دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۷ - Oct 17, 2005
روشي جديد در سيستم امنيتي تلفن هاي همراه
راه رفتن منحصر به فرد
حسگرها، الگوي راه رفتن و حركت و حتي حركت هاي
در حالت ايستاده فرد را در حافظه اي ذخيره مي كنند
005046.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفراقدمي: هر كس وقت راه رفتن حركت هاي خاصي دارد و مي توان با حسگرهاي حركتي، او را از ديگران تشخيص داد. در مركز تحقيقات تكنولوژي فنلاند مي كوشند راهي بيابند كه تلفن هاي همراه را به چنين حسگرهايي مجهز كنند. اين حسگرها الگوي راه رفتن و حركت و حتي حركت هاي ايستاده فرد را در حافظه اي ذخيره مي كنند. پس از آن سيستم حركت هاي بعدي را با آن چه در حافظه ذخيره كرده مقايسه مي كند تا ببيند اين فرد همان صاحب تلفن است كه حركت هايش را در حافظه ذخيره كرده، يا كسي ديگر. اگر دستگاه ميان اين حركت ها تفاوت ببيند، قفل مي شود و اجازه نمي دهد كسي شماره بگيرد يا حافظه را به كار ببرد.
سازندگان اين سيستم مي گويند اين روش بسيار بهتر و كاراتر از استفاده از رمز ورود است كه براي هر بار استفاده از كاربر رمز ورود مي خواهد. در اين روش به سختي مي توان تقلب كرد و حتي از ضبط صدا يا اثر انگشت هم ايمن تر است.
حسگرهاي اين سيستم حركت هايي را كه تغيير مكانشان بيشتر از 3X2 X 2 ميلي متر مكعب باشد تشخيص مي دهند و ثبت مي كنند. چنين روشي را در بعضي تلفن هاي همراه براي بازي ها به كار برده اند و از حركت هاي ناگهاني بسيار كوچك براي حركت به راست و چپ در بازي استفاده مي كنند. اما در روش تحليل حركتي كه يك روش بيومتريك محاسبه و شبيه سازي حركت صاحب تلفن همراه است، حركت هايي بيشتر از اين تغييرات كوچك را هم تحليل مي كنند. البته فكر نكنيد فقط وقتي حركت هاي صاحب تلفن عينا تكرار شود دستگاه باور مي كند اين همان صاحب تلفن است. اگر اين طور باشد اصلا نمي شود به اين روش اعتماد كرد. هيچ كس حركت هاي عين هم نمي كند. اين جا از روش تحليل تصادفي داده ها استفاده مي كنند و دنبال الگويي تكراري و پريوديك در حركت شخص مي گردند.
اين روش هنوز محدود است و دقيق نيست، براي مثال حالات روحي و جسمي فرد در روزهاي مختلف بر دقت آن تاثير دارد. اما در 98 درصد مواردي كه كسي به جز صاحب تلفن همراه از آن استفاده كرده، درست جواب داده و تنها در 4 درصد مواقعي كه صاحب تلفن از آن استفاده كرده هشدار اشتباه داده است.
منبع: نيوساينتيست

تأسيس آكادمي گوش، حلق و بيني خاورميانه
دبير علمي نهمين كنگره علمي جراحان گوش، حلق و بيني، از راه  اندازي آكادمي گوش، حلق و بيني و سر و گردن خاورميانه با همكاري و مشاركت ايران خبر داد. دكتر احمد دانشي متخصص گوش و گلو و بيني با اعلام اين خبر افزود: اين آكادمي متشكل از اعضاي انجمن هاي علمي گوش و گلوي كشورهاي عربستان، امارات متحده عربي، مصر، ايران و عراق است.
وي با اشاره به اين كه اين آكادمي مانند آكادمي گوش و گلوي اروپا و آمريكا قرار است با ديگر كشورهاي عضو آكادمي، پروژه هاي مشترك اجرا كند، تصريح كرد: بيماري  هايي مانند سينوزيت ها در قالب پروژه هاي مشترك اجرا خواهد شد. در حال حاضر ناشنوايي به صورت يك بيماري ژنتيكي بر اثر ازدواج هاي خويشاوندي در ايران و كشورهاي مذكور نسبتا شايع است.
وي بررسي روي اين قبيل بيماري  هاي مشترك را از جمله پروژه هاي در دست بررسي توسط آكادمي گوش، حلق و بيني و سر و گردن خاورميانه برشمرد. دبير علمي اين كنگره تصريح كرد: تكيه و تاكيد برگزاركنندگان اين كنگره، مشاركت كشورهاي همجوار ايران كه از نظر علمي، فرهنگي و آداب و رسوم، مشتركات زيادي با ايران دارند، است. همزمان با برپايي اين كنگره، چند كارگاه آموزشي در زمينه جراحي پلاستيك، جراحي آندوسكوپيك، جراحي هاي گوش، توانبخشي شنوايي سمعك ها، كارگاه  هاي الكتروفيزيولوژي، كارگاه هاي مربوط به حنجره و صورت برپا مي شود، علاقه  مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند، به پايگاه اينترنتي اين كنگره به نشاني www.iranent2002.com مراجعه كنند.

بيماري هاي مزمن بيشتر مي كشند
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: تا پايان سال 2005 مرگ و مير، بر اثر بيماري هاي مزمن بيش از دو برابر مرگ و مير بر اثر بيماري هاي عفوني، زايمان و سو تغذيه خواهد بود. تا پايان امسال از 58 ميليون نفري كه بر اثر بيماري جان خود را از دست داده اند، 35 ميليون نفر بر اثر بيماري هاي مزمن مردند.
برخلاف عقيده عموم، در كشورهاي فقير، 80 درصد مرگ و مير بر اثر بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي، ديابت و سرطان است. سازمان بهداشت جهاني (WHO) گزارش داد كه سيگار و چاقي دو عامل مهم در افزايش اين بيماري ها مي باشند. اين بيماري ها مختص كشور هاي ثروتمند نيستند و اگر اكنون پيشگيري را آغاز كنيم، تا سال 2015 جان 36 ميليون نفر حفظ خواهد شد. در حالي كه توجه دنيا به مبارزه با بيماري هاي عفوني مانند AIDS، مالاريا و سل متمركز شده، از خطر بيماري هاي مزمن غافل مانده است. موج عظيم اين بيماري هاي قابل پيشگيري، افرادي را كه از خود در مقابل آن ها محافظت نمي كنند، احاطه مي كند و همين باعث مي شود سودي كه در اثر كاهش بيماري هاي عفوني به دست آمده از بين برود. يكي از اعضاي اين سازمان گفت: اكثر متخصصان با بيماري هاي عفوني دست و پنجه نرم مي كنند، اما خطر افزايش بيماري هاي مزمن، كشور هاي در حال پيشرفت را تهديد مي كند. بنابراين نمي توان ابتدا مشكل بيماري هاي عفوني را حل كرد و بعد به دنبال مبارزه با بيماري هاي مزمن بود. اگر اين پيشگيري 10سال به تاخير بيفتد مشكل بسيار گسترده تر و هزينه مقابله با آن بيشتر خواهد بود. آمار نشان مي دهد در سال 2005، AIDS جان 8/2 ميليون نفر را گرفت در حالي كه 5/17 ميليون نفر بر اثر بيماري هاي قلبي و عروقي مردند. سازمان بهداشت جهاني پيش بيني مي كند اگر ميزان مرگ و مير بر اثر بيماري هاي مزمن سالانه 2درصد كاهش يابد، تا سال 2015 جان 36 ميليون نفر حفظ خواهد شد. كاهش نمك و چربي در رژيم غذايي و بالا بردن ماليات بر توتون، از راه هاي مبارزه با عوامل اين بيماري هاست. طي گزارشي كه WHO در سپتامبر 2005 منتشر كرد، 1 ميليارد نفر در جهان اضافه وزن دارند. اما تغيير رژيم غذايي مردم به ويژه در كشور هاي فقير آسان نخواهد بود. مثلا در مقايسه با 30 سال گذشته روغن نباتي بسيار ارزان توليد مي شود و مردم در اين كشورها بر حسب شرايط مجبور هستند غذاهاي يارانه اي ارزان با چربي بالا مصرف كنند. طبق آماري كه اخيرا توسط سازمان بهداشت جهاني ارائه شده در سال 2004، 9/4 ميليون نفر بر اثر مصرف سيگار و 1/7 ميليون نفر بر اثر افزايش فشار خون مردند. در حالي كه طي 10سال گذشته مرگ بر اثر بيماري هاي عفوني ، 3درصد كاهش يافته است و اين نشان مي دهد كه تا سال 2015 دو سوم از مرگ و مير ها در سراسر جهان يعني 41 ميليون از 64 ميليون نفر براثر بيماري هاي مزمن خواهد بود.
منبع: NewScientist.com

پوشش هاي سخت با الهام از طبيعت
اقيانوس  ها محيط خطرناكي براي موجودات زنده نرم تن نظير حلزون دريايي مي باشند؛ اما در چنين محيطي، پيدايش يك سيستم دفاعي نانوساختار پيشرفته، سطح بدن اين موجودات را مي پوشاند، كه سفت و محكم و در عين حال سبك هستند و به نام صدف معروفند. درك اصول اساسي طراحي چنين سيستم زرهي طبيعي، مي تواند به مهندسين و طراحان، در طراحي پوشش هاي سخت پيشرفته كمك كند. هم اكنون در MIT محققان در حال مطالعه ساختار و مكانيك لايه سخت نانومتري دروني صدف نرم تنان هستند.
كريستين اورتيز، استاد دانشكده مهندسي و علوم مواد اين مؤسسه مي گويد: پيچيدگي مشاهده  شده در نانوساختار صدف واقعا شگفت انگيز است و به نظر مي رسد كه عامل تعيين كننده سختي و استحكام اين مواد مي باشد.
صدف از 95 درصد كربنات كلسيم كه يك سراميك شكننده است و 5درصد بيوپليمر انعطاف پذير كه مواد نسبتا ضعيف مي باشند تشكيل شده است. اين مواد به صورت يك ساختار خشت و ملات با انباشته شدن ميليون ها صفحه سراميكي با اندازه چند هزار نانومتر بر روي همديگر تشكيل شده اند. هر لايه از صفحات به وسيله لايه نازكي از بيوپليمر مذكور به هم مي چسبند.
گرچه كربنات كلسيم بسيار ضعيف و شكننده است، ولي با طراحي آن در مقياس هاي طولي چند برابر، مي توان به افزايش سختي بسيار زيادي دست يافت. درك چگونگي طراحي و عمل مواد در كوچك ترين مقياس طولي، در فراگيري نحوه ساخت كامپوزيت هاي سنتزي سخت به تقليد از طبيعت كمك زيادي خواهد كرد.
با جايگزين كردن قطعات ضعيف ساختمان صدف با مواد محكم تر مي توان كامپوزيت هاي بسيار سفت و محكمي براي استفاده در پوشش هاي زرهي يا كاربردهاي ساختاري مانند پانل هاي خودروها يا بال هواپيما به دست آورد.
اين تيم تحقيقاتي، مطالعات تجربي خود را با تصويربرداري از صفحات نازك بريده شده از صدف يك نوع حلزون دريايي و با استفاده از ميكروسكوپ نيروي اتمي (AFM) آغاز كردند. تصاوير به دست آمده، برآمدگي هايي را در مقياس نانو با سطح صاف و هموار به همراه مولكول هاي بيوپليمري با ارتفاع يك نانومتر كه به آن ها متصل بودند نشان مي دهد. لايه هاي صدف به منظور تشكيل يك ساختار محكم از دو ماده ضعيف توسط بيوپليمرها، به همديگر مي چسبند. اين محققان در مرحله بعد با ايجاد فشار به سطح صفحه با استفاده از يك نوك الماس به اندازه چند صد نانومتر، مشاهده كردند كه صفحات مورد نظر بسيار محكم و سخت بوده و حتي در فشارهاي خيلي بالا هم مقاومت خوبي از خود نشان دادند و خرد نشدند.
گرچه دانشمندان خواص صدف را در مقياس هاي ميكرو و ماكرو مطالعه كرده اند،  اما اورتيز معتقد است اطلاعات آن ها درباره رفتار صدف در مقياس نانو بسيار اندك است و معلوم نيست كدام ساختار و خواص، شالوده رفتار كلي مواد را تنظيم مي كند.
اين تيم هم اكنون در حال مطالعه بر روي نيروي چسبندگي بين صفحات سراميكي و بيوپليمر انعطاف پذير در مقياس نانو وهمچنين خواص نانومكانيكي مولكول هاي منفرد بيوپليمر مي باشند. نتايج اين تحقيق مي تواند در چگونگي ساخت فصل مشترك هاي بادوام و مستحكم در كامپوزيت هاي سنتزي كه بتوانند نيروهاي بالا را در محيط هاي آبي تحمل كنند مفيد باشد. اين تيم در حال مطالعه روي خواص نانوساختاري و نانومكانيكي مواد طبيعي ديگر نظير استخوان و غضروف نيز مي باشند.
منبع: ستاد ويژه توسعه فناوري نانو

برنامه ماهواره بر روي تلفن همراه
005055.jpg
ايسنا: شركت LG از ساخت نوعي از تلفن هاي همراه جديد خود خبر داد كه مي تواند تصاوير و برنامه هاي ماهواره  اي را دريافت كند و به هنگام نياز كاربر به ارتباط تلفني، همچون يك دوربين فيلم برداري ديجيتال بر روي تصاوير مكث كند. پيش از اين نيز تلفن هاي همراه شركت هاي سامسونگ، پنتك و LG قادر به دريافت برنامه هاي تلويزيون ماهواره اي بوده اند، اما توانايي مكث بر روي تصاوير ارسالي، فناوري جديد تلفن همراه جديد LG موسوم به KB1300 يا LG-SB130 است. كار اين دستگاه به اين صورت است كه در صورتي كه به هنگام تماشاي برنامه هاي تلويزيوني ماهواره  اي از سوي كاربر، ارتباط تلفني دريافت شود ، پيغامي بر روي صفحه  نمايش مي آيد و در صورت تمايل كاربر براي ايجاد ارتباط تلفني، برنامه  تلويزيون ماهواره  اي به طور خودكار در حافظه  دستگاه ذخيره مي شود و كاربر مي تواند پس از پايان مكالمه، به تماشاي ادامه برنامه بپردازد. گفتني است كه اين نوع تلفن همراه جديد در سال آينده روانه بازار مي شود و قيمت پيش بيني شده براي آن 700 دلار است.

موج 450 مگاهرتز در نسل سوم تلفن همراه
گروه دانش و فناوري- محمد ديبا: شركت اريكسون اعلام كرد كه قصد دارد براي نسل سوم تلفن هاي همراه خود از طيف راديويي 450 مگاهرتزي استفاده كند كه مي تواند تا حد زيادي باعث كاهش هزينه اپراتورها به خصوص به هنگام  پوشش دهي مناطق روستايي شود. شركت اريكسون در حالي اين خبر را اعلام كرد كه رقيب بزرگش، نوكيا، بزرگ ترين سازنده  تلفن همراه جهان، نيز تمايل خود را به استفاده از فركانس در نسل سوم تلفن همراه، اعلام كرده بود. به كارگيري امواج راديويي 450 مگاهرتز به سازندگان شبكه اين امكان را مي دهد، تا براي پوشش مناطق، از تعداد پايگاه هاي كمتري استفاده كنند.
منبع:CNN

چيپ دو هسته اي اينتل
به گزارش اسوشييتدپرس از سن خوزه آمريكا، شركت اينتل موفق گرديد ماه  ها زودتر از آن چه پيش بيني مي شد، سرورهاي چند پردازنده اي خود را كه داراي دو موتور محاسبه در يك چيپ هستند را به بازار ارائه كند. انتظار مي رود اين چيپ دو هسته اي (دو موتوره) Xeon ، براي سرورهاي دو پردازنده، باعث افزايش 50 درصدي بازده سرور شود. دو شركت اينتل و Micro Device با همكاري هم موفق به ساخت اين چيپ شده اند كه علاوه بر بازده و عملكرد بهتر، مصرف الكتريسته كمتري نيز دارد. شش ماه قبل، شركت AMD اقدام به اين كار كرده بود و همين تغيير باعث رشد 5/3 درصدي فروش سرورهاي AMD براي اموري نظير سرورهاي وب سايت، Backup وApplicationمي باشد.

كود شيميايي چندمنظوره
گروه دانش و فناوري ـ هما كبيري: امروزه خدمات كشاورزي و زراعي، بدون وجود مواد تقويت كننده، تقريبا محال است. چون كشاورزي به حرفه اي
نيمه صنعتي تبديل شده و به خاك اين اجازه را نمي دهد كه در اثر استراحت، مواد مورد نياز خودش را تأمين نمايد. اين جاست كه بايد از يك نيروي كمكي استفاده كرد.
كود  ها خانواده اي از مواد شيميايي هستند كه در اين امر به كشاورزان و ساير دست اندركاران كمك مي رسانند. ساليان دراز است كه كودهاي مختلفي به صورت دارو براي گياهان مصرف مي شود. كودهاي آمونيومي ـ فسفاته و اوره و... از اين دست اند. اما هيچ گاه كودي به صورت كمپلكس وجود نداشته كه چند دسته از اين مواد را با هم داشته باشد. محمد ساده پيرتوانا براي اولين بار دست به ساخت كودي مي زند كه همه مواد لازم براي گياه را با هم دارد و البته خط توليد اين كود را هم در خراسان شمالي راه اندازي كرده است. از دلايل ساخت او بشنويد:
***
چطور شد كه به سراغ كود كمپلكس رفتيد؟
چون هيچ وقت چنين چيزي وجود نداشت و نيازش احساس مي شد. كود كامل، همه اين مواد را دارد و با طراحي آن، خط توليدش را هم راه اندازي كرديم كه در هر ساعت 2 تن كود توليد كند.
چطور فهميديد كه مي شود چنين كاري كرد؟
با آزمايش هاي كوچك، تشخيص اين كار را داديم. در واقع اتفاق خاصي نيفتاد، چون دستگاه ها همان دستگاه ها بود، فقط روش توليد تغيير كرد.
اين كود براي چه مرحله اي از زراعت مناسب است؟
بيشتر كودها در زمان كاشت استفاده مي شوند، بعضي ها هم در زمان وجين كردن يا وجود آفت. اما چون اين كود همه مواد مورد نياز را با هم دارد، در همه وقت استفاده مي شود.
در حين انجام آزمايش ها با مشكلي مواجه نشديد؟
يكي از مشكلات كودها اين بود كه زمين كشاورزي را سفت مي كرد. چون كودها معمولا از 5 يا 6 عنصر به وجود آمدند، نيروي چسبندگي خاصي بين آن ها وجود ندارد تا به صورت خمير مايه دربيايند و يكپارچه بشوند. براي حل اين مشكل، براي اولين بار به كود، نپتونيد اضافه كرديم كه يك ماده چسبنده شيميايي است كه در اثر حرارت باز مي شود.
چطور پي  برديد كه اين ماده مشكل را حل مي كند؟
براي خودم هم جالب بود. اولين بار به صورت آزمايشي بر روي حرارت غيرمستقيم و داخل قاشق امتحان كردم و ديدم كه نتيجه داد. در واقع اين ماده در بستر مثل كاتاليز عمل مي كند. بعد اين كار را در سطح گسترده  انجام داديم و كود به صورت خميري بيرون آمد كه ديگر زمين ها را هم سفت نمي كرد. به اين ترتيب در مصرف آن هم صرفه جويي مي شود.
چطور در مصرف آب صرفه جويي مي شود؟
وقتي خاك سفت بشود، آب در زمين فرو نمي رود و از حاشيه ها جمع مي شود به سمت پايين مي رود، ولي اين كود چون نرم است، آب را به خودش مي كشد.
كود ابتكاري شما در همين مرحله متوقف شد يا ساز و كار آن ادامه داشت؟
ما آمديم در مرحله بعد، نوعي هيدروژن كاتيوني كه خودمان تأمين اش كرده بوديم، به آن اضافه كرديم و آزمايش را بر روي يك گلداني كه نياز به آبياري روزانه داشت، انجام داديم. اين گلدان به دستگاه تشخيص پوسيدگي گياه مجهز بود كه ميزان آن را به ما نشان بدهد. يك هفته به اين گياه آب نداديم، اما چون اين كود آب را در خودش نگه داشته بود، به مدت يك هفته به آب نياز پيدا نكرد. اين جا بود كه به فكر توليد كودهاي جادويي افتاديم كه خانواده جديد كودهاست و به ثبت هم رسيده است.
آيا استفاده از اين كودها براي محيط زيست مضر نيست؟
مواد كودهاي شيميايي جذب گياه مي شود و در خاك باقي نمي ماند. مواد معدني به طور كامل جذب گياه مي شود و نه تنها مضر نيست كه لازم است، چون ديگر فرصت تأمين مواد لازم براي خاك وجود ندارد و بايد اين مواد را به خاك تزريق كرد. و نكته ديگر اين است كه اين مواد معدني در گياه كاملا سنتز مي شوند و چيزي با عنوان يون در گياه باقي نمي ماند.

كاوش اهرام مصر با استفاده از روبات
005049.jpg
ايسنا: دولت مصر قصد دارد به منظور حل معماي چهار هزار و پانصد ساله كشف محل دقيق دفن فرعون، تحقيقاتي را در هرم خئوپس كه بزرگ ترين هرم از اهرام ثلاثه است انجام دهد. اين تحقيقات با استفاده از يك روبات كه در يكي از دانشگاه هاي سنگاپور طراحي شده و دو سال وقت صرف ساخت آن شده، انجام خواهد شد. در هرم خئوپس استوانه هاي كوچكي وجود دارد كه قرار است با بررسي اين استوانه ها، مكان دقيق دفن فرعون شناسايي شود. اين استوانه ها ابعادي حدود 20 سانتي متر در 20 سانتي متر دارند و برخي از مصرشناسان معتقدند اين استوانه ها به منظور صعود روح خدايان به جهان پس از مرگ ساخته شده اند. آخرين تحقيقي كه درباره اين استوانه ها انجام شد مربوط به سال 2002 است. هرم خئوپس با ارتفاعي برابر 145 متر، بزرگ ترين هرم از اهرام ثلاثه مصر است كه در غرب شهر قاهره واقع شده است.

مرتفع ترين و طولاني ترين راه آهن
005052.jpg
ايرنا: ساخت مرتفع ترين وطولاني ترين راه آهن جهان كه قرار است به مشهورترين راه براي صنعت گردشگري جهان تبديل شود، در چين به پايان رسيد. به گزارش خبرگزاري شين هوا، تكميل اين خط آهن روز شنبه در مراسمي كه در لهاسا مركز تبت برگزار شد، اعلام گرديد. خط آهن تبت ـ چينگ هاي درچين، به طول يك هزارو۱۴۲ كيلومتر در بالاترين نقاط نسبت به سطح دريا و در ارتفاع پنج هزار متري ساخته شده و مرتفع ترين راه آهن جهان به حساب مي آيد. براي ساخت اين خط آهن كه۵۰۰ كيلومتر آن، از مناطق يخي مي گذرد، سه ميليارد دلار هزينه شده است. اين خط آهن از شهر سي نينگ در شمال چين آغاز مي شود و به شهر لهاسا مركز ناحيه خودمختار تبت در جنوب چين امتداد مي يابد. قبلا پيش بيني شده بود اين مسير سال 2007 ميلادي به بهره برداري برسد. در مسير اين خط آهن بسياري از معروف ترين مناطق طبيعي، تاريخي و ديدني چين و جهان وجود دارد و به سبب ارتباط آن با راه هاي ديگر، انتظار مي رود اين منطقه را به مشهورترين منطقه گردشگري جهان تبديل كند. چين به دنبال توسعه بيش از پيش خطوط ريلي اين كشور است و قرار است اين خطوط از۷۵ هزار كيلومتركنوني، به۱۰۰ هزار كيلومتر تا سال۲۰۲۰ ميلادي برسد. با توجه به رشد اقتصادي سريع چين، ساخت راه آهن براي اين كشوراز اهميت بيشتري برخوردارشده و پكن به دنبال تقويت همكاري بين المللي براي ساخت راه آهن، مديريت بر اين بخش و تامين تجهيزات مربوط است. چين همچنين قصد دارد براي توسعه سيستم راه آهن مسافربري اين كشور تا سال۲۰۱۵ ميلادي ، 241 ميليارد دلار اختصاص دهد. احداث 9 خط جديد اكسپرس و افزايش سرعت قطارهاي مسافري تا 300 كيلومتر در ساعت از جمله طرح هاي مربوط به توسعه صنعت راه آهن است.

استخراج سوخت از ماه
ايسنا: گروهي از متخصصان روسي قصد دارند طرحي را براي استخراج ايزوتوپ هيليم۳ از كره ماه براي مصرف سوختي در زمين اجرا كنند. نيكولاس واستيانف مسؤول شرك فضانوردي روسي طراح پروژه، اجراي اين طرح را مفيد و آينده دار ارزيابي كرد و اظهار داشت: اين منبع كه از لحاظ زيست محيطي نيز پاكيزه است، در آينده زمين را از بحران انرژي نجات خواهد داد. وي اضافه كرد: هنگام استفاده از اين ايزوتوپ و توليد گرماي هسته اي از آن، راديواكتيو حاصل نمي شود. به گفته واستيانف اين ايزوتوپ عملا در زمين وجود ندارد، اما ذخاير عظيمي از آن در كره ماه موجود است.

مسابقه جهاني خودروهاي خورشيدي
005043.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: مسابقات اتومبيل راني اتومبيل هاي خورشيدي امسال در كشور استراليا برگزار شد. در اين دوره از مسابقات 21 خودروي خورشيدي از 10 كشور جهان مسيري به طول 3 هزار و 21 كيلومتر را در مدت چهار روز پيمودند. بعضي از اين خودروها قادرند روزانه مسيري 800 كيلومتري را با سرعتي بيش از نود كيلومتر در ساعت بپيمايند. شركت كنندگان هر روز از هشت صبح تا پنج بعدازظهر رانندگي مي كردند. دي فيوچارت از تيم استراليا مي گويد ماشين هاي اين سري از مسابقات از بهترين اتومبيل هاي خورشيدي جهان هستند. مسابقاتي مثل اين در ديگر نقاط در جهان نيز برگزار شده بود اما هيچ كدام نمي  توانستند كه اين چنين بهترين ها را در يك جا جمع كنند. تقريبا تمامي اتومبيل هاي شركت كننده در اين دوره از مسابقات ساخت دانشگاه هاي معتبر جهان مثل MIT بودند. اما امسال خودروي خورشيدي دانشگاه S.T.V.T تايوان تمامي چشم هاي بينندگان را مجذوب خود كرده بود در اين مسابقات قرار بود از ايران هم خودرويي با نام غزل شركت كند كه به خاطر پاره اي مشكلات نتوانست.
منبع: CNN

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |