چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴
آمريكاي پرخرج جهان كم خرج
002583.jpg
اكونوميست
مترجم: رضا محتشم
روز ۱۰ مارس ،۲۰۰۵ بن برنانك- استاد سابق دانشگاه پرينستون- در جمع گروهي از اقتصاددانان در شهر ريچموند در ايالت ويرجينيا سخنراني كرد. موضوع سخنراني وي افزايش كسري بودجه آمريكا بود. وي استدلال كرد علت اين پديده را بايد در كشورهاي ديگر جستجو كرد نه در پرخرجي آمريكا. به خصوص، وي گفت: جهان احتمالاً دچار مازاد پس انداز است. اين عبارت به سرعت جا افتاد. مانند عبارت معروف شعف غيرمنطقي از آلن گرين سپن- رئيس بانك مركزي آمريكا- اين عبارت به مباحثات اقتصادي جهان افزوده شد.
جذابيت اين فكر ناشي از پيوند دو سؤال عمده در مباحثات اقتصادي امروز است: چرا نرخ بهره اين قدر پايين است؟ و چرا آمريكا مي تواند مبالغ خيره كننده اي بدون هيچ پيامدي از خارجي ها قرض بگيرد؟ براساس تازه ترين شماره چشم انداز اقتصادي جهان از بانك جهاني، رشد اقتصاد جهاني در سال جاري ۳/۴ درصد خواهد بود كه كمتر از سال ۲۰۰۴ اما به هر حال مناسب است. رشد اقتصادي قوي معمولاً با افزايش نرخ بهره همراه است، اما نرخ بهره بلندمدت اكنون در پايين ترين حد از سال هاي دهه ۱۹۶۰ است
در اين حال، آمريكايي ها هر سال بيش از ۷۰۰ ميليارد دلار بيش از توليد اقتصاد كشور خرج مي كنند، يعني معادل ۶ درصد توليد ساليانه. اين كسري خارجي به نسبت سهمي از اقتصاد آمريكا از سال ۱۹۹۹ بيش از دو برابر شده است. اما اين امر هيچ نتيجه وخيمي را براي دلار دربرنداشته است. در شش ماه اول سال ۲۰۰۵ ارزش دلار رو به فزوني بود. در چند هفته اخير ارزش دلار پايين آمده است، اما اين نزول چشمگير نبوده است.
مفهوم مازاد پس انداز جهاني مي تواند هر دو سؤال يادشده را پاسخ دهد. اگر پس انداز به وفور وجود داشته باشد، رابطه معمول بين اقتصاد قوي و نرخ بهره بالا ممكن است ديگر صادق نباشد و اگر مازاد نقدينگي عمدتاً در ديگر كشورها باشد، اين امر به آمريكا اجازه مي دهد كسري خود را به راحتي تأمين كند. كسري تراز جهاني به جاي آنكه نشان دهنده پرهزينگي آمريكايي ها باشد، شايد ناشي از صرفه جويي ديگر كشورها باشد. اين امر بخش عمده اي از ادبيات پذيرفته شده اقتصادي را زير سؤال مي برد. سياستگذاران معمولاً از كمي صرفه جويي نگران هستند نه زيادي آن. با بالارفتن سن مردم، اجماع كلي بر آن است كه همه بايد براي دوران بازنشستگي خود ذخيره كنند. اقتصاددانان تصور مي كردند جهاني شدن به كمبود سرمايه و در نتيجه افزايش نرخ بهره مي انجامد چون ميليونها كارگر چيني و هندي وارد اقتصاد جهان مي شدند. اگر حرف آقاي برنانك درست باشد، تمام اين انگاره ها را بايد بازنگري كرد. اين اعتقاد وي كه علل عدم توازن جهاني در جاي ديگري است، به راحتي كانون توجه را از تصميم هاي مالي و پولي و سياست گذاران آمريكايي به نقطه اي ديگر منتقل مي كند. اين اعتقاد نشان مي دهد كه سياست پولي انبساطي گرين سپن و كاهش ماليات جورج بوش علت عدم توازن در اقتصاد جهان نيست.
اگر به مفهوم مازاد جهاني پس انداز فقط به صورت ظاهري نگاه كنيم، حقايق آن را تأييد نمي كند.
مازاد (glut) به معناي زيادي به مقدار غيرعادي است، مثل توليد انبوه توت فرنگي در تابستان. در واقع آمار منتشره در نشريه چشم انداز اقتصادي جهان نشان مي دهد كه نرخ پس انداز جهاني به نسبت توليد جهان (براساس نرخ هاي تبديل بازار) در خلال ۳۰ سال گذشته عمدتاً سير نزولي و به خصوص در سالهاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ افت شديدي داشته است. به رغم افزايش اندك نرخ جهاني پس انداز، اين نرخ اكنون نزديك به ميانگين آن ظرف دو دهه گذشته و اصلاً بيش از حد بالا نبوده است.
اما استدلال آقاي برنانك ظريف تر است. وي مي گويد نرخ بهره پايين تلويحاً به اين معناست كه نسبت پس انداز به مقداري كه مردم مي خواهند سرمايه گذاري كنند، بسيار زياد است و افزايش عدم توازن بين آمريكا و ساير نقاط جهان نشان مي دهد اين ناهماهنگي در خارج از آمريكا است. كاهش نرخ جهاني پس انداز مي تواند مانع از نمايش واگرايي بين مناطق شود. و حتي با افت نرخ بهره، اگر تقاضا براي استفاده از اين پس اندازها يعني تقاضا براي سرمايه گذاري با سرعت بيشتري كاهش يابد، نوعي مازاد كم خرجي ايجاد مي شود. بنابراين، عوامل مهم در اين معادله تغيير تمايل به سرمايه گذاري و نيز جغرافياي كم خرجي است. از هر دو نظر، جهان تغييرات زيادي را ديده است. به طور سنتي، بيشتر پس اندازها توسط خانواده ها و بيشتر سرمايه گذاري ها توسط شركت ها انجام مي شود. اما در چند سال اخير، شركت ها به پس اندازكننده تبديل شده اند. چون سودشان از سرمايه گذاري شان بيشتر شده است. اين تغيير به خصوص در ژاپن برجسته و پايدار بوده است. در اين كشور سرمايه گذاري شركت ها در سالهاي اوليه دهه ۱۹۹۰ پس از تركيدن حباب اقتصاد كاذب افزايش يافت. پس از يك دوره سرمايه گذاري گسترده كه حاصل آن وام هاي بازپرداخت نشده بود، شركت هاي ژاپني بيش از يك دهه است كه پس انداز مي كنند.
سال هاي پاياني دهه ۱۹۹۰ شاهد تغيير مشابه اقتصاد در بسياري از كشورهاي پر رشد آسيا بود. در اين كشورها پس از بحران مالي آسيا، ميزان سرمايه گذاري هاي شركت كاهش يافت. پس از تركيدن حباب بازار سهام در سال ،۲۰۰۰ سرمايه گذاري شركت هاي آمريكايي و اروپايي نيز كاهش يافت. با وجودي كه شركت هاي آمريكايي از چند سال پيش دوباره سرمايه گذاري را شروع كردند، سطح سرمايه گذاري شركت ها هنوز نسبتاً پايين است، هر چند كه اقتصاد- و ميزان سود - روبه رشد بوده است. به طور كلي شركت ها در كشورهاي صنعتي بيش از آني پس انداز مي كنند كه سرمايه گذاري مي كنند، هر چند كه سود كلاني دارند. تنها كشور عمده اي كه از اين روند پيروي نمي كند، چين است كه با افزايش شديد سرمايه گذاري روبرو است. اما پس انداز با سرعت بيشتري افزايش مي يابد.
002586.jpg
به طور خلاصه بخش عمده اي از عدم توازن فزاينده در چند سال گذشته را مي توان ناشي از يك رشته افت سرمايه گذاري پس از چند دوره سرمايه گذاري فراوان و تفاوت شديد در نحوه پاسخ سياست گذاران به آن دانست. اما به خصوص از سال ۲۰۰۰ دو عامل ديگر اهميت يافته است، يعني افزايش پس انداز در چين و بهاي فزاينده نفت
تمايل اندك به سرمايه گذاري شايد عامل پايين بودن نرخ بهره باشد، اما توضيح دهنده عدم توازن فزاينده بين آمريكا و ساير نقاط جهان نيست. براي فهم اين وضع، دو عامل ديگر را نيز بايد در نظر گرفت: تفاوت ساختار اقتصادي كشورها و تفاوت واكنش سياست گذاران به افت سرمايه گذاري. آمريكا در يك سوي طيف قرار دارد. تغيير الگوي هزينه گري شركت ها در آن كمتر از ژاپن يا ساير كشورهاي آسيايي بود، اما سياست گذاران در واشنگتن واكنش شديدتري از خود نشان دادند. بين سال هاي ۲۰۰۱ تا ،۲۰۰۳ بزرگترين مشوق مالي در دوران پس از جنگ به اقتصاد آمريكا وارد شد و نرخ بهره كوتاه مدت كاهش يافت. كاهش نرخ بهره باعث رونق بهاي خانه و در نتيجه تشويق مردم براي دريافت وام با وثيقه گذاشتن خانه هايشان شد. رشد اقتصادي همچنان استوار بود و كسري  تراز تجاري بالا رفت.
اقتصاد كشورهاي آسيايي با افت بسيار بزرگتر روبرو شد و سياست هاي چنداني براي مقابله با آن وجود نداشت. پس از بحران مالي سال هاي ۹۸ _ ،۱۹۹۷ سرمايه گذاري به ميزان ۱۰ درصد توليد ناخالص داخلي كاهش يافت. اين كشورها كه از بيم خروج سرمايه نتوانستند نرخ بهره را كاهش دهند، دچار ركود جدي شدند. اين امر باعث شد كه صادرات عمده منبع رشد آنها باشد. بسياري از دولت هاي كشورهاي شرق آسيا تا سال هاي پس از بحران اقتصادي، ارزش پول خود را پايين نگه داشتند تا از صادرات حمايت و ذخاير مطمئني از ارز ايجاد كنند. شركت ها از سرمايه گذاري اكراه داشتند، مازاد پس انداز همچنان زياد بود و ذخيره ارز افزايش يافت.
ژاپن و اروپا در بين اين دو قطب قرار دارند. سياستمداران در ژاپن سعي كردند سياست هاي محرك را به كار بگيرند و از اصلاحات ساختاري سخن گفتند، اما نتوانستند با ركود سرمايه گذاري مقابله كنند. اقتصاد دچار افت قيمت ها شد و ژاپن كه بزرگترين صادركننده پس انداز جهان بود، به صادركننده اي بزرگتر بدل شد. مازاد تراز تجاري آن از ۴/۱ درصد توليد ناخالص داخلي به ۷/۳ درصد در سال گذشته رسيد. در اروپا سابقه متفاوتي وجود دارد. برخي كشورها مثل آلمان مانند ژاپن هستند كه داراي مازاد پس انداز فزاينده و ضعف تقاضاي داخلي روبرو هستند. بقيه شباهت بيشتري به آمريكا دارند. در انگليس، سياست مالي و پولي سهل تر شد . كسري تراز تجاري اسپانيا تقريباً به اندازه آمريكاست. به طور كلي، در كشورهايي كه بهاي خانه به شدت افزايش يافت، پس انداز به شدت كاهش يافت.
به طور خلاصه بخش عمده اي از عدم توازن فزاينده در چند سال گذشته را مي توان ناشي از يك رشته افت سرمايه گذاري- پس از چند دوره سرمايه گذاري فراوان _ و تفاوت شديد در نحوه پاسخ سياست گذاران به آن دانست. اما به خصوص از سال ،۲۰۰۰ دو عامل ديگر اهميت يافته است، يعني افزايش پس انداز در چين و بهاي فزاينده نفت.
نرخ سرمايه گذاري در چين كه ۴۶ درصد توليد ناخالص داخلي است، بالاترين ميزان از اين دست در جهان است و به سرعت روبه گسترش است، اما نرخ پس انداز آن با سرعت بيشتري افزايش مي يابد. بين سالهاي ۲۰۰۰ تا ،۲۰۰۴ نرخ پس انداز ملي چين از ۱۲ درصد توليد ناخالص داخلي به ۵۰ درصد توليد ناخالص داخلي رسيد. دولت چين ارزش پول را پايين نگه داشته و حتي سرمايه بيشتري به ساير نقاط جهان صادر كرده است.
در اين حال، افزايش بهاي نفت، درآمد بادآورده اي را براي صادركنندگان نفت جهان به همراه آورده است كه تا به حال به نظر مي رسد آنها مي خواهند آن را پس انداز كنند، نه خرج كنند. كشورهاي صادركننده نفت به طور گروهي اكنون بزرگترين وزنه تعادل كسري تراز تجاري آمريكا هستند.
اين نتايج بزرگ و پيچيده بوده و پيامدهاي مهم و غيرعادي دربرداشته است. اول آنكه اكنون سرمايه عمدتاً از كشورهاي فقير به جانب كشورهاي غني مي گريزد. در سال ،۲۰۰۴ كشورهاي داراي اقتصاد پر رشد از جمله كشورهاي اكنون صنعتي شده شرق آسيا حدود ۳۵۰ ميليارد دلار به كشورهاي غني فرستادند. اما براساس كتب درسي اقتصاد، سرمايه در جستجوي بيشترين عوايد بايد از كشورهاي غني (داراي سرمايه زياد) به سوي كشورهاي فقير برود كه كمتر سرمايه دارند.
دومين پيامد آن است كه به غير از چين، پس انداز كمتر خانواده ها و نه سرمايه گذاري شركت ها موتور محركه رشد اقتصاد جهان بوده است. اقتصاد جهان همچنان به اين دليل رشد مي كند كه مصرف كنندگان به خصوص آمريكايي ها مايل اند مقروض تر شوند. به نظر مي رسد اين تمايل رابطه نزديكي با رشد سريع قيمت خانه در بيشتر نقاط جهان دارد. اين الگوها فاصله زيادي با هنجارهاي تاريخي دارند. آيا اين وضع ادامه دارد؟ در بلندمدت، پاسخ به وضوح خير است. پس انداز خانواده ها نمي تواند به نزول ادامه دهد و بدهكاري خارجي آمريكا نمي تواند به افزايش ادامه دهد. مسأله اين است كه اين وضع چه وقت و چگونه تغيير خواهد كرد. يك اردوگاه استدلال مي كند مازاد پس اندازي كه برناك از آن صحبت مي كند، پديده اي موقتي و تا حد زياد چرخه اي است. همزمان با آنكه سرمايه گذاري در ژاپن و اروپا وضع بهتري پيدا مي كند و در آمريكا تقويت مي شود، نرخ بهره افزايش خواهد يافت. اگر بهبود سرمايه گذاري در خارج از آمريكا متمركز باشد، مازاد پس اندازي كه به سوي آن روان است، به سرعت رو به نقصان مي رود. اگر سرمايه گذاران خارجي شروع به شكوه در مورد اتكاي آمريكا به منابع مالي خارجي كنند، ممكن است اين پس اندازها با سرعت بيشتري روي بگردانند كه در نتيجه دلار دچار كاهش ارزش شديد مي شود و نرخ بهره بالا مي رود. اما شمار فزاينده اي از تحليلگران اكنون اظهار عقيده مي كنند كه مازاد پس انداز نتيجه تغييرات ساختاري درازمدت است و احتمالاً سال ها و حتي دهه ها طول خواهد كشيد. گروهي استدلال مي كنند پيرشدن جمعيت در كشورهاي ثروتمند باعث افت نرخ بهره خواهد شد چون اقتصادهاي مسن تر با نيروي كار پير به سرمايه  كمتري نياز خواهند داشت و شهروندان آنها براي دوران بازنشستگي، پس انداز بيشتري خواهند كرد. ديگران مي گويند اقتصاد كشورهاي آسيايي همچنان تا سالها به دلايل تجاري (مانند پايين نگه داشتن ارزش پول براي اشتغال  زايي در صنايع) و نيز جمعيت شناختي (مثلاً سرعت پيرشدن جمعيت در چين سريعتر از آمريكاست) به صدور پس انداز ادامه خواهند داد.
اگر واقعاً قرار باشد مازاد پس انداز برقرار بماند، دو احتمال وجود دارد. اول آنكه مصرف كنندگان آمريكا رويه هزينه گري خود را ادامه خواهند داد و عدم توازن بين آمريكا و بقيه جهان افزايش خواهد يافت. دوم آنكه آمريكايي ها مجدداً دست به پس انداز خواهند زد، شايد به اين علت كه بازار مسكن راكد شود يا بهاي بالاي بنزين تأثير خود را بگذارد. در حالي كه كشورهاي ديگر همچنان مصمم به پس انداز هستند، اين امر باعث نزول شديد اقتصاد جهان خواهد شد.
به نظر مي رسد تغييرات اخير در الگوي سرمايه گذاري و پس انداز در جهان دائمي نباشد، اما به هر حال اين وضع يك شبه عوض نخواهد شد. با وجودي كه به نظر مي رسد اقتصاد ژاپن وضع بهتري دارد و با توجه به آنكه چين در ماه جولاي نظام پولي خود را تعديل كرد، بعيد است مازاد پس انداز از آسيا و از صادركنندگان نفت در آينده نزديك به شدت كاهش يابد. به علاوه بعيد است بانك هاي مركزي كه در سال هاي اخير دلار انباشته كرده اند، يكبار دست از اين كار بردارند، چه برسد به آنكه دلارهاي خود را شتابزده تبديل كنند. هر دو عامل حاكي از آن است كه اعتبار دهندگان آمريكا احتمالاً اجازه خواهند داد عدم توازن جهاني تا مدتي ديگر ادامه يابد.
در اين حال، اين عدم توازن اقتصاد آمريكا را ضعيف مي كند. اين وضع نمي تواند بي پايان باشد و بدون ايجاد ركود در اقتصاد جهان، توقف آن امكان پذير نيست. تبديل الگوي پس انداز و سرمايه گذاري جهاني به توازني سالم تر نيازمند تفكري جديد است، چه در داخل و چه خارج آمريكا.

اقتصاد انرژي
چين بايد خود را براي رويارويي با شوك هاي اقتصادي آماده كند
رئيس خزانه داري آمريكا گفت:چين با گشودن بازارهاي مالي خود بر روي كشورهاي خارجي در واقع قدرت تحمل خود را در برابر شوكهاي اقتصادي بالاتر خواهد برد.
به گزارش، خبرگزاري رويترز به نقل از جان اسنو افزود: آمريكا همچنان خواستار اصلاح سياستهاي ارزي چين و افزايش ارزش يوان در برابر دلار است.
وي تأكيد كرد: آمريكا خواستار ادامه مذاكرات تجاري و اقتصادي با چين براي حل و فصل منازعات تجاري اخير است.اسنو تصريح كرد: اگر بازارهاي مالي چين به روي كشورها و سرمايه گذاران خارجي گشوده شود، علاوه بر افزايش ثبات اقتصادي، قدرت تحمل شوكهاي اقتصادي بين المللي نيز براي چين بيشتر خواهد شد.
شايان ذكر است آمريكا خواستار افزايش ۴۰ درصدي ارزش يوان در برابر دلار است ولي پكن تاكنون ارزش يوان خود را ۱/۲ درصد افزايش داده است.
ايران شانزدهمين كشور جهان از نظر ظرفيت پالايش نفت خام شناخته شد
فارس : ايران با ظرفيت پالايش ۶۲/۱ميليون بشكه نفت خام در روز به عنوان شانزدهمين كشور جهان و دومين كشور خاورميانه از نظر ظرفيت پالايش نفت خام در سال ۲۰۰۴ شناخته شد.
در گزارشي كه از سوي بريتيش پتروليوم منتشر شده است، متوسط پالايش نفت خام در ايران در سال ۲۰۰۴ بيش از ۶۲/۱ ميليون بشكه در روز اعلام شده است كه اين رقم در حدود ۹/۱ درصد از كل ظرفيت پالايش نفت خام در سطح جهان بوده است.
بدين ترتيب جمهوري اسلامي  ايران از نظر ظرفيت پالايش نفت خام در سال ۲۰۰۴ در جايگاه شانزدهم جهان جاي گرفته است.
ظرفيت كل پالايش جهاني نفت خام در سال ۲۰۰۴ در حدود ۵/۸۴ ميليون بشكه در روز اعلام شده است.
آمريكا، چين و روسيه به ترتيب با اختصاص ۱/،۲۰ ۹/۶ و ۴/۶ درصد از كل ظرفيت جهاني پالايش نفت خام به عنوان سه كشور نخست دنيا از اين نظر معرفي شده اند.در سال ۲۰۰۴ ظرفيت پالايش نفت خام در خاورميانه ۳۱/۳ ميليون بشكه در روز بوده كه ۲۲ درصد از اين رقم به جمهوري اسلامي ايران اختصاص داشته  و لذا ايران به عنوان دومين كشور خاورميانه از نظر ظرفيت پالايش نفت خام شناخته شده است.
عربستان با ظرفيت پالايش ۰۶/۲ ميليون بشكه در روز، نخستين كشور خاورميانه از اين نظر شناخته شده است.ظرفيت پالايش نفت خام ايران در سال ۲۰۰۴ در حدود ۵/۲ درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است كه بسيار بيشتر از متوسط رشد ظرفيت پالايش نفت در سطح جهان مي باشد.
متوسط رشد جهاني پالايش نفت خام در سال ۲۰۰۴ در حدود ۸/۰ درصد اعلام شده و اين رقم براي خاورميانه ۴/۲ درصد بوده است.

سايه روشن اقتصاد
قدرداني وزير جهاد كشاورزي از تلاشهاي فائو در ايران
ايرنا: وزير جهاد كشاورزي  در ديدار با عبدالرشيد نماينده  سازمان  خواربار و كشاورزي  ملل  متحد (فائو) در ايران ، از اقدامهاي  اين  سازمان  در جهت  انتقال دانش  فني  به  كشور قدرداني  كرد.
محمدرضا اسكندري  در اين  ديدار كه در پايان  ماموريت  عبدالرشيد انجام  گرفت ، به  نقش  موثر سازمان  خواربار و كشاورزي  ملل  متحد در تقويت  كشاورزي  ايران  اشاره  كرد و خواهان  استمرار ارتباط نزديك  فائو با وزارت  جهاد كشاورزي  شد.
عبدالرشيد نيز در اين  ديدار، از برخوردهاي  گرم  و صميمانه  ملت  و دولت جمهوري  اسلامي ايران  در طول  مدت  اقامت  ۵/ ۸ ساله  خود در كشور كه  در دو مقطع بود، سپاسگزاري  كرد.
وي  از تلاشهاي  وزير جهاد كشاورزي  نيز براي  توسعه  كشاورزي  در ايران  وبه  ويژه  نقشي  كه  در خودكفايي  گندم  داشته  است ، قدرداني  كرد.
وي  همچنين  بر آمادگي  فائو براي  توسعه  ارتباط بيش  از پيش  اين  سازمان  با ايران  تأكيد كرد.
اجراي ۱۷۰پروژه مشترك توسط وزارت جهاد كشاورزي و فائو
مديركل  دفتر سازمانهاي  تخصصي  بين المللي  و منطقه اي  وزارت  جهاد كشاورزي گفت : تاكنون  ۱۷۰ پروژه  مشترك  توسط اين  وزارتخانه  و سازمان  خواربار و كشاورزي  ملل  متحد (فائو) اجرا شده  است .
مجتبي  رجب  بيگي  در آيين  روز جهاني  غذا در محل  وزارت  جهاد كشاورزي  افزود: اين  پروژه ها براي  انتقال  تجارب  و دستاوردهاي  فني  و تخصصي در جهت  توسعه  كشاورزي  در نقاط مختلف  كشور به  اجرا درآمده  است .
وي  در ادامه  اظهار داشت : با همكاري  فائو، هم اكنون  ۲۵ پروژه  نمونه  (پايلوت ) با اعتبار هفت  ميليون  دلار در زيربخش هاي  زراعت  و باغباني ، دام  و طيور، شيلات و آبزيان  در دست  اجرا است .
رجب  بيگي  همچنين  با اشاره  به  استفاده  از ظرفيتهاي  كارشناسي  فائو براي ارتقاي  كيفي  و سلامت  محصولات  كشاورزي  در قالب  پروژه هاي  مشترك ، گفت :حضور كارشناسان  بخش  كشاورزي  در نشست هاي  تخصصي  و كارگاههاي  آموزشي  نيز به  طور مداوم  صورت  گرفته  است .
وي  سپس  بزرگداشت  روز جهاني  غذا را فرصت  مناسبي  براي  طرح  مسايل  مرتبط با غذا دانست  و افزود: انتظار مي رود اين  امر بسترساز تصميم گيري  براي  بهبود امنيت  غذا و تغذيه  در كشور باشد.
رجب  بيگي  با اشاره  به  وضعيت  مناسب  ايران  نسبت  به  كشورهاي  مجاور از نظرعرضه  سرانه  مواد غذايي ، يادآور شد: با اين  وجود، گزارش  سازمان  خواربار و كشاورزي  ملل  متحد (فائو)حاكي  از آن است  كه  پنج  درصد جمعيت  ايران  از تغذيه ناكافي  رنج  مي برند كه  لازم  است  با اجراي  سياستهاي  اصولي  در اين  ارتباط و نيز بهبود نظام  توزيع ، شاهد پيشرفتهايي  در اين  خصوص  باشيم .
پيام دبيركل فائو
دبير كل  سازمان  خواربار و كشاورزي  ملل  متحد در پيامي به  مناسبت  روزجهاني  غذا ( ۱۶ اكتبر) اعلام  كرد:معاش  ۴۲ درصد جمعيت  جهان  از طريق  كشاورزي و فعاليتهاي  مرتبط با آن تامين  مي شود.
به گزارش  روز يكشنبه  خبرنگار ايرنا، ژاك  ديوف  در اين  پيام  اظهار داشته است :كشاورزي  و گفت  وگوي  بين  فرهنگها شعار امسال  روز جهاني  غذا و بيانگر اثر فرهنگهاي  مختلف  در كشاورزي  جهان  مي باشد و اين  موضوع  مبين  آن است  كه  گفت  و گوي  صميمانه  بين  فرهنگها پيش  نيازي  براي  مبارزه  عليه  گرسنگي و فرسايش  زيست  محيطي  است .
وي  گفت : آمار فائو نشان  مي دهد كه  در آغاز هزاره  جديد، ۲ ميليارد و ۵۷۰ميليون  نفر با احتساب  افراد تحت  تكفل  آنان ، معيشت  خود را بر كشاورزي ، شكار، ماهيگيري ، جنگلداري  و فعاليتهاي  جانبي  آن بنا نهاده اند و اين  تعداد، ۴۲درصد جمعيت  جهان  را تشكيل  مي دهند.
به  گفته  وي ، كشاورزي  نيروي  محركه  اقتصاد بيشتر كشورهاي  در حال  توسعه است  و ارزش  صادرات  اقلام  كشاورزي  كشورهاي  صنعتي  در سال  ۲۰۰۱ ميلادي  افزون بر ۲۹۰ ميليارد دلار بود.
مهمترين مخاطرات اقتصاد جهاني
مهر: صندوق بين المللي پول با پيش بيني رشدي ۴.۳ درصدي براي اقتصاد جهاني طي سال جاري و سال ۲۰۰۶ مهمترين مخاطرات اقتصاد جهاني را نيز اعلام كرد.
اقتصاد جهاني در برابر برخي از مخاطرات موجود بسيار آسيب پذير است.
در حال حاضر قيمتهاي بالاي نفت خام، عدم توازن جهاني و افزايش حمايت از توليد داخلي در سراسر جهان، مهمترين خطراتي هستند كه اقتصاد جهان را تهديد مي كنند.
به منظور كاستن از خطرات قيمتهاي بالاي نفت خام، كشورهاي توليد كننده نفت بايد سرمايه گذاريهاي خود در زمينه تسهيلات جديد نفتي را افزايش دهند و كشورهاي مصرف كننده نيز بايد ظرفيت پالايشگاهي خود را گسترش دهند.
از سوي ديگر مي بايستي به منظور كاستن از تقاضاي جهاني نفت خام در سراسر جهان صرفه جويي و بهره وري از توليدات نفتي، سرلوحه تمامي مردم و دولتها شود.
صندوق بين المللي پول، عدم توازن ميان اقتصادهاي جهان را عامل به خطر افتادن پيشرفت و موفقيت و عدم پايداربودن توسعه جهاني مي داند.
در همين حال، صندوق بين المللي پول هشدار داد شيوه اصلاح عدم توازن جهاني از طريق كاهش شديد ارزش دلار و افزايش نرخ بهره در آمريكا، بسيار خطرناك است و در اين باره بهترين روش اين است كه كليه اقتصادهاي بزرگ جهان سياست يكپارچه تر و قويتري در پيش بگيرند.
صندوق بين المللي پول، همچنين به منظور مقابله با روند رو به رشد سياستهاي حمايت از توليد داخلي در جهان، خواستار انعقاد موافقتنامه اي درباره آزادسازي تجارت چندجانبه و بين المللي ميان كشورهاي جهان شد.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |