چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۹
ما كجاي كيهان هستيم؟
003918.jpg
Big bang همان انفجار بزرگ است كه در اثر آن زمين و زمان به وجود آمد. البته اين را دانشمندان فيزيك مي گويند. دانشمندان فيزيك معتقدند كيهان بر اثر يك انفجار بزرگ موسوم به Big bang از يك نقطه شروع به پيدايش كرده و براساس يك نظم علمي و منطقي شروع به گسترش و انبساط كرده است.
دكتر سپهر اربابي، عضو مركز پژوهش هاي بنيادي، پنجم آبان ماه در مركز همايش هاي مجموعه فرهنگي هنري تهران، به تشريح چگونگي پيدايش كيهان و پيدايش كهكشان ها، سياه چاله ها، ماده و انرژي تاريك و انبساط جهان خواهد پرداخت.
مباحثي از قبيل فضاي چهاربعدي و خميدگي در اين فضا، نسبيت و بحث تغيير طول و زمان در سرعت هاي نزديك به نور از ديگر مطالبي ست كه در اين نشست ارائه خواهد شد.
تمام آنهايي كه به مقوله اي به نام كيهان شناسي علاقه دارند و هميشه مي خواهند بدانند كه كيهان از كجا به وجود آمده است، مي توانند در اين سمينار شركت كنند. اين سمينار 10 صبح پنج شنبه در محل سازمان فرهنگي هنري تهران برگزار مي شود.
به طور كلي آشنايي با قانون نسبيت و كيهان شناسي، دو مجموعه جدا اما مرتبط با هم است. نسبت اينشتين 100 سال قبل با نام نسبيت خاص مطرح شد و 10 سال بعد قانون نسبيت عام از سوي وي طرح شد. اين دو قانون، فيزيك را متحول كرده و آن را به دو دوره فيزيك كلاسيك و نوين تقسيم كرد. دكتر سپهر اربابي، عضو هيات علمي پژوهشكده فيزيك پژوهشگاه دانشگاه بنياد مي گويد: ما در فيزيك نوين، مفهوم فضا و زمان را تغيير مي دهيم. زمان و فضا به نسبت آن ناظري كه حركت مي كند، متغير است، يعني فرد متحرك زمان و فضا را به نسبت آن كسي كه ايستاده متغير مي بيند. به گفته وي در نسبيت عام نيروي گرانش را گونه اي كلي از خاصيت فضا و زمان مي بينيم كه اين مبناي اصلي كيهان شناسي ست. مدل الكساندر فريدمن، ساده ترين مدلي ست كه مي شود براي معادله نسبيت عام در نظر گرفت.
معادله نيروي گرانش، مبناي علم نوين كيهان شناسي ست.
دانستن علم كيهان شناسي بسيار جذاب است، اما به شرطي كه اين علم در ايران براي علاقه مندان متوقف نشود. ايران در حدود پنج تا 10 سال است كه در زمينه كيهان شناسي شروع به تحقيق و مطالعه كرد و به پيشرفت خوبي هم به نسبت اين زمان دست پيدا كرد.
دكتر سپهر اربابي درصدد است با حضور در اين سخنراني هم پديده هاي كيهاني و هم موفقيت هاي علمي كه يكي از دانشمندان ايراني در ناسا دست پيدا كرده است را معرفي كند. اين سخنراني غيرتخصصي ست و علاقه مندان در هر رده سني مي توانند با حضور در اين سمينار، به افق روشني از كيهان شناسي دست پيدا كنند.
ظاهرا علم كيهان شناسي پس از سالها از محافل تخصصي خارج شده و به عرصه عمومي كشيده شده است. اهتمام برخي از فرهنگسراها و مراكز علمي كشور براي دعوت از صاحبنظران و دانشمندان اين رشته، خود راهي بسيار مطلوب براي اطلاع رساني درخصوص يافته هاي كيهاني ست.

مسافري از زابل
امير سليماني فاخر - نگارخانه لاله نمايشگاهي از احجام فلزي -كاري از گروه هنري هامون و منحصر به آثار مهدي يارمحمدي - را به معرض نمايش عموم گذاشته است.
اين هنرمند جوان با آثار و خلاقيتش ثابت كرده محدوديت، مانعي براي خلاقيت و ابتكار نيست، اين دانشجوي شهرستاني رشته صنايع دستي دانشگاه زابل با دستمايه اندك خود از فلزي سخت و شكل ناپذير، احجامي زيبا آفريده است.
۱۴ اثر در قالب مجسمه فلزي با ورق گالوانيزه و ميلگرد با بهره گيري از فيگور و آناتومي انسان و حركت در حيطه آثار انتزاعي و تجريدي با موضوع حركت، بازي با فضا و حجم و خط و سطح، دستمايه يارمحمدي ست. او در معرفي خود و چگونگي اشتياق و آشنايي با اين هنر مي گويد: در دانشكده هنر زاهدان پس از آشنايي با استاد آويشي از سال 80 مجسمه سازي را به صورت حرفه اي نزد ايشان آغاز كردم. پس از آشنايي با مواد مختلف و تجربيات گوناگون كه با ابزار و متريال متفاوت چه به صورت نقش برجسته و چه به صورت حجم داشتم، در اين ميان ضمن فراگيري و آموزش، مباني و اصول مجسمه سازي را نيز در طول اين مدت نزد همين استاد فرا گرفتم، با توجه به روحيات شخصي و شكل گيري و هويت دهي فلز به خلق آثار و احجام فلزي پرداختم و از آنجايي كه قسمت عملي پايان نامه  دوران تحصيلي ام را طراحي و مجسمه سازي انتخاب كردم، پس از گذشت 3 سال 15 اثر مجسمه طراحي و خلق كردم؛ در واقع پايان نامه ام بهانه اي شد كه بتوانم خودم را محكي با اين ابزار يعني فلز، در قالب جوشكاري بزنم و خود را در معرض شناخت توانايي و خلاقيت قرار دهم .
مقداري آهن و چكش، زمينه خلق هنر
يارمحمدي با عدم دسترسي به امكانات و حمايت مالي، آثار زيبايي را خلق مي كند. او صرفا دانشگاه زاهدان را به لحاظ در اختيار قرار دادن كارگاه براي انجام كارها، حمايت كننده مي داند و به همين قانع است كه از كارش لذت مي برد، ابزار او يك دستگاه جوش، مقداري الكترود و چكش همجنس مواد سازنده آثارش است. يارمحمدي هنرش را به اين نوع محدود نمي كند، او نقاشي ديواري، طراحي و ماكت سازي را نيز مي داند و با چنين هنري آشناست.
او چگونگي خلق آثارش را اين طور توضيح مي دهد: پس از طراحي ذهني و بدون الهام گيري واقعي از منبعي، با زغال ابتدا طراحي مجسمه مي كنم، پس از يك ماه زمان به نتيجه مي رسم، اما دو سوم اين زمان صرفا به طراحي اختصاص مي يابد و فيگورشناسي و آناتومي انسان از ملزومات اين طراحي ست .
هنر، منحصر به تهران نيست
يارمحمدي از اين نمايشگاه به عنوان اولين نمايشگاه رسمي ياد مي كند و آن را حاصل چند سال مطالعه و پيگيري مي داند. او در طول اين مدت به عنوان كمك استاد در كلاس هاي مختلف حجم سازي كارگاه هاي طراحي و نقاشي ديواري حضور داشته است. يارمحمدي در دانشگاه زابل هم تدريس مي كرده و اكنون به عنوان حق التدريس در دانشگاه زاهدان مشغول است. او در سال 83 به عضويت گروه هنري هامون در مي آيد. اين گروه با حضور استاد آويشي دركي و 7 نفر از دانشجويان بومي سيستان و بلوچستان تشكيل شده كه شامل نقاشي، طراحي فرش و طراحي صنعتي ست.
اين هنرمند شهرستاني هدف از برپايي اين نمايشگاه را معرفي خود به عنوان يك مجسمه ساز جوان در ميان مجسمه سازان نامي اعلام مي كند تا صاحبان اين هنر بدانند كه در شهرستان هايي دور از تهران همچون زاهدان كساني هستند كه هنر را بشناسند.
اجحاف در حق هنرمند
يارمحمدي از عدم حمايت مسئولان انتقاد مي كند و از اينكه هيچ گونه تبليغ و اطلاع رساني در برپايي نمايشگاه صورت نگرفته است. اجحاف و كم لطفي را به مسئولان متذكر مي شود و از دست اندركاران هنر مي خواهد كه اگر در زمينه مالي حمايتي نمي كنند، اما در معرفي هنرمند به هنر دوستان، قدمي  فراتر از اين بردارند. وي با اشاره به قيمت آثارش حداقل و حداكثر آن را بين 50 تا 500 هزار تومان عنوان مي كند و فروش آنها را تنها براي ادامه فعاليت هايش مي د اند.
لطفي - كارشناس هنري نگارخانه لاله - با اعلام اينكه آثار يارمحمدي در نوع خود صاحب حرف و ابراز وجود است،  مي گويد: در وضعيت موجود روزانه 50 مخاطب از آثار ديدن مي كنند و اميدواريم با استقبال مخاطبان از چنين نمايشگاه هايي، بتوانيم دين خود را به هنرمنداني كه فارغ از چشم داشتي به ابداع و ابتكار دست مي زنند، ادا كنيم .
يارمحمدي با آن چهره سبز و سيستاني اش اميدوار و پابرجا به نظر مي آيد، او هنرمندي را در كالبد خود نيز آموخته است.

سفره رمضان
غذاي بي بي
003939.jpg
قصه هاي مجيد را كه حتما ديده ايد. مجموعه زيباي كيومرث پوراحمد با اقتباس از داستان هاي شيرين هوشنگ مرادي كرماني، در دل همه ايراني ها جا دارد. اصفهاني بودن شخصيت هاي اين مجموعه، البته بر جذابيت بيش ازحد آن افزوده است؛ جر و بحث هاي هميشگي مجيد و بي بي و سمجي هاي اعصاب خردكن مجيد. در يكي از قسمت هاي قصه هاي مجيد، بي بي غذايي درست مي كند كه حتي اگر سير سير هم باشيد بي اختيار دهانتان آب مي افتد و شكمتان به قاروقور. نام اين غذاي صددرصد ايروني هم عجيب و غريب است؛ كله جوش براي آنها كه طبعشان سرد است امروز كله جوش . يا كالاجوش را پيشنهاد مي كنيم. البته اين غذاي اصفهاني آنقدر لذيذ و خوشمزه است كه طبع سرد و گرم نمي شناسد و همه را به يك ميهماني چرب دعوت مي كند، اما چون مقدار گردوي موجود در اين غذا تقريبا بر ديگر تركيباتش غلبه دارد، به آنها كه گرم مزاجند، توصيه مي كنيم در خوردن آن زياده روي نكنند. اما بعد، گردو لازم داريم و كشك و نعنا خشك و مقداري سبزي معطر. نمك و فلفل هم به ذائقه شما بستگي دارد. بعضي ها تند اين غذا را بيشتر دوست دارند و اصلا اين غذا بايد كمي تند و تيز باشد. گردو ترجيحا تازه- را كاملا مي كوبيم تا له شود، اگر دستگاه آسياب در منزل داريد، مي توانيد از آن استفاده كنيد. گردوها را داخل قابلمه اي كه در آن مقدار متناسبي آب ريخته ايد و در حال جوشيدن است، بريزيد و زماني حدود 45 دقيقه منتظر بمانيد. حالا در قابلمه را برداريد و آنقدر كه مايل هستيد به آن كشك اضافه كنيد.
از طرفي سير سرخ شده، نعناع، زردچوبه و سبزي معطر را با كمي روغن تفت دهيد و به اين تركيب اضافه كنيد و چند دقيقه اي شعله اجاق گازتان را زياد كنيد. اگر زحمتي نيست، بپريد و تا نانوايي سنگكي محل برويد و چند عدد نان سنگك دو رو خشخاش بخريد و در كله جوشتان تريت كنيد. كالاجوش شما حاضر است. نوش جان.

كتابخانه
لبخند جلوي گلوله
ما كه 8 سال دفاع مقدس را تجربه كرده ايم، بهتر از هر كسي مي دانيم كه مي شود جلو گلوله ايستاد و لبخند زد. همه ابعاد جنگ زهر و تلخ نيست . كساني هم پيدا مي شوند كه از در مطايبه با جنگ وارد شوند. شوخي هايي كه با جنگ مي شود هميشه درونمايه اي از زهر خند دارد. وقتي دست اندركاران كتاب طنز تصميم گرفتند كه يك ويژه نامه با موضوع طنز و دفاع مقدس دربياورند فكر نمي كرديم كه بشود به جنگ از دريچه هاي متعدد طنز نگاه كرد. گلوله و لبخند اسم ويژه نامه اي ست كه به اهتمام سيدعبدالجواد موسوي و محسن مطلق -از طنز نويسان كشور- منتشر شده است. سيد عبدالجواد موسوي طنزنويس جوان ما كه از قضا عكس بسيار فتوژنيكش در جلد كتاب طنز يك، به چاپ رسيده، همان كسي ست كه مجموعه كتاب هاي طنز رامنتشر كرده است. او كه خوب به جاي خالي طنز در ادبيات دفاع مقدس پي برده بود تصميم گرفت به كمك رفيق شفيقش محسن مطلق اين ويژه نامه طنز را منتشر كند.
سرمقاله را سيدعبدالجواد موسوي با عنوان باي بسم الله نوشته است كه مي گويد: اگر قرار باشد آدم هاي جنگ را همچنان عبوس و خشك و بي ذوق و گاه خشن معرفي كنيم، مطمئن باشيم كه بزودي مصداق آن قاري انكر الاصواتي خواهيم شد كه با قرائت كلام خدا رونق مسلماني مي برد. مطلب بعدي باعنوان گزيده شوخ طبعي هاست كه به بيان خاطرات بسيجيان از جنگ با زباني طنز مي پردازد. گفت وگو با عليرضا كمري، عنوان بعدي اين ويژه نامه است. به گفته وي قلمرو شوخ طبعي و مزاح و مطايبه در گستره جنگ و دفاع مقدس تنها محدود به محيط جنگ و جبهه نبوده است، كما اينكه اين موضوع در فرهنگ آزادگان و ايام اسارت آنان به نحو مستقل قابل و شايسته بررسي ست.
داستان قلي تخريبچي كه به قلم محسن جعفري ست هم داستاني طنز از رشادت بچه هاي تخريب است.
يادداشت هاي روزانه ناصر فيض با نام ميزون شدن به سبك حاجي از جالب ترين مطالب اين ويژه نامه است. اين برادر ناصر فيض  عزيز، هم نويسنده  است و هم شاعر كه هر ماه در تالار انديشه حوزه هنري شعر مي خواند. او زماني در جبهه جنگيده و بهتر از هر كسي خاطرات جنگ را به زبان مطايبه بازگو مي كند.
گزارشي از سخنراني مرتضي سرهنگي در سلسله نشست هاي تخصصي طنز هم با عنوان خنده  در اسارت از مضامين ديگر اين نشريه است. محسن مطلق هم يك داستان نوشته با نام عراقي، داوود اميريان هم دو داستان پرسپوليس هورا! و تركش  بي حيا چاپ كرده كه خيلي بامزه است و در آخر، نقد و بررسي ليلي با من است به قلم موسي جوادي. پس ديديد كه مي شود از دريچه مطايبه هم به جنگ نگاه كرد؟

كلينيك
سردرد سينوزيتي
003969.jpg
پاييز، فصل آلرژي هاست و فصل عود كردن سينوزيت. سينوزيت، بيماري شايعي ست. اگر متخصص نباشيد، گاهي با سرماخوردگي و آنفلوآنزا اشتباه گرفته مي شود. سينوزيت معمولا بر اثر آلرژي يا ويروس ايجاد مي شود. اين بيماري درواقع التهاب سينوس هاي متصل به بيني ست. گاهي هم سينوزيت مزمن است و در نتيجه ميكروب ايجاد مي شود.
منشا آن هرچه باشد، سردردهاي عجيب و غريب و طولاني همراه با گرفتگي مخاط بيني از اثرهاي آن است.
گاهي ترشحات بيني آنقدر زياد مي شود كه از همه كار مي افتيد و مجبور مي شويد دستمال كاغذي به دست در همه جا ظاهر شويد.
سردرد سينوزيتي، سردرد خاصي ست. اول صبح دردش بيشتر است و هنگام خم شدن شديد مي شود. علاوه بر سردرد، گونه درد هم مي آورد. در اين جور مواقع معمولا با دندان درد اشتباه مي شود، اما اگر به تك سرفه ها و بدخوابي توجه كنيد، مي فهميد كه مبتلا به سينوزيت هستيد. كم رمقي، احساس خستگي و ضعف عمومي بدن، گاهي هم چشم درد از عوارض اين بيماري ست.
سينوزيت بسيار شايع است، اما مي توان از ابتلا به آن پيشگيري كرد. دود سيگار در تشديد آن اثر زيادي دارد، پس بايد از سيگار و سيگاري ها اجتناب كنيد.
اگر به درمان سينوزيت توجه نكنيد، احتمال آبسه مغز و مننژيت وجود دارد و بعد از درمان هم بايد احتياط كرد تا عود نكند و به مزمن تبديل نشود.
حتما براي درمان سينوزيت به پزشك مراجعه كنيد، اما استفاده از بوخور موثر است.
سينوزيت از آن بيماري هايي ست كه كمتر جدي گرفته مي شود، اما اين اشتباه را شما كه اين مطلب را مي خوانيد، مرتكب نشويد. سردردهاي سينوزيتي، سردردهاي طولاني و دردناكي ست و تشخيص آن آسان.

كتابخانه
ماجراهاي خانواده گلس
003936.jpg
اگر ناتور دشت را خوانده باشيد، حتما كنجكاو شده ايد تا كتاب هاي بيشتري از جي. دي. سلينجر را پيدا كنيد و بخوانيد. يكي از آن كتاب هاي جذاب و خواندني سلينجر كه به فارسي هم ترجمه شده فرني و زويي ست. كتاب از دو داستان متفاوت تشكيل شده؛ يكي فرني و ديگري زويي . فرني و زويي، خواهر و برادرند، اما دقيق ترش اين مي شود كه آنها دو عضو از خانواده گلس هستند؛ خانواده اي كه ساخته ذهن خلاق نويسنده است و اعضاي زيادي دارد. هر كدام از آنها هم براي خودشان داستان ها و ماجراهاي متفاوت و جالبي دارند كه در اين كتاب تا جايي كه به داستان هاي فرني و زويي آسيب نرساند، به آنها هم پرداخته شده است.خود سلينجر در ابتداي كتاب و پيش از شروع داستان گفته: فرني در سال 1955 در مجله نيويوركر به چاپ رسيد و به دنبال آن زويي در سال 1957 منتشر شد. اين دو داستان آغازگر يك مجموعه داستانند كه دارم درباره خانواده اي به نام گلس در نيويورك قرن بيستم مي نويسم. اين مجموعه طرحي درازمدت و جاه طلبانه است و فكر مي كنم اين خطر هست كه دير يا زود به بن بست برسم يا در شيوه و سبك و ادا و اصول خود محو و ناپديد شوم، اما روي هم رفته خيلي اميدوارم. كار كردن روي داستان هاي خانواده گلس را خيلي دوست دارم، بيشتر عمرم را به انتظار آنها گذرانده ام و تصور مي كنم برنامه جنون آميزم آنقدر واقع گرايانه هست كه آنها را با دقت و مهارت به پايان برسانم... .
حجم عمده كتاب به داستان زويي اختصاص دارد و هر دو داستان به نوعي در ادامه هم هستند و حدود 24 ساعت از زندگي اين خواهر و برادر را روايت مي كنند؛ زماني كه فرني به خانه بازمي گردد و به خاطر اتفاقات شب گذشته حال و روز خوشي ندارد. از طرفي زويي هم سعي مي كند با همان اخلاق و تفكرات خاص خودش، يك جورهايي خواهر كوچكترش را ارشاد كند. در اين ميان تا جايي هم كه مي شود به روابط خانوادگي آنها و ديگر خواهر و برادرهايشان هم پرداخته مي شود. فرني و زويي كتاب جذابي ست كه آن را اميد نيك فرجام منتشر كرده و انتشارات نيلا آن را در 157 صفحه و با قيمت يكهزار و 200 تومان روانه كتاب فروشي ها كرده است.

آب و هوا
ابرها از غرب مي آيند
003978.jpg
ابرهاي باران زا از غرب و شمال غربي به كشور وارد مي شوند. امروز و فردا، دماي هوا در شهرهاي غربي كشور كاهش مي يابد و از روز پنج شنبه بارش هاي پراكنده آغاز خواهد شد. مردم غرب كشور، كم كم طعم زمستان را مي چشند. در تبريز هم دماي هوا كاهش چشمگيري خواهد داشت. به نظر مي رسد شهرهاي غربي، شمالي و شمال غربي كشور، آخر هفته اي باراني را سپري كنند.
در اين مورد در روزهاي آينده بيشتر مي نويسيم. يادآوري مي كنيم در شهرهاي سنندج و تبريز و مراغه و... وزش باد نيز چشمگير است.
در بقيه نقاط كشور، وضعيت جوي تغيير محسوسي نسبت به روزهاي قبل ندارد. هواي تهران همانند روزهاي قبل است؛ با اين تفاوت كه احتمالا سرعت وزش باد اندكي بيشتر مي شود.
آخرين مقاومت هاي گرما روز پنج شنبه خودش را در شهر رشت نشان خواهد داد، اما مواظب باشيد؛ قديمي ها مي گفتند هواي پاييز دزد است. هواي شهر باران از روز جمعه سردتر خواهد شد.

آواي موسيقي
در دامان ستاره ها
003972.jpg
اگر فيلم تحسين شده خيلي دور، خيلي نزديك را ديده باشيد، مي دانيد به غير از دكتر عالم كه نقش اول ماجرا بود و داستان حول سفر او شكل گرفته بود، چند شخصيت فرعي هم بودند كه فيلم بدون آنها اصلا قابل تصور نيست. يكي از آنها بيابان بود و ديگري مرسدس جناب دكتر. اما جداي از اين سه عنصر اصلي فيلمنامه كه در فيلم هم بخوبي پرداخت شده بودند، يك نقش مكمل ديگري هم بود كه به هر سه تاي اينها حسابي كمك كرده بود؛ موسيقي.
موسيقي خيلي دور، خيلي نزديك را محمدرضا عليقلي ساخته كه حتما تابه حال نامش را در فيلم ها و سريال هاي زيادي به عنوان آهنگساز ديده ايد. مهم ترين خصوصيت اين اثرش آرامشي  ست كه هم در فيلم ديده مي شود، هم در بيابان به چشم مي آيد و هم تماشاگر در انتهاي داستان آن را احساس مي كند. در واقع موسيقي خيلي دور، خيلي نزديك نمود بارز آن جمله اي ست كه مي گويد موسيقي نبايد در فيلم شنيده شود يا به عبارت ديگر نبايد روي فيلم سنگيني كند و فراتر از داستان و ماجراي آن به چشم آيد بلكه بايد جزئي از فيلم شود.
عليقلي درباره اين تجربه در بروشور اين آلبوم نوشته: در موسيقي هايي كه براي فيلم هاي ميركريمي نوشته ام، بي گمان زلالي روح او در رسيدن به اين نقاط طلايي نقشي تعيين كننده داشته است... جنبه بسيار پر اهميت ديگر، شرايط ويژه اي ست كه اين آثار در آن خلق شده اند. از جمله اينكه زندگي و شرايط روحي شخص من به هنگام نوشتن خيلي دور، خيلي نزديك گويي به موضوع خود فيلم ماننده بود. مرگ برادرم در اين دوره موجب شد تا با رخداد هاي اين فيلم به شكلي عيني رودررو شوم . ميركريمي نيز در فيلمش از مرگ مي گويد، با زبان زندگي...، مرگي كه هولناك نيست، شيرين و جذاب است... از مرگي كه نوعي كشف در آن نهفته است، كشفي كه با آن بتوان گفت: مرگ پايان كبوتر نيست .
اين آلبوم شنيدني و جذاب را نشر موسيقي هرمس منتشر كرده و در آن علاوه بر موسيقي فيلم خيلي دور، خيلي نزديك مي توانيد قطعات كوتاهي را هم كه عليقلي براي فيلم هاي اينجا چراغي روشن است و زير نور ماه (فيلم هاي پيشين ميركريمي) ساخته است، بشنويد. قيمت CD آن 3500 تومان و كاستش 600 تومان است.

رباعيات ديروز
به انتخاب جواد هاشمي
دارد زخدا خواهش جنات نعيم
زاهد به ثواب و من به اميد عظيم
من دست تهي مي روم، او تحفه به دست
تازين دو، كدام، خوش كند طبع كريم
محتشم كاشاني

يادداشت
معجون فراموش نشدني
فرشاد كوشا
شب هاي رمضان جان مي دهد براي دور هم نشستن و گل گفتن و گل شنفتن. افطار كه مي كني همين طور وا مي روي و دوست داري بنشيني تا سر صبح گپ بزني؛ فرقي هم نمي كند كه موضوع صحبت چه باشد؛  از سياست و اقتصاد و تحولات بين المللي گرفته تا گراني و ترافيك و آسفالت خيابان ها و زلزله پاكستان و توفان كاترينا و ليگ دسته اول باشگاه هاي كشور و آلبوم جديد محمد اصفهاني و بحران هسته اي ايران و قانون اساسي عراق و الي آخر.
البته اولين مورد از تعقيبات افطار، تماشاي سريال هاي شبانه است كه تقريبا 2 ساعت وقت مي گيرد و بعد از آن شروع بحث هاي دوستانه و فاميلي. خانواده ها هم در اين ماه ايام شلوغي را سپري مي كنند. افطاري دادن از سنت هاي ثابت خانواده هاي ايراني ست كه موجب مي شود ديد و بازديدهاي فاميلي فقط محدود به عيد نوروز نشود و گاه حتي يك شب دو جاي مختلف دعوتت مي كنند براي افطاري و تو مي ماني كه چطور رفتار كني تا هيچ كدام از ميزبانان محترم بهشان برنخورد و ناراحتي به دل نگيرند. رمضان در همه كشورهاي اسلامي يكي از شادترين ماه هاي سال است؛ چيزي شبيه همان عيد نوروز خودمان. شبكه هاي تلويزيوني بهترين برنامه هاي خود را براي اين ماه توليد مي كنند. عيدفطر هم كه خود ماجرايي دارد و چندين روز به بهانه آن تعطيل است و جشن آخر ماه برقرار. نيمه رمضان ميلاد كريمي است كه دوصد جرم عظيم را به نگاهي پاك مي كند و مي شويد و مي برد و دليل مضاعفي براي شادي و شعف مردمان. افطاري هاي شب ميلاد بيشتر مي شود و همه دوست دارند شب عيد افطاري بدهند. امشب از آن شب هاي خوب خداست. مي شود آن را به ديد و بازديد از اقوام و آشنايان گذراند و به ياد كريم اهل بيت سخن گفت و سخن شنيد. همچنان كه روايات اهل بيت، شيعيان واقعي را كساني دانسته كه به وقت خوشحالي خاندان پيامبر شادند و به هنگام حزن ايشان غمگين: يفرحون بفرحنا و يحزنون بحزننا .
پيشنهاد ما براي امشب سر زدن به پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و كله گنده هاي فاميل و نشستن پاي درد دل آنهاست.
آنها كه حرف هاي زيادي براي گفتن دارند و بيان شيرين شان تا سحر آدم را مي كشاند. كاسه آجيل خانه قديمي مادربزرگ كه تركيبي  ست از پسته و بادام و نخودچي و كشمش و توت خشك با تركيب صحبت ها و خاطرات او از رمضان سالهاي دور، معجوني فراموش نشدني مي سازد. مي توان تا خود صبح نشست و دم به دم از سماور مادربزرگ چاي ريخت و با زولبيا و باميه خورد. لابه لاي صحبت هاي او دنيايي ست كه براي سفر به آن بايد يك عمر زندگي كرد و كتاب خواند و تجربه اندوخت. معجون خوشمزه اي ست و به خوردنش مي ارزد. كافي ست يك بار امتحان كنيد.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
چهارشنبه روز تئاتري هاست. اول از همه مي توانند ساعت 21:15 مجله تئاتر را ببينند كه از شبكه چهار برايشان پخش مي شود و اختصاص به گزارش و بررسي تئاترهاي در حال اجرا دارد. بعد از آن هم نوبت به پخش تله تئاتر جاده اي به سوي كعبه مي رسد كه در آن ثريا قاسمي و شهره سلطاني بازي مي كنند. از طرفي شنيده مي شود محمد رحمانيان (كارگردان نام آشناي تئاتر) هم اين روزها مشغول ضبط برنامه اي با عنوان نيمكت است كه قرار است پس از پايان ماه رمضان، هر شب از شبكه اول پخش شود. اين برنامه كه درواقع اولين تجربه شبكه يك در نمايش طنزهاي شبانه است، در قسمت هاي 15 دقيقه اي توليد مي شود و داستان آن حول يك نيمكت مي گذرد؛ نيمكتي كه در يك پارك قرار دارد و آدم هاي زيادي روي آن مي نشينند يا از كنار آن مي گذرند. فضاي برنامه هم حال و هوايي تئاتري دارد. علي عمراني، جمشيد جهانزاده، الهام پاوه نژاد، شمسي فضل اللهي و افشين هاشمي هم از بازيگران آن هستند. خلاصه اينكه بعد از ماه مبارك رمضان منتظر رحمانيان و نيمكتش باشيد.
از سريال هاي امشب فقط مي توانيد تا غروب را ببينيد كه از شبكه 2 پخش مي شود و اگر هم نبينيد چيز زيادي از دست نداده ايد. زمان پخشش هم ساعت۲۱ است؛ درست زماني كه شبكه۳ مجموعه پر سر و صداي شب هاي برره را روي آنتن مي فرستد، مجموعه اي كه در همين مدت كوتاه هم مخالفان بسياري پيدا كرده و هم مدافعان پرشماري. قبل از اين دو برنامه، يعني حدود ساعت 18:05 مثل شب هاي پيش مي توانيد او يك فرشته بود را تماشا كنيد و وقتي ساعت 18:40 را نشان داد به سراغ شبكه۳ و مجموعه پربيننده متهم گريخت برويد. آخرين محصول قاسم جعفري و دوستانش هم با عنوان براي آخرين بار در ساعت 19:15 از شبكه تهران پخش مي شود كه به نظر مي رسد بعد از سريال عطاران، دومين مجموعه پرمخاطب اين ماه باشد. ساعت 10 شب هم زمان پخش مرده متحرك از شبكه اول سيماست.
براي طرفداران سينما هم امشب يك گزينه جذاب وجود دارد و آن هم برنامه سكانس برتر است كه در ساعت 21:45 پخش مي شود. البته ساعت 9 صبح هم اگر شبكه۲ را تماشا كنند، مي توانند تكرار سينماي حرفه اي را كه شب گذشته از اين شبكه پخش شد، ببينند. فوتبالي ها هم مي دانند كه امشب ادامه بازي هاي ليگ قهرمانان اروپا برگزار مي شود و اگر شبكه سه اي ها خلف وعده نكنند مي توان يك فوتبال جذاب اروپايي را از اين شبكه تماشا كرد، با توجه به برنامه بازي هاي امشب هم به نظر مي رسد محتمل ترين گزينه براي پخش بازي ميلان ـ آيندهوون باشد كه مثل ديگر بازي ها راس ساعت 23:15 به وقت تهران شروع مي شود. البته مي دانيد كه اگر بازي ديگري در اين ساعت پخش شد، نبايد بر ما خرده بگيريد، چون وقتي دوستان صدا و سيمايي جدول برنامه هايشان را اعلام نمي كنند، تمام اين نوشته ها برپايه حدس و گمان است و كار بيشتري از نگارنده بر نمي آيد. ولي با اين حال مي توان مطمئن بود كه بعد از پايان فوتبال، در ساعت 1:15 بامداد قسمت ديگري از مجموعه گمگشته نمايش داده مي شود.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |