يكشنبه ۱ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۲ - Oct 23, 2005
به ساختمانهاي فاقد تسهيلات ويژه
معلولان پايان كار داده نمي شود
005733.jpg
گروه شهري: بدنبال ابلاغ آيين نامه اجرايي ماده دو قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، شهرداري ها براي ساختمان هايي كه ضوابط و مقررات شهرسازي مربوط به معلولان را رعايت نمي كنند، پايان كار يا پروانه احداث صادر نخواهند كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، بر اساس مفاد آيين نامه يادشده، شهرداري هاي سراسر كشور موظف به
مناسب سازي معابر عمومي با اولويت معابر اصلي و نزديك به تقاطع ها و همچنين پارك ها، رفع موانع و تطبيق مقررات صدور پروانه يا ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولان هستند.
بنابر اين گزارش تجهيز و نصب چراغ ها و علايم راهنمايي مناسب در معابر عمومي و برجسته سازي سطوح پياده روهاي نزديك به تقاطع ها و همچنين پاركها از ديگر وظايف شهرداري ها در جهت مناسب سازي محيط براي معلولان است.
بر اساس يكي ديگر از مفاد اين آيين نامه، سازمان هاي حمل و نقل عمومي درون شهري بايد طي يك برنامه ۵ ساله نسبت به مناسب سازي اماكن عمومي خود (ايستگاهها) و وسايل حمل و نقل عمومي براساس ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولان اقدام كنند.

نصب حفاظ در حريم خط راه آهن
گروه شهري: با تملك املاك حريم راه آهن در منطقه ،۱۷ نصف حفاظ در حريم خط آهن تهران _ اهواز به پايان رسيد.
شهرداري منطقه ۱۷ به منظور افزايش ايمني ساكنان حريم راه آهن تهران _ اهواز، با تخصيص اعتبار يك ميليارد ريالي، خط راه آهن مذكور را به وسيله نرده هاي آهني و با حفظ حريم ۳۴ متري تفكيك كرد.
طبق آمارها اعلام شده هر سال در ايران به طور متوسط ۳۰ حادثه قطار اتفاق مي افتد. كارشناسان اميدوارند با نصب حفاظ هاي جديد، تا حد زيادي از وقوع حوادث قطار در اين مسير پيشگيري شود.

حمل زباله از امروز منحصر به خودروهاي سقف دار شد
زباله برهاي روباز از تهران رفتند
مأموران شهرداري به جمع ضابطان قوه قضائيه پيوستند
005730.jpg
005670.jpg
از امروز عمليات حمل بيش از ۷ هزار تن زباله در مناطق بيست و دو گانه تهران با خودروهاي سقف دار آغاز شد.
مديريت شهري تهران در راستاي ارتقاء سطح خدمات شهري بر آن است كه با استفاده از ناوگان حمل و نقل ويژه اي نسبت به حمل زباله اهتمام ورزد. از اين رو با صرف اعتباري بالغ بر ۱۴۰ ميليارد ريال به نوسازي ناوگان حمل و نقل زباله مبادرت ورزيد.
با به اجرا در آمدن اين تصميم، سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران موظف شده است از حمل زباله با خودروهاي به اصطلاح بدون سقف جلوگيري و براساس مقررات با پيمانكاران خاطي برخورد كند. مشروح اين خبر را در صفحه ۳ بخوانيد.
گروه شهري - جمشيد پور اسكندر : زباله هاي تهران از امروز با خودروهاي مسقف جمع آوري و به مراكز دفن زباله حمل مي شوند.
مهندس مصطفي سليمي _ مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با اعلام مطلب فوق گفت: زباله    هاي مناطق بيست و دوگانه تهران كه بالغ بر ۷ هزار تن مي باشد، پس از جمع آوري از سطح شهر به ۱۳ ايستگاه مياني منتقل و سپس با خودروهاي مسقف به مراكز دفن حمل مي شوند.
وي گفت: خودروهاي اين سازمان كه در بخش حمل زباله به كار گرفته مي شوند حدود ۲۰۰ خودرو مسقف هستند و زباله ها در هنگام جمع آوري به اطراف ريخته نمي شود.
مهندس سليمي با بيان اين مطلب كه در راستاي نوسازي ناوگان ويژه حمل زباله، در سال گذشته ۱۴۰ ميليارد ريال هزينه شده است، افزود: خودروهاي خريداري شده كه حدود ۱۲۰۰ دستگاه از نوع ميچكا و نيسان مي باشند به پيمانكاران فروخته و يا اجاره و يا در اختيارشان قرار داده شده است تا در جهت جمع آوري زباله از سطح شهر به خدمت گرفته شود.
وي تصريح كرد: چون برخي خودروهاي ويژه جمع آوري زباله، مسقف نبوده، زباله ها در هنگام جمع آوري در سطح معابر ريخته و باعث آلودگي منظر شهري و نيز موجب اعتراض و شكوائيه شهروندان مي شد، از اين رو مقرر شد از اول آبان ماه (امروز) حمل زباله ها فقط با خودروها ي مسقف انجام شود.
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران گفت: به تمامي پيمانكاران ابلاغ و تاكيد كرده  ايم كه از اول آبان ماه از توقف خودروهاي فاقد سقف در ايستگاهها جلوگيري مي كنيم.
وي تصريح كرد: موضوع جلوگيري از حمل زباله با خودروهاي غيرمسقف را قبلا به پيمانكاران ابلاغ كرده بوديم، اما به دليل نداشتن بودجه، اين كار صورت نپذيرفت، ولي از امروز به بعد ديگر به خودروها فاقد سقف در ايستگاهها اجازه  تردد نخواهيم داد.
گفتني است، تهران، بيشترين سرانه زباله را در جهان دارد. در ايران به ازاي هر نفر ۵/۱ كيلوگرم زباله توليد مي شود، در حالي كه اين نسبت در اروپا ۱۰۰ گرم و در آمريكا ۳۰۰ گرم است. همچنين هزينه دفن هر كيلوگرم زباله در ايران ۱۵۰ ريال برآورد شده است.
مأموران شهرداري
به جمع ضابطان قوه قضائيه پيوستند
از سوي ديگر قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران گفت: ماموران شهرداري در صورتي كه وظايف ضابطان قوه قضاييه را زير نظر دادستان تعليم گرفته باشند از لحاظ اجراي قانون و آئين نامه در رديف ضابطان قوه قضاييه قرار مي گيرند. مهندس عبدالعلي صاحب محمدي افزود: بر اساس مفاد مصوب آيين نامه قانون پسماندها، وزارتخانه هاي كشور و دادگستري بايد زمينه هاي آموزش، تنظيم و تدوين شيوه نامه نحوه اقدام ماموران ياد شده را فراهم آورند و شهرداري تهران نيز در حال پيگيري و برنامه ريزي در اين زمينه است.
وي با اشاره به يكي ديگر از مفاد آيين نامه قانون پسماندها، اظهار داشت: توليد كنندگان پسماند عادي و اشخاص حقيقي و حقوقي مسئول مراكز و سربازخانه ها، واحدها و مجتمع هاي تجاري، خدماتي، آموزشي، تفريحي و تفرجگاهي در قبال مديريت اجرايي پسماند عادي پاسخگو بوده و ملزم به رعايت مقررات و شيوه نامه هاي آئين نامه هستند و در صورت تخلف مراجع ذيصلاح و ماموران شهرداري بر اساس آيين نامه با آنها برخورد خواهند كرد.

پليس اتوبان
005679.jpg
پليس اتوبان تا پايان امسال در بزرگراههاي تهران مستقر مي شود .رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از استقرار پليس اتوبان در بزرگراههاي نيايش، رسالت و حكيم در آينده اي نزديك خبر داد.سردار حسين ساجدي نيا گفت: در حال حاضر ماموران پليس در ۸ اتوبان تهران مستقر هستند.وي خاطر نشان ساخت: ايجاد پليس اتوبان در بزرگراههاي نيايش، رسالت و حكيم در دستور كار قرار دارد.از آنجايي كه حركات مارپيچي و سرعت زياد و عدم رعايت اصول راهنمايي و رانندگي در بزرگراهها به ويژه شب هنگام، جان تعداد زيادي از افراد را به خطر مي اندازد و منجر به صدمات جبران ناپذيري مي شود، ايجاد پليس اتوبان از جمله مواردي است كه بايد مورد توجه نيروي انتظامي قرار بگيرد.

مديركل روابط عمومي شهرداري تهران منصوب شد
005673.jpg
دكتر قاليباف شهردار تهران طي حكمي محسن حكمت را به سمت مديركل روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري منصوب كرد.يك منبع آگاه افزود: محسن حكمت از ديروز در محل كار خود در شهرداري تهران مستقر شده است.
وي در روابط عمومي وزارت بهداشت سابقه فعاليت داشته و قبل از تصدي سمت مديركل روابط عمومي شهرداري تهران، مدير سازمان آگهي هاي روزنامه جام جم بوده است.
پيش از اين مجتبي اعلايي مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري تهران بود.

ترويج فرهنگ
005682.jpg
به منظور ترويج فرهنگ و معارف ديني، از اين پس مسابقه فرهنگي _ ديني هر ماه يكبار بين كاركنان شهرداري برگزار مي شود. حميد نيكومنش- مدير روابط عمومي و دبير ستاد جشنواره آئين  هاي ديني شهرداري منطقه ۸ تهران با اعلام مطلب فوق گفت: در راستاي گسترش فرهنگ و آموزه هاي ديني و تاريخ بلند اسلام و آشنايي با سيره معصومين (ع)، از اين پس مسابقه فرهنگي _ ديني ويژه كاركنان شهرداري هر ماهه برگزار مي شود. وي گفت: در نخستين دوره اين مسابقات كه به مناسبت ماه مبارك رمضان و همزمان با ولادت امام حسن مجتبي (ع) برگزار شد، موضوع وصيت نامه امام همام به فرزندش امام حسن در قالب سؤال طرح و به برندگان، جوائز نفيسي اعطاء شد.

دكتر پرويز كردواني استاد دانشگاه در گفت وگو با همشهري:
گياه آزولا آفت نيست
005667.jpg
گروه شهري: برخلاف آن چه كه شايع شده، گياه آزولا آفت يا انگل نيست كه در هر شرايطي زيانبخش باشد، بلكه گياهي است كه اگر ويژگي ها و موارد استفاده از اين گياه به خوبي شناخته شود، بسيار مفيد بوده و درآمد سرشاري را عايد كشت كنندگان آن مي كند. همچنان كه كشورهايي مانند چين از اين گياه سود بسياري مي برند.
دكتر پرويز كردواني استاد دانشگاه، در گفت وگو با همشهري، همچنين خاطرنشان ساخت: البته «آزولا» براي تالاب انزلي كه يك اكوسيستم آبي زيبا، با اهميت و بي همتا مي باشد زيان آور است و با توجه به نحوه مراقبت از اين تالاب كه با ديگر آبگيرها يا حوضه هاي آبي استان گيلان متفاوت مي باشد بايد به طريق ممكن چنين خطري را از اين اكوسيستم نادر كم كرد، اما تنها به اتكاي رشد روزافزون و زيانبار آزولا در تالاب انزلي، نبايد اين گياه را در زمره آفات يا انگل ها محسوب داشت.
دكتر كردواني در پاسخ به اين سئوال كه چگونه مي توان كشت، برداشت و فراوري اين گياه را بي آنكه، زيان هاي پيش رونده اي مشابه آنچه در تالاب انزلي پيش آمده در پي داشته باشد، به انجام رساند، مي گويد: اين گياه نوعي سرخس آبزي است كه هم در آبهاي شور و هم شيرين به خوبي و در حجم عظيم رشد مي كند. به عبارتي آزولا در دريا، درياچه، استخر، تالاب، مرداب، بركه، لش آب و ديگر منابع آبي و هم در مزارع برنج و ديگر اراضي با آبياري و هم در زمين هاي تحت تأثير نمك، كويرهاي خيس و آبدار و خلاصه در هر محيط آبدار مي رويد، علوفه مي دهد و اراضي را اصلاح و تقويت مي كند. وي در اين خصوص كه از آزولا چگونه به عنوان علوفه مي توان بهره برداري كرد، مي گويد: اين گياه خوراك مناسبي براي دام، طيور و حيوانات آبزي است و با توليد بالايي كه در هكتار دارد مي تواند منبع سرشاري براي زارع آن باشد. به عنوان مثال گونه اي از آزولا در خاكي كه ميزان شوري آن ۳۵ درصد بوده و با آبي كه حاوي ۲ درصد املاح محلول بوده است، آبياري شده و طي ۱۱۰ روز بيشتر از ۱۱۰ تن در هكتار توليد علوفه داشته است.
آزولا همچنين ضمن توليد ازت و علوفه، چنانچه در مزرعه برنج كاشته شود، قادر است توليد برنج را تا ۱۸۵ درصد بالا ببرد. اين شيوه اي است كه چيني ها و ويتنامي ها در مزارع برنج خود آن را تجربه كرده اند. ضمن آن كه آزولا در خاك هاي تحت تأثير شديد نمك، علوفه موردنياز براي دام ها، طيور و ماهي و غيره را تأمين مي كند و باعث كاهش شديد ميزان املاح خاك به صورت بيولوژيك مي شود به گونه اي كه ديگر نيازي به اقدامات معمولي براي كاهش املاح يا اصلاح خاك هاي تحت تأثير شديد نمك از طريق زهكشي و شست و شو نيست. علاوه بر اين طبق بررسي هايي كه در كشور چين انجام شده است، با كشت دو سال متوالي از يك گونه آزولا معروف به آزولاي آمريكايي، ميزان شوري خاك از ۳۵ درصد به يك دهم رسيده است. افزون بر اين در منطقه گيلان و مازندران و ديگر مناطق مساعد براي كشت و پرورش آزولا، چنانچه كشاورزان به هر دليل مايل نباشند در زمين خود برنج يا محصول ديگري بكارند، مي توانند با فراهم كردن امكانات لازم در استخرها ضمن كشت آزولا، بچه اردك پكين و ماهي پرورش دهند.
گياه آزولا در مزارع برنج مانع از سبز شدن علفهاي هرز نيز مي گردد.
دكتر كردواني با اين استنتاج كه نبايد آن شخصي كه گياه آزولا را به ايران آورد و يا كسي كه آن را معرفي كرد، سرزنش نمود، مي گويد شناخت درست و استفاده بجا از گياه آزولا، نه تنها زياني دربر ندارد بلكه مي تواند سود زيادي را نصيب كشور كند.

رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران:
ستاد ساماندهي مشاركت هاي اجتماعي
در تمام مناطق شهر تشكيل مي شود
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران از تشكيل ستاد ساماندهي مشاركت هاي اجتماعي در مناطق ۲۲ گانه شهر خبر داد و گفت: طرح تشكيل اين ستاد بزودي در صحن علني شورا مطرح مي شود.
رسول خادم سازماندهي شوراياري محلات و تعامل آنها با دستگاه هاي اجرايي مختلف را مهمترين هدف تشكيل ستاد مشاركت هاي اجتماعي بيان و تصريح كرد: اين ستاد با مسئوليت شهردار منطقه و حضور نمايندگان دستگاه هاي اجرايي مربوطه همچون، شركت هاي آب، برق، گاز، راهنمايي و رانندگي، نيروي انتظامي، مركز رسيدگي به امور مساجد، مخابرات، قوه قضاييه و.... تشكيل و نسبت به شناسايي مسايل و مشكلات مختلف شهروندان توسط شوراياران محلات اقدام مي كند.
وي با بيان اين كه با تشكيل اين ستاد، شوراياران محلات داراي هماهنگي و سازماندهي مي شوند، مشاركت اجتماعي حقيقي مردم را منوط به دخالت و اثرگذاري  آنها در تصميم گيري هاي خود و كلان مديريتي دانست و افزود: شوراياري محلات به عنوان انجمن مشورتي شوراي شهر با ايجاد جريان جديد نظام چرخه اي در مجموعه مديريتي كشور نسبت به انتقال نظرات، مشكلات و اولويت هاي شهروندان اقدام مي كند و بدين ترتيب درهاي بسته مديريت بر روي مردم باز و نوعي تعامل ميان مسؤولان و اقشار مختلف مردم برقرار مي شود.وي گفت: بر خلاف گذشته كه تصميمات و برنامه ها بدون توجه به نظرات مردم اتخاذ مي شد، با تشكيل اين ستاد، شهروندان در تغيير برنامه ها، اثرگذار شده و از سويي ديگر اولويت هاي آنها شناسايي مي شود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران در ادامه به برگزاري دومين دور انتخابات شوراياري هاي محلات اشاره كرد و گفت: شوراياري در محلاتي كه به لحاظ كالبدي، اجتماعي، فرهنگي و جغرافيايي تعريف مشخصي دارند تشكيل مي شود كه تاكنون ۸۷ محله تهران داراي شوراياري است و پيش بيني مي شود با برگزاري انتخاب در دور دوم اين تعداد به ۲۵۰ تا ۳۰۰ شوراياري در سطح محلات افزايش يابد.

بازار ميوه و تره بار شهرك كاروان
005676.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۱۵ تهران اعلام كرد نخستين بازار عرضه ميوه و تره بار شهرداري در شهرك كاروان بزودي راه اندازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۵ مهندس سيدمحمود نصري با بيان اين مطلب كه افزايش سرانه هاي خدماتي و ارتقاء سطح رفاه عمومي شهروندان در سرلوحه برنامه هاي شهرداري قرار دارد افزود: با توجه به جايگاه محصولات كشاورزي در سبد خانوار شهروندان و نياز همه روزه آنان به اين قبيل كالاها، به زودي يك باب بازار روز عرضه ميوه و تره بار در محله شهرك كاروان راه اندازي و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: راه اندازي مراكز عرضه ميوه و تره بار در مناطق جنوبي تهران، افزون بر كاهش سفرهاي درون منطقه اي، موجب حفظ توان مالي شهروندان مي شود.
وي خاطرنشان كرد: بازار روز ميوه و تره بار محله افسريه كه چندي پيش راه اندازي شد، با استقبال شهروندان روبه رو شده است.

دخالت افراد فاقد صلاحيت در ساخت و سازها
بايد متوقف شود
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: دخالت افراد فاقد صلاحيت در ساخت و سازها، باعث اتلاف منابع ملي شده است.
مهندس منوچهر شيباني اصل، دبير انجمن مهندسي زلزله ايران، در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: هنوز تعريف مشخصي براي انبوه سازي در كشور وجود ندارد و تعاريفي كه تاكنون از انبوه سازي شده يا كلي است يا بر مبناي تعداد اندك واحدها با ظرفيت ۵ الي ۱۰ واحد شكل گرفته است در حالي كه اگر تعريفي علمي و ضابطه مند از انبوه سازي به دست دهيم راه رسيدن به انبوه سازي مطلوب را تبيين كرده ايم.
شيباني اصل خاطرنشان ساخت: براي به دست آوردن تعريفي از انبوه سازي بايد ابعاد كمي و كيفي آن را در نظر بگيريم. در بعد كمي به طور طبيعي نمي توان گفت ۵ يا ۲۰ واحد يك فرايند خاص توليد ساختمان است چرا كه تا همين اواخر كه اجراي ساختمان توسط افراد متخصص و ذيصلاح اجباري نشده بود هر كس به صرف داشتن پول يا زمين مي توانست ساختمان بسازد بنابر اين نمي توان ساخت و ساز واحدهاي كم طبقه و كم واحد را در چارچوب يك حالت روشمند قرار داد و آن را انبوه سازي ناميد. افزون بر اين، اگر از نظر كيفي به قضيه نگاه شود تنها مجموعه هايي مانند اكباتان چه از نظر كمي و چه كيفي در چارچوب انبوه سازي مي گنجد. بر اين اساس بايد به سمتي گام برداريم كه انبوه سازي به شكل شهرك سازي يا نزديك به آن انجام شود.
وي با اشاره به اين كه در انبوه سازي نبايد تنها به رشد آن توجه شود بلكه كيفيت نيز بايد مورد توجه قرار گيرد خاطرنشان ساخت: در بخش كيفي هم بايد اولاً اصول فني و ضوابط لازم الاجراي مهندسي در احداث ساختمانهاي انبوه مورد توجه قرار بگيرد، ثانياً تأثير اجتماعي و اقتصادي انبوه سازي در منطقه و حتي سطح كشور و پيامدهاي آن و چگونگي تعامل اجتماعي و اقتصادي انبوه سازي و واحدهاي توليدشده با جامعه نيزمدنظر واقع شود و در كنار همه اين موارد ضروري است انبوه سازي با فناوري هاي روز و پيشرفته و توسط متخصصان انجام گيرد.
به گفته عضو هيأت مديره انجمن مهندسان راه و ساختمان ايران، نبايد در انبوه سازي از صنعتي سازي و توليد ساختمان برمبناي فناوري هاي نوين غافل بشويم، چرا كه اگر بخواهيم انبوه سازي را با همان روشهاي سنتي و قديمي اجرا كنيم اين نه براي انبوه سازي بازده اقتصادي دارد و نه براي بهره بردار و به طور كلي با روش هاي قديمي چرخه صحيح فني در ساخت و ساز به دست نمي آيد.
خبرنگار ما به نقل از شيباني اصل مي نويسد: ساخت و ساز در حد يك پلاك يا ساختمان كار مهندسي نيست زيرا در كار مهندسي اصول فني فراواني دخيل است. بر همين اساس در حال حاضر عمر مفيد ساختمان در كشور ما ۳۰ الي ۴۰ سال است و اگر ۵ سال ارتقا پيدا كند باعث شادماني مي شود در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته اين ميزان بالاي ۱۰۰ سال است.بديهي است فردي كه فاقد اطلاعات است حتي اگر به انبوه سازي علاقه مند هم باشد در پروژه هاي انبوه سازي بهره دهي مناسب نخواهد داشت و در واقع دخالت افراد فاقد صلاحيت در بخشهاي مهندسي و مديريت پروژه بايد حذف شود ولي مي شود ترتيباتي داد كه اين افراد با سرمايه گذاري در امر انبوه سازي سهيم باشند.

تاكسي منتشر شد
هفتمين شماره ماهنامه تاكسي منتشر و در دسترس شهروندان قرار گرفت. در اين شماره ازمجله تاكسي مطالب متنوعي در حوزه حمل و نقل و ترافيك، جايگاه ناوگان تاكسي در حمل و نقل عمومي، نقد كارشناسانه نرخ كرايه تاكسي از ديدگاه متخصصان و تاكسيرانان و دهها مطلب فرهنگي و اجتماعي و آموزشي به چاپ رسيده است. مجله تاكسي به صاحب امتيازي تعاوني تاكسيراني و به كوشش شماري از همكاران مطبوعاتي منتشر مي شود.

صعود به قله اصلي طالقان
005664.jpg
گروهي از كوهنوردان شهرداري تهران مركب از تيم كوهنوردي بهره برداري سردخانه شهرداري، به قله ۴۲۵۰ متري شاه البرز طالقان صعود كردند. قاسم شادي مهر، محمود عماري، علي  محمد زاده، سياوش عماري و فرزين اجلالي اعضاي اين تيم را تشكيل مي دادند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |