چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۹
آنچه نمي دانيد را ازمشاوراني كه مي دانند بپرسيد
پنجره اي به ذهن تو
003957.jpg
عكس:گلناز بهشتي
فاطمه نوري
صبح بود و او مجبور بود سرسام آورترين كار زندگي اش را تكراركند. هر روز مسافتي طولاني  را از شرقي ترين قسمت تهران كه خانه اش در آن قرار داشت، مي پيمود تا به شمالي ترين نقطه پايتخت- جايي كه دفتر كارش در آن قرار داشت- برسد. گيرافتادن در ترافيك هاي طولاني صبح هنگام، صداهاي بلند ماشين ها در ابتداي روز، معطل شدن براي گرفتن ماشين و ... همه و همه مدت ها بود، كلافه اش كرده بود. به همين خاطر بعد از مدتي كلنجار رفتن با خودش بالاخره به اين نتيجه رسيده بود كه بهتر است ماشين بخرد تا زمان كمتري را براي رفت وآمد صرف كند. جرقه اين فكر زماني در ذهنش شكل گرفت كه يك روز براي زودتر رسيدن سوار اتوبوس شد تا از خط ويژه كه ترافيك كمتري داشت، استفاده كند. همان طور كه ميله اتوبوس را چسبيده و زير فشار اطرافيان نفسش بند آمده بود، ديدن افرادي كه در ماشين هاي خود يله داده بودند و ضمن گوش دادن به موسيقي يا اخبار صبحگاهي، خيلي راحت منتظر بودند تا چراغ سبز شود، اين فكر را در ذهنش زنده كرد تا با يك فشار مالي و گرفتن يكي - دو وام بانكي، ماشيني بخرد تا براي رفت وآمد بتواند از مسيرهاي فرعي و در زمان كمتري به محل كارش برسد.
در افكار خود غرق بود كه ماشين جلويي بشدت روي ترمز زد، با فاصله ميليمتري از ماشين جلويي ايستاد، اما ماشين پشت سر نتوانست خود را كنترل كند و با ضربه اي به عقب ماشين خورد. با عصبانيت ترمزدستي را كشيد و از ماشين پياده شد. راننده ماشين عقب كه پيرمرد مسني بود كلافه خود را به او رساند.بعد از وارسي ماشين و معطلي 15 دقيقه اي، بوق هاي مكرر ماشين هايي كه پشت آنها متوقف شده بودند، وادارش كرد از خير معطل شدن براي آمدن پليس بگذرد.كارت بيمه را از راننده گرفت، سوار ماشين شد و رفت. هفته دوم بعد از خريدن ماشين و براي سه روز متوالي با تاخير 45 دقيقه اي به محل كارش رسيده بود. پشت ميزش نشست و كارت بيمه را از كيفش بيرون آورد و نگاهي به آن انداخت. نمي دانست با اين كارت و خسارتي كه به ماشين وارد شده بود، چه كار كند. هر كدام از همكاران روشي را به او پيشنهاد كردند و او كلافه از اين اتفاق، فكر مي كرد چند روز و هر بار چند بار بايد پله هاي شركت بيمه را بالا و پايين برود تا بتواند مشكل امروز را حل كند.
اين تصوير، ساده ترين و ابتدايي ترين تصوير از زندگي پايتخت نشينان  است. اين اتفاق در هر يك از خطوط آن قطعا يك بار برايمان افتاده و بي اطلاعي از نحوه برخورد با آن، بيشتر از اصل ماجرا كلافه مان كرده است.
ترافيك، درگيري هاي لفظي به خاطر يك اتفاق كوچك و گير افتادن در بوروكراسي هاي اداري، پديده هاي نامحسوسي در جامعه هستند كه آلودگي هاي مختلف را در ذهنمان ايجاد مي كنند و روان پريشي ها و اختلالات رواني پنهان و آشكاري كه از سوي شهروندان مي بينيم، اختلالات رفتاري را در آنها ايجاد مي كنند كه در صورت آگاهي از آنها راحت تر مي توان با آنها برخورد كرد.
اتاق كوچك شيشه اي با مبلمان ساده در يك فرهنگسرا يا خانه فرهنگ و متخصصاني كه در آنجا نشسته اند، مي توانند با يك گفت وگوي مختصر تلفني يا حضوري، ساده ترين راه حل را پيش پاي شما بگذارند.
طبقه سوم ساختمان
طبقه سوم ساختماني در تهران، هسته مركزي آن است. مي دانم نبايد اين لغت را به كار ببرم. اسمش به گوشمان مي خورد، ابروهايمان را در هم گره مي كنيم و با عصبانيت مي گوييم من هيچ مشكلي ندارم .اما مي توانيم فكر كنيم مراجعه به يك مشاور، نشانه ديوانگي يا مشكلات خانوادگي نيست و مي توان براحتي با آنها در مورد مشكلات ترافيكي،
آب و هوايي، آسيب هاي محله اي و اختلالات تغذيه اي به بحث نشست.
بهار ماه خوبي است، براي شكوفه زدن و تلاش هاي مديرعامل و عضو هيات مديره هسته مركزي موسسه مشاوره پويا شهر تهران، بالاخره در ارديبهشت ماه به ثمر مي نشيند و اين موسسه به ثبت مي رسد و از همان روز تلاش هاي طيبه  حاجي محمد يزدي و هيات مديره براي جذب متخصصان حوزه هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، تحصيلي و آموزشي آغاز مي شود.
به همين خاطر است كه اگر يك مشكل شهري، اداري و اقتصادي پيدا كرديد، مي توانيد براي گرفتن مشاوره به يكي از دفاتر اين موسسه و متخصصاني كه در فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ مستقر هستند، مراجعه كنيد.
راه صحيح زندگي كردن
مشورت و مشاوره كردن به معناي صحيح زندگي كردن است اين جمله را به خاطر داشته باشيد و اگر براي يكي از مشكلات روزمره زندگي به مشورت نياز داشتيد، مطمئن باشيد مشاوره كردن با افراد كارشناس و خبره واجد شرايط يعني آشنا شدن به گنج هاي دروني و استخراج آنها .
هر چند مدير عامل و عضو هيات مديره موسسه مشاور پويا شهر تهران مي گويد كه مشاوران اين موسسه در زمينه هاي خانوادگي و تحصيلي نيز به اين مراكز مراجعه مي كنند، اما بحث بوروكراسي اداري غيرمعقول كه در بسياري از امور سد راه افراد شده است، بيشترين مراجعه كننده را به اين مراكز دارد. از همين رو 50 كارشناس حقوقي با مدارك تحصيلي فوق ليسانس به بالا در اين زمينه ها افراد را راهنمايي مي كنند.
طيبه حاجي محمد يزدي با بيان اين موضوع، ادامه مي دهد: همين موضوع نيز در حالت خود بيشتر در مراكز قضائي اتفاق مي افتد و درگيري هاي بوروكراسي حقوقي اجرايي در مراكز قضائي بيشترين درگيري  روحي را در شهروندان ايجاد مي كند.
به عنوان مثال موضوع چك به دليل ضعف بوروكراسي حقوقي، افراد را از نظر روحي به هم مي ريزد كه مشاوران ما به مراجعه كنندگان مراحل قانوني و نحوه عملكرد در مراكز قضائي را توضيح مي دهند.
حقوق و حقوق شهروندي موضوعي ست كه هميشه نقش مهمي در زندگي داشته اند و بي اطلاعي از آن باعث پريشان خاطري و ناهنجاري هاي فردي شده است. از همين رو اين موسسه قوانين تخصصي كه تنها حقوقدانان از آن سردر مي آورند را با زبان ساده و روان و راهبردي از طريق گفت وگو، چاپ بروشور و حتي برگزاري همايش براي شهروندان توضيح مي دهد.

فرهنگ مشاوره گرفتن
راهنمايي گرفتن از طريق صحبت كردن با افراد متخصص، امروزه به عنوان يكي از راهكارهاي مناسب براي حل مشكلات در دنيا محسوب مي شود، از همين رو راه اندازي دفاتر مشاوره به دغدغه مهم و بزرگي تبديل شده است، به طوري كه از طريق تبليغات، ارائه برنامه ها و راه اندازي سايت، سعي شده تا فرهنگ مشاوره گرفتن در زندگي افراد تبيين شود. اما اين موضوع در ايران به دلايل مختلف اجتماعي، فرهنگي و طبقاتي بدرستي جا نيفتاده و در افكار حك نشده است، از همين رو بايد با استفاده از اطلاع رساني هاي جمعي، انتشار بروشورها و تبليغات رسانه اي، به ايجاد آگاهي در شهروندان و تاثير اين موضوع در زندگي آنها بپردازيم.

كيفيت مديريت در شهرها
محمود برآبادي- در كشور ما فعاليت هاي عمراني و خدماتي زيادي، هم از سوي شهرداري ها و هم از سوي سازمان هاي ديگر انجام مي گيرد، اما متاسفانه عمر اين ساخته ها كوتاه است؛ بسيار كوتاه تر از دوره تضمين حسن انجام كار.
مشكل در اينجاست كه افراد در قبال وظيفه اي كه برعهده دارند،  احساس مسئوليت نمي كنند و هيچ نظامي هم ناظر بر كيفيت كارها نيست و اگر هم هست، نظارت و مديريتش علمي و دلسوزانه نيست،  چرا كه خود همين مديريت هم با فقدان كيفيت مواجه است.
راه حل اين مشكل در مديريت كيفيت نهفته است؛مديريت كيفيت يعني اعمال راه ها و روش هايي كه كالاي توليد شده يا خدمات عرضه شده، حد مطلوب و مناسبي را دارا باشند وحد مطلوب آن چيزي ست كه امروزه آن را استاندارد مي نامند.
انواع استاندارد
استاندارد قراردادي: ويژگي هاي مشتركي ست كه چند كارخانه يا شركت بزرگ در توليد فرآورده ها يا كالاهاي خود به طور يكسان به كار مي برند. قراردادهاي كنترل كيفيت از اين گونه استانداردها محسوب مي شوند.
استاندارد بين المللي: ضوابط و معيارهايي ست كه سازمان بين المللي استاندارد براي هماهنگ كردن بعضي از استانداردها در كشورهاي جهان معين مي كند.
استاندارد كردن كالا و خدمات، هم براي توليدكننده و هم براي مصرف كننده فايده هاي بسيار دارد. صرفه جويي در مصرف مواد اوليه و انرژي، استفاده بهينه از نيروي انساني، جلوگيري از اتلاف وقت و ايمني در ابعاد گوناگون آن، از مواردي ست كه مي توان به آن اشاره كرد.
همان گونه كه ذكر شد، استاندارد كردن كالاهاي صنعتي و توليدات كشاورزي از ديرباز معمول بوده است، اما اين كار در گستره خدمات، سابقه كمتري دارد، ولي بي گمان راهي ست كه بايد طي شود. استاندارد كردن خدمات، چه در شهرداري ها و چه در سازمان هاي ديگر، گر چه ممكن است برخي از هزينه ها را افزايش دهد، اما به يقين در بلندمدت، هم اقتصادي ست و هم امكان پذير.
استاندارد كردن و دريافت گواهي نامه بين المللي ISO، آن گونه كه گروهي در شهرداري ها گمان مي كنند، كاري لوكس نيست، بلكه با نگاه برون سازماني و در نظر گرفتن منافع سازمان در منافع ملي، مي توان دريافت كه بسيار هم لازم است.
اما نكته اي را نبايد از نظر دور داشت و آن اينكه مديريت كيفيت، تنها منحصر به مديريت ساخت نيست، بلكه نگهداري و بهره برداري را نيز شامل مي شود. ضرب المثلي هست كه مي  گويد: نگهداري مهم تر از ايجاد است.
نگهداري
در بسياري از كشورهاي در حال توسعه - بويژه آنان كه منابع زيرزميني گرانبهايي دارند - سرمايه اوليه براي اجراي پروژه ها موجود است و مرحله ساخت را نيز مي توان از طريق پيمانكاران خارجي اجرا كرد، اما مرحله نگهداري و تعمير، نياز به نيروي انساني خودي دارد و در صورتي كه اين نيروي انساني، آموزش لازم را نديده باشد و نظارت كيفي پيوسته اي بر آن اعمال نشود،  تاسيسات ايجاد شده و خدمات ارائه شده به سرعت نابود مي شود.
چه بسا پيچي كه شل شده است، اگر به موقع سفت شود، از خرابي ماشيني كه مي تواند سالها كار كند جلوگيري كند. نگهداري مرحله اي ست كه ارتباط مستقيمي با ميزان توسعه يافتگي جامعه دارد. هر چقدر جامعه اي توسعه يافته تر باشد مديريت نگهداري بهتري خواهد داشت. هزينه هاي نگهداري به مراتب كمتر از هزينه ساخت مجدد است.
بهره برداري
بهره برداري مرحله اي ست كه بيشتر به مصرف كننده مربوط مي شود.چنانچه افرادي كه كالايي را مصرف يا خدماتي را دريافت مي كنند، از آن بخوبي بهره برداري يا به عبارتي استفاده بهينه كنند، مسلما اين امر در كيفيت و ميزان و طول زمان بهره برداري تاثير خواهد گذاشت.
استفاده نامطلوب و شتابزده و غير مسئولانه كه ممكن است ريشه در ناآگاهي يا نداشتن انگيزه فردي و در نظر نگرفتن منافع جمعي داشته باشد، مي تواند
بسرعت سامانه اي را كه با هزينه كردن سرمايه ملي فراهم آمده است، تخريب كند.بهره برداري درست نياز به آموزش هاي تخصصي و نيز همگاني دارد و اين امر تنها در صورتي ميسر مي شود كه در فرآيند درازمدت فرهنگسازي، به عنوان بخشي از مديريت كيفيت، از سوي شهرداري ها و ديگر سازمان هايي كه خدمات ارائه مي دهند، دنبال شود.
منبع: uan.ir

راپورت خبرنگار
چند ثانيه توقف
003900.jpg
پويا مهرآيين- ساعات اول بامداد بود. از همان دور كه چشمت به صحنه مي افتاد، دلهره تمام وجودت را مي گرفت و مي فهميدي كه بايد منتظر تصاوير بدي باشي.
نزديك تر كه شديم، تازه فهميديم كه سرعت موتورسيكلت و احتمالا خودرو پرايد چقدر زياد بوده است. لاستيك عقب موتورسيكلت روي قسمت جلو پرايد بود و سر موتور روي زمين. لاستيك جلو موتورسيكلت هم كه اصلا از بيخ كنده شده بود و موتور به اتكاي دو شاخه لاستيك جلو، روي آسفالت ايستاده بود. قسمت جلو پرايد بشدت آسيب ديده بود و تورفتگي بدنه و خرد شدن شيشه جلو، حكايت از شدت ضربه داشت. چند قدم آن طرف تر جواني حدودا 20 ساله، نقش خيابان شده بود و ظاهرا تنها كاري كه توانسته بودند براي او انجام دهند اين بود كه او را به گوشه اي از خيابان شهيدبهشتي بكشند تا از آسيب خودروهاي عبوري در امان بماند تا وقتي كه خودرو اورژانس سر برسد.
تصاويري از اين دست را حتما شما هم بسيار ديده ايد و نكته مهم در اينگونه سوانح كه در ساعات پاياني شب يا ساعات ابتدايي بامداد اتفاق مي افتند ما را به نتيجه مهمي مي رساند؛ شدت هر چه تمام تر برخورد وسايل نقليه حاكي از اين است كه يكي يا هر دو آنها با حداكثر سرعت ممكن در حال حركت بوده اند.
مدتي پيش همين اتفاق در اصفهان افتاد. تصادف در ساعات اوليه صبح يك روز جمعه بين يك دستگاه لندكروزر و يك دستگاه پرايد پيش آمد و چهار سرنشين جوان پرايد بر اثر شدت تصادف (كه در وسط يكي از چهارراه هاي نه چندان شلوغ اصفهان رخ داد) جان خود را در  دم از دست دادند. شدت سانحه به گونه اي دلخراش بود كه حتي نيروهاي امدادي نيز بشدت تحت تاثير صحنه تصادف قرار گرفته بودند.
اما يك سئوال: آيا در هيچ جاي جهان در تصادفات شهري چنين تلفات سنگيني سابقه دارد يا نه؟ تا آنجا كه من مي دانم در بسياري از كشورهايي كه در ايمني رانندگي از استانداردهاي مقبولي برخوردار هستند، حتي اينگونه تلفات در سوانح جاده اي نيز كم سابقه است، چه رسد به تصادفات شهري؛ يعني در محيطي كه قرار است حداكثر سرعت مطمئنه حدود 50 كيلومتر در ساعت باشد.
حتما شما هم مي دانيد كه دليل اينگونه سوانح دلخراش چيست. همه ما مي دانيم. حتما راننده آن موتورسيكلت يا آن لندكروزر هم مي دانسته اند كه چرا در ساعات خلوتي خيابان ها بايد احتياط بيشتري به خرج بدهند، ولي متاسفانه هيچ كدام حوصله و عاقبت انديشي كافي نداشته اند.
هنگامي كه صحبت از مقوله فرهنگ مي شود، هر كدام از ما مي توانيم بعد از صاف كردن گلو، حداقل يك ساعت درخصوص تفاوت هاي فرهنگ شهروندي در بين مردم كشور ما و كشورهاي پيشرفته سخنراني كنيم، اما انگار وقتي كه فرمان در دست ما قرار مي گيرد، تصميم مي گيريم كه زمين و آسمان را به هم بدوزيم. ديگر نه چراغ قرمز برايمان معني دارد و نه خط عابر و گاهي، نه حتي پليس. شايد اگر قدري بي انصاف تر باشيم،  بد و بيراهي هم به مامور راهنمايي و رانندگي بگوييم و با قهقهه بي خيالي، همه قوانين را زيرپا بگذاريم.
حالا همين تصوير را از زاويه ديگري مرور مي كنيم؛ اگر خود ما شاهد چنين تصويري باشيم كه طي آن كسي قانون را زيرپا مي گذارد، بازهم احساسات فرهنگ دوستانه ما غليان خواهد كرد و بازهم از مشكلات و كمبودهاي فرهنگي خواهيم گفت، بدون اينكه يادمان باشد كه خود ما نيز چندان حوصله پايبندي به قانون را نداريم.
در اين بين، اما يك نكته واقعا جالب و پژوهيدني ست و آن اينكه، آيا چنين رانندگاني اگر به سلامت و ايمني ديگران اهميت نمي دهند، براي سلامت خودشان نيز هيچ اهميتي قائل نيستند؟ فهميدن اين نكته براي راننده موتورسيكلت آنقدر سخت نبوده كه اگر با آن سرعت غيرقابل كنترل به هر مانعي برخورد كند، حداقل آسيبي كه خواهد ديد، قطع نخاع يا ضربه مغزي خواهد بود؛ جالب اينكه موتورسوار مذكور حتي زحمت گذاشتن كلاه ايمني را نيز به خود نداده بود.
ساعات پايان شب و ابتداي بامداد، اگرچه خلوت ترين زماني ست كه خيابان ها را مي توان آسوده پيمود،  ولي همين ساعات خلوت، خطرناك ترين زماني ست كه سراغ داريم؛ چرا كه اطمينان بي پايه و اساس رانندگان از نبودن وسايل نقليه ديگر باعث مي شود كه نه سرعت مطمئنه را مراعات كنند و نه ساير قوانين راهنمايي و رانندگي را.
در اين بين از بي توجهي رانندگان كه بگذريم، مي شود كمتر بودن نظارت پليس را نيز دخيل دانست. انگار بعضي از رانندگان ايراني عادت كرده اند كه هميشه سايه سنگين پليس را بالاي سر خود داشته باشند و همين كه ميدان را خالي مي بينند، مي خواهند تا آنجا كه مي توانند، بتازند.
بهتر است تا زماني كه فرهنگسازي كامل در زمينه مقررات راهنمايي و رانندگي صورت نگرفته (شايد هم بشود گفت فرهنگ پذيري شهروندان) ايمن ترين پيش بيني هاي ترافيكي بر خيابان هاي ما حاكم باشد. اينكه در ساعاتي كه هيچ كس در خيابان نيست، مجبور باشي پشت چراغ قرمز بايستي شايد خيلي سخت باشد، ولي اگر در نظر داشته باشيم كه ممكن است در حالت چشمك زن، راننده مقابل حق تقدم را مراعات نكند، ترجيح مي دهيم چند ثانيه اي صبر كنيم. شايد ظرف اين چند ثانيه، فرصتي براي انديشيدن به عدم پايبندي خود به قوانين داشته باشيم؛قوانيني كه تنها براي تضمين سلامتي و سهولت تردد شهروندان درنظرگرفته شده و قرار است حافظ جان و مال و آرامش آنان باشد.
شايد لازم باشد قبل از رسيدن به چراغ قرمز،خودمان براي چند ثانيه هم كه شده توقف كنيم.

كلانشهر
بيمه رايگان واحدهاي مسكوني مشهد
وقتي در يك شهر سالانه 4هزار حريق و حادثه به وقوع مي پيوندد، نبايد تعجب كرد كه 400هزار واحد مسكوني آن در مقابل آتش سوزي، صاعقه و انفجار به صورت رايگان بيمه شود. معاون خدمات شهري شهرداري مشهد، از بيمه شدن واحدهاي مسكوني در حوزه خدمات شهري مشهد توسط اين شهرداري خبر داد. دكتر سيدمحمد طباطبايي، معاون خدمات شهري شهرداري مشهد افزود: براساس تفاهمنامه انجام شده، اين طرح با همكاري شركت
بيمه ايران در راستاي طرح جامع مشهد به صورت رايگان انجام مي شود.
او گفت:  در اجراي اين طرح 400 هزار واحد مسكوني شهروندان در مقابل آتش سوزي، صاعقه و انفجار، بيمه مي شود.
طباطبايي افزود: فراهم آوردن زيرساخت هاي لازم براي فرهنگسازي شهري در خصوص بيمه واحدهاي مسكوني، تشويق شهروندان به بيمه كردن واحدهاي مسكوني خود و ايجاد انگيزه در بين شهروندان از اهدافي ست كه شهرداري مشهد در طرح مذكور دنبال مي كند.
معاون خدمات شهري شهرداري مشهدگفت: در چارچوب طرح جامع ايمني شهر مشهد، تمامي شهروندان آموزش هاي ايمني را فرا خواهند گرفت. او افزود: سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد، كار آموزش شهروندي را از مدارس، مهدكودك ها، مراكز نظامي و اداري آغاز كرده است. طباطبايي تصريح كرد: سالانه 4هزار حريق و حادثه در مشهد به وقوع مي پيوندد كه بخش اعظم آن در واحدهاي مسكوني و صنعتي رخ مي دهد.
تاكسي  هاي شيراز در صف طولاني گاز
ديروز از عمومي شدن فرهنگ استفاده از CNG نوشتيم و امروز بايد از روزانه 2هزار و۵۰۰ ساعت معطلي تاكسي هاي شيراز در صف پمپ  هاي گاز بگوييم؛ يعني چيزي مغاير با آن فرهنگ.عضو شوراي اسلامي شهر شيراز ضمن تاكيد بر ضرورت تكريم مردم گفت: رانندگان تاكسي در شيراز بايستي براي تامين سوخت خود ساعت ها در انتظار بمانند. سيروس
پاك فطرت افزود: رانندگان تاكسي در صفي 2 كيلومتري مقابل پمپ گاز فرهنگ شهر منتظر هستند و ساعت ها وقت خود را در نوبت مي گذرانند.او با اشاره به كمبود پمپ گاز در سطح شهر شيراز تصريح كرد: آيا 2 پمپ براي كلانشهري چون شيراز كافي ست؟ آيا اين امر با تبليغاتي كه جهت گازسوزشدن خودروها مي شود، همخواني دارد؟
پاك فطرت ضمن اينكه خواستار رسيدگي مسئولان شركت گاز شد، اظهار داشت : اگر هر تاكسي 5 ساعت در اين صف 2 كيلومتري بايستد، در مجموع 500 وسيله حمل ونقل عمومي در هر ساعت درگير اين مسئله خواهند بود و اين به معني هدررفتن 2هزار و 500 ساعت از وقت افراد است.

ازشهر
003894.jpg
مباني زيبايي شناسي پروژه هاي عمراني
وقتي از يك خيابان يا از روي يك پل رد مي شويم به همان اندازه كه به تاثير آنها از لحاظ سهولت در رفت وآمد فكر مي كنيم، به تاثيرات بصري آنها هم بايد اهميت دهيم. معاون فني و عمراني شهرداري تهران معتقداست : مباني زيبايي شناسي، مهندسي ارزش و چشم اندازهاي بلند مدت در طراحي و اجراي پروژه هاي عمراني مد نظر قرار خواهد گرفت.
به گفته مهندس احمد دنيامالي ما بايد به سمتي حركت كنيم كه استفاده از مباني زيبايي شناسي و همچنين مهندسي ارزش و نيز چشم اندازهاي بلند مدت در دستور كار نظام طراحي و اجراي پروژه هاي عمران شهري قرار گيرد.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران سه اصل سرعت، كيفيت و اقتصادي بودن را اصولي دانسته كه بايد در اجراي تمامي پروژه ها رعايت شوند.
او با بيان اينكه مديريتي تحول گرا را ارائه خواهد كرد به پيشينه افتخار آميز و شگفتي آفرين معماري و شهرسازي ايرانيان باستان اشاره كرد و گفت: تحولاتي كه توام با خلاقيت بوده و به يك حركت جهشي در راستاي برآورده كردن انتظارات به حق مردم منجر شود، بايد مد نظر مديران اين مجموعه قرار گيرد.
دنيامالي افزود: ما به دنبال تلفيق مناسبي از حركت پياده و سواره هستيم و لذا به جاي آسان ترين و سريع ترين راه به دنبال بهترين راه براي طرح ها و پروژه ها خواهيم بود.
003888.jpg
بررسي  تهديدها و پيشگيري زلزله
يكي از راهكارهاي تبيين موضوعات مختلف در جامعه و نهادينه كردن آنها در افراد، اطلاع رساني از طريق برگزاري همايش هاي مختلف است.از همين رو هر از گاهي در كنار برگزاري مانورهاي زلزله، اين موضوع از طريق همايش و گردهمايي متخصصان مورد بررسي قرار مي گيرد.
قرار است بررسي تهديدها و پيشگيري از پيامدهاي زلزله تهران از 29 آبان ماه به مدت دو روز در تالار علامه اميني دانشگاه تهران توسط دانشگاه تهران (باشگاه دانشجويان) و شركت همايش سازان برگزار شود.
مهندس عليرضا احسان فر- دبير علمي همايش- هدف از برگزاري را بررسي تهديدها و مخاطرات وقوع زلزله در شهر تهران با در نظر گرفتن جنبه هاي مختلف موضوعي و اينكه خطر زمين لرزه تا چه حد تهران را تهديد مي كند و پس از آن، بررسي وقوع سانحه يعني تخريب ناشي از زلزله در مقياس خرد (بناها) و كلان (شهر) عنوان كرد و گفت: مورد ديگري كه در اين برنامه مورد توجه و سوال قرار مي گيرد پيامدهاي زيست محيطي و بهداشتي وقوع زلزله در تهران است.
به گفته او بحث زلزله مقوله اي است بسيار گسترده كه ابعاد گوناگوني را در بر مي گيرد. از ميان اين مباحث با تكيه بر توانايي هاي علمي در دسترس و همچنين تلاش در اخذ نگاهي جامع و مانع به قضيه، چهار محور اصلي در دستور كار قرار مي گيرد كه عبارتند از: ژئوفيزيك و زمين شناسي، سازه و مهندسي زلزله، شهرسازي و معماري و بهداشت و محيط زيست.
احسان فر اهميت همايش مذكور را با توجه به گردهمايي مسئولان مختلف در همايش،
تجزيه و تحليل موضوع مطروحه، هم از جهت تاكيد بر اهميت مسئله در جمع متوليان اموري كه به نحوي با زلزله مرتبط هستند و هم از بعد ارتباطات جديدي كه بين محافل دانشگاهي و نهادهاي اجرايي برقرار مي شود دانست و گفت: خطر زلزله شايد در دنياي امروز و در كشورهايي كه به گونه اي منطقي با آن برخورد داشته اند تا حدود زيادي كنترل شده و به حداقل رسيده است، ولي به جرات مي توان گفت كه در كشور ما تاكنون نگرش به اين مسئله تنها بر امداد و نجات پس از سانحه معطوف بوده است.
او معتقد است: ما تا رسيدن به نقطه اي كه در مقابل حوادث طبيعي، سيل، توفان و زلزله احساس امنيت و مقاومت داشته باشيم؛ راه درازي در پيش داريم و در مورد بحث زلزله نيز كه تاكيد مي شود خطر وقوع آن بسيار جدي ست، وضع به همين منوال است.
لازم به ذكر است كه دبيرخانه اين همايش با تلفن هاي 22048859 و 22045934 آماده ارائه اطلاعات تكميلي به شهروندان است.
003951.jpg
قطار شهري در هشتگرد
در صورت موافقت شوراي نگهبان، قطار شهري (مترو) تا شهر هشتگرد كشيده مي شود.
پروژه قطار شهري شهر جديد هشتگرد در قالب يك سرمايه گذاري دولتي و فاينانس خارجي از كشور چين در صورت موافقت شوراي نگهبان آغاز به كار مي كند.
مدير عامل شركت عمران شهر جديد هشتگرد گفت: براي اجراي اين پروژه عظيم و فرامنطقه اي كه به تصويب رسيده، اعتباري بالغ بر 100 ميليون دلار نياز است. محمد خليل داستان افزود: تمام زمينه هاي اجراي اين طرح فراهم شده كه اميدواريم با رفع مختصر مانعي كه در شوراي نگهبان در خصوص ابعاد سرمايه گذاري شركت خارجي وجود دارد، براي اين طرح تصميم نهايي گرفته شود.
گفتني است با ايجاد قطار شهري در شهر جديد هشتگرد حمل ونقل ريلي شهرستان هاي ساوجبلاغ، هشتگرد و اطراف آن فراهم مي شود.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |