يكشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۶ - Oct 16, 2005
معاون مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت:
ابتلاي طيور به آنفولانزاي مرغي
در ايران گزارش نشده است
فارس: معاون مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت گفت: تاكنون هيچ موردي از ابتلاي طيور، ماكيان و پرندگان به آنفولانزاي مرغي در ايران از سوي سازمان دامپزشكي كشور گزارش نشده است اما اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از شيوع اين بيماري در كشور با تشكيل كميته كشوري مقابله با آنفولانزاي مرغي پيگيري مي شود.
سيد محسن زهرايي افزود: به دنبال نگراني هايي كه از شيوع آنفولانزاي مرغي در سطح جهان به وجود آمده ستاد كشوري پيشگيري از آنفولانزاي مرغي با حضور نمايندگاني از وزارت بهداشت، وزارت جهادكشاورزي، سازمان دامپزشكي، سازمان محيط زيست و ديگر دستگاههاي مرتبط در وزارت جهاد كشاورزي تشكيل شده است و دستورالعملهاي خاصي نيز براي پيشگيري و اقدامات لازم در صورت مشاهده مورد آلوده تدوين و دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور ابلاغ شده است.وي ادامه داد: هنوز هيچ مورد مشكوكي از آنفولانزاي مرغي از سوي سازمان دامپزشكي كشور گزارش نشده زيرا در صورت گزارش اين سازمان، وزارت بهداشت نيز اقدامات بعدي را بايد براي جلوگيري از تماس انسان با موارد آلوده به ويروس اين بيماري انجام دهد.
زهرايي با اشاره به خبر ممنوعيت ورود مرغ و ماكيان از ايران از سوي كشور غنا گفت: صحت چنين خبري مورد ترديد است زيرا نه تنها هيچ گزارشي مبني بر آلودگي پرندگان و ماكيان به ويروس آنفولانزاي مرغي وجود ندارد بلكه واقعا مطمئن نيستم ايران صادر كننده مرغ و ماكيان باشد و اگر هم چنين باشد بعيد است كه ايران صادر كننده ماكيان به كشور غنا باشد بنابراين صحت و درستي اين خبر مورد ترديد است.

مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي منصوب شد
گروه اجتماعي: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي حكمي «علاءالدين ظهوريان» را به سمت مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي منصوب كرد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين المللي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدحسين صفار هرندي در حكم خود آورده است: نظر به شايستگي و سوابق مطبوعاتي جناب عالي و بنابر پيشنهاد معاون امورمطبوعاتي و اطلاع رساني، به موجب اين حكم به عنوان مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي منصوب مي شويد.
درادامه اين حكم آمده است: اميد است با همكاري اصحاب مطبوعات و امور خبري درانجام وظايف قانوني موفق باشيد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در پيامي جداگانه از زحمات «سعيد تقي پور» در دوران تصدي مسئوليت اين اداره كل قدرداني كرده است.

طرح اطعام و اكرام ايتام از ۱۵ ماه مبارك
رمضان آغاز مي شود
رئيس ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني اعلام كرد: به منظور تكريم ايتام و خانواده هاي تحت حمايت، هفته اطعام و اكرام پانزدهم ماه رمضان ميلاد مسعود كريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي (ع) تا روز بيست و يكم اين ماه مصادف با شهادت ابوالايتام امير مومنان حضرت علي (ع) برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران قمشه خاطرنشان كرد: در روز شهادت مولي الموحدين حضرت علي (ع) مرحله ديگري از طرح اكرام ايتام از سوي اين نهاد در سراسر كشور به مورد اجرا گذاشته مي شود.
ستاد احسان و نيكوكاري، طرح مفتاح الجنه با هدف ديدار و حضور مسئولان در منازل خانواده هاي تحت حمايت و رسيدگي به مشكلات آنان و طرح هديه رمضانيه را از ديگر برنامه هاي اين نهاد اعلام كرد و افزود: در طرح هديه رمضانيه كه موجب برخورداري خانواده هاي نيازمند كودكان يتيم از انفاق و احسان مردم نيكوكار كشورمان خواهد شد خيرين خداجو مي توانند در قالب سبد كالا جهت تامين مايحتاج ماه مبارك رمضان كودكان يتيم با هماهنگي اين نهاد به عنوان هديه رمضانيه به كودكان يتيم اهدا كنند.
وي ضمن دعوت از عموم مردم نيكوكار و خداجوي كشورمان گفت: دفاتر اين نهاد در سراسر كشور آماده است تا هرگونه كمك در راستاي برگزاري مراسم افطار، توزيع غذاي گرم، توزيع مواد خوراكي و كمك به ايتام تحت حمايت را به هر ميزان و مقدار كه نيكوكاران تمايل دارند دريافت و در هر نقطه از كشور كه بانيان خير نيت دارند به نيازمندان واقعي برسانند.
رئيس ستاد احسان و نيكوكاري خاطرنشان كرد: شماره حساب ريالي ۳۳۳۳ كميته امداد امام خميني نزد بانكهاي ملي، صادرات، سپه و ملت قابل واريز در كليه شعب از سوي اين نهاد براي دريافت كمكهاي مردم خير و نيكوكار كشورمان جهت اطعام نيازمندان و حساب ارزي ۳۳۳ بانك ملي شعبه پيام انقلاب اسلامي جهت مشاركت ايرانيان خارج از كشور در اين امر خير مفتوح بوده و شماره حساب۷۷۷۷ اين بانك نيز به منظور كمك به كودكان يتيم و مشاركت در طرح اكرام ايتام اختصاص يافته است.

معاون اول قوه قضاييه:
لايحه تعيين صلاحيت و جايگاه شوراهاي
حل اختلاف تهيه مي شود
004899.jpg
گروه اجتماعي:معاون اول قوه  قضاييه گفت: دستگاه قضايي به دنبال تهيه  لايحه  جامعي است تا بتواند صلاحيت و جايگاه شوراهاي حل اختلاف را مشخص كرده و به تمام ابهامات پيرامون شوراهاي حل اختلاف پاسخ دهد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رييسي اظهار داشت: لايحه تعيين صلاحيت و جايگاه شوراي حل اختلاف تهيه و به دولت تقديم شده است. در اين لايحه روند كار در شوراهاي حل اختلاف و ميزان صلاحيت اين شوراها مشخص شده است، به طوري كه شوراهاي حل اختلاف در عرض دادگستري نباشند، بلكه در طول دادگستري قرار گيرند. وي افزود:  افراد مي توانند در برخي از دعاوي كه داراي ماهيت صلح و سازش است مانند دعاوي خانوادگي، مالي و بسياري از مسائلي كه حقوق اشخاص در آن وجود دارد، به شوراهاي حل اختلاف مراجعه كنند.
رييسي در ادامه ايجاد شوراهاي حل اختلاف در اصناف را از اهداف قوه  قضاييه دانست و گفت: معتقديم كه شوراي حل اختلاف بايد در تمام اصناف تشكيل شود. اين مسأله جلوگيري از مراجعه اين گونه پرونده ها به دادگستري و عدم اطاله دادرسي را موجب مي شود.
معاون اول قوه  قضاييه تصريح كرد: مساله  بعدي كه مورد نظر ماست آموزش و روزآمد شدن اعضاي شوراي حل اختلاف است كه براي اين كار معاونت آموزش قوه  قضاييه بسيج شده تا شوراهاي حل اختلاف را با مسائل حقوقي هرچه بيشتر آشنا كند. وي، همچنين صدور حكم از سوي شوراهاي حل اختلاف را نوعي آسيب دانست و اظهار داشت: با اين كار شوراهاي حل اختلاف از فلسفه  اصلي خود كه همانا صلح و سازش است، دور مي شوند كه اين به نوبه  خود نوعي آفت محسوب مي شود. رييسي، درباره  معايبي كه حقوقدانان به شوراي حل اختلاف وارد مي دانند، خاطرنشان كرد: در لايحه اي كه تهيه شده بسياري از مشكلات و ابهاماتي كه به شوراهاي حل اختلاف وارد شده حل شده اند. معاون اول قوه  قضاييه درباره  اعلام اسامي مفسدان اقتصادي نيز به ايسنا گفت: لايحه اي در قوه  قضاييه در حال تنظيم است تحت عنوان مجازات هاي تكميلي كه طبق آن مي توان با استفاده از اصل تشهير، اقدام به اعلام اسامي كرد.
وي افزود: خود اعلام جرم، نوعي تشديد مجازات است كه حتي اين مي تواند جنبه  پيشگيرانه هم داشته باشد كه اين اصل تشهير، هم در فقه و هم در سيره  حضرت علي (ع) ديده مي شود. رييسي در پايان درباره  اقدمات قوه  قضاييه براي تنظيم شكايت ايران عليه صدام نيز گفت: اين وظيفه در قوه  قضاييه بر عهده  دادستاني كل كشور گذاشته شده است كه طبق آن، مسئوليت تهيه  متن شكايت و همچنين تهيه  مدارك و مستندات حقوقي قطعي براي ارائه به دادگاه بين المللي به آنها محول شده است.

۵۳ حكم  جدي  در رابطه  با آموزش  و پرورش
  صادر شده  است
گروه علمي _ فرهنگي:دفتر مطالعات  فرهنگي  مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي  اعلام  كرد تعداد ۵۳ حكم  جدي  بصورت  مستقيم ، غيرمستقيم  و عمومي  در ارتباط با آموزش  و پرورش  وجود دارد و اين  وزارتخانه  موظف  است  براي  تحقق  آنها، سازوكارهاي  لازم  را فراهم  آورد.
اين  دفتر در گزارشي  كه  روز شنبه  در اختيار همشهري قرار گرفت ، به  بررسي  احكام  مرتبط با وزارت  آموزش  و پرورش  در قانون  برنامه  چهارم  توسعه  پرداخت .
براساس  اعلام  واحد اطلاع  رساني  اين  مركز، در گزارش  دفتر مطالعات  فرهنگي  كه  به  درخواست  يكي  از اعضاي  كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  شوراي  اسلامي  تهيه  شده ، آمده  است : شش  بخش  و ۱۵ فصل  قانون  برنامه  چهارم  توسعه  به  شرح  بندهاي  «الف »، «ب » و «ج » به  بحث  آموزش  و پرورش  اختصاص  يافته  است .
دفتر مطالعات  فرهنگي  مركز پژوهشهاي  مجلس  در تعريف  احكام  مستقيم  برنامه  چهارم  توسعه  در ارتباط با آموزش  و پرورش  افزود: احكام  مستقيم  شامل  ۲۰ حكم  است كه  چهار حكم  آن  يعني  بند «الف » ماده  ۱۴۷ و ماده  ۱۴۹ از برنامه  سوم  در ماده  ۵۳ برنامه  چهارم  توسعه  تنفيذ شده  است .
«توسعه  زمينه هاي  لازم  براي  اجراي  برنامه  آموزش  براي  همه »، «اجباري  كردن  آموزش  تا پايان  دوره  راهنمايي »، «افزايش  انگيزه  شغلي  معلمان »، «اصلاحات  لازم  در زمينه  برنامه هاي  آموزشي  و درسي» و«تدوين  و اجراي  نظام  سنجش  صلاحيت  علمي  و رتبه  بندي  معلمان »، نمونه هايي  از احكام  مستقيم  برنامه  چهارم  در ارتباط با آموزش  و پرورش  كشور هستند.
اين  گزارش  در ادامه  به  بحث  احكام  غيرمستقيم  قانون  برنامه  چهارم  در خصوص  آموزش  و پرورش  پرداخته  و مي افزايد: ۲۳ حكم  از برنامه  چهارم  توسعه  در ارتباط با آموزش  و پرورش  را احكام  غيرمستقيم  تشكيل  داده اند كه  شامل  بندهايي  از مواد۴۳ ۴۸، ،۵۴، ۵۵ ۶۴، ۸۴، ۹۷، ۱۰۴، ۱۰۶،و ۱۱۷ است.

مددجويان وام ۵۰ ميليوني در اقساط
۲۰ ساله دريافت مي كنند
مهر: مديركل كميته امداد امام(ره) در غرب استان تهران با اشاره به اين مطلب كه نهاد مردمي كميته امداد تلاش مي كند مددجويان توانمند خود را به خودكفايي برساند ، گفت : مددجويان تا سقف ۵۰ ميليون ريال وام در اقساط ۲۰ ساله دريافت مي كنند. حسين علي محمدي افزود : براي كمك به خودكفايي مددجويان وام هاي خوداشتغالي تا سقف ۵۰ ميليون ريال به مددجويان پرداخت مي شود كه بدون كارمزد و بهره است و مدت بازپرداخت آن ۲۰ سال است كه به اين ترتيب مددجويان داراي تخصص و حرفه مي توانند به خودكفايي برسند.علي محمدي يادآور شد: پس از خودكفايي تنها مستمري ماهيانه مددجويان قطع مي شود و ساير خدمات نظير بن ، كالاهاي اساسي، بيمه و... به مرور قطع خواهند شد.وي تصريح كرد : البته مددجوياني كه تخصصي ندارند و قادر به فراگيري مهارت هستند در آموزشگاههاي دولتي يا آزاد آموزش مي بينند و پس از كسب مهارت وام خوداشتغالي در اختيار آنان قرار داده مي شود.وي تصريح كرد : مددجوي كميته امداد كسي است كه زير نظر هيچ ارگاني نباشد به همين دليل ممكن است كسي كه زير نظر بهزيستي يا تأمين اجتماعي است به ما مراجعه كند و پذيرش نشود.

پوشش دانشگاهي نبايد متفاوت
از هنجارهاي اجتماعي باشد
گروه علمي فرهنگي: مدير كل حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: پوشش دانشگاهي نبايد متفاوت از هنجارهاي اجتماعي باشد.
دكتر اصغر زارعي، در گفت وگو با ايسنا، جامعه دانشگاهي را مهمترين گروه مرجع در كشور عنوان كرد و افزود: دانشجويان و جامعه دانشگاهي به عنوان نخبگان و فرهيختگان، مهمترين الگو براي جامعه هستند، بنابراين از جامعه دانشگاهي انتظار داريم در جهت هنجارسازي در محيط دانشگاهي به گونه اي رفتار كنند كه به مرجع بودن محيط هاي دانشگاهي خدشه اي وارد نشود. وي معتقد است: بومي شدن دانشگاه مي تواند تا حدودي از ناهنجاريهايي كه از مواردي مانند دوري، عدم كنترل و نظارت خانواده بر دانشجو و مسائل مالي و خوابگاهي براي دانشجويان پيش مي آيد، جلوگيري كند.
وي افزود: طرح بومي شدن دانشگاه ها بايد دنبال شود تا دانشجويان به جاي تحمل رنج سفر و دوري از خانواده بتوانند در محيط خود ادامه تحصيل دهند. دكتر زارعي با تاكيد بر اينكه هر فردي كه بتواند در دانشگاه هاي بزرگ تحصيل كند مانعي ندارد، تصريح كرد: عدالت اجتماعي ايجاب مي كند كه همه امكانات آموزشي، رفاهي و پژوهشي در دانشگاه هاي مادر متمركز نشود و به سمتي برويم كه توزيع امكانات به بحث عدالت اجتماعي، آموزشي و فرهنگي آسيبي نرساند، يعني دانشگاه هاي كرمان و اهواز بايد همان امكاناتي را داشته باشند كه دانشگاه اميركبير دارد. وي با بيان اينكه براي جامعه دانشگاهي رويكرد به نشاط را انتظار داريم، ادامه داد: سه شاخص در محيط دانشگاه ها مورد توجه قرار مي گيرد كه تامين امكانات رفاهي براي دانشجويان يكي از اين شاخصهاست و سبب مي شود دانشجويان بدون دغدغه خاطر به تحصيل خود ادامه دهند. وي شاخص دوم را تامين بهينه امكانات پژوهشي و آموزشي عنوان كرد و گفت: دانشجويان بايد بتوانند با فراغ بال و با بهترين امكانات آموزشي در دانشگاه ها به علم آموزي، توليد و باز توليد علم بپردازند چرا كه اگر خواهان حضور مثبت و تاثيرگذار در جامعه جهاني هستيم بايد در توليد و بازتوليد علم حركت شتابان سالهاي گذشته را ادامه داد.
دكتر زارع در پايان از بحثهاي مديريتي به عنوان شاخص سوم ياد كرد و افزود: اساس رفتار مديريتي در دانشگاه ها براساس اعتمادسازي، تعامل مثبت، حفظ كرامت و احترام متقابل به جامعه دانشگاهي خواهد بود و از سويي امواج و نگاه مثبت بايد از طريق مديريتي در دانشگاه ها تزريق شود تا اين جامعه با نشاط و شاداب بتواند در مهمترين عرصه كشور تاثيرگذار شود.

سل كشنده ترين بيماري عفوني در بين زنان است
ايسنا: يك سوم جمعيت جهان به ميكروب سل آلوده شده اند و اين بيماري يكي از كشنده ترين بيماري هاي عفوني در بين زنان و در سنين باروري آنهاست.
همايون اميري كارشناس مبارزه با بيماري هاي عفوني به مناسبت فرارسيدن روز ملي مبارزه با بيماري سل اظهار كرد: در حال حاضر بيماري سل در بين بيماري هاي ميكروبي و در تمام دنيا شايع ترين عامل كشنده بالغين است. تا كنون يك سوم جمعيت جهان به ميكروب سل آلوده شده اند و سالانه ۱۰ ميليون مورد جديد، سل بروز مي كند. در هر ثانيه يك نفر به باسيل سل آلوده و در هر چهار ثانيه يك نفر به بيماري سل مبتلا مي شود. در هر ۱۰ ثانيه نيز يك نفر در اثر ابتلا به بيماري سل مي ميرد. اميري با اشاره به اين كه بيماري سل كشنده ترين بيماري عفوني در سنين باروري زنان است، گفت: بيشترين تعداد كودكان يتيم ناشي از يك بيماري، دستاورد بيماري سل هستند.
وي فقر در جمعيت هاي مختلف - نه فقط در كشورهاي در حال رشد بلكه حتي در گروه هاي خاص از كشورهاي پيشرفته - تغييرات جمعيتي مانند افزايش جمعيت جهان، پوشش بهداشتي نامناسب و ناكافي، همزماني سل و اپيدمي ايدز را از دلايل اصلي افزايش وسعت جهاني سل برشمرد. وي درباره علائم بيماري سل توضيح داد: سل مي تواند تقريباً تمام اعضاي بدن را مبتلا سازد، اما شايع ترين شكل بيماري سل، ريوي و راه انتقال عفونت از راه تنفس است. ميكروب سل پس از ورود به ريه و ايجاد ضايعه مي تواند از طريق جريان خون، عروق لنفاوي، برونش ها و يا به علت مجاورت با اعضا، مستقيماً به ديگر قسمت هاي بدن منتشر شود.

تصادفات جاده اي در هفته گذشته،
روزانه ۹ كشته بر جاي گذاشت
004893.jpg
فارس: در هفته گذشته به طور متوسط روزانه ۹ نفر بر اثر تصادفات جاده اي در كشور كشته شده اند.
سرهنگ هادي هاشمي گفت: طي هفته گذشته ۴۶۳ تصادف در جاده هاي كشور به وقوع پيوست كه در اين تصادفات ۶۴ نفر در صحنه كشته و ۵۸۰ نفر نيز مجروح شدند. وي اضافه كرد: طي اين هفته ۵۰ فقره تصادف فوتي و ۴۱۳ فقره تصادف جرحي در جاده هاي كشور به وقوع پيوسته است.
معاون عمليات ترافيكي پليس راه كشور عوامل شكل گيري تصادفات جاده اي در هفته گذشته را موتورسيكلت با ۳۵ درصد، سواري وانت با ۳۰ درصد، كاميونت و كاميون و تريلر با ۸/۲۱ درصد، عابرين پياده با ۴/۸ درصد، وسايل نقليه عمومي با ۸/۴ درصدد ذكر كرد و گفت: با كنترل ناوگان حمل و نقل عمومي ميزان درصد شكل گيري تصادفات توسط وسايل نقليه عمومي در حد پائين تري است. هاشمي بيشترين علل وقوع تصادفات جاده اي را انحراف به چپ وسايل نقليه ذكر كرد و گفت: عدم توجه به جلو، عدم رعايت حق تقدم عبور و تخطي از سرعت مجاز به ترتيب از عوامل ديگر وقوع حوادث جاده اي در هفته گذشته بوده است.

ثبت نام زائران عتبات در حسينيه ها
مورد تأييد سازمان حج نيست
ايلنا: مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت، گفت: در برخي از مجامع عمومي و حسينيه ها از زائران عتبات و عاليات ثبت نام به عمل مي آيد كه اين فعاليت ها در قالب كار سازمان حج و زيارت نيست و ثبت نام فقط از طريق شركت هايي كه سازمان حج و زيارت مشخص كرده در موعد مقرر، انجام خواهد شد.
عبدالله نصيري، مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت، افزود: دولت عراق فقط زائراني كه از طرف سازمان حج و زيارت ويزا دريافت كنند، تحت پوشش امنيتي خود قرار خواهد داد.
وي افزود: سازمان حج و زيارت در حال حاضر در حال انجام مراحل قانوني چگونگي اعزام زائران به عتبات عاليات است كه زائران در قالب كاروان هاي سازمان حج و زيارت و براساس مجوز اين سازمان، به عتبات عاليات اعزام مي شوند.
نصيري افزود: با توجه به قرارداد امنيتي كه سازمان حج و زيارت با طرف عراقي منعقد كرده، افرادي كه به صورت متفرقه و خارج از كاروان هاي سازمان حج و زيارت به عتبات عاليات مشرف شوند، شامل طرح امنيتي نمي شوند.
وي، با اشاره به زمان ثبت نام زائران، گفت: در حال حاضر زمان ثبت نام زائران عتبات عاليات مشخص نشده، ولي تمام ثبت نام  ها در زمان مقرر كه اعلام خواهد شد توسط شركت هايي كه سازمان حج و زيارت اعلام كرده انجام مي شود و غير از آن، مورد تاييد اين سازمان نيست.

بلاتكليفي دانش آموزان مشمول طرح رافع
گروه علمي فرهنگي: مديركل  مدارس  غيرانتفاعي  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : تحصيل  رايگان  حدود ۴۰هزار دانش آموزان  زير پوشش «طرح  رافع» ، به دليل  ابلاغ  نشدن  اعتبارات ، در هاله اي  از ابهام  قرار دارد.
«حسن  مسعودي» روزشنبه  در گفت و گو با ايرنا، افزود: سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور تاكنون  اعتبارات  مربوط  به  اجراي  طرح  رافع  را در اختيار اين  وزارتخانه  قرار نداده  و هم اكنون  همه  دانش آموزان  مشمول  اين  طرح  در بلاتكليفي  بسر مي برند.
مسعودي  گفت  : طرح  رافع  كه  با عنوان «رشد فرزندان  امام  علي (ع )» اجرا مي شود شامل  دانش آموزان  نيازمندي  است  كه  از نعمت  داشتن  پدر محروم  هستند و متقاضي  تحصيل  در مدارس  غيرانتفاعي  هستند.
وي  افزود: اعتبارات  طرح  رافع  اندك  است  و به  همين  دليل  آموزش  و پرورش  نمي تواند به  همه  تقاضاها پاسخ  دهد.
مديركل  مدارس  غيرانتفاعي  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : هر سال  مناطق  آموزش  و پرورش ، شماري  از دانش آموزان  واجد شرايط  طرح  رافع  را به  مدارس  غيرانتفاعي  اعلام  مي كند كه  ۴۰ درصد شهريه  اين  دانش آموزان  را موسسان  مدارس  غيرانتفاعي  و ۶۰ درصد ديگر را دولت  پرداخت  مي كند.
وي  افزود: درصورت  عدم  تامين  اعتبار از سوي  دولت ، مدارس  غيرانتفاعي  نيز ممكن  است  از اختصاص  سهم  اعتبارات  خود خودداري  كنند.

پنج درصد مردم ايران به سوءتغذيه مبتلا هستند
ايرنا: مديركل  دفتر سازمانهاي  بين المللي  و منطقه اي  وزارت  جهاد كشاورزي  گفت : پنج  درصد مردم  ايران  هم اكنون  به  سوء تغذيه  مبتلا هستند.
مجتبي  رجب  بيگي افزود: مبتلايان  به  سوء تغذيه ، افرادي  هستند كه  از غذاي  كافي  برخوردار نيستند، به  غذاي  كافي  دسترسي  ندارند و يا از غذاي  مناسب  استفاده  نمي كنند.
به گفته  وي ۷،/۱۸درصد از مردم  مناطق  شهري  و ۷/۲۱ درصد از مناطق  روستايي  كشور نيز به  دليل  درآمد پايين ، زير خط  فقر زندگي  مي كنند و دسترسي  به  غذاي  كافي  ندارند.
رجب  بيگي  سپس  وجود غذاي  كافي ، دسترسي  به  غذاي  كافي  و استفاده  مناسب  از غذا را سه  عامل  مهم  براي  برقراري  امنيت  غذايي  در كشور دانست  و اظهار داشت : توزيع عادلانه  در ميان  تمام  اقشار جامعه  و ترويج  الگوي  صحيح  مصرف  غذا از ديگر عوامل  مهم  براي  رسيدن  به  امنيت  غذايي  در كشور است .وي  در ادامه  تصريح  كرد، تحقق  اين  امر نيازمند همكاري  تمام  دستگاههاي  ذيربط  از جمله  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  است .

درخواست كانون شكار ايران از شكارچيان پرنده
گروه اجتماعي: روابط عمومي كانون شكار، تيراندازي و دوستداران طبيعت ايراني طي اطلاعيه اي از كليه شكارچيان پرنده خواست نسبت به آنفلوآنزاي فوق حاد مرغي حساسيت نشان دهند.در اين اطلاعيه آمده است: آنفلوآنزاي فوق حاد مرغي كه در بعضي از كشورهاي آسياي ميانه ديده شده و توسط پرندگان مهاجر منتقل مي شود، مي تواند به صورت خطري بسيار جدي در كشورمان درآيد.در اين اطلاعيه از شكارچيان پرنده خواسته شده چنانچه هرگونه مورد مشكوكي را ملاحظه كردند به اولين واحد محيط زيست گزارش نمايند.

۶/۲ ميليارد ريال خسارت و تسهيلات
به مسافرين قطار پرداخت شد
004896.jpg
گروه اجتماعي: طي ۶ ماهه اول سال جاري ۲ ميليارد و ۵۶۲ ميليون ريال خسارت و تسهيلات به ۸۱ هزار مسافر پرداخت شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزايش يافته است.
به گزارش روابط عمومي شركت قطارهاي مسافربري رجاء از اين مبلغ يك ميليارد و ۸۹۵ ميليون ريال خسارت بابت تأخير قطارها، خرابي تهويه، هزينه پذيرايي از مسافرين قطارهاي تأخيري و تعويض سالن و مابقي به عنوان تسهيلات ارائه شده بابت بليت هاي المثني و اعزام رايگان مسافر جا مانده، پرداخت شده است.شايان ذكر است از زمان اجراي طرح پرداخت خسارت و ارائه تسهيلات بمنظور احترام به حقوق مسافر، تكريم ارباب رجوع و پاسخگويي در قبال خدمات تاكنون حدود ۲‎/۶ ميليارد ريال خسارت و تسهيلات به مسافرين پرداخت شده است.

نوزادان شير مادرخوار كمتر به آسم و آلرژي دچار مي شوند
ايسنا: ابتلا به آسم و آلرژي در نوزداني كه با شير مادر تغذيه مي كنند كمتر است بنابراين در خانواده هايي كه پدر و مادر دچار آلرژي (حساسيت) هستند بهتر است تغذيه نوزاد با شير مادر صورت گيرد چرا كه نوزاد زمينه آلرژي را دارد و تغذيه با شير گاو و يا شير خشك ناراحتي او را تشديد مي كند.
تغذيه با شير مادر تا پايان ۴ تا ۶ ماهگي تمام نيازهاي غذايي كودك را فراهم مي كند و شيرخوار را از خطر ابتلا به اسهال، سرماخوردگي، سرفه، سندرم مرگ ناگهاني و برونشيت در سالهاي اول زندگي حفظ مي كند.

صدور شناسنامه مكانيزه از ۱۵ روز ديگر
ايلنا: معاون آمار و انفورماتيك ثبت احوال استان تهران گفت: صدور شناسنامه هاي مكانيزه در شهر تهران از دو هفته آينده آغاز مي شود.
عباس فيضي، معاون آمار و انفورماتيك ثبت احوال استان تهران گفت: در حال حاضر دستگاه هاي صدور شناسنامه مكانيزه در تهران خريداري و نصب شده و مقدمات صدور شناسنامه مكانيزه فراهم شده است.در مرحله اول تنها براي نوزادان شهر تهران شناسنامه هاي مكانيزه صادر خواهد شد و در مراحل بعدي اين طرح به شهرستان هاي استان تهران نيز گسترش مي يابد.

احداث معابر ويژه نابينايان در كرج
مهر: مدير بهزيستي كرج از اجراي طرح معابر ويژه روشندلان در اين شهرستان خبر داد .
مجتبي بابايي راد گفت : بهزيستي كرج به رغم تمام كمبودها در صدد است تا امكانات لازم براي زندگي و آموزش نابينايان در سطح شهرستان را فراهم نمايد. در همين راستا با همكاري فرمانداري و شهرداري كرج طرح ايجاد معابر ويژه روشندلان براي آمد و شد آسان آنان در اين شهرستان را به اجرا درآورده ايم و اميدواريم به زودي عملياتي شود .

رشد بيماري سالك در شهرستان بم
ايلنا: در يك سال و نيم اخير، بيماري سالك در شهرستان بم رشد فزاينده اي داشته است. سيد مويد علويان، معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: براي كنترل بيماري سالك در شهرستان بم برنامه هاي مختلفي داريم كه يكي از آنها سم پاشي هوايي و زميني منطقه با همكاري جهاد كشاورزي است.
وي افزود: يكي از چالش هاي مهم در شهرستان بم، كمبود نيروي متخصص در بيمارستان پاستور است؛ به گونه اي كه اين بحث مشكلات زيادي را براي مردم به وجود آورده است.

بيمه تكميلي بايد شامل همه كاركنان دولت شود
مهر: عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه تمامي كاركنان دولت بايد تحت پوشش بيمه تكميلي قرار گيرند ،اعلام كرد : خدمات نامناسب سازمانهاي بيمه گر باعث روي آوردن مردم به سمت بيمه هاي تكميلي شده است .
موسي الرضا ثروتي گفت: در حال حاضر برخي از كاركنان سازمانها و نهادهاي مختلف جدا از دريافت خدمات سازمانهاي بيمه گر ، تحت پوشش بيمه تكميلي نيز قرار دارند در حالي كه بايد اين امر مشمول تمامي مستخدمين كشوري و لشكري شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |