمسئولانه واحدها و افراد.
۴- حفاظت از حريم سازمان در مقابل جوسازي ها، خلاف گويي ها، دروغ پردازي ها، تهديدها و ... اين در حالي محقق مي شود كه مدير روابط عمومي خود مبرا از اين مسائل باشد.
۵- خروج روابط عمومي از موضع انفعالي به موضع فعال (در حال حاضر بسياري از مديران روابط عمومي كاملاً  از موضع انفعالي در مقابل مديران برخوردار مي باشند.)
۶- تغيير فرهنگ سازماني غلط، به اين نكته بايد توجه كرد، كارگزار روابط عمومي موقعي در جهت تغيير فرهنگ سازماني مي تواند حركت كند كه با مقوله فرهنگ آشنايي داشته و ديگر اين كه با علم رفتار سازماني مأنوس باشد.
۷- ايجاد حسن رابطه بين كاركنان، مشاوران و مديران سازمان.
۸- كمك در جذب استعدادهاي درخشان كاركنان يا به عبارتي ايجاد بستري مناسب در جهت بالندگي انديشه كاركنان.
۹- تقويت ارزش ها و ويژگي هاي مطلوب انساني.
۱۰- معرفي الگوهاي آموزشي مناسب درون سازماني و برون سازماني.
۱۱- سازماندهي خبري سازمان (تلاش براي اطلاع يابي و اطلاع رساني به موقع با روش ها و ابزارهاي ارتباطي.)
۱۲- تدوين نظام ارتباطي منسجم و تبليغي شفاف و روشن.
۱۳- تغيير نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومي و جايگاه و اهميت آن.
۱۴- جهت گيري و جهت دهي سازمان به سوي كارمند محوري.
۱۵- همكاري فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.
۱۶- تأكيد هماهنگ بر بهبود روابط درون سازماني و برون سازماني.
۱۷- تنظيم برنامه مدون و ساليانه براي عمل به شعائر و برگزاري مراسم مذهبي و غيره...
۱۸- انعكاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم مميزي نمودن آن به مسئولان و دريافت بازخورد آن جهت ارائه به كاركنان.
۱۹- برگزاري جلسات داخلي بين كاركنان و مديران به صورت ماهيانه يا فصلي.
۲۰- تهيه مقاله هاي علمي در حوزه فعاليت هاي سازمان و نشر آن در رسانه هاي گروهي.
۲۱- معرفي مطلوب مقالات و تحقيقات كاركنان در سطح سازمان.
۲۲- انعكاس تجربه هاي موفق كاركنان سازمان.
۲۳- چاپ بروشور پيام هاي آموزشي، پژوهشي و ديگر فراورده هاي سازماني.
۲۴- تهيه فيلم براي معرفي سازمان.
۲۵- ايجاد برنامه نظامند همدردي با خانواده هاي سازمان بدون تبعيض قائل شدن.
۲۶- تهيه و تنظيم منشور اخلاقي روابط عمومي سازمان.
با روي كار آمدن كابينه دولت جديد، بديهي است مديريت ها در سازمانها و دستگاههاي اجرايي نيز دستخوش تغيير و تحول خواهد شد كه در اين ميان بر اساس تجارب گذشته تغييرات واحدهاي روابط عمومي به جهت ماهيت كاريشان سريع تر از ساير مديريت هاي سازماني است. چرا كه روابط عمومي تنظيم كننده مديريت ارتباط بين سازمان و كاركنان خواهد بود و به نوعي وظيفه خطير اطلاع رساني و سخنگويي و اعلام مواضع آن سازمان را در سطح جامعه و افكار عمومي برعهده خواهد داشت.
اگر مديران سازماني مي خواهند هنر مردم داري را تحقق بخشند، لازمه آن به كارگيري مديران روابط عمومي كاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراري ارتباط با مخاطبان است. به هر حال مي توان گفت دوران حبس اطلاعات به سر آمده است و مردم خواهان انتشار اطلاعات شفاف و روشن هستند.

بازار فرهنگ
سيري در زندگاني حضرت علي(ع)
ترجمه و تأليف: محمد صالحي/ ناشر: معيار علم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۰۷ صفحه، رقعي/ ۱۶۵۰ تومان.
كتاب حاضر كه دومين جلد از يك دوره چهارجلدي تحت عنوان زندگاني چهارده معصوم(ع) است به سير در زندگاني حضرت علي(ع)، بزرگمرد عالم اسلام مي پردازد. اين كتاب داراي ۱۵ فصل است. بزرگمرد آفرينش (مولي الموحدين حضرت علي(ع))، تولد و نوجواني علي(ع)، كنفرانس در خانه پيامبر(ص)، علي(ع) معماي خلقت، علي ياور پيامبر در جنگ ها، نقش علي و عظمت آن، بعد از پيامبر(ص) علي(ع) فرزند كعبه، جانشيني عمر، وصيت تاريخي عمر، حكومت عثمان، درخواست مردم از علي(ع)، حكومت امام علي(ع)، ضربت خوردن و شهادت علي(ع) و پندهايي از حضرت علي(ع)، عناوين فصول ۱۵ گانه اين كتاب است.
سيري در زندگاني حضرت فاطمه زهرا(س)
گردآورنده و مترجم: محمد صالحي/ ناشر: معيار علم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۷۶ صفحه، رقعي/ ۱۴۰۰ تومان.
چهره تاريخ شيعه مملو از انسان هاي با فضيلتي است كه از سوي خداوند متعال مأمور هدايت جامعه بشري شده اند، اما وجود فاطمه زهرا(س) و زندگي كوتاه آن حضرت، پر از درس ها و نكات  آموزنده اي براي انسان هاي حقيقت طلب تا انتهاي تاريخ است.اين كتاب كه به شرح زندگاني حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخته است شامل چهارده فصل تحت عناوين افتخار خاندان وحي، طلوع اسلام در جزيرة العرب، تولد حضرت فاطمه(س)، وفات ابوطالب و خديجه، هجرت به مدينه، خواستگاران حضرت فاطمه(س)، روايت ها، معجزات حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت وگوي ابوبكر با حضرت فاطمه(س)، حضرت فاطمه(س) و قضيه فدك، افروختن آتش بر خانه حضرت فاطمه (س)، وصيت نامه حضرت فاطمه(س) و پندهايي از حضرت فاطمه(س) است.
سيري در زندگاني امام رضا(ع)
گردآورنده و مترجم: محمد صالحي/ ناشر: معيار علم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۷۵ صفحه، رقعي/ ۱۴۰۰ تومان.
كتاب حاضر به شرح زندگاني امام رضا(ع) مي پردازد. اين كتاب داراي ۱۰ فصل شامل سابقه تاريخي مشهد، تولدي مبارك، مشخصات امام رضا(ع)، ستايش علما از حضرت رضا(ع)، مناظرات امام رضا(ع)، مباحثي درباره امامت، نمونه هايي از فقه امام رضا(ع)، جمعي از اصحاب امام رضا(ع)، حكايت ها، در رثاي امام و پندهايي از امام رضا(ع) است.
سيري در زندگاني امام جعفر صادق(ع)
گردآورنده و مترجم: محمد صالحي/ ناشر: معيار علم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۵۹ صفحه، رقعي/ ۱۳۵۰ تومان.
كتاب حاضر به زندگاني امام جعفر صادق(ع) رئيس مذهب شيعه اختصاص دارد. كتاب سيري در زندگاني امام جعفر صادق(ع) داراي هفت فصل است.فصل اول تحت عنوان «ولادت باسعادت امام جعفر صادق(ع)» به مسائل ولادت آن حضرت و پدر و مادر آن بزرگوار، دايه  ايشان، رشد آن حضرت در سايه جد و پدرش، ظاهر امام صادق در خلقت، علت ناميدن او به جعفر و صادق و ... پرداخته شده است.
فصل هاي دوم، سوم و چهارم به ترتيب به علم و علوم ايشان، امام سرچشمه علوم و معارف و مدرسه علميه امام صادق(ع) اختصاص دارد.در فصل هاي پنجم، ششم و هفتم نيز مطالبي درباره روش رسالتي امام جعفر صادق(ع)، نقش رهبري ايشان و پندهايي از آن امام همام بيان شده است.

همايش ها و سمينارها
بيست و چهارمين همايش بين المللي نفت خام
۱- تاريخ برگزاري: ۱۲-۱۱ اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: اسلووني/ براتيسلاوا
۳- پست الكترونيكي: Jozef. Mikulec @ Vurap.sk
۴- صفحه الكترونيكي: http:// www. Vurup. Sk/ipc
۵- نيم نگاه: همايش در ۴ محور اصلي شامل؛ توليدات سبك، پتروشيمي، گاز طبيعي و توليدات قابل تجديد و پتروشيمي برگزار شده و در هر بخش بحث هاي مختلفي به اين شرح مطرح خواهد شد؛ كاتاليزورها و شيوه هاي تجزيه و پالايش در پالايشگاه ها، از نفت خام با سولفورسنگين تا بنزين با سولفور سبك، c4 و C5 مورد استفاده براي بنزين پتروشيمي، افزايش قيمت در فرايند كردن نفت خام، كيفيت بنزين توليدي و ارتباط آن با عملكرد كارخانجات خودروسازي، زباله هاي صنعتي ناشي از پالايش نفت خام و لزوم ايجاد تحول در پالايشگاه ها به منظور توليد زباله كمتر و كم خطرتر، پالايش نفت خام و مكانيزم هاي جديد براي بهبود كيفيت بنزين، استانداردهاي جديد توليدات حاصل شده از نفت خام، توليد اولفين ها، تكنولوژي توليد اتيلن، فرايندهاي پيشرفته توليد فنول، اتيل بنزين، اكسيد اتيلن، پلي اتيلن، پلي پروپيلن در كارخانجات پتروشيمي، بررسي سوخت هاي جايگزين و قابل تجديد، توسعه تكنولوژي توليد و فروش توليدات حاصله از نفت خام، محيط زيست، پيشرفت ها و برنامه ريزي هاي بلند مدت براي حفظ محيط زيست، پيشرفت هاي جديد در تكنولوژي توليد هيدروژن، جلوگيري از خطرات الكترواستاتيك در حفاظت از تانك ها و...
همايش تكنولوژي صنعت غذا (Food tech2005)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۲-۱۱ اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: لهستان/ ورشو
۳- پست الكترونيكي: fte @ marcusevanscy.com
۴- صفحه الكترونيكي: http:// www. Food tech congress,com
۵- نيم نگاه: همايش Food tech 2005 معتبرترين همايش صنعت غذا در منطقه اروپاي مركزي و شرقي است كه با تمركز بر دو محور «فرايند مواد غذايي» و «بسته بندي مواد غذايي» برگزار مي شود. از ويژگي هاي ديگر اين نشست برگزاري نمايشگاه در كنار همايش است به طوري كه تاكنون ۵۵ كشور براي حضور در اين نمايشگاه ثبت نام كرده اند. در اين همايش درباره بسته بندي انواع مواد غذايي، تنقلات و نوشيدني ها، فرايند محصولات مختلف غذايي، پيشرفت هاي جديد صنايع غذايي در زمينه بسته بندي و افزايش كيفيت و مدت ماندگاري محصولات غذايي، صادرات، ارتقاي كيفيت محصولات غذايي كنسروي و بسته بندي شده، بازاريابي توليدات غذايي، بسته بندي و نقش آن در صادرات و فروش محصولات غذايي و... بحث و گفت  و گو خواهد شد.
همايش بين المللي گرافيك، تصويربرداري
و فرايند تصويربرداري (ICGST2005)

۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۱۹ دسامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: مصر/ قاهره
۳- پست الكترونيكي: a.hassaniec @ icgst.com
۴- صفحه الكترونيكي: http:// www. Cba edu. Kw/ Abo
۵- نيم نگاه: همايش ICGST2005 با تأكيد بر بررسي كاربرد و تأثير گرافيك، تصويربرداري و تصويرسازي در علم كامپيوتر برگزار شده و پژوهشگران درباره يافته هاي جديد علم گرافيك و تصويربرداري كامپيوتري، مهندسي كامپيوتر و لزوم تسلط مهندسان بر علم تصويرسازي گرافيكي، شناسايي مشكلات و نيازهاي گرافيك كامپيوتري، تصويربرداري ديجيتال، تركيب تصاوير و ساخت جلوه هاي ويژه با كامپيوتر، بررسي پيشرفت ساخت نرم افزارهاي ويژه گرافيكي، شناخت جايگاه رياضيات در گرافيك و تصويربرداري كامپيوتري، فرايند توليد تصاوير متحرك، CBIR، ارتباط انيميشن (پويانمايي) و كامپيوتر (انيميشن كامپيوتري) و... بحث و گفت  و گو خواهند كرد.
مهتاب خسروشاهي

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |