يكشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۶ - Oct 16, 2005
دعاي روز دوازدهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ زَيِّنّي فيهِ بِالسَّتُرِ وَ العِفافِ وَ استُرني فيهِ بِلِباسِ القُنُوعِ وَ الكِفافِ وَ احمِلني فيهِ عَلَي العَدلِ وَ الاِنصافِ وَ امِنّي فيهِ مِن كُلِّ ما اَخافُ بِعِصمَتِكَ ياعِصمَهَ الخآئِفينَ.
اي خد در اين روز مرا به زيور ستر و عفّت نفس بياراي و به جامه قناعت و كفاف بپوشان و به كار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ايمن ساز به نگهباني خود اي نگهدار و عصمت بخش خدا ترسان عالم.
امروز با حافظ
بر لوح بصر خط غباري بنگارم
گر دست دهد خاك كف پاي نگارم
چون شمع همان دم به دمي جان بسپارم
پروانه او گر رسدم در طلب جان
فرهنگ بزرگ فارسي به اهتمام
بهاء الدين خرمشاهي تدوين مي شود
مهر: بهاء الدين خرمشاهي -كتابشناس و پژوهشگر معاصر، كار بر روي فرهنگ بزرگ فارسي را از سالها قبل آغاز كرده و به قرار معلوم، اين طرح را به پژوهشكده علوم انساني ارائه مي كند.
فرهنگ بزرگ فارسي خرمشاهي با حجمي بالغ برهفت هزار صفحه با همكاري پژوهشگاه علوم انساني منتشر خواهد شد.
خرمشاهي در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اين طرح، گفت: قرار است اين طرح را به پژوهشگاه علوم انساني ارائه دهم و با همكاري اين پژوهشكده اين كار را به پايان برسانم.
وي در ادامه افزود: آغاز تدوين اين فرهنگ به سال ،۱۳۷۴ يعني درست ده سال قبل باز مي گردد و به طورمنظم هفت سال زمان صرف تدوين آن شده است.
پس از آن يك دوره سه ساله دراين كار وقفه افتاد و سپس طرحي آماده كردم كه اين فرهنگ بزرگ را با همكاري پژوهشكده علوم انساني به پايان برسانم.
خرمشاهي درطول هفت سالي كه به كار تدوين اين فرهنگ مشغول بود، خود به تنهايي اين كار را ادامه مي داد و پيش بيني مي كند كه طي سه پژوهش، اين فرهنگ سرانجام به پايان برسد.
بهاء الدين خرمشاهي درباره ويژگي هاي اين فرهنگ به مهر، گفت: اين فرهنگ مانند ديگر فرهنگ هاي موجود همچون: آريان پور ، حييم و هزاره تدوين مي شود، اما با توجه به محتواي آن، بيشتر محتواي دانشنامه اي دارد.
وي تصريح كرد: در اين فرهنگ بيش از ۲۰ هزار مدخل دانشنامه اي و همچنين ۸۰ هزار مدخل لغوي استخراج و شرح داده خواهد شد.

اعتراض هنرمندان مصر به نبود
سريال هاي ديني در رمضان
برخلاف رمضان سال هاي گذشته، در برنامه هاي امسال ويژه اين ماه در مصر كه ۳۰ سريال تلويزيوني را شامل مي شود، هيچ مجموعه داستاني با مضمون ديني وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از پايگاه خبري ميدل ايست آنلاين، در ماه رمضان امسال از ۳۰ سريال تلويزيوني ويژه اين ماه كه ۲۲ سريال همزمان پخش مي شود، هيچ مجموعه اي به مضامين ديني اختصاص ندارد.در سال هاي گذشته رسم بر اين بود كه بخشي از سريال هاي ويژه رمضان به موضوعات ديني و بيشتر با بستري تاريخي اختصاص مي يافت.سال گذشته تنها سريال ديني از اين نوع «امام نسائي» بود كه به بررسي زندگي اين شخصيت ديني مي پرداخت.
حذف كامل سريال هاي ديني در رمضان امسال سبب شد توليدكنندگان اين برنامه ها، درباره وجود تعمد و برنامه از پيش طراحي شده براي حذف اين فيلمها به اطمينان بيشتري برسند.
حسن يوسف كه از فعالان اين گونه سريالها در مصر است با گلايه از بي توجهي شبكه هاي مصري به اين مجموعه ها، اختصاص نامناسب ترين ساعات پخش را به اين فيلمها از عوامل عدم موفقيت آنها مي داند.به گفته وي در حالي كه سريال هاي طنز در بهترين ساعات به روي آنتن مي روند، فيلم هاي ديني در زمان سحر پخش مي شوند.

كنگره هنر و ادبيات ديني
ايسنا: به منظور بررسي چشم انداز هنر و ادبيات ديني معاصر و ارج نهادن به كوشش هاي هنرمندان و نويسندگان عرصه هاي گوناگون هنر ديني، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان همه ساله كنگره اي با تمركز بر يكي از هنرها برگزار خواهد كرد.
به همين منظور اين اداره كل نخستين كنگره هنر و ادبيات ديني را با موضوع داستان ديني با هدف تبيين پژوهش هاي نظري و معرفي نمونه هاي موفق اين حوزه در بهمن  ۱۳۸۴برگزار خواهد كرد.
علاقه مندان مي توانند مقاله هاي خود را با محوريت موضوع هاي زير به دبيرخانه كنگره بفرستند: مؤلفه هاي داستان ديني، چالش هاي داستان ديني، چشم انداز داستان ديني در ايران و جهان، تعامل داستان ديني و سينما، آسيب شناسي داستان ديني، داستان ديني و تاثيرپذيري از كتاب هاي مقدس، تحليل نمونه هاي موفق داستان ديني در ايران و جهان، مشتركات داستان ديني و داستان اخلاق گرا، معنا و معنويت در داستان ديني، داستان ديني و ريشه هاي كهن آن در ايران و جهان.
شرايط شركت در كنگره به اين شرح است: مقاله ها مي بايد يك يا چند موضوع از موضوع هاي فراخوان را پوشش دهند، به صورت تايپ شده و بين  ۵ تا ۱۵ صفحه A4 باشند، قبلا در جايي منتشر نشده باشند و به همراه اصل مقاله چكيده آن نيز فرستاده شود.آخرين مهلت ارسال مقالات  ۱۵/۰۹/،۱۳۸۴ زمان و مكان برگزاري كنگره روزهاي ۲۷ و ۲۸ بهمن  ۱۳۸۴در شهرستان اهواز است.دبيرخانه  كنگره در اهواز، امانيه، خيابان فلسطين، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، اعلام شده است.

مدير انتشارات فرهنگ معاصر:
اتحاديه ناشران در مسير مدرن شدن گام برمي دارد
گروه ادب و هنر: اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران در مسير مدرن شدن گام برمِي دارد و در هر دوره عملكرد بهتري از دوره گذشته ارائه مي دهد.داوود موسايي، مدير انتشارات فرهنگ معاصر و رئيس هيأت مديره تعاوني ناشران ضمن اعلام اين مطلب به سايت ميراث خبر گفت: در يك يا دو دوره چهارساله نمي توان توقع داشت كه يك اتحاديه قوي همچون نمونه هاي كشورهاي باسابقه شكل بگيرد.وي با اشاره و تأكيد بر حضور جدي در انتخابات گفت: در دوره جديد بايد كساني انتخاب شوند كه بتوانند روند رو به رشد اين تشكل را شتاب بخشند. كساني كه به كارها سازمان دهي بيشتري بدهند و كمبودها را جبران كنند.
وي نبود كار آماري در اتحاديه را نقطه ضعفي براي اين تشكل دانست و گفت: ما هنوز نمي دانيم چه تعداد كتاب فروشي و چقدر فضاي فروش كتاب در سطح كشور وجود دارد. اتحاديه براي اينكه بتواند زيرساخت هايش را مستحكم كند چاره اي ندارد جز اينكه در بخش جمع آوري اطلاعات لازم، دقيق تر و كارشناسانه تر عمل كند.
او تاسيس يك نشريه حرفه اي و يك سايت اطلاع رساني را از اولويت هاي اتحاديه در دوره جديد دانست. رئيس هيأت مديره تعاوني ناشران ادعاي وابستگي اتحاديه به وزارت ارشاد را رد كرد و گفت: اين وابستگي نيست بلكه رابطه است. اتحاديه بايد با ارشاد به عنوان متولي فرهنگ كشور رابطه داشته باشد ولي اين دليل نمي شود سياست هايش توسط آنها مشخص شود. شما در زمينه هاي ديگر هم اين رابطه را مي بينيد. كسي كه در بخش صنعت كار مي كند قطعا با وزارت صنايع ارتباط دارد.
گفتني است فرصت ثبت نام در انتخابات اتحاديه كه قرار بود اواخر مهر ماه برگزار شود تا دوم آبان تمديد شد. يكي از شرايط كانديدا شدن، داشتن مدرك ديپلم براي كانديدا هاي جديد و داشتن مدرك سيكل براي اعضاي سابق هيأت مديره است.

فرصت دوستي
دري به باغ محبت بگشاييم
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:به هم هديه بدهيد تا محبت ها زياد شود و كينه ها از بين برود.
***
گاهي يك هديه كوچك و به ظاهر ناچيز پيام محبت و مهرباني دلي بزرگ را به خوبي منتقل مي كند. گاهي يك هديه پيش پاافتاده و به ظاهر كم قيمت پيام دوستي و همدلي قلبي با صفا مي شود.
بسياري از كدورت هاي ريشه دار و بزرگ با همين هديه هاي كوچك پايان مي پذيرد.
بسياري از سوءتفاهم ها و نامهرباني ها با همين هديه هاي ناچيز از ميان مي رود.
هديه بهانه اي است براي اين كه به يك دوست بگوييم دوستش داريم.
هديه وسيله اي است تا به يك نفر بفهمانيم بدي و ناراحتي او را نمي خواهيم.
با هديه دادن فضايي صميمي و باصفا درست مي شود و باران محبت در تبادل هديه ها مي بارد.
هديه حتما نبايد چيزي قيمتي و گران باشد. گاهي يك كار دستي زيبا، گاهي يك وسيله كوچك يا كتاب مناسب و گاهي حتي يك شاخه گل دري به باغ محبت مي گشايد.
ماه مبارك رمضان فرصت دوست داشتن و مهربان بودن است. ماه مبارك رمضان بهانه كنار گذاشتن كينه ها و نامهرباني هاست.
آيا دلي نيست كه با هديه اي برايش پيغام مهر بفرستيم؟ آيا دوستي نيست كه با هديه اي كينه از دلش برداريم؟ آيا محبتي قديمي سراغ نداريم كه بتوان با هديه اي آن را تازه كرد؟

تازه  هاي دنياي رسانه ها
طولاني ترين خيابان تهران ثبت ملي مي شود
ميراث خبر: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به در خواست شوراي ثبت اين سازمان، «ولي عصر» طولاني ترين خيابان تهران را به عنوان نخستين خيابان ثبت ملي مي كند.اين خيابان تاريخي كه مسير طولاني ميدان راه آهن تا ميدان تجريش را در بر مي گيرد، با چنارهايش و سايه سار آن براي مردم تهران دير آشنا است.
تلاش براي ثبت اين خيابان، حاشيه امنيتي براي علاقه مندان به ميراث طبيعي را ايجاد مي كند تا ديگر هر روزشان با دغدغه ارايه طرح تعريض و قطع درختان اين مسير، سپري نشود.
شركت هاي بزرگ هرزه نگاري، سياستمداران آمريكايي را مي خرند
فارس: وسعت و سودآوري صنعت مستهجن نگاري در آمريكا باعث شده است كه لابي هاي اين شركتها بتوانند سياستمداران آمريكايي و اعضاي كنگره را به اميد راي و پول اين شركتها با سياستهاي خود همراه كند.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري cbs، بيل ليون يكي از اعضاي كنگره آمريكا كه براي منافع شركتهاي مختلف با اعضاي كنگره مذاكره مي كند اخيراً اعلام كرده است لابي شركتهاي مستهجن  نگاري شده است.ليون كه پيش از اين براي صنايع نظامي  لابي مي كرده است، مي گويد: «وقتي ۱۲ هزار نفر فقط در كاليفرنيا در صنعت مستهجن نگاري كار مي كنند مي توان مدعي شد اين صنعت بسيار گسترده شده است و اكنون مي تواند به دنبال تاثيرگذاري سياسي باشد.»مطابق آمارهايي كه ليون ارائه كرده است شركتهاي مستهجن نگاري در كاليفرنيا به حدي درآمد دارند كه سالانه فقط ۳۶ ميليون دلار ماليات مي پردازند.
از نظر بسياري از كارشناسان اين موضوع كه سياستمداران و اعضاي كنگره آمريكا براي راي بيشتر حتي حاضر به همكاري و هماهنگي و حمايت از شركتهاي توليد كالاها و تصاوير مستهجن هستند فاجعه اي در اخلاق سياسي آمريكا محسوب مي شود.
بانوان تهراني راننده تاكسي هاي بي سيم مي شوند
مهر: مديرعامل سازمان تاكسيراني گفت: در نخستين گام ۱۰۰ نفر از بانوان با استفاده از تاكسي هاي بيسيم مجهز به سيستم gps، سرويس دهي به شهروندان به ويژه خانم ها را انجام مي دهند.امير محمود دهلوي با اعلام اين خبر افزود: در پي درخواست هاي مكرر بانوان تهراني براي به كارگيري تاكسي هايي كه رانندگان آن زن باشند، سازمان تاكسيراني كار عضوگيري را شروع كرده و ۱۰۰ نفر از بانوان براي جابجايي مسافران بر اساس دستورالعمل و ضوابط خاصي به كار گرفته مي شوند.
مديرعامل سازمان تاكسيراني در ادامه تصريح كرد: متقاضيان طبق مقررات به ازاي دريافت تاكسي بايد يك خودرو فرسوده را از رده خارج كنند كه البته اين كار به صورت ويژه و خارج از برنامه انجام مي شود.
كشف نوعي گياه وحشي در كانادا
ايسنا: دانشمندان كانادايي در كشفي حيرت آور از مشاهده گياهي مهاجم در يك لنگرگاه اين كشور خبر دادند.به گفته دانشمندان اين گياه وحشي مهاجم شبيه نوعي كاهوست و بر اساس مشاهدات موجود بخش هاي گوناگوني از شهرهاي مجاور را در بر گرفته است.يكي از اين دانشمندان از دانشگاه آلاسكا در اين خصوص گفت: اين گياه وحشي، گياه وحشتناك است كه در بخش هاي زيادي از شمال آمريكا رشد كرده  است.به گفته دانشمندان و محققان گياه شناس، دانه هاي اين گياهان به اندازه فلفل هستند و بر روي برگ درختان و خزها رشد مي كنند.اين دانشمندان افزودند كه اين گياه وحشي مي تواند از طريق تكه تكه شدن و گسترش در زمين، تكثير يافته و در خاك ريشه بدواند.

كوتاه از هفت هنر
پارسايي مديركل مركز هنرهاي نمايشي شد
با پذيرش استعفاي دكتر نشان، از سوي معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حسين پارسيايي به عنوان مديركل جديد مركز هنرهاي نمايشي منصوب شد.
آخرين مسئوليت هاي وي نايب رئيس انجمن نمايش كشور و دبير شوراي مديريت تئاتر شهر و دبير همايش سراسري آئين هاي عاشورايي مي باشد.
بررسي زيباشناسي هنر از منظر قرآن كريم
نشست  بررسي  زيبايي  شناسي  هنر از منظر قرآن  كريم  با حضور استاد مهدي كلهر در تالار ابن  سيناي  دانشگاه  تهران  برگزار مي شود .عليرضا سجادپور مدير اجرايي  هيات  اسلامي هنرمندان  با اعلام  اين  خبرگفت  همراه  با رايحه  نيايش  و نسيم  تمناي  مومنان  و پرهيزگاران  در ماه  مبارك  رمضان  ،مجموعه  نشستهاي  زيبايي  شناسي  هنر از منظر قرآن كريم  يكشنبه  و سه شنبه  هر هفته  از ساعت  ۱۸ تا ۲۱ برگزار خواهد شد.
پژوهشگران معاصر ايران منتشر شد
ايلنا: كتاب پژوهشگران معاصر ايران تحقيق و تاليف هوشنگ اتحاد از سوي انتشارات فرهنگ معاصر روانه بازار كتاب شد.
كتاب پژوهشگران معاصر ايران در بر گيرنده ۲۳ سال تحقيق و تاليف هوشنگ اتحاد است كه از سال ۱۳۷۸ انتشار نخستين جلد آن آغاز شده و تا به امروز ۸ جلد از آن منتشر شده است كه اين روند همچنان ادامه خواهد داشت. مولف مبناي اين اثر عظيم را تولد محمد قزويني كه بنيان  گذار تحقيقات علمي در ايران مي  باشد ، گذاشته است و شيوه تنظيم اين كتاب بر خلاف تمام كتاب ها و فرهنگ  هايي از اين دست بر اساس سال تولد اين پژوهشگران است نه براساس حروف الفبايي.
يك شب در جشنواره مونترال
فيلم سينمايي «يك شب» ساخته «نيكي كريمي» در سي و چهارمين دوره جشنواره جديد مونترال به نمايندگي از سينماي ايران در كنار آثاري از لارس فون تريه، آلن كاواليه و برادران داردن به نمايش در مي آيد.جشنواره سينماي جديد مونترال از ۱۳ تا ۲۳ اكتبر در دومين شهر بزرگ كانادا برگزار مي شود.
گزينه شعرهاي م.آزاد
ايسنا: گزينه كليه شعرهاي منتشر شده م.آزاد منتشر مي شود.اين گزينه با عنوان «بهارزايي آهو» و با مقدمه هايي به قلم خود شاعر و سيروس طاهباز توسط انتشارات دارينوش منتشر مي شود.پيش از اين نيز در سال ۴۹ گزينه اي با همين نام و به انتخاب سيروس طاهباز توسط انتشارات اميركبير به چاپ رسيده بود، كه گزينه جديد در حجمي بيشتر، كليه مجموعه هاي شاعر را در برمي گيرد و به انتخاب خود اوست.«بهارزايي آهو» با حجم يكصد و ۵۰ صفحه اي حدود ۶۰ و چند شعر را شامل مي شود.
جايزه بزرگ ترجمه ارمنستان به احمد نوري زاده
جايزه بزرگ ترجمه در جمهوري ارمنستان كه «گانتق» Gantegh ناميد مي شود، در سال ۲۰۰۵ به احمد نوري زاده تعلق گرفت.جايزه بزرگ ترجمه سال ۲۰۰۵ جمهوري ارمنستان براي ترجمه زبان ارمني به ديگر زبان ها به نوري زاده از ايران و براي ترجمه از ديگر زبان ها به ارمني، به وزير فرهنگ پيشين جمهوري ارمنستان -  هاكوب موسس Hakob Movses ، مترجم زبان آلماني در جمهوري ارمنستان تعلق گرفت.
كارگاه تخصصي آشنايي با مكتب ادبي رئاليسم برگزار مي شود
مهر: كارگاه هاي تخصصي آشنايي با مكاتب ادبي وشناخت عناصر داستاني با نقد و بررسي مكتب ادبي رئاليسم و شناخت عنصر شخصيت و شخصيت پردازي از سوي اداره فعاليتهاي ادبي و هنري معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم تهران برگزار مي شود.مسئول كانون داستان نويسي جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران در گفت  وگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، با اعلام اين خبر گفت: اين كارگاه روز يكشنبه بيست و چهارم مهر ماه سال جاري ازسوي اداره فعاليت هاي ادبي وهنري معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم و با حضور كارشناسان، استادان و دانشجويان رشته زبان و ادبيات فارسي در سالن كنفرانس دانشگاه تربيت معلم تهران واقع در كرج برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
درگذشت استاد غلامحسين مصاحب
استاد غلامحسين مصاحب در سال ۱۲۸۹ ش در شهرستان نايين در استان اصفهان به دنيا آمد. وي در سال ۱۳۰۶ ش به خدمت وزارت معارف درآمد و تحصيلات خود را در فرانسه و انگلستان به پايان برد. غلامحسين مصاحب، در سال ۱۳۲۷ دكتراي رياضي خود را از كمبريج گرفت و به عضويت انجمن رياضي دانان لندن و انجمن فلسفي كمبريج درآمد. وي پس از پايان تحصيلات عالي، ضمن دارا بودن مشاغل اداري، از تأليف و تدريس نيز غافل نماند. استاد مصاحب در سال ،۱۳۴۵ مؤسسه رياضيات را در دانشگاه تربيت معلم تأسيس كرد و تا آخرين روزهاي حيات خود به سمت استادي در آن مؤسسه اشتغال داشت. غلامحسين مصاحب در زمينه لغت و پهنه وسيع آن تلاش مي كرد و مخصوصاً در مورد وضع واژه هاي جديد در قبال لغت ها و اصطلاح هاي خارجي فعاليت مي نمود كه از آن جمله مي توان به فرهنگ اصطلاحات جغرافيايي اشاره كرد كه با همكاري تعدادي از محققان و كارشناسان در ۱۳۲۸ به چاپ رسيد. وي به زبانهاي عربي ،فرانسوي،و انگليسي تسلط وبا زبان آلماني، آشنايي كامل داشت. استاد مصاحب همچنين در علوم عربي و معقول و منقول، داراي تبحر و تحصيلات عميق بود به طوري كه به دريافت درجه اجتهاد نيز مفتخر گرديد. يكي از كارهاي اساسي مصاحب، اقدام به تهيه دايره المعارف فارسي با همكاري عده بسياري از دانشمندان در رشته هاي گوناگون بود كه در ،۱۳۳۴ سرپرستي آن را برعهده گرفت. آناليز رياضي، منطق رياضي و تئوري اعداد حقيقي از جمله آثار ديگر اين استاد محقق مي باشند. دكتر مصاحب سرانجام در مهرماه ۱۳۵۸ در ۶۹ سالگي درگذشت.
درگذشت استاد مرضي حنانه
مرتضي حنانه (فرزند مهندس محمد حنانه مؤسسه دبيرستان ايرانشهر) پس از طي دوران ابتدايي و ورود به هنرستان موسيقي، از طرف هنرستان به چكسلواكي رفت تا آموزش هاي لازم را طي كند. با شروع جنگ جهاني دوم، اين هنرستان تعطيل شد؛ ولي مرتضي حنانه با تلاش خود و دوستانش، پايه اركستر سمفونيك تهران را بنا گذاشت. او بعدها براي تكميل تحصيلات خود در موسيقي به ايتاليا رفت و پس از بازگشت به ايران به تدريس موسيقي پرداخت. حنانه پس از مدتي اركستر سمفونيك راديو ايران را با نام فارابي تأسيس كرد و پس از افتتاح تلويزيون ايران، در سمت مشاور سرپرستي، كلاس هاي آموزش فني خوانندگان را تشكيل داد. استاد حنانه كه در سال ۱۳۵۰ ش موفق به اخذ نشان بهترين آهنگساز براي يك فيلم شده بود، اولين كسي است كه در ايران به ساخت موسيقي فيلم اقدام كرده است. گام هاي گمشده، دروازه هاي متروك و مقاصدالالحان و... از جمله آثار استاد مرتضي حنانه مي باشد.
آغاز هفته پيوند اوليا و مربيان
خانه و مدرسه زماني مي توانند رسالت آموزشي و تربيتي خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند كه هر يك شناخت تربيتي كافي داشته باشند و نقش تربيتي خاص خود را با بصيرت انجام دهند. در اين راستا انجمن اوليا و مربيان، هيأتي منتخب از پدران و مادران، دانش آموزان و مربيان مدرسه است كه با هدف همكاري در جهت پيشبرد امور آموزش و پرورش دانش آموزان تشكيل مي شود. اين انجمن، پيشنهادها و طرح هاي مفيد را به مدير و مسئولان مدرسه عرضه مي كند و در اداره بهتر امور، يار و ياور صميمي مديران محسوب مي گردد. انجمن اوليا و مربيان، مظهر همكاري خانه و مدرسه در امر تعليم و تربيت كودكان و نوجوانان است. در هفته پيوند اوليا و مربيان كه از تاريخ ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه هر سال برگزار مي گردد، پدران و مادران به مدارس دعوت شده و درباره مسائل تربيتي بحث و تبادل نظر نموده و نمايندگان خود را در انجمن براي يك سال برمي گزينند. مشاوره و برنامه ريزي به منظور تحقق اهداف انجمن؛ همكاري و همفكري با مدير و مربيان مدرسه در مورد برنامه هاي اوقات فراغت دانش آموزان و دعوت از اولياي علاقمند به منظور بهره مندي از خدمات و ياري هاي آنان براي تهيه و تدارك و تكميل امكانات آموزشي _ پرورشي مدرسه از جمله مهم ترين وظايف انجمن اوليا و مربيان مي باشند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
فرياد...
ماشينش را بيشتر از جانش دوست داشت. حتي به پسرش اجازه نمي داد با آن رانندگي كند. خودش هم با موتور سركار مي رفت. اما حالا سه روز بود بي توجه به فريادهاي او، هر كسي كه از راه مي رسيد پشت فرمان ماشينش مي نشست.
... آنچه را مي ديد باور نمي كرد، اين بار شاگرد مغازه اش حلواي ختمش را به مسجد مي برد.
اسد الله افلاكي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه آرا: نمايشگاه نگارگري مجدي/ تا سوم آذر/ ضلع شمالي غرب ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، پلاك ۲۷/ تلفن: ۸۸۸۲۴۵۴۲
* نگارخانه آبتين: نمايشگاه نقاشي آذر محموديان/ تا ۲۶ مهر/ خيابان ولي عصر، قبل از پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲/ تلفن: ۲۲۰۱۷۷۶۱
* نگارخانه شفق: نمايشگاه تذهيب و سفال كيانوش معتقدي/ تا ۳۰ مهر/ خيابان اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو/ تلفن: ۸۸۱۷۱۹۵
*نگارخانه مهر: نمايشگاه خط معلي آثار حميد عجمي و شاگردان/ تا پنجم آبان/ بزرگراه نواب، كميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب/ تلفن: ۵۵۴۱۱۴۰۹
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي گروهي/ از ۲۸ مهر تا سوم آبان/ بلوار آفريقا، خيابان پديدار، ساختمان شهروز/ تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴

گل و گياه
بليدي فورميس
004923.jpg
نام علمي: Dorotheanthus bellidiformis
خانواده: AIZOACEAE
گياه پوششي يكساله با برگهاي سرنيزه اي و گوشتي به رنگ سبز روشن كه گلهاي مينايي شكل آن در رنگهاي قرمز، صورتي، زرد و يا سفيد در فصل تابستان ظاهر مي شوند. گلها فقط به هنگام تابش نور آفتاب باز هستند. حداكثر بلندي ۱۵ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك ماسه اي و سبك كه داراي زهكش خوب باشد. جهت افزايش طول دوره گلدهي گلهاي پژمرده را مرتبا مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار درون سيني حاوي كمپوست نرم امكان پذير است. بذرها را مي توان در آخر بهار مستقيما درون باغچه نيز كاشت كه پس از اينكه نشاءها داراي سه برگ شده تعدادي از آنهارا درآورده و فاصله نشاءهاي باقيمانده درون باغچه را حدودا ۲۰ سانتيمتر تنظيم مي كنند. نشاءهاي كاشته شده درون سيني را اول تابستان به باغچه منتقل نموده و به فاصله ۲۰ سانتيمتر از يكديگر مي كارند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |