دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۷ - Oct 17, 2005
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
۴۰ هزار زوج تهراني تا پايان سال وام ازدواج مي گيرند
مهندس چمران : طرح قطار هوايي صادقيه - آزادي فعال مي شود
005019.jpg
گروه شهري: پرداخت وام يك ميليون توماني شهرداري به زوج هاي ساكن تهران بدون هيچگونه وقفه اي همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در پايان يكصد و هشتادمين جلسه علني بدون حضور مستمع شورا گفت: براساس قرارداد منعقدشده بين شهرداري و صندوق انصارالمجاهدين سال گذشته به ۴۰ هزار زوج تهراني وام ازدواج پرداخت شد و براي امسال نيز اعتبارات لازم براي همين تعداد پيش بيني شده است كه تا پايان سال پرداخت مي شود.
وي با بيان اينكه شهرداري سالانه توانايي پرداخت وام به ۴۰ هزار زوج تهراني را دارد، در عين حال استقبال زوج هاي جوان را گسترده و بيش از ظرفيت اعتبارات پيش بيني شده دانست و گفت: طي ۲ سال گذشته بيش از ۲۰۰ هزار فرم تقاضاي وام ارسال شده است كه از اين تعداد تقريبا حدود ۱۴۰ هزار نفر (۷۰ هزار زوج) وام خود را دريافت كرده اند و پرداخت تا سقف ۸۰ هزار زوج ادامه مي يابد و مابقي نيز در نوبت قرار مي گيرند.
چمران افزود: با تامين اعتبارات و بازگشت اقساط وام هاي پرداختي در سال ۸۳ و ۸۴ سرمايه مورد نياز براي پرداخت وام ازدواج در سال ۸۵ تامين خواهد شد و سعي ما نيز بر اين است كه پرداخت وام در سال آينده ادامه داشته باشد.
رئيس شوراي شهر درباره توقف فروش پاكت دريافت وام ازدواج در باجه هاي پست گفت: اين اقدام توسط صندوق انصار انجام شده و توصيه اين است كه توزيع فرم تقاضا تا انجام تعهدات قبلي متوقف شود.
وي افزود: شهرداري در سال گذشته ۲۰ ميليارد تومان و امسال نيز ۱۵ ميليارد تومان و صندوق انصارالمجاهدين نيز به همين ميزان براي پرداخت وام ازدواج به زوج هاي تهراني در نظر گرفته اند.
منوريل صادقيه تا اكباتان
چمران همچنين با اشاره به گزارش مديرعامل سازمان سرمايه گذاري شهر تهران درباره پروژه منوريل گفت: پروژه منوريل صادقيه تا آزادي با اصلاح توان سرمايه گذاري در اين بخش در آينده فعال مي شود.
وي با اشاره به اصلاح ساختار شركت طرف قرارداد گفت: اين شركت از نظر سرمايه گذاري و ساختاري دچار مشكل شده بود كه در حال حاضر اين مشكل برطرف شده است و احداث منوريل صادقيه- آزادي ادامه مي يابد.
رئيس شوراي شهر افزود: اعتبارات لازم براي احداث منوريل با حضور چند سرمايه گذار بخش خصوصي و شركت پيشنهاددهنده طرح تامين شده است.
وي گفت: شركت مذكور علاوه بر تامين اعتبار با ۲ شركت آلماني براي نظارت بر مشخصات فني پروژه قرارداد منعقد كرده است.
چمران تصريح كرد كه پروژه احداث منوريل با تغييراتي از جمله كوتاه ترشدن مسير از صادقيه تا آزادي انجام مي شود و به دليل انتقال فرودگاه مهرآباد احتمالا مسير آزادي تا مهرآباد حذف و طول مسير به ۴ كيلومتر كاهش مي يابد.
وي گفت: همچنين پيشنهاد شده است كه به دليل بافت جمعيتي شهرك اكباتان، اين مسير از آزادي تا اكباتان ادامه يابد كه در اين خصوص بايد سازمان حمل و نقل و ترافيك نظر بدهد.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين دكتر مازيار حسيني، رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران گزارشي از برنامه هاي اين سازمان براي پيشگيري و مقابله با پيامدهاي زلزله در تهران ارائه كرد.

مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه :
انتقال توقفگاههاي شركت واحد به خارج شهر
خدمات رساني به مسافران را مختل مي كند
گروه شهري:مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه با بيان اينكه بر اساس اعلام شركت كنترل كيفيت هوا سهم آلودگي اتوبوس ها از ۳ درصد قبلي به ۵/۱ درصد كاهش يافته است ، تأكيد كرد: ما مخالف خروج توقفگاههاي شركت واحد از سطح شهر تهران نيستيم اما تأكيد مي كنيم كه با خارج كردن اين توقفگاهها از سطح شهر، خدمات رساني به مسافران مختل مي شود.
به گزارش روابط عمومي  شهرداري تهران، مصطفي نوريان افزود: با خروج توقفگاههاي شركت واحد از سطح شهر هرروز شاهد اتلاف وقت چندين ساعته مسافران در صفوف طولاني اتوبوس خواهيم بود و متاسفانه اين حقيقتي است كه شهروندان تهراني كه فقط به خروج توقفگاهها اصرار دارند، از آن بي خبرند.
وي اظهار داشت: در حال حاضر در تمام ۷ منطقه اي كه توقفگاههاي اتوبوسراني در آنجا واقع هستند، از سوي مردم معارض داريم، اين در حالي است كه متاسفانه شهروندان تهراني مطلع نيستند كه خروج توقفگاه هاي شركت واحد از شهر، چه خللي به سرويس رساني مي رساند، و در واقع تحقق اين امر يعني اتلاف وقت مسافران براي استفاده از اتوبوس.
نوريان براي روشن شدن بيشتر اين موضوع، به توقفگاه غزال در جاده دماوند اشاره كرد و ادامه داد: اتوبوس هايي كه در اين توقفگاه اقامت دارند هم صبح و هم شب حدود ۴۵ دقيقه در راه هستند تا به خط برسند.يعني راننده بايد ساعت ۳ صبح از خواب بيدار شود و حداقل يك ساعت در راه باشد تا حدود ساعت ۴ صبح به توقفگاه غزال برسد و از آنجا هم ۴۵ دقيقه تا يك ساعت در راه باشد تا خود را به خط مورد نظر در شهر رسانده و كارش را آغاز كند كه اين مسئله با توجه به هواي سرد و شرايط جوي خاص جاده دماوند در فصل زمستان كه وضعيت به مراتب دشوار تر مي گردد، تشديد مي شود.
وي افزود: در برخي از روزهاي زمستان، حدود ۱۵۰۰ اتوبوسي كه از توقفگاه غزال در جاده دماوند به سمت شهر حركت مي كنند در اتوبان شهيد بابايي به دليل لغزندگي و يخ زدگي مسير، حركتشان با كندي مواجه مي شود كه تصور كنيد، حدود ۱۵۰۰ اتوبوس شركت واحد با احتساب اتلاف ۴۵ دقيقه زمان براي هر كدام، چند ساعت اتلاف وقت را براي راننده و شهروندان در پي دارد.بنابر اين انتقال توقفگاه ها به خارج از شهر يعني يك معضل بزرگ.
مديرعامل شركت واحد با تأكيد بر اينكه تمام اتوبوس ها به محض رسيدن به توقفگاههاي شركت واحد خاموش مي شوند و به اين ترتيب نه آلودگي صوتي ايجاد مي شود و نه زيست محيطي، تصريح كرد: اين در حالي است كه احداث هر توقفگاه در خارج از شهر دست كم به ۱۰ هكتار زمين نياز دارد، بطور مثال توقفگاه غزال ۴۰ هكتار است كه تهيه اين زمينها با اين متراژ و كاربري مورد نظر در خارج از تهران كه در عين حال به شهر هم نزديك باشد، كار بسيار دشواري است.
نوريان بار ديگر با تأكيد بر اينكه مخالفت اصلي ما با خروج توقفگاههاي اتوبوسراني از شهر صرفا به دليل اختلال در خدمات رساني به شهروندان است، تصريح كرد: پيشنهاد ما احداث زمينهاي كوچك ۱۰۰ دستگاهي در داخل شهر است كه دوركشي شده و فضاي سبز نيز در اطرافش ايجاد شود، يعني هر ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شركت واحد شبها در يك توقفگاه كوچك در نزديكي خطوط مستقر شده و صبحها از آنجا ظرف مدت كوتاه ۵ دقيقه اي خود را به خطوط برسانند كه اين پيشنهاد به شوراي عالي شهرسازي نيز ارائه شده است.

ساخت وساز در پارك هاي ملي و مناطق حفاظت شده
005016.jpg
ايسنا: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: سازمان محيط زيست همانند روال گذشته از هرگونه تجاوز و تعارض به مناطق حفاظت شده و پارك هاي ملي به شدت جلوگيري مي نمايد.دكتر جوادي، معاون رئيس جمهوري در جريان بازديد از پارك هاي ملي «خجير» و «سرخه حصار» همچنين ضمن مشاهده تعارضات و ساخت وسازهاي غيرمجاز در منطقه از ظلم هاي وارد شده به اين منطقه بكر اظهار تاسف كرد و خاطرنشان ساخت كه سازمان حفاظت محيط زيست بنا به وظايف قانوني خود، از هرگونه ساخت وساز و تعرض به مناطق حفاظت شده و پارك هاي ملي، از جمله پارك ملي سرخه حصار به شدت جلوگيري مي كند.

پرايد كارآيي تاكسي را ندارد
005025.jpg
خبرگزاري مهر:نايب رييس اتحاديه تعاوني تاكسيراني كشور : حدود ۵۰ درصد ناوگان تاكسيراني كشور را فرسوده خواند و افزود: عمر مفيد پيكان براي كاربري تاكسي پنج سال است و انحصارات ايجاد شده توسط سازمانهاي تاكسيراني كشور و همچنين ضعف بنيه مالي تاكسيرانان از مشكلات اين صنف است.مديرعامل شركت تعاوني تاكسيراني مشهد، خودرو پرايد را مناسب حمل و نقل شهري ندانست و تصريح كرد: در انتخاب خودرو تاكسي نكاتي ازقبيل داخلي بودن توليد، ظرفيت و قيمت مناسب، ضريب ايمني وعمر مفيد، آلودگي كمتر محيط زيست و همچنين دوسوخته بودن خودرو بايد مد نظر قرار گيرد.

محيط زيست دريايي ايران
005028.jpg
ايرنا: مدير كل  دفتر محيط زيست  دريايي  سازمان  حفاظت  محيط زيست  ايران ، گفت : محيط زيست  دريايي  ايران  بارزترين  اكوسيستم هاي  برون  مرزي  است  و حفاظت  از آنها در توسعه  پايدار كشور نقش  اساسي  دارد.مهندس  سعيد حسيني  افزود: اين  اكوسيستم  ها از منابع  آلوده  ساز خشكي  به  ويژه  در حوزه هاي  آبريز، هوا و دريا تاثير مي پذيرند و نياز به  حمايت هاي  سازمان هاي  ملي ، منطقه اي  و بين المللي  دارند.به  گفته  اين  مسئول ، بررسي  منابع  زيستي  و تنوع  آنها و همكاري  بيشتر با سازمان هاي  منطقه اي  از ديگر اهداف  اين  كميته  است  كه  در دستور كار كشورهاي  عضو قرار گرفته  است .

دستور ويژه رئيس جمهور
براي تأمين واگن هاي قطار شهري مشهد
005022.jpg
استاندار خراسان رضوي از دستور ويژه محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري مبني بر تسريع در تامين واگن ها و تكميل پروژه قطار شهري مشهد خبر داد.
محمد جواد محمدي زاده افزود: وزارت كشور، استانداري خراسان رضوي را موظف كرده با هماهنگي مسئولان محلي، شهرداري مشهد و قطار شهري، پيشنهاد روشني درخصوص تامين واگن هاي قطار شهري به اين وزارتخانه ارايه نمايد.
محمدي زاده اضافه كرد: براي نهايي شدن موضوع تامين واگن هاي قطار شهري مشهد به زودي نشست مشتركي با وزير كشور، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، استانداري خراسان و شهرداري مشهد برگزار خواهد شد.
استاندار خراسان رضوي گفت: براي خريد واگن هاي قطار شهري مشهد با سازندگان اروپايي و آسيايي در حال رايزني هستيم و مصمم هستيم با وارد كردن تكنولوژي تامين واگن، دانش فني كشور و خراسان رضوي را در اين زمينه افزايش دهيم.
وي پروژه قطار شهري مشهد را از نظر كيفيت ساخت،  تكنيك طراحي و سرعت اجرايي در وضعيت بسيار مطلوبي دانست و اظهار داشت:   قطار شهري مشهد از مناطق پرترافيك شهر عبور مي كند كه با بهره برداري از آن روزانه ۸۰۰ هزار نفر جا به جا خواهند شد.
محمدي زاده افزايش اختيارات مسئولان محلي در انتخاب و تامين واگن هاي قطار شهري را ضروري دانست و افزود: افزايش نقدينگي براي تكميل پروژه قطار شهري از نيازهاي حياتي كلانشهر مذهبي مشهد مي باشد.استاندار خراسان رضوي اطمينان داد: با اين حال خط يك پروژه قطار شهري مشهد اواخر سال آينده به بهره برداري كامل مي رسد.

سرمايه گذاري ۱۰۰ ميليون دلاري چين
در بافت هاي فرسوده تهران
كشور چين حدود ۱۰۰ميليون دلار در بافتهاي فرسوده تهران سرمايه گذاري مي كند.
دكتر حميدرضا رازقي مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اعلام اين خبر همكاري ها با گروه كارشناسي چيني را در حال حاضر در حد تفاهم نامه دانست و افزود:   اين سرمايه گذاري در بافت آسيب ديده نواب صورت خواهد گرفت و با تكميل نقشه هاي نوسازي آن، قرارداد با كشور چين به طور رسمي منعقد مي شود.
وي گفت: در صورت موفقيت  آميز بودن سرمايه گذاري چيني ها، اين روند ادامه پيدا مي كند.
رازقي همچنين درباره علت انتخاب كشور چين در نوسازي بافت فرسوده تهران اظهار داشت: شهرداري تهران با ۳۰ تا ۴۰ گروه از كشورهاي خارجي درباره سرمايه   گذاري در بافت هاي فرسوده صحبت كرد ولي در نهايت با توجه به شرايط بهتر، كشور چين را برگزيد.
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران همچنين از انجام طراحي هاي شهري در بافت فرسوده مناطق ،۱۷ ۱۱ و ۱۲ خبر داد و افزود: بعد از تكميل اين طراحي ها و تصويب در كميسيون ماده ۵ بايد منتظر فاينانس بافت فرسوده سال ۸۳ دولت براي جذب و شروع كار باشيم.
بر اساس اين گزارش، سهم شهرداري تهران از فاينانس سال ،۸۲ نزديك به ۱۶۰ ميليون دلار بود كه هم  اكنون به گفته رازقي در منطقه ۱۵ در حال هزينه شدن است.
وي همچنين گفت: فاينانس سال ۸۲ به ۴۳ هكتار از بافت فرسوده اطراف بزرگراه امام علي(ع)  اختصاص پيدا مي كند كه در حال حاضر ۴ هكتار از اين بافت تملك شده است.

راننده شركت واحد ۱۰ ميليون تومان پول
را به صاحبش بازگرداند
005031.jpg
مبلغ ده ميليون تومان پول گم شده كه توسط راننده شركت واحد پيدا شده بود به صاحب آن بازگردانده شد.اين پولها را محمد عرفاني راننده خط ۳۳-۱ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه پيدا كرده بود.وي در اين خصوص گفت: در حال حركت از پارك سوار بيهقي بودم كه اين چك ها را مقابل درب اتوبوس يافتم آنها را به طور امانت نزد خود نگاه داشته و به مسئول خط سپردم تا صاحب اصلي آن پيدا شود.عرفاني هدف از اين كار را كسب رضاي خدا عنوان كرد و افزود: برحسب وظيفه اقدام به اين عمل نمودم نه تحصيل پاداش.وي ادامه داد: هنگام تحويل اين امانت به صاحبش احساس خوبي داشته و از اين كه توانسته بودم اين كار را به درستي به پايان برسانم بسيار خوشحال بودم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |