يكشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۶ - Oct 16, 2005
محصولات جديد همه را حيرت زده مي كنند
فيلم ها و تلويزيونت را توي جيبت بگذار
iPod با فروش بيش از 28 ميليون دستگاه به محبوب ترين
mp3پلير دنيا تبديل شده است
004875.jpg
004869.jpg
گروه دانش  و فناوري ـ مهدي صارمي فر: امپراتوري محصولات mp3پلير شركت اپل عضو جديدي پيدا مي  كند. اپل مي  خواهد دستگاه پخش ويديويي iPod را هم عرضه كند. اين خبر را استيو جابز، رئيس اپل اعلام كرد. اپل زماني با ارائه كامپيوترهاي مكينتاش، موج جديدي را وارد زندگي مردم كرد و آن كامپيوتر هاي شخصي بود. اين شركت همچنين از پيشگامان دنياي لپ تاپ نيز بوده است. اما در حالي كه در چند سال اخير بازار دستگاه هاي پخش mp3پلير در دست سوني، كريتيو و ريو بوده اين شركت با ارائه iPod توانست به سرعت خود را به عنوان يكي از پيشگامان اين صنعت هم معرفي كند.
به لطف محبوبيت iPod، فروش اين شركت به سه و نيم ميليارد دلار بالغ شد. درآمد خالص اپل نيز به 320 ميليون دلار يا 37 سنت براي هر سهم رسيد. اين رقم در سه ماهه مشابه سال گذشته 61 ميليون دلار يا هشت سنت براي هر سهم بود. فروش دستگاه هاي iPod نسبت به سه ماهه سوم سال 2004 شش برابر شده و به شش ميليون و 200 هزار دستگاه رسيده است. اپل در اين مدت همچنين يك ميليون و 200 هزار دستگاه رايانه مكينتاش فروخت كه نشانگر رشد 35 درصدي است.
تحليل گران مي گويند اپل كه اكنون بيش از 28 ميليون iPod فروخته، نان كيش شخصيت اين دستگاه پخش موسيقي را مي  خورد. تب iPod سبب شده است كه مصرف كنندگان به رايانه هاي مكينتاش نيز علاقه نشان دهند.
اما بسياري ترديد دارند كه iPod تا چه موقع مي تواند به بخت شركت اپل رونق بخشد. تحليل گران از مديران اين رايانه ساز درباره گزارش هاي مربوط به انباشته بودن انبارها از اين دستگاه پخش موسيقي سوال كردند، اما مديران حاضر نشدند پاسخ دقيقي بدهند ولي اين ادعا را كه تقاضا افت كرده، تكذيب كردند. پيتر اوپنهايمر، مدير مالي اپل به خبرنگاران گفت: ذخاير مكينتاش و iPod ما طبق اهداف مان به پايان رسيد. ما از ميزان ذخاير مان بسيار راضي هستيم.
خانواده iPod
پس از اين كه اپل، دگمه  هاي نخستين نسل iPod را حذف كرد و به جاي آن چرخ گرداني گذاشت كه از آن براي مرور فهرست آهنگ ها استفاده مي شد، اين طراحي جالب باعث شد كه iPod به محبوب ترين دستگاه پخش mp3 تبديل شود. ضمن آن كه هاردديسك iPod گيگابايت ظرفيت دارد يعني بيش از ده هزار آهنگ مي توان روي آن ذخيره كرد.
توليد اين دستگاه با رنگ سفيد آن قدر جلب توجه كرد كه استيو جابز مي گويد هنوز هم تعداد زيادي از مصرف كنندگان سراغ iPod سفيد رنگ را مي گيرند.
بعد از آن، اپل، iPod شافل را با استفاده از حافظه فلش ساخت. موفقيت شافل باعث شد كه اپل با استفاده از حافظه فلش، iPod نانو را روانه بازار كند كه با 6 ميلي متر ضخامت و LCD با قطر 5/1 اينچ و 4 گيگابايت حافظه، امكان نمايش تصاوير را هم داشته باشد.
ويديو iPod
اپل از اين هفته، iPod جديدي را روانه بازار مي كند كه علاوه بر پخش موسيقي با فرمت هاي مختلف و نمايش عكس با فرمت هاي مختلف، مي تواند كليپ هم پخش كند. دستگاه جديد قطر كمتري دارد و در دو نوع 30 و 60 گيگابايتي عرضه مي شود.
استيو جابز، رئيس شركت اپل هنگام معرفي اين محصول تازه گفت كه شركتش از زمان توليد نخستينiPod در سال 2001 تاكنون بيش از 28 ميليون عدد از آن را فروخته است. جابز گفت اپل در 17 روز نخست عرضه
iPod نانو بيش از يك ميليون دستگاه از آن فروخته است.
آقاي جابز كه در پاسخ به درخواست دستگاهي با توان پخش كليپ، iPod جديد را عرضه مي كند گفت: آن دستگاه با موفقيتي خارق العاده همراه بود و وقتش است آن را جايگزين كنيم.
در بريتانيا نمونه 30 گيگابايتي به قيمت 219 پوند و نمونه 60 گيگابايتي به بهاي 299 پوند عرضه خواهد شد. آقاي جابز گفت نمونه 30 گيگابايتي قادر به ضبط 75 ساعت ويدئو است و نمونه 60 گيگابايتي گنجايش 150 ساعت ويدئو را خواهد داشت.
هر دو نمونه علي رغم حافظه بيشتر از آي پاد كنوني، از آن نازك ترند.
منبع: بي بي سي

تصاوير جديد كاسيني
004881.jpg
004872.jpg
قمر Rheaدر كنار Dione
فضاپيماي كاسيني تصاوير جديدي را از Dione يكي از قمرهاي زحل به زمين ارسال كرد. كاسيني با موفقيت كار تصويربرداري از چند قمر زحل را ادامه مي دهد. سه شنبه هفته گذشته طبق برنامه پيش بيني شده زماني كه كاسيني به نزديكي يكي از اقمار زحل به نام Dione رسيد تصاويري زيبا از اين قمر تهيه و به زمين ارسال نمود. Dione قمر سفيد رنگ زحل با سطحي عجيب در عكس هاي كاسيني خود نمايي مي كند. در اين زمان قمر ديگر زحل Rhea نيز در كنار Dione قرار داشته و شباهت بسيار زياد اين دو قمر به هم در تصاوير ديدني است.
طي روزهاي آينده كاسيني تصوير برداري از Dione را به پايان برده و خود را براي ديدار از قمر ديگر زحل Rhea در ماه آينده آماده خواهد كرد. مأموريت
كاسيني - هويگنس يك پروژه مشاركتي است بين ناسا، آژانس فضايي اروپا وآژانس فضايي ايتاليا كه آزمايشگاه پيشرانه موشكي در دانشگاه كلتك مديريتش را بر عهده دارد.
منبع: Parssky.com

جست وجوي وبلاگ ها در ياهو
ايرنا: ياهو امكانات جستجوي وب لاگ ها را به بخش جست  وجوي اخبار از خدمات موتور جست وجوي خود افزود. از اين پس هنگامي كه كاربران كليد واژه موردنظر خود را براي جست وجو در قسمت جست وجوي اخبار موتور جست وجوي ياهو وارد كنند، فهرستي از وب لاگ هاي مرتبط با آن كليد واژه در پنجره اي در قسمت راست نتايج عادي جست وجو براي كاربر نمايش داده مي شود. با وجود آن كه شركت ياهو هم اكنون در نتايج جست وجوي اخبار، فهرست سايت هاي خبري مرتبط و فهرست وب لاگ هاي مرتبط را تركيب كرده  است، گوگل به عنوان برترين موتور جست وجوي اينترنتي جهان، سياست متفاوتي را در زمينه وب لاگ ها اعمال مي كند. گوگل ماه گذشته خدمات جديدي را معرفي كرد كه فقط ويژه جست وجو در ميان وب لاگ هاست و خدمات جست وجوي اخبار اين شركت نيز همچنان منحصرا اخبار را از سايت هاي خبري و نه وب لاگ ها، استخراج مي كند. اقدام جديد ياهو در زمينه كنار هم  قرار دادن اخبار استخراج شده از وب لاگ ها و اخبار استخراج شده از سايت هاي رسمي خبري نشان دهنده افزايش روزافزون اعتبار وب لاگ هاي اينترنتي است. به رغم آن كه اغلب وب لاگ نويسان از هر گونه تحصيلات روزنامه نگاري بي بهره اند، اما بسياري از مردم تنها به خواندن اخبار ارائه شده در وب لاگ ها اكتفا كرده و آن ها را به مجلات و روزنامه ها ترجيح مي دهند. ياهو اعلام كرده  است از آن جا كه اخبار ارائه شده در وب لاگ ها تاييد نشده و شايعات و گاه اخبار نادرست نيز در ميان آن ها به چشم مي خورد، ياهو در ارائه نتايج جست وجوها، موارد استخراج شده از سايت هاي رسمي خبري و موارد استخراج شده از وب لاگ ها را به صورت مجزا از يكديگر براي كاربران نمايش خواهد داد.

بك آپ گرفتن خودكار
004887.jpg
ايرنا: شركت توليدكننده نرم افزارهاي ضدويروس سيمانتك در صدد راه اندازي خدمات اينترنتي جديدي است كه از فايل هاي موجود در رايانه كاربران به صورت خودكار، فايل هاي بك آپ يا پشتيباني تهيه مي كند. مارك برگمن، مدير فناوري بزرگ ترين توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي در جهان، سيمانتك ، روز دوشنبه اعلام كرد اين شركت قصد دارد از فناوري هاي حاصل شده در پي خريداري شركت وريتاس ، براي راه اندازي خدمات جديد ويژه كاربران خانگي و كاربران تجاري استفاده كند.
برگمن، افزود: بسياري از فايل هاي موجود در رايانه هاي كاربران داراي اهميت چنداني نبوده و مي توان آن ها را از منابع مختلفي بازيابي كرد اما برخي فايل ها از قبيل عكس هاي ديجيتالي خانوادگي، تنها در همان رايانه موجود هستند كه در صورت از بين رفتن، كاربر ديگر هيچ گاه به آن ها دسترسي پيدا نخواهد كرد و اهميت تهيه خودكار فايل هاي پشتيباني از اطلاعات كاربران در چنين مواقعي مشخص مي شود. هم اكنون شركت هاي زيادي به ارائه رايگان خدمات آلبوم هاي عكس هاي اينترنتي و همچنين پشتيباني اينترنتي از فايل هاي كاربران اقدام كرده اند اما تضميني در قابل اطمينان بودن اين خدمات رايگان و فناوري هاي مورد استفاده آن ها وجود ندارد و سيمانتك خواهان راه اندازي خدماتي است كه امنيت فايل هاي حساس كاربران را به صورت صددرصد، تضمين كند. برگمن افزود كه كاربران مجبور هستند براي استفاده از خدمات آلبوم هاي اينترنتي، خود تصاوير و فايل هاي مورد نظرشان را
آپ لود كنند، در حالي كه خدمات مشابه سيمانتك به صورت خودكار عكس هاي ديجيتالي موجود در رايانه شخصي كاربر را به سرورهاي شركت سيمانتك فرستاده و امنيت آن ها را تضمين خواهد كرد.

تغيير نسل واي-فاي
004890.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: به گزارش خبرگزاري CNN از
سن خوزه آمريكا، 27 تن از سران صنعت Wi-Fi در هفته گذشته اعلام نمودند كه طي تفاهم نامه مشتركي كه بين آن ها به امضا رسيده است، تغييرات گسترده اي در محصولات نسل بعدي شبكه هاي بي سيم (WLAN) ايجاد خواهد شد.
با توجه به جزئيات و اكتشافات جديد مجموعه EWC اميد مي رود كه كارايي و بازده شبكه هاي WLAN افزايش يابد. جزئيات و تغييرات احتمالي در محصولات WLAN در اين گردهمايي به اطلاع تمام سران اين كارخانه هاي معتبر رسيد تا در سري جديد محصولات، اين تغييرات را كه بسيار مفيد به نظر مي رسد اعمال نمايند. تغييراتي كه در اين گردهمايي اظهار گرديد، باعث مي گردد تا سرعت محصولات WLAN به 800Mbs برسد. در اين گردهمايي شركت هاي معتبر نظير Cisco، Conexant، Gateway، intel، Link Sys، Netgear، Sanyo، Toshiba حضور داشتند.
منبع: CNN

نانوالماس هاي مغناطيسي
004878.jpg
محققان مؤسسه پلي تكنيك
SUNY Albany ، Rensselaer آمريكا نانوالماس هاي مغناطيسي را توسط بمباران ذرات با يون  هاي نيتروژن يا كربن ايجاد كردند. اين نانوالماس ها در دماي اتاق به مواد فرومغناطيس تبديل شدند.
پوليكل آجاكان گفت: اين يافته ها مي تواند به روشي قابل كنترل و سيستماتيك جهت توليد مواد كربني مغناطيسي منجر شود. با وجود اين، مقدار مغناطيسي شدن اين روش نسبت به مواد مغناطيسي معمول بسيار كمتر است. نانوساختارهاي مغناطيسي كربن در وسايل داراي حافظه با دانسيته بالا و رايانه هاي كوانتومي به كار مي روند و حتي در دارورساني هدف دار و تصويربرداري تشديد مغناطيسي(MRI) به كار مي روند. كربن ماده اي است با وزن كم، بسيار پايدار و ساده جهت انجام فرآيندها كه نسبت به فلزات براي توليد، ارزان مي باشد.
براي تهيه اين ساختارها، يون هاي نيتروژن يا كربن را درون ذرات نانوالماس با قطر متوسط 5-4 نانومتر كاشتند. اين مجموعه نانوالماس ها، رفتار فرومغناطيسي از خود نشان دادند. به عقيده دانشمندان، اين رفتار ناشي از بي نظمي ها و عيوب به وجود آمده توسط الكترون هاي جفت نشده اين يون ها مي باشد. محققان مي گويند اين پديده نشان مي دهد اساسا اين خاصيت مغناطيسي ناشي از تغيير شكل ساختاري پيوندهاي كربني است.
منبع: ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

ربات هاي اتومبيل ران
004884.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مريم افضلي: هفته گذشته 23 ربات اتومبيل در مسابقه اي كه توسط آژانس طرح هاي تحقيقاتي دفاعي آمريكا(DARPA) برگزار شد، شركت كردند. در اين مسابقه شركت كنندگان بايد مسافت 212 كيلومتري در بيابان هاي نوادا را دركمتر از۱۰ساعت طي مي كردند كه طي آن ربات فولكس واگن با نام Stanley ساخت تيم دانشگاه استانفورد، مقام اول را كسب كرد و جايزه 2 ميليون دلاري را از آن خود كرد. مسابقه اي كه سال گذشته برگزار شد، برنده اي نداشت و تمام ربات ها در طول مسابقه از ادامه مسير باز ماندند. اما امسال شركت كنندگان با پيشرفت چشم گيري حضور يافتند و آژانس نيز براي ايجاد انگيزه در آن ها، ميزان جايزه را كه سال گذشته
1 ميليون دلار بود دو برابر كرد. ربات stanley اين مسابقه را در 6 ساعت و
۵۴ دقيقه با سرعت متوسط 7/30 كيلومتر در ساعت به پايان رسانيد و مقام اول را كسب كرد. اين ربات به ليزرهاي مسافت ياب، رادار۳، دوربين و سنسورهاي داخلي مجهز بود و تمام اندازه گيري ها توسط 7 لپ تاپ پنتيوم M انجام شد تا اين اتومبيل بدون سرنشين بتواند از مسير و موانع عبور كند. 2 ربات از دانشگاه كارنگي ملون چند دقيقه بعد ازstanley به خط پايان رسيدند. يكي از آن ها به نام Sandstorm سال گذشته موفق ترين شركت كننده بود و توانست نيمي از مسير مسابقه را طي كند و امسال رتبه سو م را كسب كرد. ربات Terramax مقام آخر را كسب كرد. او فقط توانست
156 كيلومتر را در مدت۱۰ساعت طي كند. در اين اتومبيل ها از فناوري drive by wire استفاده شده بود كه در آن كامپيوترها، حركت و ترمز اتومبيل را كنترل مي كردند. اتومبيل ها به رادار، سنسور، ليزر و دوربين هايي كه وضعيت محيط را به چندين كامپيوتر مي دادند مجهز بودند و به اين وسيله مي توانستند محيط را تشخيص داده و از موانع عبور كنند.آژانس كه 9 ميليون دلار براي اين مسابقه هزينه كرده اميدوار است از اين فناوري در ساخت اتومبيل هاي جنگي استفاده كند. آمريكا قصد دارد تا سال 2015 يك سوم از خودروهاي جنگي را به صورت ربات در اختيار داشته باشد. در حال حاضر تعداد كمي خودروي اتوماتيك در ناوگان جنگي آمريكا وجود دارد ولي اين خودرو ها بايد از راه دور توسط يك سرباز هدايت شوند .ناسا هم مشتاق به استفاده از اين فناوري در تحقيقات فضايي است.
منبع: اسوشييتدپرس

جامد در آزمايشگاه
ايسنا: فيزيكدانان از مدت ها قبل به وجود ابر شاره ها پي برده بودند و از خواص آن ها استفاده زيادي مي كردند، اما مكانيك كوانتومي پيش بيني مي كند كه در طبيعت علاوه بر ابر شاره ها، ابر جامدات نيز يافت مي شود. اين مواد شگفت انگيز، ساختارهاي بلوريني هستند كه به ابر شاره ها شباهت دارند و در دماي صفر، ميزان چسبندگي آن ها صفر است و بنابراين علي رغم جامد بودن مثل آب روان جاري مي شوند. سال گذشته گروهي از محققان در مقاله اي در نشريه نيچر گزارش دادند كه احتمالا توانسته اند نوعي از ابر جامدها را در هليوم (4) مشاهده كنند.اكنون به نوشته نشريه علمي فيزيكال ريويو لترز سه مقاله علمي كه به وسيله سه گروه مستقل از پژوهشگران در هندوستان، اروپا و كاليفرنيا ارائه شده سيستمي را معرفي مي كند كه مي تواند نوعي ابرجامد را در آزمايشگاه به منظور مطالعه محققان توليد كند.اين سه گروه تحقيقاتي با محاسبه نشان داده اند كه ريختن نوع خاصي از
ابر شاره بر روي يك شبكه نوري كه اتم هاي خود را در الگوهاي مثلث شكل جاي داده، موجب مي شود زماني كه اين ساختار شبكه اي تا نيمه از ابرشاره پر شده، با تغيير حالت، شكل ابر جامد پيدا كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |