چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۹
ما...خدا و اهل بيت
هنوز فرشته  هاي روح  مان را نكشته  ايم
003882.jpg
سيد محمد سادات اخوي
يك
وقتي كار ناجوري مي  كنيم و گوشه دلمان، ناخودآگاه مي  گيرد و سنگين مي  شويم، نشان اين است كه هنوز فرشته  هاي روح  مان را نكشته  ايم؛ هنوز نفس مي  كشند و با اين  كه اغلب، توجهي به آن  ها نمي  كنيم، هنوز توان هدايت  شان را از دست نداده  اند... اما وقتي پشت هم خطاهاي گوناگون از ما سر مي  زند و خبري هم نمي  شود، وقت انديشيدن به خود مي  رسد. روايت  هاي ديني ما تاكيد مي  كنند كه خدا، هركس را بيش تر دوست داشته باشد، بيش از ديگران خردش مي  كند؛ معناي اين روايت  ها، علاقه خدا به زجر بنده  ها نيست. امتحان  هاي پي  درپي و حادثه  هاي تلخ، سبب فشرده شدن روح انسان مي  شوند و اين فشرده شدن را خدا، وسيله جبران (كفاره) گناهان مي  كند... و همه اين  ها براي آن است كه وقتي در قيامت ، اهل بيت به دستگيري كسي برخاستند، آن  قدر پاك باشد كه ديگر هيچ  كس به نجات او، معترض نشود.
دو
حديث دنيا، زندان مومن و بهشت كافر است را شنيده  ايد؟... ديده  ايد كه همه ما چه استفاده ابزاري  اي از اين حديث مي  كنيم؟... هميشه فقر، نداري، بيماري و بدبختي  هاي گوناگون  مان را به پاي اين روايت مي  گذاريم و خودمان را آرام مي  كنيم. از آن طرف، هركس را كه بيش از ديگران، توان زندگي مرفه دارد به چوب كفر مي  زنيم... غافل از اين  كه نه به ما اختيار قضاوت داده شده و نه هركس كه كمي وضع مالي  اش به تر از ديگران است، دزد و مفسد اقتصادي است. بسياري از آدم  ها هستند كه از راه ثروت پدر يا كسبي مفيد، به پس  اندازي رسيده  اند و با پرداخت حقوق اسلامي و نيكوكاري زندگي مي  كنند و همين  ها هم بركت پول  شان را دو برابر مي  كند. مي  گوييد: نه!... پس يك روز صبح، صدتومان صدقه به اهل اش (كسي كه آبرومند باشد و دخل   اش به خرج   اش نرسد) بدهيد؛ بعد تا شب ببينيد خدا 10 برابر آن را مالي يا غير مالي، مي  رساند يا نه... من از آدم  هايي هستم كه براي اعتقاد اش، مدام تجربه مي  كند و گاهي برخي از روايت  ها را شخصي هم مي  آزمايد؛ براي اين مساله هم پيشنهاد مي  كنم با صدقه آرام آرام، پول  دار شويد (البته اين را هم مي  دانيم كه پول، بي كار ، به اندازه يك پول سياه هم نمي  ارزد).
سه
چرا اعتقاد را مانند چوب، بر سر نداري مان مي  زنيم؟... به راستي! كساني كه معتقدند آرزوهاي مالي آدم  ها نشان بي  ايماني يا دنياطلبي   اند، تصور مي  كنند تلاش يا ثروت بزرگان ديني (مانند آيت  ا... كمپاني يا ديگران) نشانه دنياطلبي آنان بوده؟... ارزش اين بزرگان به گذشت  شان از ثروت  شان بوده... يعني به هر حال، ثروتي داشته  اند كه از آن گذشته  اند. در ثاني، جدي جدي فكر مي  كنيم داشتن يك خانه، يك خودروي مناسب، يك درآمد ماهانه كه كمي بالاتر از حد فقر باشد و اين  كه كسي براي خانه  اش سيستم صوت و تصوير امروزي تهيه كند، درخواست زيادي است؟!يادمان باشد كه اهل بيت، نكته  هاي گوناگون را براي عذاب وجدان ما يا بهانه ايجاد كردن و چماق كوبيدن به سر هم نگفته  اند؛ بنابر هدايت است. آدم  هايي هم كه فكر مي  كنند اگر سر ظهر رمضان، وسط خيابان شهر، بستني (!) مي  خورند، حرص اهل بيت را درمي  آورند، سخت دراشتباه  اند. اين حركت  شان به خودزني شبيه  تر است.
چهار
شما با كه مسلمان و خداپرست شده  ايد؟... منظورم اين است كه هركس با وسيله يا راهنمايي كسي، معتقد و مومن مي  شود. از اين حرف  ام هم منظوري دارم. اين روزها آدم  هاي زيادي را مي  بينيم كه شيوه  هاي زندگي يا حرف  هايي كه مي  زنند، به عقيده ديني نمي  خورد. وقتي با آن  ها مانوس مي  شويد، متوجه خوبي، مهرباني و خلوت اعتقادي  شان مي  شويد و تعجب مي  كنيد. آدم  هايي كه از درون با خدا مرتبط  اند و بيرون  شان گرفتار تظاهر به معناي اغراق در اطوار ديني نيست، به عمق مفهوم دين، دست يافته  اند. برخي هم براي اين  كه گرفتار تظاهر نشوند، از آن  سو ي بام مي  افتند و با داشتن قلبي پاك، اعتقاد به نذر و نياز و دوست داشتن اهل بيت، طوري رفتار مي  كنند كه هيچ  كس نه مي  فهمد و نه درباره  شان باور مي  كند كه اعتقادي دارند. درواقع، ظاهرشان درست خلاف باطن  شان مي  شود. اين آدم  ها از ترس يكي شدن با آدم  هاي رياكار، به اين روز افتاده  اند... حرف ضد دين مي  زنند... اداي آدم  هاي بي  دين را درمي  آورند... به مقدس بودن ناسزا مي  گويند و خلاصه بيرون  شان (نه غير ديني )، ضد ديني است. حال اين آدم  هاي خوب، مانند كارگر تعميركاري است كه با هزار زحمت به حمام مي  رود و روغن و آلودگي  اش را مي  سايد... بعد كه از حمام بيرون مي  آيد، دوباره همان لباس  هاي چرك و كثيف را مي  پوشد... در اين ماه كه مهماني خداست، تصور كنيد همان آدم، به اين مهماني هم وارد مي  شود!... البته ميزبان، به هيچ وجه او را نمي  راند؛ اما... (همان اما ي معروف كه بقيه  اش سه  نقطه مي  شود!).
پنج
جز يك بار كه دليل آن هم روشن است هربار براي خواسته اي، دل  ام را متوجه امام حسن (ع) كرده  ام، در زماني كوتاه، پاسخ گرفته  ام... و اين، فقط به دليل مقام او در نزد خداست. خدا، امام حسن (ع) را بسيار دوست دارد؛ راست  اش خدا، همه آدم  هاي مظلوم را دوست دارد. فقط اين نكته دردناك را هم بگويم كه خدا، محبت آدم مظلوم را به دل اطرافيان  اش مي  اندازد تا كمي از تنهايي او با محبت ديگران كم شود. به اولين مظلوم عالم علي (ع)، همسري مانند زهراي مطهر (س) را بخشيد كه با حضورش، قلب علي (ع) آرام مي  شد... اما نمي  دانم چرا اين قاعده درباره امام حسن (ع) اجرا نشد. ياران  اش اهانت كردند، همسر  اش مسموم  اش كرد، ما هم كه فقط مي  دانيم كه لقب  اش كريم اهل بيت بوده و بس!... ولي مي  دانم باز هم قلب مهربان  اش، براي هركس كه امشب و فردا، چيزي را از خدا به دعاي او و مقام او بخواهد، مي  تپد و تا لطف خدا را متوجه حاجت  مند نكند، آرام نمي  شود.

پرسوناژ
طاهره صفارزاده
003966.jpg
طاهره صفارزاده را بيشتر به عنوان يك شاعر مي شناسيم. با رهگذر مهتاب در دهه 40 تا مردان منحني در اواسط دهه 60.
صفارزاده دختر كوير است. او در سال 1315 در سيرجان به دنيا آمد. پس از گذراندن دوره هاي دبستان و دبيرستان، وارد دانشگاه تهران شده ودر رشته زبان و ادبيات انگليسي فارغ التحصيل شد. پس از چندي در يك شركت بيمه مشغول به كار شد و در همان حال تدريس هم كرد. سپس به عنوان كارمند دفتري در شركت نفت مشغول به كار شد و پس از مدتي در همان شركت به اداره نگارش و ترجمه و ويراستاري انتقال يافت. صفارزاده، مدتي براي ادامه تحصيل به خارج از كشور رفت و در آمريكا در رشته نقد تئوري و عملي در ادبيات جهان به تحصيل پرداخت.
اما خاص ترين اثر صفارزاده، ترجمه او از قرآن است؛ ترجمه قرآن به زبان انگليسي. خودش در رابطه با اين كتاب مي گويد: در كتاب ترجمه مفاهيم بنيادي قرآن مجيد به كشف يكي از اشكالات مهم ترجمه هاي فارسي و انگليسي، يعني عدم ارتباط نام هاي خداوند (اسماءالحسني) با آيات قرآني دست يافته ام كه اين تشخيص مي تواند سرآغاز تحولي در ترجمه كلام الهي به زبان هاي مختلف باشد . قرآن حكيم حاصل 27سال زندگي و تلاش طاهره صفارزاده در مطالعه قرآن، آموختن زبان عربي، تحقيق و يادداشت برداري از تفاسير و منابع قرآني ست كه از رجوع به كلام الهي براي كاربرد در شعر شروع شده و با ترجمه به دو زبان (فارسي و انگليسي) پايان يافته است و به واسطه ترجمه سليس و روان از سوي داوران، خادم القرآن سال 80 معرفي و لوح تقدير به صفارزاده اهدا شد. خودش مي گويد: شعر مقاومت و طنز سياسي هيچ وقت حكومت پسند نبوده است. در سال 1355 به اتهام نوشتن شعر مقاومت ديني از دانشگاه اخراج شدم. در شروع نهضت اسلامي، به كمك نويسندگان سرشناس و متعهد مسلمان، به تاسيس مركزي به نام كانون فرهنگ نهضت اسلامي اقدام كردم. صفارزاده پس از پيروزي انقلاب، از سوي همكارانش به عنوان رئيس دانشگاه شهيد بهشتي و نيز رئيس دانشكده ادبيات اين دانشگاه انتخاب شد.
او مي گويد: چون ضمن مقالاتي، انتقادهاي خود به نحوه آموزش زبان هاي خارجي در ايران را مطرح كردم، از طرف ستاد انقلاب فرهنگي براي برنامه ريزي زبان هاي خارجي از من دعوت شد كه با همكاري استادان باتجربه، تغييراتي در برنامه آموزشي پديد آوريم. طبق اين برنامه، براي اولين بار در رشته هاي عملي دانشگاه ها، كتاب هايي به زبان هاي انگليسي، روسي، فرانسه و آلماني تاليف شد. من 16 سال سرپرست اجرايي طرح بودم. طاهره صفارزاده در سال 1367 در فستيوال بين المللي شعر داكا به عنوان يكي از پنج عضو بنيانگذار كميته ترجمه آسيا برگزيده شد و در زمان همكاري اش با فرهنگستان زبان و ادب فارسي، طرح تهيه فرهنگ هاي تخصصي اش كه با ضوابط علمي و پيشنهادات جديد تدوين شده، به تصويب شوراي فرهنگستان رسيد.

رابرت دنيرو
003930.jpg
چه كسي مي تواند بازي بي نظير او را در فيلم راننده تاكسي فراموش كند؛ آن صحنه اي كه دنيرو با تپانچه اش جلو تلويزيون نشسته و با پاهايش با ميز تلويزيون بازي مي كند. او در اين فيلم مثل تمام فيلم هاي ديگرش يك كار مهيج كرد. او يكي از بهترين هنرپيشه هاي دنياست. بسياري او را با آلپاچينو مقايسه مي كنند، اما من مي گويم دنيرو مرد متفاوتي ست. او تنها هنرپيشه اي ست كه فيلم هاي خود را نگاه نمي كند و هنگام تماشاي آن به خواب مي رود. نمي خواهم در تعريف از دنيرو از خودبي خود شوم، اما بازي دنيرو، هنرپيشگي به معناي واقعي خود است.
رابرت دنيرو، متولد نيويورك در سال 1943است. او فرزند يك زوج هنرمند نقاش بود كه به خاطر ضعف جسماني و پريدگي رنگ صورت، به او Bobby milk مي گفتند. دنيرو اولين نقش خود را روي صحنه در نقش يك شير ترسو در تئاتر جادوگر شهر اوز بازي كرد. اما بعدها اين شانس را پيدا كرد كه با كارگردانان بزرگي مثل مارتين اسكورسيزي و برايان دي پالما محشور شود.
اولين فيلم او جشن عروسي بود، اما در اصل در فيلم طبل را آهسته بزن مورد توجه قرار گرفت. سرانجام بازي در فيلم خيابان هاي پايين شهر مارتين اسكورسيزي او را وارد دنياي حرفه اي ها كرد. سال بعد بود كه دنيرو در پدرخوانده 2 به كارگرداني فراسيس فورد كاپولا، اولين جايزه اسكار را نصيب خود كرد. همكاري دوباره او با مارتين اسكورسيزي در فيلم راننده تاكسي ، رفاقت اين دو هنرمند را تاريخي كرد؛ به طوري كه قرار است خاطرات مشترك 30سال دوستي اين دو به صورت يك كتاب به بازار عرضه شود. حاصل همكاري رفقاي خوب سينما، رابرت و مارتين، جايزه اسكار در سه فيلم گاوخشمگين ، راننده تاكسي و تنگه وحشت بود. يكي از بازي هاي ديدني دنيرو در فيلم نيويورك ، نيويورك مارتين بود، چون هر دو در نيويورك بزرگ شده بودند.سلطان كمدي محصول 1983 بازهم به كارگرداني اسكورسيزي، فيلم موفقي از آب درآمد؛ بچه هاي خوب كه محصول سال 1990 از همين كارگردان بود و كازينو كه شايد يكي از اين دو را ديده ايد.
فيلم روزي روزگاري آمريكا حاصل بازي موفق دنيرو بود كه سرجيولئونه آن را كارگرداني كرده است. سگ رابجنبان به كارگرداني بري لوينسون بازي خوب دنيرو را به خود ديد، اما يكي از فيلم هاي دنيرو كه اخيرا در دو قسمت در تلويزيون خودمان به نمايش درآمد، فيلم تحليلش كن محصول 1999 بود كه دنيرو در آن نقش يك كانگستر را بازي مي كند كه خود را به ديوانگي زده است و در جريان معالجات با روانكاو خود ارتباط عميق و دوستانه اي برقرار مي كند.

فرهنگسراها
خانه فرهنگ شمشيري: قصه هاي قرآن براي كودكان خيلي جذاب است؛ به همين دليل خانه فرهنگ شمشيري 27 مهرماه برنامه قصص قرآن را براي كودكان اجرا مي كند. شما هم دست فرزندتان را بگيريد و سر ساعت 10 صبح در اين خانه فرهنگ حضور پيدا كنيد.
فرهنگسراي علوم: كانون سبزانديشان منتظر فرهنگسراي علوم به مناسبت فرا رسيدن ميلاد باسعادت امام حسن مجتبي (ع) و نيز ماه مبارك رمضان كه ماه خودسازي و پرورش روح و روان است،  هشتمين نشست خود تحت عنوان پرورش در مكتب امام زمان(عج) را برگزار مي كند.علاقه مندان مي توانند از ساعت 16:30 الي 18:30 به فرهنگسراي علوم مراجعه يا با شماره تلفن هاي 55715879- 55765884 تماس بگيرند.
فرهنگسراي خانواده: به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، فرهنگسراي خانواده، ويژه برنامه هايي را براي شهروندان در نظر گرفته است.اين برنامه ها شامل نمايشگاه، فروشگاه كتاب، همايش دعا، نيايش، آرامش و گفت وگو با خدا، جلسه ختم قرآن، مسابقه كتابخواني، مراسم سوگواري امام علي(ع)، جشن رمضان و ايتام، شب شعر و... است.همچنين موسسه آموزش شهر سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران با همكاري فرهنگسراي خانواده يك دوره آموزش زبان انگليسي برگزار مي كند.اين دوره شامل مكالمه و گرامر است و در سه مقطع كودك، نوجوان و بزرگسال برگزار مي شود. علاقه مندان جهت ثبت نام مي توانند به واحد آموزش فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه يا با شماره تلفن 77826475 تماس حاصل كنند.همچنين اين فرهنگسرا براي ايجاد استحكام بيشتر ميان خانواده ها، يك دوره آموزش خانواده سالم به صورت رايگان برگزار مي كند.در اين دوره، ريشه اختلافات زناشويي، چگونگي برخورد بامشكلات، چگونگي ارتباط موفق در خانواده و... مورد بررسي قرار مي گيرد.علاقه مندان جهت شركت در اين دوره مي توانند در تاريخ 28 مهر ماه از ساعت 10 الي 12 به فرهنگسراي خانواده مراجعه كنند.همچنين مجموعه فرهنگي- هنري تهران كه از مرداد ماه امسال اقدام به نمايش فيلم هاي كوتاه كرده، اقدام به انتشار فراخوان عضويت در كانون فيلم كوتاه كرده است.
علاقه مندان مي توانند با مراجعه و ثبت نام در اين كانون، از خدمات نمايش فيلم كوتاه و ساير برنامه هاي اين مركز استفاده كنند. همچنين فيلمسازان علاقه مند مي توانند فيلم هاي خود را در بانك فيلم اين كانون به ثبت برسانند تا در نوبت نمايش قرار گيرد.زمان نمايش فيلم هاي كوتاه، دوشنبه ها ساعت 17:30 است.
مجموعه فرهنگي- هنري تهران: در اين مجموعه به ما ياد مي دهند كه چگونه خانواده موفق داشته باشيم.
خانواده به عنوان بنيان جامعه، نقش موثري در سلامت و پويايي جامعه دارد. با توجه به اهميت اين نهاد، نشستي تحت عنوان خانواده موفق روز پنج شنبه 28/7/84 از ساعت 10 الي 12 در مركز همايش هاي مجموعه فرهنگي- هنري تهران برگزار مي شود.
در اين نشست دكتر محمدعلي حقيقي به تشريح و توضيح و تعريف مفهوم نهاد خانواده، ارتباطات اثربخش در خانواده، مفهوم مديريت و رهبري خانواده، پويايي و خلاقيت در خانواده، مفهوم زيبايي در خانواده و چگونگي شكل گيري شخصيت سالم در خانواده مي پردازد. حضور عموم در اين نشست آزاد است.
فرهنگسراي طبيعت: نمايشگاه بزرگ رمضان در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود. اين نمايشگاه 30 غرفه نمايشگاهي شامل 3000 عنوان كتاب با مضامين قرآني و زندگينامه اهل بيت، كودك و نوجوان و معارف و علوم قرآني، غرفه نوار و سي دي هاي قراني و مذهبي، غرفه مسابقه حضوري نقاشي با موضوع سفره افطار و سحري، غرفه قصص قرآني و ... است.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از نمايشگاه مذكور همه روزه تا پايان ماه مبارك رمضان از ساعت 10 الي 22 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند.
فرهنگسراي سالمند: واحد آموزش فرهنگسراي سالمند، كلاس هاي آموزش فوريت هاي پزشكي ويژه بانوان برگزار مي كند.
در اين دوره هاي آموزشي هنرجويان با مسائلي همچون علل مصدوميت، انواع شكستگي ها، خونريزي هاي داخلي و خارجي و ... آشنا مي شوند.
علاقه مندان جهت ثبت نام يا كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين (ع)، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه يا با شماره تلفن هاي 9 3358688 تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي اقوام: فرهنگسراي اقوام كلاس هاي آموزشي علوم قرآني برگزار مي كند.
اين كلاس ها كه شامل روخواني، روانخواني، قرائت، حفظ، تجويد سطح يك، تجويد سطح دو، مفاهيم، تفسير، صوت و لحن، احكام و مداحي ست زير نظر استادان مجرب به صورت رايگان برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات با شماره تلفن هاي 66237470-66203688 تماس بگيرند.
فرهنگسراي هنر: نمايشگاه آثار هنرجويان هنرستان بشارت با عنوان تصويرسازي كتاب كودك از ديروز افتتاح شده كه تا 3 آبان در گالري شماره يك فرهنگسراي هنر داير خواهد بود.
در اين نمايشگاه 40 اثر در ابعاد مختلف به صورت حجم برجسته با خمير مجسمه سازي، نقاشي ديواري با كاشي، مجسمه با كاشي،  مجسمه، پوستر و كاغذ كادو با موضوعات تصويرسازي و داستان هاي كتاب كودك و آزاد ارائه شده است. علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه همه روزه در ايام ياد شده از ساعت 9 الي 18 به فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند. همچنين در اين فرهنگسرا، نمايشگاه نقاشي فرشته جوادي از امروز تا 3 آبان در گالري شماره سه به سبك مدرن و با موضوعات طبيعت، فيگور و طبيعت بي جان داير خواهد بود.
در اين نمايشگاه 20 اثر در ابعاد گوناگون و با تكنيك هاي تركيبي از رنگ روغن، گواش، اكريليك، كلاژ، رنگ پلاستيك و چاپ ارائه شده است.
علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند در ايام ياد شده همه روزه از ساعت 9 الي 18 به فرهنگسراي هنر مراجعه كنند.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |