دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۷ - Oct 17, 2005
دعاي روز سيزدهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُِِمَّ طَهِّرنيِ فيه منَ الدَّنَسِ واَلاَقذارِ وَ صَبِّرني فيه عَلي كآئنات الاَقدارِ وَ وَِفِّقني فيه للتُّقي وَ صُحبةَ الابَرار بِعَونِكَ يا قُرةَ عَينِ المسَاكين.
اي خدا در اين ماه مرا از پليدي و كثافات «هواي نفس و گناهان» پاك ساز و بر حوادث خير و شر قضا و قدرت، صبر و تحمل عطا كن و بر تقوا و پرهيزكاري و مصاحبت نيكوكاران عالم موفق دار به  ياري خود اي  مايه شادي و اطمينان خاطرمسكينان.
امروز با حافظ
نرود كارش و آخر به خجالت برود
از سر كوي تو هر كو به ملالت برود
به تجمل بنشيند به جلالت برود
كارواني كه بود بدرقه اش لطف خدا
۲۳ فيلم در جشنواره دفاع مقدس به نمايش درمي آيد
معاونت  ارتباطات  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  اعلام  كرد: حضور ۲۳ اثر سينمايي در اين  رويداد هنري  قطعي  شده  است .فيلم هاي  دوئل  از احمدرضا درويش ، مزرعه  پدري  ساخته  رسول  ملاقلي پور، گيلانه  از رخشان  بني اعتماد و محسن  عبدالوهاب ، اشك  سرما ساخته  عزيزالله  حميدنژاد، پيك  نيك  درميدان  جنگ از سيد رحيم  حسيني ، تارا و تب  توت  فرنگي ساخته  سعيد سهيلي ، تنهايي  باد از وحيد موسائيان ، جايي  براي  زندگي  ساخته محمد بزرگ  نيا، جنگ  كودكانه  از ابوالقاسم  طالبي  و خداحافظ رفيق  ساخته  بهزاد بهزادپور از آثار حاضر در جشنواره  دفاع  مقدس  هستند.
ديوانه  از قفس  پريد ساخته  احمدرضا معتمدي ، روايت  دوگانه  از پرويز شيخ  طادي ، زخم  زيتون  از محمدرضا آهنج ، شكوفه هاي  سنگي  ساخته  عزيزالله  حميدنژاد، طبل  بزرگ  زير پاي  چپ  از كاظم  معصومي ، عروس  افغان  ساخته  ابوالقاسم  طالبي ، غاز وحشي  از محمدرضا ثاني  و قناري  به  كارگرداني جواد اردكاني  ديگر آثار بخش  بلند به  شمار مي رود.
كنار رودخانه  ساخته  عليرضا اميني ، مرزي  براي  زندگي  از رضا اعظميان ، نغمه  ساخته  ابوالقاسم  طالبي ، هيام  از محمد درمنش  و وعده  ديدار ساخته  جمال  شورجه  عناوين  ديگر آثار حاضر در بخش  بلند جشنواره  دفاع  مقدس هستند.
تهيه كننده  فيلم  اشك  سرما ساخته  عزيزالله  حميدنژاد به رغم  اعلام  دفتر جشنواره  دفاع  مقدس  از حضور دراين  رويداد انصراف  داد و ابوالقاسم  طالبي  با سه  فيلم  در بخش  سينماي  بلند اين  جشنواره  ركورددار حضور در مجامع  و رويدادهاي  هنري  است .
دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  قرار است  از اول  تا چهارم  آذرماه  آتي  در تهران  برگزار شود.

كارگاه هاي آموزشي هفتمين دوسالانه كاريكاتور
مهر: واحد مراسم هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران براي بهره گيري هنرمندان كاريكاتوريست ايراني از اساتيد برجسته كاريكاتور دنيا اقدام به برپايي «ورك شاپ» خواهد نمود.
ستاد خبري دوسالانه هفتم، باتوجه به عدم دسترسي علاقه مندان و هنرمندان به اساتيد كاريكاتور دنيا و فراهم نمودن امكان ارتباط و آموزش مستيم و ارتقاي سطح كيفي آثار مترجمان و علاقه مندان هنر كاريكاتور طي روزهاي ۵ الي ۹ آذرماه سال جاري با حضور آقايان جيوكس از ايتاليا، كوزوپوكين از اكراين، مولاتيه از فرانسه، يان اپ دبيك از بلژيك و جواد عليزاده، محمدعلي بني اسدي، بهمن عبدي و غلامعلي لطيفي از ايران در نگارخانه صبا، شاهد برگزاري «ورك شاپ» خواهيم بود.
علاقه مندان جهت شركت در اين كارگاه آموزشي مي توانند از روز دوشنبه ۲۵ مهرماه سال جاري به نشاني: خ شريعتي، تقاطع همت، خ گل نبي غربي، بعد از ميدان كتابي، شماره ،۶۰ خانه كاريكاتور ايران (دبيرخانه دائمي دوسالانه كاريكاتور) مراجعه و يا براي كسب آگاهي بيشتر با تلفن ۲۲۸۶۸۶۰۰ تماس بگيرند.

صداوسيما با توليد ۳۸ اثر موسيقيايي ركورددار شد
۱۷ اثر موسيقيايي در مركز موسيقي و سرود صدا و سيما طي هفته گذشته توليد شده كه در بين آنها آثاري با مضامين ملي، انتظار، مادر، آزادي و عدالت خواهي وجود دارد و ۲۱ اثر هم در مراكز صدا و سيماي استان ها با ساختارهاي سنتي اركسترا و محلي توليد شده است.به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو ايسنا، «خاك پاك» با ساختار اركستر مجلسي تلفيقي و «پيام آور صلح» با ساختار سمفونيك به آهنگسازي شهرام مظلومي با موضوع ايران و مضمون ملي در اين مركز توليد شده اند. محمد عبدالحسيني خواننده «خاك پاك» و جاويد عسگري خواننده «پيام آور صلح» است.«خلوت نشين» با ساختار سنتي و «صفاي بيكرانه» با ساختار پاپ عناوين دو آهنگ با موضوع امام زمان و مضمون انتظار است كه در اين مركز توليد شده اند.ساعد باقري شاعر و عليرضا افتخاري خواننده آهنگ «خلوت نشين» هستند.مركز موسيقي و سرود صداوسيما ۷ اثر موسيقيايي با ساختار محلي توليد كرده است.آهنگ مادر با ساختار محلي كردي به آهنگسازي و تنظيم  جمشيد عزيزخاني توليد شده است.
«سوداسر» عنوان آهنگ ديگري با ساختار كردي با صداي مصطفي محمودي و «بت عشق» با ساختار لري با صداي حشمت الله رجب زاده از ديگري آثار توليدي با ساختار محلي هستند.از ديگر آثار محلي كردي توليد شده مي توان از «همسر مهربان» و «دلسور دل» نام برد كه خواننده هر دو اثر جمشيد عزيزخاني است.

كتابشناسي جامع نسخ خطي ايران منتشر مي شود
مهر :«كتابشناسي نسخ خطي ايران» به كوشش جعفر فروزان يزداني به زودي توسط يك ناشر قمي به دست چاپ سپرده خواهد شد.
«كتابشناسي نسخ خطي ايران» به كوشش جعفر فروزان يزداني در ۵۰۰۰ صفحه به زودي توسط نشر كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي در قم به دست چاپ سپرده خواهد شد.حجت الاسلام جعفر فروزان يزداني، پژوهشگر نسخ خطي ايران، بعد از بيست سال تحقيق بر روي نسخ خطي ايران كه در كتابخانه هاي عمومي و در مجموعه هاي خصوصي نگهداري مي شوند اين كتاب را تاليف كرده است.
تاكنون بيش از پنجاه جلد فهرست نسخ خطي ايراني در كتابخانه آستان قدس رضوي، به عنوان بزرگترين گنجينه نسخ خطي ايران - كتابخانه ملي تهران، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي قم، كتابخانه ملك تهران، كتابخانه مجلس شوراي اسلامي تهران و برخي ديگر از كتابخانه هاي كشور منتشر شده است كه در اين مجموعه گرد آوري شده است.
اين پژوهشگر با ياد آوري ضرورت ايجاد مركز جمع آوري داده هاي اسنادي و نسخ خطي در كشور، گفت: چند سال قبل طرحي به اين منظور در مجلس شوراي اسلامي مطرح شد كه مي توانست نقش خوبي در گرد آوري اطلاعات مربوط به نسخ خطي كه از ميراث ملي ما به شمار مي روند، ايفا كند كه متاسفانه به نتيجه نرسيد.

يك هفته تا پايان مهلت ثبت نام نامزدهاي
انتخابات اتحاديه ناشران و كتابفروشان
گروه ادب و هنر: در حالي كه يك هفته ديگر مهلت ثبت نام نامزدهاي انتخابات هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران به پايان مي رسد، ۱۰ نفر از ناشران شناخته شده كشور براي تصدي و قرار گرفتن در هيات مديره ثبت نام كرده اند.
نامزدهاي نام نوشته عبارتند از: عليرضا رمضاني (نشر مركز)، جعفر همايي (نشر ني)، سيدحسن كياييان (نشر چشمه)، محمدعلي جعفريه (نشر ثالث)، سيدرضا يكرنگيان (نشر خجسته)، احمد آخوندي (نشر دارالكتب اسلامي)، بابك تختي (نشر قصه)، منوچهر اشرف الكتابي (نشر حكمه)، مسعود كازري (نشر كتاب خورشيد) و علي باقري چرخي(نشر نگيما).
زمان برگزاري انتخابات هنوز مشخص نشده است و به نظر مي رسد، پس از پايان مهلت ثبت نام، مجمع امور صنفي زمان آن را اعلام كند. پيش بيني ها حاكيست كه نيمه دوم آبان انتخابات برگزار بشود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
منتقدان بوش از دستگاههاي دولتي آمريكا اخراج مي شوند
يك پايگاه اينترنتي از افزايش روند اخراج مخالفان سياست هاي بوش از دستگاههاي دولتي آمريكا خبر داد.به گزارش پايگاه اينترنتي تام ديسپچ: فهرست شخصيتهاي رده بالاي اداري و نظامي آمريكايي كه به علت مخالفت و يا انتقاد از سياستهاي بوش از كار بركنار شده اند، روبه طولاني تر شدن مي رود.
تاكنون حداقل ۳۴ مدير و نظامي عالي رتبه آمريكايي صرفاً به علت انتقاد از سياست هاي دولت آمريكا كار خود را از دست داده و به طور كلي كنار گذاشته شده اند.از نظر كارشناس پايگاه مذكور نيك تروس، چنين روندي از سركوب منتقدين باعث ايجاد يك استبداد و خفقان كامل در نظام اداري و ارتش ايالات متحده در بخش هاي گوناگون خواهد شد.از جمله اين افراد بركنار شده مي توان به ريچارد كلارك نفر دوم افسران اطلاعاتي ارتش آمريكا اشاره كرد كه از وزارت خزانه داري اخراج شد.
فلاي لورت و هيلاري مان دو تن از متخصصان باسابقه مسائل خاورميانه نيز از جمله اين گروه اخراجي هاي دولت بوش هستند كه در اثر كم تحملي دولت اخراج شده اند.
تصاوير دن كيشوت در نمايشگاه
در حالي كه چهار قرن از زماني كه «ميگوئل دو سروانتس ساودرا» كتاب دن كيشوت را منتشر كرد، مي گذرد، تاكنون تفاسير زيادي از اين رمان معروف و شخصيت هايش ارايه شده است، اين تفاسير در تصويرهايي كه به همراه نسخه هاي متفاوت اين كتاب چاپ شده انعكاس داده شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از منابع خبري اينترنتي، در بزرگداشت چهارصدمين سالگرد انتشار اولين نسخه از كتاب «دن كيشوت» موزه هنر دانشگاه Brigham young به نمايش تصاويري از اين رمان و شخصيت هايش از سال ۱۶۲۰ تا ۱۸۸۵ پرداخته است.
اين تصاوير اثر هنرمنداني همچون گاستاو دور ويليام هوگارت است. اين نمايشگاه با عنوان «دن كيشوت،جادو، پيكرها و احتمالات خيالي» تا اواخر سال جاري در ايالت يوتا آمريكا داير خواهد بود.بيست ودو كتابي كه براي اين نمايشگاه انتخاب شده اند از كتابخانه هاي گوناگوني از سراسر آمريكا گرد هم آمده است كه از آن جمله مي توان  به كتابخانه هاي دانشگاه هاروارد و دانشگاه استنفورد اشاره كرد.
قديمي ترين نسخه اي كه در اين نمايشگاه عرضه شده است، نسخه اي است كه در سال ۱۶۲۰ در لندن منتشر شده بود.

فرصت دوستي
ما چقدر راستگو هستيم؟
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:براي دروغگو بودن يك نفر همين كافي است كه تا چيزي مي شنود آن را براي ديگران نقل كند!
***
هريك از ما شايد بارها در زندگي خود از اين مسئله رنج برده ايم كه موضوعي نادرست و غيرواقعي دهان به دهان نقل شده و پشت سرمان حرف ها و حديث ها ساخته است.
بارها ديده ايم كه به خاطر بي توجهي يك يا چند نفر از كاهي كوهي ساخته شده و آبروهايي را بر باد داده و دشمني هايي را به وجود آورده است.
بارها ديده ايم كه يك شايعه از هيچ درست شده و چه دردسرها و مشكلاتي آفريده است.
فقط انسان وقتي مجاز است چيزي را براي ديگران نقل كند كه آن را به چشم خود ديده و يقين داشته باشد.
فقط انسان وقتي مي تواند گفته اي را از كسي نقل كند كه آن را به گوش خود شنيده باشد. اگر همه اين نكته را مراعات كنند و آنقدر تقوي داشته باشند كه هر چيزي را به مجرد شنيدن از اين و آن در همه جا نقل نكنند و بر زبان نياورند بسياري از روابط به هم نمي خورد و بسياري از مشكلات پيش نمي آيد. راستگويي يعني اين كه انسان فقط چيزهايي را كه به آنها يقين و اطمينان دارد نقل كند. اين است كه اگر كسي بدون اطمينان چيزي را نقل كند دروغگو محسوب مي شود.
راستي، ما چقدر راستگو هستيم؟

برگي از تاريخ
قتل محمد فرخي يزدي
ميرزا محمد فرخي يزدي در سال ۱۲۶۷ ش در يزد به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات متداول، در جواني فضل و سوادي پيدا كرد. استعداد شاعري فرخي از همان پشت نيمكت مدرسه آغاز گرديد. پانزده ساله بود كه به علت سرودن اشعاري انتقادي از مدرسه اخراج شد و چندي به كارگري پرداخت تا اين كه در اوان مشروطه به گروه آزادي خواهان پيوست. فرخي در نوروز ۱۲۸۹ ش در شعري خطاب به حاكم يزد، او را مورد انتقاد قرار داد و در پي آن به دستور حكمران، لبان وي را با نخ و سوزن دوختند و به زندانش افكندند. يكي دوماه بعد به تهران گريخت و به صف مبارزان ملي پيوست.
وي در سال ۱۳۰۰ ش روزنامه طوفان را منتشر ساخت و نسبت به اوضاع انتقاد مي كرد. در اين روزنامه، رباعي هايي كه او هر روز درباره مسائل جاري كشور مي سرود، فوق العاده مورد توجه قرار گرفت و روزنامه اش بين توده مردم، طرفداران زيادي يافت؛ به طوري كه مقام اجتماعي فرخي به عنوان يك شاعر ملي و روشنفكر شهرت يافت. وي در دوره هفتم از طرف مردم يزد به وكالت مجلس شوراي ملي انتخاب شد و مبارزاتش را ادامه داد ولي بعدها به دليل فقدان امنيت جاني به مسكو و از آن جا به آلمان گريخت. فرخي بعدها به ايران بازگشت ولي به زودي دستگير و زنداني شد و در ۲۵ مهر ۱۳۱۸ ش در ۵۱ سالگي به قتل رسيد.
وي روزنامه نگار و شاعر تواناي ملي و سياسي بود كه خود را عاشق آزادي مي ناميد و در تمام اشعار خود از اين عشق مقدس دفاع و حمايت مي كرد.
تأسيس بانك اقتصادي ايران
بانك اقتصادي ايران به صورت بانكي صددرصد ايراني و بدون حضور سهامداران بيگانه، در بيست و پنجم مهرماه ۱۳۳۸ ش با يكصد ميليون ريال سرمايه تاسيس گرديد.
اين بانك به طور رسمي، بانك مجاز براي معاملات ارزي شناخته شده و هر نوع معاملات بانكي اعم از ارزي و ريالي را انجام مي  داد. عمر اين بانك دوام چنداني نيافت و در حالي كه در اكثر كشورهاي اروپايي، آمريكايي و آسيايي كارگزاراني داشت، در سال ۱۳۴۱ ش منحل شد.
عمليات متوسط عاشورا
عمليات متوسط عاشورا، در تاريخ ۲۵ مهر ۱۳۶۳ ش با رمز يا اباعبدالله الحسين (ع) در منطقه عملياتي جبهه مياني و ارتفاعات مرزي ميمك در وسعت تقريبي ۵۰ كيلومتر مربع به طور مشترك و به فرماندهي سپاه پاسداران آغاز شد. از ابتداي جنگ تحميلي اين ارتفاعات، يكي از مناطق فعال بود كه طرفين جنگ براي تسلط بر آن ،همواره درگير بودند. اين عمليات با اهداف آزادسازي ارتفاعات مرزي، انهدام نيروهاي دشمن تحميلي خط پدافندي جديد و راندن دشمن به دشت، با شليك بي امان آتشبارهاي سپاهيان اسلام، از سه محور صورت گرفت.
اين عمليات پس از پنج روز نبرد سنگين، در
۳۰ مهر به پايان رسيد و رزمندگان اسلام، پيروزمندانه در مواضع جديد استقرار يافتند.

كوتاه از هفت هنر
نمايشگاه دائمي نشريات تخصصي كشور
۱۲۰۰ عنوان نشريه تخصصي در نمايشگاه دائمي مجتمع مطبوعات تخصصي كشور به نمايش گذاشته شده است. به گزارش روابط عمومي مجتمع مطبوعات تخصصي كشور اين تعداد نشريه تخصصي به صورت موضوعي، طبقه بندي و عرضه شده است تا بازديدكنندگان بتوانند نشريات مورد نظر خود را به دست آورده و در صورت تمايل اشتراك شوند. نشريات تخصصي به نمايش درآمده از سراسر كشور گردآوري شده و از اين جهت تصوير كاملي از مطبوعات تخصصي ارائه مي دهند. علاقمندان براي بازديد و اشتراك نشريات مي توانند با شماره تلفن ۸۸۰۴۲۲۷۰ تماس بگيرند.
هزار و يك داستان از قرآن مجيد مكتوب شد
مهر: كتاب هزار و يك حكايت قرآني به كوشش محمدحسين محمدي توسط نشر لاهيجي (قم) منتشر شد. اين ناشر همزمان با ماه مبارك رمضان اقدام به انتشار چند عنوان كتاب ادبي،فرهنگي و ديني كرده است. كتاب هزار و يك حكايت قرآني به كوشش حجت الاسلام محمدحسين محمدي، در ۸۰۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰۰ نسخه و بهاي ۴۵۰۰ تومان به تازگي توسط اين ناشر به دست چاپ سپرده شده است. اين ناشر درباره ماخذ و منابع گردآوري اين حكايات افزود: براي تدوين اين كتاب توسط مولف از منابعي همچون لطايف الطوايف، مثنوي طاقديس، المجالس در مناظرات، مثنوي معنوي و در مجموع ۲۵۰ كتاب ديگر استفاده و بهره برداري شده است.
كمال تبريزي:شگفت زده ام!
ازچندي قبل پخش سريال «قصه هاي رودخانه» كمال تبريزي از شبكه جام جم ۲ آغاز شده است؛ اما روابط عمومي و مسؤولان شبكه مدعي هستند اساسا اين سريال پخش نمي شود.اين در حالي است كه تاكنون چند قسمت از سريال به نمايش درآمده است.كمال تبريزي درباره اينكه آيا تاكنون سريال را ديده است، به خبرنگار ايسنا گفت: واقعا شگفت زده ام.زماني كه سريال به صورت كاملا آشكار و واضح در حال پخش است، چرا خبر آن را اعلام نمي كنند؟ وي در ادامه تصريح كرد: مدت زيادي از توليد سريال مي گذرد؛ بنابراين هر هفته سعي دارم شنبه شب ها آن را تماشا كنم كه چگونه و به چه نحوي در حال پخش است، چون به من هيچ گونه اطلاعي نداده اند كه مي خواهند سريال را پخش كنند.
شب ساموئل خاچيكيان در موزه سينما
موزه سينماي ايران در سالروز درگذشت هنرمند فقيد «ساموئل خاچيكيان» ، ياد او را با نمايش آثارش گرامي مي دارد.در اين برنامه كه ساعت ۱۹ سه شنبه ۲۶ مهرماه و با حضور چهره هاي سينمايي، هنري و فرهنگي آغاز خواهد شد علاوه بر نمايش كليپ ويژه اي از زندگي و آثار «استاد سينماي دلهره ايران» فيلم سينمايي «بلوف» از آخرين ساخته هاي زنده ياد ساموئل خاچيكيان به نمايش درخواهد آمد.
نمايش كودك ويژه ماه رمضان
نمايش كودك «سحر و گامبالو» به كارگرداني علي فرحناك با موضوع روزه داري كودكان از ۲۴ مهر تا پايان ماه رمضان ساعت ۱۸ در تالار هنر به روي صحنه مي رود.
اين نمايش، قصه دختر كوچكي به نام سحر است كه در يك روز ماه رمضان با موجودي عجيب و غريب به نام گامبالو رو به رو مي شود كه سعي در وسوسه كردن او در شكستن روزه اش دارد اما...
فضاي شاد، موزيك و شعرهاي ريتميك، عروسكهاي جذاب و بازي خردسال از نكات ديدني اين نمايش است كه در فضايي مناسب كودكان، آنها را به مقابله  كردن با وسوسه ها آشنا مي سازد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
تازه عروس
زن، درون كلبه جنگلي با صدها ميخ به زمين دوخته شده بود. رفتم جلو، ناگهان سرش سر مار شد و من هم خرگوش. دهانش را باز كرد. آرام آرام مرا مي بلعيد.
پدربزرگ وردي خواند و گفت: «در عمرت فقط يك بار مي تواني سنگ شوي.» و مرد. سال ها قبل بود.
گفتم سنگ و سنگ شدم. از دهانش پرت كرد بيرون. آدميزاد شدم. گريختم. از هيزم هايي كه سر راه گذاشته بودم نتوانستم دل بكنم. براي پختن شام عروسي ام بود. از هيزم ها غذا پختند. من هم عروس شدم.
آتش خاموش نمي شود. صداي ناله اي از آن مي آيد كه تا بيست آبادي شنيده مي شود. اهالي مي گويند كه صدها سال قبل پدربزرگم زني را كه سر تازه عروس ها را مي بريد و مي داد به سگ هايش نفرين ابدي كرده است.
محمد مهاب

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۳ دقيقه

گل و گياه
داوودي افريقايي
005100.jpg
نام علمي: Chrysanthemum carinatum
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله و مقاوم، بومي شمال افريقا كه گلهاي سفيد، زرد، صورتي يا قرمز آن با مركز ارغواني تيره در تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند. قطر گلها ۵ سانتيمتر، حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي گياه به ۲۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و سبك با زهكش خوب، پس از كاشت گياه زماني كه بلندي  آن به ۱۵ سانتيمتر رسيد جوانه هاي انتهايي را حذف مي كنند (با دست مي چينند) تا گلهاي بيشتري توليد كند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر بهار، درون باغچه امكان پذير است. بذرها پس از دو هفته جوانه زده و اواسط تابستان گل مي دهند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |