يكشنبه ۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۲ - Oct 23, 2005
دعاي روز نوزدهم ماه مبارك رمضان
اللهمَّ وَفِّرفيه حظّي مِن بَرَكاتِهِ و سَهّل سبيلي الي خيراتِهِ ولا تحرمني قبولَ حَسَناتهِِ ياهادياً الي الحقِ المُبينِ.
اي خدا در اين ماه بهره مرا از بركاتش وافر گردان و به سوي خيراتش را هم سهل و آسان ساز و از حسنات مقبول آن مرا محروم مساز. اي رهنماي به سوي دين حق و حقيقت آشكار.
امروز با حافظ
ز اشك پرس حكايت كه من نيم غماز
چه گويمت كه ز سوز درون چه مي بينم
كه كرد نرگس مستش سيه بسرمه ناز
چه فتنه بود كه مشاطه قضا انگيخت
۵ مجلس تعزيه در تئاتر شهر به اجرا درمي آيد
گروه ادب  و هنر: تعزيه  هاي  جنگ  خندق ، جنگ  خيبر، جنگ  احد، نبرد با خوارج  و شهادت  حضرت  علي(ع)  به  مدت  پنج  شب  به  مناسبت  شبهاي  قدر ساعت  ۱۹ در محوطه  تئاتر شهر اجرا مي شود.
تعزيه  هاي  يادشده  توسط پيشكسوتان  و بهترينهاي  تعزيه  خواني  تهران  اجرا مي شود و براي  نخستين  بار است  كه  همه تعزيه خوانهاي  قديمي  تهران  براي  اجراي  تعزيه  گردهم  مي آيند.
مسئول  گروه  تعزيه  شبهاي  قدر در تهران  با اشاره  به  اينكه  در تعزيه هاي  مختلف  هميشه  نقش  هاي  كوچك  به  تعزيه  خوانهاي  درجه  دو و سه  سپرده مي شود اظهار داشت:  در مراسم  تعزيه  خواني  شبهاي  قدر تئاتر شهر تهران ، نقشهاي  ساده  و كوتاه  نيز به  پيشكسوتان  سپرده  شده  است  كه  از محاسن  و ويژگي  هاي  برتر تعزيه  هاي  امسال  به  شمار مي رود.
موسوي  با بيان  اينكه  هر يك  از تعزيه خوانهاي  شركت  كننده  در تعزيه شبهاي  قدر امسال ، معين  البكاء، تعزيه  گردان  و داراي  گروههاي  مخصوص به  خود هستند افزود :امسال  بدون  حضور گروههاي  تعزيه  گردان  تنها پيشكسوتان  به  اجراي  تعزيه  مي پردازند.
وي  پيشكسوتان  شركت  كننده  در تعزيه  شبهاي  قدر را صفاريان  ، عباس گرگاني  ، مظفر قربان  نژاد، علاءالدين  قاسمي ، محمد رضايي ، احمد عزيزي ، رضا حيدري ، رضا لنكراني ، ابراهيم  ميرزاعلي ، رحمت  اسكندري  ،حاج  آقاعلي  ترابي  و اسماعيل  محمدي  نام  برد و گفت  در شب  اول  تعزيه  جنگ  خيبر، شب  دوم  جنگ  خندق  ، شب  سوم  جنگ  احد اجرا مي شود و دو شب آخر مختص  به  تعزيه  خوارج  و شهادت  حضرت  علي(ع)  است .

در سوريه تصوير مولا نا جلال الدين بر تمبر نقش بست
مهر: دولت سوريه به مناسبت روز بزرگداشت مولوي بزرگ عارف سخنور ايراني، تمبر ياد بودي مزين به تصوير وي منتشر كرد.
به گفته رايزني فرهنگي ايران در دمشق، اداره پست سوريه به مناسبت روز مولانا جلال الدين و جهت تاكيد بر اشتراكات فرهنگي كشورهاي ايران، سوريه، تركيه و افغانستان مبادرت به چاپ اين قطعه تمبر كرده است.
در اين تمبر كه ۲۵ لير ارزش دارد، علاوه بر تمثال مولانا، نمايي از مقبره وي و رقص سماع به نمايش در آمد و در ذيل آن عبارت مولانا جلا ل الدين رومي ذكر شده است.

شرف الدين رئيس انجمن سينماي دفاع مقدس:
سينما، گوياترين زبان براي بيان مفاهيم ديني است
اگر تعريف صحيحي از سينما و دين داشته باشيم، مي بينيم كه سينما بي ترديد يك زبان بسيار گويا و موثر براي بيان مفاهيم ديني است.
به گزارش ايسنا، محمدرضا شرف الدين، رئيس انجمن سينماي دفاع مقدس، با بيان اين مطلب افزود: دين به عنوان يك راه، روش و مكانيزم زندگي براي كسب حيات طيبه، در هر دوراني داراي زباني بوده است.امروز اين ابزار يا زبان، به حد نهايي خود در زمان ما رسيده و آن حد نهايي تصوير است و تجلي آن تصوير را هم درحد كمالش، بايد در سينما جست و جو كنيم.
وي در ادامه گفت:  اگر به فرض محال، قرار بود كه در اين زمان پيامبري مبعوث شود، بي ترديد اين پيامبر دين خود را با تصوير و سينما عرضه مي كرد، زيرا كه خداوند نيز تأكيد فرموده است كه دين هر قومي را به زبان خودش عرضه كرده ايم و زبان امروز قوم جهاني، سينما است.
رئيس انجمن سينماي دفاع مقدس با بيان اين كه سابقه تصويري غرب به قرن ها پيش مي رسد، گفت: اين در حالي است كه در فرهنگ اسلامي، گاهي اوقات نقاشي يا تصوير مذمت مي شده است.بنابراين، چه بخواهيم و چه نخواهيم،  ما از نظر تصوير، نسبت به غرب قرن ها عقب هستيم.
وي ياد آور شد: با اين حال، بايد زمان حال را فضاي جديد براي بيان تصويري خود تلقي كنيم و قدم هاي اوليه را در دنياي تصوير با نگاه معناگرايانه خودمان برداريم.
شرف الدين كه تهيه كنندگي فيلم فرزند صبح  را برعهده دارد در ارزيابي خود از همايش زيبايي شناسي ديني گفت:به نظر من همايش زيبايي شناسي ديني  يعني همايش فطرت شناسي، يعني همايش زدودن گرد و غبار و زنگارهاي روح بشري، به اين دليل كه ما نبايد چيزهايي را به دين بيفزاييم و نامش را زيبايي بگذاريم.بلكه بايد آن را پيرايش كنيم تا چهره زيباي دين نمايان شود.
همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.

نگاه رئيس سازمان صدا و سيما در مورد شب هاي برره
سيد عزت الله ضرغامي درخصوص مجموعه تلويزيوني «شبهاي برره» گفت: نظرهاي متفاوتي درمورد اين مجموعه صورت گرفته و افراد از منظرهاي مختلف به اين مساله پرداخته اند، حتي خود ما هم در بخش خبري ۲۰ و ۳۰ نظرات مختلف را اعلام كرديم.
رئيس سازمان صداوسيما گفت: توضيحات جامعي درمورد روند شروع اين سريال، به ويژه برنامه هاي آينده و سير داستان و جهت گيري اين مجموعه اعلام شده كه پاسخ همه موارد را در برمي گيرد.
ضرغامي  افزود: درآينده نزديك درباره برنامه هاي نمايشي سيما به ويژه برنامه هاي طنز ، الزامات، ملاحظات، نيازها و تنگناهاي اين بخش را به صورت كارشناسي ارائه خواهيم داد.

پايگاه اينترنتي مركز ايرانشناسي
و زبان فارسي دانشگاه آستراخان راه اندازي شد
ادب و هنر: به منظور اطلاع رساني مناسب و تامين نيازهاي اطلاعاتي ايرانشناسان و فارسي آموزان دانشگاههاي استراخان (روسيه) پايگاه اينترنتي ايرانشناسي و زبان فارسي راه اندازي شد. به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، اين پايگاه اينترنتي كه با تلاش مركز ايرانشناسي و زبان فارسي دانشگاه دولتي آستراخان طراحي و آغاز به كار كرده حاوي مطالب متنوعي چون اطلاعات علمي ، فرهنگي ، هنري ، مقالات، مصاحبه ها و گزارش هاي جديد در حوزه هاي ايرانشناسي و زبان و ادبيات فارسي است.پايگاه مذكور كه در دو بخش فارسي و روسي طراحي شده علاوه بر كمك آموزشي به فارسي آموزان آشنايي بيشتر آنها با ادبيات فارسي در جهت آگاهي بيشتر اين دانشجويان و ساير علاقه مندان به تاريخ ، فرهنگ و هنر ايران نيز كمك شاياني خواهد كرد.

انتشار متن مذاكرات مجلس اول
گروه ادب و هنر :انتشار متن مذاكرات مجلس اول كه به كوشش غلامحسين ميرزا صالح و با مقدمه اي ۵۰ صفحه اي از اين نويسنده و محقق تاريخ معاصر از سوي انتشارات مازيار به بازار كتاب راه يافته مي تواند رخدادي مهم در عرصه نشر كتابهاي تاريخي ، به خصوص تاريخ معاصر باشد . اين اتفاق از آن جهت اهميت دارد كه مجلس اول ، نحوه شكل گيري آن و نيز متن مباحثات و نيز مصوبات آن همه گاه محل بحث و نزاع ميان روشنفكران و نخبگان فكري و فرهنگي بوده و به رغم گذشت يكصد سال از آن دوره ، هنوز اين مباحث تازگي و طراوت خود را از كف نداده است .
آنچه بطور مستقيم مي توان از خواندن مذاكرات مجلس اول دريافت، از جمله اين است كه مجلس اول مشروطه، چه جور مجلسي بوده و نمايندگان آن چه خصوصياتي داشته اند و درباره چه موضوعاتي بحث مي كرده اند و سطح بحث و جدل در كجا قرار داشته است.
شگفت انگيز است كه خواندن كتاب يك بار ديگر اين حقيقت را آشكار مي كند كه بحثها كم و بيش در سطح امروز جريان داشته و ما به اندازه صد سالي كه دوره رشد و شتاب جهان به سوي مدرنيسم بوده از آنان پيشي نگرفته ايم. نيز اين حقيقت آشكار مي شود كه نمايندگان مجلس اول از روحاني و روشنفكر گرفته تا كساني كه به كسب و كار و حرفه خود مشغول و مانند مشهدي باقر بقال نماينده صنف خود بوده اند، بي اندازه دلمشغول توسعه و ترقي كشور بوده اند و تا پاي جان بر خواست هاي خود در كسب آزادي اصرار ورزيده اند.
مقدمه۵۰ صفحه اي ميرزا صالح نيز در فهم اين كتاب بسيار مددرسان خواننده است . وي در اين مقدمه كوشيده تصويري دقيق و موجز از مباحث و مسائل مطرح شده از ابتداي حكومت محمد شاه قاجار تا قبل از شكل گيري مجلس اول به دست دهد . در هر حال آنهايي كه با تاريخ معاصر سرو كار دارند از اين كتاب ۸۵۰ صفحه اي بي نياز نخواهند بود.

انتشار كتابي از محمد عابدالجابري
گروه ادب و هنر: «عقل سياسي در اسلام» كه از جمله آثار شناخته شده محمد عابدالجابري، انديشمند عرب زبان است، با ترجمه عبدالرضا سواري از سوي انتشارات گام نو به بازار كتاب عرضه شده است.
به گزارش همشهري جابري در اين كتاب مي كوشد با ارائه قرائتي جديد از سنت اسلامي با تكيه بر مفهوم عقل سياسي و استفاده از نظرات تئوريك انديشمنداني نظير فوكو، دلايل عدم شكل گيري مدرنيته سياسي در جهان معاصر عربي _ اسلامي را توضيح دهد.
وي با استفاده از متون و رخدادهاي تاريخي به بررسي عقل سياسي در اسلام مي پردازد. پيش از اين از جابري كتاب تكوين عقل عربي ترجمه فارسي شده بود. كتاب در سه بخش و ۶ فصل تدوين يافته است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
اسرار سرمايه گذاري دومين ثروتمند جهان
انتشاراتي بنتام دل در مناقصه انتشار زندگينامه وارن بافت، ميلياردر۷۵ساله اي كه به دورانديشي در سرمايه گذاري معروف است و دومين ثروتمند جهان ناميده مي شود، برنده شده است.اين نخستين بار است كه كتاب زندگينامه آقاي بافت با همكاري وي نگاشته مي شود. ارزش اين قرارداد هفت ميليون دلار عنوان شده است.آقاي بافت كه فرزانه اوماها ناميده مي شود، بر اساس بررسي مجله فوربز چهل ميليارد دلار سرمايه دارد و دومين انسان متمول جهان است.اين كتاب كه به استراتژي سرمايه گذاري وي مي پردازد، احتمالا اين عنوان را يدك خواهد كشيد: گلوله برف؛ چگونه وارن بافت ثروت اندوخت.اين زندگينامه را آليس شرودر از تحليلگران سابق بانك استنلي مورگان مي نويسد كه در آنجا براي اولين بار با آقاي بافت آشنا شد.اگرچه ادعا مي شود اين كتاب اسرار سرمايه گذاريهاي موفق آقاي بافت را افشا مي كند، ولي حقيقت اين است كه اين قرارداد بين نويسنده مذكور و ناشر امضا شده است، نه ستاره سرمايه گذاري دنيا.
راه شاهي زير آب نمي رود
با پايين آمدن ميزان آبگيري سد سيوند، مسير راه شاهي كه از بي نظيرترين فضاهاي معماري دوره هخامنشي محسوب مي شود از خطر غرق شدن نجات پيدا كرد.
راه شاهي اثري بي نظير از دوره هخامنشي است كه كاوش هاي باستان شناسي بر معماي چيستي آن افزوده است.فرانسوي ها معتقدند راه شاهي محل عبور كانال هاي آب بوده و ايراني ها معتقدند اين مسير بخشي از شكارگاه هاي دوره هخامنشي بوده است.علي اسدي، يكي از باستان شناسان ايراني در تنگه بلاغي با اشاره به اين موضوع كه راه شاهي غرق نمي شود، گفت: راه شاهي در منطقه اي به نام دختر بر واقع شده است.با پايين آمدن رقوم آبگيري، منطقه دختر بر زير آب نمي رود به همين علت راه شاهي از خطر غرق شدن نجات پيدا مي كند.اسدي با اشاره به ويژه گي هاي راه شاهي گفت: راه شاهي يكي از شاهكارهاي دوره هخامنشي است كه راز ساخته شدن آن با فروپاشي اين سلسله از بين رفت.
اين راه با برش مستقيم كوه و سنگفرش شدن مسير كوهپايه ساخته شده است كه بسيار شگفت انگيز است.به گفته او ارزش راه شاهي برابر با پاسارگاد و تخت جمشيد است و اگر قرار به غرق شدن آن بود هرگز اجازه نمي داديم سد سيوند آبگيري كند.راه شاهي مهم ترين راه باستاني كشور است كه دو هزار و ۵۰۰ سال پيش به دستور داريوش هخامنشي ساخته شده و پاسارگاد را به تخت جمشيد و شوش متصل مي كرده است.همزمان با آبگيري سد سيوند در ۱۲ بهمن سال جاري بخشي از بقاياي به جاي مانده از سنگ چين هاي موسوم به راه شاهي زير آب مي رود اما مهمترين بخش راه شاهي غرق نمي شود.
قنات، هديه داريوش به مصري ها
مصري ها كه به آب نيل و چشمه هايشان افتخار مي كردند از زمان ورود داريوش به مصر از مقني هاي ايراني تقليد كردند تا اين روش را جايگزين روش هاي سخت ديگر براي تامين آب كشور خشكشان كنند.پرويز شهرياري، پژوهشگر تاريخ، اعتقاد دارد مقني ها همراه داريوش به مصر رفتند تا حفر قنات را به آنان آموزش دهند. براي نخستين بار مورخ و ايران شناس آلماني، والتر هينس متوجه اين مسئله شد.بسياري از دانشمندان كاريز هاي ايران را از عجائب دنيا مي دانند.پديده اي كه از ذهن خلاق و انديشه ايرانيان باستان برخاسته است.پس از هخامنشيان در دوره هاي بعدي نيز فناوري احداث قنات توسط ايرانيان به ساير كشور ها منتقل شد. بحرين، عمان، عربستان و... از جمله اين مناطق هستند.
هنرنمايي بز شهر سوخته
فيلمبرداري از نخستين تصوير متحرك دنيا، تا روز جهاني انيميشن انجام مي شود.شهرام قادري، دبير انجمن فيلمسازان انيميشن ايران (آسيفا) كه يكي از اعضاي گروه تهيه فيلم از بز متحرك شهر سوخته است، در اين باره گفت: رئيس آسيفا به تازگي از سفر بازگشته و قرار است با راهنمايي ايشان فيلمبرداري از ظرف منقوش به دست آمده از شهر سوخته تا روز جهاني انيميشن انجام گيرد. ۱۸ آبان روز جهاني انيميشن است.به همين مناسبت از تاريخ ياد شده به مدت ۳ روز برنامه هاي گوناگوني شامل نمايش انيميشن، كارگاه آموزشي و سخنراني در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا مي شود.در صورت پايان يافتن مراحل گوناگون فيلمبرداري از بز شهر سوخته، فيلمي كوتاه درباره اين اثر در سينما تك موزه هنرهاي معاصر به نمايش در مي آيد.پيش از اين قرار بود اين اثر تاريخي كه قديمي ترين نمونه تصوير متحرك جهان به شمار مي آيد، در مجمع عمومي آسيفا كه مرداد امسال برگزار شد، معرفي شود اما مسايلي كه در زمينه محل نگهداري آن پيش آمد تهيه فيلمي مستند از آن را منتفي كرد.كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در مدت كوتاهي از محل دقيق نگهداري آن بي خبر بودند تا اينكه با كمك امناي اموال موزه ملي ايران، اين اثر در يكي از مخازن موزه شناسايي شد.نورالدين زرين كلك، پدر انيميشن ايران و رئيس آسيفاي جهاني قصد داشت اين بز متحرك را كه بر جامي سفالين نقش بسته، در مجمع عمومي آسيفا معرفي كند.او عقيده دارد اين اثر هنوز براي معرفي در مجامع جهاني فرصت دارد و به زودي، بعد از ساخت فيلمي مستند از آن ممكن است به نماد آسيفاي جهاني تبديل شود.

فرصت دوستي
امان از اين زبان كوچك!
اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمود:
زبان باز كنيد و حرف بزنيد تا شناخته شويد و شخصيت شما آشكار شود، چراكه هر شخصي در زير زبانش پنهان است.
***
خيلي وقت ها مي شود كه يك نفر را با ظاهري خيلي معمولي و عادي مي بينيم و تا وقتي حرف نزده توقع نداريم شخصيت برجسته و ارزشمند يا معلومات زيادي داشته باشد .اما وقتي دهان باز مي كند و چند كلمه حرف مي زند تازه مي فهميم كه با شخص بسيار آگاه و فرزانه و باسوادي طرف هستيم. گاهي هم برعكس ظاهر يك شخص خيلي احترام  برانگيز است و گمان مي كنيم فرد آگاه و انديشمند و محترمي است اما تا زبان باز مي كند و چند كلمه حرف مي زند متوجه مي شويم كه شخصي بسيار بي ادب و بي سواد و نادان است.
زبان كليد شخصيت واقعي افراد است
تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد
حرف زدن، رمز و راز روشن شدن وضع دروني اشخاص است.
افراد آگاه و فهميده كه بيشتر از عقل و دانش خود بهره مي برند با سخنان خود شناخته مي شوند و افراد ناآگاه و نادان هم كه از عقل و دانش بهره چنداني ندارند با حرف زدن خود شناخته مي شوند.راستي، چقدر قبل از حرف زدن و زبان باز كردن فكر مي كنيم؟
چقدر پيش از سخن گفتن به آنچه مي گوييم مي انديشيم؟چقدر در حرف زدن عجله مي كنيم و بي حساب حرف مي زنيم و درباره هر چيزي اظهارنظر مي كنيم و چقدر سكوت مي كنيم و حرف نمي زنيم؟

كوتاه از هفت هنر
سينماها و تالارهاي نمايش ۴روز تعطيل شدند
سينماهاي تهران و شهرستانها همزمان با سالگرد شهادت مولاي متقيان حضرت علي(ع) و شبهاي قدر از بعدازظهر ۳۰ مهر ماه تا چهارشنبه ۴ آبان ماه تعطيل هستند.
بعد از ايام تعطيلات نمايش فيلمهاي ديشب باباتو ديدم آيدا، آكواريوم، خيلي دور، خيلي نزديك، گيلانه و ... ادامه خواهد داشت.مجموعه هاي هنر، مولوي، سنگلج، خانه نمايش نيز اين هفته همزمان با ايام سوگواري و مراسم شب هاي قدر تعطيل هستند.
فريدون گله در ۶۳سالگي درگذشت
فريدون گله فيلمساز سينماي ايران صبح ديروز در سن ۶۳ سالگي و بر اثر عارضه قلبي در محل زندگي اش واقع در سلمان شهر استان مازندران فوت كرد. وي آثاري چون دشنه، كافر، زير پوست شهر و ماه عسل را در سينماي قبل از انقلاب كارگرداني كرده و كندو مشهورترين آنها بوده است. فريدون گله متولد ۱۳۱۹ در تهران بود و در دانشكده ادبيات دانشگاه مشهد و هنرهاي دراماتيك دانشگاه نيويورك فارغ التحصيل شده و فعاليت در سينما را از سال ۴۵ به كارگرداني فيلم ببر مازندران آغاز كرد كه اين فيلم در نيمه رها گرديد و توسط ساموئل خاچيكيان به پايان رسيده، شب فرشتگان در سال ۴۷ اولين فيلمي است كه توسط او به صورت كامل ساخته شده است گفته مي شود فيلمنامه آكواريوم نيز توسط او نوشته شده است.
مهين اسكويي در بيمارستان بستري شد
مهين اسكويي، بازيگر و كارگردان تئاتر در بخش U.C.I بيمارستان پاستور نو بستري شده است.مهين اسكويي پيش از اين نيز به دنبال بيماريهاي طولاني مدت خود در منزل بستري بود و توانايي حضور در مراسم و برنامه هاي تئاتري را نداشت.وي از جمله بازيگران مطرح تئاتر است كه به شيوه بازيگري استانيلاوسكي تسلط دارد. اين بازيگر در جشنواره بيست و سوم فجر مورد تقدير قرار گرفت.
نغمه ساقي با يك تم مذهبي در تماشاخانه مهر
حسين مختاري نويسنده و كارگردان پس از ۱۷ سال دوري از تئاتر، نمايش نغمه ساقي را در تماشاخانه مهر حوزه هنري به روي صحنه برده است. اين نمايش از نمايش هاي برگزيده دومين جشنواره سراسري تئاتر ماه حوزه هنري بوده و در آن بازيگراني چون مجيد فروغي، عباسعلي حمزه پور، ساقي عقيلي، امير زنده دلان، الهه نيكو، غزال غضنفري، رضا كوهستاني، محمد طاهري، ثنا صادقي و زهرا ياوري به ايفاي نقش مي پردازند.
آثار حسين خسروجردي در شهرهاي ايران
حسين خسروجردي مي خواهد نقاشي هاي ديجيتالي و آثاري راكه در بي ينال ونيز به نمايش گذاشته، دور ايران بچرخاند.به گزارش ايسنا، اين هنرمند نقاش كه اخيرا فعاليتهاي جدي خود را پس از سالها با حوزه هنري از سر گرفته است، به تازگي تعدادي از آثارش را در نمايشگاهي انفرادي به استان سيستان و بلوچستان _ زاهدان _ برده و قرار است همان آثار را به كردستان _ سنندج -گيلان ببرد.
۲۸ فيلم كوتاه معناگرا در جشنواره تهران
اسامي ۲۸ عنوان فيلم بخش مسابقه فيلمهاي معناگرا جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران اعلام شد. در بخش مسابقه معناگرا كه در قالب بين المللي برپا مي شود، پنج اثر ايراني و ۲۳ فيلم خارجي به نمايش گذاشته مي شود. بيست و دومين جشنواره ملي و دهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران از ۲۴ تا ۲۹ آبان ماه برگزار مي شود.
نمايشگاه نقش برجسته در موزه امام علي(ع)
موزه هنري ديني امام علي(ع) به مناسبت ميلاد امام حسن مجتبي(ع) و نيمه دوم ماه مبارك رمضان، نمايشگاه معنوي نقش برجسته و مجسمه برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي موزه امام علي(ع) نمايشگاه حكايت چوب شامل ۳۰ اثر از شهرام اميري مجسمه ساز و استاد معرق و منبت است كه از ۳۰ مهر به مدت يك ماه در نگارخانه موزه داير است.

برگي از تاريخ
تشكيل جبهه ملي به رهبري دكتر مصدق
در ۱۸ مهر ۱۳۲۸ ش، نوزده تن از رجال سياسي از جمله دكتر محمدمصدق، به عنوان اعتراض به انتخابات دوره شانزدهم مجلس شوراي ملي به دربار رفته و در آنجا متحصن شدند. همان افراد در روز اول آبان در منزل دكتر مصدق گرد آمده و جبهه ملي ايران را به رهبري وي تشكيل دادند. در نتيجه تلاش هاي اين جبهه، انتخابات تهران و حومه، باطل اعلام شد. از آنجا كه جبهه ملي يك حزب نبود، رهبران گروه ها و احزاب مختلف در آن عضويت يافتند. از اين رو، اين جبهه از گرايش ها و افراد مختلف العقيده و ماهيتاً متفاوت و حتي متعارض تشكيل شده بود. وقتي كه جبهه ملي به مجلس راه يافت، رهبري ضداستعماري ملت ايران را با حمايت علما و مردم برعهده گرفت و كوشيد از رقابت آمريكا و انگليس، به نفع مبارزه استفاده كند. مهمترين كاري كه در آن مقطع به پيشگامي جبهه صورت گرفت، ملي شدن صنعت نفت ايران و خلع يد از شركت نفت ايران و انگليس بود. اين جبهه پس از قيام ۳۰ تير ،۱۳۳۱ دچار اختلاف دروني شد و گروهي از اعضاي آن به ويژه بخشي از جناح مذهبي به رهبري آيت الله كاشاني كه رهبري بانفوذ در نهضت بود، از دكتر مصدق فاصله گرفت و همين امر، جبهه ملي را دچار سستي نمود. پيامدهاي اين اختلاف در جبهه ملي و نهضت، وقوع كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ عليه دولت مصدق بود. پس از آن، با دستگيري و زنداني شدن رهبر و سركوب اعضا، جبهه ملي عملاً از هم پاشيد و در سال هاي بعد جبهه ملي دوم و سوم و چهارم به وجود آمدند.
شهادت عالم مجاهد
حاج سيدمصطفي خميني
آيت الله حاج سيدمصطفي خميني در آذرماه ۱۳۰۹ ش در قم به دنيا آمد و پس از گذراندن دوران ابتدايي، در ۱۶ سالگي به تحصيل علوم اسلامي روي آورد. وي از سال ۱۳۳۰ در درس خارج پدر فرزانه خويش و آيت الله بروجردي حاضر شد و از محضر آيات عظام علامه طباطبايي، سيدمحمد محقق داماد، شيخ مرتضي حائري و سيدمحمدباقر سلطاني طباطبايي بهره برد. ايشان از سال ۱۳۴۱ همراه با امام به مبارزه با رژيم پرداخت و در پيشبرد نهضت اسلامي نقش بسزايي ايفا كرد. وي پس از تبعيد حضرت امام به تركيه، با سيل خروشان مردم خشمگين به خيابان ها آمد و به بيوت مراجع رفت. پس از اين حركت ضدرژيم، عوامل طاغوت او را دستگير و پس از آزادي چندروزه، به تركيه تبعيد كردند. حاج آقا مصطفي پس از چند ماه حضور در تركيه، در مهر ۱۳۴۴ ش به همراه پدر به نجف رفته و به درس و بحث پرداخت. ايشان از همان جا نيز شيوه هاي نوين مبارزه با شاه را دنبال مي كرد و مشاوري برجسته و متعهد براي امام بود. در نجف، مدتي به دليل كوشش هايي كه عليه رژيم ضداسلامي عراق انجام داد دستگير شد و او را به شدت از فعاليتهاي سياسي منع كردند. سرانجام آيت الله مصطفي خميني در اول آبان ۱۳۵۶ برابر با ۹ ذي قعهد ۱۳۹۷ ق در ۴۷ سالگي به شكل مرموزانه اي به شهادت رسيد. حضرت امام، رحلت حاج سيدمصطفي را از الطاف خفيه الهي خواندند و در مورد فرزند دلبندشان فرمودند: «مصطفي اميد آينده اسلام و ايران بود.» بازتاب خبر ارتحال ايشان، ابعاد بسيار وسيعي به خود گرفت و در حركت توفنده مردم انقلابي مؤثر بود. بدن مطهر آن شهيد با آب فرات غسل داده شد و در كنار مقبره علامه حلي در صحن امام علي(ع) مدفون گرديد. از آيت الله حاج سيدمصطفي خميني آثار متعددي برجاي مانده است كه مكاسب محرمه در ۲ جلد، تفسير قرآن در ۳ جلد و كتاب الاصول از آن جمله اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
حكم
بعد از سه دهه، انتظار مي كشيد كه مديركل شود. نفهميد چگونه اين خبر توي اداره پيچيد؟ دسته هاي گل و شيريني بود كه روي ميزش تلنبار مي شد. اسامي معاونان، مديران و كاركنان آتي را مرور كرد. چندتايي خط خورده بودند به خصوص آنهايي كه چاق سلامتي درستي نكرده بودند.
مشتلق بده، حكمت آمده! آبدارچي اداره بود، نيم خيز شد و دودستي حكم را گرفت. اما لبخند بر لبانش ماسيد. حكم بازنشستگي برايش زده بودند.
هوشنگ صدفي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۳۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه شمس : نمايشگاه مجموعه آثار اساتيد خوشنويسي با مضامين قرآني / هفته دوم و سوم ماه مبارك رمضان / چهارراه جهان كودك، كوچه كمان، پلاك ،۴ انتشارات علمي و فرهنگي / تلفن: ۸۸۷۷۴۵۷
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي آزاده حسيني و ناديا شكرايي / ۳۰ مهر تا سوم آبان / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه دي: نمايشگاه نقاشي مهدي حسيني / ۷ تا ۱۳ آبان / خيابان ولي عصر، روبروي پارك ساعي،  پلاك ۱۰۶۰ / تلفن: ۸۸۷۰۰۸۴۹
* گالري هما: نمايشگاه نقاشي آتوسا اميرحسيني / تا ۱۰ آبان / ولي عصر، كوچه چهرازي، پلاك ۲۷ / تلفن: ۲۲۰۵۵۶۲۹
*گالري خاك: نمايشگاه مجسمه دانش زرين از گروه ،۱۱ تهيه كننده: محمد بهابادي / از ۶ تا ۱۶ آبان / شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا / تلفن: ۲۲۶۰۵۴۶۵

گل و گياه
شكرتيغال
005694.jpg
نام علمي: ٍEchinops ritro ,Veitch, s Blue,
خانواده: ASTERACEAE
گياه دايمي با برگهايي به رنگ سبز تيره و طول ۲۰ سانتيمتر، بيضوي و در حاشيه دندانه دار و خاردار كه گلهاي كروي آن به قطر ۵/۴ _ ۵/۲ سانتيمتر به رنگ آبي _ بنفش در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك ضعيف كه داراي زهكش خوب باشد. جهت جلوگيري از ازدياد خود به خودي در اثر پراكنش بذر مي بايست مرتبا گلهاي خشك چيده شوند. گلهاي اين واريته به عنوان گل شاخه بريده مورد استفاده قرار مي گيرند.
ازدياد: از طريق خريداري و كاشت بذر در اواسط بهار و يا تقسيم گياه از پاييز تا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |