دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۷ - Oct 17, 2005
بانك جهاني اعلام كرد:
اتكاي بيش از حد به اشتغال زايي دولت
عامل اصلي نرخ بالاي بيكاري در ايران است
005037.jpg
گروه اقتصادي : بانك جهاني در گزارشي از وضعيت بيكاري در ايران، اتكاي بيش از حد به بخش دولتي در مسئله اشتغال زايي را عامل بالاماندن نرخ بيكاري در ايران خواند.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از بانك جهاني، نرخ بيكاري در ايران هم اكنون ۸/۱۳ درصد است كه در ميان افراد زير ۲۵ سال اين نرخ بيش از سه برابر است.
براساس اين گزارش، درحالي كه اقتصاد ايران طي سال هاي اخير با رشد متوسط ۵ درصدي همراه بوده است، نرخ بيكاري در ايران همچنان در حال افزايش است.
اين گزارش حاكي است، نيروي كار ايران طي سال هاي اخير با رشد متوسط ۴ درصدي همراه بوده است و هم اكنون نرخ بيكاري در ميان افراد زير ۲۵ سال تقريبا سه برابر بيش از نرخ متوسط بيكاري در ايران است كه نشان دهنده تداوم افزايش نرخ بيكاري طي سال هاي آينده در ايران است.
بر اين اساس، پيش بيني مي شود باتوجه به تركيب جمعيتي ايران نرخ بيكاري اين كشور طي سال هاي آينده نيز بالا بماند؛ خصوصا اين كه هرساله ده ها هزار نفر نيز از دانشگاه ها فارغ التحصيل شده و وارد بازار كار مي شوند.
بانك جهاني معتقد است اتكاي بيش از حد ايران به اشتغال زايي از سوي دولت عامل بالاماندن نرخ بيكاري در ايران طي سال هاي اخير است. همچنين بخش خصوصي نيز در ايران حركت لاك پشتي دارد و تكيه بر بخش دولتي موجب كنارماندن بخش خصوصي و ايجاد يك بازار كار ناقص در ايران شده است.
برپايه همين گزارش، سهم اشتغال زايي بخش دولتي به كل اشتغال زايي ايران هم از ميانگين كشورهاي صنعتي و هم از ميانگين كشورهاي در حال توسعه بالاتر است.
همچنين تسلط بخش دولتي ايران بر فعاليت هاي بخش صنعتي كماكان ادامه دارد. در اين گزارش با تأكيد بر مزاياي كارهاي دولتي به مواردي همچون امنيت شغلي و مزاياي اجتماعي مانند مستمري اشاره شده است.

از سوي يك صاحبنظر نفتي مطرح شد:
ميلياردها دلار از ثروت كشور در ميدان نفتي
سروش از بين رفت
گروه اقتصادي: در روزهاي اخير خبر مربوط به توقف برداشت نفت از ميدان سروش و نوروز منتشر شد و جالب است كه يكي از صاحبنظران مسايل نفتي كشور سالها پيش اين اتفاق را پيش بيني كرده بود.
وي با توجه به پيش بيني سالهاي پيش خود، روز گذشته اعلام كرد:۴ ميليارد بشكه نفت ميدان سروش به دليل سهل انگاري شل در برداشت بي رويه از اين مخزن آن هم بدون تزريق گاز از بين رفته است.
محمدعلي سعيدي اعلام كرده است كه از همان سالها كه بحث برداشت از مخزن سروش و نوروز مطرح شد به شركت ملي نفت ايران تذكر داده شد كه نسخه برداشت ۱۰۰ هزار بشكه نفت از ميدان نفتي سروش و ۹۵ هزار بشكه از نوروز غير عملي است كه امروز شاهد اين امر هستيم.
اين كارشناس نفت اضافه كرد: نكته اين نيست كه شركت شل و شركت ملي نفت ايران نتوانستند اين ميزان نفت را از ميادين برداشت كنند، بلكه بايد گفت كه اين ميادين امروز به اندازه اي آسيب ديده اند كه توليد از آنها متوقف شده است.
وي به خبرگزاري مهر گفته است: براساس آزمايشات انجام شده درزمان رئيس سابق شركت نفت فلات قاره، مشخص شد كه بايد به اين ميادين براي رسيدن به توليد مطلوب و افزايش ضريب استحصال تا ۵۰ درصد گاز تزريق كرد و مي توان از گاز ميدان فروزان كه روزانه ۲۰۰ ميليارد پاي مكعب آن سوزانده مي شود استفاده كرد.
به عقيده سعيدي برنامه تزريق گاز تا به امروز در ميدان سروش محقق نشد و تنها برداشت بي رويه نفت از ميدان صورت گرفت به گونه اي كه ۴ ميليارد بشكه از حجم نفت درجاي اين ميدان آسيب ديد.
وي در اين اظهارنظر اعلام كرده است: در ۳ يا ۴ سال اخير به طور ميانگين ۳۶ ميليون بشكه نفت از سروش استخراج شده است كه براساس قرارداد، ۶۰ درصد از نفت توليدي به شل و ۴۰ درصد به ايران تعلق دارد كه در اين صورت اگر قيمت هر بشكه نفت را ۳۰ دلار در نظر بگيرم شركت شل در اين مدت توانسته ۷۰۰ ميليون دلار پول و سرمايه گذاري خود را از اين توليد درآورد.
به گفته وي، شركت شل اصلا ضرر نداده است بلكه توانسته بخش اعظمي از سرمايه گذاري خود را نيز از توليد برگرداند.
سعيدي تصريح مي كند: شركت شل در مجموع ۸۰۰ ميليون دلار در اين طرح سرمايه گذاري كرده است كه ۷۰۰ ميليون دلار آن بازگشت داده شده و تنها ۱۰۰ ميليون دلار آن باقي مانده است كه اگر هم از دست رود بازهم شل چيزي را از دست نداده است.
وي مشكل مخزن را مخلوط شدن با آب دانسته و مي گويد: اگر از همان اول گاز به ميدان تزريق مي شد بعد از چند سال آب موجود در مخزن به بالا نمي آمد به گونه اي كه امروز مجبور باشيم براي جداسازي آن چندبرابر هزينه كنيم.
وي تزريق گاز را همچنان راه درمان اين مخزن دانست و گفت: اين اقدام نيز سالها به طول مي انجامد.
تزريق گاز به ميادين به عقيده برخي صاحبنظران كشور تنها راه حل بهينه در استفاده از اين ثروت خدادادي است. امري كه در صورت توجه به آن صادرات گاز ديگر معنايي نخواهد داشت. در صورت تزريق گاز به ميادين نفتي كشور ضريب بازيافت اين ميادين افزايش يافته و در حقيقت حجم ذخاير نفت قابل برداشت كشور افزايش مي يابد.
هر يك درصد افزايش ضريب بازيافت در حدود ۵ ميليارد دلار به ذخاير قطعي نفت خام كشور مي افزايد.

اخطار وزارت ارتباطات به ايرانسل
۳۰ آبان ماه آخرين فرصت ايرانسل براي اجراي
قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه است
گروه اقتصادي: تحولات حاشيه اي اپراتور دوم تلفن همراه پس از يك دوره تأخير و فراز و نشيب هاي پياپي همچنان ادامه دارد و با انتشار خبر شكايت كنسرسيوم آسياي شرقي موسوم به تركسل كه در تركيب اوليه كنسرسيوم ايرانسل برنده مزايده اپراتور دوم تلفن همراه بود وارد مراحل جديدي شده است.
به گزارش خبرنگار ما پس از ثبت شركت ايرانسل با مجوز وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شركاي ايراني شركت با اعلام توقف مذاكره با تركسل و آغاز مذاكره با شركت خارجي عضو كنسرسيوم دوم برنده مزايده كه يك شركت آفريقايي است بر ضرورت تسريع در اجراي قرارداد اپراتور دوم تأكيد كرد.
درپي اين رويداد اعضاي كنسرسيوم آسياي شرقي موسوم به تركسل به اين اقدام اعتراض كردند و خواهان ادامه حضور در اين طرح شدند. اين درحالي بود كه شركاي ايراني تركسل اين شركت را به عدم اجراي تعهدات خويش براساس مقررات اعلام شده، عدم واريز پول حق سهم و حق ليسانس را از سوي تركسل يكي از دلايل عدم تمايل اين شركت به ادامه حضور در اجراي قرارداد اپراتور دوم قلمداد كرده بودند.
درپي اين تحولات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز با تغيير وزير دچار تغييرات مديريتي شد و در قبال تحولات در كنسرسيوم مجري اپراتور دوم اعلام بي طرفي كرد.
طبق گزارش هاي منتشره در حال حاضر سهامداران ايراني با شركت آفريقاي جنوبي موسوم به MTN مراحل نهايي توافق را طي مي كنند و همزمان با اين تحولات كنسرسيوم آسياي جنوب شرقي به دادگاه هاي ايران شكايت كرده است تا وزارت ارتباطات از ادامه مذاكره سهامداران ايراني با طرف دوم خارجي جلوگيري كند.
موضع وزارت ارتباطات
معصوم فرديس معاون وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه خود مجري برگزاري مزايده اپراتور دوم تلفن همراه بود و دو سال پيش در يك مصاحبه مطبوعاتي برنده اين مزايده را اعلام كرده و ابراز اميدواري كرده بود كه اواخر سال ۸۳ واگذاري سيمكارت هاي ۱۵۰ هزار توماني آغاز شود ديروز در گفت وگو با خبرنگار ما تأكيد كرد كه اعضاي ايرانسل تا پايان آبان ماه فرصت دارند تا شرايط اجرايي شدن اين مزايده را فراهم كنند در غير اين صورت مزايده باطل مي شود و بايد مزايده جديدي برگزار شود.
وي درمورد شكايت كنسرسيوم آسياي شرقي نيز تأكيد كرد ما اخيرا باخبر شديم كه نمايندگان اين شركت به شعبه ۳ دادگاه عمومي مراجعه و عليه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اقامه دعوا كرده اند. وي خاطرنشان كرد كه البته هنوز مراحل قانوني و مدارك لازم به دادگاه ارائه نشده و اين مراحل در حال طي شدن است.
وي خاطرنشان كرد كه بناي شكايت اعلام شده از سوي آنان توقف مذاكره شركاي ايراني با طرف دوم و ادامه كار ايرانسل است.وي خاطرنشان كرد، در صورت ابلاغ دادگاه نمايندگان وزارتخانه با حضور در دادگاه از روند اجراي قرارداد و تأخيرهاي رخداده و ضرورت تسريع اجراي قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه دفاع خواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر سهامداران ايراني عضو شركت ايرانسل با شركت دوم برنده مزايده مذاكرات خود را نهايي كرده اند و بايد هرچه سريع تر مبلغ لازم براي اجرايي شدن و صدور رسمي مجوز فعاليت شركت به حساب دولت واريز شود. وي خاطرنشان كرد: از نظر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كنسرسيوم ايرانسل تا ۳۰ آبان ماه فرصت دارد تا فعاليت رسمي خود را آغاز كند و از نظر وزارتخانه اين مسئله زماني است كه پول به حساب دولت واريز شود.

كليات لايحه صنايع دريايي احتمالا
تا پايان امسال تصويب مي شود
گروه اقتصادي : لايحه توسعه و حمايت از صنايع دريايي توسط دولت به مجلس ششم ارايه شد، اما مجلس ششم فرصت بررسي آن را پيدا نكرد. اين درحاليست كه هنوز وضعيت اين لايحه در مجلس هفتم مشخص نيست و كماكان دست اندركاران صنايع دريايي كشور در انتظار تصويب كليات لايحه فوق نشسته اند. در اين رابطه با حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* روند رسيدگي به لايحه حمايت و توسعه صنايع دريايي به كجا رسيده است، چون ظاهرا در اواخر خردادماه امسال اين لايحه به كميسيون صنايع و معادن مجلس برگشت داده شده است؟
- از آنجايي كه نمايندگان مجلس ششم فرصت بررسي لايحه حمايت و توسعه صنايع دريايي را پيدا نكردند، لذا طبق ماده ۱۴۱ آيين نامه داخلي، دولت پس از شروع به كار مجلس هفتم اين لايحه را مجددا به مجلس فرستاد و مجلس نيز آن را براي بررسي به كميسيون صنايع و معادن ارجاع كرد.پس از بررسي اعضاي كميسيون صنايع و معادن كليات لايحه در مورخ ۳۰ خردادماه در صحن علني مجلس مطرح شد، اما به دليل مغايرت داشتن بخش هايي از آن با قانون برنامه چهارم و براساس ماده ۲۲۳ آيين نامه داخلي (درقالب لايحه و طرح نمي شود برنامه را تغيير داد) لايحه فوق مجددا براي بررسي و انجام اصلاحات به كميسيون صنايع مجلس فرستاده شد. هم اكنون اعضاي اين كميسيون در حال بررسي و انجام اصلاحات در خصوص اين لايحه هستند.
* فكر مي كنيد چه زماني كليات لايحه حمايت و توسعه صنايع دريايي در مجلس مطرح و تصويب شود؟
- اين لايحه عادي و دوشوري است و با توجه به حجم لوايح يك فوريتي و اولويت دار در كميسيون صنايع و معادن، به نظر مي رسد كليات اين لايحه تا پايان امسال در صحن علني مطرح شود و در صورتي كه اصلاحات لحاظ شده مورد تاييد قرار گيرد كليات آن تصويب خواهد شد.
* براساس اين لايحه تاسيس صندوق توسعه دريايي با سرمايه اوليه ۲۰۰ ميليارد ريالي مدنظر قرار گرفته است. آيا اين صندوق مي تواند راهگشاي مشكلات اين بخش از صنعت كشور باشد؟
- اين موضوع فعلا در حد يك پيشنهاد است كه مسلما راهكارهاي تقويتي عملكرد و اداره صندوق به منظور توسعه آن مدنظر قرار خواهدگرفت. باتوجه به اينكه اين صنعت به جز توليد، زمينه ساز اشتغال زايي و رفع مشكلات مردم منطقه خواهد شد از اين رو دولت بايد اقدام به سرمايه گذاري ويژه اي در اين بخش كند.
* دست اندركاران صنايع دريايي كشور بيش از هر چيز از چه مشكلي رنج مي برند؟
- مشكلات صنايع دريايي ايران بيش از هر چيز از نبود يك نهاد هماهنگ كننده ميان بخش هاي مختلف و بعضا پراكنده صنايع دريايي نشأت مي گيرد.در جهان صنايع دريايي وابسته به بيش از ۱۰۰ صنعت ديگر است، لذا افزايش سرمايه گذاري در اين صنعت نه تنها مولد فرصت هاي شغلي مستقيم است بلكه انبوهي از مشاغل غيرمستقيم را نيز در صنايع ديگر ايجاد مي كند.درواقع عدم توانايي نظام بانكي كشور براي فاينانس پروژه هاي صنايع دريايي، مشكلات نظام بانكي و روند طولاني گشايش اعتبار تصويب طرح ها جهت اعطاي وام، نبود دانش و مديريت مناسب در سطح مديريت شركت ها و عدم توان مالي شركت ها براي تهيه تجهيزات مورد نياز را مي توان از مشكلات صنايع دريايي كشور دانست.

مشكلات استفاده بخش خصوصي از تسهيلات
حساب ذخيره ارزي رفع مي شود
فارس: وزير صنايع و معادن گفت:مشكلات ايجادشده در راه استفاده سرمايه گذاران بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي ناشي از آغاز برنامه چهارم توسعه است.
عليرضا طهماسبي خبر توقف اعطاي تسهيلات از حساب ذخيره ارزي به سرمايه گذاران بخش خصوصي را رد كرد و افزود: امسال نيز برداشت از اين حساب براي اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي ادامه داشته، اما اين برداشتها مربوط به طرحهايي بوده كه طي برنامه سوم توسعه به تصويب رسيده اند.
وي يادآور شد: ركودي كه در رسانه ها گفته مي شود در اعطاي تسهيلات از حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي ايجاد شده، وجود ندارد و فقط مشكلاتي در اين ارتباط ايجاد شده كه آن هم ناشي از فعل و انفعالات تغيير دولت و شروع اجراي برنامه چهارم توسعه است.
طهماسبي اظهار اميدواري كرد كه با تشكيل هرچه زودتر جلسه هيات امناي حساب ذخيره ارزي، مشكلات ناشي از استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي براي سرمايه گذاران بخش خصوصي و نيز نگراني ها در اين ارتباط خاتمه يابد.
وزير صنايع و معادن با تاكيد بر اين كه نگراني جدي براي استفاده از حساب ذخيره ارزي توسط بخش خصوصي وجود ندارد، تصريح كرد: مشكلاتي در اين ارتباط وجود داشت كه بخشي از آنها برطرف شده و بخشي ديگر نيز در آينده برطرف مي شود.

بن برنج اعلام شد
گروه اقتصادي: ستاد اجرايي بن كارگري، بن برنج اعلام كرد.
از سري بنهاي سال ،۱۳۸۳ بن شماره ۹۳۵ (نهصد و سي و پنج) جهت دريافت ۱۰ (ده) كيلوگرم برنج وارداتي تعيين شده است.
كليه كارگران شاغل مشمول قانون كار مي توانند ضمن مراجعه تدريجي به عاملين توزيع، بدون پرداخت وجه، نسبت به دريافت كالاي اعلام شده، اقدام نمايند.

در سال جاري
شش طرح پتروشيمي در عسلويه به بهره برداري مي رسد
005034.jpg
گروه اقتصادي: شش طرح فرايندي و خدماتي مرحله نخست احداث طرح هاي پتروشيمي در منطقه عسلويه با ۸۵ درصد پيشرفت فيزيكي امسال به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما مهدي ثقفي معاون مديريت طرح هاي شركت ملي پتروشيمي ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: در مرحله نخست طرح هاي در دست اجرا در عسلويه در مجموع هفت ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است كه ۵ميليارد دلار از طريق تأمين مالي منابع خارجي، يك ميليارد دلار از طريق جذب سرمايه گذاري داخلي و يك ميليارد دلار نيز از محل درآمدهاي داخلي و پيش فروش محصولات پتروشيمي تأمين شده است.
وي ارزش روز توليدات اين مرحله از طرح هاي پتروشيمي را كه امسال به بهره برداري مي رسد معادل ۵ ميليارد دلار در سال اعلام كرد و سود آوري اين طرح را معادل ۱۵ تا ۲۰ درصد دانست كه بازگشت سرمايه آن بدون احتساب هزينه استهلاك چهار تا هفت سال اعلام شده است.
وي تأكيد كرد: در مرحله دوم طرح هاي پتروشيمي عسلويه ۱۲ميليارد دلار سرمايه گذاري مي شود و طبق برنامه ده ساله توسعه پتروشيمي كشور بايد معادل ۲۵ ميليارد دلار در اين منطقه سرمايه گذاري  گردد. وي ميزان تأخير در اجراي طرح هاي پتروشيمي در مرحله نخست در عسلويه را حدود شش ماه اعلام كرد و دلايل عمده آن را تأخير در گشايش اعتبار و ساخت داخل تجهيزات دانست. وي خاطرنشان كرد كه حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد تجهيزات مورد نياز طرح هاي پتروشيمي در داخل كشور توليد مي شود كه ميزان ساخت داخل هر يك از طرح ها با توجه به ضرورت هاي فني متفاوت است. وي تأكيد كرد كه عليرغم حمايت از ساخت داخل در پتروشيمي طبق تبصره قانوني ميزان مشاركت ساخت داخل با ارايه مدارك لازم تغيير مي كند.
وي خاطرنشان كرد: براي تأمين مالي طرح هاي پتروشيمي، توليدات اين طرح ها پيش فروش مي شود كه هرگونه تأخير در بهره برداري از اين طرح ها مي تواند به بي اعتباري شركت ملي پتروشيمي منجر شود.
وي تأكيد كرد كه تاكنون تأخيري در تعهدات شركت ملي پتروشيمي رخ نداده است و تلاش براي اجراي به موقع طرح ها نتيجه بخش بوده است. وي در ادامه تأكيد كرد كه در مرحله نخست طرح هاي در دست اجرا در عسلويه شش طرح فرايندي و تأسيساتي و خدماتي تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد و كل تأخير در اجراي اين طرح ها را حداكثر شش ماه اعلام كرد.

عبور ۷/۴ ميليون تن كالا از ايران طي شش ماه گذشته
فارس: در نيمه اول امسال ۴ ميليون و ۷۸۸ هزارتن كالا به ارزش ۷ ميليارد و ۹۱۴ ميليون دلار از ايران ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۸درصد كاهش و از حيث ارزش ۴۹ درصد افزايش نشان مي دهد.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران ميزان كل ترانزيت كالا از كشور در شش ماهه نخست سال جاري بدون احتساب سوخت يك ميليون و ۸۳۳ هزار تن، به ارزش ۶ ميليارد و ۹۵۲ ميليون دلار بود كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴/۵ درصد كاهش و از حيث ارزش ۶/۵۰ درصد افزايش داشته است.
كاهش ۱۸درصد عبور كالا از كشور به دليل كاهش ترانزيت سوخت نسبت به سال قبل است كه در قالب سوآپ انجام مي شد.
براساس اين گزارش ۵ درصد از وزن و ارزشي كه ترانزيت كالا در شش ماهه اول امسال در قالب كارنه تير انجام شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵/۲ و از حيث ارزش ۴۶درصد افزايش نشان مي دهد. كالاهاي ترانزيت شده از كشور طي شش ماهه اول سال جاري از مبدا ۸۱ كشور مختلف دنيا انجام شد كه بيشترين ميزان آن يعني ۱/۲۷ درصد از وزن كل اقلام ترانزيت شده از مبدا قزاقستان بود و تركمنستان با ۸/۲۵ درصد، امارات متحده عربي با ۸/۱۱ درصد، روسيه با ۶/۸ درصد و جمهوري آذربايجان با ۴/۵ درصد رتبه هاي دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

طرح بهسازي قراردادهاي موقت كار آخرين راه حل نيست
ايسنا: عضو شوراي عالي كار گفت: طرح بهسازي قراردادهاي موقت كار به منظور حل معضل اشتغال كارگران در گرو برقراري تعادل بين عرضه و تقاضاست، اما اين طرح به عنوان بهترين و آخرين راه حل در اين عرصه نيست.
اصغر برشان با بيان اينكه بايد به منظور رسيدن به تصميم نهايي در زمينه قراردادهاي موقت تلاش كرد، افزود:در اين صورت ساماندهي مؤثري براي بحث قراردادهاي موقت پيش رو خواهيم داشت. طرح بهسازي قراردادهاي موقت كار در صورت آماده سازي زمينه ها و بسترهاي لازم براي اجراي كامل ماده ۷ قانون كار و تبصره هايش قطعاً كارساز و مؤثر خواهد بود.

سازمان همكاريهاي فضايي آسيا و اقيانوسيه
تشكيل مي شود
گروه اقتصادي: با تصويب دولتهاي منطقه سازمان همكاريهاي فضايي آسيا و اقيانوسيه در روزهاي پنجم و ششم آبان ماه سال جاري سازمان همكاري فضايي آسيا و اقيانوسيه تشكيل مي شود و معاهده آن در مراسمي در پكن به امضاي وزراي كشورهاي عضو خواهد رسيد.
سيد حسن شفتي معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئيس سازمان فضايي ايران در زمينه فعاليتهاي سازمان مزبور گفت: اين سازمان كه براي بهره برداري از فناوري فضا با اهداف صلح جويانه و اختيارات گسترده جهت توسعه پايدار تشكيل مي شود موجب تقويت همكاريهاي چندجانبه بين كشورهاي منطقه مي شود و از ظرفيت منابع انساني، فني و مالي كشورها به طور بهينه براي اهداف مشترك بهره برداري خواهد نمود.شفتي در مورد زمينه هاي همكاري فضايي گفت: فناوري فضايي و برنامه كاربرد آنها، نگاه به زمين، مديريت بحران، حفظ محيط زيست، مخابرات، ناوبري و مكان يابي از جمله كاربردهاي عملي اين اهداف خواهد بود. به علاوه سازمان جديدالتاسيس در مورد همكاريهاي علمي، آموزشي و تبادل دانشمندان و كارشناسان و تشكيل يك بانك مركزي اطلاعات اقدام خواهد كرد و زمينه وسيعي براي توسعه همكاري در آينده نيز وجود دارد.
پيش بيني مي شود سازمان همكاريهاي فضايي آسيا و اقيانوسيه كه فعلا با حضور سازمان فضايي ايران، چين، پاكستان، تايلند، مغولستان تاسيس مي شود، به تدريج ساير كشورهاي منطقه را نيز تحت پوشش قرار داده و تبديل به يك سازمان عظيم فضايي منطقه اي گردد. كشورهاي يادشده كه هيأت موسس سازمان مزبور را تشكيل مي دهند از اختيارات ويژه اي برخوردارند.

درخواست ۱۶۰ نماينده از رئيس جمهوري:
سازمان مديريت در انحلال سازمان صنايع دستي
استان ها تجديدنظر كند
005040.jpg
ايسنا:۱۶۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه اي خواهان تجديدنظر سازمان مديريت و برنامه ريزي در اقدام خود يعني انحلال سازمان صنايع دستي استان ها شدند.
در بخشي از اين نامه خطاب به رئيس جمهوري آمده است: «صنايع دستي به عنوان ميراث گرانبهاي ملي و ديرينه ايران زمين و حافظ فرهنگ، رسوم و هويت ملي و موثر در صنعت گردشگري، تجارت، اشتغال مولد، صادرات و گسترش فرهنگ ملي و اسلامي ماست كه متاسفانه در گذشته با تغييرات پي در پي در ساختار آن مورد بي توجهي قرار گرفته و با توجه به عنايات مقام معظم رهبري در اين خصوص و سياست هاي حمايتي اعلام شده حضرتعالي، انتظار مي رود مورد تقويت بيشتري قرار گيرد.
اخيرا سازمان مديريت و برنامه ريزي انحلال سازمان صنايع دستي استان ها را تعقيب مي نمايد و ادغام آن را در صنايع و معادن مورد نظر دارد، در حالي كه اين امر با اهداف فوق الذكر و مفاد بخشنامه بودجه سال ۸۵ كشور مبني بر تقويت و حمايت از توسعه صنايع دستي در تناقض است.اين درحاليست كه نگارندگان اين نامه خواهان فعاليت سازمان صنايع دستي به شكل مستقل و با اقتضاي وظايف خطير اين سازمان هستند.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۴۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۲۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۲۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۶۴
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۵۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۲۳

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |