چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴
گزارشي از سخنراني رئيس انجمن ژنتيك ايران با عنوان اخلاق در پژوهش هاي ژنتيك
ماهيت حساس داده هاي ژنتيك انساني
002580.jpg
مهتا گودرزي
پيشرفت هاي نوين در زمينه پزشكي و بيوتكنولوژي، مسائل اخلاقي جديدي را به ميان آورده است كه عدم توجه به اين مسائل، مي توانند زمينه ساز سوء استفاده هاي فراواني باشد. با توجه به فرهنگ غني اسلامي و قدمت ديرينه اخلاق و تاريخ پزشكي در كشور ما، تعامل و همفكري استادان و پيشكسوتان علوم پزشكي و اخلاق مي تواند در ارتقاي جايگاه اخلاق پزشكي در كشور مؤثر باشد.متأسفانه علي رغم وجود منابع غني اسلامي در زمينه اخلاق پزشكي و نيز تاريخ پرافتخار علم پزشكي در كشور ما، به علت كمبود نيروهاي متخصص در زمينه اخلاق پزشكي و ضعف در ارتباط و تعامل با مراكز دانشگاهي، تحقيقات در زمينه اخلاق پزشكي تاكنون بسيار اندك بوده است.مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي با در نظر گرفتن هدف اصلي ارتقاء جايگاه اخلاق پزشكي در جامعه پزشكي و آگاه كردن نسل جوان در زمينه تاريخ غني اين علم در كشور با همكاري افراد علاقه مند و متخصص در زمينه هاي اخلاق و تاريخ پزشكي پس از تجربه فعاليت سه ساله در قالب دفتر تحقيقات و مطالعات اخلاق پزشكي، در مرداد ماه ۱۳۸۳ رسماً  فعاليت خود را به عنوان يك مركز تحقيقات وابسته به دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني تهران آغاز كرد.اين مركز در راستاي تحقق اهداف خود، اقدام به برگزاري سلسله سخنراني هايي در زمينه اخلاق و تاريخ پزشكي در محل موزه ملي تاريخ علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران كرده است. در همين زمينه دكتر سيروس زينلي رئيس انجمن ژنتيك ايران و عضو هيأت علمي انستيتو پاستور چندي پيش به ارائه مقاله خود با عنوان «اخلاق در پژوهش هاي ژنتيك» پرداخت كه در ادامه مي آيد.
«نهايت تلاش بايد صورت پذيرد تا داده هاي ژنتيك و پروتئوميك انساني براي مقاصدي كه موجب تبعيض شده و به هر شكلي باعث نقض آزادي هاي اساسي و بي اخترامي به شأن انساني مي شوند و يا براي مقاصدي كه موجب انگ گذاري فرد، خانواده، گروه يا جامعه مي گردند، مورد بهره برداري قرار نگيرد.»
دكتر سيروس زينلي با بيان اين نكته، ژنتيك را علم بررسي نحوه وراثت تعريف كرد و گفت: طي چند دهه اخير به علت دستاوردهاي متعدد و پيدايش علوم جانبي متعدد مانند مهندسي ژنتيك DNA نو تركيب (زيست فناوري يا بيوتكنولوژي) تعريف وسيع تري براي ژنتيك لازم است.
رئيس انجمن ژنتيك ايران كه در محل موزه ملي تاريخ علوم پزشكي سخن مي گفت، افزود: هر دستاورد اين علم و دانش نيازهاي متعدد ديگري را خواستار شده است كه از جمله اين نيازها رعايت اصول اخلاق در پژوهش و كاربرد اين علم است.
وي اظهار داشت: سازمانها و كشورهاي گوناگوني اقدام به تدوين اصول و آيين  نامه هاي مربوط به رعايت اخلاق در پژوهش ژنتيك و فناوري زيستي كرده اند. از جمله اين سازمانها، سازمان يونسكو است و كشور ما نيز يكي از امضا كنندگان بيانيه جهاني حقوق ژنوم انساني و انسان در كاربرد ژنتيك است.
دكتر زينلي به پيشرفت روزافزون علم ژنتيك و ظهور تكنولوژي هاي درماني جديد و اين كه داده هاي ژنتيك انساني به سبب ماهيت حساسشان شرايط ويژه اي دارند، اشاره كرد و گفت: آگاهي از آن كه جمع آوري، پردازش، استفاده و ذخيره سازي داده هاي ژنتيك انساني خطرات بالقوه اي براي رعايت و اعمال حقوق بشر، آزادي اساسي و احترام به شأن انساني دارد، ضروري به نظر مي رسد.
عضو هيأت علمي انستيتو پاستور ايران با تأكيد بر اصول مصوب در اعلاميه جهاني حقوق بشر و ژنوم انساني (يونسكو ۱۹۹۷)، اعلاميه بين المللي داده هاي ژنتيك انساني (يونسكو ۲۰۰۳) و اهميت انجام پژوهش هاي ژنتيكي جهت ارتقاء سلامت عمومي و درمان بيماري هاي صعب العلاج، آگاهي از اهميت رعايت اصول و موازين اخلاقي براساس مباني اسلامي و قوانين جاري كشور در انجام پژوهش هاي ژنتيك پزشكي را ضروري توصيف كرد.
وي انجام پژوهش هاي ژنتيك پزشكي را در صورتي از نظر اخلاقي مجاز دانست كه داراي اهدافي همچون تشخيص، طبقه بندي يا غربالگري بيماري يا معلوليت ارثي، مشخص ساختن استعداد ابتلا به يك بيماري خاص مشاوره با افراد يا زوجها جهت تعيين ريسك ابتلاي فرزند آنها به بيماري هاي يا معلوليت هاي داراي منشأ ژنتيكي انجام پژوهش هايي كه به منظور پيشگيري، درمان و يا تشكيل بيماريها و نه اصلاح نژاد بشري (يوژنيسم) انجام مي شوند، پزشكي قانوني و رويه هاي حقوقي، جنايي، مدني و ديگر اقدامات قضايي با در نظر گرفتن مقررات جاري كشور و جمعيت شناسي با در نظر گرفتن اصول علمي و اخلاقي باشند.
دكتر زينلي بر تشكيل و توسعه كميته هاي اخلاق در سطح ملي در (وزارت بهداشت و ...)، دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي مطابق با قوانين جاري كشور تأكيد كرد و گفت: كميته اخلاق در سطح ملي در صورت اقتضا بايد در زمينه تدوين معيارها، ضوابط و دستورالعمل ها براي جمع آوري، پردازش، استفاده و ذخيره سازي داده هاي ژنتيك و پروتئوميك انساني و نمونه هاي بيولوژيك اقدام و بر حسب ضرورت از مراجع ذي صلاح و ديگر كميته ها مشورت گيرد.
وي اظهار داشت: هنگامي كه جمع آوري، پردازش، استفاده و ذخيره سازي داده ها در دو يا چند مركز با دانشگاه داخلي انجام مي شود، تأييد و اجماع كميته هاي اخلاق ضروي است، همچنين جمع آوري با پردازش استفاده و ذخيره سازي داده هاي ژنتيك و پروتئوميك انساني يا نمونه هاي بيولوژيك در دو يا چند كشور نيازمند مورد مشورت قرار گرفتن كميته هاي اخلاق در كشورهاي ذي ربط است تا بررسي مسائل در سطح مناسب بر مبناي معيارهاي اخلاقي و قانوني مصوب آن كشورها باشد.
رئيس انجمن ژنتيك ايران در زمينه لزوم رضايت آزمودني ها گفت: رضايت از آزمودني بايد آزادانه، آگاهانه، صريح و به دور از القا ي هر گونه نظرات يا مقاصد مادي يا غير آن براي جمع آوري داده هاي ژنتيك و پروتئوميك انساني باشد كسب رضايت براي و هرگونه پردازش، ذخيره سازي و استفاده از داده هاي ژنتيك و نمونه هاي بيولوژيك چه از طريق مؤسسات دولتي و چه غيردولتي ضروري است و محدود كردن اين اصل تنها در موارد وجود قوانين جاري كشور جايز است، زينلي ضمن برشمردن شرايط كسب اجازه از افراد، افزود: خدمات تشخيصي و درماني، غربالگري و يا آزمون ژنتيكي براي افراد بالغي كه قادر به دادن رضايت نيستند در صورتي از نظر اخلاقي قابل پذيرش است كه كاربرد ارزشمندي براي سلامت وي داشته باشند و حداكثر منافع وي را در نظر بگيرد و هنگامي كه داده هاي ژنتيك و پروتئوميك انساني و نمونه هاي بيولوژيك با هدف تحقيقات پزشكي و علمي جمع آوري مي شوند، رضايت نامه از سوي فرد ذي ربط مي تواند لغو شود، مگر آن كه اين اطلاعات به طور غيرقابل بازگشت به هيچ فرد مشخصي قابل استناد نباشد.وي تأكيد كرد: در صورتي كه فرد رضايت نامه را لغو كند، داده هاي ژنتيكي و پروتئوميك و نيز نمونه هاي بيولوژيك او ديگر نبايد مورد استفاده قرار گيرند مگر آن كه ارتباط اين داده ها و نمونه ها به طور برگشت ناپذير با فرد مزبور قطع شده باشد.
رئيس انجمن ژنتيك ايران تصريح كرد: هنگامي كه داده هاي ژنتيك و پروتئوميك انساني يا نمونه هاي بيولوژيك با هدف تحقيقات علمي و پزشكي جمع آوري مي شوند، اطلاعاتي كه در زمان اخذ رضايت نامه به فرد داده مي شود بايد متضمن حق آگاهي يا عدم آگاهي فرد مزبور از نتايج تحقيقات باشد. در صورت لزوم، حق عدم آگاهي از نتايج تحقيق مي تواند شامل بستگاه فرد كه ممكن است نتايج بر آنها تأثير داشته باشد، نيز بشود.
زينلي درباره مشاوره ژنتيك اظهار داشت: از نظر اخلاقي الزامي است كه حين انجام آزمون ژنتيكي كه ممكن است اثرات مهمي بر سلامت فرد مورد نظر داشته باشد، مشاوره ژنتيكي به صورت متناسبي انجام شود. مشاوره ژنتيكي بايد شامل رهنمودهاي متناسب با شرايط فرهنگي و در بر گيرنده حداكثر منافع وي باشد.
عضو هيأت علمي انستيتو پاستور ادامه داد: هنگامي كه اطلاعات تحقيق داراي تأثير بالقوه بر روي آينده فرد يا بستگان وي است، پروتكل تحقيقاتي بايد مسائلي همچون رضايت، مشاوره، حمايت، كيفيت آزمايش و محرمانه ماندن نتايج را در نظر داشته باشد، در غير اين صورت چنين تحقيقاتي تنها در صورتي انجام مي شود كه منبع ماد ژنتيكي غيرقابل تشخيص باشد.
وي با بيان اين كه مطالعات ژنتيكي بايد همراه با مشاوره مناسب قبل، همزمان و بعد از مطالعه باشد، افزود: بايد به بيمار فرصت مناسبي داده شود تا بتواند قبل از انجام تحقيق، كاربردهاي بعدي آن را به درستي دريابد. راهنمايي انجام شده  بايد شامل اطلاعاتي باشد كه ضرورت و نتايج تصميم گرفته شده را براي بيمار روشن سازد و وي را قادر سازد كه با توجه به عقايد اخلاقي خود، ضرورت تحقيق را درك كند.
زينلي تأكيد كرد: هنگامي كه داده هاي ژنتيك و پروتئوميك انساني براي مقاصد پزشكي قانوني، روندهاي مدني، كيفري و ديگري روندهاي قانوني شامل آزمونهاي تعيين دودمان فرد جمع آوري مي شوند، جمع آوري نمونه هاي بيولوژيك چه در زمان حيات و چه پس از مرگ، بايد مطابق قوانين جاري كشور صورت پذيرد.وي با اشاره به اين كه هيچ فردي را نبايد از دسترسي به داده هاي ژنتيكي و پروتئوميكي خود منع كرد، گفت حريم خصوصي كسي كه در مطالعات داده هاي ژنتيكي و يا پروتئوميكي و يا آزمايش هاي بيولوژيك شركت مي كند بايد حفظ گردد و اطلاعات محرمانه تلقي شوند.
رئيس انجمن ژنتيك ايران افزود: بايد توجه داشت كه هر عضو خانواده داراي حريم شخصي مشخص است و هيچ يك از اعضاي خانواده حق ندارد از تشخيص بيماري ديگري مگر با گرفتن رضايت آگاهانه مطلع شود.وي با اشاره به اقدامات لازم اشخاص حقيقي و حقوقي مسئول پردازش داده هاي ژنتيك و يروتئوميك انساني و نمونه هاي بيولوژيك به منظور تأمين صحت، اعتبار، كيفيت و امنيت داده هاي ژنتيك انساني و پردازش نمونه هاي بيولوژيك تصريح كرد: آنان بايد دقت، احتياط، امانت و انسجام را در پردازش و تغيير داده هاي ژنتيك و پروتئوميك انساني و يا نمونه هاي بيولوژيك با در نظر داشتن پيامدهاي اخلاقي، قانوني و اجتماعي آن به كار گيرند.
دكتر زينلي تصريح كرد: داده هاي ژنتيك و پروتئوميك انساني و يا نمونه هاي بيولوژيكي جمع آوري شده، نبايد براي هدف ديگري كه با رضايت نامه اصلي مغايرت دارد به كار گرفته شوند مگر آن كه ابتدا رضايت آزادانه، آگاهانه و صريح فرد مزبور كسب شود يا آن كه استفاده مورد نظر بر اساس قوانين جاري كشور و در جهت منافع عمومي جامعه صورت پذيرد. رئيس انجمن ژنتيك ايران با بيان اين كه نمونه هاي بيولوژيكي ذخيره شده را مي توان در صورت رضايت قبلي، آزادانه، آگاهانه و صريح فرد، براي توليد داده هاي ژنتيكي و پروتئوميكي انسان به كار گرفت، افزود: در عين حال قوانين جاري و اسلامي كشور ممكن است دال بر آن باشند كه اگر اين داده ها داراي اهميتي براي تحقيقات علمي پزشكي نظير مطالعات اپيدميولوژيك و يا مقاصد بهداشت عمومي هستند مي توانند با رعايت اصول مشاوره با كميته هاي اخلاق به كار گرفته شوند.

ماه آبي چيست؟
002571.jpg
علي اصغر محمدي- امين  ابراهيمي افروزي
در بين مللي كه از تقويم ميلادي استفاده مي كنند اصطلاحي به نام «ماه آبي» وجود دارد كه به قرص ماه كاملي گفته مي شود كه دومين قرص كامل در يك ماه تقويمي باشد. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۴ در تاريخ هاي دوم و سي و يكم جولاي، دو بار قرص كامل ماه رؤيت شد كه به قرص دوم،  ماه آبي مي گويند.
بر اساس محاسبات نجومي تا سال ۲۰۰۷ ديگر ماه آبي در آسمان مشاهده نخواهد شد. اما در سال ۲۰۰۷ در نيمكره غربي در تاريخ سي و يكم مه و در نيمكره شرقي به تاريخ ۳۰ ژوئن ماه آبي ديده خواهد شد.اگر در يك سال تقويمي اولين قرص كامل ماه قبل از تاريخ ۱۲ ژانويه (در صورتي كه سال كبيسه باشد ۱۳ژانويه) ديده شود، در آن سال ماه آبي خواهيم داشت. در اين شرايط در يك سال ۱۳ قرص كامل ماه در آسمان رؤيت خواهد شد و حداقل در يكي از ماههاي سال، دو قرص كامل ماه ديده خواهد شد. حتي ممكن است در يك سال، دو ماه آبي داشته باشيم، به عنوان مثال در سال ۱۹۹۹ دوبار در ماه هاي ژانويه و مارس پديده ماه آبي به وجود آمد، در حالي كه در ماه فوريه قرص كامل ديده نشد. با توجه به آن كه پديده هاي قمري مطابق تقويم هر ۱۹ سال تكرار مي شوند و به اصطلاح دوره ۱۹ساله دارند، اين پديده نادر در سال ۲۰۱۸ نيز تكرار خواهد شد.
اولين قرص كامل ماه يا همان ماه بدر سال ،۲۰۰۴ در تاريخ ۷ ژانويه رؤيت شد. در نتيجه با توجه به آنچه گفته شد مي توان فهميد كه در اين سال ماه آبي داشته ايم.اما امسال اولين ماه بدر در تاريخ ۲۵ ژانويه به وجود آمد كه نتيجه آن نداشتن ماه آبي در اين سال است. در چنين وضعيتي در هر ماه تقويمي تنها يك ماه بدر ديده خواهد شد و در كل سال تنها ۱۲ قرص كامل ماه داريم.همان طور كه گفته شد تعاريف ديگري نيز براي ماه آبي وجود دارد. برخي معتقدند تعريف گفته شده تحريفي از تعريف اصلي و قديمي ماه آبي است كه مطابق اين تعريف قديمي در ۱۹ آگوست امسال ماه آبي داشته ايم.
تعريف قديمي ماه آبي از اين قرار است كه هرگاه در يك فصل چهار قرص كامل ماه ديده شود به سومين آنها ماه آبي مي گويند. ۲۱ ژوئن، ۲۱ جولاي، ۱۹ آگوست و ۱۷ سپتامبر ماه هاي بدر امسال است. همان طور كه مي بينيد تمام اين چهار مورد در بين انقلاب ژوئن تا اعتدال سپتامبر (فصل تابستان) رخ مي دهند و در نتيجه ۱۹ آگوست امسال بنا بر تعريف قديم، پديده  ماه آبي رخ داده است و نيز با توجه به دوره ۱۹ ساله قمري اين پديده در ۱۹ آگوست ۲۰۲۴ نيز مورد مشابهي به وجود خواهد آمد.يك روش مطمئن براي فهميدن آن كه آيا مطابق تعريف قديم در يك سال ماه آبي داريم يا نه وجود دارد: اگر آخرين ماه بدر يك سال بعد از انقلاب دسامبر و قبل از آغاز سال جديد به وجود آيد، قطعاً در سال بعد ماه آبي خواهيم داشت. (البته از نوع تعريف قديم آن) در سال گذشته نيز آخرين ماه بدر به تاريخ ۳۶ دسامبر رخ داد يعني ۵ روز بعد از انقلاب دسامبر و قبل از آغاز سال جديد. نتيجه آن كه امسال مطابق تعريف قديم ماه آبي خواهيم داشت.
در سال ۲۰۰۶ اولين ماه بدر ۱۴ ژانويه رخ مي دهد. در صورتي كه در يك سال، اولين قرص كامل ماه در حدود اواسط ژانويه رؤيت شود، ديگر در آن سال ماه آبي نخواهيم داشت؛ چه با تعريف قديم و چه با تعريف جديد. به اين ترتيب در بين انقلاب دسامبر ۲۰۰۵ تا انقلاب دسامبر ۲۰۰۶ تنها ۱۲ قرص كامل ماه را خواهيم ديد.
هرچند اين كه در يك سال، هم با تعريف قديم و هم با تعريف جديد ماه آبي داشته باشيم بسيار بعيد است و اگر در سال ۱۳ ماه بدر رؤيت شود با تعريف جديد و اگر ۱۲ بدر ديده شود با تعريف قديم ماه آبي خواهيم داشت، اما اين قانون هميشگي نيست و در سال ۲۰۴۸ اين پديده رخ خواهد داد. يعني هم با تعريف قديم و هم با تعريف جديد ماه آبي خواهيم داشت.

نكته ها
002574.jpg
توصيه هايي به بيماران ديابتي
هدف از درمان بيماري ديابت سهل كردن وضعيت زندگي و موقعيت بيماران و پي بردن به اثرات جانبي بيماري هاي ديابت است. هدف اصلي جلوگيري از اثرات بيماري ديابت تيپ دو به وسيله داروها مثل قرص و تزريق انسولين است. براي رسيدن به اين هدف لازم است كه بيمار تحت درمان يك برنامه غذايي و ورزشي به خصوص قرار بگيرد. پزشك معالج بايد هر فردي را كه به بيماري ديابت مبتلا است به مدت ۳ تا ۶ ماه تحت نظر قرار دهد. توصيه مي شود افرادي كه به بيماري ديابت مبتلا هستند روزها يك تا دو ساعت پياده روي كنند و به ورزش هايي چون شنا و دوچرخه سواري و كوه نوردي بپردازند.
در مورد انواع مواد غذايي نيز بايد افراد مبتلا به بيماري ديابت از خوردن غذاهاي شيرين پرهيز كنند.
براي رسيدن به اين اهداف بايد دارو را به موقع استفاده كرده و رژيم غذايي را رعايت كنند. بيمار مبتلا به ديابت بايد تحت درمان پزشك باشد تا مبتلا به عوارض شديد بيماري چون عفونت كليه، سياه شدن انگشتان پا و زخم شدن آنها، كوري كاذب يا زودرس، خارش پا و غيره نشوند.
هدف از درمان ديابت عبارت از بالا بردن كيفيت زندگي و به حداقل رساندن عوارض بيماري ديابت است؛ از اين رو بايد وضعيت زندگي بيمار چون وضعيت جسمي و روحي او و استقامت بدن و ورزش مناسب بيمار مشخص شود. مثلاً اگر اضافه وزن دارد جهت درمان آن بايستي اقدام شود. به مانند اين موضوع كه اندازه قند خون طبيعي و فشار خون مناسب و سلامت بدني ايده آل بيمار لازم است به وسيله ورزش كه آن ايجاد شود يا خير؟
جهت رسيدن به اين اهداف راهكاري هاي مختلفي وجود دارد كه پزشك بايد تصميم مناسب را بگيرد.
دكتر اميربابك ديانتي
002577.jpg
اگر اكستازي بخوريد
اول وابسته مي شويد بعد فراموشكار!

قرص اكستازي به حافظه طولاني مدت آسيب مي رساند و حدود ۶۰ درصد مصرف كنندگان اين قرصها اختلال حافظه دارند.
نتايج يك مطالعه علمي در كلينيك دانشگاه هامبورگ _ اپندورف نشان مي دهد كه مصرف مداوم قرص اكستازي مي تواند به حافظه طولاني مدت آسيب برساند. سرپرست اين مطالعه علمي، پروفسور رانير توماسيوس، از كلينيك روانپزشكي در هامبورگ _ اپندورف است. وي در اين باره مي گويد: «توانايي به دست آمده از قرص اكستازي برتر از كوكائين، كانابيس (شاه دانه) و آمفتامين است.
در اين مطالعه ۱۲۰ داوطلب در ۴ گروه شركت داشتند: يك گروه با مصرف قرص هاي اكستازي جديد يك گروه با مصرف قرص اكستازي قديمي، يك گروه افرادي كه كانابيس (شاه دانه)، آمفتامين يا كوكائين مصرف مي كردند و يك گروه از افرادي كه دارويي مصرف نمي كردند مورد بررسي قرار گرفتند.
نيمي از افراد گروه مصرف كننده قرص هاي اكستازي جديد و ۵۹ درصد از افراد گروه مصرف كننده قرص اكستازي قديمي  با اختلال حافظه مواجه شدند. ۵ ماه بعد از پايان مصرف قرص اكستازي اختلال حافظه در اين افراد مشاهده شد علاوه بر اين، مصرف كنندگان قرص اكستازي بيشتر بحران روحي و ترس از مصرف داروهاي ديگر را داشتند.
توماسيوس براساس نتايج تحقيق خود گزارش داد كه مصرف كنندگان قرص اكستازي توانايي درك كم، اختلال در يادگيري ، مشكل در مفهوم كلمات و از دست رفتن زمان را دارند آنها نمي توانند در آزمونها چيزهاي جديد را خيلي خوب در حافظه طولاني مدت ذخيره كنند.
تا زماني كه افراد قرصهاي قديمي و جديد اكستازي مصرف مي كنند، اين اختلال حافظه كم نمي شود.
محققان به يك وابستگي شديد به قرص در ۳۷ درصد افراد مصرف كننده قرصهاي اكستازي پي بردند. توماسيوس مي گويد از هر ۵ نفري كه قرص اكستازي مصرف مي كنند يك نفرشان به اين قرص ها وابستگي پيدا مي كنند.
اولين مصرف اين قرص ها بيشتر بين يازده تا دوازده سالگي صورت مي پذيرد. بنابراين لازم است در اين سن فرزندان بيشتر مراقبت شوند.
فرشته منتظرين

همايش ها و سمينارها
همايش بين المللي زيست مولكولي گياهان (MB)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۹- ۲۶ اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: چين/ شانگهاي
۳- پست الكترونيكي:
wnsun @ sibs. Ac. cn
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. Sipp. ac. cn/ huiyi-2/asp
۵- نيم نگاه: پژوهشگران چيني با تمركز بر شيوه هاي جديد پرورش گياهان و تقويت ساختارهاي ژنتيكي گياهان و انتقال اطلاعات و آگاهي از فعاليت ساير كشورها اين همايش را برگزار خواهند كرد. از محورهاي اصلي بحث مي توان به آگاهي بيشتر از ساختار و توالي ژنوم برنج، تطبيق ساختارهاي ژنتيكي گياهان هم خانواده براي آگاهي از ساختارهاي ژنتيكي گونه هاي جديد، پرورش گياهان با ويژگي هاي ژنتيكي جديد، توسعه پرورش گياهان، آگاهي از متابوليسم ثانويه گياهان، افزايش مقاومت گياهان به آفات و بيماري ها، توليد گياهان مقاوم به تغيير شرايط يا اصطلاحاً استرس هاي مختلف چون كم آبي و بي آبي، خشكسالي هاي فصلي، دماي بالا، كاهش رطوبت هوا، آفات و... آشنايي بيشتر با ساختار ژنتيكي و نحوه انتقال صفات، توليد آنزيم هاي مختلف توسط گياهان، متابوليسم و اطلاع از ساختار زيستي گياهان به ويژه گياهان دارويي و خوراكي و... اشاره كرد.
دومين همايش بين المللي شيمي و محيط زيست (ICCE2005)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶-۲۴ دسامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: هند/ ايندور
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۳۱ اكتبر ۲۰۰۵
۴- پست الكترونيكي: Sgargh @ gmail.com
۵- صفحه الكترونيكي:
http:// www. Chemenviron. Com
۶- تلفن: ۲۵۵۲۸۳۷-۷۳۱-۹۱+ / دورنگار: ۲۵۵۲۸۳۷- ۷۳۱- ۹۱+
۷- نيم نگاه: ۲۰۰۵ ICCEبا هدف بحث و گفت وگو در باره؛ علم شيمي، علم فيزيك، محيط زيست و ارتباط آن با علم فيزيك و شيمي، محيط زيست و يافته هاي جديد زيست محيطي، آلودگي هاي زيست محيطي و شيوه هاي جلوگيري و دفع آلودگي ها، مديريت دفع زباله ها، زمين شناسي، هواشناسي و آشنايي با اكوسيستم هوا، علوم آب و آشنايي با اكوسيستمهاي آبي به ويژه اقيانوس ها و شيوه هاي حفظ اين اكوسيستم ها، بيوشيمي، خاك شناسي، شيمي خاك و جغرافي، علوم زيستي، گياه شناسي و محيط زيست، دامپزشكي و محيط زيست، مهندس شيمي، محيط زيست و شهرسازي و وظايف دانش آموختگان اين رشته ها در حفظ حيات و محيط زيست، حقوق زيست محيطي، مديريت محيط زيست و... برگزار مي شود.
پژوهش هاي ارسالي مي تواند به شكل مقاله، پوستر، عكس، فيلم و... باشد.
مهتاب خسروشاهي

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |